vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Dax att leka besserwisser

See User information
Själv tycker jag nivån på detta forum de senaste veckan varit lite underhållande, men tyvärr mestadels sorlig. Dessa drabbningar av superegon tappar sin charm ganska snabbt.

Vilka enkla tips har ni som är lite mer lugna, sansade och harmoniska till de hävnadslystna, defensiva och kroniskt irriterade?

Två tips från mig:

Tålamodträning, försök att inte bli frustrerad vid friktion eller motgång, skratta bort problemet. Sällan är något i en vanlig dagssituation värt att tappa humöret över.

Empatiträning, försök att sätta dig in in var den andre kombatanten kommer ifrån. Försök förstå varför personen beter sig som den gör.

Väntar själv med spänning på något nytt som kan stärka mitt eget inre game.

Var vänlig och undvik filibustering.

Posted on: 2010/3/6 21:43
" A mind is like a parachute. It doesn't work if it is not open."
Frank Zappa
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Dax att leka besserwisser

See User information
Om du nu upplever dig själv som så lugn och upplyst.. Eller vad man ska kalla din självbild.. Så ser jag tyvärr inte poängen med att starta den här tråden... Är det möjligtvis din drift av att "ställa allt till rätta" som uttrycker sig på detta vis? Hoppas du förstår vad jag menar, för jag förstår då inte dig..

Vissa som köpt in sig på "fredliga" verktyg som ex.vis meditation verkar undgå att inse naturens våldsamma natur.. Dvs även om du sitter stilla i ditt rum och gör peace-tecken.. eller lugnt försöker förklara något för någon.. Så är du likt förbannat i din natur väldigt våldsam för tillfället.. Människan kan ej existera utan astronomiskt våld.. Det är ett psykologiskt faktum, min vän.

Posted on: 2010/3/6 21:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"ställa allt till rätta" , mmm antagligen, jag kommer från ett hem där mina föräldrar bråkade mycket under min uppväx. Sådana personer brukar ofta ta på sig rollen som medlare.

Jag vet att jag inte borde ha skrivit den här tråden, men vi kan inte vara bäst jämt, eller hur?

När det gäller våldsamhet... Om du kan kontrollera dina känslor bättre kan du välja de tillfällena när det är nödvändigt att vara våldsam istället för att vara det hela tiden.

Tråkigt att du tog illa upp, men jag visst jag skulle få lite dålig karma av det här, kanske är det värt det

Posted on: 2010/3/6 22:12
Frank Zappa

See User information
nej då, ingen skada skedd.. vill bara lyfta fram vad du ville ha sagt.

avseende våldsamhet så är tyvärr kontrollerade känslor lika våldsamma som icke kontrollerade känslor.. kanske till och med tvärt om.. ingen kan vara säker.. vårat undermedvetna är så våldsamt i sin natur att ens en tanke om fred i sin mänskliga kropp blir motsägelsefullt.. det handlar liksom om rörelser på kvantnivå här.. rörelser som är allt annat än trevliga mot andra saker som kanske vill existera där istället för dina tankar..

Posted on: 2010/3/6 22:17

See User information

Vi har kommit olika långt på den här långa resan ........

Posted on: 2010/3/6 22:24

See User information
"vårat undermedvetna är så våldsamt i sin natur att ens en tanke om fred i sin mänskliga kropp blir motsägelsefullt.. det handlar liksom om rörelser på kvantnivå här.. rörelser som är allt annat än trevliga mot andra saker som kanske vill existera där istället för dina tankar..
"
Intressant, för jag är av åsikten att stillhet är vårt medvetandes normaltillstånd och att det vi upplever just nu är friktionen i vår 3-d-upplevelse av den fysiska "verkligheten".

Desto mer vi kan manipulera och förstå "verkligheten", desto nämre stillheten kommer vi.

Ett av de första stegen är att kontrollera våra känslor eg. kroppar.

Ju mer vi kan aktivt kontrollera hormonnivåerna i våra kroppar, desto friare är vi. Kan du aktivt kontra adrenalin med dopamin och Serotonin så kommer du bara känna "stridsituationen" för en kort stund, sedan infinner sig lugnet.

Testa att tvinga dig till att le och skratta när du känner dig arg eller kränkt.

Funkar ganska bra för mig, med några års träning, tidigare var jag aggrojunkie som så många andra.

Posted on: 2010/3/6 22:35
Frank Zappa

See User information
Quote:

Snapcase skrev:
Vilka enkla tips har ni som är lite mer lugna, sansade och harmoniska till de hävnadslystna, defensiva och kroniskt irriterade?

Ett tips...
... är att inte starta såna här trådar som drar till sig de du åsyftar, om du inte förstås vill ha en egen konflikt på halsen.

Ett annat tips är att låta de arga hundarna förgöra varann, tills lugnet är återställt. De som försöker separera två bråkande kamphundar kan bli den som dör själv.
Dom tröttnar till slut, och inser att värdefull tid och energi har spillts på meningslösa trivialiteter, alltemedans tiden rinner ut för oss alla.

Posted on: 2010/3/7 3:06

See User information
metaphor: har under mina senaste dagar här lagt märke till ett väldigt sorgligt beteende från din sida.. nämligen tendensen av att agera översittare utan att vara delaktig i samtalets kärna.. dvs du distansierar dig själv genom att enbart kommentera omständigheter mellan enskilda användare snarare än samtalet i sig.. även om du i den här tråden "identifierar" kamphundar.. på vilket skulle du vara bättre bara för att du sitter på läktaren och spyr galla på dem som faktiskt vågar interagera med varandra? många skräpinlägg från din sida som bara behandlar användarna snarare än ämnet i sig.. helt värdelöst bidrag om du frågar mig.

angående diskussionen om medvetande så blir jag även här orolig.. är det så att vissa tror sig medvetandet vara något i stil med en stilla blank sjö? är det för att ni läst så i böcker eller för att ni sett det? hur som helst så lurar ni er själva alternativt på tok för invaggade i era egon.. även om ER upplevelse av medvetandet skulle vara stilla för tillfället.. så pågår ju självklart ANDRA saker simultant.. att medvetandet skulle vara "vackert" eller "stilla" är bara finlitterära omskrivelser för att kunna sälja böcker till folk som vill läsa om hur fint saker och ting kan vara, snarare än att våga se den konkreta verkligheten...

men visst.. gör som er "grundare".. sitt i eran falska meditativa upplevelse som ni blivit "lärda" att göra alternativt pluggat er till eller sett en youtube film om.. sitt gärna i flera timmar i sträck.. sitt resten av livet för min del och tro att ni kommit någon stans.. suck alltså.. alla dessa foliehattar på vaken som ska berätta om deras fina spirituella sidor.. önskar att ni en gång fick en riktig spirituell upplevelse snarare än erat dagdrömmande stadie så att ni faktiskt kunde få en uppfattning om de makter som rör sig i vårat universum...

för övrigt är jag redan nu less på den syjunta som vaken utgör och kommer inom kort söka mig härifrån.. har bara ett fåtal inlägg till jag vill skriva... att diskutera världen med er är ju för fan lika spännande som driva en samtalsgrupp för senildementa. ni har på tok för många föreställningar om vad som är rätt och fel.. massa sönderskrivna regelverk och stadgar.. finns mer vakenhet i granngårdens bonnkatt än vad jag hittils sett på den här sidan..

Posted on: 2010/3/7 3:27

See User information
Nu demonstrerar jag min fömåga att distansera mig,
Jag slutade läsa nånstans här

Quote:

hackerberryfinn skrev:
.. helt värdelöst bidrag om du frågar mig.

Tack för inlägget. Jo du är en av kamphundarna. Voff voff.

Posted on: 2010/3/7 3:33

See User information
och du bidrar fortfarande inte med något till diskussionen än att du sitter och påpekar vem som säger vad och på vilket sätt.. och det verkar vara din enda funktion på detta forum. totalt meningslöst. ett fattigare beteende får man leta länge efter. kom med något eget själv nån gång istället för att bara kommentera andra. tvivlar iofs på att du besitter den förmågan. men visst.. sitt gärna där på läktaren likt en häpnad användare och fila på dina osofistikerade kommentarer avseende vem som har vilken roll i vilket samtal.. medans det undgår dig själv att du saknar sammanhang.. inte så svårt att bara sitta och kommentera andra, eller hur? idi*t.

Posted on: 2010/3/7 3:36

See User information
Tråkigt att du placerade 90% av dina inlägg i bråktrådarna, de representerar inte vaken.se som helhet. Jag hoppas du deltar i mer givande diskussioner innan du bestämmer dig för att dra härifrån.

Posted on: 2010/3/7 3:43

See User information
Fortfaraned inga direkta tips.... Mycket snack dock

metaphor: Blir det en konflikt är det för två personer eller fler väljer det.

Alla kan vi ta lärdom av varandra. Jag har lärt mig mycket av att lyssna på andra människor, det mesta har jag inte tagit åt mig just i ögonblicket när jag lyssande på dem utan själva lärdommen kom senare.

hackerberryfinn: Tråkigt att du är så snabb att dömma människor, du har en väldigt snäv bild av hur jag tänker och resonerar, precis som vet ytterst lite om dig. Berätta gärna lite om din syn på livet, medvetnadet och verkligheten. Det enda jag har hört dig säga som jag kommer ihåg är att du inte tror att drömmar har någon betydelse.

Posted on: 2010/3/7 3:53
Frank Zappa

See User information
du brister redan i din kategorisering.. vadå bråktråd liksom? vad fan skulle det vara för något? vilken tråd som helst kan leda till bråk och det skulle ändå inte vara någon fara.. vad som däremot skulle oroa mig, något som detta forum börjar likna.. en plats där alla snyggt och prydligt håller med varandra enligt de outtalade stadgar som växt fram.. ingen gör revolution eller provocerar någon.. alla håller varandra om ryggen och ingenting förändras.. för ni har helt klart inte kommit längre än den gruppdynamiskt erkända process... nämligen social acceptans.. det är vad ni söker.. och det är allt ni kommer få..

ni är ett gäng tama möss och micro behöver inte lyfta ett finger för att hålla er i den trygga buren.. kanske byta vattenskålen ibland eller på sin höjd lägga in lite nya torra sågspån i botten av buren.. vad ni tyvärr misslyckas att inse är hur han VÄLDIGT aktivt arbetar på andra områden som ni inte ser.. speciellt det området där det gäller att hålla borta oliktänkande, nytänkande, provokativa tankesätt från den här sidan.. han gör allt för att ni ska få behålla eran trygga forummiljö där ingen använder några fula ord eller, för guds skull, tänker en förolämpande tanke om någon annan.. för då skulle ju allt gå åt helvete.. eller?

Posted on: 2010/3/7 3:54

See User information
Ärligt talat bryr jag mig inte speciellt mycket om micro och vet väldigt lite om honom. Men jag är tacksam för att vaken finns där vi kan diskutera precis som vi gör nu.

Men ta gärna de här snacket i en annan tråd, mer tips för att hitta ett bättre inre game, tack

Posted on: 2010/3/7 4:03
Frank Zappa

See User information
Här händer det grejer ser jag.. Kul att fler är uppe lika sent..

Avseende om man lyder micke eller ej så är det väl upp till var och en.. Men det är klart han städar den här sidan noggrant.. Han använder ju vaken för att promota sig själv som person.. För dem som inte redan märkt det så är hans behov av att stå i centrum oroväckande stort.. Nu ska jag visserligen inte dra för höga växlar på detta eftersom jag är en relativt ny användare.. Men något stämmer helt klart inte riktigt i hur han sätter sin personliga agenda före vakens välmående.. Han kanske inte riktigt förstått att den här rörelsen kan och vill vara större än vad han tillåter? Samtidigt är jag rädd för att han inte vill fortsätta driva vaken om rörelsen inte accepterar honom som någon slags fadersgestalt..

Utöver detta så står jag mer än gärna på mig avseende det undermedvetnas våldsamma natur.. Snarare än att påstå den stillsamma varianten som någon annan var inne på.. Anledningen för att ni upplever det som stillsamt är förmodligen för att ni inte varit inne på djupet än.. Dvs ni sitter bara och sover med er själva när ni mediterar.. Inte undra på att det är lugnt då..

Posted on: 2010/3/7 4:22

See User information
Quote:

hackerberryfinn skrev:
du brister redan i din kategorisering.. vadå bråktråd liksom? vad fan skulle det vara för något? vilken tråd som helst kan leda till bråk och det skulle ändå inte vara någon fara.. vad som däremot skulle oroa mig, något som detta forum börjar likna.. en plats där alla snyggt och prydligt håller med varandra enligt de outtalade stadgar som växt fram.. ingen gör revolution eller provocerar någon.. alla håller varandra om ryggen och ingenting förändras.. för ni har helt klart inte kommit längre än den gruppdynamiskt erkända process... nämligen social acceptans.. det är vad ni söker.. och det är allt ni kommer få..

ni är ett gäng tama möss och micro behöver inte lyfta ett finger för att hålla er i den trygga buren.. kanske byta vattenskålen ibland eller på sin höjd lägga in lite nya torra sågspån i botten av buren.. vad ni tyvärr misslyckas att inse är hur han VÄLDIGT aktivt arbetar på andra områden som ni inte ser.. speciellt det området där det gäller att hålla borta oliktänkande, nytänkande, provokativa tankesätt från den här sidan.. han gör allt för att ni ska få behålla eran trygga forummiljö där ingen använder några fula ord eller, för guds skull, tänker en förolämpande tanke om någon annan.. för då skulle ju allt gå åt helvete.. eller?

Jag antar att jag inte borde skriva det här, för jag förväntar mig bara ett otrevligt svar. Men jag är villig att ge dig en chans att förklara för oss vad du menar i ovanstående inlägg med mer än bara anklagelser.
Så, jag ber dig därför konkretisera vad du snackar om. Hur, var, varför etc. Bevisföring.
Anklagelsen lyder alltså att det censureras friskt. Har jag förstått rätt? Vilka avser det isåfall om vi bortser från vakensucksarna och Novax?
Eller vill du påskina att det är ngt annat som är ruttet i kungariket vaken, isåfall vad?

Posted on: 2010/3/7 4:27

Anonym
Jag tror mycket handlar om att vakensucks-gänget såg Micro som en Messias som skulle ge dom alla svaren. Alla sanningar. Då detta naturligtvis uteblev känner de sig svikna av Micro, trots att det bara var deras egna förväntningar som inte gick i uppfyllelse.
Jag förstår att det för Efekto kan kännas som en sekt med infoutdelning osv, eftersom många sekter sysslar med sånt, men det är knappast det som kännetecknar en sekt.

Sen projicerar dom denna sektkänsla de själva fått på andra.
De projicerar mycket de här killarna. Folk som faller i riktiga sekter är oftast sökare som är svaga mentalt och vill att någon ska tänka åt dom. Detta är väl de enda likheter vaken har med en sekt, dvs att många sökare söker sig hit.

Dom hävdar dessutom deras konflikt med Micro är personlig, så jag tycker det skulle vara fint om de då kunde sluta vädra denna konflikt på ett forum där Micro sällan är. När han väl är här svarar han inte heller dom.

Dom visar också väldigt irrationellt beteende då de hela tiden klagar på att jag skriver till dom på vakensucks, men detta är efter de hittar på nya lögner om mig. Märkligt är det också att se hur de kallar mig för nerknarkad, eftersom jag höll på med psykadelia för 15 år sedan, medans andra medlemmar av vakensucks sitter några inlägg under och diskuterar LSD:ns verkningar. Det är ofta de beter sig så. Ger sig på folk för saker de själva gör eller har gjort.

De samlar sig sen i en missnöjesgrupp och beter sig som de gör. De känner sig starka av grupptänket och hävdar sig med gruppens hjälp. Precis på samma sätt fungerar mobbing osv. De peppar sig själva inom gruppen och har illusionen av att de kan bete sig som de gör.

De här personernas antisociala läggning försvinner inte för att man tiger ihjäl dom, tvärtom ger det dessa fritt spelrum. Man måste stå upp mot såna översittare.

Resized Image

Edited by computerror on 2010/3/7 15:42:49
Edited by computerror on 2010/3/7 17:14:35
Edited by computerror on 2010/3/7 17:17:22

See User information
hehe.. computerror.. jag tror knappast vakensucks-gänget såg micro som någon slags frälsare.. blanda inte ihop dina egna drömmar med andras.. sett att du försökt dig på denna tes i ett par olika trådar nu.. förstår faktiskt inte vad din besatthet beror på.. jag menar.. är det nån som fattar varför computerror dyker upp i tråden och börjar diskutera vakensucks igen? har du inte tillräckligt många trådar till din största hobby redan?

Posted on: 2010/3/7 21:44

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper