Vakencorner
|
Anonym
|
Olja
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hej!
Det här är väl så långt ifrån alternativ energi man kan komma, men jag ville bara göra er uppmärksamma på att oljan är rekord dyr nu. $73 / barrel. $4 mer än när Katrina drog fram.. Kolla själva.. http://www.kitco.com/market/ / fr3D |
||||
|
||||
|
Re: Olja
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Och dyrare kommer den att bli. Oljan har nått sin peak enligt vissa experter. Priset kommer att skjuta i höjden de närmaste åren.
Posted on: 2006/4/23 6:09
|
|||
|
I am a child of the Enlightenment
|
||||
|
||||
|
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Quote:
rövar tycker jag låter mer riktigt
Posted on: 2006/4/23 8:12
|
|||
|
Stå på dig innan någon annan gör det
|
||||
|
||||
|
Anonym
|
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
|
||||
|
||||
|
Peak Oil = svårt att förstå för många
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hallo
De som påstår att oljan komemr att räcka till i mer än ytterligare 40 år argumenterar statiskt. De tar inte hänsyn till dynamiska effekter för då måste man hantera svårare matematik för att greppa det som händer. Definitionen på "Peak Oil" är inte att "oljan är slut" utan att vi (troligen) nått fram till en punkt där den globala oljeutvinningen inte längre kan höjas. D.v.s. det finns olja kvar under jorden, men man kan inte pumpa upp den i önskad takt. det går helt enkelt saktare än den ökande globala efterfrågan. Marknaden reglerar detta med hjälp av priset - oljan blir dyrare, en del oljekunder som inte kan betala högre priser "sållas bort" och en ny jämvikt mellan utbud och efterfråga ställer in sig. De som "sållas bort" just nu är de fattiga länderna, de som redan nu förbrukat minst av oljan som egentligen är mänsklighetens gemensamma resurs. D.v.s. de som hittills fått väldigt lite av den gemensamma kakan får nu inget alls. En snygg form av global "rättvisa", eller hur ? Men vissa "fattiga" länder är tungt beväpnade, de kan tvinga sig till en fortsatt andel av kakan, t.ex. Kina. Allt detta bäddar för bråk, där de rika argumenterar med sina "interessen" (annars brakar ekonomin ihop) och med sina vapen (Bush ..) och de fattiga med global rättvisa (de fick nästan ingen olja tidigare) och med sitt behov att utvecklas ekonomiskt efter västerländsk förebild (det är vi som är deras lärare !!) samt med sina vapen (Kina, Indien) och med sitt befolknings- antal. MVH Odin
Posted on: 2006/5/4 6:45
|
|||
|
||||
|
Ny bra presentation om dagens energikris - av Simmons
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Posted on: 2006/6/27 8:15
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Ny bra presentation om dagens energikris - av Simmons
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Tur att man har investerat i ett värmesystem för pellets då!
|
||||
|
||||
|
Pellets och oljepriset
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hallo
Det är ju i och för sig bra att de förnybara alternativen som görs av inhemska bränslen börjar slå igenom. Tyvärr fungerar marknaden så att det inte finns några belöningar för dem som gör rätt. Stiger oljepriset stiger efterfrågan på alternativ, och då stiger de också i pris. Sedan finns det här en verklig utmaning för gentekniken: Istället för att mickla med majs eller tomater borde genteknikerna satsa på att utveckla ett specialträd som - växer bra och snabbt i svensk klimat - ställer låga eller inga krav på marken - är okänslig mot skadedjur, vind och regn/snö/is - faller sönder efter sin uppväxt direkt i pelletsform och fyller sig själv i säckar som bara behöver hämtas Tyvärr är ju pellets en högförädlad form av träbränsle. Förädling kostar pengar. Bättre än en pelletsbrännare vore en alldeles vanlig verspis med bra utbränning som kan ta i stort sett allt från sågspån till grova klabbar och halva stammar. Och det hela försedd med en rökgaskanal med värmeöverföringsytor som når upp till samma verkningsgrad som en traditionell kakelugn. Det är vad vi behöver, och det snabt och billigt, istället för att vara hänvisade till dyra förädlingsformer eller spy ut en massa PAH = tjärkolväten (dålig utbränning) samt elda för kråkorna. MVH Odin Quote:
Posted on: 2006/6/28 11:45
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Pellets och oljepriset
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Nu menade jag iofs pellets som ett alternativ till den svindyra oljan. Värmer nu ett hus på 350 kvm för ca: 12 000 / år.
|
||||
|
||||
|
Helt OK
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Hallo Jaxtone
Det du gjorde är självfallet bra och riktigt. Bättre göra det än ingenting. Vi har själva gjort förbränningsförsök med träpellets här vid mitt jobb. En hel del sådana försök gjorde jag själv. Vårt moderbolag handlar kommersiellt med träpellets. Jag vill bara säga: Träpellets är bra som ett uthålligt alternativ, men de är ingen "försäkring" mot höjda energipriser. Man slipper inte den kollektiva bestraffningen, marknaden straffar inte de onda och belönar inte de goda, marknaden agerar "blint". Själv hänger jag fast på den fjärrvärmen från Idbäcksverket, vår "småhusenhet" (utan egen skorsten) medger inget annat, den är byggd för detta tekniska beroende. Idag skulle jag välja ett annat boende om jag kunde, men innan jag gör detta vill jag först att fastighetsbubblan spricker och huspriserna återgår till normalare nivåer. Hadfe jag haft valet skulle jag vilja ha en flexibel uppvärm- ningsteknik som fungerar med så många bränsleslag och bränsleformer som möjligt: Kol, träkol, vedklabbar, trä- eller torvbriketter osv. Och allt detta med finfin utbränning och så gott som utan några andra utsläpp än CO2 och vatten och med ett högt utbyte på värmen. Men jag vet att detta är svårt att uppnå och jag vet även varför. Även med katalytisk efterbrännkammare. Skälen varför det är svårt fyller många tekniska rapporter, varav några är skrivna här hos oss. MVH Odin
Posted on: 2006/6/29 8:55
|
|||
|
||||
|
Anonym
|
Re: Helt OK
|
|||
|---|---|---|---|---|
|
Hörde för några år sedan från något ställe jag inte riktigt kommer ihåg nu, att man kunde skapa värme via s.k. naturligt kroppsavfall. Handlade om att man via någon komposttank via dubbla väggar runt huset samlade upp de värmegaser som utvecklades vid föruttnelseprocessen... låter ju skitäckligt men kanske ett smart sätt att utnyttja kretsloppet!
Men vem fan skulle våga spika i väggarna i ett sång hus? |
||||
|
||||
|
Re: Helt OK
|
||||
|---|---|---|---|---|
|
|
Saxat från:
http://hem.passagen.se/globalworld/sok.htm Alla har vi fått lära oss i skolor och Universitet att råoljan som vi hämtar upp ur marken kommer från döda dinosaurier och förmultna växter som under hundra tals miljoner år genom högt tryck och värme till slut bildat den svarta dyrbara oljan. Men allt fler forskare menar att den råolja som vi tar upp från djupare borrningar, under 5000 meters djup är helt av ABIOTIC FUEL en icke levande olja. En helt "oorganisk olja" utan några fossiler = en abiotisk olja som skapas själv av jordens magma. Professor Thomas Gold från Cornell University menar även han att råoljan vi tar upp är "ingen" organisk olja. Det finns heller inga som helst data från kemiska, geologiska eller andra forskningar idag som visar att råoljan är av organiskt slag. Since oil is lighter than water, everywhere on Earth, there is no way that petroleum could be an organic, fossil fuel that is created on or near the surface, and penetrate Earth ahead of water. Oil must originate far below and gradually work its way up into well-depth areas accessable to surface drilling. It comes from far below. Therefore, petroleum is not a "Fossil" fuel with a surface or near När det gäller magman i jordens centrum så vet vi mycket lite om dess ursprung enligt D. Van Nostrand. Men flera forskare menar att energin runt om i rymden som omger jordklotet håller med sin energi själva magma processen igång hela tiden. Faktum är att oljekällorna som startade 1850 i nordvästra Pennsylvania, i Titusville sinade till slut mot artonhundratalets slut, men märkligt nog fylls dessa oljekällor på igen. Oljekällor som fylls på igen rapporteras från flera oberoende håll. Källor: http://www.freeenergynews.com/Directo ... SustainableOil/index.html
Posted on: 2006/8/22 13:01
|
|||
|
||||
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login