vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

The Big Picture

See User information
Jag ska nu sluta skriva trådar då jag märker att det blir så många och att ämnet alltid blir något annat än vad det är tänkt. Vilket är bra för det stimulerar, men jag förstår nu - eftersom allting hänger ihop - att det är svårt att diskutera ett område.

Så jag tänkte vi kunde diskutera 'den stora bilden' i denna tråden och därmed kan ämnet bli det som det är för tillfället. Ämnet och området är därmed allt, då allt ändå hänger ihop.

Jag tänkte börja med att vi måste sluta kalla varandra för saker, t.ex. new agare, kristen, bla bla. Istället är vi rent objektiva och vetenskapliga av oss med öppet sinne. T.ex. Jag säger att jag vet att jag är ett med gud och har en själ som är det jag är och inte denna kroppen jag har nu (även om jag uppenbarligen är den just nu). Kan jag bevisa det? Nej det kan jag inte. Hur kan jag då veta det? Hur vet du att en penna faller ner när du släpper den?

Jag kanske vet fel, det vet jag inte förrän jag vet det.

I hela mitt liv har jag levt utan gud och efter diverse upplevelser har jag nu förstått att det verkligen finns en Oändlig Skapare (vilket jag kallar Gud eller Skaparen).

Men, vad är The Big Picture? Det ska vi diskutera, vi ska inte diskutera oss själva utan diskutera med varandra. Och tycker vi inte att vi ska göra det, vafan gör du då här och läser detta? :P

Så, först kanske vi ska diskutera just detta jag kallar Gud.

Håller ni med om att det finns en Oändlig Skapare som skapat oss?

Posted on: 2010/2/10 22:48
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: The Big Picture

See User information
"Oändlig"" - ahhh new agare där...

Har inte Novax sagt till dig ett antal gånger att allt har sina gränser?

Posted on: 2010/2/10 22:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Absolut, utan gräns så kan det inte existera... :)
Men skaparen är alltid oändlig.

Jag ser oss som Skaparen fast med en gräns såklart, annars hade vi inte existerat.

New agare säger du, vad sa jag om att kalla varandra saker? :P

Posted on: 2010/2/10 22:54

See User information
Insikt: Man blir utsatt för det man tror på, vilket är det man står för och berättar för andra.

Posted on: 2010/2/11 0:11

See User information
Har inte allting (som finns) (sina) gränser, att det spelar ingen roll om man kallar det för någonting, såsom gud, gudar, Gud, partikel, människa, kosmos etc...?

Jo men visst.

Annars är det nog bara ord (kan vara new age-tänk).

Posted on: 2010/2/11 0:24

See User information
Bra initiativ och tycker att det är en av de bättre trådar på länge. Ja ordet Gud är gränsen för vår förmåga att se längre. Det är en beskrivning av det vi inte förstår, eller det vi förstår till en viss gräns;

Endast kultivering kan häva gränser.

Posted on: 2010/2/11 1:10

See User information
Eftersom man inte kan se utsidan på Alltet, som är otroligt stort, är det lätt att hävda att det är oändligt när man egentligen inte vet.

Posted on: 2010/2/11 7:31
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Om det finns en Gud, så tror jag att det är en levande skapare. Skaparen styr över allt, fysiskt som andligt. Ingen annan kan komma upp till den här nivån, vare sig dom tror att dom blir ett med honom eller offrar sina liv för att komma in i hans rike. Finns nog inget oändligt förutom skaparen då, allt kan förstöras eller utplånas vilken dag som helst utav den som skapat allt.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper