vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Fysiskt guld?

See User information
På stenmässan har det sålts "guldpennor" som ritar streck på allt som inte är guld. Det har talats om "guldsvärd" som piper om man kör ner dom i marken och som uppfunnits av nån i Anneberg. Guldsmeder doppar i nåt och värmer med en gaslåga. Jag läste det där med tungstensbluffen. Otroligt! Hur mycket lättare måste det inte vara att lura mig! Jag hörde från en kompis som varit i Canada att dom engång lurade en kille att köpa värdelös mark där dom slängt ut russin dom först sprayat med guldfärg... Inget för amatörer, vilket jag är. Men om någon är intresserad och jag hittar ett fungerande internetcafe kan jag höra av mig när jag är därnere. Det mesta guldet här i världen hanteras ju genom stora företag, detta är nog ett undantag. Det är canadensare som har bolaget som heter Kansai men det förekommer en hel del små grävningar

Posted on: 2009/12/28 17:58
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Jag kan fixa guld billigt!

See User information
Jag har varit dar man vaskar guld och besett omradet. (Kansai syns inte till) Tyvarr anvander man kvicksilver, det star en massa unga tjejer kring en damm vid en nerlagd gruva och killarna har lyckats oppna ett schakt som varit stangt i manga ar. Det ligger tjugofem meter ner och dom bar upp malmen och krossar den for hand. Dom vill ha 130 kr per gram. Man kan fa mangdrabatt pa hekton. Man kan skicka pengar till mig via Moneygram eller Western Union de narmaste veckorna, sen maste jag hem ett tag. Lite vill jag ha for "barandet" ocksa. (jag kan hogsta ta 46 kilo, haha)

Posted on: 2010/1/21 13:17
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hmmm...
Jag har funderat på en sak. Jag har en vän som har gjort närmare en halv mille på husförsäljning. Ingen snobb utan en enkel arbetarkille som inte riktigt vet hur man "placerar tillgångar",
-han har givetvis ångest över hur det skall placeras med tanke på den skakiga ekonomin.
Guld eller silver är frågan? Eller är ädelmetll-hypen en bubbla det med som bostadsbubblan?

Posted on: 2010/3/9 0:19

See User information
Inflation sker över hela världen just nu, speciellt västvärlden. Jag skulle ta mig in i guld och silver så fort som möjligt. Det är svårt att veta om priserna kommer gå ner något det närmaste halvåret.
Men på lång sikt, ett år och framåt är de flesta överense, guld kommer gå upp i taket och dollarn och europeiska valutor kommer gå åt skogen.
Läs om guld och silver, det finns massor att lära sig, att stanna i cash eller fonder i dagens läge känns väldigt läskigt.

Posted on: 2010/3/9 3:36

See User information
Håller med tompatomp i denna fråga, priset kan bara gå upp på guld eftersom ekonomin inte ser ut att stabilisera sig snarare tvärtom, Greklandsmyglet senast är nog bara toppen på isberget. Dessutom så har det nu hittats guldtackor gjorda i tungsten, finns det många ton av dessa? Vad händer med guldpriset om denna skandal kommer fram..!

Posted on: 2010/3/9 5:21
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Jag har undersökt saken noggrannt.

Guldpriset kommer att stiga.

I vintras var jag på exkursion vid några guldfält i Afrika. Man säljer småklimpar med lite föroreningar av silver och koppar för 40 kr/grammet, relativt rent guld för 80-90 kr/grammet och s.k "99.9" för 1.200 kr/10 gram bestånde av hoppressade guldklumpar som ligger mellan träplattor.

Men när man frågar dom som annonserar att dom köper guld till högsta dagspris härhemma ger dom ungefär samma pris om man räknar om karaten.

Så om man köper guld och tror att man skall kunna kliva in hos en guldsmed och tjäna storkovan så kan man känna sig blåst.

Däremot kan man ju lägga det i sitt lilla fack och låta det ligga där...

Lite illustrationer från området följer nedan:

Nedgång till gruvhålet.jpg
Denna gång leder 25 meter ner och därnere finns det gamla gruvgångar som tidigare spärrats genom en rasolycka. Dom som tog sig ner hittade skelett med redskap därnere, tog redskapen och hackar vidare.

Vaskborden.jpg
Dessa vaskbord finns sedan många år vid en damm på det gamla gruvområdet. På googlemaps ser den ut som om hela botten är täckt med kvicksilver.

Med guldvaskerskorna.jpg
Dessa kvinnor står i stekande sol och tvättar fram guld hela dagarna och tjänar en liten slant genom att utsätta sig för kvicksilverförgiftning. De gör det för att få pengar till sina barns utbildning och ha tak över huvudet. Världens snällaste människor!

Jag åker ner några gånger om året och vet var man handlar. Men såvitt jag vet skall man betala moms vid hemkomsten.

Posted on: 2010/3/9 6:33

Edited by micro on 2010/3/9 18:47:53

See User information
Monday, March 8, 2010
Bob Chapman on the Gold Plated Tungsten Bars Scandal
Gold Counterfeiting: German TV discovers 500g Tungsten bar from bank
Bob Chapman returns on the Tungsten Gold plated bars scandal after a German TV have found a Tungsten bar sold as gold and professionally counterfeited , Bob Chapman advises against Gold bars if you are not able to check them out very carefully , he prefers coins to bars

http://www.youtube.com/watch?v=Tz79A8EXHlI&feature=player_embedded

German ProSieben TV Channel Finds 500 Gram Tungsten Bar At W.C.Heraeus Gold Foundry With Bank Origin

From my estimate, 500 grams (or about 17.63 ounces) of gold at spot should be about $20,000 (US) instead of just over $20 (US) that Tungsten would be worth. That’s quite a rip-off. Via Infowars

Tyler Durden
Zero Hedge
March 2, 2010

German TV station ProSieben finds what appears to be some evocative proof of gold counterfeiting, in the form of tungsten gold substitutes coming to the W.C.Heraeus foundry, which is the world’s largest privately-owned precious metals refiner and fabricator, located in Hanau, Germany. The foundry has isolated at least one 500-gram tungsten bar due for melting, originating from a (so far) unnamed bank, which as the head of the foundry stated made the unpleasant discovery that “not all the glitters is gold.”

Tungstengold Tungsten Gold Wolframgold Wolfram Bars

http://www.youtube.com/watch?v=ZKczs-7BFRI

Posted on: 2010/3/9 8:56
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Jämfört med ovanstående känner jag mig oerhört seriös! Är det inte fantastiskt hur lätt folk låter sig luras av fina lokaler och invecklade namn på engelska medan de absolut INTE skulle handla av mig som ju ställer upp av ren hjälpsamhet. Människan är ett djur som VILL bedragas, det är ganska märkligt faktiskt...

Varenda människa har väl hört om att man skall bita i guld. Men om dom kommer med en 500 grams falsk guldtacka med "tungsten" i vågar ingen bita!

Folk står på knä och tigger om att bli blåsta, undras på att de blir bönhörda ibland...

Posted on: 2010/3/9 10:28

See User information
Så summa summarum är att köpsmå tackor, eller mynt? Ska man då gå samlarserier, som viktmässigt derkar dyrare pga samlarstatus, eller ska man vid en större investering bara gå på vikt för att kunna konsolidiera sitt kapital?
Fan nu börjar jag bli sugen på att göra det här själv, bankens ettor och nollor blir nog inte mer värda med tiden

Posted on: 2010/3/9 15:45

See User information
Vill någon sälja lite äkta guld eller silver så säg till mig.

Posted on: 2010/3/9 18:50
Administratör och grundare av vaken.se

Anonym
Jag har en tacka som tyvärr inte fått ligga i den för tackan avsedda skyddsboxen och är därför mycket repig. Den har förvarats i en påse av sammet.
Den är gjuten någongång på 1970-talet (Kanske tom 1960-talet) och har något sydafrikanskt viktmått närmare 1 kg.
Jag skulle gärna visa bild på den, men avstår, eftersom färgerna gör den ser jävligt fejk ut

Guld var den 22 februari 2010 värt cirka 259 kronor/gram, så ge ett bud.
Den är gjuten av South African Gold company.
Den är gjuten i en sån där klassisk tacka som man inte kan lyfta med en hand, eftersom vinkeln gör man inte får tillräckligt med grepp.
Det står dock inte 999.9 Fine Gold på den som det gör nuförtiden på tackor, men det kanske det inte gjorde förr.

See User information
Jag var inne på "libertysilver.se" och tittade på dom brittiska guld mynten "Brittisk Guldsovereign". Har ni märkt att på ena sidan myntet så är det en riddare med svärd som slåss mot en drake "orm". Ganska intressant symbolism eller vad tycker ni?

Posted on: 2010/3/10 9:13

See User information
Det är Sankt Göran och Draken som finns i olika versioner runtom i Europa. Serberna firar St Göran genom att bli dyngraka nån gång i maj tror jag att det är. Scouterna firar honom också men genom att gå i kyrkan i uniform eller nåt. Legenden utspelar sig framför Bagdads portar när en drake hotade hela stan och ville spy ut eld och sätta eld på hela skiten om inte kungen offrade sin dotter som var jungfru. Till sist slängdes hon ut genom porten och inväntande gråtande sitt öde men då dök St Göran upp och klöv drakens huvud med sitt svärd och allt var frid och fröjd...

Posted on: 2010/3/10 10:32

See User information
Där ser man vad lite man vet.

Det värkar vara slut på lagret på ganska många varor på libertysilver.se
Kan det vara tillfälligt eller börjar folk köpa på sig ädelmetaller i större skala nu?

Posted on: 2010/3/10 11:49

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper