vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Budord

See User information
Eftersom det verkar viktigt för vissa att ha enkla levnadsregler att följa, och bibelns version börjar bli aningens dammiga, så tänkte jag försöka författa några nya.

1. Var kreativ. Skapelsens ljus skiner inom oss alla, så lys, och bli belyst.
2. Var produktiv. Produktion är rikedom, och rikedom är livsglädje.
3. Var kritisk. Sanningen är en abstrakt idé inom dig, och den blir mer sann ju mer stoff du baserar den på.
4. Var nyfiken. Berika din sanning så mycket du kan.
5. Var ödmjuk. Varje autonomt system äger rätten till sin egen natur.
6. Var vänlig. Hierarkier är en illusion. Vi är alla gudar. Behandla alla som gudar.
7. Fira dina misstag, ty tack vare dem är du en visare människa.
8. Hedra dina barn, och dina barnbarn, ty de måste ta hand om den röra du lämnat efter dig.
9. Följ din egen väg, men var inte rädd för att fråga efter riktningen.
10. Vi är ett folk, på en planet. Det finns ingen ursäkt för krig och lidande.

Så, vad tycker ni? :) Behöver nåt bytas ut?

Posted on: 2008/10/16 14:08
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Budord

See User information
Quote:

Skymt skrev:
Eftersom det verkar viktigt för vissa att ha enkla levnadsregler att följa, och bibelns version börjar bli aningens dammiga, så tänkte jag försöka författa några nya....

Kan du beskriva exakt varför Bibelns budord är "dammiga"? Vilka av dem är det du menar? Kan du ta några exempel?

Posted on: 2008/10/16 18:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag borde insett att ironi inte artar sig så väl i ett skrivet medium. Dessa budord innehåller inget förbud mot att bryta dem. Jag menar regler i samma anda som bibelns budord, som också är omöjliga att inte bryta mot. Vila och rekreation är minst lika viktigt som kreation, men hur du väljer att göra det, har ingen nåt med att göra.

Men jag försäkrar er att alla de värden som finns inom budorden finns förankrade även i dessa nya. Men dessa nya utvecklar dem, och uppmuntrar till aktivitet och produktivt tänkande. Så att de värden som inte strävar mot allas lycka, rensas bort.

Låt oss prata om dem jämfört med de tio budorden enligt reformert tradition.

Quote:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Detta är sant, per definition. Det finns en kraft som kan kallas allsmäktig, ty den är upphovet till oss alla. Det var skapelsen, och vi vet att den existerar, ty vi existerar. Men vi är också skapelsen, av samma stoff, och den kan manifesteras, och förfinar sin omvärld, på kommando av vår vilja. Det betyder att vi alla är samma gud.

Detta bud finns alltså inom formuleringen "skapelsens ljus skiner inom oss alla".

Quote:
2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.

Detta är ju uppenbart ett skadligt beteende. Skapelsen är inte svartsjuk, ty den vill blott bli berikad. Den vill, det du vill. Och du har makten att ända ett liv på en impuls, ifall det skulle råka i din väg. Hur skulle myran du trampar på se dig? Du är själv en avbild av gud. En manifestation av skapelsens vilja. Och den är fri.

Quote:
3. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Det här budet förstår jag inte. Till och med jag är präglad nog att utbrista "Herre gud" när jag reagerar på något. Tar någon det här på allvar? Och missbruka enligt vems definition? Nej, låt tungan vandra med tanken.

Quote:
4. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. ("Var noga med att hålla sabbatsdagen helig, så som Herren, din Gud, har befallt dig" i 5 Mos) Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap ("din oxe eller din åsna eller något annat lastdjur du har" i 5 Mos) eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag. ("Kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten och att Herren, din Gud, förde dig ut därifrån med stark hand och lyftad arm. Därför har Herren, din Gud, befallt dig att fira sabbatsdagen" i 5 Mos)

Hur kan någon inte förstå vad jag menar med dammig? Vi har ju bara försökt tolka fritt sen det här skrevs för sjukt länge sen. Hur många av er arbetar på lördagar? Brinn i helvetet då era syndare!

Quote:
5. Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig. ("så som Herren, din Gud, har befallt dig, så att du får leva länge och det går dig väl i det land som Herren, din Gud, ger dig" i 5 Mos)

Jag vet inte om jag kan hålla med om det här. Jag valde inte mina föräldrar, men de är anvariga för hela min existens. Detta ska naturligtvis vara tvärt om, och baserar sig på att du ska ta ansvar för din avkommas kreativa utveckling, såväl som det fysiska. Så att de är redo att driva världen framåt mot en ljusare framtid, när din egen styrka börjar tryta. Detta är uttryckt i formuleringen "lys och bli belyst"

Quote:
6. Du skall inte dräpa.

Detta måste vara det mest paradoxala av alla budord. Det står där svart på vitt, och ändå har vi så mycket aggression mot omvärlden från den galnaste högborgen av kristen fanatism (ryser inte ni när ni tänker på att världens största kärnvapenarsenal är i händerna på någon som erkänner sig höra röster?) i världen.
Jag använder den betydligt bredare formuleringen "Varje autonomt system har rätt till sin natur". Med denna formulering blir det plötsligt okej att dräpa mygg som landar på armen, ty det ingår i deras natur som parasitisk varelse att bli bekämpad. Så se till att inte manipulera andra, och störa andra människors natur, ty då måste de samla sig och påbjuda anpassning till ett harmoniskt förhållande.

Quote:
7. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Ett äktenskap är ett avtal. Det går att bryta, och med tanke på hur populärt det är att göra det nu för tiden, så borde det väl vittna om att det är lönlöst att försöka pracka på en befolkning en viss samarbetesmodell. Speciellt idag när ekonomin rusar iväg, och två arbetande föräldrar kan ha svårt att försörja en familj. Dessutom tror jag sex är något annat än kärlek, och behöver inte nödvändigtvis gå hand i hand (men det är helt klart superhäftigt när det händer).
Jag inkluderar avtalsbrott generellt i punkt fem och sex. Var ödmjuk, och var vänlig. Det är upp till samhället att välja hur det vill organisera sig. Vi kanske inte kommer ha något som liknar äktenkskapsavtal, löneavtal, kontrakt eller något annat i framtiden.

Quote:
8. Du skall inte stjäla.

Helt klart vettigt, men vi måste försöka sträva mot en värld, där ingen behöver stjäla. Moralen återspeglas återigen i punkt fem och sex.

Quote:
9. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Allt du kan erbjuda är din tolkning av en situation, så det här faller på sin egen orimlighet. Du har din egen sanning, och se till att belysa omvärlden med den, så att deras sanningar kan berikas.

Quote:
10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Okej. Det här börjar ju bli löjligt. Det första som slår mig är, hur kul är det att ha en gud som, enligt punkt två, inte ens kan följa sina egna regler. Naturligtvis ska du inte vara avundsjuk på andra, ty vi kan tillsammans producera tillräckligt så att det räcker åt alla. Fem personer kan driva en robotiserad fabrik, och om vi har en ekonomi som är baserad på produktion, istället för spekulation, så finns gott om incitament för dem att berika allas vår tillvaro med soffor, möbler, bilar osv. Det finns till och med ett helt annat incitament för forskningen, mot en renare energi, bort från fossila bränslen, ty kan vi producera energin lokalt betyder det jättemycket för ekonomin.

Och frihetsguiden: Om kreativitet inte ändrar sig, var tar den här sortens sprudlande tänkande vägen? Dessutom skapar du ju själv nya mönster i det neurala nätvärk din hjärna är, varje gång du får ett intryck. Vem skapar de mönstren?

Posted on: 2008/10/16 23:04

See User information
1.Lev ditt liv så "lyckligt" som möjligt
2. Sprid så mycket "lycka" som möjligt, utan att stjälpa för mycket för dig själv.

Men serry boys, regler o ramar är vad vi vill bli fria från.
Och nej, jag menar inte att vi skall knulla varandras fruar o slå ihjäl varandra, koppling folk, koppling!

eller äh, jag säger som feven!.. ^^

Posted on: 2008/10/17 0:17
http://www.cfz.org.uk/
There is no government like NO government!

See User information
Ja, givetvis är alla olika, olika mycket olika saker, men enligt mig, är det den "världsandan" vi är idag, där man har vännt på den spirituella meningen o har matteriella ting överst och ett spirituellt medvetande underst, där kapitalismens trumma dunkar *köp köp köp* i ditt huvud sedan födsel, då är det klart att ideal blir förvrängda o folk leds fel, och visst, då kan det som du säger behövas, en liten knuff, ibland en hård spark i rätt riktning.

Jag kan ju passa på att påpeka att det är den "överlägsne vita mannen som står över alla andra" som tvingat in oss i detta system.

Zpink about thaz!

Posted on: 2008/10/17 7:46

See User information
Altså, Jag, naiv som ja må vara, väljer att tro, efter det jag sett, hört, läst osv om "eliten" visar att dom olika "raser" du talar om inte är så olika alls, utan att "polariteten", "rädslan för den andra", är skapad av eliten för att gynna deras eget syfte.

Detta kan även ses tydlige i religoner, filmer som zeitgeist, författare som Tsarion, Däniken, Zitchin, Icke mm mm pratar ju om att biblen är "fake" för att "det som står är ett plagiat på äldre religoner" gör ett väldigt felaktigt ressonerande, det faktum att "syndafloden" beskrivs i många, många, många andra religoner, "oskuldsfödslen" o allt det dära, det är enligt mig ett tecken på att det ursprungligen kommer från en korrekt källa.

Att spiritualismen, eller religonen sedan, under årtusendens gång mannipulerats för att fungera som ett mentalt fängelse för alla blinda följare samtidigt som det försäkrar en viss släkt "blåblod" att bibehålla makten, styrker enligt min mening denna teori.

Dvs dom "olika" religonerna är uppdiktade av samma elit som uppdiktat raserna, samma elit som störtade tsaren, samma elite som invaderade polen, samma elit som gav 40 miljoner pund i donation till hitler, samma elit som bla bla...

Den dolda handen bakom facklan, den elakartade plan att reducera männskligheten, att döda o förinta, kriga o bråka, DIVIDE AND CONQOUR som skiter blanka fan i om du kallar dig jude, muslim, kristen eller ateist, det är samma sak till den, en pjäs på dess bräda.

Umm.. Kände att inlägget kanske blev lite slirigt o inte riktigt sammanhängande. Ibland är det jobbigt att snabbt försöka förklara vad man menar med en lång historia, men jag hoppas att du har överseende och förstår poängen.

Posted on: 2008/10/17 8:11

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Eftersom det verkar viktigt för vissa att ha enkla levnadsregler att följa, och bibelns version börjar bli aningens dammiga, så tänkte jag försöka författa några nya.

1. Var kreativ. Skapelsens ljus skiner inom oss alla, så lys, och bli belyst.
2. Var produktiv. Produktion är rikedom, och rikedom är livsglädje.
3. Var kritisk. Sanningen är en abstrakt idé inom dig, och den blir mer sann ju mer stoff du baserar den på.
4. Var nyfiken. Berika din sanning så mycket du kan.
5. Var ödmjuk. Varje autonomt system äger rätten till sin egen natur.
6. Var vänlig. Hierarkier är en illusion. Vi är alla gudar. Behandla alla som gudar.
7. Fira dina misstag, ty tack vare dem är du en visare människa.
8. Hedra dina barn, och dina barnbarn, ty de måste ta hand om den röra du lämnat efter dig.
9. Följ din egen väg, men var inte rädd för att fråga efter riktningen.
10. Vi är ett folk, på en planet. Det finns ingen ursäkt för krig och lidande.

Så, vad tycker ni? :) Behöver nåt bytas ut?

Flumpelle...

"egen väg"..." ett folk"... "berika din sanning"...

Ett marxistiskt,materialistiskt media och skola-institutions programmerat utifrån newagetänk...

See User information
Quote:

Frihetsguiden skrev:
Emil322. Faktum är att det är judarna som har lett oss in i NWO - och leder den. Bavarian Illuminati grundades av judar, Amerikanska och Franska revolutionerna leddes av judar, judar lovade ut Tyskland före Första Världskriget och flyttade sitt kapital från Tyskland efter det, då Tyskland även behövde betala alla avgifter till de som judarna hade lockat att bekriga Tyskland.

Judarna är visserligen oftast vita, s.k. moderna ashkenazer utgör 91 % av judenheten i Väst och har företrädelsevis kaukasiskt arv. Men jag har aldrig sagt att det är kaukasoiditet eller intelligens i sig som är bra för samhället - det måste, som du säger, finnas Gudsfruktan: En social inställning som baseras på respekt för heliga helheter som familjen, flocken, stammen, byn, folket och nationen.

Judarna hade inget eget land förr - och de var sura på alla nationer som de uppehöll sig i. Ju rikare de blev, desto värre konsekvenser fick deras sura och intelligenta hållning: Global kapitalism.

Vore det inte bättre att skriva "ickesemitiska judar" då det är det dessa du menar i detta ?

Posted on: 2008/10/17 8:28
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:

miksjo skrev:

Kan du beskriva exakt varför Bibelns budord är "dammiga"? Vilka av dem är det du menar? Kan du ta några exempel?

Exempel på dammiga budord, enkelt.

Quote:
1. Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

Varför inte? Vi har religionsfrihet, vilket även innebär frihet från religion för den som så önskar.

Quote:
2. Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem. Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud, som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.

Inte göra någon avbild eller bild på någonting? T.om. "Frihetsguiden" har bilder (bl.a. på sig själv) på sin hemsida.

Om Gud är en svartsjuk varelse så förklarar ju det människans svartsjuka, jag har läst någonstans att människan är Guds avbild.

Att bestraffa barnen i upp till fjärde led för det någon annan gjort tyder inte på godhet utan på grymhet och tyrannism. Ingen god ledare bestraffar helt oskyldiga människor, allra minst barn. för något som någon annan gjort.

Quote:
3. Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.

Missbruka hurdå? Det låter dammigt.

Quote:
4. Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. ("Var noga med att hålla sabbatsdagen helig, så som Herren, din Gud, har befallt dig" i 5 Mos) Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna, din boskap ("din oxe eller din åsna eller något annat lastdjur du har" i 5 Mos) eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag...........

Ska man följa det budet är det bara att hoppas på att man aldrig blir sjuk, att det börjar brinna, att man blir nerslagen, att man ligger på sjukhus eller annan vårdinrättning på en sabbatsdag. Det kan bli svårt för den som inte kan klara sig själv om ingen annan tillåts jobba.

Slavar förresten, ska vi återinföra slaveriet där man kan piska slavarna till arbete? Det kanske vore bra för statsfinanserna att ersätta löneförhandlingarna med den niosvansade katten.

Quote:
.......("Kom ihåg att du själv en gång var slav i Egypten och att Herren, din Gud, förde dig ut därifrån med stark hand och lyftad arm. Därför har Herren, din Gud, befallt dig att fira sabbatsdagen" i 5 Mos)

Varför har då inte Gud befriat alla slavar? Har slavarna någon glädje av Gud?

Quote:
6. Du skall inte dräpa.
8. Du skall inte stjäla.
9. Du skall inte vittna falskt mot din nästa.

Självklarheter, det finns lagar mot sånt sedan länge.

Quote:
7. Du skall inte begå äktenskapsbrott.

Det är en angelägenhet mellan mannen och hustrun.

Quote:
10. Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.

Nu beror det på vad man menar med begär. Vill jag ha något som någon annan har kan jag alltid be att få den eller att köpa den. Jag ser inget fel med det.

Sen står det att man ska inte ha begär till din nästas "hustru, slav eller slavinna". Att ha begär till din nästas man går tydligen bra. Sen så kom slavarna in igen, och vad jag tycker om det har jag redan sagt.

Att leva efter dessa 10 budord (bortsett då från nr 6,8 och 9) NEJ TACK!

Posted on: 2008/10/17 8:29
"Det är bara fusk om man åker fast."

- Al Bundy

See User information
Quote:
De inteligenta kristna tänker redan som du, att det gäller att förstå meningen och inte bara formen. Men det finns många enkla människor, som behöver bindas mer prosaiskt till Gud, alltså bli sociala och hoppfyllda genom yttre styrning och regler.

Jag erkänner gärna att de finns kristna som lyckats bli intelligenta, jag har träffat några stycken till och med. Hur de mentalt hanterar alla konflikter religionen innebär har de dock aldrig lyckats förklara, för de vill inte prata med mig när jag belyser dem. :(

Hur som helst så kan det inte vara de intelligenta kristna som tvingar på befolkningen de barbariska bud deras barbariska gud givit dem.

Ingen av oss är lika smart när han föds, som när han dör. Jag vill uppmana er att resa er så högt ni bara kan.

emil322: Jo du har rätt i att det går att utrycka andemeningen i färre punkter, men för formens skull ville jag göra tio. Kanske fick jag med en droppe vishet, och finns det nåt du inte vill följa, så följ det inte.

sebben: Sant, men ämnen som involverar andlighet blir lätt lite flummiga och esoteriska. Men då de i många fall är basen för hur vi interagerar med vår omgivning, så kan vi inte ignorera dem.

Poängen är naturligtvis att förmedla värden, och uppmuntra till eftertanke, så det finns en poäng med att vara vag. Dock så försöker jag har ett vettigt resonerande bakom allt jag säger i dem.

Posted on: 2008/10/17 8:42

Anonym
Quote:

Skymt skrev:

sebben: Sant, men ämnen som involverar andlighet blir lätt lite flummiga och esoteriska. Men då de i många fall är basen för hur vi interagerar med vår omgivning, så kan vi inte ignorera dem.

Poängen är naturligtvis att förmedla värden, och uppmuntra till eftertanke, så det finns en poäng med att vara vag. Dock så försöker jag har ett vettigt resonerande bakom allt jag säger i dem.

Jo men det ärinte andlighet eller esoterik att tala om "sanning" mm på det sättet. Det är tvärtom.

Det finns bara EN Sanning.

See User information
Jo, jag känner till budorden och kalven, och jag tycker det är en ganska vettig historia, men eftersom att jag inte är kristen, och inte ser biblen som guds ord, ser jag istället boken som en många-gånger-om översatt spirituell text, därför kan jag, utan att känna att jag lever i synd, eller oroa mig för något "helvette" (som förövrigt är en väldigt absurd ide i min mening, genomruttet, elakt och otroligt manipulativt) plocka och välja bland dessa (enligt mig) metaforer.

Du tror altså att den "stora världs konspiraionen" startade efter det att Moses klev ned från berget?

Jag väljer att tro att den stardade för längre sedan än så, jag tror att den startade då denna "kraft" vi idag kallar för "[stick in valfrit elitnamn här]" klev in, och ur homo erectus genetiskt frammstälde homo sapiens och sedan sapien sapein. Men det kanske blir svårt att diskutera? Eller jag har ingen aning vad din tro ang evulution och livets uppkomst är, men om det är den bibliska, tror jag dessväre en diskution där inte kommer leda ngn vart mellan oss två.

Jag väljer inte heller att se "eliten" som några "människor" och absolut inte bush, blair o co, jag tror att det hela började för länge länge sedan, då dom strategiskt manipulerade fram vissa händelser, för att sedan låta historian ha sin gång, vilket bara var en, vilket dom manipulerat fram. Du kan givetvis välja att kalla denna kraft för satan, och då kan jag säga att jag håller med. Men, som sagt, jag är inte biblisk eller kristen, men du fattar säkert vad jag menar.
Sedan är det ju givet att denna satan ibland sticker in ett finger med i leken, justerar historien så den sammanfaller med agendan, vilket man egentligen kan säga att "kraften" gör helatiden, då männskligheten är en båt som flyter i en strömm skapad av dessa/denna onda kraft/sak/varelse för länge länge sedan.
I denna plan, har dom inte "förutspått" eller planerat att vissa "raser" skall ha mer "värde" (eller vad man nu vill kalla det) än andra, dom har bara manipulerat händelserna så att det "blev upplagt så".

Men, jag tror även att det är viktigt att inse, att vi faktiskt inte är hjälplösa i strömmen, vi kan simma, vi kan slå oss fria, vi kan finna lycka.
Det är det som är deras problem, människan är som en boll som konstant måste tryckas ner under ytan, men såfort handen släpper kommer vi ploppa upp till ytan, med denna metafor menar jag givetvis all den manipulation alla våra sinnen utsätts för dagligen.

Inte för att det har med saken (nåja lite) att göra, inte för att det kommer lära något direkt nytt, utan snarare för att jag är på humör, avrundar jag med denna film från MTV som visar något så fruktansvärt tydligt var makthavarnas mentalitet, värderingar och "budord" kommerifrån.
http://www.youtube.com/watch?v=7fxHiqx0vw8

Posted on: 2008/10/17 8:56

See User information
Quote:
Är det meningen att detta är det obarbariska sättet - att lämna det fritt och utan konsekvenser att bryta buden? Hur skall du kunna få egoistiska människor att vilja sluta skända och kränka andra för sin egen vinning, bara genom att ge dem ett vänligt råd? Det funkar inte, det måste finnas lagar och konsekvenser.

Ja, FG. Vi har inte rätt att tvinga andra människor anpassa sin natur efter hur vi vill att den ska se ut, så länge den inte är skadlig för sin omgivning.

Du blandar ihop sakerna. Det är inte skapelsens uppgift att utdela straff eller stifta lagar, ty dessa måste vara anpassade efter samhället vilket är en mänsklig struktur. Budord som rimmar med skapelsen kan naturligtvis inte vara lagar. Dessutom så tror jag inte på straff i det långa loppet.

Jag vill få egoistiska människor att sluta vara egoistiska, genom att inspirera vänliga människor att föregå med gott exempel.
Återigen något som faktiskt finns avspeglat i de bud jag författade.

Sebben: Jag är rädd att modern vetenskap motsäger dig. Bara genom att åka fortare, så går tiden långsammare. Vem äger den sanna uppfattningen om hur lång en sekund är, piloten eller dem han efterlämnade?

Posted on: 2008/10/17 9:07

See User information
Quote:

Frihetsguiden skrev:
Emil. Jag tycker att du tänker bra, jag ser Jesus som en symbol för att vara moralisk och Gud som en symbol för att vi alla har samma JAG. Men de flesta behöver enkla bilder, bud och lagar. Så jag har tagit på mig ansvaret att skapa en rörelse för alla sorter, det finns både en esoterisk och en exoterisk FG. Du skulle nog passa i Alfa, där vi leker med tradtionen och skapar budskapen.

Jovisst, att alla är samma jag, är ju något jag ofta brukar påpeka, men, jag tar inte på mig någon ära, det visste t.om. maya indianerna :)

Och visst är det tyvärr så, att de flesta TROR att de behöver enka bilder, bud och lagar, men det är för att sammhället har indoktrinerat dom flesta av oss på detta vis, sammhället vi har idag hade inte funkar med 6.miljoner faraoer 10 000 slavar, heh. Men sen är ju sammhället idag rent käpprätt åt.. ja..

Jag har dock lite svårt för det dära med skapandet av budord/regler/lagar, då det är fundamentalt emot vad jag anser vara "kryddan" för lycka, men visst, det är naivt..

Men att leka med traditioner, det är alltid skoj

Dock har jag ingen aning (mer än lite småskummning på din hemmsida o blogg) vad FG är för något, men om du känner att du har tid och ork är jag nyfiken och tar gärna emot ett litet mail.

Posted on: 2008/10/17 9:19

See User information
Quote:

emil322 skrev:
ser jag istället boken som en många-gånger-om översatt spirituell text

OT: Detta stämmer inte. Dagens svenska Bibel är direkt översatt från de språk texterna ursprungligen skrevs på: hebreiska, arameiska och grekiska.

Posted on: 2008/10/17 12:30

See User information
Quote:

6. Du skall inte dräpa.
Hade "häxor"varit judar,hade kyrkan tagis bort från staten för länge sedan."Du skall icke dräpa"Konstigt att inte kyrkan tog bort sig själva,när de ser hur de skändat andra personer.

Det finns bara en enda insikt,resten är åsikter.Åsikter delar oss,insikt helar oss.

Posted on: 2008/10/17 14:30

See User information
"Åsikter är som rövhäl - alla har ett"

- Clint Eastwood.

Posted on: 2008/10/17 14:38

See User information
Är det inte jobbigt att ha åsikter som, ifall man bara säger lite fel, leder till att man förolämpar en hel folkgrupp?

Stort av dig att be om ursäkt dock!

Posted on: 2008/10/18 9:20

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper