vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Anonym
Global apati - När ingen bryr sig längre
Under en lång tid har jag gått med tanken 'Ingen bryr sig längre' men förnekat tanken så gott det går.

Som det ser ut, så verkar det helt hopplöst. När jag pratat med yngre och äldre så säger mer eller mindre alla 'Världen kommer gå åt helvete'. Jag tolkar det som en dystopisk och nihilistisk attityd som antagits av majoriteten. Vad som kommer med en sådan attityd är främjandet av egot och dess triviala behov i en komplex värld. En form av hedonism verkar vara prominent, låt säga postmodern hedonism.

Min tolkning är att det är ett resultat av den negativa världsutveckling vi stått inför dom senaste 10-15 åren där bland annat USAs propaganda har spelat en stor roll med deras 'Shock and Awe' och utmattningsteknik genom informationskrigsföring / informationssamhället.

Tekniken som jag tycker mig tolka har använts är följande:

Ad nauseam is a Latin term used to describe an argument which has been continuing "to [the point of] nausea" For example, the sentence "This topic has been discussed ad nauseam" signifies that the topic in question has been discussed extensively and everyone involved in the discussion is sick and tired of it.

Etymology

This term is defined by the American Heritage Dictionary as:

"Argumentum ad nauseam or argument from repetition or argumentum ad infinitum is an argument made repeatedly (possibly by different people) until nobody cares to discuss it any more. This may sometimes, but not always, be a form of proof by assertion".

As cognitive bias and logical fallacy

"Ad nauseam" arguments are logical fallacies relying on the repetition of a single argument to the exclusion of all else. This tactic employs intentional obfuscation, in which other logic and rationality is intentionally ignored in favour of preconceived (and ultimately subjective) modes of reasoning and rationality.

Jag tror att det är av vikt att visa gott föredöme för sina medmänniskor och visa att man bryr sig, visa att det lönar sig att bry sig för att bryta den negativa trenden för att undvika ytterliggare kollapser. Så jag letar efter idéer om hur man kan engagera sig i saken. I skrivande stund slår det mig att en vaken klisterlapp eller slogan 'Vaken.se - Vi bryr oss!' eller liknande kan vara relevant. Än vidare kanske utarbeta rutiner för hur man skall hantera 'informationstress', 'hyperstress' osv för att kunna återetablera en rationell tillvaro.

Någon som har idéer och tankar kring detta?

Kram

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Global apati - När ingen bryr sig längre

See User information
Ja, bra inlägg. Jag tror som du att det är väldigt viktigt att visa att man bryr sig, samtidigt tror jag att många är väldigt rädda. Har man satt sig in i all info som strömmat ut på webben under några år så har man en bättre grund att stå på, känns det som, det går i alla fall att komma fram till fler svar, samt lösningar då.

Det är ganska mycket som händer där ute, knakande ekonomi, krig, klimatförändringar etc... Ser man ingen lösning så kanske man ger upp.

Många problem på en gång skapar stress, stress leder till knas i tankeverksamheten, beslutsångest, handlingsförlamad mm. En gissnig är att eftersom så många är grupperade, så grupperar man sig också med att inte bry sig.

Har sett väldigt länge att få bryr sig, nu är ointresset spett med rädsla också, jobbigt.

Kram

Posted on: 2010/2/21 17:58
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ja, du bör skriva en artikel om detta och lägga ut på Vakens förstasida... skulle inte förvåna mig om HAARP och den elektromagnetiska mindcontrol-skiten figurerar även här...

Posted on: 2010/2/21 18:10

See User information
Vår generation är nog den som bryr sig mest om vad som sker, vi har blivit så trötta på skiten att vi väljer enklaste utvägen: En välarbetad konspiration som ingen vet är sann eller ej.

Fler och fler bryr sig och desto mer saker som kommer till ytan genom politiker, vetenskapsmän eller forskare. Desto mer kommer vår generation att bry sig, specieltl de som blir vuxna just nu, 16-25 år.

Posted on: 2010/2/22 0:45

See User information
Quote:

Carlberg skrev:
Jag tror att det är av vikt att visa gott föredöme för sina medmänniskor och visa att man bryr sig, visa att det lönar sig att bry sig för att bryta den negativa trenden för att undvika ytterliggare kollapser. Så jag letar efter idéer om hur man kan engagera sig i saken. I skrivande stund slår det mig att en vaken klisterlapp eller slogan 'Vaken.se - Vi bryr oss!' eller liknande kan vara relevant. Än vidare kanske utarbeta rutiner för hur man skall hantera 'informationstress', 'hyperstress' osv för att kunna återetablera en rationell tillvaro.

Underbart initiativ! Det är så lätt att bara bli konstaterande. Själv började jag för ett par år sen skriva en bok under titeln: "Likgiltighetens tidevarv" ..men stannade av då jag inte hittade tillräckligt konkreta verktyg att föreslå för att en förändring i grunden skulle kunna ske. En viss hopplöshet inträdde..

Konstatera hur världen ser ut är en sak - förändra det är en annan.
Bra att visa ATT man bryr sig, sen att visa VAD man bryr sig om och på vilket VIS man gör det.. Vad man har för förslag för att man ska orka bryta sig ur negativa spiraler av allehanda slag.

Människor som får samhälleliga stämplar i form av oduglighet och dysfunktion är i regel de som blir kallade likgiltiga, men sanningen är att det är svårigheten att fungera enligt normer och principer som går emot varje själsligt mänsklig moraletisk princip, som gör att det finns ett tillbakadragande från samhället.
Ångest är t.ex. märkligt nog ofta ett sundhetstecken även om det är i sig förlamande.

Om man får vara lite poetisk så vill jag citera Thomas Tranströmer vars ord blivit stenpoesi i Västerås:

Håll ut näktergal!
Ur djupet växer det fram –
vi är förklädda.

Posted on: 2010/2/22 11:01

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper