vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Exakt VAD är faran med GMO?

See User information
Tyvärr har jag själv inte riktigt fattat exakt vad faran med GMO är. Eller finns det en ekonomisk del och en näringsfysiologisk och en mångfaldsdel i frågekomplexet?

Jag är verkligen inte ut på att vara ironisk, men samtidigt vet jag ju att matsmältningen funkar väldigt olika hos folk. Flera bekanta äter högst ohälsosamt och mår ändå bra.

Men jag vet också att exempelvis Kenya har vägrat ta emot hjälp bestående av extra lågpris på genmodifierad majs. Det talas också mycket om soja.

Om jag skall debattera i frågan behöver jag veta mer om vilka reella farhågor som får känslorna att svalla!

På förhand tack...

Posted on: 2010/11/6 18:12
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Exakt VAD är faran med GMO?

See User information
Jag är ingen expert på området, men bara de faktum att grönsakerna görs beständiga för att klara besprutning gör att jag ryggar tillbaka, för vi människor är inte byggda att klara av detta.

Sen använder de inte lika mycket GMO i djurfoder som jag nyss skrev, för att de är rädda att det påverkar djuren.
Bara riktigt tama djur som kor och grisar ges detta någorlunda, men ofta inte hundar och katter som egentligen är rovdjur. Däremot brukar ju media reagera när även kor och grisar får detta.

Posted on: 2010/11/6 18:18
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
All monokulturmat är förvanskad och måste dessutom besprutas-behandlas[]kemiskt.

Naturens läkemedel har de akademiska/tänkarna/vetarna ratat sedan i alla fall sedan 1500-talet...

Följer du samhällets idéer om läkekonst då dör du garanterat sjuk,med en dosett/piller.

Posted on: 2010/11/6 20:30

See User information
http://www.youtube.com/watch?v=WOMqwPxUx54

sök lite på youtube så hittar du massa info.. :)

Posted on: 2010/11/6 20:45

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
Tyvärr har jag själv inte riktigt fattat exakt vad faran med GMO är.

...en ekonomisk del och en näringsfysiologisk och en mångfaldsdel...

De argument som jag hört är samma som du tog upp.

1. Lurendrejeri mot bönder i exempelvis Indien. Det går inte att använda de frön som vissa GMO-grödor producerar. Så bönderna tvingas köpa frön varje år... detta görs egentligen för att minimera riskerna för punkt 3.

2. Vi leker med genmodifiering. Vi vet ännu inte hur genmodifierad mat påverkar graviditeter eller andra kritiska förlopp i människans liv. Vad händer med människokroppen vid kontakt med specialdesignade växter? påverkas människans celler av spännande dna-sekvenser?

3. GMO-grödor sprider sig lätt och ersätter/påverkar all fauna. Hela ekosystem kan slås ut av nya (fel)-designade arter som övertar områden som inte var menade att övertas.

Men om utvecklingen inom GMO inte hade skyndats på så fruktansvärt så är det egentligen en bra teknologi. Vi borde bara undersöka effekterna mer i växthus innan vi sprider det i naturen, utan kontroll. Vi borde säkerställa att vi inte sprider något som vi sedan ångrar... vi leker trots allt med vår hemplanets grundstenar... den bräckliga natur som gett upphov till liv.

Vi leker med det som håller oss vid liv.

Men min dröm är att en gång i framtiden kunna plantera ett frö som växer upp och blir ett fint hus på ett år.

Som det är nu tror jag att steget från GMO till att designa människor är väldigt litet.

*Doktorn... kan man få lite grönare ögon och snabbare muskeltillväxt till min blivande son? Vad kostar det? Ja just det, gör honom ljushårig, gillar inte mörkt hår....*

Vi kommer se på "liv" lite annorlunda i framtiden. Levande varelser kommer alla ses som skapelser av designers. Vi kommer säkerligen ha husdjursdesigners som skapar söta små varelser till oss att leka med. Vi kommer kanske ha tävlingar i att skapa de bästa öken-koloniserande varelserna.

Exempelvis skulle vi kanske besluta oss för att tillverka ett djur som älskade att förvandla ökenmark till bördig mark. Djuret skulle kunna dricka saltvatten och separera salt och vatten i kroppen. Saltet skulle den kunna spotta ut i havet igen och sedan gå och kissa vatten i kanten av öknen. Sedan skulle den kunna äta det gräs som började växa för att orka göra samma procedur igen. 500 000 sådana djur skulle kunna revolutionera ökenbevattningbehovet. Ett annat namn på det är terraforming

Eller så skapar vi bara en växt som breder ut sig som en lång slang som separerar salt och vatten samtidigt som den pumpar vatten från hav till öken. Den "växten" kan säkerligen utvecklas så att den automatiskt växer i den riktningen det är torrast.

Posted on: 2010/11/6 20:53

See User information
Jag har bara börjat sätta mig in i GMO-frågan och blir mörkrädd när jag förstår hur mycket ekonomiska intressen som ligger bakom. Följ vägen till pengarna och du hamnar hos Monsanto.

Det finns en film jag verkligen kan rekommendera Le Monde selon Monsanto (finns på Pirate Bay)

Det som även skrämmer mig är att from nästa år får fröförsäljarna betala en avgift på 3000kr/frösort. !!!??? (läste på texteven för några dagar sedan). Detta innebär att våra gamla frön som är väl testade på vårt klimat kommer att försvinna snabbt och svårt/omöjligt att få tillbaka.

Monsanto fröna är preparerade för att klara bla Roundup några gånger/säsong. Möss blir sterila efter 3 generationer. Grödor som ej kommer från Monsanto blir påverkade och missbildade. Bönderna och vi konsumenter kan bli tvingade att endast äta föda från Monsanto frön (vilket innebär starka bekämpningsmedel)

läs mer på www.hejdagmo.se

Monsanto säljer både dessa frön (som de har fått patent på) och de säljer bekämpningsmedel som måste användas vid denna typ av odling.

Jag rekommenderar alla att läsa filmen och att söka på internet.

GMO är ett av de största sveken på vår jord???

Posted on: 2010/11/6 20:54

See User information

Du eller jag spelar ingen roll, vår moders kultur gör det...

HUR KAN JAG BESKRIVA DUMHET AKA HUMANITY!!!?

Kort vad jag sett...

Vi är BARN... Specellt våra "ledare", som inte har en haj, utan blivit sagda av en hajp-trio om vad som händer o sker...

Vi är barn... Vi gör vårt val, om vår framtid...

ALLT jag säger, om det... VAR lyckling... Se inte på skit... "Change the channel".

Och då.... Räddar vi varandra!

Varför kan en familj idag äga din pers.... JAAAA person... DU SOM MÄNNISKA DÅ?

Posted on: 2010/11/7 1:23

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Quote:

ekan skrev:
Jag har bara börjat sätta mig in i GMO-frågan och blir mörkrädd när jag förstår hur mycket ekonomiska intressen som ligger bakom. Följ vägen till pengarna och du hamnar hos Monsanto.

Det finns en film jag verkligen kan rekommendera Le Monde selon Monsanto (finns på Pirate Bay)

Det som även skrämmer mig är att from nästa år får fröförsäljarna betala en avgift på 3000kr/frösort. !!!??? (läste på texteven för några dagar sedan). Detta innebär att våra gamla frön som är väl testade på vårt klimat kommer att försvinna snabbt och svårt/omöjligt att få tillbaka.

Monsanto fröna är preparerade för att klara bla Roundup några gånger/säsong. Möss blir sterila efter 3 generationer. Grödor som ej kommer från Monsanto blir påverkade och missbildade. Bönderna och vi konsumenter kan bli tvingade att endast äta föda från Monsanto frön (vilket innebär starka bekämpningsmedel)

läs mer på www.hejdagmo.se

Monsanto säljer både dessa frön (som de har fått patent på) och de säljer bekämpningsmedel som måste användas vid denna typ av odling.

Jag rekommenderar alla att läsa filmen och att söka på internet.

GMO är ett av de största sveken på vår jord???

På Engelska:

http://video.google.com/videoplay?docid=6262083407501596844#

Posted on: 2010/11/7 11:01
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Tänk vad gmo är, en växt med gener från människor djur mm.

Man kan i praktiken programera om växterna till lite allt möjligt.

Man kan ju få växter att producera plast , olja, kemikalier.

Tänk dig äta smör eller olja från raps med gener från människor och insekter = Kannibalism.

Klart kroppen mår dåligt av sånt skit.

Posted on: 2010/11/7 11:30

Edited by Shen on 2010/11/7 11:47:46
Resized Image

See User information
Filmen: "Le Monde selon Monsanto" heter "Monsantos Värld" på svenska och den har Vaken.se med svensk text till försäljning mot donation vid våra manifestationer. Skriv till info@vaken.se för att beställa den om ni samtidigt skickar in en bra donation så vi kan jobba vidare med vårt viktiga arbete.

Posted on: 2010/11/7 12:11

See User information

Studierna på vad som händer om du äter genmanipulerad mat är mycket bristfälliga
De studier som utförts på råttor har dock påvisat en ökad sterelitet och missfall . 1/2av råttungarna dog efter 3 veckor efter att mödrarna ätit gmo-bönor. Vid tredje generationen var alla råttor som ätit gmo sterila. Så man kan ju bara spekulera i hur det påverkar männniskor. Dessutom har man ingen aning om vilka gener genmanipulerad mat stänger av och aktiverar. Så förutom att det är hälosåvådligt kan det alltså ändra din dna och orsaka sjukdomar cancer förgiftning etc hos den som äter det.. Jeffey Smith (författare av boken seeds of decpetion)expert på området sammarfattar det här mycket bättre än mig:
http://www.youtube.com/watch?v=WUYOhJE-8U0
Jag rekommenderar starkt att du går in och kollar vad han har att säga.

The health dangers of genaticalley modified food:

pt1: http://www.youtube.com/watch?v=94d-KVorSHM

pt2: http://www.youtube.com/watch?v=710tmYMxsyY

pt3: http://www.youtube.com/watch?v=ggtAzd8HMj0

pt4: http://www.youtube.com/watch?v=Eyzu5NEWCTE

pt5: http://www.youtube.com/watch?v=ElKHbNAETME

pt6: http://www.youtube.com/watch?v=j4UmYU7cCkE

Så frågan varför vi inte ska ha gmo är självklar för mig: Jag har ingen lust att vara en mänsklig försökskanin.

Posted on: 2010/11/8 9:59
kolla gärna in min blogg på passagen: http://blogg.passagen.se/infinituss/

See User information
I farorna ingår att GMO-grödor besprutas med farliga bekämpningsmedel.

Jag har varit i kontakt med svenska GMO-motståndare som haft kontakt med en biotekniker som har en gentisk sjukdom, den genen som orsakar sjukdomen är enligt henne samma som tillsatts en typ av GMO-lax.

Vad jag hört bryts inte allt materail hos grödorna ned i matsmältningssystemet, så en GMO-gröda kan innehålla material som är skadligt för kroppen.

Vanliga grödor har ätit av människor i tusentals år och är skapade av om man så vill gud, GMO-grödor kan innehålla gener som är till för att t. ex. tillverka gifter eller speciella kemikalier, detta kan också hamna i maten.

Forskning visar att GMO-grödor orsakat bland annat sterilitet men vad exakt det beror på behöver det forskas vidare på.

Posted on: 2010/11/8 11:03

See User information
GMO som jag ser det är ganska säkert en del i avbefolkningsagendan.

Den forskning som bedrivs och är oberoende blir ju i regel mörklagd och tystad, de ekonomiska intressena och därmed den större politiska makten och etablissemanget vill enbart se positiv forskning publicerad om ämnet. När det framläggs att det är cancerogent, missbildande och hälsovådligt på andra sätt så ifrågasätts alltid forskarens person och trovärdighet. Som att det är underförstått att det "måste" vara bra för att det är "framsteg." Steg fram mot en avgrund.

Pingu, jag kan verkligen inte säga annat än att dina drömmar är som moroten Monsanto vill att vetenskapstroende ska dofta framför sig, att man har rätt att leka Gud med skapelsen.
Men jag tror bara mutationer, cancer samt de fyra krig, svält, kamp och död följer i fotspåren på en sådan eugenisk idé applicerad kommersiellt och globalt.

Inte bara avbefolkning men också anpassning av arbetsstyrkan är troligen ett av målen. Kan man genom maten förändra de fysiska egenskaperna på de som äter den kommer den dåliga sortens forskare vilja göra det till en exakt vetenskap, sen kommer den dåliga sortens ekonomer genom att manipulera marknaden få "rätt" folk att äta "rätt" mat och därigenom förminska eller förstora "rätt" organ.

Inget gott kan komma av att synda mot varelsers strukturella integritet.
Senast blev det ju översvämning om vi ska tro vad den gamla boken säger.

Posted on: 2010/11/8 14:35
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Genom evolutionens lopp har organismen anpassat sig till olika miljöer.

Varje gång en organism går vidare i evolutionen sparas gener som inte används som rest gener.

Dessa gener betraktas som skräp pga dom inte spelar någon nuvarande roll i den befintliga organismen.

Grejen är den att eftersom det är restgener från tidigare anpassning så har inte forskarna en aning om dess funktioner därav betraktar dem som skräp och finner sig i deras rätt att kunna radera bort dem.
Vad dom inte tänker på är att dessa gener kan komma fungera som en reserv inför organismens forskridning inom evolutionen.

Duvet att ordet slumpen bara finns pga man inte kan kartlägga en händelsekedjas orsak och verkan pga minnet inte har kapacitet och lagra all information därav fortkortar man det med ordet slumpen.

Och samma sak gör man med genetiken, det man inte förstår förkastar man för man inser inte vad dessa gener är en uppkomst utav.

Och då har man inte ens tagit till sig manipulationen som man utför vilket är än värre för man manipulerar växter som man inte har en 100% utförlig bild utav dess gentiska funktion.

Det sjukt och det är typiskt människan.

Posted on: 2010/11/8 16:15
Resized Image

See User information
Xtas skrev:GMO som jag ser det är ganska säkert en del i avbefolkningsagendan.

Kan man genom maten förändra de fysiska egenskaperna på de som äter den kommer den dåliga sortens forskare vilja göra det till en exakt vetenskap, sen kommer den dåliga sortens ekonomer genom att manipulera marknaden få "rätt" folk att äta "rätt" mat och därigenom förminska eller förstora "rätt" organ.

Jag skriver
jag håller med dig, om någon vill åstadkomma en befolkningsminskning kan det vara så här det kommer att gå till. Har även hört att vanliga frön ska sparas inlåsta i Antarktis/Arktis, om detta stämmer är det säkert något stort på gång.

för er som missat infot på vakens sida läs detta
http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=899

Posted on: 2010/11/8 16:17

See User information
Allvarligt talat hur svårt vore det inte att minska befolkningsmängden det är bara säga alla som har över x antal barn from år 2014 ex får betala en straffskatt.

Detta handlar inte om bara depolution det är ett svepskäl.

Detta handlar om att inte ge folk friheten för den bekostas på deras metoder och styra genom monopol.
För dom är frihet = Mindre makt åt dem för dom tror att ju mer dom äger och ju mer pengar dom har desstå längre kommer dom leva och ju lyckligare blir dom.
Det är ett primitivt sätt och tänka som grundar sig i svårt att släppa taget och vara i nuet och osäkerhet.
Dom är ochså hjärntvättade.
Annars hade dom utvecklat nya odlingsmetoder istället för och framför Gmo ex .
Det är därför vi inte ser skymten av fri energi och vi ser hur man förgiftar planeten mm och skapar lidanden.

Dom styrande lever i en illusion och en medeltida bild av sin omgivning.

Det ligger något mycket sjukare och sinnesjukt bakom.
Något som finns inombords dem själva.
Förmågan att känna hat och se ner på sin nästa.
Demonen inombords.
I Mina ögon är dom inte människor ens deras demoniska beteende lyser igenom masken dom bär som mänsklig kropp.
Mäniskorna sover och dom som styr dom sovande är såsom döda inombords.
Dom döda styr över dom sovande och vill att alla ska bli såsom dem själva.

Känslomässigt avtrubbade förvridna och trasiga inombords.

Det är därför sådant beteende belönas.

Posted on: 2010/11/8 16:44
Resized Image

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper