vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Sverige som garant mot svält.
#1


See User information
Jag tänkte att det borde vara en mänsklig rättighet att kunna få sig ett mål mat om dagen. Jag tror Sverige skulle tjäna på att bli garant för det.
Nu tänker jag mig egentligen ingenting extravagant, utan bara att erbjuda de fyra sädesslagen (och kanske någon annan gröda, ris) i ett överflöd som i princip gör det gratis. Allt överflöd skänker vi bort till andra delar av värden. Utan kostnad och efter behov. Detta skulle göra mig, och antagligen många andra svenskar, mycket stolta.

Men vad behövs för att genomföra något sådant?
Enorma växthus, i flera våningar. Placerade någonstans där de inte stör vår natur så mycket.. så varför inte under marken?
De bör vara högt automatiserade, och datoriserade på ett intelligent sätt. Datorer kan bevaka och välja ut de bästa plantorna för vidare kultivering, och på så sätt så slipper vi genmodifierade grödor. Växthusen är ändå inte hotade av skadedjur eller ogräs.

En farhåga är ju att bönder slås ut. Men i utbyta mot att utplåna svält, så tror jag att det är ett billigt pris. Dessutom kommer ju frukt och grönt behövas, ty vem vill leva på gröt eller bröd dagarna i ända? Deras kunskaper kommer att behövas, men en del av naturen kommer kanske kunna återgå till ett naturligt stadium.

Detta kommer ju också sluka väldigt stora mängder energi, och det vore ju tokigt om vi var tvugna att köpa det från utlandet. Därför tror jag vi behöver kärnkraft. Nya moderna, säkra kärnkraftverk av den fjärde generationen är så pass effektiva, att vi kan ta vårt nuvarande kärnavfall, och använda det som bränsle igen. Dessutom har några ryssar hittat ett mineral som absorberar radioaktivitet. Det är dags för mänskligheten att sluta vara rädda för "elden". Ja, den kan bränna oss, men den kan också rädda oss. Det har den gjort förr.
Vindkraft och solkraft är helt enkelt inte tillräckligt effektivt för industriella ändamål. Även om vi skulle få ut 100% av solkraften, behöver ju inte bara belysning energi (och på flera våningar). Även bevattningspumpar, skörderobotar, och annan elektronik måste ha energi. Hur många hektar solpanel behöver vi per hektar odlad yta?

(Är då solkraft verkligen en "grön" teknologi? Jag skulle säga att den är svart.)

Det kommer också krävas mankraft initialt för att designa, planera och bygga. Men det finns gott om arbetskraft och komptetens i Sverige. Design kan ske under wiki-liknande former. Planering och ledning, har vi ju valt folk till. Dessutom gillar jag tanken på att politiker som faktiskt gör något konkret, istället för att oja sig över procentsatser.

Men att bygga det hela är lite större. Arbetare förväntar sig lön. Det vore även nice om wikisystemet kunde ha någon form av rating-system på bidrag, som också kunde vara bas för en form av ersättning. På så vis uppmanas en konstruktiv dialog.

Men var ska vi få pengarna ifrån?
Det här är en svår fråga, men det går att undvika de giriga bankirerna. Jag tänker på president Lincolns "demand note". Jag är ändå trött på de ekonomiska bubblorna, och vi behöver verkligen ett finansiellt system som inte är baserat på spekulation. Det här, och liknande projekt, kan ju bli den bas som en ny ekonomi vilar på. Långtidsprojekt som ger stabilitet i decennier.

Vad säger ni?

Posted on: 2009/6/28 16:04
“I’m often wrong, but I don’t stay wrong.”
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Sverige som garant mot svält.
#2


See User information
Naturen kan inte garantera att du får mat för dagen så hur ska staten kunna göra det. Sedan har jag inte mycket överst för att man ska mata människor. För gör man det så skapar man bara mer hjälplöshet i förlängningen. Bättre i så fall att man hjälper till att skapa en hållbar matproduktion på lokal nivå.

Posted on: 2009/8/13 15:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Sverige som garant mot svält.
#3
Odla grödor i rör med hål i och på väggar så får du många gånger mera yta.

Lev i frid

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Sverige som garant mot svält.
#4


See User information
Quote:

FangShen skrev:
Odla grödor i rör med hål i och på väggar så får du många gånger mera yta.

Lev i frid


Känner en blomsterhandlare som klätt in sin altan med påsar med rör i funkar skitbra...ska kolla nu när de blommar ut hur de är konstruerade....foton kommer.

Posted on: 2009/8/13 21:42
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Sverige som garant mot svält.
#5


See User information
Jag googlade lite men hittade ingenting nyare än september 2007 vad gäller mineralen som magiskt absorberar alla typer av radioaktivt alstrande ämnen, Har du några bra länkar?

Men i övrigt tycker jag att en 20 kvm boyta och mat är något som varje människa borde kunna Få När Vi Har Ett Helt Automatiserat Jordbruk

Tills dess så är det bara det ekonomiska systemet som behöver ändras så att det inte behöver vara brist av något för att det ska vara värt att producera det, dagens system kan aldrig skapa överflöd på ett sätt så att det kan distribueras jämt över befolkningen

Posted on: 2009/8/14 14:50

Edited by pingubenji on 2009/8/14 15:07:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Sverige som garant mot svält.
#6


See User information
jepp ni e helt rätt ute det här är sånt som en sund struktur redan ska erbjuda sina medborgare...

Posted on: 2009/8/14 18:15
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
33 user(s) are online (33 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 33

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS