vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Candidas i Tarmen...

See User information
Hej allesammans!

Jag har drabbats av en överväxt av Candidassvamp i mage/tarm och jag skulle vilja veta om det är någon som haft Candidas och då kan hjälpa mig lite på travem med hur jag sklla tänka, så jag går åt rätt håll liksom.

Jag mår bättre nu sedan jag börjat på Candidadieten och uteslutit Laktos & gluten (vilket jag aldrig någonsin haft problem med innan jag käkade penicilin mot halsflussen jag fick för ca 1 mån sedan)

Jag har inte fått några direkt externa symptom (som svamp i underlivet, återkommande sjukdommar...än) men jag har en beläggning på tungan och har gjort spottestet (spotta i ett glas med vatten och se om det börjar fälla trådar) och det är positivt för Candida.

Mina symptom är att jag är svag i kroppen (ingen motivation i muklerna, har styrka om jag vill men orkar inte) tjock i huvudet och har problem med koncentrationen. Detta blir extra påtagligt när jag dricker vatten då blir jag så pass påverkad att jag tappar kraft i musklerna (ibland så det värker), blir dimsynt och kan inte fokusera samt lomhörd/lock för öronen. Samma effekt får jag om jag äter grönsaker eller Ph-kalk.

Jag har läst en del på nätet där det står att Candidas gillar Basiska miljöer och
frodas i värme och lever på framför allt socker och jäst.

Nu kommer vi till frågorna...

Om det är någon som haft Candida och kommer ihåg hur något av detta påverkade dig och kanske hur du levde för att bli av med svampen.

1. Gluten/Laktosintollerans - Reagerar starkt på dessa; trött, svag, borta osv.

2. Inte törstig - Kan gå flera timmar utan vatten. varför? Kan det ha vet surheten i kroppen att göra. Vätekoncentrationen som när den sedan reagerar på syret som du andas in bildar vatten?

3. Var känslan som att leva i ett dunkel? Inga framtidsplaner, ingen motivation till att göra något annat än bara ta hand om dig själv.

4. Påverkar dåligt fett (mättat fett, stekt osv.) Candida tillväxten?

5. Fick du känningar av att äta grönsaker (speciellt Gurka, tomat, morot mm.)

6. Fick du känningar av att dricka vatten? Vill bara sitta ner och vila.

7. Hur påverkar motion och fysiskträning Candida utsvältningen? Svättas ut toxiner och salter, får mycker syre, aktiverar de annars tröga msklerna mm.

8. Blir kall om händer & fötter efter maten och när i fysisk aktivitet?

9. Påverkar skaldjur och rom candidatillväxten?

10. Dödar inte alkohol (ren sprit, absolut) svampen. eller tar den det andra med?

11. Dödar järn svampen?

12. Hur mycket Aspartam kan man äta per dag? En cola light typ och varför skall man inte äta aspartam egentligtn när diabetiker lever med det hela livet?

13. Alkoholfri öl har ca 4g kolhydrater/100g (ca 1,5g/flaska 33cl) kan man dricka en sån i veckan, eller pajar det mer än vad det ger?

14. Är Majs och potatis så pass snabba kolhydrater så det räknas som socker? eller hur funkar det.

15. Hur mycket kolhydrater per dag är rekomenderat att man intar i form av långsama. Typ Råris, Bovete, Quinoa osv?

16. Är nötter långsamma kolhyd? Ligger det mögelsporer på cashewnötter, valnötter, solrosfrön, mandlar, avocadukärnan i mitten på avocadon?

17. Är det några kryddor man skall vara försiktig med eller kan man salta på med örtsalt, kanel, basilika, allroundkrydda (aromat)?

18. Är Wok på kokosmjölk att föredra?

19. Skall man passa sig för några speciella E ämnen (E 202 osv)?

20. Citronsyra, modifierad stärkelse osv. hur mycket är OK?

21. Fick du några speciella känningar av Rotfrukter (morot, potatis), tomat, majs, paprika?

22. Blåbär och vinbär, är det förbjudet också?

23. Sushi - Kan man fuska och ta ca 4 bitar lax eller ägg sushi?

24. Hur påtaglig är effekten av Soya, Vinäger och Ättika?

25. Kan man äta en sås som det står i innehållsförtäckningen längst ner att den innehåller socker?

26. Hur påtaglig är effekten av penicilinet som finns i bl a. gris och nötköttet?

27. Bör jag hålla mig undan något av denna kost:
Oboy (sockerfri), Grönsaksbuljong, Margarin, soltorkad tomat, getost, Humous, fiskbullar, sardiner/sardeller, Makrill i tomatsås, musslor, Flälskesvär (chips), rispuffar.
eller något annat speciellt.

Gud det blev mycket!

Hoppas det har varit tydligt stälda frågor, jag väntar mer IVER på eran kunskap! Hit me!

Jag vill liksom bli av med Candidan men jag vill inte behöva skriva in mig på psyk sedan för matfobi. Jag vill leva så gott jag kan men ändå bli av med den snabbt.

Har fått ordinationer på att äta: Ultraclear Sustain (tarmreparerings pulvershake 3x/dag), Mega B-Sterss (vit. & min.) Omega 3,6 & 9 x2/dag, Aloe Vera saft x2/dag.

Skall börja med grapefruitkärneextrakt och vitlök.

Jag blir lite bättre dag för dag men jag vill vara säker

Tack på förhand!

//Mikael 23

Posted on: 2009/6/16 20:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Candidas i Tarmen...

See User information
Länkat från
http://www.halsosidorna.se/ParasitsjukdomarochCandida.htm

på originalsajten är många nyckelord länkade.

-----------------------------------------------
Parasitsjukdomar och Candida

Skadliga bakterier, parasiter och svampsjukdomar är en dålig grovgrund för tarmen och hälsan!

Skadliga bakterier håller nyttobakterierna i schack och kan ta över tarmfloran allt mer om det vill sig illa. Parasitsjukdomar och svampsjukdomar som Candida är vanligare än många människor tror och kan ställa till stora problem. Som tur var kan såväl parasitsjukdomar och Candida behandlas, ofta på liknande sätt.

Nyttiga och onyttiga baketerier

Magens och tarmens bakterier brukar delas in i två huvudgrupper:

*
Nyttobakterier
Lactobacilluskulturer, exempelvis acidofilus, bulgaricus och bifidusbakterier. Probiotika är nyttobakterier.
*
Skadliga bakterier
Förruttnelsebakterier (Coliforma bakterier), parasiter, svamp.

Nyttobakterierna behövs för kroppens näringsomsättning. De skadliga bakterierna kan om de tar överhanden skapa stora problem, främst i tarmfloran och tarmväggarna.

Att gemomföra tarmrening av något slag kan var det första steget för att återfå balansen i tarmen. Escherichia coli (E-coli) är en vanligt förekommande förruttnelsebakterie som lever i tjocktarmen och som vid obalans kan ta överhanden över nyttobakterierna, vilket inte är bra. Detta kan sen vara en grovgrund för olika slags parasiter och svampar som Candida att ta överhanden. Förruttnelsebakterierna tillverkar också olika sorters gifter (toxiner) som kan göra så vi känner oss energilösa och trötta. Nervsystemet anses även kunna bli påverkat negativt av dessa toxiner. Brist på signalsubstansen acetylkolin som behövs för nervsystemet anses bl.a. kunna ske. Förruttnelsebakterierna livnär sig gärna på vitaminer, enzymer och proteiner mf. För mycket och oönskade förruttnelsebakterier i tarmen kan därför även vara grovgrund för näringsbrist av olika slag.

Parasiter

Parasiter fungerar toxisk då de är främmande för vår kropp och kan göra skada på kroppen. Parasiter kan vi få i oss på många sätt: från våra husdjur, genom att äta rå (inte genomstekt) kött och fisk, dricka förorenat vatten utomlands mm. Många människor har parasiter i sin kropp, detta utan att veta om det. De gör störst skada i tarmsystemet men kan även finnas på flera ställen, som i levern mf. I tarmarna kan de finnas gömda och bygga bon i tarmfickor, i tarmslem och tarmplack. Inälvsmaskar är en typ av parasiter som kan finnas i våra tarmar. Inälvsmaskar delas in i grupperna plattmaskar (Platyhelminthes) och rundmaskar (Nemathelminthes). Exempel på maskar kan vara rävbandsmask (ifrån kött), springmask (vanlig hos små barn), hakmask, piskmask, spolmask och trikiner.

Parasitsymtom

Tecken på problem med parasiter kan vara kroniska matsmältningsproblem, gaser i magen, diarré/förstoppning, ovanligt stor trötthet, mf.

Candida

Candida är en jästsvamp som ingår i vår normala kroppsflora. Finns normalt i munnen, mag- tarmkanalen och slidan. Det finns ett flertal oika typer av Candida där Candida albicans är den vanligaste formen. Candida trivs i fuktig och varm miljö, ca 37 grader. Minst 25 % av befolkningen beräknas ha överskott av Candida i västvärlden. Candida kan om det vill sig illa utvecklas till en svampsjukdom (mykoser) och skapa stora problem i kroppen. Candida kan då invadera alla kroppens organ men trivs då särskilt väl i matsmältningskanalen och i tarmarna.

Om man har parasiter i kroppen så ökar även detta risken för Candidaproblem.

Candidasymtom

Tecken på problem med Candida kan vara:

Dålig matsmältning, diarré/förstoppning, gaser i magen, försämrat immunförsvar, flytningar, svampinfektioner i underlivet, sveda när man kissar, urinvägsinfektioner, menstruationsrubbningar, klåda i anus, allergier, psoriasis, blåsor i munnen, rinnande ögon, illaluktande andedräkt, problem med blodsockret (se insulin), trötthet, humörsvängningar, depressioner, huvudverk, försämrat minne, koncentrationssvårigheter, dålig blodcirkulation, återkommande förkylningar, muskelsmärtor (även muskelsjukdomen fibromyalgi), ofullständigt nedbrytning av proteiner.

I munnen heter Candidabesvär torsk. Symtom kan vara vit beläggning på tungan, sprickor i mungipan. På huden rodnande utslag mellan skinkorna eller under brösten. Candiasvampen kan lura kroppen att den har tillräckligt med östrogen, vilket kan föra med sig det att kroppens naturliga produktion av hormonet östrogen minskar.

Obs!

även reaktioner från vaccinering av olika slag har kopplats till Candida-besvär.

Candidabesvär

Candida kan få hjälp och bre ut sig och skapa obalans i kroppen. När detta sker kan det även skapas en mer aggressiv form av Candida som kan växa genom tarmens slemhinnor och gynna läckage av toxiner (över 80 st) av olika slag till resten av kroppen anser somliga.

Candidaobalans kan uppstå bl.a. beroende på:

*
Antibiotika, Intag av pencilin --> förstör den nyttiga bakteriefloran och göder Candidabakterierna
*
P-piller --> förstör den nyttiga bakteriefloran och göder Candidabakterierna
*
Stress
*
Dålig kost, en allt för sockerrik och jästrik föda, mjölkrik kost
*
Försurning, se syra/basbalansen
*
Diabetes, se Insulin
*
Underskott på magsyra i magsäcken
*
Försvagat immunförsvar
*
Mycket plack (beläggning) på tarmväggarna
*
Tungmetaller
*
Amalgamfyllningar kan leda till kvicksilverförgiftning, stör dels immunförsvaret men främjar även Candida anser många.

Det är större risk för spädbarn, gravida och äldre att få Candida.

Kost mot Candida

Undvik allt för sockerhaltig kolhydratrik föda. Undvik snabba kolhydrater (se GI-värde). Socker bör undvikas, yogurt, vetemjöl lika så. Alkohol, jäst och svamp också. Ät i stället grönsaker, en aning frukt och bär går bra. Ät grövre sädesprodukter, grovt råg, havre, korn, hirs, bovete mm. Nötter är bra. Kött går bra. Sparsamt med mjölkprodukter.

Behandlingar av parasit- och svampsjukdomar

Parasitsjukdomar kan man få bukt med på ett par månader genom att tex. inta olika sorts parasitdödande örter av olika slag. Svåra Candidabesvär kan ta betydligt längre tid, här är intaget av svamp- och bakteridödande örter/kost viktig men av största vikt är att ställa om kosten under behandlingstiden mot kost som inte innehåller socker, jäst och mjölkprodukter i större utsträckning. Detta eftersom man vill ta bort dessa naturliga näringskällor för svampen.

En blandning av malört, valnöt och kryddnejlika är parsitdödande

använd kuren under 3 veckor

Följande örter och kost är bra vid behandling:

*
Tranbär --> bakteriedödande, bra mot Candida
*
Grapfruktkärneextrakt --> svamp- och bakteriedödande, bra mot Candida
*
Enbär --> bakteriedödande
*
Olivolja --> svampdödande, bra mot Candida
*
Mjölkört --> bra mot Candida
*
Gurkmeja --> antiinflammatorisk, parasitdödande
*
Vitlök --> bakterie- och svampdödande, bra för immunförsvaret, blodrenande, full med svavel och selen som är bra mot Candida.
*
Kryddnejlika --> dödar parasitägg
*
Kokosnötolja --> svamp- och virusdödande
*
Vitamin B8 (Biotin) --> motverkar svamptillväxt, bra mot Candida
*
Pau dárco --> té som är svamdödande, bra för immunförsvaret, , bra mot Candida
*
Malört --> parasitdödande
*
Renfana --> parasitdödande, bra mot springmask
*
Pumpakärnor --> parasitdödande
*
Aloe vera --> parasitdödande
*
Timjan --> parasitdödande
*

Valnötter/valnötsolja--> parasitdödare
*

Olivolja --> parasitdödare
*

Aloe Vera --> läkande, antiinflammatoriskt
*

Granatäpple --> bakteriedödande
*

Papaya --> bakteriedödande

Tillskott av selen är bra för att tillverka vita blodkroppar som i sin tur kan ta död på candida.

Parasitkur

För att komma med bukt med parasiter så kan man behöva göra en kur minst en månad. För att få vetskap om man har parasiter så kan en professionell tarmsköljning vara ett sätt att ta reda på detta. En bra kur är följande:

1. Inta parasitrenande örter och teer

Undvik kost som innehåller mycket socker, kött och mjölkprodukter under behandlingen.

* Te utav malört --> dödar parasiter
* Vitlök --> bakterie- och svampdödande, bra för immunförsvaret, blodrenande, fullt med svavel och selen.
* Valnötsolja (valnötsextrakt) --> dödar parasiter
* Olivolja --> bakteriedödande, svamp- och virusdödande, dödar parsiter
* Papaya --> parasitdödande
* kryddnejlika - dödar parasitäggen

Ät och inta ovannämnda kost och örter flera gånger per dag under en månads tid.

2. Gör en ordentlig tarmrening

Bästa sättet för att bli av med parasiter i tarmen och göra så att parasiterna inte har någons stans att ta vägen och fästa sig på i tarmarna är att kontinuerligt rensa tarmen, se tarmrening.

Ingredienserna kan köpas hos hälsokosten, finns även speciella medel mot parasitbekämpning hos såväl din läkare som hos din hälsokostbutik.

Candidakur

Behandling av Candida kan ta lång tid. Återupprepa därför kuren med jämna mellanrum.

Följande kurer kan man göra i minst 4 veckor:

1. Inta svamp- och batkteriedödande kost och örter

Undvik kost som innehåller mycket socker, undvik snabba kolhydrater (se GI-värde), dra ner på mjölkprodukter - yougurt och kesella bara i små mängder. Undvik vetemjöl, svamp och alkohol. Ät grönsaker, nötter, kött, fullkornsprodukter, olivolja. Frukt innehåller fruktos så man bör dra ner på frukt till att börja med, kan äta mer frukt eftersom men var försiktig med bananer (1/2 per dag) och vindruvor.

* Te utav malört
* Pau Darco te
* Vitlök
* Kryddnejlika

2. Inta probiotika - nyttobakterier

* Lactobacillus acidophilus (finns i surkål)
* Lök och vitlök, gurkmeja --> gynnar nyttobakterier
* Se probiotika

Obs! det kan vara svårt att ställa diagnos på Candida särkilt när tarmen är drabbad.

Artikellänkar

Här nedan kommer artikellänkar till externa webbsidor.

Externa länkar: Källa:
Inälvsparasiter Vådguiden
Inälvsmask Vitaviva
Nyttiga bakterier motverkar Candida Nyfiken Vital
Kvinna hade stor mask i ögat Nyfiken Vital
Har du candida? Testa dig själv i 3 steg. Expressen
Candidabesvär (Obs! pdf-dokument) Örtapoteket
Är du svullen som en ballong? Expressen
Svullen mage kan vara svamp Aftonbladet
Hjälp! Min mage är som en ballong Aftonbladet

Posted on: 2009/6/16 20:41
Making nature against the law seem a bit unnatural!
http://se.msnusers.com/OrGone
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
http://www.drclark.net/en/products_devices/devices/zapper.php

What is a zapper and what does it do

The zapper is a device invented by Dr. Clark. It kills parasites, bacteria, viruses, molds and fungi electrically. Viruses and bacteria disappear in three minutes; tapeworm stages, flukes, roundworms in five; and mites in seven. A battery-operated, positive offset with a very low voltage from 5 to 10 volts is sufficient. It kills parasites and bacteria wherever the current reaches them. But it does not reach the eyes, the appendix, the testes, the inner ear bones. The current travels along the stomach or intestinal wall, not through its content. It does not reach into the gallstones or into the living cells. The current does not pass uniformly through the body. With regular zapping, the current passes mainly through our liquids, i. e our lymphatic and vascular system, a small fraction reaches every organ and tissue of our body. Blood and lymph are the most important locations to zap.

----------
http://www.worldwithoutparasites.org/

http://www.toolsforhealing.com/produc ... uot%3bdon+croft%26quot%3b

Säkert flera här på forumet som använt zappers.

Lycka till, hoppas du blir bra!!!

Posted on: 2009/6/16 20:48
Making nature against the law seem a bit unnatural!
http://se.msnusers.com/OrGone

See User information
Stort Tack OrGone!!!

Mycket lärorik text jag är speciellt intresserad av the Zapper!
Ni som använt, berätta gärna. även ni som gjort tarmränsning.

Tack på förhand!

Posted on: 2009/6/16 21:05

See User information
" DÖDEN BÖRJAR I TARMEN "

En oren tarm kan vara grunden till självförgiftning och skapar problem med näringsupptaget i kroppen!

http://www.halsosidorna.se/Tarmrening.htm

Vad händer i kroppen vid belastad tarm

http://www.angelfire.com/indie/bengtandersson/vadhander.htm

http://www.angelfire.com/indie/bengtandersson/

tarmrensning - Googlesök
http://www.google.se/search?q=tarmren ... official&client=firefox-a

Tarmrensning-Stockholm

http://www.helahalsan.se/tarmskoljnin ... Ouf39SxmZsCFYwVzAodvG1Bjg

Tarmrensning-Göteborg

http://www.treana.se/tarmskoljning?gc ... Ojm4fexmZsCFcITzAodhFY-ig

Posted on: 2009/6/20 17:37

See User information
Pau dArco

Möjliga användningsområden för Pau D’Arco:

svampinfektioner
bakteriella infektioner
parasitinfektioner
cellbeskydd

http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ ... =visa_artikel&artnr=A4524

Olivblad ska vara bra också och jag kan också rekomendera en zapper.

Posted on: 2009/6/20 18:52

See User information
Candida är ofta följden på något annat problem. En "frisk" människa kan inte drabbas av candida. Om man behandlar och blir av med candidan utan att ta tag i det som är det underliggande problemet kan man få tillbaka candida eller något annat symptom som beror på den underliggande svagheten i kroppen. Det är inte säkert att det just är candida som dyker upp igen men något kommer att ta dess plats om man inte behandlar orsaken.

Posted on: 2009/6/21 13:25

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper