vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Andlighet och andra livsuppehållande instanser
Det jag kommer att säga i detta inlägg kommer att reta många. Jag skriver dock inte detta för att jag vill reta er, utan för att jag tror universum ser ut på detta sätt jag beskriver.
Allting jag nu kommer att skriva kommer från information jag processat själv, men det skulle inte förvåna mig om någon annan redan tänkt detta, då det egentligen inte existerar "att tänka outside the box". Allting är bara programmerat. Egentligen kommer jag nog inte att presentera någonting nytt, utan jag håller mig bara innanför ramarna av vad som är möjligt.

Jag har läst ganska många inlägg här på vaken.se, men egentligen är det ingen som publicerat någonting nytt, utan de flesta är bara repeaters för andras tankar. Jag är ledsen om jag spräcker någons bubbla som tror de är en stor fritänkare, men någonting sådant existerar inte längre. Fantasin är begränsad. Vi har bara tillgång till det som varit och några år in i framtiden. Detta är vårt fantiserande medvetande. Alla sora idéer ligger helt innanför ramarna för detta och hela mänskligheten följer ett avancerat tidsschema. Detta är ingenting vi kan påverka.

Vi är bara biologiska datorer, uppkopplade till en universiell mainframe - vårt undermedvetna.
Det finns ingen mening med livet, utan allt liv följer bara ramen att massproducera celler tills universum slutligen fylls och imploderar, för att allting ska börja om från början igen. Vi är tunna klienter helt enkelt. Utrustade med en liten mängd minne nödvändigt för att kunna processa den mängd information vi som individer kan tänkas påträffa, men allting lagras i vår mainframe. Ibland blir det dock lite fel och vi råkar få åtkomst till någon annans minne. Detta brukar få folk att tro de kan minnas ett tidigare liv, vilket iofs kan referera till en smula sanning eftersom denna åtkomst främst beror på att våra minnesceller dupliceras via vårt DNA och vi därför kan ärva minne från våra förfäder. Detta DNA-minne däremot är en cache som är tänkt att jobba direkt mot vår mainframe.

Vi behöver denna mainframe för att fungera och vi litar inte på de som lyckas accessa stora mängder data direkt från denna mainframe, utan vi känner oss säkra först när vi kan få källor från någon som presenterar ett nytänkande. Detta gäller även inom filosofin och även andra områden som sägs vara "fritänkande". Detta måste vara för att vi som klienter programmerats med en slags spärr för tillåtna processer.

Tänk på det... Redan när vi föds är vi utrustade med grundläggande principer, en BIOS om vi ska tala dataspråk.
När vi dör dock kommer vi att upptas av denna mainframe, om vi inte rensats ut som ett virus förstås.

Så sluta tro ni är vackra unika snöflingor satta till den här världen för ett syfte, för det enda syftet livet har är att få allting att börja om från början igen. Allting ni tänker har ni programmerats att tänka. Jag utmanar er att skriva någonting helt utanför boxen. Någonting eget ingen annan tänkt förut.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Andlighet och andra livsuppehållande instanser

See User information
Ja du, det är helt otroligt hur många sätt man kan säga samma sak på. Världen behöver fler tolkar.

Posted on: 2010/1/27 23:40
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Byt rubrik

Posted on: 2010/1/28 1:19

Anonym
Quote:

alarik skrev:
Byt rubrik
Varför det?

See User information
"Så sluta tro ni är vackra unika snöflingor satta till den här världen för ett syfte, för det enda syftet livet har är att få allting att börja om från början igen. Allting ni tänker har ni programmerats att tänka."

Det verkar som du inte heller tror på den fria viljan Compu?

Men även om det inte finns någon fri vilja så gör det inte min kroppsliga upplevelse mindre unik eller...

Posted on: 2010/1/28 7:12
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa

Anonym
Quote:

Snapcase skrev:
Det verkar som du inte heller tror på den fria viljan Compu?
Som sagt... jag utmanar samtliga här på forumet att skriva någonting nytt och banbrytande...

See User information
Men Compu det gjorde ju inte du heller.
Skrev ngt nytt alltså. Varför utmanar du oss att skriva ngt nytt när du själv inte gör det. Vi vet också att det finns ramar och "tak" för det mesta. Men man behöver inte ge upp om mening ändå.
Men du har rätt i att mkt verkar förutsägbart och inget är nya tankar.
Om allt ändå bara är den meningslösa blobb du beskriver så tror jag ändå att det är sanningen men bara från en synvinkel. Det är nog bra mkt större än så om man summerade alla synvinklar och möjligheter.

Det du beskriver är en typ av humanist/ateist livsåskådning. Du identifierar dig alltså med maskinen och dess omgivning. Även den hopplösa tanken om tillvaron utan mening liknar också detsamma. Läste en del av humanisters samlade tankar en gång, får lite samma vibb i tankegångarna.

Jag säger inte att du har fel utan att det var tänkvärt att läsa dina tankar, men du omöjliggör också vidare öppen diskussion genom att du i öppningen har satt ramar och låst fast tänket.
Du vill bjuda in till diskussion, men glömmer att "bjuda in", utan drar i örat istället.

Jag hör av mig om en så där 20-30 år, i den här tråden, när jag har kontemplerat din utmaning färdigt.
Ungefär vilka nya och banbrytande idéer vill du ha "serverade" då, eftersom du är den som sätter reglerna för diskussionen?

Posted on: 2010/1/28 11:03

Edited by metaphor on 2010/1/28 17:08:00

Anonym
Fyfan va patetiskt och hopplöst livet skulle vara om det du sa stämde. Tur att det inte gör det ..

See User information
Bra tråd!

Det finns ingen fri vilja. Vi har däremot skapat en fri vilja "här nere" (där vi är nu, där du läser detta, där du vaknade i morse).

I den verkliga verkligheten finns ingen fri vilja. Du kan inte göra vad du vill när du väl vaknar upp och blir mer än något materiellt. När du blir medvetandet du är som består av oändlig intelligens. Fokuseringen är vad som skapar oss alla och vi är alla ett svart hål och en sol på samma gång. Vi är skapelsen kort och gott (inget nytt, men visst är det så). Varför finns ingen fri vilja? För när vi upplever där vi vill vara så finns inget hat och vi kan t.ex. inte mörda varandra. Tough om man är t.ex. lönnmördare och älskar sitt jobb ;).

De som är virus blir mat för vår fantasi kan man säga. Allt kommer alltid att finnas, även om vi glömmer det eller inte fokuserar på det. När vi ser saker påminner det oss om skapelsen genom att vi t.ex. ser en fraktaluppbyggd värld. Varför gillar man t.ex. se en vacker naken tjej? Kolla in den heliga geometrin så förstår du varför. Männen är mer som trianglar och kvinnorna som cirklar.

Här nere där vi är nu är en plats för födsel, en plast att glömma bort att man är oändlig intelligens och födas till att komma ihåg det, och skapa sig en startpunkt i oändligheten.

Detta med att inget har en mening är felaktikt dock Computerror. Det är dock en sanning med modifikation för det är sant att saker inte behöver ha någon mening.

Människan är skapad i guds avbild, men vi är samtidigt djur om vi inte lämnar vår instinkt. Målet är att bli gud personifierad, men det betyder inte att man är den som bestämmer allt, då allt och alla är gud, även det som inte finns även när allt finns.

Universum skapas och kollapsar hela tiden, allting ger och tar energi, allting är ett ständigt hjärtslag. Stillheten är äkta Gud, men vi behöver inte vara stilla hela tiden.

Såhär ser jag på skapelsen:

+
0
-

Det finns oändligt mycket + och oändligt mycket - och båda har 0 gemensamt då de är 0 om de inte är + eller -. Detta i sig formar en cirkel då oändligheten kan bara uppfattas när man mäter den (precis som att en atom endast finns när den mäts). Om vi har 100000000 på plusskalan så kan vi se att samma längd fast på minusskalan möter plusskalan i mitten och i mitten kan man gå åt alla håll likalångt och därmed är man i mitten av en cirkel.

Vi är alla en punkt av fokusering som alltid kommer finnas. Vi är otroliga skapelser då vi själva är skapelsen. Det finns ingen mitt, inget rätt eller fel. Det finns bara det vi väljer att acceptera och leva med.

För att skapa lite praktisk lösning så är det viktigt att förstå att du godkänner dagens system vi har som förslavar och skapar kaos. Detta är dock vad fri vilja har lett till, en negativ maktelit som styr, vilket de alltid kommer göra i form av fantasi.

Man kan i en värld av kärlek och harmoni berätta de allra hemskaste historierna utan att det skapas fysiska problem i världen.

Livet är en resa, och det enda som finns är nuet. Lev i nuet och njut av livet! Lär av historien och forma din egna framtid! :)

- seilon

Posted on: 2010/1/28 11:18

See User information
Byt rubrik därför att den inte hade med mer om andlighet att göra än det humana livet självt.

Varför ingen kommer på någonting nytt är för att inget någon gör är nytt, funderat över vad ordet devolution menar på? Vänd på ordet evolution som påstår att vi utvecklas så kanske du finner svaret på vad du själv vill säga.

Edit:

Kom till den första insikten Comp. Intuition, magkänsla, slumpen är ingen tillfällighet. Börja lita på den. Jag har inte haft visakort på över en månad. Har gått fin fint :).

Posted on: 2010/1/28 14:19

Anonym
Detta artikel verkar handla om tvärom mot andlighet, och som många här säger så är det av renaste humanistiska drag.
En andlig person har funnit meningen med livet och det högre medvetandet och så länge han vandrar på jorden kommer han att vara jordlig och förhoppningsvis lycklig, jag tror också att han finner större mening med naturen och sambandet mellan oss och den. Eftersom vi är så överutvecklade gentemot andra varelser och vi dessutom har 99% hjärnkapacitet kvar att använda så anser de också att det finns mycket mer att använda än just 0,5% som de flesta bland annat du verkar göra, (verkligen inget illa ment mot dig computerror). Det tanke sätt du verkar tro på är skapad av eliterna för många tusen år sedan för att få oss att glömma vem vi en gång har varit och vilken kraft vi har ärvt. Eliten anser att det vore farligt för de om alla människor vaknade och insåg deras riktiga värde och deras verkliga krafter, vi kan kalla en av dessa krafter för det 6:e sinnet. Detta sinne har du nog inte kommit på än förskolan har bara lärt dig 5 sinnen , men de har glömt lära dig att du har ett 6:e sinne som kallas för Tanken.

Hoppas att när månen har gjort 5 varv runt jorden att på den 6:e du finner den 6:e sinnet och börjar inse vilket otroligt och unikt skapelse vi är.

See User information
z103 bra synpunkter. Men du som många andra här på forumet måste inse är att eliten är något som växt fram ur den vetenskapliga och teknologiska utvecklingen. För att förstå detta måste man titta tillbaka de senaste 1000 åren och förstå hur vi som människor har utvecklat rent tankemässigt.

Vi har varit andliga personer, ta kyrkan och kristendom som vi i västvärlden har varit vår vägledning:

Sätt dig in i att du är som många andra människor runt 1000-talet och du är antagligen jordbrukare eller så är din far adelsman. Den verklighetsuppfattning du har går ut på att gud har bestämt vad som är rätt och fel och det som sker i naturen runt om kring oss är antigen guds eller djävulens skapelse så som åskväder och naturkatastrofer. Därför handlar du efter detta och de regler som prästerna beskriver för dig är guds ord och för att komma till himmelriket måste du t.ex. Vända andra kinden till, du ska inte döda osv. (De flesta religioner har samma grundprinciper).

Men när högre upsatta människor i de mer kungliga delarna av klasssystemet börjar att strunta i de regler som finns och inte längre rättar sig efter guds tro (de väljer det tillstånd som får dem att må bra). Då anpassar sig kyrkan som har monopol på skrifterna och dess tolkning och införskaffar ett sorts kontrakt, att om kungen betalar pengar till kyrkan och ger kyrkan fortsatt makt så kommer kungen till himlen ändå. DÅ börjar hela den verklighetsuppfattning vanligt folk är vana vid att misstro och ifrågasätta denna gud som inte är lika hård på reglerna.

Resultatet blir att den katolska kyrkan förlorar sin makt och urankringar byggs ut för att passa individen och reglerna blir mildare. I samma tid runt 1400-1500 talet växer vetenskapen fram som ett resultat där vi försöker definera det universum vi lever i och man skickar ut forskare för att komma tillbaka med ett svar om varför vi finns ju här där vi är nu.

Vi sätter namnskyltar på allt det som är fysiskt och det vi inte kan förklara behandlas med skeptisicm och utgår från Isaac Newtons forskning som bygger på att om två saker sker samtidigt men inte går att förklara i ett fysiskt perspektiv, det är en slump.

Så sedan dess har vi levt i en vetenskaplig utveckling där vi har höjt vår levnadsstandard i väntan på det egentliga svaret "Vad är meningen med livet?". Vi är fortfarande kvar där och under tiden så blir vi rastlösa och försöker fördriva tiden med saker som inte egentligen utvecklar oss själva. Därför utnyttjar vi bara 0,5% av vår hjärna.

Så eliten är ett resultat av ett felsteg samtidigt som felsteget har banat väg för högre levnadsstandard på vår jord i förhållande till hur många vi är nu som då.

Posted on: 2010/1/28 17:07

See User information
Vi blir fødda med vissa kort, men kan sjælva bestæmma nær och hur vi spelar ut dom.

Vi gjør inte pløtsliga stora hopp i utveklingen, men det ær en prosess, dær många bitar måste vara på plats innan det blir en bit av ett nytt og større pussel, och vi kan vara med på att førsøka løsa det, eller vi kan gje fan.

Posted on: 2010/1/28 17:25

See User information
I agree, men att välja att inte vilja vara en del av det innebär att ge upp allt du lärt dig sen dagen du ploppade ut på operationsbordet, med andra ord; Egot.

Det är lätt att säga att man inte är en del av eliten medans man samtidigt kör deras bensin/el-bil, röker deras cigaretter, knarkar deras heroin, äter deras konservmat och betalar skatt för något du egentligen aldrig använder.

Posted on: 2010/1/28 17:42

Anonym
Quote:

metaphor skrev:
Men Compu det gjorde ju inte du heller.
Det vet jag. Det skrev jag också i början av min text.
Men jag diskuterar dock gärna det jag skrivit om också. Jag menar inte bara att svaren ska vara nytänkande

Ni som säger detta inte är andlighet, ni har fel. Eftersom det är precis det det är. Enligt wikipedia är "Andlighet är en vag och oaccentuerad beteckning på den del av vår världsåskådning som inte är direkt världslig, påtaglig eller materiell." och det jag pratar om är varken världsligt, påtagligt eller materiellt.
Som jag sa så kommer en del bli upprörda, eftersom detta inte alls passar in på den bild många har, men ändå - varför kan inte samsara vara ett biologiskt datasystem?
Maskiner blir vi aldrig då vi är just biologiska, men vi utför exakt samma uppgifter som en maskin. Vad är så fel med det?

Ni får jättegärna fortsätt använda mer "andliga" termer som kollektivt medvetande etc, men det är denna mainframe som är det kollektiva medvetandet.

Quote:

seilon skrev:
Detta med att inget har en mening är felaktikt dock Computerror. Det är dock en sanning med modifikation för det är sant att saker inte behöver ha någon mening.
En "högre mening" menar jag. Här medans vi lever kör vi ju en massa processer som vi blivit instruerade att göra. Det är våran mening att processa allt detta med jobb, familj, hobbies etc etc, men det är ju inte vi som bestämt detta själva.
Den enda högre meningen som finns är att expandera och bli mer och större för att hela universum till slut kommer att implodera och allting börjar om från början igen.
Detta med att universum imploderar och expanderar kallas för "Big Crush"-teorin. Denna gick jag ofta och tänkte på redan som barn och trodde fram till vuxen ålder att detta var min egen idé. Sen fick jag tyvärr reda på att även här hade jag inte kommit på någonting nytt egentligen.

Edited by computerror on 2010/1/28 21:00:27
Edited by computerror on 2010/1/28 21:07:46

Anonym
hmm exakt så alarik är det. Det är ju just det som är problemet att vi är en del av den och utan att veta om det så kan man aldrig inse det heller, vilket resulterar i samma gamla handlingar. Religion och blockeringar finns även inpräglat i språket och mattematiken och de använder vi varge dag. dessutom följer de flesta modet starkt vilket också gynnar eliten. Om man ser en snubbe me ex " Armani jeans" så kommer denna snubbe ses ur 3 olika synsätt, ena är WOW han har cash fet snubbe, den andra är oj kolla dumskallen han tillomed bär på våran märke och betalar dyrt för den dessutom utan de skulle vi inte klara oss. Den tredje är en själv som tänker fett jag har feta armani jeans. Jag följer Edoms folk men tror att jag är Ateist.

See User information
Ja, så vad är det enklaste att göra? Att sluta använda Armani Jeans? Sy egna? Bygga ett växthus och bo i med det man verkligen behöver
=
Andlighet blir din vardag för du kommer börja tänka till skillnad från snubben med Armani jeans. Slutar du att titta på dessa signaler som distraherar oss från att tänka så kommer du att bli andlig.

Folk som förstått att vårt samhälle inte fungerar har börjat komma någon vart men det är bara värmen runt solen men börjat känna. Om man fortsätter och inte nöjer sig med att bara känna värmen utan går vidare för att se strålarna kommer man tillslut se solen och även dess insida och tillslut bli solen självt.

Posted on: 2010/1/28 20:41

See User information
Quote:
En "högre mening" menar jag. Här medans vi lever kör vi ju en massa processer som vi blivit instruerade att göra. Det är våran mening att processa allt detta med jobb, familj, hobbies etc etc, men det är ju inte vi som bestämt detta själva.
Den enda högre meningen som finns är att expandera och bli mer och större för att hela universum till slut kommer att implodera och allting börjar om från början igen.
Detta med att universum imploderar och expanderar kallas för "Big Crush"-teorin. Denna gick jag ofta och tänkte på redan som barn och trodde fram till vuxen ålder att detta var min egen idé. Sen fick jag tyvärr reda på att även här hade jag inte kommit på någonting nytt egentligen.

Jag tror vi har bestämt detta själva, för att lära oss. T.ex. när jag lär mig köra en bil, jag har själv bestämt att jag vill det (vanligtvis är det så).

Att universum kommer implodera och börja om innebär inte att vi kommer glömma allt och sen börja om igen. Vad vi är är något som är intelligens och som i sin tur är fundamentalare än det som skapar universum, då intelligensen skapar universum.

Men själv grejjen är ju upplevelsen och förståelsen man får ifrån en upplevelse.

Posted on: 2010/1/29 18:37

See User information
Quote:

seilon skrev:
Jag tror vi har bestämt detta själva, för att lära oss. T.ex. när jag lär mig köra en bil, jag har själv bestämt att jag vill det (vanligtvis är det så).
I ett samhälle där bilen inte var så vanlig hade du inte haft samma vilja att lära dig köra bil.

Quote:

seilon skrev:
Att universum kommer implodera och börja om innebär inte att vi kommer glömma allt och sen börja om igen. Vad vi är är något som är intelligens och som i sin tur är fundamentalare än det som skapar universum, då intelligensen skapar universum.
Om big crunch inträffar är jag tämligen säker på att allt börjar om från början igen, men vårt universum är ju bara en dimension av saker och ting. Det finns flera dimensioner.

Quote:

seilon skrev:
Men själv grejjen är ju upplevelsen och förståelsen man får ifrån en upplevelse.
Våra upplevelser är ganska begränsade till vår egen jord, tycker du inte?

Posted on: 2010/10/2 19:54

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper