vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Pitchar en bra idé

See User information
Berätter idén i ett händelseförlopp:

1. Vi har en organsation, exempelvis vaken.
2. De som gillar vad de gör borde då stötta organisationen så den kan utföra det som man tycker är bra.
3. Om organisationen får in pengar genom att de som gillar organisationen skänker 30kr varje månad så kan den bli väldigt framgångsrik.

Har du inte råd? Skit i en chippåse, eller en dosa snus, eller något annat du spenderar pengar på som skadar din hälsa. Jag hade gärna gjort det, det viktiga är att organisationen erbjuder simpla sätt. Jag rekommderar varmt att skaffa en riktigt påläst student som kan ekonomi samt är öppensinnad och kanske redan inne på "sanningsrörelsen", ett namn som redan är smutskastat :(. Men det spelar ingen roll. För om pengarna rullar in så skapas det makt. Vaken säger sig utgå ifrån principen kärlek, vilket är bra, för då respekterar man andra (annars ljuger man). Det gäller dock att inte låta sig manipuleras. Men så länge man uttrycker sig fel så attackerar ens motståndare.

Vad är makt i Sverige och i världen? Pengar, för pengar får saker gjort.

Tänk dig en värld är fred och frihet. Hur många sådana organisationer stödjer du?

Om 100 personer skänker 30 kr varje månad är det 3 000kr, det är inte mycket, men räcker ändå som start. Antalet som skänker kommer bara öka, för uppenbarligen så ökar intresserat för det som kallas sanningen, som verkar vara väldigt subjektivt. Därför är det viktigt att vara objektiv.

Skulle det en dag bli 1 000 donatorer av 30kr varje månad skulle vi prata om 30 000kr!

Posted on: 2010/3/3 22:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Pitchar en bra idé

See User information
Problemet är ju att jag ser kanske ett 20-tal aktiva här... inte 1000...

Posted on: 2010/3/4 11:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hehe pingu :D. Välkommen tillbaka Seilon.

Posted on: 2010/3/4 11:15

See User information
Dom flesta partier har exempelvis en medlemsavgift på 150 kr som mest används för att bekosta utskick men den kostnaden har ju inte Vakna.

Men det finns ofta andra stöd som kan kopplas till medlemsavgifterna om man exempelvis verkar inom en kommun och så hade vi åtminstone förr diverse stöd till kurser exempelvis i Studieförbundet Vuxenskolans regi.

Man skulle kanske kunna anordna nån sorts seminarier i just deras regi och få ut arvoden av något slag. Tyvärr är det några år sedan jag höll på med sådant och jag är inte uppdaterad men skulle kunna fråga någon som vet.

Arvodena skulle kunna användas till att betala föredragshållare och annat kring en kurs. Man behöver ju heller inte anordna allt i egen regi, kanske finns det organisationer som är intresserade av att samarbeta kring allt från föredrag till sommarkolonier? Bidrag till verksamheter finns redan men det är för få som utnyttjar dom?

Eller knackar jag på öppna dörrar? Kanske allt detta redan är ordnat?

Posted on: 2010/3/4 12:17
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Vaken har inte erbjudit mig att donera på ett enkelt sätt där pengar dras ifrån varje månad. Ska jag donera nu måste jag göra det personligen?

Ja, jag är lat när jag resonerar så, men det gör 99% av alla andra också.

Varje gång vaken har sina 11 September så kan man ge ett inbetalningskort som kan dras automatiskt. Jag vet inte hur man praktiskt gör det (ännu), men det ska vara enkelt och smidigt.

Att nå 1 000 personer som vill nå någon förändring är inte svårt, det är bara svårt om man tror och utgår ifrån att det är svårt.

Att få bidrag till sina verksamheter är också ett bra alternativ. Men alla pengar man kan få in underlättar och gör det enklare för budskapet att spridas. Det gör det även lättare att aktivt göra något.

Tänk t.ex. om vaken hade 3-4 st skåpbilar som åkte runt i Sverige och intervjuvade människor, både vanliga och offentliga, samt delade ut information. Sådant kostar pengar, och då behövs en stadig inkomst.

Maktvarelserna kan bli rika och kan samarbeta. Varför kan inte vi göra det?

Jag donerar gärna 30kr, gör det enkelt för mig att göra det bara! Sen när jag har råd med mer kan jag donera mer. Just nu arbetar jag deltid ideellt och deltid med lön som betalar min mat och mina fasta utgifter.

mvh
- seilon

Posted on: 2010/3/4 14:44

See User information
Vaken Crew? Ingen kommentar?

Posted on: 2010/3/4 18:58

See User information
Om jag bara visste vad ett "vakengäng" skulle åka runt och säga... är inte så pepp att finansiera 9/11 var ett insiderbrott...

Eller ska de säga, "vi vill ha en monetär reform", eller ska de säga, "fram med rättvisa!"?

Det är inget lätt ämne som skall spridas... tror inte det är moraliskt rätt att sprida något heller... det är upp till andra att få nog av orättvisan i världen...

Posted on: 2010/3/4 19:03

See User information
Nej, det är pessimistiskt tänkande pingu.

Folk är mottagligare för en förändring och vill ha förändring.

http://www.youtube.com/watch?v=EP7ep0IviVg

Posted on: 2010/3/5 8:02

See User information
Jag är positiv till förslaget. Jag skulle kunna tänka mig att lägga en 50-lapp varje mån om pengarna används bra. Återkommer senare. Ska filosofera över saken i bilen i eftermiddag

Posted on: 2010/3/5 9:05
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Det bästa när man kan prenumera och donera x kronor per månad hade varit om organisationen visade vad pengarna användes till. Och därmed vara en förebild till dagens ekonomiska system där mycket är dolt och pengar inte kan följas.

Speciellt i amerikanska Federal Reserve.

Posted on: 2010/3/5 11:22

See User information
Särskilt som skatt är obligatoriskt, men om man inte är nöjd med hur pengarna används i en sån här eventuell modell kan man bara sluta betala
*Återkommer senare med lite konkreta tankar*

Posted on: 2010/3/5 11:27
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Donationer är skattefria eller har jag fel?

Posted on: 2010/3/5 12:20

See User information
Hehe, alltså jag menade bara jämfört med inkomstskatt som är obligatorisk så där kan ju makten i praktiken skita i hur dolt/öppet pengarna används. Pengarna kommer in ändå.
I ett sånt här fall så kan man ju bara sluta betala om man inte tycker pengarna används bra/redovisas tillräckligt öppet

Posted on: 2010/3/5 12:47

See User information
Läst era tankar och håller helt med om förslaget. Jag ska sj börja donera 100kr/månad nu. Tackar Seilon för inspirerat mig i att bry mig mer.

Ps det ska inte behöva vara enkelt att donera, problemet är som någon tidigare skrev om dess egen lathet. även om man donerar så i slutändan är det hur man som person påverkar fysiksk omvärlden. Om man nu donerar men är forstatt lat resulterar det i risk att bara bli lappar i luften med saknad innebörd. Vi måste bli mer aktiva och mindre lata som människor.

I slutändan ligger ansvaret på oss idivider att bry och påverka, inte några lappar med lite färg och en eller annan nolla ritat på.

Posted on: 2010/3/9 21:55

See User information
Jag skulle lätt kunna tänka mig att donera pengar till vaken.se om jag visste vad vaken.se gör :P
Ursäkta inlägget men jag tycker att om man vill ha en "organisation" (kalla det vad ni vill) Så vill jag se att jag ska kunna sitta med er alla, fysiskt, och reflektera över vad vi alla kan göra för att få fram informationen.

Klart att pengar behövs för att sprida all kunskap men då får de inte bli någon hierarki av medlemmar och en Elit på vaken.

Därav väntar jag lite med att donera pengar när jag själv kan ta del av all info och hjälpa MED pengarna som doneras.

Förstå mig rätt nu :)
Lev väl!

Posted on: 2010/3/10 11:01

Anonym

See User information
Hoppas det blir nått (svar på länken)
Skulle mer än gärna bli aktiv i en sådan förening och bidra med allt man kan. Fritid är nått man har mycket av :)

Posted on: 2010/3/10 11:24

See User information
Quote:

nanosapiens skrev:
Jag skulle lätt kunna tänka mig att donera pengar till vaken.se om jag visste vad vaken.se gör :P
...

http://vaken.se/modules/wiwimod/index.php?page=VakenBidragt

Posted on: 2010/3/10 11:31

See User information
Jag skulle gärna donera lite pengar månadsvis för att skapa en budget för tex 1 person som kan fylla ungefär samma funktion som Alex Jones fast ur svenskt perspektiv.
Vi har ingen lättillgänglig alternativ media i Sverige som verkligen tydligt och med kraft kan tränga bakom mainstreambilden av verkligheten. Det skulle behöva vara en person med stor erfarenhet och klarsyn men också en enorm energi, även om det är svårt att komma upp i samma nivå som Alex Jones
Vad tror ni?

Posted on: 2010/3/10 11:40

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper