vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Varg-tjatet

See User information
Verkar vara en evig fråga som sexköp, asylinvandring och kärnkraft mm.

Det förefaller som vargromantiker lever långt ifrån att drabbas, de som drabbas är inte lika förtjusta. Fd nakenmodellen Christina Lindberg strider ex. för vargen från sin gård i Tungelsta (08)och får nog strida länge innan denna trakt får vargbesök, då lär det bli andra toner i skällan.

Men enkelt, vilken nytta gör skadegöraren vargen?

Posted on: 2010/1/3 22:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Varg-tjatet

See User information
Vänd på det. Vilken nytta gör skadegöraren människan? Ryggradslösa människor vill ta bort allt som inte passar dom istället för att inse att man lever i naturen.
Varg? Herregud flytta till djungeln så får du se. Ska allt farligt där dödas för att passa oss?

Posted on: 2010/1/3 23:19

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Undervisaren skrev:
Verkar vara en evig fråga som sexköp, asylinvandring och kärnkraft mm.

Det förefaller som vargromantiker lever långt ifrån att drabbas, de som drabbas är inte lika förtjusta. Fd nakenmodellen Christina Lindberg strider ex. för vargen från sin gård i Tungelsta (08)och får nog strida länge innan denna trakt får vargbesök, då lär det bli andra toner i skällan.

Men enkelt, vilken nytta gör skadegöraren vargen?

Håller nere andra djurstammar? Herregud när hörde du senast någon bli attackerad av varg? Större chans att få en kryssningsmissil upp i arslet.

Posted on: 2010/1/3 23:49
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Håller med två föregående talare. Det är löjligt att ens försöka måla upp vargen som ett hot mot människan - då vi förutom att dö som flugor i trafiken, även ger oss på varann i oräkneliga våldsbrott.
Människan är ett hot mot människan - och allt annat levande.

Posted on: 2010/1/4 9:51

See User information
Saken är ju den att det är vi som inkräktar på deras mark. Moder jord tillhör ju inte enbart människan. Vargen har ett egenvärde i sig, livet behöver inte motiveras.

Den enda skadegöraren är väl människan som fullständigt bedriver rovjakt på allt annat liv.

Posted on: 2010/1/4 10:30
Bring on the apocalypse...

See User information
Miri och Kaliyuga

Människan är inte ond eller en förgörare, den propagandan får vi inte gå på. Det är vissa, ytterst få psykopater med makt som ställer till ett helvete här på jorden. Det är inte du, jag eller vi andra vanliga. Det här måste man förstå. Jag anser mig vara helt oskyldig i allt - och det är min fulla rätt att anse. Jag vill inte döda vargen - symbolen för det fria rörda livet, eler förstöra och döda andra människor.

Propagandan har länge givit vanliga människor skulden, och vi tar på oss den, helt i onödan. Det gäller klimatet, det gäller krig, det gäller allt. Vi är oskyldiga. Vi måste hitta de skyldiga och skipa rättvisa.

Om vi prioriterade och fokuserade på de verkliga problemen, inte på mediabajs vilket vargjippot är - så såg vi att hundratals miljoner människorsom svälter ihjäl medan vi läser om hur en skalbagge är utrotningshotad, och åter igen lägger propagandan skulden på oss vanliga mäniskor. För en jävla skalbagge. Det sitter liksom inte ihop.

Posted on: 2010/1/4 10:50
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Vi som är uppvuxen i skogen känner större oro inför människor än inför djur, vi har liksom ett annat perspektiv på frågeställningarna, och känner instingtivt att de människor som lyckats bli naturalienerade borde inte få sätta sin fot utanför asfalten...hur upplever du själv en långpromenad i skogen en månljus natt..? skitnödig va? jävla fjoll......rädd för den natur som skapat oss....kan det belysas tydligare ?

Posted on: 2010/1/4 10:52
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Ja, är trött på alla inavlade jägare (dom verkar vara väldigt rädda rädda människor) som klagar på att varhen är så farlig. Som föregående talare sa: vi inkräktar på deras mark och kör undan dom.

Men man borde ju kunna ge bättre ersättning till de bönder som får djur attackerade så kanske dom kunde tänka innan dom öppnar munnen igen. Fick lära mej på Naturkunskap A att om man ta bort en del i näringskedjan så påverkar det en herrans massa arter runtikring.

Människan är inte ond, systemet är. Även om man ibland känner en otrolig bitterhet för folks dumhet

Posted on: 2010/1/4 11:57
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Karsten

Ingen måste vara ond eller född förgörare för att vara korttänkt.
Vad det gäller jägare så finns det generellt sett två grupper där den ena värnar om natur och djur på sitt sätt - och den andra är lycklig så fort tillfälle dyker upp att skjuta. Båda grupper skyr dock vargen och det har vi till stor del gammal vidskepelse att "tacka" för. Vargen har dessutom dåligt rykte från gamla bygder för att de jagar i flock, och hos jägare för att den enkelt oskadliggör en hund.

Jag som är uppvuxen i jägarfamilj har fått lära mig att skogen inte är ett område man beträder utan respekt varken åt ena eller andra hållet, d.v.s. man beträder djurens mark på deras villkor - lika mycket för att inte rubba deras cirklar i onödan som för att inte själv råka i någon situation man inte klarar av.

Så långt går det att vara ense i resonemang med t.ex. farsguben, men när det gäller varg (och för den delen andra rovdjur) så går det inte att resonera längre. Det blir som en dimma framför ögonen på vederbörande. Man vill helt enkelt inte ändra sig - för hur skulle det då gå till hädanefter i jägarkretsar? Så då är det enkelt att ta till det korttänkta sättet att hänvisa till gamla amsagor som försvarar hatet av vargen. ..och gärna lägga till nya ursäkter för att få göra slut på dem.

Själv är jag inte köttätare och älskar vargar, men jag ser mig inte som oskyldig i ett "vi-och-de-tänkande". Alla har ett ansvar vad det än gäller, från flyktiga tankar till agerande, och vi ska inte strunta i det lilla eftersom det oxå ger ringar på vattnet.

Posted on: 2010/1/4 13:51

See User information
Det bör va skottpengar på vargjägare, vilka fega machowannabies de är!

Posted on: 2010/1/4 16:04
"Livet e bara en period man går igenom"

See User information
bättre att ge dom bidrag till psykolog för att komma över sitt peniskomplex

Posted on: 2010/1/4 23:22
Fuck you FRA!

See User information
Jag har ingen personlig erfarenhet av vargar men väl av hyenor som ju är närbesläktade. Tyvärr ger dom sig på tamdjuren om det inte finns vilt. Dom har starka tassar och kan gräva sig in under en stallvägg och ta får även om man har dom inlåsta under natten. Hade dom tagit ett får och gett sig iväg med var det väl till att leva med, men dom river åtminstone fem stycken och det enda dom gör är att slita upp magen på dom skrikande fåren och slafsa i sig lite, sen tar dom kanske ett lamm med sig och drar. För några år sedan gick dom in i ett hus i närheten och bet skinkan av en sovande äldre dam. Sånt här har inte hänt i Sverige på bra många år men det kanske beror på att vargstammen hållits nere, blir de modigare kan det gå helt åt skogen. Det är jaktförbud här nere när det gäller hyenorna, men man hör dom ibland när dom ylar uppe på kullen. Dom är klipska och kommer inte igen förrän tidigast efter sex månader, hundarna är mycket vaksamma också för dom ger sig utan vidare på hundarna. Folk här nere lägger ut gift, man får inte ha skjutvapen. Men det är såna här minnen som är nedärvda även i Sverige. Jag har berättat om vargarna i Sverige och man förstår inte att vi inte utrotar dom. Med detta vill jag egentligen bara ha sagt att skräcken för något sannerligen inte bidrar till att föra diskussionen vidare!

Posted on: 2010/1/5 18:03
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Asgeir:
Ja det är förstås sant. jag har dock själv jägarexamen och jag har lyssnat på tankgångarna som går, det är ett otroligt hat till stor del obefogat och främst är det de fåtal hundarna som blir tagna av vargen som framhävs som orsak. Stundtals på våra träffar blev det väldigt agressiva toner angående varg och ibland avlöste skrin som "Döda vargen!" varandra.

Angående deras hundar så är ju en vanligt jakt form efter t.ex. hare att man tidigt på morgonen släpper ut hunden , när hunden får spår ger den ifrån sig et skall som medelar jägaren att nu har den funnit en hare. Sen sitter man i lugn och ro med sin kamrat dricker kaffe och berätta historier om tolv taggare. Efter ett par timmar när hunden och haren sprungit runt ett par varv, bestämmer man sig sig för att gå ut och skjuta haren.

Det är klart de blir arga när hunden plötsligt tystnar. Jägare vill helst sitta på pass med en kopp kaffe, i lugn och ro sikta in sig på ett djur som i skogens harmoni står och betar, för att trycka av och släcka dess liv. Det är klart de blir upprörda när djuren slår tillbaka.

Att stammen är sjuk och inavlad är bara ett sätt för jägarna att försöka vända deras hat till någon form av sympati och illusion om naturensväktare. (även om den nu är sjuk så är det inte orsaken till att de vill utrota den).

Vargens främsta föda är Älgen men tyvärr så börjar skogens konung blir sällsynt i våra skogar detta av orsaken av giriga jägare som minsann ska skjuta sin kvot istället för att lägga gevären på hyllan en säsong och låta älgstammen avla upp sig.
Detta bidrar såklart att Vargen får mindre mat. Hungriga som de små liven är söker de sej till människor gårdar. Gårdar som stinker människa och den där unkna lukten av hund. Dock är de så hungriga att de tar risken och ger sig på fåren för att få en bit mat.

Så frågan är om det inte är jägarna som skjuter sig själva i foten. Vargens närmande till människan är inte bara pga. mänskligheten brer ut sig utan även faktumet att man i form av girighet skjuter för mycket älg. Sen har man mage att peka finger åt vargen.

Däremot fyller jägare en viktig funktion i naturen, det är främst jägare som beräknar och kontrollerar stammarna ifall sjukdom eller om det finns anledning till att reglera viltstammarna. Så jag är inte emot jägare i stort, hela min släkt är jägar folk. t.ex. idag ser vi att vildsvinen ökar i en otrolig takt vilket kommer vålla många skador på mark , skog och i trafiken. Och de som kommer städa upp den sörjan är just jägare.

Men i frågan om vargen är dom som neandertalare och tror på sagor som rödluvan.

Posted on: 2010/1/5 18:39
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Finns det för många Politiker ?

Posted on: 2010/1/5 18:46

See User information
Samtidigt vill jag tillägga är att vi ska hjälpa de bönder som råkar illa ut, elstängsel är väldigt effektivt emot varg men många har inte råd jag tycker gott och väl att våra skattepengar kan bidra till det.

Detta kommer ju dock ta bort ett av de tyngsta argumenten till att utrota vargen. Ifall så ske så skulle jag inte bli förvånad om man kommer se jägare utklädda till varg, slumpmässigt angripa människor på storgatan lr avenyn. I brist på argument.

Posted on: 2010/1/5 18:53
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Jo men så har vi myterna(?) som den om att vargar hämtats från en galen uppfödare som hade över 30 vargar på tomten innan hon själv blev uppäten. Det kom ut en bok om henne på sjuttio-åttiotalet hos Bra Böcker. Dessa vargar släpptes sedan ut i hemlighet.

En annan myt(?) är att skogsbolagen gillar vargen för att den jagar runt älgarna så att dom inte står och gnager på dom dyra träden. En annan fråga där dom ju fått sin vilja igenom är ju den om blyhaglets kvarblivande. Järnhagel fastnar i barken och skadar sågarnas kedjor.

Själv förstår jag inte varför folk skall springa runt och skrämma slag på viltet med åskkäppar när man kan sitta och vänta bakom en sten med en snara eller en kniv. Människan har jagat i alla tider men det är bara på senare år man släpat runt på bössor i skogen... det finns föreningar för bågjägare men dom får märkligt nog inte jaga i Sverige.

Jägarna gör mycket gott i skogen. De tar hand om trafikskadade djur och lägger ut mat och håller öppet så att de kan dricka och mycket annat.

Men jag håller med om att varghatet känns lite opåkallat rabiat i många fall...

Posted on: 2010/1/5 20:07
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
eezy: Det bör va skottpengar på vargjägare, vilka fega machowannabies de är!

InBlood_I_Trust: bättre att ge dom bidrag till psykolog för att komma över sitt peniskomplex

Kan vi inte binda ihop dom här magnifika citaten till: Det bör va skottpengar på vargjägare alternativt ge dom bidrag till psykolog för att komma över sitt peniskomplex:)

Posted on: 2010/1/5 20:50
The blind Me-Generation doesn't care if life's a lie. So easily used, so proud to enforce

Anonym
Jag är för en svensk vargstam!
Vargen lever givetvis i skogen oftast i harmoni med landsbyggden men då och då inkräktar den på en bondes gård och tar hans boskap vilket leder till ekonomiska problem för honom/henne

Jag orkar inte dra upp min syn på själva vargjakten dock måste jag ju ta upp "Mind-Controll"

Det är inte av en slump att man i en tråd som denna hävdar att jägarna är "Inavlade" och borde komma över sitt peniskomplex.
Jägarna är givetvis bönder och kampen mot landsbyggden bedrivs såväl medialt som ekonomiskt i detta land och gjordes även i sovjetunionen.

See User information
Dom vargar vi har i Sverige nu verkar inte som om de tillhör den ursprungliga vargstammen. För många år sedan bodde jag i Lerum och det talades om att det funnits varg "för inte så länge sedan". En mycket tidig morgon var jag på väg till jobbet och körde nerför backen vid Jonsered. Då såg jag plötsligt nåt som liknade en stor schäfer ligga på sidan vid vägkanten. Jag hade själv en schäfer hemma och stannade och sprang ur bilen. När jag närmade mig "hunden" såg jag att den hade längre ben än en schäfer och var mer gulvit i nyansen. När jag var nästan framme började det fladdra i ögonlocken på den och just då lade jag märke till de enorma huggtänderna och fattade att jag nog borde avlägsna mig illa kvickt om den nu var på dåligt humör. När jag kom till jobbet ringde jag polisen och sade att jag sett nåt som kunde vara en död varg men hörde aldrig nåt. Detta var 1971.
De vargar jag sett senare bl.a i Borås djurpark är mycket mindre och gråare.

Posted on: 2010/1/6 12:58

See User information
Quote:

BiReal skrev:
Samtidigt vill jag tillägga är att vi ska hjälpa de bönder som råkar illa ut, elstängsel är väldigt effektivt emot varg men många har inte råd jag tycker gott och väl att våra skattepengar kan bidra till det.

Jag skulle kunna hjälpa till och betala ur egen ficka till lokala staketbehövare - om det nu skulle vara där skon klämde - men det är det inte. Nog har man råd med elstängsel! Om man bara vill! Vore man rädd om sina får så skulle man prioritera ekonomiskt på ett sånt sätt att de överlevde även om en vargflock jagade i närheten. Men det behövs ju inte så länge klimatet är sådant att man man skjuta första bästa varg som dyker upp.

Posted on: 2010/1/7 10:19

See User information
Tänk om man skulle skjuta av alla djur som inte passade in i dagens samhälle?

Om vargen var här från början eller inte spelar ingen roll, före oss eller inte, vi kom förmodligen långt lefter, men har mest att säga till om vad det gäller andra arter...Oj, tänk om Djuren skulle börja gaggag ihop sig, kolla in 2 benta varelser o säga, nja, dom e för många, vi äter upp ett gäng...

Ett krig mot ett försvarslöst djur, som är så enormt vacker!

Resized Image

( bild ifrån: http://jinge.se/natur/upprop-ingen-jakt-pa-varg.htm )

Posted on: 2010/1/7 10:25
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Här i Alingsås blev folk livrädda då lokaltidningen berättade att en varg skymtats strax utanför staden. Att motorvägen E20 mellan Stockholm och Göteborg går dragen rätt genom staden är förstås ingen fara och inget att bry sig om...

Posted on: 2010/1/7 11:39

See User information
Det mest ironiska är ju att människan är den mest onyttiga varelsen på planeten. Vi skövlar, förstör, mördar och har oss.. men inte för att överleva, utan för att vi är egoistiska och giriga.
Det är stor synd och skam att människan projicerar så mycket av eget tillkortakommande på det som fortfarande är vilt och fritt.

Posted on: 2010/1/7 11:42

See User information
Ja man kan såklart sätta upp stängsel överallt men det var väl så indianerna drevs på flykt? Buffelhjordarna krävde fria ytor. Samerna brukar inte bli överlyckliga när renhjordar på tusentals djur flyr i panik undan vargdoften och måste hämtas två län bort. Dom har ju ensidigt deklarerat att "sameland" skall vara vargfritt och eftersom detta är 65% av Sveriges yta är det just utanför Alingsås eller varför inte grönytorna runt Malmö som vargarna får hålla till i framtiden! OBS! Jag vet att jag låter gnällig och negativ men vad skall jag göra. Jag serverar bara argument som andra lämnat osagda. Jag har faktiskt ingen egentlig egen åsikt, men om jag hade nåt att bestämma skulle jag överväga saken grundligt.

Men!! Det hela påminner lite om den "Örn-älskan" som rådde fram till andra världskrigets slut och ännu längre. Alla drömde om örnar. När jag var barn målade vi örnar på masonitsköldar innan vi slogs. Jag bodde på Örngatan. Det fanns cyklar, mopeder, scotrar och mycket annat som hette nåt med Eagle eller Örnen. En skribent i lokaltidningarna använde alla pseudonymer som gick att bilda med "örnen" översatt till olika språk. Örnen måste för övrigt ha varit Hitlers onanimotiv nr 1. Jag åkte en gång igenom en stad vid Rhen på väg till Frankrike och passerade på väg till färjan en fullständigt kollosal örn framför nån sorts tempel som såg perverst tuff ut. En annan gång var jag med när örnarna i Teutoburgerwald fick mat. En kille i jägmästaruniform stod med köttstycken uppsträckta inför en publik på flera tiotals personer när örnarna kom flygande. Jag minns att jag blev generad när jag upptäckte att tyskarna grät av hänförelse - "Ack dessa vackra djur! Så ståtliga...!"

Är det inte lite av dessa känslor man får inför vargen. Det ligger liksom en air av att modigt sticka upp nosen i chefens röv och morra? Eller nåt?

Posted on: 2010/1/7 11:44

Edited by Asgeir on 2010/1/7 12:01:48

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper