vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »


Re: Ny Zeitgeist film
#25


See User information
Quote:

Mordecai skrev:
Problemet med Zeitgeistreligionen är att den inte tar människans natur i beaktan, framför allt den fria viljan.


Det har du rätt i, vi sätter ett automatskydd mot vår egen idioti och självförstörelsedrift. Vi sätter in ett system som begränsar antalet handlingar som utrotar oss själva till en nivå som gör att vi inte dör ut. Men vi förbjuder ingenting, vi balanserar bara mängden idioti till en nivå som vi kan överleva. (Om detta är bra vet jag inte, bäst för jordklotet är ju att vi människor dör)


Quote:

Det andra är egot., kreativiteten självbevarelsedrift mm. Gjorde man en liten isolerad stat där alla valt att bli delaktiga så kanske det skulle funka i några veckor. Sen skulle grupp-psykologln ta kol på alla anstser till altruism.


Det är därför jag varit väldigt noggrann med att påpeka att det skulle vara ett "experimentellt samhälle" inledningsvis där man fick vara väldigt försiktig med vad man lärde sina barn.

Så jag håller med, skrev det i tidigare inlägg:
"Det är svårt att ändra våra flera miljoner år gamla djuriska instinkter."

Jag ser bara inte hur det skulle utnyttjas. För i det ögonblicket som vi har fabriker som automatiskt kan bygga andra fabriker utan att vi människor investerar mer arbete. I det ögonblicket sjunker värdet av alla producerade varor till 0. Ser det på samma sätt som dagens filmer som fildelas över internet. Den dagen som man kan ladda ner en ritning på en produkt och skriva ut den i sin egna 3D skrivare så sjunker även produkter i värde såsom filmer har gjort.

Kvar blir bara miljömedvetandet som redan nu fått en prislapp i form av koldioxidutsläpp med mera. Eliten har då en mycket lite möjlighet att kontrollera våran konsumtion och makten förflyttas automatiskt till varje person i samhället som får en prislapp på den miljöpåverkan man utövar på jorden.

Då är det bara fördelningen av råvara kvar. Och detta knyter man enkelt ihop med en teknisk failsafe-funktion (såsom den presenteras av zeitgeist movement) så att vi inte utarmar jorden genom att extrahera för mycket råvaror på en gång.

De råvaror som däremot extraheras av maskinerna fördelas jämnt över befolkningen. Och eftersom systemet som fördelar skulle vara helt öppet skulle ingen kunna fuska till sig mer råvaror än sin del.


Kan någon komma med en beskrivning som gör att en elit får makt över systemet? All programvara är open source så de kan inte påverka utdelningen av resurs-tokens. Matas beslutssystemet med fel data blir alla människor likvärdigt påverkade av resursåtstramning eller motsatsen. Skillnaden blir då att exempelvis en beställd bil tar längre/kortare tid att få ut från fabriken. Eftersom det inte är några vetenskapsmän som beslutar med sina maktbehov så finns det ingen elit som bestämmer.

Posted on: 2009/6/4 13:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#26


See User information
Quote:

pingubenji skrev:

Det har du rätt i, vi sätter ett automatskydd mot vår egen idioti och självförstörelsedrift. Vi sätter in ett system som begränsar antalet handlingar som utrotar oss själva till en nivå som gör att vi inte dör ut. Men vi förbjuder ingenting, vi balanserar bara mängden idioti till en nivå som vi kan överleva. (Om detta är bra vet jag inte, bäst för jordklotet är ju att vi människor dör

Det är därför jag varit väldigt noggrann med att påpeka att det skulle vara ett "experimentellt samhälle" inledningsvis där man fick vara väldigt försiktig med vad man lärde sina barn.

Så jag håller med, skrev det i tidigare inlägg:
"Det är svårt att ändra våra flera miljoner år gamla djuriska instinkter."

Jag ser bara inte hur det skulle utnyttjas. För i det ögonblicket som vi har fabriker som automatiskt kan bygga andra fabriker utan att vi människor investerar mer arbete. I det ögonblicket sjunker värdet av alla producerade varor till 0. Ser det på samma sätt som dagens filmer som fildelas över internet. Den dagen som man kan ladda ner en ritning på en produkt och skriva ut den i sin egna 3D skrivare så sjunker även produkter i värde såsom filmer har gjort.

Kvar blir bara miljömedvetandet som redan nu fått en prislapp i form av koldioxidutsläpp med mera. Eliten har då en mycket lite möjlighet att kontrollera våran konsumtion och makten förflyttas automatiskt till varje person i samhället som får en prislapp på den miljöpåverkan man utövar på jorden.

Då är det bara fördelningen av råvara kvar. Och detta knyter man enkelt ihop med en teknisk failsafe-funktion (såsom den presenteras av zeitgeist movement) så att vi inte utarmar jorden genom att extrahera för mycket råvaror på en gång.

De råvaror som däremot extraheras av maskinerna fördelas jämnt över befolkningen. Och eftersom systemet som fördelar skulle vara helt öppet skulle ingen kunna fuska till sig mer råvaror än sin del.


Kan någon komma med en beskrivning som gör att en elit får makt över systemet? All programvara är open source så de kan inte påverka utdelningen av resurs-tokens. Matas beslutssystemet med fel data blir alla människor likvärdigt påverkade av resursåtstramning eller motsatsen. Skillnaden blir då att exempelvis en beställd bil tar längre/kortare tid att få ut från fabriken. Eftersom det inte är några vetenskapsmän som beslutar med sina maktbehov så finns det ingen elit som bestämmer.


det finns mycket som är värt .att bemöta i det du säger som jag inte ska göra via min m600 som jag använder nu så jag får lov att återkomma. vill dock säga detta. sätt två personer tillsammans och en blir ledare. sätt 3 tillsammans och du har en maktkamp. open source eller herrelösa fabriker. jag skulle gärna vara anarkist om jag trodde det var möjligt. men människor som vill ha eller tilldelas makt kommer alltid hitta sätt att utöva den. man kan inte organisera bort människans inre drivkrafter och tillkortakommande. ett gäng robotar löser inte det. förändringen som ska till är så omfattande och kan bara ske i en människas själ med guds hjälp. skulle det ske hos alla människor behövs inte venusprojektet struktur eller teknologi.

Posted on: 2009/6/4 14:13
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#27


See User information
Quote:

Mordecai skrev:

sätt två personer tillsammans och en blir ledare. sätt 3 tillsammans och du har en maktkamp.



Bara om de har något att kämpa om. Något som GÅR att kämpa om.

Och ja, män kommer fortsätta att kämpa om kvinnor och stolthet.

Men de av oss som inte vill vara med i dessa "frivilliga" / "självvalda" maktkamper har alltid möjligheten att dra sig undan till den typ av människor som man trivs med.

Jag ser ju klart å tydligt att vi fortfarande kommer gruppera oss i samhället. Men på lika villkor. Det kommer inte gå att slåss om resurserna på samma sätt som idag. Alla blir dagligen tilldelad sin del av de tillgängliggjorda resurserna och kan välja att spara eller förbruka dem direkt. Man kan ju iofs fortfarande stjäla saker från varandra. Men varför skulle man när man mycket lättare kan beställa/boka saken/prylen fram till dörren (för en mycket liten del av den dagliga utdelningen). De små stölderna skulle inte bero på något annat än människans förstörelsedrift (som uppstår exempelvis vid påverkan av alkohol). Ingen skulle stjäla för mat på bordet.

Krig skulle fortfarande finnas. Men ingen skulle tvingas vara med i krig eftersom alla alltid fick resurser för att leva. Man skulle inte bli soldat för att få mat på bordet. Det skulle bli mer en strid mellan "consenting adults"(samförstådda vuxna människor som älskade att göra just detta och var beredda på att ta konsekvenserna som uppstod). De som älskar att slåss skulle kunna göra det på (för detta ändamålet) reserverade platser. Ett slags dataspel likt "Starcraft" fast i verkligheten. Alla resurser för att delta skulle belasta sitt privata resurskonto såsom alla andra aktiviteter.

(Skulle gissa att ett resurssystem som ska räkna ut resursåtgång för vapen skulle ta i beräkningen förstörelsepotentialen till den beställda krigsmaskinen och belasta kontot med resurser motsvarande uppstädningen efteråt. Dvs det skulle vara ett dyrt nöje som man inte skulle ha råd att delta i alltför många gånger. Inte minst när systemet måste ta i beräkningen (och lägga på kostnaden för) att deltagaren i en strid kan behöva läkarvård resten av livet.)

[En sista tanke om just det här. Ett intelligent system som minimerar skada på jorden skulle antagligen ge "rabatt" på stridsmaskiner i ett litet område på jorden (en sk honeypot) för att samla den massan som älskar att kriga till en och samma plats. En arena för stridsgalningar för att samtidigt få denna personlighetstyp bort från andra människor som inte uppskattar dessa "lekar"]

Quote:

open source eller herrelösa fabriker. jag skulle gärna vara anarkist om jag trodde det var möjligt. men människor som vill ha eller tilldelas makt kommer alltid hitta sätt att utöva den.



Ja, men man tvingas aldrig delta mot sin vilja som jag beskrev ovan.


Quote:

man kan inte organisera bort människans inre drivkrafter och tillkortakommande. ett gäng robotar löser inte det.


Håller med. Men de ger en RIKTIGT bra grund att jobba från där alla har samma villkor oavsett hudfärg eller uppväxtort/familj.

Quote:

förändringen som ska till är så omfattande och kan bara ske i en människas själ med guds hjälp.


gud... han sitter å skrattar åt våra misslyckanden, han har en riktigt sjuk läggning. Beviset på det finns runt omkring oss. Jag skulle inte anförtro honom till något vettigt. Han har, om han finns, skapat den psykopatiska värld vi lever i. Så han kan inte må helt okej. Om han nu finns, så är han den sjukaste fan i världen som låter allt det här eländet på joden ske. (Men det är en helt annan diskussion, och tror man på honom så kommer man aldrig undan klassamhället, han är alltid över oss, en klass för sig)


Quote:

skulle det ske hos alla människor behövs inte venusprojektet struktur eller teknologi.


Helt rätt. Men bästa sättet att lära sig någonting är att praktisera. Så vi kan lika gärna låta zeitgeist-movement göra ett försök utan att kritisera dem. De är inte värda att utstå massa smutskastning när de är en av de få som faktiskt jobbar för att leva ett bättre liv än vi gör nu. Jag respekterar dem djupt för att de går mot människans "det-ska-vara-som-förr" -psyke. Måhända att de kan misslyckas, men då har hela mänskligheten lärt från deras misstag.

Jag säger bara, respektera folk som inte tänker som du! (Jag må ha varit hård mot många i denna tråden, men det är bara för att alla var så trångsynta i sin världsbild. Jag är inte perfekt, men jag respekterar er för att ni är dem ni är. Ni förgyller min vardag med nya synvinklar på världen, varje dag!!!)

Posted on: 2009/6/6 1:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#28


See User information
Quote:

Mordecai skrev:
Problemet med Zeitgeistreligionen är att den inte tar människans natur i beaktan, framför allt den fria viljan. Det andra är egot., kreativiteten självbevarelsedrift mm. Gjorde man en liten isolerad stat där alla valt att bli delaktiga så kanske det skulle funka i några veckor. Sen skulle grupp-psykologln ta kol på alla anstser till altruism.


SÅ SANT.

Som du också skrev i ett annat inlägg:

"förändringen som ska till är så omfattande och kan bara ske i en människas själ med guds hjälp. skulle det ske hos alla människor behövs inte venusprojektet struktur eller teknologi."

Pingu och andra, aktivister, ungdomar... de som inte närmat sig Verkligheten, tänker inte utifrån hur Livet Är, utan ser på ytan och tror det är grunden, allt, och vill därför pula med den - då kan man lika gärna vara en troende inom Science, Vitrocksindustrin etc - för då har man inte insett var problemet är - inom oss - man utgår från helt fel tankar och kan därför inte ha några "lösningar".
De inser inte orsak och verkan, utan tror symtom är det som ska ändras, att det är problemet.

Det är att stå i illusion. Venus. är det, det är extremt barnsligt, fel och evil.

Det saknas andlig förståelse, så det är inte konstigt att koma.se nu har med att "kunskap är frihet" i loggan.

Vänd på det.

Suck.

Posted on: 2009/6/6 1:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#29


See User information
Quote:

christoff skrev:

Pingu och andra, aktivister, ungdomar... de som inte närmat sig Verkligheten, tänker inte utifrån hur Livet Är, utan ser på ytan och tror det är grunden, allt, och vill därför pula med den - då kan man lika gärna vara en troende inom Science, Vitrocksindustrin etc - för då har man inte insett var problemet är - inom oss - man utgår från helt fel tankar och kan därför inte ha några "lösningar".
De inser inte orsak och verkan, utan tror symtom är det som ska ändras, att det är problemet.

Det är att stå i illusion. Venus. är det, det är extremt barnsligt, fel och evil.

Det saknas andlig förståelse, så det är inte konstigt att koma.se nu har med att "kunskap är frihet" i loggan.

Vänd på det.

Suck.


Men ärligt: Jag tycker bara det låter som att du är rädd för sådant du inte förstår. Du är rädd för att misslyckas och (ifall du skulle lyckas) bli infiltrerad av Eliten/'Mänsklighetens tillkortakommande'. Jag säger väl bara samma sak tillbaka:

Närma dig Verkligheten, spekulera inte hur Livet levs på bästa sätt (Lev livet på olika sätt tills du vet vad du tycker är bäst)
Se inte på ytan och tror det är grunden, ("The Mother" är exempelvis inte hela Auroville [Fortsättning på en annan tråd med christoff])

Ha ett trevligt liv

PS. Du har rätt i att "frihet är kunskap", men det hela handlar om hur man interpreterar meningen.

Eftersom orden "frihet" och "kunskap" har var sin betydelse kan man inte sätta likhetstecken mellan dem. Många anser därför att ordet "är" i en naturlig text "oftast" ska tolkas som "ger". Då blir det "kunskap ger frihet". (Vilket är sant i många fall).

Din tolkning är sannolikt "frihet är (ett resultat av) kunskap".

Så jag skulle nog vilja påstå att ni menar samma sak. (Men detta är förstås bara en gissning, språket är så bristfälligt att du kanske menar något helt annat. Skriv mer!!!!!!!!!!!)

PPS.
Quote:

"Det saknas andlig förståelse"

Och ändå är du så skeptisk till folk som gör ett försök att skaffa sig "andlig förståelse" (Eller är det "din" förståelse du menar?)

Posted on: 2009/6/7 1:33
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#30


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Quote:

christoff skrev:

Pingu och andra, aktivister, ungdomar... de som inte närmat sig Verkligheten, tänker inte utifrån hur Livet Är, utan ser på ytan och tror det är grunden, allt, och vill därför pula med den - då kan man lika gärna vara en troende inom Science, Vitrocksindustrin etc - för då har man inte insett var problemet är - inom oss - man utgår från helt fel tankar och kan därför inte ha några "lösningar".
De inser inte orsak och verkan, utan tror symtom är det som ska ändras, att det är problemet.

Det är att stå i illusion. Venus. är det, det är extremt barnsligt, fel och evil.

Det saknas andlig förståelse, så det är inte konstigt att koma.se nu har med att "kunskap är frihet" i loggan.

Vänd på det.

Suck.


Men ärligt: Jag tycker bara det låter som att du är rädd för sådant du inte förstår. Du är rädd för att misslyckas och (ifall du skulle lyckas) bli infiltrerad av Eliten/'Mänsklighetens tillkortakommande'. Jag säger väl bara samma sak tillbaka:

Närma dig Verkligheten, spekulera inte hur Livet levs på bästa sätt (Lev livet på olika sätt tills du vet vad du tycker är bäst)
Se inte på ytan och tror det är grunden, ("The Mother" är exempelvis inte hela Auroville [Fortsättning på en annan tråd med christoff])

Ha ett trevligt liv

PS. Du har rätt i att "frihet är kunskap", men det hela handlar om hur man interpreterar meningen.

Eftersom orden "frihet" och "kunskap" har var sin betydelse kan man inte sätta likhetstecken mellan dem. Många anser därför att ordet "är" i en naturlig text "oftast" ska tolkas som "ger". Då blir det "kunskap ger frihet". (Vilket är sant i många fall).

Din tolkning är sannolikt "frihet är (ett resultat av) kunskap".

Så jag skulle nog vilja påstå att ni menar samma sak. (Men detta är förstås bara en gissning, språket är så bristfälligt att du kanske menar något helt annat. Skriv mer!!!!!!!!!!!)

PPS.
Quote:

"Det saknas andlig förståelse"

Och ändå är du så skeptisk till folk som gör ett försök att skaffa sig "andlig förståelse" (Eller är det "din" förståelse du menar?)


Du skrev:

"PS. Du har rätt i att "frihet är kunskap", men det hela handlar om hur man interpreterar meningen."

Du har missförstått - jag säger tvärtom.

Kunskap har ingen relation till frihet.

Lika lite då som vaken.se har relation till att vara vaken, eller hur...

Posted on: 2009/6/9 12:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#31


See User information
Jag skulle nog vilja påstå att man har all frihet man vill ha om man vet hur man ska handskas med rättssystemet.

Har man kunskap om kryphål och specialregler så har man friheten att göra precis som man vill.

Har man kunskap om hur man kan kringgå fildelningslagar så har man indirekt rätten att fildela vad man vill utan risk för straff.

Har man kunskap om hur man blir utnyttjad av andra så kan man (oftast) välja att inte bli utnyttjad. Då har man friheten.

Och ofta så ger kunskap i längden pengar som i sin tur ger större frihet. (Fråga mig inte om hur jag definierar frihet, blir fan en uppsats... det är ett annat ord som har oändligt med betydelser... suck)

Det är denna tolkning jag gör av påståendet "kunskap ger (oftast) frihet".

(Mycket finurlig mening det här, ska nog använda meningen i framtiden som exempel på hur bristande språket kan vara)

Ungefär så här rättvist är samhället i dagsläget. Så det är med denna tanke i bakgrunden jag feltolkade budskapet. Jag tycker mig se en relation mellan koncepten.

Angående vad konceptet "vaken" har för betydelse i kontexten vaken.se går nog inte att reda ut. Är det att man känner till sanningen? Eller att man är villig att lära sig? Eller att man insett att dagens system inte fungerar? Eller att man helt enkelt inte blundar för korruption? Att man sett gud? Att man väljer att se problem för att kunna lösa dem?

Frågetecknen är många, och inte går det att komma överens heller eftersom alla har olika mål och syften med sitt besök på vaken. (Jag är riktigt förbluffad hur ett ord kan ha så sjukt många invecklade betydelser och undertoner... det är häftigt. Och ja, jag är en språkteknologinörd)

PS. Sitter ibland och skissar på ett litet experimentellt datorsystem som ska kunna extrahera betydelser från texter (i form av motsatsord och synonymer i en ordpåse, detta ska kunna ge en människa en ledtråd om betydelsen i en större text.)

Men jag har varit dum nog att försöka mig på en mycket svår domän... vaken.se Här behandlas allt. mellan himmel och jord. Här har alla ord massor med undertoner, helt omöjligt här... :(... men en rolig utmaning där man samtidigt hittar massa intressant att läsa om själv :-p

Posted on: 2009/6/9 14:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#32


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Jag skulle nog vilja påstå att man har all frihet man vill ha om man vet hur man ska handskas med rättssystemet.

Har man kunskap om kryphål och specialregler så har man friheten att göra precis som man vill.

Har man kunskap om hur man kan kringgå fildelningslagar så har man indirekt rätten att fildela vad man vill utan risk för straff.

Har man kunskap om hur man blir utnyttjad av andra så kan man (oftast) välja att inte bli utnyttjad. Då har man friheten.

Och ofta så ger kunskap i längden pengar som i sin tur ger större frihet. (Fråga mig inte om hur jag definierar frihet, blir fan en uppsats... det är ett annat ord som har oändligt med betydelser... suck)

Det är denna tolkning jag gör av påståendet "kunskap ger (oftast) frihet".

(Mycket finurlig mening det här, ska nog använda meningen i framtiden som exempel på hur bristande språket kan vara)

Ungefär så här rättvist är samhället i dagsläget. Så det är med denna tanke i bakgrunden jag feltolkade budskapet. Jag tycker mig se en relation mellan koncepten.

Angående vad konceptet "vaken" har för betydelse i kontexten vaken.se går nog inte att reda ut. Är det att man känner till sanningen? Eller att man är villig att lära sig? Eller att man insett att dagens system inte fungerar? Eller att man helt enkelt inte blundar för korruption? Att man sett gud? Att man väljer att se problem för att kunna lösa dem?

Frågetecknen är många, och inte går det att komma överens heller eftersom alla har olika mål och syften med sitt besök på vaken. (Jag är riktigt förbluffad hur ett ord kan ha så sjukt många invecklade betydelser och undertoner... det är häftigt. Och ja, jag är en språkteknologinörd)

PS. Sitter ibland och skissar på ett litet experimentellt datorsystem som ska kunna extrahera betydelser från texter (i form av motsatsord och synonymer i en ordpåse, detta ska kunna ge en människa en ledtråd om betydelsen i en större text.)

Men jag har varit dum nog att försöka mig på en mycket svår domän... vaken.se Här behandlas allt. mellan himmel och jord. Här har alla ord massor med undertoner, helt omöjligt här... :(... men en rolig utmaning där man samtidigt hittar massa intressant att läsa om själv :-p


"Har man kunskap om kryphål och specialregler så har man friheten att göra precis som man vill."

"Har man kunskap om hur man blir utnyttjad av andra så kan man (oftast) välja att inte bli utnyttjad. Då har man friheten."

Frihet kommer inte från att vara slug och smart, att läsa sig till kryphål, har heller ingen omedelbar koppling till "kunskap".

Inga andra "utnyttjar" en, det är bara som det ser ut på ytan - följden/verkan av universums lag begränsar en, karma råder.

All andlig förståelse vet, det är som grunden... att går man mot sin/kosmos natur så får man karma - har inte jag sagt hundratals gånger att detta ärett fängelse/karantän... så varför sova... fångar som fötts i ett fängelse tror att de kan stuva om i fängelset och ha "frihet". Det är ett skämt. De har glömt meningen med livet, hur att leva, vad detta är för en plats... och tänker som tänker är i det nästan nedsläckta - dvs nästan inte alls, och inte själva...

Frihet får man genom att höja sin nivå, kultivera. Det har man alltid vetat förr, det är bara det som andlighet innebär, ytterst.

Posted on: 2009/6/9 19:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#33


See User information
Quote:

laxen skrev:

Frihet kommer inte från att vara slug och smart, att läsa sig till kryphål, har heller ingen omedelbar koppling till "kunskap".

Inga andra "utnyttjar" en, det är bara som det ser ut på ytan - följden/verkan av universums lag begränsar en, karma råder.

All andlig förståelse vet, det är som grunden... att går man mot sin/kosmos natur så får man karma -


Finns det några sätt att verifiera att karma är en rådande kraft? (Bara nyfiken om någon vet)

Quote:

har inte jag sagt hundratals gånger att detta ärett fängelse/karantän...


Inte till mig. Har du något jag kan läsa för att förstå mer kring dina tankar?

Quote:

så varför sova... fångar som fötts i ett fängelse tror att de kan stuva om i fängelset och ha "frihet". Det är ett skämt. De har glömt meningen med livet, hur att leva, vad detta är för en plats... och tänker som tänker är i det nästan nedsläckta - dvs nästan inte alls, och inte själva...

Frihet får man genom att höja sin nivå, kultivera. Det har man alltid vetat förr, det är bara det som andlighet innebär, ytterst.


Vad innebär "höja sin nivå, kultivera."? Några exempel? Vad är det som man kan förbättra sig mot? Bättre för vem? (universum? Dig som själ? Dig som kortvarig existens på jorden? Samhället?)

Andra mycket intressanta tankar är:
Vad är bättre? Hur definierar man förbättring och utveckling? (Tro inte att det finns en konsensus kring dessa frågor...)

Det vi i dagens samhälle kallar utveckling kallar jag självmord. Vi skrapar ren jordens yta från resurser (som har tagit miljarder år att utvecklas) i en snabbare takt än de kan återhämta sig. (Men det är bra för individerna som lever nu, så det är en "förbättring för dagens levande människor" samtidigt som det är självmord för vår art, vilket i sin tur antagligen är "bättre" för jordklotet om man definierar jordklotet som en levande organism. (Jordklotet har för övrigt börjat få feber för att döda influensaviruset "människan" som härjar på skorpan. Jag gillar att se allt som en levande organism med var sin agenda och överlevnadsstrategi.)



Mycket knepiga frågor det här :p


Så innan vi kan lösa ett enda problem på jorden måste vi skaffa oss ett noggrant definierat språk, annars kommer vi fortsätta att missförstå varandra och inte komma någonvart i diskussioner. (såsom hela detta forum påvisar, allt man kan göra i detta forum är att hämta länkar till material som kan vara värt att läsa. Men forumet kommer aldrig att lösa något problem. Forumet är "utvecklande endast för enstaka individer")


Att skapa ett bättre språk (dvs ett språk som kan bära våra tankar utan informationsförluster eller feltolkningar borde vara prio ett!, det är "bättre för samhället")

Så om du har lust att minska gapet mellan oss skulle jag tycka det var trevligt om du försökte dig på att besvara: Vad innebär "höja sin nivå, kultivera."?

Posted on: 2009/6/10 7:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#34


See User information
Pingubenji, läs tex denna tråden, där skriver jag om kultivering:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... e=&topic_id=9125&forum=27

---

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=15908#forumpost15908

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=82280#forumpost82280

---

Confucius

Book of Changes

In the Tao School, the teacher gives true teachings to only one chosen student [out of many potential students]. The one with good enlightenment quality and inborn quality will receive the true Fa (Law). ....

So what is the Tao of Confucius? In the “Wei Ling Gong Chapter,” there is another dialog concerning “Yi Yi Guan Zhi.”

Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”

Siye answered, “Does it not?”

Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”

Here we learn that Confucius’ Tao is not [obtained] from learning. Therefore, Confucius is not talking about learning or knowledge; the real Tao has no relationship with study. In actuality, it would be difficult to know the Tao of Confucius without reading his explanations in the Book of Changes. In the first chapter of “Xi Ci Shang Zhuan,” it states explicitly: ...

-----
Lao Tze

Lao Zi's "Dao De Jing"

4. Tao Is Not the Ultimate Truth of the Universe
“Man follows the ways of the Earth.
The Earth follows the ways of Heaven,
Heaven follows the ways of Tao,
Tao follows its own ways.”
(From Chapter 25 of The Tao Te Ching by Lao Tzu.)

“Hidden in the depths,
Yet it seems to exist forever.
I do not know whose child it is;
It seems to be the common ancestor of all, the father of things.”
(From Chapter Four of The Tao Te Ching by Lao Tzu.)

-----------------
Confucianism and Taoism Have the Same Root: (V) Hiding His Name

Confucianism originated from Taoism. Together with Sakyamuni's Buddhism, which was spread into China, these three schools comprised the rich Chinese culture. The inner meaning of these three schools can be expressed in the two words, cultivation and practice.

If we understand cultivation practice, we will naturally appreciate many interesting things in Chinese culture! ---

...
What has permeated throughout traditional Chinese culture is "Tao." Every strata of Chinese culture developed around the "Tao." Whether it was running the country or holding a wedding, funeral, marriage, or any aspect of daily life, they all signified peoples' respect for the "Tao." For instance, a common Chinese expression to describe women is "the people who follow the female Tao." Although it is just an expression, it obviously discloses the thought of the "Tao" that women also have their own "Tao." At the core of Chinese culture, Confucianism, Buddhism and Taoism manifest the idea of "Tao." Lao Zi's "Dao De Jing," a magnificent piece of writing, discussed over and over again what "Tao" is about. Confucius also expounded on his own inspirations and conduct: "My will is on Tao. It is based on De, relying on benevolence and maneuvering with craftsmanship". It is obvious that Tao is the core of the cultivation of Confucianism. The Fa of the Buddha school is similar to the Tao. In addition, the distinguished monks called it "obtaining the Tao" or "distinguished monks with Tao." The ancients believed that the Tao controls the operation of the human body. Therefore, people who want to achieve their goals must comply with the Tao of the Heavens.

....

How can one cultivate the Tao?

As for those who long for the Tao, how can they return their true selves? The answer Lao Zi gave was "human beings follow the Earth. The Earth follows the Heavens. The Heavens follow the Tao. The Tao follows nature." (Chapter 25 of Tao De Jing)

Cultivators should assimilate to kindness. Lao Zi thought "the best kindness is like water. Water benefits everything but doesn't fight for itself. It resides where people dislike... It doesn't fight for itself, therefore it doesn't worry." (Chapter 8 of Tao De Jing)

Cultivators should extinguish all kinds of desires and attachments. Cultivators should be calm and without pursuits.

Cultivators should believe in the Tao firmly.

Even for people who don't cultivate, they will understand the principles of being a good person after reading Tao De Jing. The difference between cultivators and non-cultivators is that cultivators do not pursue interests in human society. They pursue returning to their true selves. Non-cultivators are attached to all interests and desires in human society. This tells us precisely the preciousness of the true Tao.

Lao Zi's Tao is deep and inspiring. It is a way of cultivating the Tao, just like the Buddha Fa and western divine teachings. When people are attached to fame and self-interest, they can only see ordinary principles in his book.
----------------------------------
Taoism

Lao Zi is the founder of Taoism. The scope of his fundamental thoughts is "Tao." Therefore people later on refer to the school of Lao Zi as Taoism.

Lao Zi wrote the seminal of Taoist work named Tao De Jing ("Jing" means scripture). Tao De Jing has a total of more than 5,000 characters. However, later people who studied Tao De Jing wrote millions of words to discuss the work. Lao Zi didn't give his own work a title. Later people gave it the name of Tao De Jing because it talked about the issue of Tao and virtue (De). Today's Chinese people treat "Tao" and "De" as a single word for morality. In fact, in ancient Chinese, each of the two characters had different meanings. Tao means "the way." De means "virtue." The two characters mean different things. Lao Zi expounded on both in his book. People called it Tao De Jing.

Many people treat Tao De Jing as a grand philosophical work. However, people who are truly predestined see it as a way of cultivation, a way to obtain the Tao, and cultivate according to it to return to their true selves. Lao Zi said at the beginning of his work, "You can call the Tao [I teach] a Tao, but it is not an ordinary Tao." An extraordinary "Tao" cannot be obtained casually. Therefore it is very precious. When the "Tao" is spread in the world, people treat it differently. Lao Zi said, "When a wise man hears the Tao, he will follow it diligently. When an average person hears the Tao, he will do it on and off. When a low person hears the Tao, he will laugh at it. If he doesn't laugh loudly, it is not the Tao." (Chapter 41 of Tao De Jing)

In order to help those who are predestined to obtain the Tao to return to their true selves, Lao Zi wrote in his 5,000 character work the meaning of the "Tao" and the relationship between the formation of the universe and the origin of all objects. The work covered the main issues of how to be a human beings and how to return to one's true self. Any other issues illustrated in his book were for explaining the main issues. In order to help cultivators understand the way of cultivation, Lao Zi mentioned many times how a sage who has obtained the "Tao" would react to different issues as examples for cultivators to follow.

Why did Lao Zi spread the Tao?

Lao Zi said, "Virtue comes after the Tao is lost. Kindness comes after virtue is lost. Loyalty comes after kindness is lost. Etiquette comes after loyalty is lost."

No doubt, Lao Zi thought that Tao and virtue were above kindness and loyalty. So he said, "When the Great Tao is lost, kindness and loyalty emerge." It means that people pursue kindness and loyalty after the Great Tao doesn't exist any more. Lao Zi thought that developments in society caused people's pursuit of fame and interest, therefore, it disturbed people's xinxing (mind nature), and caused people to lose their true selves. The emergence of kindness, loyalty and piety are signs of the decay of societal morality. People move toward kindness and loyalty precisely because there are unkind and disloyal phenomena in the society. If people all loved each other, and politics were uncorrupted, nobody would deliberately advocate such things because they were as natural as other elements of our daily life. In order to help people return to their true selves, Lao Zi spread the Tao.

What is the Tao?

Tao De Jing starts with this, "You can call the Tao [I teach] a Tao, but it is not an ordinary Tao. You can call the names [I teach] a name, but they are not ordinary names. Nothingness is the beginning of naming the Heaven and Earth. Existence is the mother of naming everything."

What is the extraordinary Tao that Lao Zi referred to? Lao Zi described it as "something holistic, born prior to the Heaven and the Earth… It can be considered as the mother of the Heaven and the Earth. I don't know its name. I force it into the name of Tao." This Tao cannot be seen, cannot be heard, and cannot be obtained through fighting. But it truly exists. This Tao, the mother of the Heaven and Earth, is then the origin of everything in the universe.

How does this Tao create everything? Lao Zi told us, "Everything comes from something. Something comes from nothingness." "One gives birth to two. Two gives birth to three. Three gives birth to everything." The evolvement of the entire universe follows the Tao. Tao is the origin of the creation and development of everything in the universe.

Since Tao has created all living beings in the universe, isn't Tao the highest rule of nature and human society? Isn't it the highest law of restricting people's morality and behavior? If people follow the requirements of the Tao, aren't they cultivating the Tao? Aren't they returning to their true selves?

Then how to achieve it? Lao Zi gave us the answer.

How can one cultivate the Tao?

As for those who long for the Tao, how can they return their true selves? The answer Lao Zi gave was "human beings follow the Earth. The Earth follows the Heavens. The Heavens follow the Tao. The Tao follows nature." (Chapter 25 of Tao De Jing)

Cultivators should assimilate to kindness. Lao Zi thought "the best kindness is like water. Water benefits everything but doesn't fight for itself. It resides where people dislike... It doesn't fight for itself, therefore it doesn't worry." (Chapter 8 of Tao De Jing)

Cultivators should extinguish all kinds of desires and attachments. Cultivators should be calm and without pursuits.

Cultivators should believe in the Tao firmly.

Even for people who don't cultivate, they will understand the principles of being a good person after reading Tao De Jing. The difference between cultivators and non-cultivators is that cultivators do not pursue interests in human society. They pursue returning to their true selves. Non-cultivators are attached to all interests and desires in human society. This tells us precisely the preciousness of the true Tao.

Lao Zi's Tao is deep and inspiring. It is a way of cultivating the Tao, just like the Buddha Fa and western divine teachings. When people are attached to fame and self-interest, they can only see ordinary principles in his book.

Det står:

"...is then the origin of everything in the universe."
"Tao is the origin of the creation..."
"One gives birth to two. Two gives birth to three. Three gives birth to everything." The evolvement of the entire universe follows the Tao. Tao is the origin of the creation and development of everything in the universe.

En skapare >> två "poler" (man/kvinna) >> barn (tre) allting följer den principen - det är Sanning och livet - homo är motsatsen.

Confucianism

Confucius says, "Rulers should emphasize the way of kings, advocate kind politics to manage the kingdom well. Rulers also need to advocate kindness, loyalty, etiquette, wisdom and faith to educate all citizens."

Confucianism advocates kindness and morality. It has been the mainstream of Chinese culture for several thousand years. Those who have practiced Confucianism exceptionally well have been respected by the Chinese people. Confucius created the theory of kindness. He required rulers to understand ordinary people's situations and cherish ordinary people's hard work. He was against tyranny and arbitrary executions. Post-Confucian Chinese emperors respected him as a sage.

...

Energin följer tanken och människan följer energin - men himlen och dess lagar råder.

“Man follows the earth, the earth follows heaven, heaven follows the Tao, and the Tao follows what is natural.”

---

Devolution:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=42019#forumpost42019

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=74842#forumpost74842

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=27339#forumpost27339

Posted on: 2009/6/10 14:27

Edited by laxen on 2009/6/10 14:47:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#35


See User information
Kan du inte hålla dig till ett konto? Är så jobbigt att hålla reda på alla dina nick. När du säger att du pratat om det "så många gånger" och jag inte hittar det bland dina 18 inlägg är det rätt jobbigt att försöka leka detektiv och leta upp alla dina andra nick för att söka i dina tidigare inlägg. Du kan iallafall vara snäll att ha en signatur som anger vilka olika nick jag ska söka på...

Tack för länkarna du gav mig.

Men nu tror jag att jag läser från rätt person, jag läser på novax.

Vilka andra nick har du.. lista lite snabbt så jag hittar mer från dig...

Posted on: 2009/6/10 21:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#36


See User information
Quote:

laxen skrev:
Confucius said, “Siye, do you think that my knowledge comes from experience and learning?”

Siye answered, “Does it not?”

Confucius said, “No! It’s from One Law (that penetrates all levels).”



Livets Hemlighet


En gång för länge sedan,strax innan människan skulle skapas,samlades gudarna till rådsmöte.De skulle bestämma var Livets hemlighet skulle gömmas.


Man föreslog att Livets hemlighet skulle gömmas längst in i det högsta berg,under den djupaste dal eller långt ner under en sjöbotten.Förslagen röstades ner,då alla innebar att Livets hemlighet ganska enkelt kunde hittas,efter några tiotusen år.
När sedan Livets hemlighet hade hittats,skulle den säkert säljas till högstbjudande.

-Nej,sa en av gudarna.Livets hemlighet måste gömmas väl,så att den är svår att hitta,samtidigt som den skall vara tillgänglig för alla och jag vet precis ett sådant ställe.

Så kom det sig att gudarna gömde Livets hemlighet inuti människan.

Posted on: 2009/6/11 12:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Ny Zeitgeist film
#37
Laxen, tack för intressant info om kultivering.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#38


See User information
Laxen, jag är nära ;D lever nästan som taoismen förespråkar.
Har aldrig varit mycket för att genomföra/förändra saker och ting. Ser gärna på utan att ingripa när saker sker runtomkring mig i världen.

Däremot så är jag mycket för att lägga fram förslag på vad man skulle kunna göra. Funderar gärna på fördelar och nackdelar med mina idéer. (Så jag lever inte riktigt enligt taoismen som egentligen inte ska bry sig om omvärlden)

Inte heller lever jag enligt:
"Daoisten ska vara väldigt försiktig med inblandning i händelsers förlopp."

Jag är ju trots allt här på vaken.se ganska ofta, här händer det massor. Massa aktivism planeras och genomförs sedan. Så jag är väl i högsta grad inblandad i händelserna...

Laxen. Hur lyckas du förena dina besök här på forumet med denna lära? Du (om du nu är novax) nämnde i ett inlägg att många som tagit till sig det här inte är kvar på vaken... när drar du? När tror du att du lyckas ta steget vidare till nästa nivå?

Posted on: 2009/6/11 22:50
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Ny Zeitgeist film
#39
Han är bannad.
Pingu: han har inte flera namn, det är bara så att admin bannar honom eller deletar kontot.

Vem av admins har bannat, och gör det hela tiden mot honom, och sedan inte heller kan skriva det/om det i någon tråd?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#40


See User information
Såg att jag hade glömt att svara på ett inlägg. Sorry. Här kommer svaret.

Quote:

Philochatus skrev:

Det jag syftade på var en revolt mot eliten :) Kanske då är det möjligt med din gulliga framtidsvision där maten produceras helt automatiskt och inget är fel (du tror inte att de vetenskapsmän som då styr; den teknokratiska eliten; kommer fylla maten med gifter?)


Varifrån har du fått det där om att vetenskapsmän styr? Vetenskapsmän gör i förväg ett datorsystem som består av öppen källkod. Det är egentligen inget annat än ett system som modellerar och följer världens resurser och väder. Ett system som håller koll på hur jordklotet mår. "Systemet mäter hur frisk jordklotet är."

Utefter detta kan systemet rekommendera hur mycket resurser vi människor kan "låna" till vår konsumtion utan att jordklotet blir lidande i allt för hög grad. Exempelvis hur mycket skog vi kan fälla på en ort utan att skada biologiska mångfalden just där.

Så det är inga vetenskapsmän som leker diktatorer. Det är snarare miljökontrollanter som kontrollerar att vi inte sabbar ekosystemet genom att mata in de senaste mätvärdena från olika jordsediment, sjöar och hav. Utefter denna data fås en resursplanering av systemet.

Och jag skulle gladeligen leva i en värld som prioriterar naturen framför snabb ekonomisk expansion.

Varför skulle vetenskapsmän fylla maten med gifter? Det är någonting jag funderar på som du hela tiden påstår!.
Tankeexperiment:
Vi utgår från att detta görs idag. I dag görs detta för att lura till sig mer resurser. (Dvs tjäna pengar på att sälja medicin, vaccin, med mera).
Varför skulle detta göras i en värld där man inte tjänade någonting på att göra det? Vaccin skulle ju produceras automatiskt vid behov av självforskande labb. (Och vaccin skulle då fylla det syfte som vaccin har, att förebygga sjukdom. Om statistiken sa något annat så skulle resurssystemet räkna det som ett resursslöseri eftersom det inte minskade vårdkostnaderna. Systemet skulle därmed inte rekommendera detta vaccin mer i framtiden baserat på resursåtgång.)


Quote:

Sedan skriver du att ett sådant kontrollerat samhälle är total frihet! Samma fel som kommunismen och socialismen! Alla glömmer att dessa ideologier endast centraliserar makten, och detta gäller för din vision också!


Ingen makt blir centraliserad. Miljöpåverkan-analysen blir samlad till en plats. Utefter det bestäms hur mycket resurser alla människor gemensamt har att dela på vid varje given tidpunkt.

Hur vi människor väljer att distribuera resurser är en maktkamp som enkelt skulle kunna avvärjas med ett helt rättvist resurs-kö-system. Då blir makten "de resurser man får". Och makten blir därmed jämnt fördelad över alla människor. (Sen kan man naturligtvis lura av varandra resurser som sparats ihop på sina privata resurskonton för framtida användning. Men det är en annan femma. Det är ett problem som handlar om hur vi vill interagera med varandra.)

Quote:

Tro mig, om inte arbetarklassen gör en revolt kommer du se din gulliga framtidsvision inom 100 år; och den kommer verkligen vara fantastisk! Vi alla är då så fördummade, och kontrollerade, och upptagna med underhållning, att vi inte ser helvetet som egentligen är!


Hur tänker du nu? Vi kommer ha tid att filosofera hela dagarna (I dagens värld har vi ingen ork till detta efter jobbet). Vi kommer därför att vara ännu mer fria i sinnet. Vi kommer ständigt att lära oss mer eftersom vi har tid att ständigt studera (om vi vill det). Vi kommer snarare att bli smartare och förmodligen ta flera snabba steg i evolutionen. Vi kommer ha tid att ständigt vara ute och informera andra om just det vi brinner för. Det kommer ske en explosion av mentala koncept som kommer flöda genom människosläktet.

Quote:

Vi kommer gladeligen acceptera att man inte får göra som man vill!

Tror du att vi kommer ha rätten till fria åsikter?

Om denna vision någon gång verkställs så tror jag att vi är för drogade för att ha egna åsikter! Kanske ett chip i kroppen som bestämmer allt ändå!


Om vi behåller "företagens rätt att ha sluten programvara". Om företag har rätt att dölja vilka program som körs i en digital produkt (baserat på det löjliga konceptet "patent"). Ja, då kommer chip-Armageddon.

Men om vi istället beslutar att de största brotten i samhället är:
1. att ljuga (såsom politiker dagligen gör)
2. att undanhålla information/programkod/funktionalitet från allmänt vetande (såsom chip-Armageddon baseras på, samt som alla hemliga organisationer baseras på).

Ja då skulle det inte bli så mycket att oroa sig för.

Quote:

Du säger även att samhället i din vision skulle byggas upp från grunden och förhindra att klasser byggdes upp! Detta är även det vad som kommer hända, folkmassorna kommer helt klart tro att det inte finns några klasser när just detta händer; vad som egentligen händer är en förstärkt elit!

Vad gör eliten idag? Jo de försöker EXAKT med vad du pratar om, att krossa världens ekonomi, industri, handel, hela systemet, så att de kan införa sin lösning som kommer likna din lösning! Läs Atlas Shrugged.


Bra, vi kan alltså låta dem göra det tunga jobbet och koncentrera oss på endast tre saker som vi sätter på plats i sista sekunden.
(En variant av följande iaf. Skriver dessa lite hastigt, så det är väl inte "full proof")

1. Att ljuga och dölja information ska vara största brottet i samhället. (Inga "hemliga sällskap"/"kriminella nätverk" överlever denna)
Där följer Offentlighetsprincipen att allt digitalt/elektroniskt som byggs ska ha öppen källkod. Bl a för att förhindra eventuell teknologisk manipulation av människors tankeprocesser (på annat sätt än vanlig propaganda).
Ingen person i maktposition får rätten till privatliv. Det får bli priset för makt.)

2. Rätten till kunskap/kultur för alla (Avskaffandet av patent och upphovsrätt, upphovsrätt som ändå blir meningslös om varje människa får en del av mänsklighetens resurser tilldelat till sig varje dag).

3. Rätten till skyddat privatliv. (Man måste själv godkänna att information ska får användas i ett specifikt syfte. Varje register eller företag måste ha kontrakt rörande att de får lagra data om en person. Undantaget är brottsutredningar, av en myndighet som i efterhand måste göra hela utredningen offentlig i minsta detalj)

Posted on: 2009/6/15 1:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#41


See User information
Quote:

TheEdge skrev:
Han är bannad.
Pingu: han har inte flera namn, det är bara så att admin bannar honom eller deletar kontot.

Vem av admins har bannat, och gör det hela tiden mot honom, och sedan inte heller kan skriva det/om det i någon tråd?


Nå ryggradslösa... upp ur klosetten och tala ur papperet.

Posted on: 2009/7/3 12:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#42


See User information
Planerna på detta samhälle kommer oundvikligen att gå igenom, oavsett hur "farliga" dessa tankar är. Vi har alltid levt inom ett system med makthavare som spelar både auktoritet och motståndare till auktoriteten samtidigt, därför genomsyrar samma idéer allting med lite olika utseende dock. Varenda större ideologi har inom sig delar av tanken om det slutgiltiga samhället:

Skisser på det slutgiltiga samhället:

Kristoffer har blivit upptinad från en kryokammare i en avlägsen framtid kring år 2800. Han har blivit upptinad av en varelse som för Kristoffer ser ut som en utomjordisk varelse eller nidbilden av Djävulen som påstår sig vara en framtida version av människan. Följande är en passage ur deras samhälles kärnmanifest skrivet av deras avantgarde under den tid då de ännu var en stigande kraft:

"Metaphob, den arketypiska formen för det Holistiska varandet som alla evolverande varelser är stadda att gå mot i varierande hastighet beroende på medvetenheten om konceptet. Det metafysiska målet med eugeniken och dess efterträdare genetiken betroddes och bejakades felaktigt för att vara en metodik utformad för att bevara och förädla endast en av de befintliga raserna. Poängen här är att alla de befintliga raserna enbart tjänar som genetisk grund för att sätta ihop en ny ras; Den hermafroditiska, parapsykiska och fysiologiskt överlägsna Metaphob som förenar motsatserna på ett fullständigt harmoniskt sätt och lyckas med att till fullo uttrycka människans inneboende gudomlighet i ett förevigat köttsligt palats. Med det bästa från alla världar har Metaphob ingen tendens till att bli för dominant i någon av sina egenskaper och riskerar därmed inte fysisk eller psykisk obalans. Det kommer inte ta ens 50 år med dagens teknik att producera denna varelse. Tiden som dessutom verkar te sig som en cyklisk företeelse ökar sannolikheten för att tidigare högkulturer redan framavlat en sådan varelse vilken vi idag ger mytologiska attribut och inkorporerat i vårt övermedvetna som arketyp. I en tid av avtagande tro på myter och mirakel är det dags att föra in dessa tankar i vetenskapens sfär och återuppliva guden i köttet."

Deklarationen av den första globala civilisationen under Metaphobs fana:

"Mångkulturens barbariska skuggcivilisationer är förbi. Vi har trätt in i Ljuset. Tidigare egalitära försök att skapa fred och samförstånd var helt enkelt otillräckliga då premisserna för att skapa en sådan Eutopi är att alla medborgare i samhällskroppen - eller åtminstone flertalet - behöver känna en gemenskap som
vilar tryggt på en social, ekonomisk, juridisk, sexuell och etnisk grund av lika förutsättningar. Därför krävs monokulturen om drömmen om ett mänskligt broderskap ska kunna uppfyllas.

¤ Här finns inga klasser, varje medborgare godtar vilken uppgift de än ges för stunden, de är lyckliga med att utföra dessa uppgifter.

¤ Här finns inga pengar, vi vet att samhället och arbetet för att upprätthålla det kommer fortgå och att resurser kan användas fritt eftersom medborgare i denna Fredens Högborg inte är kapabla till att bete sig på sätt som kan skada samhällets ekonomi, så som sker genom att man tar men inte ger tillbaka likt en cancercell.

¤ Här finns inga - på papper - skrivna lagar. Medborgaren kan inte bete sig på något sätt som är skadligt för sig själv eller kollektivet eftersom det genetiska underlaget såväl som varje form av inlärning och uppfostran omöjliggör sådana destruktiva beteenden.

¤ Här finns ingen diskriminering baserad på kön eller hudfärg. Här finns bara ett kön, här finns bara en hudfärg.

För mångkulturen var det i praktiken otänkbart men i monokulturens upplysta tid vet vi att ett enda kön som agerar som syntes och inbegriper de två tidigare motsatserna kan fungera i total harmoni med sig själv.

Med drömmen om en rättvis och jämlik värld är detta samhälle i förlängningen precis vad den visionen leder till.
Med drömmen om en värld där människan och dess efterträdare råder över världen med stor visdom som en organism utan inbördes friktion eller kamp är detta samhället i förlängningen precis vad de tankarna leder till.
Med drömmen om en värld där varje medborgare är fri från byråkratiska tyglar och lever enligt sin inre lag så är detta samhälle i förlängningen precis vad de tankarna leder till.

DNA-förtviningen är övervunnen, medborgarna här är tidsmässigt sett odödliga. Sex leder till reproduktion enbart när behovet av att befolka större ytor finns, såsom vid
rymdkolonisering. Skulle en medborgare dö av onaturliga skäl finns det en nanobehållare i medborgaren som avläser det genetiska materialet och sänder det som information i en signal till närmsta facilitet för reproduktion av en ny individ med samma genetiska kod. I övrigt ser biologiska och/eller teknologiska
mekanismer till att medborgarna är sterila för att förhindra överpopulation. Maskiner har tagit över all produktionen av varor, det som maskinerna dock inte kan ägna sig åt är att
uppfinna nya produkter vilket involverar fantasi och inte bara logik. Men maskinerna lär sig av organismerna då dessa smälter samman med varandra mer och mer.

Det som kallas andlighet, d.v.s. relativt outforskade förmågor i vårt sinne har vissa materiella grundförutsättningar. Särskild biokemi i hjärnan och dess genetiska grund har kartlagts och dessa förmågor blir detta samhälles stora fråga om debatt; Skall alla ges paranormala förmågor?"

- Jag känner mig inte rättvist behandlad, jag särbehandlas här, sade Kristoffer efter att ha fått höra om framtidens alla förändringar och tekniska under.

- Korrekt, du är en rest av mångkulturen, därför skulle du behöva genomgå en omfattande genterapi och social rekonditionering innan du kan ta del av vår gemenskap.

- Men då är jag ju inte fri nu!

- Mångkulturen och klassamhällena var aldrig fria, som en rest av dem är du givetvis inte fri. Som en del av vår gemenskap kommer du bli fri från dina nuvarande föreställningar om verkligheten, om samhället och framförallt om vad frihet är.

- Jag vägrar!

- Då är det ditt egna val. Ingen här tvingar dig till något. Låt mig bara påpeka att din rädsla inför det okända är typiskt för din svunna tids trosföreställningar, smått romantiskt nästan. Du är välkommen att delta i en intervju med någon av våra historiker så att våra medborgare kan få höra om våra förfäders mörka
tidsepoker.

- Vad menar du med mörker!? Vi hade det bra på vår tid, åtminstone vissa av oss, sade Kristoffer med en smått tvekande ton.

- Precis, vissa av er. Idag har varenda medlem av vår framgångsrika art rätt till precis lika hög standard, vi lider inte av barnsjukdomar som krig och svält eller nöd överhuvudtaget. Vi har tagit klivet från överlevnad till ett samhälle av överflöd och livskvalitet säkrad för varje medlem.

- Det finns folk som resonerat som er tidigare, de kallades utopiker och var i praktiken extremt auktoritära, den människofientliga kommunismen och nazismen. Ni kommer inte bli långlivade, likt de inte var.

- Ah, men du misstar dig nu. Du förstår; Nazisterna var inriktade på att bevara en särskild ras bland ett flertal, vi däremot har genom genmodifiering upplöst de raserna du känner till och byggt en enda ny ras vilken är mer annorlunda från de äldre än de de äldre var annorlunda från varandra.
Kommunisterna var inriktade på en kamp mellan klasserna genom att slåss om särskilda ekonomiska förmåner
för den klass de försvarade, vi har upplöst klasserna såsom vi också har upplöst pengarna likväl som sociala skillnader mellan våra medborgare. Vi är på god väg att ha existerat i snart tusen år utan några andra revolutioner än ständiga uppdateringar
av den allmänna genetiska koden.

- Detta låter löjligt, hur skulle det ha gått till i praktiken menar du? Folk på min tid var väldigt inriktade på hög materiell standard oavsett kollektivets bekostnad. Att ni kommit till makten annat än genom statskupp låter inte särskilt troligt.

- Våra främsta forskare höll på din tid åsikter som inte var så accepterade som de är nu, därför såg de en nödvändighet i att genomföra sin plan i det fördolda. De utformade olika system varigenom de kunde påverka allmänhetens DNA i en planerad riktning i samband med en dold förvandling av deras sinnen via elektroniska medel. Till slut nådde de en kritisk punkt där medborgarna inte längre respekterade det gamla samhällets normer, då kunde det monetära systemet avskaffas med allmän konsensus i samband med att maskiner övertog produktionen av förbruksvaror.

- Vad? Vad menar du med "påverka allmänhetens DNA"?

- Systematiskt spridande av kemikaliska och biologiska agenter i biosfären.

- Du menar gifter och sjukdomar?

- Du som är medlem av en utdöd art vill använda negativa ordalag om dem eftersom de eliminerat er plats i naturens struktur. För oss var de livgivande skapare, utan dem hade vår art inte existerat.

- Ser du inte det komplett galna i det du säger!? Gifter och sjukdomar som skapare! Ni är missfoster som naturen kommer utrota!

- Likt den utrotade er?

- Det var inte naturens verk! Det var ni, era första abnormala och galna förfäder genomförde det där, mot vår vilja, mot naturens vilja, mot Gud!

- Det var naturens verk eftersom jag ser människor som del av naturen. De enda som vägrar se det är människor. Men jag kan försäkra dig om att det var ni som ville detta på den tid då det begav sig. Folk strömmade i massor till våra institut för att få bli förvandlade till starkare och livsdugligare organismer.

- Ni lurade dem! De visste inte vad som väntade dem, hade de vetat det skulle de aldrig gått med på sådan galenskap!

- Förvisso visste de inte till fullo vad injektionerna skulle förvandla dem till men vi tvingade ingen till något, de öppnade sin armar och vi pumpade odödlighetens elixir i dem.

- Du och dina gelikar är sinnessjuka! Aldrig i livet att jag låter er sticka mig någonstans!

- Sinnessjukdom finns inte i vår gemenskap. På din tid var sinnessjukdom enbart åsikter som inte föll in i konsensusramen. Den som inte kan sätta sig in en annans tankar använder sådana begrepp för att förenkla för sig själv och förlöjliga avvikande åsikter. Men i den här världen är det du som är avvikande så finns det någon som är sinnessjuk här kan det bara vara du. Men så länge du inte är en fara för någon är vi inte en fara för dig.

- Nåväl. Även om jag är den ende riktiga människan kvar här kommer Gud aldrig förlåta er. Era tusen år är snart till ända. Avgrunden väntar er.

- Vi är människornas arvtagare, det var människor som skapade oss till sin avbild. Men vi är starkare, intelligentare och fredligare gentemot varandra eftersom vi inte har rädsla för det okända. Den som inte räds det okända söker att förstå det och förståelsen är nyckeln till freden. Som jag förstår saken har den
här Gud du talar om väldigt olika betydelser för olika medlemmar av din art. Ironiskt nog sammanfattar Guds odefinierade väsen alla era problem då försök till allmängiltiga tolkningar av subjektiva upplevelser alltid verkar leda till missförstånd, rädsla och hat. Avgrunden väntar på oss om naturens förutsättningar
går bortom vår kontroll och förintar oss, då möts vi där tillsammans med alla andra organismer som tjänat ut sin tid.

- Du babblar rotvälska men Gud vet likväl som jag att ni är Antikrist, ni är bestar som inte följer några lagar vilket ni själva proklamerat!

- Jag talar min egna sanning men vill du inte höra eller förstå är det ditt val. Vi är en organism som inte liknar er organism längre. Men från mitt perspektiv är det du som är besten eftersom du inte liknar oss. Vi följer inga lagar nedskrivna på papper som er art gjorde. Men jag förstår inte fördelen med att göra det heller.
"Inte föds människan med papper och penna i hand, men väl med ett hjärta i brand!" Sa en av era mer vältaliga medlemmar. Vi ville inte hindra våra medborgare från att leva sina liv precis som de vill så länge det inte skadar eller förhindrar andra från att göra detsamma. För att se till att det följs har vi tagit bort de genetiska anlagen för det likväl som att bara lära ut hur man löser problem med fredliga metoder. Betänk också det att det i era Heliga Skrifter står om en tid där ingen längre skall säga till någon annan att "Gud vill det" eller "Gud vill inte det". Det ska komma en tid när alla vet vad Gud vill eftersom Gud är med dem ständigt. Kan du inte se att den tiden är nu?

- Nej! För du är Djävulen, jag ser ju till och med hornen och svansen! Du ljuger mig rätt i ansiktet utan något som helst samvete! "Egen sanning!" Pfff, det finns endast en sanning och det är Gud. Guds fiender måste förgöras!

- Förvisso har jag horn eftersom våra forskare insett en fördel med det när det gäller att upprätthålla telepatisk kontakt. Hornen fungerar som en slags antenner och svansen är till fördel för att upptäcka faror på långt håll genom vibrationer. Jag känner till det du kallar Djävulen, han är också den som kallas Anklagaren så kanske du bör tänka dig för mer vad det egentligen är du säger till mig. Om jag är din Guds fiende så förgör mig med din Guds makt, älska mig och döda fienden i mig som egentligen bara är i din syn på mig.

- Jag... va? Älska dig? Du är ju inte ens mänsklig!

- Har du haft ett husdjur någon gång?

- Jo, men jag kan ju inte tala med dem, de går inte runt och påstår att de är människornas arvtagare heller.

- Men ändå har ni rätt att säga att ni är deras arvtagare?

- Vad? Det är bara evolutionister som säger det.

- Evolution är anpassning, människans sätt att handla visade att de hade behov av ett nytt paradigm vilket de skapade och anpassade sig efter. Men evolutionen råkade i det här fallet producera något ni ser som djuriskt och därmed tror ni att det är "lägre" än er själva. Men då evolutionen inte har något absolut mål eller förutbestämd riktning blir tänkande om högre och lägre irrelevant. Likt existentialismen sätter vi själva ut ett mål och försöker att anpassa oss efter det.

- Genmanipulation är inte evolution.

- Ordet evolution antyder enbart att en utveckling äger rum, att något förändras. Sen att metodiken är miljöns förändrade förutsättningar som sållar ut individer inkapabla till att anpassa sig eller om den innebär direkta, medvetna ingrepp på genetiskt material avslöjar inte ordet i sig även om er konnotation av
ordet är det ovannämnda.

- Du snackar bort dig själv kanske, men inte etiken.

- Vi har ingen etisk kod mot genetiska ingrepp.

- Men det har vi!

- Och vi är arvtagare till er, alltså måste ju den etiken du försvarar ha snackats bort någon gång i historien.

- Det där är bara rent tautologiskt skitsnack som inte bevisar ett jota!

- Etiken handlar inte heller om bevis, det är enbart ett system av moraliska preferenser.

Posted on: 2009/7/3 14:08
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#43


See User information
Karaktären "Kristoffer" verkade inte så intelligent. Jag skulle fråga hur de klassificerade elektroniska artificiella intelligenser.Jag skulle fråga om de maskiner som utförde jobbet i deras ställe hade frihet. Jag skulle fråga dem om de verkligen har frihet för alla, eller om det var mer som en myrstack där alla var slavar (även drottningen som är avelsmaskin, hon kan inte gå därifrån om hon så ville).

Jag skulle genast bege mig ut och observera innan jag började käfta så som karaktären "Kristoffer" gjorde. Man kan ju inte nedvärdera det man inte känner till. (Detta var en del av dialogen, att man inte ska ha rädsla för det okända, men ändå.)

Sammanfattat:
Jag skulle fråga dem vad frihet var i deras ögon. Jag har ännu inte hittat något bra svar på det.

Personligen skulle jag gärna vilja uppleva deras version på "frihet", sen skulle jag nog vilja bli skickad till en koloni/planet med ytterligare varianter på levnadsfilosofi. (Jag antar att en så fortskriden civilisation skulle insett att individen måste ha möjlighet att välja ett samhälle som uppfyller alla sina genetiska och psykologiska preferenser)

Jag anser sedan länge att ingenting är fel. Det bara är. Att leva på detta monokultur-sätt som målas upp är inget fel. Men frågan är om jag skulle må bra av det.

Posted on: 2009/7/5 0:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#44


See User information
Du som du existerar med dina genetiska och sociala ramar skulle nog inte må bra av det. Jag vet jag framställde Kristoffer i det mest simplistiska laget men det underlättade dialogen att få svar på viktiga frågor om han var på det sättet, ville få populasen att kunna identifiera sig någorlunda med karaktären också (med reservation för hans fanatiska drag - min egen sarkasm).

Posted on: 2009/7/5 1:43
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#45


See User information
Filmen missar helt att ta upp frågan om det är rätt att skapa deras utopi, utan koncentrerar sig bara på varför och vad resultatet skulle kunna bli.
Ta äganderätten t.ex. De hoppar helt och hållet över den punkten och säger bara att äganderätt inte kommer att behövas, då folk har allt de kan tänkas behöva osv.
Men jag tror att de skulle tvingas definera äganderätt i deras rättssystem. Om jag t.ex skulle gå in i det hus som du bor i och börja måla på väggarna, så skulle du kanske bli arg, men jag skulle inte ha begått något brott, för huset var aldrig ditt, inte mitt heller för den delen.
Bättre exempel och många många fler kan tänkas ut, men jag tror jag får fram poängen.
Människan måste kunna äga materiella objekt. Allt ifrån vår egna kropp till ett hem.
Att ingen äger något är väldigt opraktiskt. Ingen har något incitament att vara rädd om varor, då de inte är våra egna. Dina privata saker är inte dina egna. Sitter du och skriver ett brev och jag går fram till dig och river sönder det, hur har jag då begått ett brott? Brevet tillhörde ju aldrig någon.
Idén att "alla skulle äga allt tillsammans" är lika dålig och samma problem uppstår. Brevet du skrev var mitt också, så varför skulle jag inte få riva sönder det.

Posted on: 2009/7/11 17:05
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#46


See User information
Rätt å fel. Jag förstår inte. Är det mer rätt att leva på ett visst sätt än ett annat?

De förmedlar en bit ur sin vision.

En bit som inte tar upp äganderätt. Ja.

I deras vision finns det kanske inga brottslingar, inga tvister angående vilken färg väggen ska ha, eller delade åsikter överhuvudtaget.


Jag tror iofs också att det är lättare att samarbeta i ett samhälle om man har klart definierade ansvarsområden. Dvs. det man "äger" ansvarar man för inför de andra människorna. Man ansvarar exempelvis för att huset har en fin fasad som följer en tidigare fastslagen norm för huset. En norm som man gemensamt kommit överens om i byn/stadsdelen.

Så det handlar inte bara om ägande-rätt. Det handlar om ägande-ansvar, överenskommelser, trivsel, mål och gemenskap.

Men tanken att "äga saker tillsammans" är väl just detta, en tanke om att man kan "komma överens om hur samhället ska vara".

"Äga tillsammans" kanske egentligen skulle kallas "Ta ansvar tillsammans" om man vill överföra samma tankar som visionärerna till filmen har.

Kan det vara detta du irriterade dig på. Att de använder ett felaktigt språk för att presentera sina tankar? Kan det vara ett missförstånd eller är det jag som missförstått filmmakarna/visionärerna.

Tror nämligen att du är på exakt samma tankespår som visionärerna. De har nog insett exakt samma sak. Orden används bara med olika betydelser i ert språkbruk.

Och någon form av resursfördelningssystem kommer behövas för att skapa ett harmoniskt samhälle. Men det kommer inte innehålla spekulation såsom pengar gör i dagsläget. Inga pengarspel varken i aktier eller den spekulation försäkringsbolag och banker utövar. En resurspoäng kommer vara en resurspoäng. Och det kommer inte gå att ha som yrke att tjäna fler resurser genom att låna ut resurser till andra mot eventuellt fler resurser i en lyckad investering.

Dags att lämna ett samhälle där man investerar för egen vinning. Dags att skrida in i ett samhälle där man donerar till syften man anser är rätt.

Posted on: 2009/7/11 19:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#47


See User information
Ja, det är fel att bygga ett samhälle på principer som är motsägelsefulla. Man kommer inte ifrån att det är väldigt viktigt att definera en äganderätt, för ur den härleds lagar och hur samhället ska vara.
Definerar man inte äganderätten så kan man räkna med motsägelser. Idag har vi en otydligt definerad äganderätt, så vi ser mycket motsägelser.
Jag äger en bit mark (jag får göra vad jag vill på den, så länge det inte påverkar någon annan), men så fort jag vill bygga på den så måste jag söka om tillstånd.
Jag äger min egna kropp (och får göra vad jag vill med den), men beroende på vad jag stoppar i den så finns det en risk att jag hamnar i fängelse.

Ta ansvar tillsammans låter sunt och är något vi alla ska sträva efter. Om man bygger ett samhälle på det så tror jag det kan uppstå konflikter. Tänk om hälften av grannskapet tycker att vår trivsel skulle öka om vi målade fasaden röd istället för det nuvarande och den andra hälften vill ha kvar det som det är. Konsensus kan inte nås, vem ska nu bestämma hur fasaden ska målas?

Posted on: 2009/7/12 9:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Ny Zeitgeist film
#48


See User information
Konflikter uppstår med den bästa äganderätten också. Men det blir mer osämja och hat involverad i den typ av samhälle.

Att ha en väl definierad äganderätt hjälper inte till att bibehålla en bra relation mellan "ägarna". Jag tror att det är just detta visionärerna vill åt. De vill att man fokuserar på relationen mellan människor för att skapa det perfekta harmoniska samhället där ingen bråkar eller tävlar om rikedomar.

Om grannen helt plötsligt har rätt att starta en gruva på sin tomt och spränga med dynamit dagarna i ända skulle inte jag bli glad.

Inte heller blir jag glad av att en människa som förgiftat sin kropp med diverse droger belastar mig som skattebetalare med kriminalitet eller sjukvårdskostnader bara för att denne har "rätt" att ta gift.

Folk får göra precis som de vill bara jag inte påverkas. I alla andra fall skulle det vara trevligt att få vara med och bestämma. Så länge båda parterna i en konflikt har en bra relation så kommer det bli ett bra resultat för båda. Om ingen av dem har incitament till att tjäna pengar på den andra så blir det bra överenskommelser.

Jämför med att du och dina vänner sitter och planerar hur byn skulle se ut. Även om ni är oense så blir ni inte direkt elaka mot varandra så som man kan vara med en väl definierad äganderätt. Ni kommer göra ert yttersta för att hitta en lösning alla blir stolta kring.

Motsvarande scenario med kraftig äganderätt:
Någon rik knös erbjuder din granne massa pengar för sin tomt. Där byggs sedan en bordell som är mittemot byns lågstadieskola. Bra? Som pricken över i:et så köper han några kor som han plågar. Ingen kan stoppa honom från att visa upp de plågade djuren som befinner sig på hans tomt, eftersom han har rätt att gör vad han vill med sin egendom.




"Ja, det är fel att bygga ett samhälle på principer som är motsägelsefulla." Fel för vem? Att någonting är motsägelsefullt är en subjektiv åsikt. Jag tror inte på ett samhälle där man får göra precis som man vill med "sin" egendom.


För ett litet samhälle tror jag att det är möjligt att komma överens. Iaf om man samlar samhällets tankar och åsikter på ett papper så att människor som vill flytta dit kan se om de passar in redan innan. Tror att ett samhälle måste ha ett gemensamt mål för att det ska kunna vara harmoniskt i alla lägen.

Posted on: 2009/7/12 10:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 (2) 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
36 user(s) are online (36 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 36

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS