vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

SVD om vacciner

See User information
Känns så jävla tråkigt att behöva säga "vad var det vi sa?"

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/ ... for-vara-barn_5802555.svd

Posted on: 2010/12/12 9:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SVD om vacciner

See User information
Ja det är synd om barnen och de andra godtrogna.. Hoppas att folk vaknar upp lite och inte blint litar på myndigheter och läkemedelsföretag..

Posted on: 2010/12/12 16:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Ångrar inte en sekund att jag övertalade sambon att vi och våran då 3 åriga dotter skulle avstå från svin-vaccinationen, det blev mycket gräl, men det var det nog värt var det ser ut.

Tyvärr var jag inte lika påstridig när dottern skulle få alla andra vaccin, trots att bvc-tanten frågade om vi ville avstå, så sa jag "ni vet väl bäst, kör på" , (jag var inte riktigt vaken då). förresten, Polio? när insjuknade någon svensk i polio senast? "solidaritets-vaccinering" heter det visst, då kan man motivera vilken vaccination som helst, hur ofarlig eller obefintlig sjukdommen än må vara. kanske är man "solidarisk" genom att förkorta sitt liv genom vaccinationen, vad vet jag.

Posted on: 2010/12/13 21:52
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Quote:

sliparn skrev:
Ångrar inte en sekund att jag övertalade sambon att vi och våran då 3 åriga dotter skulle avstå från svin-vaccinationen, det blev mycket gräl, men det var det nog värt var det ser ut.

Tyvärr var jag inte lika påstridig när dottern skulle få alla andra vaccin, trots att bvc-tanten frågade om vi ville avstå, så sa jag "ni vet väl bäst, kör på" , (jag var inte riktigt vaken då). förresten, Polio? när insjuknade någon svensk i polio senast? "solidaritets-vaccinering" heter det visst, då kan man motivera vilken vaccination som helst, hur ofarlig eller obefintlig sjukdommen än må vara. kanske är man "solidarisk" genom att förkorta sitt liv genom vaccinationen, vad vet jag.

Väldigt beklagligt, tragiskt och hemskt att barn tycks ha drabbats av en hemsk sjukdom som en följd av svin-vaccinet!

Här på forumet blir det som att kasta bensin på elden, något som kanske ändå inte är så motiverat.

Varifrån kommer vaccinskräcken egentligen? Er personliga alltså?
- Självklart ska man inte vara dumdistrikt godtrogen, utan informera sig om den faktiska verkligheten.

När insjuknade en svensk i polio senast? - Bra fråga. Något du också borde fråga dig är vems förtjänst det är att vi inte kan minnas när polio var aktuellt. Vart tog polio vägen? Var det silverdrickandet mån tro?

Solidarisk vaccination, som du kallar det, är mkt effektivt. De positiva externaliteterna som följer av stora vaccinationsprogram är mycket stora. Du/ni som valt att inte vaccinera er mot tex svininfluensan löper tack vare att så många andra svenskar vaccinerat sig en betydligt lägre risk att drabbas än ni annars skulle gjort.

Vaccin är inte ofarligt, har aldrig varit. Det har ingen påstått. Om ni uppfattat det så är det bara att beklaga att ni själva invaggat er i en fantasi endast ni själva är ansvariga för. Det som är viktigt är att vaccinet inte är farligare än det man vaccineras för. Det är lika sant nu som på 50-talet. Vaccin är som nästan allt annat ett tvåeggat svärd.

Många har dött efter att ha vaccinerat sig mot diverse sjukdomar. Människor som av någon anledning är försvagade och inte klarade att stå emot det immunsvar en vaccination medför står för 99.9 % av de döda. Mycket beklagligt, självklart. (Precis som när barn drabbas av narkolepsi)

Men innan man säger att vaccin därför är onda och förkortar människors liv kan det också vara intressant att titta på den andra sidan av myntet. Hur många har inte behövt dö av div infektionssjukdomar som en följd av att de (och människor ikring dem) vaccinerats?

Så frågan kanske blir moralisk, är det rätt att riskera en persons liv för att rädda 5 miljoner?

Faktum är att flera av de sjukdomar som varit i stort sett utrotade i Sverige de senaste 40 åren börjar bli vanligare igen. Invandrare som kommer från länder där dessa sjukdomar är vanligare och där man inte blir vaccinerad som barn för med sig och sprider dessa. Kanske något att väga in i framtida vaccinationsbeslut...

Jag kan förstå att det är lätt att anfalla vaccinationer om man är en konspiratorisk person som ser satans verk var man än ser. Men om man dömer ut vaccinationer som något som inte borde förekomma och inte inser att man antagligen har sitt eget liv att tacka vaccinationer av tidigare generationer är man nästan dum.

Därmed inte sagt att man ska lite blint på allt man får höra, det finns ett läge mitt emellan total acceptans och totalt avvisande, något man inte märker mycket av på detta forum.

Posted on: 2010/12/14 3:06

See User information
Du Sven, mycket science-onani. DU kommer från Vof va?

Posted on: 2010/12/14 5:17

See User information
GSK Lobbade stenhårt för att kunna sälja sitt vaccin.
De har kopplingar till organisationer för att driva igenom detta mycket effektivt och detta borde ses över.

GSK och visst folk inom regeringen har konspirerat för att tjäna en massa pengar.
Dessutom har de sett till att inte bli skadeståndsskyldiga när det kommer fram att deras produkt skadar användaren.

Brottsbalken 1962:700
3 Kap. Om brott mot liv och hälsa

Den som tillfogar en annan person kroppsskada, sjukdom eller smärta eller försätter honom eller henne i vanmakt eller något annat sådant tillstånd, döms för misshandel till fängelse i högst två år eller, om brottet är ringa, till böter eller fängelse i högst sex månader. Lag (1998:393).

Utsätter någon av grov oaktsamhet annan för livsfara eller fara för svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömes för framkallande av fara för annan till böter eller fängelse i högst två år.

Posted on: 2010/12/14 8:58

See User information
Sven!

Ja du har läst din propaganda du, uppgifterna kommer förmodligen från WHO eller liknande organisationer, Organisationer som drastiskt vill minska jordens befolkning för att uppnå någon slags "hållbar" värld. Och sammtidigt tvingar dom på oss massvaccinationer som ska få oss att leva längre? Dessa mål går rakt mot varandra, så något av målen måste vara en lögn, vilken?

Och varför utsätta sej för onödiga risker?
Att vaccinera sej mot en ovanligt svag influensa, och öka risken att drabbas av betydligt allvarligare biverkningar, bara för att vara "solidarisk mot ekonomin", (att vi skulle slippa sjukskrivningar) är rent dumt!

Jag har flera goda vänner som vid 35-45 års ålder dött eller är döende i cancer, vad denna "epedemi" beror på kan varken jag eller någon annan ge tydliga svar på, men de ämnen som utgör adjuvans i vaccin som tex kvicksilver och aluminium säljs ju vara cancerframkallande, så kopplingar finns. Så då är frågan vilken sjukdom är jag mest rädd för att få, Cancer, mässlingen, röda hund, influensa, påssjuka eller kanske någon utrotad sjukdom?

Hade det funnits ett vaccin mot cancer, som kunde ge bieffekten röda hund, så hade jag inte tvekat, men inte det omvända!

Posted on: 2010/12/14 9:38

See User information
"Vaccin är inte ofarligt, har aldrig varit. Det har ingen påstått. Om ni uppfattat det så är det bara att beklaga att ni själva invaggat er i en fantasi endast ni själva är ansvariga för. Det som är viktigt är att vaccinet inte är farligare än det man vaccineras för. Det är lika sant nu som på 50-talet. Vaccin är som nästan allt annat ett tvåeggat svärd."

När jag frågade människor som fått vaccinet vilken information kring ev. risker dom fått svarade väldigt många ingen information alls och dom som faktiskt ställt frågan fick svaret ofarligt.
Dom som hade varit tveksamma skuldbelades och utpekade som osolidariska och kände sig tvingade trots att dom misstänkte att det fanns risker som ingen upplyst dem om.
Min poäng är alltså att det inte endast är "vi" som invaggat oss i en fantasi, informationen som går ut till "vanligt folk" som inte är intresserade eller pålästa kring vacciner och dess risker och bara tar dom för att alla andra gör det eller på uppmaning från sin läkare i många fall är bristfällig eller direkt felaktig.
Blir inte alls förvånad om nästa steg är en obligatorisk vaccinering som genomförs med eller utan medgivande.

Posted on: 2010/12/14 10:52

See User information
Study shows NO value in ANY Flu Vaccine

Common myths debunked - well and truely

A remarkable study published in the Cochrane Libary found no evidence of benefit for influenza vaccinations and also noted that the vast majority of trials were inadequate.

The authors stated that the only ones showing benefit were industry-funded. They also pointed out that the industry-funded studies were more likely to be published in the most prestigious journals...and one more thing: They found cases of severe harm caused by the vaccines, in spite of inadequate reporting of adverse effects.

The study, "Vaccines for preventing influenza in healthy adults", is damning of the entire pharmaceutical industry and its minions, the drug testing industry and the medical system that relies on them.

Myth 1: The Flu Shot is very effective.
Statistically, you are less likely to get the flu if you haven’t had a flu vaccine. A BCTV reporter in Vancouver, commenting on the overload in BC emergency rooms, said that out of 32 people who had received a flu shot, 30 got the flu.

Myth 2: The Flu Shot has a high success rate.
This is a vaccine that only has a 6.25% success rate. This is a pretty big under-achievement, considering that the average reaction to placebo injections of distilled water is 30%.

Myth 3: The Flu Shot is safe.
Hugh Fudenberg MD, who is the world’s leading immunogeneticist, says that if a person had 5 flu vaccinations between 1970 and 1980 he/she is 10 times more likely to get Alzheimer’s Disease than if he/she had only one or two shots.

Myth 4: There are no harmful ingredients in vaccinations.
Flu vaccines consist primarily of 3 categories of ingredients. First there are viruses and cultured bacteria. The second ingredient is the way in which they can be cultivated. This includes aborted human fetal cells, chick embryos, pig blood, monkey kidney tissue, cowpox pus, and calf serum, and all of these foreign proteins get injected straight into your bloodstream. A bit repulsive just thinking about it, isn’t it? The flu shot also contains neutralizers, stabilizers, carrying agents and preservatives such as mercury, aluminum, and formaldehyde. Formaldehyde is something that is used for embalming the dead and is known to cause cancer. There is no amount of formaldehyde considered safe when injected into a living organism.

Myth 5: The Flu Shot works.
The flu shot could actually weaken your immune system and make you more likely to catch this virus. It is has absolutely no value and should probably be avoided for your own safety. Not only is it loaded with toxic chemicals, but many people actually get the flu shortly after getting the shot, because it weakens their immune system instead of making it stronger like it is claimed to do.

Dr. Viera Scheibner, arguably one of the world's most respected scientists and scholars on vaccine medical data stated from her research and writings on vaccine science and history:: "Ever since the turn of the (last) century, medical journals published dozens and dozens of articles demonstrating that injecting vaccines (can) cause anaphylaxis, meaning harmful, inappropriate immunological responses, which is also called sensitization. (This) increase(s) susceptibility to the disease which the vaccine is supposed to prevent, and to a host of related and other unrelated infections."

"We see it in vaccinated children within days, within two or three weeks. (Most of them) develop runny noses, ear infections, pneumonitis, (and) bronchiolitis. It is only a matter of degrees, which indicates immuno-suppression, (not immunity). It indicates the opposite. So I never use the word immunization because that is false advertising. It implies that vaccines immunize, which they don't. The correct term is either vaccination or sensitization."

In addition, "Vaccines (can) damage internal organs, particularly the pancreas," so everyone vaccinated, including for seasonal flu, is vulnerable to contracting severe "autoimmune diseases like diabetes," Addison's Disease, Arthritis, Asthma, Guillian-Barre Syndrome, Hepatitis, Lou Gehrig's Disease, Lupus, Multiple Sclerosis, Osteoporosis, Polio, and dozens of others.

It is long past time to end the travesty of jabbing adults and children without a shred of evidence showing real benefit in spite of trying to find it, and with evidence of crippling harm, in spite of trying to mask it.

http://preventdisease.com/news/10/121 ... _value_flu_vaccines.shtml

Posted on: 2010/12/14 11:26

See User information
Quote:

Perennial skrev:
Du Sven, mycket science-onani. DU kommer från Vof va?

Nej, tyvärr vet jag inte vad Vof är.

Posted on: 2010/12/14 12:29

See User information
Quote:

Chriss skrev:

När jag frågade människor som fått vaccinet vilken information kring ev. risker dom fått svarade väldigt många ingen information alls och dom som faktiskt ställt frågan fick svaret ofarligt.
Dom som hade varit tveksamma skuldbelades och utpekade som osolidariska och kände sig tvingade trots att dom misstänkte att det fanns risker som ingen upplyst dem om.
Min poäng är alltså att det inte endast är "vi" som invaggat oss i en fantasi, informationen som går ut till "vanligt folk" som inte är intresserade eller pålästa kring vacciner och dess risker och bara tar dom för att alla andra gör det eller på uppmaning från sin läkare i många fall är bristfällig eller direkt felaktig.
Blir inte alls förvånad om nästa steg är en obligatorisk vaccinering som genomförs med eller utan medgivande.

Med vaccinet antar jag att du menar vaccinet mot svininfluensan.

Naturligtvis ska man aldrig få felaktig information om hur saker förhåller sig. Om någon sjukvårdspersonal sagt att det inte finns risker med en vaccination är detta såklart fel och beklagligt. Men jag hävdar att det ytterst alltid är du själv som individ som ansvarar för ditt eget liv och därför bör underrätta dig om saker i ditt eget intresse. När det gäller vård är det såklart ganska svårt, vi är utlämnade till andra människor som kan betydligt mer än oss själva. Men om någon haft intrycket att en operation eller en vaccination inte är relaterade till risker likställe jag det med att man inte vet att chips är gjorda av potatis. En bristande rent allmänbildande kunskap helt enkelt.

Men som sagt. Om någon pressats till att göra något eller deras frågor viftats bort är det självklart fel.

Man ska nog ha i bakhuvudet vilken pressad situation som rådde förra hösten kring svininfluensan. Något som först ansågs kunna döda hur många människor som helst blåstes upp rejält av framförallt media. Många var faktiskt rädda, något som visade sig vara omotiverat. Mot den bakgrunden kanske det går att förklara eller förstå många av de till synes omotiverade saker som skedde under vaccinationen.

Posted on: 2010/12/14 12:47

See User information
Quote:

sliparn skrev:
Sven!

Ja du har läst din propaganda du, uppgifterna kommer förmodligen från WHO eller liknande organisationer, Organisationer som drastiskt vill minska jordens befolkning för att uppnå någon slags "hållbar" värld. Och sammtidigt tvingar dom på oss massvaccinationer som ska få oss att leva längre? Dessa mål går rakt mot varandra, så något av målen måste vara en lögn, vilken?

Och varför utsätta sej för onödiga risker?
Att vaccinera sej mot en ovanligt svag influensa, och öka risken att drabbas av betydligt allvarligare biverkningar, bara för att vara "solidarisk mot ekonomin", (att vi skulle slippa sjukskrivningar) är rent dumt!

Jag har flera goda vänner som vid 35-45 års ålder dött eller är döende i cancer, vad denna "epedemi" beror på kan varken jag eller någon annan ge tydliga svar på, men de ämnen som utgör adjuvans i vaccin som tex kvicksilver och aluminium säljs ju vara cancerframkallande, så kopplingar finns. Så då är frågan vilken sjukdom är jag mest rädd för att få, Cancer, mässlingen, röda hund, influensa, påssjuka eller kanske någon utrotad sjukdom?

Hade det funnits ett vaccin mot cancer, som kunde ge bieffekten röda hund, så hade jag inte tvekat, men inte det omvända!

Om man har som utgångspunkt att WHO vill minska världsbefolkningen kanske man om man inte är påläst tror att det bästa sättet är att döda människor. Nu tror inte jag att det är WHO:s primära mål direkt, men låt oss gå på din linje.

Jag tror inte att det handlar om att minska jordens befolkning lika mycket som det handlar om att bromsa eller hindra den snabba befolkningstillväxt vi ser idag.

Och faktiskt är det så att förbättrad hälsa och minskad dödlighet tillsammans med högre ekonomiskt välstånd är i princip det enda som får människor att skaffa färre barn. Massdödande infektionssjukdomar och dåliga ekonomiska utsikter råder i de flesta av de länder där befolkningstillväxten är som störst. I äldre, stabila länder ser man motsatt effekt. Om man räknar bort invandringen minskar snarare Sveriges befolkning.
- Så att få folk att leva längre står inte i så stor kontrast till att vilja minska befolkningsökningen. Det finnas massor av belägg för detta och jag beklagar att du inte lyckats tillgodogöra dig den kunskapen.

Och varför utsätta sig för onödiga risker? - Ja, det är en bra fråga. Det är såklart upp till dig i varje fall att göra en avvägning och fatta dina egna beslut. Som jag tidigare sa menar jag på inget sätt att man ska vara godtrogen och naiv. Men det tjänar heller inget till att se spöken som inte finns. Att förneka eller bortse från den enorma effekt vaccinationer haft för människan och människorna är inte speciellt trovärdigt.

Vad gäller risker hänvisar jag till tidigare inlägg. Dock kan sägas att det finns risker med det mesta. Varje år dör en rad svenskar på operationsbordet som en följd av komplikationer vid mycket enkla ingrepp. Man hör dock ingen här inne säga att man borde sluta göra blindtarmsoperationer för den sakens skull.

Cancer är hemskt hemkst hemskt. Och många drabbas, en av tre svenskar om jag inte minns fel. Vad ökningen av cancer beror på är dock svårt att säga. EN av flera faktorer är den ökade livslängden. Människor lever längre idag, och med livslängden ökar också sannolikheten att drabbas. Detta kan dock antas ha mest effekt i livets senare skeenden, säg från 55+.

Men förutom detta ökar också cancer bland unga människor. Att säga att det är vaccinens fel är dock att göra det enkelt för sig! Vi utsätts för en massa saker som kan ge ökad risk för cancer varje dag. Strålning från tusentals källor, kemikalier osv osv.

Sannolikt ligger också svårigheten med att finna de egentliga orsakerna just i att det är många faktorer inblandade. Människan är dålig på att tänka dynamiskt. Människan tänker statiskt. Vi vill ha en orsak, en verkan. Verkligheten ser dock sällan ut på det viset. Det sägs att en normalbegåvad människa klara att tänka dynamiskt upp till mellan 3 och 5 varierande faktorer. Här kanske vi pratar om hundratals eller fler. Orsakssambanden blir därför omöjliga att överblicka och kartläggningen tar tid.

Vilka utrotade sjukdomar menar du förresten att vi vaccineras mot? Mig veterligen finns i stor sett bara en enda sjukdom som verkligen utrotats, då tack vara ett vaccin - smittkoppor. Miljoner dog tidigare av denna sjukdom.

Posted on: 2010/12/14 13:10

See User information
Billgates bara måste hata detta.

Vaccin Resistance Movement.

http://vaccineresistancemovement.org/

Posted on: 2010/12/14 17:46
Resized Image

See User information
Sven!
Med tanke på hur mycket du skriver, Har du inget jobb?

Du borde läsa på vad tex John P Holdren anser är nödvändigt för att minska befolkningen, eller Bill Gates, WHO lär inte utrycka sej lika drastiskt, dock har dom samma mål. Du får söka själv, jag har inte tid att skriva spaltmeter, Jag har ett jobb att sköta.

Intressant Polio vaccinations info, har bara skummat lite.
http://www.thinktwice.com/Polio.pdf

Posted on: 2010/12/14 18:33

See User information
Låt Sven skriva utan gliringar, att han skriver långt är ingenting negativt, tvärtom.
Skulle vara väldigt tråkigt om "oliktänkande" behandlades på samma sätt som vissa blir bemötta på t.ex vof, där läser jag inte längre då det är så otrevligt. Stundtals blir det väl hetsigt på det här forumet också och det är så ledsamt.
Tycker faktiskt det är intressant med en röst som inte ser allting på samma sätt som majoriteten på vaken gör utan snarare hur (vad jag tror) de flesta utanför ser på det.
Det ger "oss" en möjlighet att bemöta argument och få en förståelse för hur man resonerar. Synd att jaga bort en sådan människa!
Själv tycker jag mig ha tillräckligt med bevis för att aldrig någonsin ta en vaccinationsspruta frivilligt och kommer uppmuntra andra att söka ordentligt med information och tänka till rejält innan dom gör det.
Mitt problem i just den här frågan gäller just vilken information som (inte) går ut och hur risker bagatelliseras av dom experter folk har tilltro till av nån outgrundlig anledning.
Mediehysteri tillsammans med okunnig vårdpersonal verkar koppla bort folks hjärnor istället för att söka information och trots att som du skriver Sven att det är ens eget ansvar att se till att vara informerad måste sjukvården ta ett större ansvar då dom också måste veta detta.
Men hela svininfluensahistorien luktar illa och det räckte att veta att någon tjänat rejält mycket pengar på detta för att få mig misstänksam och vilja veta mer. Men när hysterin lagt sig så återgår allt till det normala och folk går tillbaka till att titta på senaste dokusåpan, den som dröjer sig kvar och vill granska vad som hänt skrattas ut och uppmanas ta på sig foliehatten för att man ser konspirationer överallt.

Posted on: 2010/12/14 20:01

See User information
Både ja och nej.
Jobb i bemärkelse anställning hos någon annan så nej.

Men jobb har jag.
Har händerna fullt upp så gott som hela tiden och framför allt med att försöka skapa jobb.

Detta med vacciner är skrämmande minst sagt.

Ur vissa perspektiv kan jag hålla med eliten eftersom det finns en sanning i allt men just ur saker som dessa , vacciner monopol, ekonomin osv så nej.
Speciellt när det kommer till sånahär sjuka saker.

Men o andra sidan finns det mycket som är sjukt i dagens värld överhuvudtaget.
Det gäller och hitta det sanna vartän det dyker upp så gott det går.

Posted on: 2010/12/14 21:07
Resized Image

See User information
Säkert ingen nyhet för de flesta här, men ändå.

John P Holdren (Obamas Sience Czar) har i flera böcker propagerat för bla massterilisering av jordens befolkning genom att i hemlighet tillsätta steriliserande preparat i både det ena och det andra, det är bara att läsa hans böcker så framgår det tydligt.

Lite utdrag ur hans bok Ecoscience hittar man här:
http://zombietime.com/john_holdren/

En av huvudförfattarna till vaccinationsplanen mot den ovanligt lindriga influensan H1N1 var just Holdren!
http://www.whitehouse.gov/assets/documents/PCAST_H1N1_Report.pdf

Så en man som anser att vi ska masseriliseras, får ansvar att massvaccinera oss med ett vaccin som varken kungar regeringsmedlemmar eller andra höga personer fick, (dom fick enligt flera officiella källor ett annat) Detta borde tom få den mest blåögde att avstå från vaccination.

Fast det är klart, dom flesta känner ju inte till sådant här. det kallas ju "konspirations teorier" och sådant är ju bara trams ;)

Posted on: 2010/12/16 10:47

See User information
Dokument från Wikileaks visar att Läkemedelsindustrin samarbetar med WHO och FN
december 14, 2010 by Anders
Filed under: WIKILEAKS

Sammanställning av dokument visar att läkemedelsindustrin påverkar WHO och FN vid fattande av beslut rörande hälsofrågor. Dokumenten visar också att WHOs expertgrupp låter sig ledas av lobbyverksamhet från läkemedelsindustrin. Läs mer Wikileaks

Detta bekräftar det många trodde när svininfluensapropagandan pågick som värst. Nämligen att WHO gick Big Pharmas ärende.

Svd skrev 30 november 2009: ”Rader med experter hjälper WHO att hantera svininfluensan. Men flera av av rådgivarna har kopplingar till läkemedelsindustrin. Kommittén som ger råd om själva pandemin är hemlig”

Dokument från Wikileaks visar att Läkemedelsindustrin samarbetar med WHO och FN

Posted on: 2010/12/16 11:14
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper