vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 (3) 4 5 »


Re: Kunskap är INTE frihet!
#49


See User information
Du som skrivit den eller?... Jag tänker inte köpa den i alla fall.

"You then have to account for civilizations on two planets, instead of one, and you still have to find out how the first began."

Jag har sett fåglar som använt verktyg för att komma åt det dom vill. Till och med fåglar som använt verktyg för att få tag på ett bättre verktyg för att i slutändan kunna få tag på mat.

Så för mig är det mycket enkelt att föreställa mig hur en apa kan börja göra eld varje kväll för att hålla sig varm i kallare klimat.

Sen har vi inte kommit så långt nu heller, så det är inte så jättesvårt att nå vårt stadium på några år...

Posted on: 2009/8/10 0:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#50


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Du som skrivit den eller?... Jag tänker inte köpa den i alla fall.

Jag har sett fåglar som använt verktyg för att komma åt det dom vill. Till och med fåglar som använt verktyg för att få tag på ett bättre verktyg för att i slutändan kunna få tag på mat.

Så för mig är det mycket enkelt att föreställa mig hur en apa kan börja göra eld varje kväll för att hålla sig varm i kallare klimat.

Sen har vi inte kommit så långt nu heller, så det är inte så jättesvårt att nå vårt stadium på några år...


Jag skrev vem som skrivit texten,det ges väl av länken också, eller hur?

Ta upp det med honom att du inte ska köpa den, jag bryr mig inte om det.

Vet inte vad du vill säga med resten.

Posted on: 2009/8/10 0:52
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#51


See User information
Det var mest att det var din stil... en massa bullshit. Därför jag frågade en extra gång om det var du som skrivit den...

Posted on: 2009/8/10 0:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#52


See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Det var mest att det var din stil... en massa bullshit. Därför jag frågade en extra gång om det var du som skrivit den...


Bullshit säger du, du projicerar.

Jag skrev vem som skrivit texten, så du bevisar dig ånyo tramsig, antagligen för att avleda uppmärksamheten från att du har så fel i mycket, som ju komaister har.

Posted on: 2009/8/10 1:04
Att vara KOMAIST är att vilja veta mer - vetskap/kunskap ger ofrihet
Micro: Personligen saknar jag inte novax...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#53


See User information
Så här tänker jag

<b>Kunskap</b>
Fakta, sanningar eller principer.

<b>Frihet</b>
Möjlighet att handla enligt egen önskan.
Befrielse från lidande.

Den högsta friheten är frihet från lidande. För att befria sig från lidande så behövs 1: Kunskap om lidandet, 2: Kunskap om vägen bort från lidande, 3: Praktiserande av vägen bort från lidande.


Det korrekta påståendet kan vara:

<b>Kunskap är en faktor för att öka frihet.</b>

Posted on: 2009/8/13 11:42
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#54


See User information
Det var en bra samanfattning av vad de flesta har sagt i tråden, är bara typ två som har en helt annan åsikt

Posted on: 2009/8/13 12:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#55


See User information
"Kunskap är en faktor för att öka frihet."

Ovanstående är bara "sant" om man vill definiera vad kunskap och frihet är vilket är själva principen jag försöker få er att undvika då den bara leder till återvändsgränder så som grupperingar, rätt/fel fakta, avgörande om hur personen i fråga sitter på "rätt kunskap" eller inte.. nån borde fatta nu...

Det finns alltså sakfel inom hela citatet men samtidigt säger den på ett bra sätt vad vakens konsensus-intelligens kan åstakomma. Ju mer man definierar desto mer öppnar man sig för motsättningar..

Posted on: 2009/8/13 14:45
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#56


See User information
Om man ska se det för vad kunskap är idag, så är kunskap lidande. Ska man se för vad kunskap borde vara så skulle det ha det med frihet att göra. Ett steg på vägen. Dvs mot sann kunskap . Men vem nuförtiden har sann kunskap. Har man nått sann kunskap, har man nått klarhet vilket i sinn tur leder till vishet. Och i sin tur leder till att man blir fri från lidande.
Alla är ist fast i illläror som tar dom längre och längre från sanning. Och vissa tror att vetenskapen i vår mening kan leda till kunskap medans den oftast bara hjälper devolutionen

Posted on: 2009/8/13 17:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#57


See User information
Det här med evolutionens eller aliens påstådda frammanande av intelligenta (pröva tokiga) apor har inte bara en utan flera saknade länkar (och givetvis kommer någon forskare hitta alla fossil nån gång ).

Det bryter ned i vad filosofer och hjärnforskare kallar "The Hard Problem" som bl.a. kan formuleras på följande sätt:

"Hur kan något så dött och omedvetet som materia någonsin ge upphov till något så immateriellt som upplevelser?"

Problemet kommer bestå ända tills dess att man ändrar ett visst metaparadigm...
Ämnet behandlas mycket elegant och vältaligt med en härlig glimten-i-ögat-talare i den här videon:

http://www.youtube.com/watch?v=M8AXmJdmzfM

Vad människor som fyller sig med "smuts" - om vi vill se vår skapelse på ett så nedlåtande sätt - ofta inte vill bekänna är att man inte kan dra en hårfin gräns nånstans mellan var medvetande börjar eller slutar, mellan materia och fauna, mellan flora och fauna eller mellan fauna och fauna (djur och människa).

Det finns ingen "plötslig punkt i historien" där människan blev intelligent, den idén är jämförelsevis som om att du får dina gener från ingenstans, att du inte har några föräldrar utan har avlats av vakuum (don't make sense).
Det finns kanske vissa tillfällen i historien där Kosmos utrustade oss med exempelvis händer, stämband och intellekt som uppfattar omgivningen som separerad från sin egen kropp. Men man får ibland fråga sig om det var en gåva eller en förbannelse.

Just det, Kosmos har ett Intellekt det med glömde jag tillägga, därför tycker man ibland att allting verkar så välplanerat runt omkring en, även det "döda" och "dumma" (vem är dum egentligen?).

Pröva en, pröva två, pröva tre, pröva en miljon gånger; Kaos skapar aldrig ordning av ren slump, precis som något dött aldrig ger upphov till liv, precis som Ingenting inte kan skapa något.
Man behöver inte vara religiös för att förstå något sånt här.

En mycket insiktsfull tråd från alla håll.

Posted on: 2009/8/14 6:38

Edited by Xtas on 2009/8/14 7:28:01
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#58


See User information
kan någon förklara vad aliens har med tråden att göra överhuvudtaget.?
För det verkar som den minst vakna här inne är den som håller i tacktpinnen..
speciellt genom att förneka innebörden av sina egna ord och slogans.

Samarbeta nu admins, innan ni skapar för stor distans mellan er själva och era användare..

Posted on: 2009/8/17 14:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#59


See User information
Kan vara på sin plats att läsa lite filosofi här om man är intresserad av trådens huvudämne

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kunskapsteori

Hittade en insiktsfull formulering;

"Enligt Platon är kunskap en delmängd av det som är både sant och trott."

Men problemet är att all kunskap är osäker och att det inte finns några säkra sätt att skilja det som är sant från en åsikt.

Enligt "Filosofisk skepticism" läran är det alltså;
"Bäst är att avstå från att yttra någon uppfattning och försöka leva ett oengagerat liv i sinnesro."

Motpolen till detta är vaken.se (dock fortfarande inom skepticismen)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skepticism

Kanske är dags att mynta "Politisk skepticism" och "kunskapsdyrkare" på den sidan

Kan det vara så att vår tid, där information sprids som virus, har skapat en majoritet som är besatt av att utöka "delmängden" som är både trosuppfattningar och sanningen

Vi har därigenom fått en explosion av vetenskapsmän, uppfinnare och "vaknande" människor

Posted on: 2009/8/17 15:28

Edited by pingubenji on 2009/8/17 15:48:45
Edited by pingubenji on 2009/8/17 15:50:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#60


See User information
Kunskap=Livet

Frihet=När man är "ledig"och kan skriva på Vaken.se t ex

Posted on: 2009/8/17 15:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#61


See User information
lediga är slavarna och fångarna oxå ibland, speciellt dom inne på vaken anstalten.

sedan att dra paralleller mellan kunskap och livet känns lite löst kan du inte fylla ditt inlägg me lite mer substans sale..

plzz

Posted on: 2009/8/17 15:45
Listen 2 the Uni-vers admins.
couse its listening 2 u and u'r decisions.

its unavoidable.

"I have never met a man so ignorant that I couldn't learn something from him." - Galileo

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#62


See User information
Quote:

sale skrev:
Kunskap=Livet

Frihet=När man är "ledig"och kan skriva på Vaken.se t ex


Kunskap = att LYDA eller FÖRSTÅ - när, var, hur och varför LIVET är enskild egendom, som EN "folkvald" lagstiftare och kontrollmakt kan bestraffa om VAKEN läsare som inte LYDER.

Frihet = att i tid och rum värdera, värdesäkra och välja lagstiftare och kontrollmakt som vill, vågar och kan FÖRSTÅ och förvalta (tar vara på) EN enskild VAKEN medborgares rättigheter och skyldigheter, lokalt någonstans på den inre FRIA gemensamma svenska marknaden.

Posted on: 2009/8/17 16:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Kunskap är INTE frihet!
#63
är det någon som ens strävar efter frihet, eller är er definition av frihet den utportionerade låtsasfrihet vi redan har fast dragen något steg längre?

fast jag lär ju ändra "?" till "." då jag inte kommer orka läsa ett svar som först består av recitering av 10 andra användares inlägg och sen ett svar på mitt egna.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#64


See User information
Quote:

phett skrev:
är det någon som ens strävar efter frihet, eller är er definition av frihet den utportionerade låtsasfrihet vi redan har fast dragen något steg längre?

fast jag lär ju ändra "?" till "." då jag inte kommer orka läsa ett svar som först består av recitering av 10 andra användares inlägg och sen ett svar på mitt egna.


Komaister tror oftast att man fått ökad frihet för att man hittat metoder/lösningar som till synes får en att "må bättre".

Vakna vet däremot att mänskligt lidande beror på en själv, att man går emot ens/kosmos sanna natur + att utrymmet krymper för att ha någon "frihet"alls + att man själva satt sig i den sits man är i, eller för mänskligheten.

Komaister vill kämpa mot skuggor... och har inte anammat ruta ett, ett andligt tänk.

Komaister har heller inte väl fattat vad denna tid är..., tror att andra (ANDRA) är orsak till "problem", och att man är "Offer" i tillvaron.

Då kan det skrivas:

"Offer tar emot offer och så rullar det på."

+ att det då kan lösas med hjälp av att skaffa information...

Från tråden "Kennedys bilchafför sköt honom?

Det finns ingen slump eller orättvisa.

Posted on: 2009/8/18 1:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#65


See User information
men herr skapare, antingen försvarar du dina ord eller ger efter för kritiken och tar bort din lösa slogan om frihet och kunskap..

för makten är knappast vacker nu när kunskapen inte ens är frihet..

slå på din demokratiska motor åtmintone!

Posted on: 2009/8/18 14:52
Listen 2 the Uni-vers admins.
couse its listening 2 u and u'r decisions.

its unavoidable.

"I have never met a man so ignorant that I couldn't learn something from him." - Galileo

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#66


See User information
Quote:

Bi-effekten skrev:
lediga är slavarna och fångarna oxå ibland, speciellt dom inne på vaken anstalten.

sedan att dra paralleller mellan kunskap och livet känns lite löst kan du inte fylla ditt inlägg me lite mer substans sale..

plzz
Nej det kan jag inte ,intellegens är inget man kan utbilda sig i.

Posted on: 2009/8/18 17:47
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#67


See User information
eller så är kunskap inte frihet helt enkelt..

därför kan man knappast dra en parallell mellan kunskap är lika med livet..

kanske ditt kassa liv i så fall.

Posted on: 2009/8/18 18:40
Listen 2 the Uni-vers admins.
couse its listening 2 u and u'r decisions.

its unavoidable.

"I have never met a man so ignorant that I couldn't learn something from him." - Galileo

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#68


See User information
Quote:

Bi-effekten skrev:
eller så är kunskap inte frihet helt enkelt..

därför kan man knappast dra en parallell mellan kunskap är lika med livet..

kanske ditt kassa liv i så fall.
De enda de flesta möter i sina kontakter med andra,är bilden av den andra kan vara för en slags person.Inget om vem det egentligen är,utan bara bilden,alltså det man själv föreställt sig.Man kan bara se sig själv.

ps.Din avatar skriker om uppmäksamhet,Det var en vän till mig som hade den innan dig,som du apar efter...

Posted on: 2009/8/18 19:15
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#69


See User information
haha sale du har verkligen noll koll.. orkar inte ens förklara varför.. btw såg på massa bilder att vaken tryckt upp t-shirts med "kunskap är frihet"... inte undra på att ni blint försvarar erat senaste inköp.. förmodligen sponsrat av "bidragspengar".. nu lär fler och fler inse ironin med att hemsidan som utger sig som "ögat på makteliten" har börjat uppföra sig som en korrupt regering.. snälla lägg ner all dubbelmoral.. änglar gråter när de ser vad administrationen gör med vaken.se

Posted on: 2009/8/18 19:42
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Kunskap är INTE frihet!
#70
jag ska sätta tipex på skärmen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#71


See User information
Quote:

jag ska sätta tipex på skärmen.




Förövrigt är det skrattretande att vissa här inne blir så jävla förvånade/arga över att Vaken är Gatekeepers.

Posted on: 2009/8/19 2:36
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Kunskap är INTE frihet!
#72


See User information
vaken har stora problem när de inte inser att upprörda användare är symptomen av dålig administration.

att för övrigt administrera över huvud taget på en sida som kallar sig vaken är idiotiskt och totalt motsägelsefullt...

sluta mygla me att låsa/gömma trådar samt radera användare.

jag brukade gilla vaken men nu skäms jag över vad det blivit.

Posted on: 2009/8/19 11:26
- din förnekelse är så jävla ointressant.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




« 1 2 (3) 4 5 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
36 user(s) are online (36 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 36

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS