vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Vista gör din dator till slav?
Jag fick just en tanke.
Angående detta med krypteringar osv och med FRA-lagen som klubbats igenom höjer det definitivt ribban för den teknik som inte är synlig för oss medborgare.
Vista släpptes ju nyligen och ingen har egentligen koll på vad för trafik den skickar fram och tillbaka.
Tänk om Microsoft inlett ett samarbete med NSA och gör varje vista-dator till en slav. Dvs att man kan räkna denna dator som att den ingår i NSA's serverpark. Tekniken har funnits möjlig i flera år. Många här har tidigare kört SETi scannern som används för att hitta extraterrestiella signaler, eller SeventeenOrBust som används för att hitta höga primtal.
Detta skulle öka NSAs chanser rejält att knäcka krypteringar tillochmed i realtid

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vista gör din dator till slav?

See User information
72 bits kryptering under brute force..bara 3500 datorer igår som skickade in nycklar, men många av dom är riktigt snabba..ofta testas superdatorer och cluster där.

Fast fra lär ju ha backdoors och universial nycklar till dom vanligaste krypteringarna.

http://stats.distributed.net/projects.php?project_id=8

man får en uppfattning om hur stor datakapacitet man behöver..

Posted on: 2008/6/19 20:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tänk om................

lessen men det är en realitet, ECHELON man

Posted on: 2008/6/19 21:01

Anonym
NSA är världens datorkraftigaste 'företag'
2048-bitars krypteringen för signering på Xbox gick lekande lätt att komma förbi.
Det enda som får dig att tro att PGP t ex erbjuder säker kryptering är för att du VILL tro det. Säg någonting som talar emot att det skulle vara NSA själva som distribuerar det?

Ta dataspelsbranchen... Många av de som knäcker spel på ena eller andra sättet får förbluffande jobb från branchen. Ta min gamla favoritcrackare för Commodore 64, Mr Z. Idag är han anställd på datasäkerhetsföretag och är så hjärntvättad att han inte ens kan ge intervjuer till nostalgi-sidor och tidningar. Han uppger typ bara att han skäms över sin moral för den tiden.
Lek lite med tanken... Att det du tror inte är sant...

See User information
inte med brute force kan jag lova dig...men hade dom nyckeln skulle jag göra det lika snabbt.

dom skulle behöva 5 egna kärnkraftverk och 2 miljarder superdatorer ungefär,,,,lite bryskt uppskattat.

och mrz har jag en lång intervju med i en av mina dator tidningar : )

Posted on: 2008/6/19 21:15

Anonym
Quote:

molgan skrev:
inte med brute force kan jag lova dig...men hade dom nyckeln skulle jag göra det lika snabbt.

dom skulle behöva 5 egna kärnkraftverk och 2 miljarder superdatorer ungefär,,,,lite bryskt uppskattat.

och mrz har jag en lång intervju med i en av mina dator tidningar : )
Nej, du har iofs rätt... det skedde inte med brute force på xboxen...
MEN, det jag säger är att det kanske finns någon form av backdoor på exempelvis PGP osv.
Dessa program som krypterar är ju strängt kontrollerade. Nåja... strängt och strängt... De meddelar att det är STRÄNGT förbjudet att ladda ner dessa om man bor utanför USA/Canada. Nu har jag inte sysslat med PGP sedan 1995 senast och då var det så iallafall
Certifikatutfärdare är ju också reglerade... Du har rätt att kryptering är svår att knäcka med brute force, men det kanske innehåller en mininyckel i nyckeln som snabbar upp dekrypteringen.
Att själva programmet innehåller en backdoor tvivlar jag på, då de hade kommit fram till detta med reverse engineering...

Intervjun med Mr Z var väl från tiden har var aktiv kan jag tänka mig.

See User information
näe han jobbade på nåt datasäkerhetsföretag och beklagade sina dåd, han sa att han förstört sin syn genom att sitta i mörkret framför dåliga monitorer, men han blev ju odödlig iallafall : )

en annan coder/cracker från triad är linus walleij (king fisher)..som även släppt lite musik och en bok om COPYRIGHT

http://www.df.lth.se/~triad/

Han hade mycke anarkistiskt på sin sida förut, men nu verkar han ha flyttat eller tagit bort det.

Posted on: 2008/6/20 13:47

See User information
Ännu en anledning att bli en switcher... Go Mac!

Posted on: 2008/9/17 20:14
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army

See User information
Quote:

Mordecai skrev:

Dyrköpt och går inte att spela spel på

Posted on: 2008/9/17 21:15
"The force combines us, penetrates us and keeps the hole galaxy together" - Obi-Wan Kenobi

See User information
Jag har funderat över detta ang Datorerna och A hidden agenda.

Tänka kring Terminator och Star Wars 3 när klonerna får ett medelende och vänder sig MOT Jedi's, och Terminator när de maskiner Ta ÖVER, tänk om hur mycket Techs, I hemlighet, ÄVEN i hårdvarorna, kan "Aktiveras..." Till en agenda...pyramid styrde...

Alla beroende på SKÄRMAR och techs för att leva, existera...

Posted on: 2008/9/18 8:03

Edited by The Lorax on 2008/9/18 8:21:32
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Rörande ECHELON så tror jag inte att vi behöver vara jättenervösa. Det svåraste för echelon är ju att få tillgång till trafiken. Nu vet jag inte exakt hur de löst det hela, men om jag skickar ett meddelande från en europeisk IP-adress, till en annan europeisk IP-adress, så går den trafiken högst troligtvis inte via ECHELON, utom möjligen några enstaka paket.

Det FRA nu får tillgång till är hela meddelandekedjan, dsv. alla paket som skickas, och det är DET som är farligt.

Ty även om FRA inte får analysera data där en av IP-adresserna är svensk, så FÅR de sälja den informationen som "rådata" till till andra regeringar, och därigenom så skulle ECHELON kunna få din data att analysera.

Posted on: 2008/9/24 12:01

Anonym
Jag läste någonstans nyligen att Norge sålde filtrerad datatrafik till USA.

See User information
Quote:

jonte skrev:
Quote:

Mordecai skrev:

Dyrköpt och går inte att spela spel på

Tvärtom, den dator som vista fungerar bäst på är Lo and behold en mac pro.

Med bootcamp kan du köra vilka spel du vill på macen, förvisso med et microsoft operativsystem dårå...

/M

Posted on: 2008/9/27 22:48
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army

See User information
I äldre versioner av windows fanns en NSA-bakdörr som säkerhetsforskare avslöjade eftersom någon Microsoft-anställd glömt att stänga av debug-information för DLL-filen som hanterade krypteringen.

http://www.heise.de/tp/r4/artikel/5/5263/1.html

Man kan förutsätta att även XP och Vista har liknande bakdörrar. Chansen är en på miljonen att de inte skulle ha det. Om man vill vara säker måste man använda ett helt öppet system som Linux, eller ännu hellre OpenBSD. Där finns tillgång till all källkod som granskas hela tiden av oberoende personer för att hitta buggar och säkerhetshål.

Faktum är att Microsoft och Apple har visat intresse för att förbjuda Linux och andra fria operativsystem för att bli av med konkurrensen. NSA är också intresserade eftersom de kan kontrollera Windows och Mac, men de kan inte kontrollera fria operativsystem. Sättet som de planerar att förbjuda fria operativsystem är genom att införa mjukvarupatent. Allt eftersom fler och fler mjukvarupatent införs blir det svårare och svårare att skriva ett fritt OS som inte bryter mot några patent.

För att kontrollera vilken trafik datorn skickar kan ett speciellt program användas för att sniffa trafiken. Wireshark heter det bästa programmet. Kör helst wireshark på en dator som sitter mellan datorn som ska undersökas och internet. En variant är att köra Vista under en virtuell maskin (typ vmware) och köra wireshark på värdoperativsystemet. Då har man boxat in Vista i vmware och kan analysera all trafik som skickas till och från det.

Tyvärr måste man vara ganska duktig på nätverk för att förstå vad trafiken betyder. Man kan tänka sig att NSA gjort sitt bästa för att få sin trafik att se oskyldig ut i wireshark-loggarna.

Posted on: 2008/10/31 22:08

Anonym
Quote:

Winterface skrev:
Faktum är att Microsoft och Apple har visat intresse för att förbjuda Linux och andra fria operativsystem för att bli av med konkurrensen. NSA är också intresserade eftersom de kan kontrollera Windows och Mac, men de kan inte kontrollera fria operativsystem. Sättet som de planerar att förbjuda fria operativsystem är genom att införa mjukvarupatent. Allt eftersom fler och fler mjukvarupatent införs blir det svårare och svårare att skriva ett fritt OS som inte bryter mot några patent.
Inte mot dig Winterface, men det är naivt att tro att inte NSA/CIA utvecklar Linux-programvara. Rykten gör gällande att de även står bakom vissa Linux distributioner.

See User information
Det är sant att NSA står bakom SE-Linux, som är ett tillägg för att få extra säkerhetsfunktioner i Linux.

Men det är också sant att mjukvarupatent redan införts i stor skala i USA och att man planerar att införa det inom EU. Som du säkert märkt har det orsakat en storm bland Linux och BSD anhängare i Europa. Det gick faktiskt så långt att man lyckades skjuta upp beslutet om mjukvarupatent i Europaparlamentet genom ihärdig lobbyverksamhet. Men faran är inte över. Precis som med FRA-lagen har man bara lyckats skjuta upp beslutet, förr eller senare kommer de få igenom det. Så fort allmänheten sänker garden.

Vad det innebär för Linux, BSD och all form av mjukvara är uppenbart. Det kommer bli omöjligt att skriva ett datorprogram utan att bryta mot några patent. Även Microsoft och Apple bryter mot alla möjliga patent. Men de köper sig rätten att bryta mot dessa patent. Privatpersoner som gör mjukvara har inte råd att reda ut vilka patent som finns och sedan betala för de som de bryter mot. Att fortsätta utveckla Linux och BSD kommer bli en omöjlighet om mjukvarupatent slår igenom.

Posted on: 2008/11/1 9:23

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper