vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Robot soldat!

See User information
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article6749365.ab

Enda skillnaden mellan en robot och en tränad soldat är att soldaten kan välja!

Helt otroligt...

Posted on: 2010/3/10 11:37
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Robot soldat!

See User information
Blir bra när de sjunker i pris... Då kan de göra nytta i räddningsauktioner i fredstider. En fältläkare som kan ha med sig ett helt laboratorium...

Hehe, soldaten kan välja mellan att lyda eller placeras i fängelse, alternativt avrättas...

Posted on: 2010/3/10 11:45
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
:)

Posted on: 2010/3/10 12:05
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Nej pingubenji. Soldaten kan välja mellan det du nämnde, eller att ta upp sitt vapen och avrätta befälet i sista sekunden. Antingen dör han också efter det eller så får han fler soldater på sin sida. Tack vare sin fria vilja som ingen maskin någonsin kommer ha.

Du tror inte robotarna kommer skada mer i krig än vad de kommer hjälpa oss i "räddningsauktioner i fredstider".

See User information
Intressanta tankar, du har rätt. Men de som är soldater är redan hjärntvättade "att de gör något bra", annars skulle de inte vara där. Och jag vet inte många som skulle riskera sitt liv på det sättet du beskriver, de flesta lyder för att överleva. Så detta scenario är mycket osannolikt (det sker säkert... men inte ofta). Människorna är programmerade...

På samma sätt kan det skapas datorsystem som löser problem själv genom att utveckla egna strategier. Så samtidigt som det går att skapa programmerade människor kan vi skapa fritänkande maskiner. Allt programmerat är inte "styrt". Det går att programmera ett system som utvecklar sig själv och då kan sägas bestämma över sig själv. För det är omöjligt att förutse vad systemet kommer lära sig för strategi.

Naturligtvis kommer denna uppfinning skada mer i krig...

Posted on: 2010/3/10 13:37

See User information
...tänk om dagens uppsjö av spel a´la "battlefield" är till för att slipa en stridande AI? Eller så är det som med de flygande drönarna...

Även om detta inte är promote'at så finns det ju en anledning att följa denna utveckling.

Posted on: 2010/3/10 14:08

Anonym
Håller med det mesta pingu men det är fler soldater än vad du tror som gråter sig till sömns om nätterna. Följer ordern för att överleva precis som du säger men det betyder itne att dom måste vara hjärntvättade. Folk är för fega nu för tiden. Skulle mitt befäl beordra mig om något som skulle skada en oskyldig skulle jag skadat mitt befäl kan jag säga dig. Jag tar risken att själv bli avrättad efter utan att tveka om ett sånt beslut skulle fattas utav mig. Sker sällan som du säger, men det KAN fortfarande ske och har skett förr.

Det jag menade med "fria viljan" är att en maskin aldrig kommer komma upp till vår nivå när det kommer till empati, förståelse, medmänsklighet. Jag som förklarar så dåligt, fri vilja var fel ord... Även om vissa tror att robotar inom 50 eller 200 år kommer ha känslor så tror inte jag det .. En robot kan vara fritänkande som du säger men är begränsad till det den skapats för. En robot kommer aldrig kunna känna samma känslor som oss precis som ett djur fortfarande inte kan skilja på rätt och fel inom så många kategorier.

Vår "förståelse" kan få en enda att resa på sig när alla andra sitter och blundar, och den där enda personen brukar räcka för att väcka folk ibland. En människa kan hjärntvättas tillräckligt tills människan inte är annat än en styrd robot, men en robot kommer aldrig kunna programmeras till att bli en riktig människa.

See User information
Huvva! Den var så lik ett djur när den stapplade omkring så jag tyckte synd om den när en kille sparkade till den så den nästan ramlade

Posted on: 2010/3/10 16:08
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Kan en ande ockupera en maskin? Biotekniska utvecklingen med quantumdatorer är väl i högsta grad på gång och då kanske första steget till en sann AI-bas finns? Jag tror det finns en dröm om att kunna skapa en artificiell individ för dem som vill leva för evigt. I detta fall handlar det dock om att man överför sina patterns till en artificiell hjärna.

Må det aldrig bli verklighet!

Posted on: 2010/3/12 6:01

See User information
Vad skönt det skulle vara att äntligen få ett minne som kommer ihåg det man vill komma ihåg... inte som nu, att glömma baserat på hur lite det repeteras eller baserat på en bias man själv sätter beroende på intresset för ämnet...

Jag hoppas verkligen vi kan få till det du beskriver under min livstid. Sen kan vi säkert utveckla bättre "helt biologiska" kroppar och skicka medvetandet dit... med en backup lagrad på en hårddisk någonstans...

Läs lite om hur raelierna ser på det hela... de har en mycket intressant syn på vad en robot är för något... (men jag gör inte reklam för att gå med i rörelsen, bara läsa om deras syn)

Posted on: 2010/3/12 11:28

See User information
Haha, jag må då säga att det är intressant och att tanken slagit mig många gånger, och även visat sig bland annat i slutet av Assasins Creed II.

Spår och ledtrådar om att det gick till så, kan man hitta i bland annat religiösa skrifter och traditioner. Det är dessa utomjordiska skapare som Moses, Jesus, Buddha och Muhammed talade om. Nu är det dags att välkomna dem som skapade oss och livet på vår planet.

Låter som serien V!

Även hissingers uttalande om hur ett iscensatt hot från ovan skulle ena världen för att undergå en världsregering.

Fritt att tolka hur man vill. Vad spelar välkomnandet för roll om det är för den goda sakens skull, även om det är iscensatt?

Posted on: 2010/3/12 18:44

See User information
Lite länkar kanske OT men i a f...

Intendix

Galactica:Sabotage

Descendants

Regen

Snygg grafik tycker jag,verkligen...snart som dataspel,förmodar jag.

Posted on: 2010/3/12 18:59

See User information
Pingubenji, skulle du, i god tro lägga dig ned i en maskin där de läste in informationen från din hjärna, kopierade in den i en maskin och sen raderade den i din hjärna, vilket man kan säga är vad denna överföring innebär.
Som med teleportering slutar man ett tag att existera för att byggas ihop på nytt.
Detta är egentligen inte du, i den där maskinen, du har identifierat dig på så sätt med dina minnen och tankar som kommer leva på något sätt i maskinen. Men du kommer bara vara helt rentorkad inuti, gå runt som om du inte visste vad som var upp eller ner sen, eller vad ska hända med själva kroppen, och hjärnan om den inte kan ta sig in i maskinen även om informationen, skuggan av dig tar sig in där?

Det är en stor skillnad mellan medvetandet och medvetandets innehåll eller hur?
Hur ska transitionen äga rum utan att ditt medvetande släcks ned först, d.v.s. att du faktiskt dör?

Posted on: 2010/3/13 3:49
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Skulle tro att det blir mer som i de senaste filmerna; man kopplar upp sig till en robot = nervsignalerna går vidare till roboten istället för till den mänskliga kroppen. Detta är fysiskt möjligt om man sätter en robot arm på sin kropp. Vet inte hur det fungerar i externa ting dock.

Men Avatar och många andra filmer de senaste två åren går ju ut på detta.

Posted on: 2010/3/13 12:21

See User information
Ända tillbaka till filmer som Matrix och The Thirteenth Floor finns ju temat. Lain - The Serial Experiment är också ganska liknande idé tycker jag fast det där är vice versa eller vad man ska säga.
Star Treks borger är också en rätt gammal idé.

Skulle kunna säga nästan att detta originerar nog ända tillbaka till idén om golems, hur människan med hemliga tekniker kan andas liv i till synes "död" materia.

Posted on: 2010/3/13 12:37
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Pingubenji, skulle du, i god tro lägga dig ned i en maskin där de läste in informationen från din hjärna, kopierade in den i en maskin och sen raderade den i din hjärna, vilket man kan säga är vad denna överföring innebär.

Ja, när min biologiska kropp började falla sönder/åldras skulle jag överväga detta mer och mer. Exempelvis om jag blev förlamad (så att signalerna från hjärnan inte kom fram till armar och ben) utan möjlighet att reparera nerverna.

Quote:

Men du kommer bara vara helt rentorkad inuti, gå runt som om du inte visste vad som var upp eller ner sen, eller vad ska hända med själva kroppen, och hjärnan om den inte kan ta sig in i maskinen även om informationen, skuggan av dig tar sig in där?

Det är en stor skillnad mellan medvetandet och medvetandets innehåll eller hur?

Jag antar att du refererar till min fysiska kropp när du säger att den skulle vara rentorkad inuti (Hjärnan skulle inte nödvändigtvis behöva raderas). Om kopieringen blev lyckad så uppstår naturligtvis flera filosofiska frågor: "Är det rätt att döda sin originalkropp?" "Vad är liv?" "När är man död?" osv osv...

Quote:

Hur ska transitionen äga rum utan att ditt medvetande släcks ned först, d.v.s. att du faktiskt dör?

Jag föreställer mig att kopieringen skall kunna göras i vaket tillstånd utan att originalet dör. Helt plötsligt lever man på två ställen. Dock så blir intrycken annorlunda för kopian. Så en sekund efter att kopieringen utförts kan man säga att kopian är en annan individ, den har upplevt något annat än originalet och delar inte längre samma tankar och minnen.

Så jag ser det som att man skapar liv.

Tilläggas bör att jag skulle vänta på generation 4 eller 5 av teknologin för att undvika buggar... det finns ingen mening med att bli sämre än originalet...

Posted on: 2010/3/13 13:46

See User information
Poängen som du själv understrukit är att det som lever i maskinen är en kopia och inte du, inte ditt medvetande.

Posted on: 2010/3/13 22:25
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Hmm, pingu; jag undrar lite över Karma i detta perspektiv ;).
Ska alla handlingar gå ogjorda? Alla är inte lika goda som dig du vet.

Posted on: 2010/3/14 0:00

See User information
En annan film om samma ämne som illustrerar vad jag menar med att människans själ inte äntrar maskinen men bara själens innehåll;

Tron, där MCP (Master Control Program) äter upp alla andra program, assimilerar dem som borgerna säger och ställer allting under en central viljas makt.

Om medvetande är "insytt" i rumstidens egna väv, och bara har den här kroppen för att se ut, då kan du inte flytta det, det är icke-lokalt i egentlig mening. Men någon slags interface kan möjliggöra en tvåvägskommunikation mellan själ, via kropp och maskin.
Dock är det tvivelaktigt om själen skulle kunna bruka sig direkt av maskinen.
Den nivå själen kommer åt den materiella världen på är nog så otroligt mikroskopisk att vi inte har några fysiska verktyg för att påverka något sånt, inte ens med nanoteknologi.

Posted on: 2010/3/14 1:06
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Hur fungerar sinnena för en maskin och kan man bestämma egenskaperna för dessa?

Lukt känsel syn smak och hörsel?

Posted on: 2010/3/14 1:09

Anonym
Quote:

Xtas skrev:
Den nivå själen kommer åt den materiella världen på är nog så otroligt mikroskopisk att vi inte har några fysiska verktyg för att påverka något sånt, inte ens med nanoteknologi.

Well said !

See User information
Haha, ja Xtas skrev ett bra svar innan jag ens hann fråga ^^

Posted on: 2010/3/14 1:28

See User information
Quote:
jag undrar lite över Karma i detta perspektiv ;).
Ska alla handlingar gå ogjorda? Alla är inte lika goda som dig du vet.

Konceptet karma är för mig bara ett verktyg att påminna sig själv om att behandla andra människor bra. Det är ett bra verktyg som kompletterar "Behandla andra som du vill de ska behandla dig".

Om karma däremot är något mer, om det fungerar som religionerna föreställer sig det. Då får vi nog snarare experimentellt upptäcka hur en kopia påverkas av karma. Jag tror inte vi kan tänka ut detta. Så då får vi väl ta smällen när vi försöker kopiera någon som har mycket karma.

Quote:

Hur fungerar sinnena för en maskin och kan man bestämma egenskaperna för dessa?

Lukt känsel syn smak och hörsel?

Jadu, iom att man nuförtiden kan ansluta elektronik till nerver som möjliggör sinnen med fler frekvenser så tror jag snart att vi kan se mer... Tänk att kunna se infrarött ljus eller höra ultraljud... En helt ny värld av intryck.

Jag ser fram emot ett bättre sinne för elektricitet. Och magnetfält. Sedan kanske ett organ som kan sända magnetfält. En slags vetenskapligt konstruerad telepati som skulle snabba upp förmedlandet av känslor och kanske till och med mentala processer vi kallar tankar.

Jag tror faktiskt att det skulle vara möjligt att avla fram telepati, avla fram individer som är känsliga för strålning till den grad att de kan använda det för kommunikation, men det är moraliskt vidrigt att avla fram nya förmågor hos djuret "människan". Så jag skulle inte stödja denna forskningen.

Posted on: 2010/3/14 10:40

See User information
Quote:

Jadu, iom att man nuförtiden kan ansluta elektronik till nerver som möjliggör sinnen med fler frekvenser så tror jag snart att vi kan se mer... Tänk att kunna se infrarött ljus eller höra ultraljud... En helt ny värld av intryck.

Jag ser fram emot ett bättre sinne för elektricitet. Och magnetfält. Sedan kanske ett organ som kan sända magnetfält. En slags vetenskapligt konstruerad telepati som skulle snabba upp förmedlandet av känslor och kanske till och med mentala processer vi kallar tankar.

Jag tror faktiskt att det skulle vara möjligt att avla fram telepati, avla fram individer som är känsliga för strålning till den grad att de kan använda det för kommunikation, men det är moraliskt vidrigt att avla fram nya förmågor hos djuret "människan". Så jag skulle inte stödja denna forskningen.

Men varför ska man återuppfinna hjulet liksom?
Telepati, elkänslighet och klärvoajans/ESP är inneboende förmågor i människan, vad skulle maskinen tjäna till?
Det är utanpåverk för att människan tappat kontakten med sitt sanna jag, i mina ögon något demoniskt alltså som vänder fokusen till något därute som ska förbättra ditt inre när det enbart ska ske i det inre.
Jag hör ofta ljud och ser saker som inte många andra lägger märke till, inte för att prata om just dessa fenomen men för att poängtera att man faktiskt kan lära/återhämta vad man tappat i sinnesväg.

Posted on: 2010/3/14 12:48
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper