vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


ÖVERLEVNADS PAKET
#1


See User information
Nu är det verkligen dags att förbereda sig - och detta är något som gör att jag känner mig lite tryggare.

Ett överlevnadspaket - med liten tillhörande strategi.

Resized Image


Men det är inte komplett - så jag tänkte använda den här tråden för att göra det ulltimata paketet.

Posted on: 2009/10/12 17:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#2


See User information
Bra trad, jag ska borja pa mitt paket nu i veckan... tankte bara fraga vad ar din max vikt for hela ditt paket ?

Posted on: 2009/10/13 2:35
Nu har du ingen ursäkt att förneka sanningen längre!

Vilka är NWO? vilka är Eliten? Svaret finner du här:
http://www.radioislam.org/dom/3svp.htm


Mer om zionismen:
http://www.radioislam.org/palestine/sv/jude-blottlagger-den-judis...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#3


See User information
Hurrah! Mer av detta!

Jag har LÄNGE funderat på sådana här saker. Bara det att min verktygslåda är skapligt intakt känns oerhört bra, men den kan förstås bli bättre.

Jag skulle gärna vilja ha ordentliga vattenfilter men har ännu inte lagt upp info't klart för mig. Jag misstänker att Vaken's Gaston kan bistå med info.

- vatten
- näring
- verktyg

Kör hårt!

Posted on: 2009/10/13 7:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#4


See User information
Kul att du tycker om det :P

Vattenfilter kan man göra provosoriskt.
Strumpa - sand och vanligt väl förkolnade träslag. Kanske inte smakar så gott - men efter kokning av vattnet så är det safe att dricka (sägs det)


Näring är den stora fågan!
Och där vill jag också ha en massa tipps

Posted on: 2009/10/13 12:20
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#5


See User information
Vet inte hur länge du tänkte resa bort =) Men att ha Tandläkarprylar är ju bra infektioner i tänder och sånt. Tång så att man kan dra ut tänder...

Posted on: 2009/10/13 15:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#6


See User information
De bästa borde väl vara att dra ut tänderna och operera in nya tänder som inte går sönder:P. Kostar väl dock en del.

"HuMaHuMHuM: Näring är den stora fågan!"

Finns kris "mat" -paket du kan beställa från USA som räcker ett helt år (ska innehålla allt man behöver få i sig). Om de nu va något sånt du menade. Kostar väl hmm 1700 d nått sånt de e inte farligt om de räcker ett år.

Posted on: 2009/10/13 16:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#7


See User information
Tort skafferimat måste ju va det enklaste o billigaste allternativet som håller länge.... konserver o mat med vatten i blir rätt tungt o konka runt på.

ris, pasta, nötter, torkade bönor o ärtor, linser, vete, frön o groddfrön och pullver (potatismos o soppa etc.)

o har man torkugn + vakumförpakare kan man förvara frukt o grönt utan problem. (o kött med antar ja)
-How to dehydrate and store food: http://www.youtube.com/watch?v=QxVpIHre2ao&feature=fvw

Posted on: 2009/10/13 19:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#8


See User information
Det heter inte överlevnadspaket, det heter BOB...;)

Som jag har sagt innan, äntligen lite survivalism på det här bygget!

Vatten är ju ett ständigt problem. Man måste ha massor och det är lätt att stående vatten blir otjänligt. Det enklaste sättet är att skaffa vattenreningsdroppar och ha dessa i BOBen. Filter funkar också men det tar inte alltid bort virus.

Man bör också ha ett vattenförråd hemma. För att förhindra mikrorganismer klorerar man det själv med Klorin. Var noga med att det är den vanliga sorten i blå flaska och inte någon parfymerad sörja...

Använd två droppar per liter vatten och rotera vattenförrådet årligen.

Klorin kan även ersätta reningsdropparna men var noga med att låta Klorinet verka i minst trettio minuter innan du dricker vattnet.

Glöm inte att ingen av de ovanstående metoderna tar bort gifter eller tungmetaller.

Ps. Glöm inte att kolla min blogg för fler överlevnadstips. Ds

Posted on: 2009/10/13 20:00
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#9


See User information
Angående vatten stötte jag på en härlig sak.

För rent vatten ute i det fria går det att använda sig av en sopsäck (i instruktionsvideon var plasten transperant/genomskinlig)

Såhär gör man:

Ta kassen häng den över en väl lövklädd gren (kanske går på barrträd också - vet inte).
Bind om.
Sedan efter ett par timmar skall det åtminstone samlats upp någon dl i kassen!

Mycket enkelt och praktist.

Plastkasse är dessutom väldigt bra att svepa om sig i eller trä äver sig om det regnar och blåser.
Hålla värmen är ju väldigt viktigt.
Speciellt när man i en sådan sitiuation inte kan hålla värmen genom att röra på sig - då spara på energi är livsnödvändigt.

Posted on: 2009/10/13 21:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#10


See User information
Jag utgår från att jag har tillgång till el och fjärrvärme, hehe. Man kan ha survivalist-idéer ändå. Jag har småbarn och ser huset som en bas. Filtar och mycket varma kläder är ju a och o. Det är också bra att man har en kamin.

För egen del skall jag börja grodda och lära mig lite om att torka mat. Jag är vegetarian och ämnar förbli det.

Jag tror inte himlen ramlar ner (över oss) men det kan vara mycket fördelaktigt att slippa bli desperat redan efter en vecka.

Sen är det ett stort plus om jag kan börja bunkra utan att frugan tror jag blivit galen. Vi har alla vår egen ruta att utgå ifrån.

Tja, livet är inte direkt överdrivet simpelt direkt :)

Posted on: 2009/10/13 21:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#11


See User information

Posted on: 2009/10/13 21:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#12


See User information
Quote:

greensparrow skrev:
Vet inte hur länge du tänkte resa bort =) Men att ha Tandläkarprylar är ju bra infektioner i tänder och sånt. Tång så att man kan dra ut tänder...

"Where there is no dentist" är ett abslout måste i alla seriösa survivalisters bibliotek.

Quote:

wolfheart skrev:
Finns kris "mat" -paket du kan beställa från USA som räcker ett helt år...Kostar väl hmm 1700 d nått sånt de e inte farligt om de räcker ett år.

Du tänker på Mountain House årspaket. Hur bra dessa än är så är det frystorkad mat...inte så roligt.
Dessutom kostar de flera tusen dollar styck, inte 1700 kronor. USPS ha $6 för att skicka en (1) påse. Gångra det med tusen för fraktkostnaden för årspaketet.

Nä, DIY är bättre och billigare.

Quote:

Therold skrev:Jag är vegetarian och ämnar förbli det.

Det är lättare att lagra och producera vegetabiliska livsmedel än animaliska, mycket lättare till och med.

Säg till frugan att de där femtio, säg hundra kilona ris är inflationsgardering. Säg att du köpte två tjugofemkilosäckar med linser för att de var på rea.

Eller säg sanningen. Folk är mer mottagliga än vad man tror.

Posted on: 2009/10/13 22:01
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#13


See User information
Nu jäklar! glömde den här länken, skriv ut, plasta, en sån där plastmaskin, lägg den inte inte solen så håller den länge behöver inte vara rädd för väta och liknande..

http://medlem.spray.se/peter_yeung/su ... bs/overlevnadsvaxter.html

Yes Sir We Can!

Posted on: 2009/10/13 22:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#14


See User information
Vet inte om en pilbåge är för mycket men det är mycket bra att ha..

Det där med tänder är en viktig fråga, har man rotfyllningar så bör man överväga att dra ut dom i samband med en eventuell katastrof...

Posted on: 2009/10/14 14:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#15


See User information
ööh - kattmat då?
Har lixom inte ätit det - men har hört av en läkare (boston tea party :/) att det egentligen är bra mat i djurfoder. Och att han (eller någon av hans närmare kolegor) har haft patienter som äter sånt.
Förmodligen för att de inte orkar laga mat.

Men ändå..
Kanske skulle smaka på det för att se hur det är...
Någon som vill testaeller har testat innan jag gör det?
KOM IGEN NU DÅ - haha
Annars gör jag det , och berättar om hr det var efter. whiskas oxkött blir det med små mjuka bitar :D
:S

Posted on: 2009/10/14 18:02
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ta DeT LuGNT DeT LöSeR SiG

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#16


See User information
Quote:

HuMaHuMHuM skrev:
ööh - kattmat då?
Har lixom inte ätit det - men har hört av en läkare (boston tea party :/) att det egentligen är bra mat i djurfoder. Och att han (eller någon av hans närmare kolegor) har haft patienter som äter sånt.
Förmodligen för att de inte orkar laga mat.

Men ändå..
Kanske skulle smaka på det för att se hur det är...
Någon som vill testaeller har testat innan jag gör det?
KOM IGEN NU DÅ - haha
Annars gör jag det , och berättar om hr det var efter. whiskas oxkött blir det med små mjuka bitar :D
:S


Jo det låter smaskigt! Du får gärna vara först, inga problem kompis.

Vänta till freda kväll party party, vetja =)


Resized Image


Måste lukta otroligt gott i munnen, Mjaouuu...Shit va hungrig jag vart.

Posted on: 2009/10/14 18:38
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#17
pilbåge (för större vilt) luftgevär (för mindre) är några måsten i min överlevnadsarsenal..

bara tänk hur mycket fåglar t.ex man ser på en vanlig dag...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#18


See User information
Jag föreslog en survivalist avdelning här på vaken typ -05. Samtidigt som jag föreslog den om Media. Då fick jag ingen vidare respons om överlevnadstakterna. Men nu verkar det var lite på gång. Kul.

OT:
Jag föreslog även då en ...kända NWO-figurer WIKI. Där vi kunde samla
alla kända politiker osv och deras anknytningar. Som släktskap eller medlemskap i murarna osv.
Kanske är tiden mogen för det nu? Eller det kanske strider mot PUL.

/Kaliyuga

Posted on: 2009/11/9 22:36
Bring on the apocalypse...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#19


See User information
Quote:

RoyRoy skrev:
pilbåge (för större vilt) luftgevär (för mindre) är några måsten i min överlevnadsarsenal..

bara tänk hur mycket fåglar t.ex man ser på en vanlig dag...

Jagar du med båge?

Posted on: 2009/11/9 22:50
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#20


See User information
Det finns hur mycket käk som helst i naturen, lär er vad som är ätbart.

Posted on: 2009/11/9 23:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#21


See User information
Quote:

Ecoflum skrev:
Det finns hur mycket käk som helst i naturen, lär er vad som är ätbart.


Du har inte fel men att räkna med att leva ett drägligt liv med vad den svenska naturen erbjuder är inte realistiskt.

Lär dig odling, djurhållning, konservering och komplettera med jakt och ätbära växter, bär och svampar.

Posted on: 2009/11/9 23:09
www.innandetsker.blogspot.com

Just because you´re paranoid does not mean they´re not after you...
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#22
Despertando: Nej men jag hade tänkt börja.. har en 70- compound jaktbåge. Genomborrar en mindre tall om du skjuter från nära håll.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#23


See User information
Quote:

Hanko skrev:
Bra trad, jag ska borja pa mitt paket nu i veckan... tankte bara fraga vad ar din max vikt for hela ditt paket ?


Som det är nu är det uppdelat i olika kategorier.. Men det på bilden är nöd uppsättningen. o väger ca 3Kg
Då får jag bygga hydda i skogen o fixa jaktvapen väl på plats så att säga...
Finns en grymt bra snubbe som gör bra videos på hur man fixar pilspetsar o andra verktyg av sten - o principer bakom pilbågar, fällor o spårning + hur man fixar hyddor. Han kallar sig Woodsmaster (videoserien heter "Woodsmaster Survival Skills" jag har hittat 19 filmer med honom 11,8 Gb)

(sen har vi en skön snubbe som gjort en liknande serie: Naked Into The Wilderness )

Annars så har jag en vinteruppsättning redo - men den väger betydligt mer.
Maxvikt - ja du... det får väga vad det vill.. bara jag kan packa på mig det på ett någorlunda effektivt sätt. Men det går ju att göra en dragsläde relativt enkelt...

För övrigt så hade jag tänkt dra ut i skogen snart (nu när snön äntligen kommit) o testa hur det går.. då får jag se vad vinteruppsättningen går för
Men huvudmålet med den turen är att lära mig få igång brasor i en snötäckt skog. Ev bygga en snöisolerad hydda.
Funderar på att testa att köpa ÖB:s militärlager värmedress + överdrag. Det kostar ju knappt någonting med tanke på vad man får.
Mina täckbyxor är avtunga.. men med dem är det omöjligt att frysa - hehe, är snowboardåkare för övrigt - så har verkligen testat att sitta mycket i snö med dem
Dom kan vara som isbitar på utsidan - nästan så det klonkar när man knackar på dem... o det blir alldeles för varmt att ha annat än långisar under.. Så det tar emot lite att ens tänka tanken att byta ut dem... men vikten är ju viktig att ha i åtanke.. dom väger kanske 3 Kg bara dom, o det går inte att springa i dem för det är brutalhäng på dem - hahaha




Ett tipps till er alla - firefox plugin --> stumbleupon
där finns en kategori "överlevnad" (på eng) o då är det bara att klicka runt på ranom överlevnadssidor som rekommenderats av andra "stumblare"
Hittade den här sidan på första klicket idag - o det är temat för den här sidan
How to Put Together the Ultimate Survival Kit

Posted on: 2009/12/18 12:47

Edited by HuMaHuMHuM on 2009/12/18 13:07:44
Edited by HuMaHuMHuM on 2009/12/18 13:08:35
Edited by HuMaHuMHuM on 2009/12/18 13:10:14
Edited by HuMaHuMHuM on 2009/12/18 13:15:54
Edited by HuMaHuMHuM on 2009/12/18 13:22:17
Edited by HuMaHuMHuM on 2009/12/18 13:23:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ÖVERLEVNADS PAKET
#24


See User information
Intressant.

Har du några länkar eller nåt till den där, "Woodsmaster Survival Skills" ??

Posted on: 2009/12/18 13:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
45 user(s) are online (45 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 45

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS