Vakencorner
|
Re: Sven
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
– Vad är skillanden på en oral och anal termometer? – Det måste vara smaken!
Posted on: 2010/2/19 16:17
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Att garantera objektivitet och korrekthet när man gör observationer är alltid ett kritiskt moment. Därför är det också viktigt att observationer/experiment kan upprepas och tolkas av andra individer. Det tycks här finnas någon slags tro om att det finns någon sorts total enighet inom exempelvis fysikens värld om hur saker ska tolkas bara för att personerna i fråga har liknande utbildning. Detta kunde inte vara mer fel. Åsikterna går vitt isär på extremt många områden om vad som tyder på vad osv. Det enda som händer om man har en faktiskt kunskap på området är att man är bättre utrustad att göra en mer trolig tolkning. Det du säger om tolkning med hjälp av människans sinnen före resp efter att mätningar har gjort förtår jag inte var du vill komma med. Mätinstrument används för att observera ett skeende ur perspektiv våra sinnen ej kan klara av. Den information vi får ut från mätningar kan sedan adderas ihop och en tydligare bild skapas. En människa är tex oförmögen att titta på en liten metallflaga och säga exakt vilka 20 metaller den innehåller och i vilka proportioner. Men genom att använda sig av exempelvis en masspektrometer kan denna information erhållas och slutsatser dras kring flagans egenskaper. Självklart kan nya tankemönster och infallsvinklar erbjuda lösningar på problem, så är ofta också fallet. Men att sätta en person utan kunskap på området att tex skriva ett nytt operativsystem resulterar sällan i någon framgång. Personen kan säkert dock användas för att ge nya idéer på lösningar inom områden denna behärskar, som att föreslå funktioner eller liknande. Jag är tacksam att vi lever i en värld där det ställs ganska höga krav på korrekt utförda studier och statistiskt säkerställda resultat innan något får genomslag. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Oki Jag skrev ett inlägg och det raderades titta på videon, den säger allt, Fullt med visselblåsare som varnar oss till och med VD för Astra i USA för dom bristfälliga forskningsrapporterna... Svensson dom tittar jöö på let´s dance.. och dom andra knullar horor seriöst!! Ny bok kritiserar industrins försäljningsmetoder Efter 35 år i läkemedelsindustrin avslöjar ännu en svensk vilka metoder industrin använt för att marknadsföra sina läkemedel. Det är en historia om mutor i form av varor och tjänster, besök på horhus, lyxiga middagar samt avbrutna och mörkade kliniska prövningar. Utdrag ur boken: Du skriver om sexuella tjänster och mutor i boken. - Det mesta sker vid kongresser. Till exempel tog jag 25 svenska psykiatriker på kongress till Puerto Rico. Av dessa var det fem som följde med till ett horhus, som jag betalade för. - Vid Riksstämman varje år brukade jag hyra Stampen i Gamla Stan i Stockholm och bjöd på jazzmusik, mat och gratis dricka i baren. Hur mutar man myndigheterna? - Vi mutade en expert som anlitades då Fontex skulle registreras i Sverige. Det var hemligt vem det var men med hjälp av en massa information från olika håll lyckades vi ta reda på vem det var. Jag kontaktade honom och frågade vad som skulle krävas för att godkänna Fontex. - Pengar går ju alltid bra, sa experten. Han fick 50 000 i förväg och skulle få 50 000 till när det var klart. http://www.lakemedelsvarlden.se/zino.aspx?articleID=4851
Posted on: 2010/2/19 17:26
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hej.
Ja, det råder väl inget tvivel om att kemi/läkemedelsindustrin är smutsig och ofta balanserar på linjen till det försvarbara. Men vad hade det med utbildning att göra? Obildade personer skulle vara än mer maktlösa att ifrågasätta denna typ av avancerade saker. |
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Utbildning är ofta bara en grad av indoktinering.
Jag hoppade själv av en utbildning på karolinska institutet efter tre år då jag insåg detta. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Problemet är bara, sven, att när det kommer till kritan finns det fastsatta normer för vad som får räknas till "utbildning" och inte.
Om du inte ser att det bäddar för en intellektuell diktatur är du en aning naiv. Ta exempelvis Iwarriors familj som ville hemundervisa men inte fick. Oavsett om man får avvika lite i en liten sakfråga är de större riktlinjerna utlagda, likt det även är med politiken och religionen. Man får exempelvis inte ifrågasätta evolutionsteorin utan att kallas bakåtsträvare eller på något dyl. sätt diskvalificeras från debatten om människans ursprung. Samma trend är det med att ifrågasätta den officiella 9/11-versionen. Det är av denna överhängande anledning som Vaken inte syntes i rampljuset för att avvikande teorier skulle diskuteras som några slags alternativ utan Vaken stod på scenen för att delta i en diskussion om faran med "sekter" och "bristen på bildning" (aka avvikande åsikter). Allting är framlagt på så sätt att meningsmotståndare inte ska kunna komma med några som helst rationella motargument, eftersom alla ord som används är definierade av de som dominerar debatten. Man förstår kanske inte riktigt vad Sir Francis Bacon menar med "Sciencia Potentia Est" förrän man tittar på hur dissidenter och "sinnessjuka" blir behandlade sen nittonhundratalets totalitära system gjorde sina fasansfulla intåg i öppenhet och lönndom. Visst kan du ändra färgerna, byta ut någon detalj här och var men i det stora hela ska du helt enkelt veta att du inte kan eller får förändra något i den globala agendan, skolningens mentala formgivning gör det till slut omöjligt för dig. Titta på hur skolorna exempelvis "tränar" upp din förmåga till kritiskt tänkande, det är ju löjligt! Man utgår med andra ord från att folk inte från början vet hur man tänker kritiskt och att man på något sätt ska kunna lära ut det. De vill bara försäkra sig om att du ser hur "förnuftig" deras "utbildning" är och inte riktar din kritik mot dem men istället mot de som är "obildade" (aka dissidenter). Det hela är en lek med språk och ordvrängning som syftar till att ge dig en inbillad känsla av frihet i slaveriets bojor. Orwell beskriver i 1984 när de talar om Nyspråket hur det till slut ska utrota grunderna för krimtänk, detta är en direkt parallell till hur man kontrollerar vad som räknas som utbildning och inte, vad som får räknas till vårt språk och därmed vår förståelse och verklighetsuppfattning eller inte. Det värsta är, även när du vaknat och börjat förstå att även det utanför den accepterade lådan också är sant och verkligt så kan du inte göra något åt det. Du kan inte väcka andra, du har inte förmågan att göra det, de språkliga möjligheterna tas ifrån dig för var dag som går.
Posted on: 2010/2/19 18:31
Edited by Xtas on 2010/2/20 13:04:35
|
|||
|
Säll är den,
som för sig äger lovord och förstånd uti livet, ty onda anslag man ofta rönt alstras ur andras bröst. |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Information i kombination med kritiskt och logiskt tänkande leder till en ökad förståelse. Om man utbildas genom att få felaktig information så formar man istället individen åt ett visst håll.
Utbildningssystemet ger ut viss kunskap om hur vi kan lösa olika problem, samt lär ut hierarkiskt tänkande och härskartekniker. Perfekt för att utbilda arbetsmyror till arbete. Men det lämnar individer utan kritiskt tänkande och utan förmåga att vidga sina vyer. Själv har jag nästan tagit en magisterexamen i datorteknik och var förvånad över att nästan ingen i min klass som vågade säga/tänka själv i de svårare kurserna. De var rädda att ha fel och försökte bara att memorera olika stycken ur böckerna som de återberättade vid fel tillfälle. Själv läste jag inte böckerna utan gissade och räknade ut själv hur det borde vara. Jag blev på så sätt omtyckt av den professor som alla andra var rädda för. Vi fick en ömsesidig respekt för att jag utmanade honom.
Posted on: 2010/2/20 13:24
|
|||
|
Administratör och grundare av vaken.se
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Här är en utmärkt bok om skolsystemet i USA om du är intresserad av det sven, han har några nyare böcker också bara sök på hans namn.
The Underground History of American Education: A Schoolteacher’s Intimate Investigation Into the Problem of Modern Schooling (ISBN 0-945700-05-9, pbk. ISBN 0-945700-04-0) is a critique of the U.S. education system by John Taylor Gatto. Gatto, a former teacher, left the classroom the same year in which he was named New York State Teacher of the Year. He announced his decision in a letter titled "I Quit, I Think". Using anecdotes gathered from thirty years of teaching, Gatto presents his view of modern compulsion schooling, describing a "conflict between systems which offer physical safety and certainty at the cost of suppressing free will, and those which offer liberty at the price of constant risk". Gatto argues that educational strategies promoted by government and industry leaders for over a century included the creation of a system that keeps real power in the hands of very few people. From the book's Introduction: "... Underground History isn’t a history proper, but a collection of materials toward a history, embedded in a personal essay analyzing why mass compulsion schooling is unreformable. The history I have unearthed is important to our understanding; it’s a good start, I believe, but much remains undone." "... what I’m trying to describe [is] that what has happened to our schools was inherent in the original design for a planned economy and a planned society laid down so proudly at the end of the nineteenth century." Russ Kick offers this in summary: "In other words, the captains of industry and government explicitly wanted an educational system that would maintain social order by teaching us just enough to get by but not enough so that we could think for ourselves, question the sociopolitical order, or communicate articulately." http://en.wikipedia.org/wiki/The_Unde ... ory_of_American_Education
Posted on: 2010/2/20 14:40
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Sven - lyssna noga på denne man;
http://www.youtube.com/watch?v=7fmUkPS4mKA Intellekt(följdaktligen intelligens), såsom det formas i samhället av idag("utbildning"), fungerar för de allra flesta som ett direkt hinder för att lära den absolut viktigaste kunskapen en människa kan ta till sig, ursprunget till all kunskap och hur den söks o reproduceras - kunskapen om DIG SJÄLV !! De flesta saknar dessutom totalt insikt om hur vansinningt lite de egentligen känner sig själva. Känner man inte sig själv känner man inte världen. Om än aldrig så mkt "kunskap"/"fakta" som besitts blir resultatet i sig ofta inte mer värt än en snabb CPU. Själv talar jag hellre med en kännande fritänkare. Vad har en dator att lära oss ??! Intellektualisering kan vara en psykologisk försvarsmekanism, man diskuterar problem på ett rationellt och akademiskt vis, utan att blanda in känslor. Därmed går viktiga aspekter förlorade, o man undviker helt eller delar av den ångest/obehag som dessa kan väcka. Kognitiv dissonans. Forskare talar om "mental hygien"(intressant ordval, känslor är inte nyttiga?). Vem kan "koppla bort" något denne saknar kännedom om? Stringens jo ja tackar.. Intellektet är trots allt BARA verktyget. Intellekt/IQ är och bör aldrig vara annat än sekundärt. I sig självt är det nästan ointressant. Många ggr är det tyvärr "skit bakom spakarna" hur snabb datorn än må vara. LIVSVISDOM har totalt förkastats av Universitet av västligt snitt, förutom på ett avhumaniserat teoretiskt plan - färdigpackat o tolkat, kallat för filosofi. Försök hitta en genuint vis o klok filosofiprofessor...möjligen en etik-dito. Välutbildade puckon utan förmåga till helhetssyn och syntes, människokännedom, självinsikt o introspektion kan bara förlora i respekt. Många kan inte höja abstraktionsnivån ovanför Sandlådan(Akademien) ändå - det blir patetiskt o ointressant på en akademisk kvart ;-D Att identifiera sig helt med sitt "objektiva" intellekt är ett stort o farligt misstag. Konsekvenserna ser gissningsvis många, men vem förstår helhet o orsaksammanhang. Uttolkarna av "den vetenskapliga metoden" är o förblir människor. Varför nöja sig med mindre än lyxen att krångla till det lite, en mer ödmjuk fond för den sanningslidlige? Naturvetare kan säga att "alla sanningar är objektiva" och samtidigt mena att "med allvetande som kriterium blir det för alltid omöjligt att uppnå "sanning"". Här finns en motsägelse o ett glapp. Det är glappet som intresserar mig. "Vad" utgör eg glappet ? Ett sökande sinne kan uppleva att det som uttolkare av den ofrånkomligen är en del av sin nyfunna "sanning". Människan är irriterande svår att mäta? Om objektiv sanning i allvetande bemärkelse är omöjlig att uppnå, hur kan människan göra anspråk på att ha funnit aspekter av den, kan en vis människa undra. Svaret blir ofta det typiska. Konkretiserat, förenklat och självtillräckligt nonsens -> "Kan en hel bok förstås genom att läsa en sida i taget - jaa självklart!" Underförstått att det fattar ju vem som helst... Att man identifierat och verkligen förstår språket ifråga tas för givet, varefter "sanningen" cementeras i staty för beskådande på Papegojfarmar världen över. Historiens alla paradigmskiften till trots vägrar många av "de lärde" inse att kunskapen om världen vi lever i aldrig är statisk/evig. Alltid kontextberoende(vilket f.ö. på revolutionerande sätt stöds av ny forskning, fysik-medvetande etc), vilken till fundamental o ofrånkomlig del utgörs av dig o mig. Det finns inga genvägar. Tillbaka på ruta ett ?
Posted on: 2010/2/20 17:55
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Jag har inte tid att svara nu men återkommer efter helgen.
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
bra video...
Posted on: 2010/2/20 22:12
|
|||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
... visst är den! Samlad visdom där som överstiger den på mången Institution? Problemet är bara att de flesta(?) saknar den mottaglighet som krävs för dylik info. Vilket skulle bevisas...
Sven - har du kollat, funderat nåt??!
Posted on: 2010/2/26 14:38
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Quote:
Hallå.. Nej, har inte haft tid att titta i detta forum på ett tag. Ska läsa vad jag missat så fort jag får tid. Är det speciellt filmen du vill ha en kommentar på? |
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Stavar som en kråka.... :S
Är glad att vi har personer med din utbildningsgrad i detta forumet och att du intresserar dig för så kallade konspirationsteorier, jag bryr mig inte mycket om flummare om 3g som styr personer mm men förlitar mig nog mer på sunt förnuft och magkänsla. Om det finns människor som är skeptiska till välutbildade så förstår jag dom, för det kan man se OTALIGA gånger i historien, att inteligens och hög utbildning inte alltid leder till ett bättre levende för oss människor natur och djur, och det stör mig oerhört mycket att jag ska betala med mina skattepengar olika projekt inom forskning som bara leder till förödelse. Och ska vi ge oss in på konspirationsteorier så förstår jag inte varför ordet konspiration används så frekvent i sammanhang i dessa forum, för det är ofta rena fackta som analyseras och pusslas med, som ingen annan vågar röra på grund av ev indragna forskningstöd mm som du säkert är väl medveten om... bara ditt medverkande i detta forumet kan sabba hela din ev framtid om du ska forska eller vad du gör. Så jag hoppas att du använder dina kunskaper opartiskt och kan se helheter i system som vi bygger upp i världen. Avslutar med att som de andra, välkommnar dig, vi behöver se många olika sidor av de problemen vi är i och ställs inför !
Posted on: 2010/2/28 5:34
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login