vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3)

Anonym
Re: Samhällen "med gud på sin sida" klarar sig sämre...
Dags för lite Devolution...:

Micheal Cremo T.V interviews Part 8 of 8
http://www.youtube.com/watch?v=l9sH7Mbal0k

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Patrix, den stora frågan är ju inte evolution kontra devolution, utan var vi är nu, och var vi är på väg. Oavsett vårt ursprung, så har vi förändrat oss sen dess, och den förändringen pågår fortlöpande.

Posted on: 2009/3/22 20:44
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
När jag ser på youtube-filmen tänker jag; Visst stämmer det, men exakt HUR har det gått till?

Min ståndpunkt:
När vi stigit ned från vår gudomliga/andliga härkomst och "fallit från skyarna" så har den form vi en gång hade ändå stannat kvar (vi kallar den formen "änglar", änglarna har ett än högre stadium som de aspirerar till att bli) som ett "spöke" som påminner oss vart vi kommer ifrån. Men fallet gick så långt som ner till en upplösning av organismernas former ända till deras elementära beståndsdelar.
Därför menar jag att formen av universums "utveckling" är denna: <>. Vi har gått från det perfekta Enda (singulariteten/Fadern) och fallit "ned" till mitten av existensen; den största oordningen. Men "änglarna", dvs minnet av hur det en gång var är vad som driver fram evolutionen mot att återigen ingå i det Enda.

Historiens former på de levande varelserna är alltså vad som formar framtidens när den största oordningen passerats och devolutionen vänder till en evolution, därav kommer den cykliska synen på tidsförloppet.

För att klargöra, eftersom det kan verka diffust och svårt att greppa. I den första fasen av Universum så råder i sanning devolution, dvs mer komplexa former av varande bryter samman och delas till allt mindre komplexa former. Devolutionen fortgår till ett slags "golv" där allt till slut existerar endast i form av de simplaste subatomära partiklarna (<) i totalt kaos. Där stannar devolutionsförloppet och vänder till en evolution guidad av de komplexa formernas "minnen/spöken" som tidigare existerat fysiskt och driver Universum till att återigen ordna sig (>).

Posted on: 2009/3/23 11:51
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Patrix, den stora frågan är ju inte evolution kontra devolution, utan var vi är nu, och var vi är på väg. Oavsett vårt ursprung, så har vi förändrat oss sen dess, och den förändringen pågår fortlöpande.

Det är ingen fråga alls.

Jag vet inte vad du menar, eller vill ha sagt med bilden.

Pyramider... idag kan man inte bygga dom, sägs det..inte heller kan religionen sience komma i närheten att datera dom rätt.

Vid en annan tid var detta lätt.

Science är helt lost, och värre blir det.

Är det en stor fråga vart vi är på väg, tycker du?

Man behöver inte fråga om andra, "vi" - mycket bättre att själv gå vägen hem.
Antingen "gör man det", eller inte - och då håller man på och frågar sig, kollar på teorier mm, fördriver/spiller tiden.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
När jag ser på youtube-filmen tänker jag; Visst stämmer det, men exakt HUR har det gått till?

Min ståndpunkt:
När vi stigit ned från vår gudomliga/andliga härkomst och "fallit från skyarna" så har den form vi en gång hade ändå stannat kvar (vi kallar den formen "änglar", änglarna har ett än högre stadium som de aspirerar till att bli) som ett "spöke" som påminner oss vart vi kommer ifrån. Men fallet gick så långt som ner till en upplösning av organismernas former ända till deras elementära beståndsdelar.
Därför menar jag att formen av universums "utveckling" är denna: <>. Vi har gått från det perfekta Enda (singulariteten/Fadern) och fallit "ned" till mitten av existensen; den största oordningen. Men "änglarna", dvs minnet av hur det en gång var är vad som driver fram evolutionen mot att återigen ingå i det Enda.

Historiens former på de levande varelserna är alltså vad som formar framtidens när den största oordningen passerats och devolutionen vänder till en evolution, därav kommer den cykliska synen på tidsförloppet.

För att klargöra, eftersom det kan verka diffust och svårt att greppa. I den första fasen av Universum så råder i sanning devolution, dvs mer komplexa former av varande bryter samman och delas till allt mindre komplexa former. Devolutionen fortgår till ett slags "golv" där allt till slut existerar endast i form av de simplaste subatomära partiklarna (<) i totalt kaos. Där stannar devolutionsförloppet och vänder till en evolution guidad av de komplexa formernas "minnen/spöken" som tidigare existerat fysiskt och driver Universum till att återigen ordna sig (>).

nja, inte det där med änglar och aspirerar...

Du talar nu ändå ur ett evolutionistiskt tänk. "... den största oordningen passerats" mm.

Det dåliga rensas ut, inte vänder till att evolvera. Det är inte så att det in någon "första fas" råder devolution.

Det som man här i soptunna ser som utveckling är bara småsaker i "illusionen"/samsara". Om något här blivit för dåligt så gick det under, så är historien. Om det då blir lite att vissa börjar om från enkla förutsättningar, grottstadie och det där... så är det inte samma sak som att de utvecklas, inte evolution.

Blir mer som om man viker ett flygpaln i papper och slänger iväg, det kan göra en/flera loppar/bågar uppåt, men det är inom dess fall, trots allt. Eller att man släpper en fågelfjäder från balkongen, fall nedåt, eller nedåtgående spiral... eventuell krumbukt uppåt som den gör förändrar inte dess fall, att det är fall. Antagligen är det dessa små krumbukter av uppåt, blomstring som veda, Cremo och det där har eller ser som cykler av uppgång, men de vet kanske inte en större cykel,då allt det där med deras olika ages flippar över inom en större cykel, eller så ska det inte ses som en cykel, då det blir ett nytt kosmos, kanske kan man dra liknlese vid en cell som delar sig... som sagt.

Man måste inte ha fallit, eller om man gjort det så har man kunnat återvända, kultivera uppåt, men det är skillnad på det som är samsara, det är en specialplats som skapats, istället för att vi skulle sjunka bortom räddning, eliminerats. Så nu är tillfället att kultivera, gå vägen, det är meningen med livet här, för vägen finns nu, att räddas.

Egentligen så är det inte kring "tid", men blir inom tid och rum då det frångår eller avviker från det ursprungliga, sanna, universums kriterie och det där...

En människa eller jorden, samsara är som ingenting. Bilden som skymt gav länk till...alltså, små obetydliga varelser som i samsara har "sjunkit" till att få en mänsklig kropp, i detta fängelse/karantän. Dehar lite teorier, mikroskop... och tror de han någon som helst koll... "when we reach that point when we can manipulate all of the energy and matter in the universe..." hehe...

Alltså, sådana fula saker som nu går på två ben, och inte ens är human längre - till och med aliens ser de som varit människor som värre än djur, och äter dom, och har dom som uppvisning som vi har djurparker, som apor i bur.

Vi går här påen liten partikel, precis som om vi tittar inom oss, jag säger det igen då, för 76 gången, som om vi tittar tex på en njure i kroppen, på en molekyl där, tar en elektron i den, och ser på dess yta. Där är det samma som vi har på det klot vi gär på, jorden. De som lever på partikeln/klotet i njuren... inte svårt att se att när de tittar "utåt" så är det ett ofantligt kosmos...ser gränslöst ut... - det är ingen skillnad.

En "människa" på den "elektronen", vad kan den göra, vad har den med Gud eller ett större kosmos enorma storhet och komplexitet att göra, på olika nivåer - ingenting.

Det är lika dumt när någon här på jorden tror sig vara mer än Gud, eller tror den kan förstå livet, eller erövra kosmos, bända tid och rum... för att anknyta till bilden.

På samma sätt som vi kan föreställa oss inåt i vår egen kropp, när vi bara står rätt upp och ned, så kan man tänka hur stort det är, det som kallas för organ, blodomlopp osv... så står vi där och har allt det,vi är dess gud, och är den som råder över och har ansvaret för ett enormt universum, allapartiklar med olika namn/nivåer och de liv, mänskligheter som lever på dess olika "ytor, elleer mellan partiklars rum (nivåer/dimensioner), krångligt...

Om man då tänker utåt/uppåt, rymden... utifrån att vi går på jorden, och att jorden då på samma sätt bara är en liten obetydlig partikel i en molekyl, i en... som är i en... inom en... osv - så blir det vi ser "utåt" bara lite grannskap i tex en större "människas"/buddas/väsens kropp ena stortå...

Vissa delar upp karma i bra/god/vit karma, eller De - och dålig/ond/svart karma.

Några (traditioner) kanske bara säger karma. Det är levande, allting är levande, ju. Hos oss har vi sagt dygd om det som är den "goda/vita" karman. Man bär allt med sig. Förr när mästare valde ut (sökte) kanske en elev så (inte som mer nu då det är som det är... att man söker en mästare...), då såg mästaren på hur mycket dygd man hade, det fältet runt ens kropp. Hade man mycket dygd, då kunde man också ha bra förutsättningar att kultivera.

Lider man, utstår prövningar och sådant där... så gör man sig av med karma, och om man gör bra saker/gärningar etc, då får man god/vit karma (substans) - det är den som sedan har med gong att göra, men den är inte gong i sig. Hur allt förhåller sig, som omvandling av svart karma till god karma /dygd, vad gong är mm, kan man bäst studera själv genom att läsa Zhuan Falun.

Se mer i tidigare trådar här om karma/dygd, nivåer och det - jag har redan postat om det så många gånger, sist jag postade det så deletade någon admin mitt konto (och fick karma...hehe...)-och nedåt i tråden:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=110150#forumpost110150

........

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=83817#forumpost83817

.......

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=79196#forumpost79196

......

Angående det kring sandsammanhanget ovan:

"At his level, Sakyamuni brought up the theory of three thousand worlds, which is to say that in this Milky Way there are also people with flesh bodies like those of our human race. He also mentioned that a grain of sand contains three thousand worlds, and this agrees with the understanding of our modern physics. What’s the difference between the rotation pattern of electrons orbiting nuclei and that of Earth orbiting the sun?
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=30454#forumpost30454

........

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=38131#forumpost38131

....

Denna tråd, karma substans och det...

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=111487#forumpost111487

.....

Ett antal artiklar på pureinsight, se två/flera inlägg här:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=117452#forumpost117452

....

Man måste göra sig av med det (tyngre, karma...), kultivering med andra ord:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=15803#forumpost15803

......

“You Create Your Own Reality”
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=25970#forumpost25970

......

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=30099#forumpost30099

.....

Här...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=37701#forumpost37701

.....

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=100284#forumpost100284

See User information
Den där artikeln är helt clueless. Typ 80 av 100 undersökningar om religionens påverkan på människans hälsa och välmående pekar på en positiv inverkan emedan endast typ 13 visade på negativ. Återkommer med källan.

Det är dessutom ganska historielöst med tanke på att modern vetenskap föddes ur klostren, teologiska institut blev universitet, renässansen föddes ur bilden av människovärdet som ett resultat av Guds skapelse. Humanismen var från början en kristen rörelse. Till och med individualismen har sin grund i kristet tänkande, efter reformationen när synen på frälsningen gick från att vara kollektiv till individuell. Det gav människor utrymme till att inte tro. Ateismen kan alltså tacka pietisterna på 1600-talet.

Sveriges första lika rösträtt för kvinnor hade missionförbundet redan på 1850-talet. Den kristna nykterhetsrörelsen ledde till arbetarrörelsen som ledde till välstånd för alla i Sverige.

Världens rikaste land Norge är fortfarande i hög grad religiöst och inte alls så sekulariserat som Sverige.

I USA blir du inte ens president om du inte tror på Gud. "One nation under God" De har haft tills nu ett enormt välstånd och framgång inom vetenskap och forskning, individuell framgång .m.m

Däremot kan vi med säkerhet konstatera att uttalat sekulära ateistiska styrelseskick och paradigm sabbar männsikan totalt. 200 millioner männsikor har dött till följd av sekulära regimer.

I takt med att Sverige har sekulariserats har ohälsan ökat markant. Depression har blivit folksjukdom och vi har internationellt sett hög självmordstatistik. Skolorna har blivit stökigare, våldet på gatorna har ökat, skiljsmässorna ökar

...och alla undrar vad som hände...

Posted on: 2009/3/23 22:49
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army

Anonym

See User information
Jadu, patrix.. Du har en otrolig idé om verkligheten.

Jag önskar jag kunde förmedla förståelsen om den där bilden, men efter att ha läst din text så är jag beredd att ge upp.

Vi tänker helt enkelt för olika. Jag vet inte ens hur jag ska börja nysta i en förklaring, och det du skriver känns så främmande för mig, att jag inte vet vad jag ska fråga om för att få ordning på tankarna.

Mordecai:
Källa vore uppskattat. För mig känns synd -> gudabenådad förlåtelse i bikt -> lite större synd -> gudabenådad förlåtelse i bikt -> småbrott -> gudabenådad fölåtelse i bikt som en fullt rimlig kedja. Det är inte en som uppmuntrar ansvar och ärlighet.

Dessutom ger inte den monokromatiska kultur religionen kräver tillräckligt med utrymme för individer att vara sig själva, vilket leder till ett oändligt lager med "syndare" som manipulatörer kan använda för att så konflikt och elände.

I en organisation där vissa grenar FORTFARANDE ägnar sig åt att tortera och elda upp levande barn och kvinnor under fantasianklagelsen "häxeri", så finns inget rättfärdigande för någon form av den organisationen.

Det här är inte medeltiden!

Bort med fanstyget!

Posted on: 2009/3/24 21:30
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”

Anonym
Quote:

Skymt skrev:
Jadu, patrix.. Du har en otrolig idé om verkligheten.

Jag önskar jag kunde förmedla förståelsen om den där bilden, men efter att ha läst din text så är jag beredd att ge upp.

Vi tänker helt enkelt för olika. Jag vet inte ens hur jag ska börja nysta i en förklaring, och det du skriver känns så främmande för mig, att jag inte vet vad jag ska fråga om för att få ordning på tankarna.

Mordecai:
Källa vore uppskattat. För mig känns synd -> gudabenådad förlåtelse i bikt -> lite större synd -> gudabenådad förlåtelse i bikt -> småbrott -> gudabenådad fölåtelse i bikt som en fullt rimlig kedja. Det är inte en som uppmuntrar ansvar och ärlighet.

Dessutom ger inte den monokromatiska kultur religionen kräver tillräckligt med utrymme för individer att vara sig själva, vilket leder till ett oändligt lager med "syndare" som manipulatörer kan använda för att så konflikt och elände.

I en organisation där vissa grenar FORTFARANDE ägnar sig åt att tortera och elda upp levande barn och kvinnor under fantasianklagelsen "häxeri", så finns inget rättfärdigande för någon form av den organisationen.

Det här är inte medeltiden!

Bort med fanstyget!

"Jag önskar jag kunde förmedla förståelsen om den där bilden, men efter att ha läst din text så är jag beredd att ge upp."

Jag det är bra att du kom till den klarheten.
Det är ju aldrig för sent att ge upp, förrän det är för sent...

See User information
Patrix, du är en riktigt underlig figur att argumentera mot, eller med vilket man inte på förhand vet.

På vissa ställen har du skrivit att det inte finns något därute att bekämpa, att allt är inom oss, vi behöver rannsaka oss själva etc. Detta är givetvis något jag håller med om men på andra ställen anklagar du de ena och andra för att vara demoner, onda, vilsna, lögnare, etc. Så jag vet inte riktigt vart man har dig, sålänge du inte lider av att vara schizo är det nog lugnt, det gör iaf inte jag

Karman, visst den är ett symptom på ett sjukdomstillstånd, men hur ska en person med riktig otäck och ruggigt mycket karma någonsin komma till insikt om att den bär en börda som är någonting den måste/borde göra sig av med?
Man frågar sig lite varför vi gick med på att inträda i den här världen när vi visste oddsen för att kunna ta oss ut igen.
Man frågar sig också vad som verkligen händer när karman blir för stor att bära, förgörs vi kanske?
Det vore ju lika mystiskt som den vanliga fysiska döden då ungefär, vi förs till en plats som vissa tvivlar på existerar och andra säger ditten eller datten om. Likadant är det ju med karmans resultat egentligen, ingen har en aning om vart den i slutändan leder dem eftersom de befinner sig i ljuset (jämfört med mycket mer karmabetyngda världar än den här) och inte kan se in i mörkret (clouded, the dark side is).

Råder devolution, dvs att energin/anden blir allt mer kondenserad och materialiserad och tung och Tao inte har något slut, fortsätter för evigt uppåt som nedåt så är det bara en fråga om preferens och inget absolut gott eller ont kan egentligen existera. Det som är motståndet till mina egna intressen är min personlige satan, det jag kallar ondska.

Men det blir så himla svårt att rättfärdiga något då, om man inte har en gud ovan sig som säger till en vad som är rätt och fel. En gud som man ska återvända till med hjälp av regler som någon annan skrivit, fastän man då tydligen missat de där små fingervisningarna som pekar mot att Gud är något oändligt, något du egentligen aldrig helt kan sätta fingret på och säga: "Just han/hon där är gud, den ende guden." Du kan fortsätta uppåt för evigt och varje gång du finner den där ende guden upptäcker du efter ett tag att det finns någon ovan den, och ovan den som är ovan den. Helt enkelt för att vad du än syftar på, vad som helst, så är det skapat av något annat som också är skapat av något annat. Evigheten/Gud (med stort G) är inget objekt, väsen eller person i sig, endast den skapande principen är evig och Allestädes närvarande. Gud är alltså Allt, för allting skapar något under sig själv som det vill styra och ställa över. Gud är alltså även inom oss eftersom vi är skapande väsen.

Så varför inte Leva Livet Här och Nu istället för att simma motströms?

Posted on: 2009/3/25 17:00
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
På vissa ställen har du skrivit att det inte finns något därute att bekämpa, att allt är inom oss, vi behöver rannsaka oss själva etc. Detta är givetvis något jag håller med om men på andra ställen anklagar du de ena och andra för att vara demoner, onda, vilsna, lögnare, etc. Så jag vet inte riktigt vart man har dig, sålänge du inte lider av att vara schizo är det nog lugnt, det gör iaf inte jag

Jag är inte med nu. Det här "...men på andra ställen..." - och det är inte ok, menar du? Jag fattar inte det med "men". Du kan kanske hjälpa mig på traven. Den där psykiska åkomman vet jag inte heller vad jag ska göra med... ta upp det med din samtalsterapeut + slå upp orden yxskaft och projicering i en ordbok (vad ordbok är kan man lätt googla fram (pm:a om jag ska förklara vad googla är), eller skriv i inlägget om du inte vet vad pm:a är... hmmm...

Quote:
Karman, visst den är ett symptom på ett sjukdomstillstånd, men hur ska en person med riktig otäck och ruggigt mycket karma någonsin komma till insikt om att den bär en börda som är någonting den måste/borde göra sig av med?

"Karman, visst den är ett symptom på ett sjukdomstillstånd..."
ok, eller om man vill vända på det...

Ja hur ska den kunna det. Om du går till dig själv tex, så vet du nu kanske lite om vad du kan/bör göra. Men det är inte lätt i dessa tider då allting blivit så dåligt, och människans sanna jag/natur, eller vad man ska säga, är som begravt av karma, allt dåligt i tiden pressar på. Den sitsen är självförvållad. De som har det goda ödet att genom andra, vad man läser, hör etc, kan väckas på något sätt.
Som man ropar får man svar, och hela kosmos tittar på, så man får all "hjälp" om man vill återvända uppåt/hem. Det finns talesätt i ursprunglig buddhism om att när någon får tanken att kultivera "då skakas tio riktningars världar", se exakt vad det var i Zhuan Falun.

Många söker meningen med livet, en del går in i den förstörd religionerna etc - men det är som i en slags sluttid, så det är som det är.

Det "högre" ser till att människor får möta det de ska, och de som ännu kan... kan tex "råka" få se profetior... eller metaforer, det finns mycket som kan "trigga en människas hjärta" - ta tex metaforen om Ariadne/Theseus, som jag postat 67 gånger här, hur lätt det var för människor att säga aha, jag förstår någonting... hehe... tror knappt något kommenterat metaforen - sådana metaforer är till för att påminna - men koma råder ganska tungt.

"These prophecies are not only meant to reawaken lost memories in this maze,to implore mortals not to lose the opportunity to return to the origin..."
Det om Theseus/Ariadne finns med i filen (reeeeeepost)
http://www.esnips.com/doc/258d6afc-d9 ... f8a2/Maya-Hopi-prophecy-6

Quote:
Man frågar sig lite varför vi gick med på att inträda i den här världen när vi visste oddsen för att kunna ta oss ut igen.
Man frågar sig också vad som verkligen händer när karman blir för stor att bära, förgörs vi kanske?
Det vore ju lika mystiskt som den vanliga fysiska döden då ungefär, vi förs till en plats som vissa tvivlar på existerar och andra säger ditten eller datten om. Likadant är det ju med karmans resultat egentligen, ingen har en aning om vart den i slutändan leder dem eftersom de befinner sig i ljuset (jämfört med mycket mer karmabetyngda världar än den här) och inte kan se in i mörkret (clouded, the dark side is).

Har du gått med på det, vet du isåfall varför... om man gått med på det så visste man då varför, och då kanske man får kvickna till så man nu gör det man är här för, hela historien bakåt är som till för denna tid.
Har man inte gått med på det, då kan det kanske bara vara så att man fallit, det med devolution...
Detta är också "helvetet". Ja det finns svar och förståelse på det med att inhämta... inte så lätt att klura kring så här...

Quote:
Råder devolution, dvs att energin/anden blir allt mer kondenserad och materialiserad och tung och Tao inte har något slut, fortsätter för evigt uppåt som nedåt så är det bara en fråga om preferens och inget absolut gott eller ont kan egentligen existera. Det som är motståndet till mina egna intressen är min personlige satan, det jag kallar ondska.

Antagligen har allt sina gränser. Skulle det inte vara"absolut" så skulle inget finnas, det skulle om inte annat vara kaos, och inget att avvika från. Det är klart så att det är absolut, precis som matte... det finns Sanning - En Sanning.

We have said that no matter how much human moral values have changed, this characteristic of the universe, Zhen-Shan-Ren, will forever remain unchanged. If someone says that you are good, you may not really be good. If someone says that you are bad, you may not really be bad. This is because the criteria that evaluate good and bad are distorted. Only one who complies with this characteristic of the universe is a good person.

Hela här, i inlägget med den fina Emoto-bilden:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=117440#forumpost117440

och vidare i den tråden, så man ser kring tidens vikt, pureinsightartiklar...

Quote:
Men det blir så himla svårt att rättfärdiga något då, om man inte har en gud ovan sig som säger till en vad som är rätt och fel. En gud som man ska återvända till med hjälp av regler som någon annan skrivit, fastän man då tydligen missat de där små fingervisningarna som pekar mot att Gud är något oändligt, något du egentligen aldrig helt kan sätta fingret på och säga: "Just han/hon där är gud, den ende guden." Du kan fortsätta uppåt för evigt och varje gång du finner den där ende guden upptäcker du efter ett tag att det finns någon ovan den, och ovan den som är ovan den. Helt enkelt för att vad du än syftar på, vad som helst, så är det skapat av något annat som också är skapat av något annat. Evigheten/Gud (med stort G) är inget objekt, väsen eller person i sig, endast den skapande principen är evig och Allestädes närvarande. Gud är alltså Allt, för allting skapar något under sig själv som det vill styra och ställa över. Gud är alltså även inom oss eftersom vi är skapande väsen.

Jag tror inte jag förstår vad du menar med de första meningarna.
Du behöver inte se det så som "evigt", tycker jag... se det mer i det som jag postat kring njure, tiotusen världar och sand... och Horton, för sjuttan...
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... id=116506#forumpost116506

Quote:
Så varför inte Leva Livet Här och Nu istället för att simma motströms?

Det där fattar jag (heller) inte, vad det har för eventuell koppling till annat, eller vad du menar.

Ålen simmar tillbaka till floden där den har sitt ursprung, uppåt mot strömmen, återvänder till källan... Döda fiskar flyter medströms, de kan ses med sina skyltar på buken: "Stoppa försurningen" - "9/11 var ett insidejobb" - "lägre skatter" - "frihet åt alla" - suck... - så vänd på det!!!

De som simmar med är de som inte lever, de dör. De som kan står kvar i det vi för inte så länge sedan förstod var bra, upprätt och sunt, de har det nog bättre förspänt. Fåren ser inte att de anammar den allt snabbare förskjutna måttstocken, man ser det inte så lätt när man är med i "fallet".

Antagligen sa pervo just så i Sodom och Gomorra, då "vakna" ville varna för annalkande katastrof: "Lev idag".
Sahlinismen säger så.

Vakna.

Edited by patrix on 2009/3/25 23:41:27

See User information
Quote:

Du kan kanske hjälpa mig på traven. Den där psykiska åkomman vet jag inte heller vad jag ska göra med... ta upp det med din samtalsterapeut + slå upp orden yxskaft och projicering i en ordbok (vad ordbok är kan man lätt googla fram (pm:a om jag ska förklara vad googla är), eller skriv i inlägget om du inte vet vad pm:a är... hmmm...

Vad jag syftade på är att du, under pseudonymen Novax, skrivit i andra trådar om hur människor är förledda av demoner. Är demonerna således bara inom oss själva, är det vad du menar?
Förövrigt, vem är det egentligen som projicerar, hmm?

"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad." - Kristus, m.fl.

Har du kanske lust att spärras in på ett mentalsjukhus? Bli behandlad som en idiot, alltså så som du verkar behandla alla andra på forumet eftersom de inte har samma syn på världen som du (ja, det är mycket möjligt att jag projicerar nu, jag är ju inte karmafri jag heller)? När jag skrev det om att vara schizo var det faktiskt mer ett försök att roa än annat, ledsen om du tog vid dig... och jag undrar varför du gjorde det, du som är så frisk...

Karmakoman är beständig även hos de s.k. andliga människor som försöker "upplysa" människor om det rätta och peka ut alla felaktigheter som alla andra gör, det är projektion min vän och det genererar också karma. Varför är det projektion? Jo, eftersom en av de primära lagarna (egentligen distortionerna) är Fri Vilja. Genom att bygga religionstänk, som skall distingera mellan rätt och fel och försöka generera skam i människor för deras handlingar, försöker man medvetet eller omedvetet styra andras vilja och beteende.

Jag borde egentligen ha den här diskussionen IRL med dig eftersom du inte verkar förstå sarkasmen i vissa saker jag skriver, vilket givetvis är svårt om man inte förklarar exakt vad man menar.

Hela idén om att skilja gott från ont, de utvalda/kultiverade från de degenererade, det fina från det grova, etc är en av primärdistortionerna i universum, eftersom allt från början var detsamma i sin icke-varande form när inga lagar/distortioner fanns än.

Det kan inte finnas något fel då egentligen, fel är en illusion. Allting händer precis som det var menat, och det är rätt, alltid rätt. Men hela vårt språk är byggt kring illusioner om kontrast och motsatser så det blir svårt att exakt förmedla vad jag menar.

Quote:
Ja det finns svar och förståelse på det med att inhämta... inte så lätt att klura kring så här...

Det ska väl vara lätt eller? Allt skall väl göras med lätt sinne, blir det inte karma av allt annars (SARKASM!)?
Det är ju jättelätt att "klura" kring, jag sitter ju på alla svar, precis som du gör, som alla faktiskt gör. Men hela den här världen är just nu lite plastig, alla låtsas att de inte vet ett jota, att de inte har något ansvar, att Gud måste rädda dem, etc.

Utan att överhuvudtaget referera till något som du eller någon annan tidigare skrivit någon annanstans, förklara varför människan borde kultivera sig och betala av karman, varför människan ska söka sig tillbaka till sin "sanna" natur när det enda sanna, det enda ursprungliga är Intet och allt utöver det är distortioner.

Posted on: 2009/3/26 14:40
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
Quote:

Du kan kanske hjälpa mig på traven. Den där psykiska åkomman vet jag inte heller vad jag ska göra med... ta upp det med din samtalsterapeut + slå upp orden yxskaft och projicering i en ordbok (vad ordbok är kan man lätt googla fram (pm:a om jag ska förklara vad googla är), eller skriv i inlägget om du inte vet vad pm:a är... hmmm...

Vad jag syftade på är att du, under pseudonymen Novax, skrivit i andra trådar om hur människor är förledda av demoner. Är demonerna således bara inom oss själva, är det vad du menar?
Förövrigt, vem är det egentligen som projicerar, hmm?

"Behandla andra så som du själv vill bli behandlad." - Kristus, m.fl.

Har du kanske lust att spärras in på ett mentalsjukhus? Bli behandlad som en idiot, alltså så som du verkar behandla alla andra på forumet eftersom de inte har samma syn på världen som du (ja, det är mycket möjligt att jag projicerar nu, jag är ju inte karmafri jag heller)? När jag skrev det om att vara schizo var det faktiskt mer ett försök att roa än annat, ledsen om du tog vid dig... och jag undrar varför du gjorde det, du som är så frisk...

Karmakoman är beständig även hos de s.k. andliga människor som försöker "upplysa" människor om det rätta och peka ut alla felaktigheter som alla andra gör, det är projektion min vän och det genererar också karma. Varför är det projektion? Jo, eftersom en av de primära lagarna (egentligen distortionerna) är Fri Vilja. Genom att bygga religionstänk, som skall distingera mellan rätt och fel och försöka generera skam i människor för deras handlingar, försöker man medvetet eller omedvetet styra andras vilja och beteende.

Jag borde egentligen ha den här diskussionen IRL med dig eftersom du inte verkar förstå sarkasmen i vissa saker jag skriver, vilket givetvis är svårt om man inte förklarar exakt vad man menar.

Hela idén om att skilja gott från ont, de utvalda/kultiverade från de degenererade, det fina från det grova, etc är en av primärdistortionerna i universum, eftersom allt från början var detsamma i sin icke-varande form när inga lagar/distortioner fanns än.

Det kan inte finnas något fel då egentligen, fel är en illusion. Allting händer precis som det var menat, och det är rätt, alltid rätt. Men hela vårt språk är byggt kring illusioner om kontrast och motsatser så det blir svårt att exakt förmedla vad jag menar.

Quote:
Ja det finns svar och förståelse på det med att inhämta... inte så lätt att klura kring så här...

Det ska väl vara lätt eller? Allt skall väl göras med lätt sinne, blir det inte karma av allt annars (SARKASM!)?
Det är ju jättelätt att "klura" kring, jag sitter ju på alla svar, precis som du gör, som alla faktiskt gör. Men hela den här världen är just nu lite plastig, alla låtsas att de inte vet ett jota, att de inte har något ansvar, att Gud måste rädda dem, etc.

Utan att överhuvudtaget referera till något som du eller någon annan tidigare skrivit någon annanstans, förklara varför människan borde kultivera sig och betala av karman, varför människan ska söka sig tillbaka till sin "sanna" natur när det enda sanna, det enda ursprungliga är Intet och allt utöver det är distortioner.

Men ta det nu från början:

Du hade skrivit:

"På vissa ställen har du skrivit att det inte finns något därute att bekämpa, att allt är inom oss, vi behöver rannsaka oss själva etc. Detta är givetvis något jag håller med om men på andra ställen anklagar du de ena och andra för att vara demoner, onda..."

Ta gärna fram ett exempel på vad det är du anser vara tokigt, en motsägelse, eller vad det är du menar?

Annars har du skrivit: "Patrix, du är en riktigt underlig figur att argumentera mot..."

Jag argumenterar inte direkt, och inte "mot", och är inget jag har tid/intresse av att göra här. Du gör så, för du skriver ju så då.

Ta gärna bara upp några punkter på vad du vill ha fram.

See User information
En massa trassel blir det bara av att argumentera hätskt mot varandra. Jag är inte i någon konflikt längre så jag lämnar det. Jag är glad att se att jag själv äntligen till fullo tagit till mig vad jag försökt lära ut till andra helt utan framgång. Jag vill alltså inte få fram något längre, jag drar det hellre till mig.

Peace

Posted on: 2009/3/31 22:06
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Här är hon, förstöraren nummer ett.

Hon fick kompisen Lundby-Wedin att ta LO-medlemmarnas pengar för att bli huvudsponsor till Prideskammen. Att Lundby är skamlös har man sett senaste tiden.

Det är mycket orm nu.

http://www.metro.se/se/article/tt/2009/04/01/homowebb/

Resized Image

« 1 2 (3)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper