vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Ingår piraterna kring Somalien agendan?

See User information
Quote:
Ingår piraterna kring Somalien agendan?

För några månader sedan kostade det närmare 230,000 dollar att boka ett lastfartyg. I och med den ekonomiska krisen så kan man idag boka ett fartyg för endast 3000 dollar. Vissa experter säger att det finns en koppling mellan detta och den ökade piratverksamheten utanför Somalien. [1]

”In this situation, unprincipled ship owners look at the opportunities offered by some insurers or the Somali diaspora. If the vessel is hijacked, the ship owner gets money from the insurer. There are other payments, too. That´s how the cash flow is being created.” Säger Alexei Bezborodov.

Somaliens ryska ambassadör Mohamed Handule säger att piraterna är hyrda medarbetare. ”I am sceptical that pirates can seize a ship without assastance – to know its location and approach it”, ”If you can´t prevent an approach of pirates, it means you´re not able to stop your ship from being stranded on the rocks. Any vessel can technically detect any other vessel approaching.”

Om man ser på världskartan så är Suez kanalen en viktig förbindelse för båttrafiken. Om den inte kan brukas så blir man tvingad att åka runt hela Afrika vilket skulle kosta både tid och pengar. Om detta blir långvarit så kommer troligen priserna om att hyra lastfartyg att öka. Dessutom så säger vissa experter att man kommer att bli tvingad till att bygga fler fartyg då de tar längre tid att transportera godsen.

John Craddock, en general för Nato har sagt, ”You don´t stop piracy on the seas. You stop piracy on the land,” [2] Nato lämnar över uppdraget till EU i att bekämpa piraterna. Man har nu sänt ner krigsfartyg från åtta länder, Belgien, England, Frankrike, Tyskland, Grekland, Holland, Spanien och Sverige som kommer att eskortera fartyg med hjälpsändningar. Detta blir ju en perfekt övning för europas länder och en kommande gemensam arme?

En annan tanke som slog mig är vikten av platsen, Röda havet och Suezkanalen. Den ryska marinen är just nu ute på turne runt om i världen där presidenten Dmitry Medvedev just nu träffar Argentinas president Cristina Fernandez. [3] ”We should also shape out policy together on the basis of our vision on how we see our emerging new world. Political issues can be as important as exonomical ones. In fact, these areas are closely related.” Säger Fernandez.

Medevedev har bland annat besökt Venezuela tidigare, militären åkte genom panamafloden och den ryska flottan var även i Syrien för en tid sedan. Man turnerar runt i världen för att visa upp sig hos olika ledare och skapa olika handels förbindelser.

Det pågår ett projekt mellan Ryssland och Europa där man ska bygga en gasledning som kallas Nordstream. Jag skrev en längre artikel om detta beträffande kriget i Georgien [4] och gasledningen. Vlademir Putin har börjat tröttna på Europa och gett ett ultimatum om att Ryssland istället för Nordstream skulle kunna bygga fabriker vilket producerar flytande gas och sälja det på världsmarknaden.

Novorossiysk [5] är en rysk hamnstad vi Svarta havet. Detta är rysslands mest aktiva djuphamn där man bland annat skeppar iväg olja. Trafiken går mot Sydamerika, Medelhavet, Afrika, Mellanöstern och Asien. Eftersom Svartahavet mynnar i östra Medelhavet mellan Turkiet och Grekland så blir en väg runt Afrika enormt lång mot länder som Indien och Kina.
Likt artikeln [4] ”080808 vad hände igentligen?” så verkar det som att man håller på att bygga en ny världsordning kring världens gasfyndigheter och dess ledningar. Kan piraterna vara finnansierade [6] likt tidigare pirater i historian av någon statsmakt för att kontrollera navet i ordningen över havet.

Så vem vinner på att piraterna härjar fritt kring Somalien?

Piraterna själva tjänar väl en hacka, men det finns en hel del frågetecken om de är ensamma eller har någon bakom sig. På något sätt har de fått tillgång till avancerade vapen och kunnat kapa världens största oljetanker.

Rederierna själva, jag tycker att det låter långsökt. Dessutom så har man kapat en hel del fartyg innan priserna på driften av lastfartygen sjönk.

Varvsindustrin, njae visst tjänar de på längre router så att man tvingas bygga fler fartyg, men jag tycker att det låter långsökt.

Den största förloraren lär vara Ryssland om de planerar att transportera naturgas till havs och tvingas åka runt Afrika för att nå Asien. Saudiarabien kan ju bygga en oljeledning till sin västkust för att undvika Afrikas horn, eller bygga ledningen genom Jordanien och låta Israel skeppa oljan vidare.

http://gryningensljus.blogspot.com/20 ... ing-somalien-agendan.html

Uppdaterade sista meningen med det kursiva.

Posted on: 2008/12/10 17:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Ingår piraterna kring Somalien agendan?
Det är ju just Israel som finansierar piraterna för att de själva ska finansiera sina rebeller att stoppa det islamistiska styret i Somalia.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Varför tror du att det är så? Berätta, jag är intresserad av att höra.

Vad tjänar Israel på att få bort islamisterna...

Posted on: 2008/12/11 12:33

See User information
Så ni tror inte att ökningen av antalet pirater beror på att internationella handelsfartyg inte lägger till i hamnarna, utan bara snurrar runt på öppet vatten medans bankerna försöker ordna finanserna för att betala för deras last?

Dvs, ökningen i pirater är en effekt av den globala ekonomiska krisen...

Posted on: 2008/12/11 15:07

See User information
Nej, detta var ungefär vad några ryska experter trodde. Mina funderingar var mer om det finns en anledning att man vill täppa till suezkanalen och vem det missgynnar mest.

Posted on: 2008/12/11 15:35

Anonym
Quote:

Pennan skrev:
Varför tror du att det är så? Berätta, jag är intresserad av att höra.

Vad tjänar Israel på att få bort islamisterna...
Jag har försökt att skriva om det några gånger tidigare, men ingen verkar finna det intressant.

Det pågår ett tyst krig semiter emellan.

De två starkaste grupperna semiter är judar/kahzarer och araber/muslimer. Det är ingen tillfällighet att det är så mycket oroligheter i mellanöstern och andra regioner där muslimer finns.

Islamism är farligt för denna andra grupp av semiter, eftersom det innebär ett steg från religion till att bli politik. Någonting judar/kahzarer redan lyckats med och vill definitivt inte se någon annan lyckas med detta.

Det semitiska folket kallas ”Sems söner” (efter Noas son Sem), men de är lika goa bröder som Kain och Abel.

Varför tror du förresten att de som står anklagade för 11/9 är araber? Valför tror du araberna anklagas för allt som det i själva verket är judarna som iscensatt?

Då menar jag inte judarna som folk, utan de judarna i toppen. Att vara jude är ingenting negativt. Det finns onda människor i alla folkgrupper och folkslag.

Det 'märkliga' med detta är att det inte är USA som vanligt som kommer till räddning, utan EU. Som bäddat för en konflikt?

See User information
Khazarerna härstammar inte ifrån Sem utan hans bror Jafet.

Alltså är dagens judar inte semiter.

Posted on: 2008/12/11 23:39

Anonym
Men judar härstammar från Sem.
Jag visste faktist inte detta, men konflikten är ju densamma, dock mer nyanserad.

Men flytta konflikten upp ett steg i trädet då. Det jag ville visa på var att detta var en gammal konflikt.

Afrika är förresten ett folk som härstammar från Ham, Noas tredje son.

Sem, Ham och Jafet tillhör förresten generation 11 (9/11)

See User information
Sem var äldst, Ham yngst enligt de källor jag studerat.

95% av dagens judar är Khazarättlingar och därför inte semiter.

Jafet hade ättlingarna Khazar och senare Aschkenaz, därav de nuvarande benämningarna Khazarer och Aschkenazjudar.

Posted on: 2008/12/12 0:00

See User information
Jag tror att det är för att skapa ett motstånd mot the pirate bay. Varje gång de börjar prata om pirater så ska folk tänka på dessa somaliska clowner och rösta JA

Posted on: 2008/12/17 8:06
"Now I have become death, the destroyer of worlds"

See User information
Just piraterna vet jag inte, men det sedvanliga finansierandet och vapenförsäljningen till alla sidor i de skapade inbördeskrigen
borde följas upp även i fulmedia.

Det leder ofta till Israel eller har en stark koppling dit.

Man tjänar såklart pengar på det, dödar en massa folk, skapar flyktingströmmar och kan kapa åt sig naturtillgångar.

Krig är big business för en del

Posted on: 2008/12/26 21:15

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper