vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Jaktlagen ändras för att man skall kunna ingripa mot "organiserad brottslighet"

See User information
Det är ett känt faktum att man kan genomdriva lagändringar för att man säger sig vilja bekämpa en viss företeelse men att tillämpningen kan utsträckas till helt andra områden.

Vad sägs om följande:

Riksdagen ändrade jaktlagen

19 maj, 2011

Försök eller förberedelse till grovt jaktbrott eller grovt jakthäleri är från och med 1 juli straffbelagda brott. Detta sedan riksdagen på onsdagen röstade igenom regeringens förslag på ändringar i en rad lagar – däribland jaktlagen – syftande till att genomföra ministerrådets rambeslut i kampen mot organiserad brottslighet.

Riksdagen antog på onsdagen regeringens förslag på ändringar i flera lagar, bland annat jaktlagen, för att kunna genomföra det europeiska ministerrådets rambeslut i kampen mot organiserad brottslighet. Förslaget på ändring av jaktlagen gick ut på att kriminalisera förberedelse till grovt artskyddsbrott och de grova fallen av jaktbrott och jakthäleri. Dessa ska dessutom straffbeläggas som försök. Två förändringar av jaktlagen röstades nu igenom av riksdagen. Dels införs en ny paragraf, 46 a §, som har följande lydelse: "För försök eller förberedelse till jaktbrott enligt 44 § eller jakthäleri enligt 46 § andra stycket döms till ansvar enligt 23 kap. brottsbalken." Dels får paragraf 49 en ny lydelse (det nya tillägget kursivt): "Jaktredskap, fortskaffningsmedel och annan egendom som har använts som hjälpmedel vid jaktbrott eller jakthäleri får förklaras förverkade, om det behövs för att förebygga brott eller om det annars finns särskilda skäl. Detsamma gäller egendom som varit avsedd att användas som hjälpmedel vid sådana brott, om brottet har fullbordats eller om förfarandet har utgjort ett straffbart försök eller en straffbar förberedelse." Lagändringarna träder i kraft den 1 juli.

Posted on: 2011/5/25 10:33
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Jaktlagen ändras för att man skall kunna ingripa mot "organiserad brottslighet"

See User information
Vad tycker du är konstigt med det där? Ta reda på hur många renar som tjuvjagas varje år, det gäller för övrigt all klövvilt.

För att alla skall fatta så skriver jag även det på nysvenska.

Asså .Vad tycker dem är konstigt med detta där? Ta reda på hur många av dem renarna som tjuv jagas/tjuv-jagas varje år, dem gäller för övrigt all klöv vilt/klöv-vilt.

Och ja! De är organiserade.
Asså. Typ som på tv:n. Typ

Posted on: 2011/5/25 13:04

Edited by Pax on 2011/5/25 13:21:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Jaktlagen ändras för att man skall kunna ingripa mot "organiserad brottslighet"

See User information
Quote:

Pax skrev:
Och ja! De är organiserade.

Och vad heter organisationen?
Al Qaida?

organisationen kan ju också vara några grannar som bestämmer sej för att gå på tjuvjakt, skjuter en älg, slaktar och styckar ger sedan sina grannar och bekanta kött i utbyte mot ved, hjälp med snöröjningen, barnpassning, ett flak öl osv. Det är också en "organisation" med "jakthäleri"

Är det sådana som ska bakom buras in?

Posted on: 2011/5/25 13:20
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Ja men! Jag skulle bara känna hur det kändes att sätta på en ungen. Jag är ingen Al Qaida. jag menar det var ju bara en gång, visst fick grannen titta på men vadå. han hjälpte mig med snöröjningen så det var det minsta jag kunde göra för honom.

Posted on: 2011/5/25 13:24

See User information
Djuren i skogen har det bättre än djuren i ladugården...
Tycker vi ska kriminalisera det djurslaveri som pågår hos varje köttbonde. Det är trots allt ett jämställdhetsärende!

Man ska inte bli diskriminerad som gris eller ko. Samma regler ska gälla alla djur! Tycker vi kan ta alla köttätare för "medhjälp till mord" och bura in hela världen!

Allt är absurt när det gäller djurens rättigheter och våra rättigheter att mörda dem...

Eller så legaliserar vi mord på alla djur... inklusive människor. Om vi vill fortsätta äta kött... Ska vara jämställt!

Posted on: 2011/5/25 13:41

See User information

Underton av ökad kontroll... Ökad kontroll är bara ett steg längre från harmonin... Harmoni behöver inga mänskliga "lagar"... Harmoni är den minst betungande tillståndet, som kräver minst.

Posted on: 2011/5/25 14:48

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Djuren i skogen har det bättre än djuren i ladugården...
Tycker vi ska kriminalisera det djurslaveri som pågår hos varje köttbonde. Det är trots allt ett jämställdhetsärende!

Man ska inte bli diskriminerad som gris eller ko. Samma regler ska gälla alla djur! Tycker vi kan ta alla köttätare för "medhjälp till mord" och bura in hela världen!

Allt är absurt när det gäller djurens rättigheter och våra rättigheter att mörda dem...

Eller så legaliserar vi mord på alla djur... inklusive människor. Om vi vill fortsätta äta kött... Ska vara jämställt!

Med det uttalandet antar jag att du inte har någon egen erfarenhet av svenskt lantbruk?

Ta en tur ut på landsbygden och titta i hagarna där korna går och betar, Lider dom?

På vintern går dom numera i största utsträckning i lösdrift på stora ytor, mjölkas när dom själva känner för det, dom kliver helt frivilligt in i mjölkroboten, ingen sur bonde som bråkar med dom när det ska mjölkas eller mockas. våra svenska djur har det bra!

kontrollen av vanskötsel är stor, och därmed framkommer då och då en del elände som ofta uppmärksammas stort i media, mestadels på små gårdar där en äldre man med psykiska problem inte längre klarar att sköta djuren längre. Men dom unga bönderna tar en efter en över sådana gårdar och deras mjölkkvoter, på detta vis sorteras de små och omoderna jordbruken bort, och djuren får det bättre.

Ingen som hatar djur blir bonde, dom blir bönder för att dom trivs med att sköta djur, majoriteten av alla svenska bönder hade tjänat betydligt mer på att jobba på mac donalds, så pengar är inte det som lockar, utan djuren, friheten och naturen.

jag är själv gammal bondpojk, min sambo är rådgivare inom jorbruk och besöker ofta bönder och dera ladugårdar, rådger dom om tex ekologisk produktiom mm. vi har även många bekanta som driver jordbruk, framförallt mjölkbönder, men även gris och spannmålsbönder. så vi är väl insatta i ämnet.

Jag måste säja att din beskrivning är långt från verkligheten. Tro inte på all djurrättsaktivist propaganda du läser, jag har själv läst några foldrar jag fick en gång av djurens rätt, men det var så mycket tokiga påståenden att jag knappt klarade att läsa vidare.

Passa på att åka och titta när det är betessläpp på någon gård nära dej, då får du se hur djuren har det.
(Betessläppet sker på våren på många gårdar runt om i sverige, titta på arlas hemsida för mer info)

Nähe, Nu är det dags för en smörstekt oxfilé* med rödvinsås och klyftpotatis, hade!

*ekologisk och närproducerad givetvis!
http://saby-gard.se/default.asp

Posted on: 2011/5/25 15:56

See User information
Så du menar att djuren inte mördas innan slakt, självdör de lyckliga för att de äntligen kan stå människornas smaklökar till förfogande? Är de glada när deras kalvar förs bort eller när de själv ska mördas? De kanske tänker "Jippie! Jag får äntligen slippa skiten!"

Och tvingas kossor alltså inte till graviditet så att de sedan ska producera mjölk i stort sett hela sitt liv?

Djuren i skogen har nu fått bättre lagar som säkrar deras levnadsrättigheter, bättre än alla djur i "det svenska jordbruket" som är livstidsdömda till de "fina hagarna".

Vi människor är inte värda frihet om vi inte ger samma frihet till övriga djur på planeten...

Btw, jag är uppvuxen på landet. Några av mina vänner har varit "bonnpojkar". Så jag har sett en del skit! "Släppet" är en frigivning från "isolationscellen", klart de blir glada att få se solen... Men de är ju inte fria från sin dödsdom!

Det är ganska konstiga tankegångar som förs av köttätare. De "älskar" djuren så mycket att de "massuppföder dem i fångenskap och sedan mördar dem". Allt för djurets bästa naturligtvis.

Jag har bara inte förstått hur man kan tycka det känns trevligt att äta något som haft känslor. Så mycket djurvän är jag! En äkta djurvän äter väl inte sin hund eller katt? Än mindre en häst eller ko!

Posted on: 2011/5/25 17:12

See User information
Quote:
Jag har bara inte förstått hur man kan tycka det känns trevligt att äta något som haft känslor. Så mycket djurvän är jag! En äkta djurvän äter väl inte sin hund eller katt? Än mindre en häst eller ko!

Fast verkligheten är ju att djuren finns för att ätas, vi är byggda för att inta deras proteiner. Varken människor eller djuren själva kan överleva om vi inte äter varandra. Vi hade inte ens suttit här idag utan kött, alla civilisationer genom historien har överlevt på grund av kött, om djuren inte fanns på jorden hade männskligheten dött ut sakta och stannat i sin utveckling, så varför förneka denna verklighet och tycka synd om någon som inte har känslor och intelligens på samma nivå som människor, det blir lite barnsligt bara när man promotar att alla människor på jorden ska bli vegetarianer. Männskligheten kan inte utvecklas om alla äter grönsaker, man kan inte äta grönsaker och bygga skyskrapor etc.

Djur dödar varandra som sport, biter av halsen på varandra utan att äta varandra etc, de flesta djurarter är mördare redan när dom föds och betydligt hemskare än människor, då vi människor inte föds som mördare medans många djur rent naturligt från födseln börjar jaga efter byten att döda bara för sportens skull.

Sedan finns det ju till och med djurarter som inte borde få leva, som borde utrotas, som tigrarna i indien som attackerar folk. Ca 90% av alla djurarter som har funnits är utrotade, vi klarar oss jätte bra utan dom, vi behöver inte så många arter, och verkligen inte några som är en fara för andra människor.

Sedan har vi verkligheten också att om vi inte jagar och dödar visa arter så blir dom för många och ett hot för oss människor och kan ta över hela städer så att människorna måste fly, ingen kan argumentera att man inte behöver jaga för det inte finns en risk att vi kommer bli invaderade av rovdjur när deras mat tar slut.

Posted on: 2011/5/25 18:17

See User information
Nu propagerar jag inte för att alla ska bli vegetarianer eller veganer. Det är bara så att jag inte förstår er som äter kött. Hur kan ni motivera era handlingar? Jag förstår inte...

Förresten...Se några minuter f o m 26:55 i Gary Yourofsky 's föreläsning... Vi är inte gjorda för att äta kött.
http://youtu.be/es6U00LMmC4?t=26m55s

Föredraget slår hål på många myter om veganism och vegetarianer. Se det gärna från början i sin helhet.

Quote:

Sedan finns det ju till och med djurarter som inte borde få leva, som borde utrotas, som tigrarna i indien som attackerar folk.

Wow... trodde inte detta skulle komma från dig! Så nu är det de skygga tigrarnas fel att de fattiga indierna olagligen hugger ner naturreservaten och krymper skogen. Har själv varit och letat tiger i Indien, jag åkte ut i naturreservatet med en professor som var på utflykt med sina studenter för att leta spår av tiger.
Professorn sa rakt ut att de inte hade hittat något spår av tigrar i det området de senaste två åren... Tigrarna jagas av lokalbefolkningen, och vid misslyckad jakt vrider de nyheten till att tigern anföll dem i utkanterna av de krympande skogarna.

Den indiska regeringen fick fortfarande pengar för att skydda 12 tigrar i detta område. Professorn var väldigt upprörd över situationen, det skedde mutor hit och dit för att mörka situationen... osv!... Enligt professorn så var det största problemet fattigdomen som drev lokalbefolkningen till att inkräkta på naturreservaten.

Det finns sannolikt inte ens så många tigrar kvar som WWF påstår... Och jag vill trycka på detta en gång till...tigrar är skygga djur!

Quote:
..., om djuren inte fanns på jorden hade männskligheten dött ut sakta och stannat i sin utveckling, så varför förneka denna verklighet och tycka synd om någon som inte har känslor och intelligens på samma nivå som människor

Med den här logiken har Eliten rätt att förslava människor, för slavarna har inte känslor och intelligens på samma nivå som den smarta Eliten. Slavarna förstår inte ens att de är slavar...
Vad jag förstår så handlar vaken.se om att upplysa slavarna om just detta osynliga fängelse!

Om vi rättar oss efter denna logik så ska Eliten ha rätt till slavar för att det ger "utveckling"!

Jag håller med om att alla arter kämpar för sin överlevnad. Att alla strider... Men ska vi som kallar oss "utvecklade" fortsätta med djurens djuriska beteende som ursäkt... och vi mördar absolut bara som lyx och för nöje! Vi blir sedan sjuka av köttet och mjölken, för människokroppen är inte skapt för någotdera.

Vi människor är hemska varelser... mjölk och köttbönder är extra vidriga... och det händer inte bara då och då...
Om du inte orkar titta på hela föredraget.. se åtminstone 6 minuter från denna punkt
http://youtu.be/es6U00LMmC4?t=1h39s

Posted on: 2011/5/26 0:47

See User information
Slog mig precis...

Quote:
om djuren inte fanns på jorden hade männskligheten dött ut sakta och stannat i sin utveckling

Kan vi ju skriva om till:
"När djuren inte finns på jorden längre så dör mänskligheten sakta ut och stannar i sin utveckling."

Så det är bäst att vi skyddar Tigern, kossorna och grisarna! (och hela mångfalden med djur som synergetiskt samlever i ett komplext system kallat ekosystem)

Monokulturer har aldrig fungerat, det har alltid ökat mängden sjukdomar och missär!

Posted on: 2011/5/26 2:21

See User information
Quote:
Hur kan ni motivera era handlingar? Jag förstår inte...

Det är naturligt och nödvändigt för att jordens befolkning ska utvecklas och överleva, finns inget fel med det. Om du inte tycker att alla borde bli vegetarianer så borde du inte ha några problem med de som äter kött heller.

Varför har vi vegetarianer idag?, jo för att vi växer upp bekvämt och kan gå och köpa vårat kött i en mataffär utan att behöva jaga vår egen mat, vilket är bra, men som samtidigt skapar en bebis mentalitet bland visa som aldrig har jagat och lärt sig att förstå vad överlevnad handlar om, vilket istället gör att visa går och bli förälskade i monster precis som du har blivit. hade du växt upp utan mataffärer och växt upp bland dessa monster i naturen så hade du snabbt lärt dig vad det handlar om, och tvingast att tänka på vad som är naturligt och vad som behövs för att ens befolkning ska överleva och inte stanna i sin utveckling.

Quote:
Förresten...Se några minuter f o m 26:55 i Gary Yourofsky 's föreläsning... Vi är inte gjorda för att äta kött.

Jag vill tyvärr inte lyssna på en fanatisk vegetarian som inte vet vad han pratar om. Vi är gjorda för att äta kött, att påstå något anna betyder att man aldrig har studerat människan, det är ett för löjligt påstående för att ens bemöta det.

Inte bara är vi gjorda för att äta kött på alla möjliga sätt, de flesta forskarna är överrens om att proteinerna från kött spelade en stor roll i utvecklingen av vår hjärna.

Quote:
Wow... trodde inte detta skulle komma från dig! Så nu är det de skygga tigrarnas fel att de fattiga indierna olagligen hugger ner naturreservaten och krymper skogen

Det handlar om att människolik från stormar har åkt in till tigarnas område och de har sedan fått smaka människor kött och inte kunnat glömma hur bra det smaka, de har dödat hundratusentals människor och smyger sig in till byarna på kvällen och tar barn som inte kan försvara sig, de attackerar båtar till och med. Det är ett verkligt problem, det är inga oskyldiga kattungar vi pratar om, det är monster, vad gör det om vi utrotar dom? vad gör dom för någon nytta?, vi har ingen nytta av dom så det är lika bra att utrota problemet.

Quote:
Om vi rättar oss efter denna logik så ska Eliten ha rätt till slavar för att det ger "utveckling"!

En jämförelse som inte går att göra.

Quote:
Kan vi ju skriva om till:
"När djuren inte finns på jorden längre så dör mänskligheten sakta ut och stannar i sin utveckling."

Så det är bäst att vi skyddar Tigern, kossorna och grisarna! (och hela mångfalden med djur som synergetiskt samlever i ett komplext system kallat ekosystem) .

Tänk innan du skriver, djuren är inte på väg att dö ut, så det är inget problem som existerar, och människan har alltid varit tvugna att jaga då djur är ett hot mot våran överlevnad, om vi låter rovdjuren springa fritt så blir dom för många och till slut har dom ingen mat och då invaderar dom våra städer, på grund av detta hotet har vi alltid behövt att jaga. sedan är naturen fylld med seriermördare och monster, som dina oskyldiga tigrar, som är minst lika stora monster som de värsta seriemördarna på jorden.

Posted on: 2011/5/27 2:56

See User information
Det går åt väldigt mycket energi för att föda upp ett djur som man sedan skall äta. Maten djuren äter överlever man 10-20 gånger längre på, än att äta själva djuret. Människan behöver vidare inte kött för att överleva, den mår bäst av att äta frukt, grönsaker, nätter och frön.

Odlar man väl så behöver man inte jaga, istället kan man bli kompis med vännerna i skogen! Nu har vi lärt dom att dom skall vara rädda för oss...

Posted on: 2011/5/27 4:16
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
Jag har inte det minsta problem med de som äter kött. Människan är trots allt "Allätare" Tycker bara inte om när köttälskandet blir fanatiskt så till den grad att fakta förnekas utan argumentation. Förnekande av att djuren vanvårdas i stor utsträckning eller feluppfattningar om vad människan "är gjorda för", exempel:

Quote:
Vi är gjorda för att äta kött, att påstå något anna betyder att man aldrig har studerat människan, det är ett för löjligt påstående för att ens bemöta det.

Inte bara är vi gjorda för att äta kött på alla möjliga sätt, de flesta forskarna är överrens om att proteinerna från kött spelade en stor roll i utvecklingen av vår hjärna.

Vi har en ökande sjukdomsbild i världen för att folk äter och dricker mer kött och mjölk än våra kroppar klarar av. Som "opportunistiska allätare" är vi "inte gjorda för" den mängden köttkonsumtion som sker. Kött har historiskt sett varit en lyx. Något som mestadels funnits vid stora fester, hos de mer välställda, eller i kristider. Vi har aldrig ätit så mycket som vi gör idag. Köttet har historiskt varit något vi åt då vi inte lyckades få tag på de, för våra magar mycket bättre, grönsaker och frukter. Allätande har varit det som gjort "människan" mer framgångsrik än exempelvis gorillan som nöjde sig med att äta växter.

Men att vara allätare betyder inte att man har en anpassad kropp för all kost. Vi är exempelvis 99% lika gorillan som räknas till Herbivorer. Våra tarmars proportioner är alldeles för långa för en stor köttkonsumtion. Våra kroppar är inte gjorda för kött, de kan tolerera lite kött utan att vi blir sjuka.

Quote:
vi har ingen nytta av dom [Tigrar] så det är lika bra att utrota problemet.

Tråkigt att du anser människan står över naturen på detta sätt. Att människan har rätt att bestämma vad som ska finnas och inte. Tråkigt att du inte ser skönheten i mångfald.

Quote:
om vi låter rovdjuren springa fritt så blir dom för många och till slut har dom ingen mat och då invaderar dom våra städer, på grund av detta hotet har vi alltid behövt att jaga.

Men nu handlar det ju om att våra städer växer in i skogen och tar deras hem i besittning. Tigrar har minskat i antal hela mitt liv. De springer sannerligen inte fritt...

Posted on: 2011/5/27 9:23

See User information
Eftersom tråden ändå är OT...
Jag ser det som att "köttvurmandet" är en relik från ur-patriarkatet, alltså att männen har bevarat, överdrivit och accentuerat sin egen betydelse för människans överlevnad. De rötter, bär, svampar etc som kvinnorna samlade ihop har setts mest som "utfyllnadsföda" till dess att männen kom hem med "riktig" föda. Ibland undrar jag om inte kvinnorna i grottan hoppades på att vildsvinet skulle vinna ibland...

OM det sedan vore så att köttätandet skulle ha varit av avgörande betydelse för människans utveckling betyder det ändå ingenting idag, vi har "valt" som samhällen att "avveckla" vissa beteenden som ansetts vara negativa, vi skulle lätt kunna avveckla detta också, OM vi vill det.

Sen, tyvärr ToL, att tigrarna skulle ha dödat 100.000-tals människor? Jag har MYCKET svårt att tro på denna siffra, var kommer den ifrån?
Jag brukar inte tro på argumentet att köttätare har svårare att känna empati med djur och svagare varelser, men din argumentation visar att jag kanske har fel... Ska djuren fylla en "nytta" för människan för att vi ska ge den ett godkännande att leva? du förstår väl hur nära detta blir en utrotning av pöbeln (dig och mig)? Förklara annars gärna skillnaden. I Sydafrika valde man att "avhumanisera" de icke-vita, det blir lättare att trampa ihjäl en "kaffer" än en unik individ. Att godtyckligt dela upp olika livsformer i arter med olika rättigheter är "specieism" (ung. artrasism)och en avvägd avskiljning mellan livsformer är inte så lätt som man kan tro, precis som skillnaden mellan man och kvinna inte är svart/vitt.

Köttätare försvarar alltid köttätande med att djurhållningen i Sverige är god. Även OM detta var sant, och det kan verkligen diskuteras (generellt tror jag att smågårdar är bättre, men de slås alltmer ut av de storindustriella), kommer det mesta av det kött du äter inte därifrån, och om frågan flyttas till ekologiskt kött blir det en klassfråga istället, precis som kapitalet har tagit över miljöfrågan genom att ökad konsumtionen av ekologiska varor ses som bättre än minskad totalkonsumtion. Köttindustrin har också att stå till svars för det ENORMA resursslöseri det innebär att gå omvägen via djur med maten. Ett kilo nötkött ”kostar” 100.000 liter färskvatten att producera... (Man får dock vara försiktig med att tro att minskat köttätande leder till att fler fattiga får tillgång till färskvatten, det är en fördelningsfråga). Rörande miljögifter, försurning av sjöar, nedhuggning av urskog etc etc så står köttindustrin (och dito konsumtion) för en förödande stor del av detta vansinne, men du, ToL, kanske anser att skogen inte tillför något så vi kan väl hugga ner den ändå?

edit: för att komma tillbaka till ämnet. Det enda jag finner upprörande i lagändringarna är beslagtagandet av utrustning som använts till "tjuvjakt". I USA används detta i "The war on drugs" och har lett till att människor har blivit av med sina hus för att de odlar cannabis i trädgården. Intäkterna vid försäljningen av husen går rätt in i USDA:s fickor som därmed blir en självgenererande maktfaktor som (med ett modeord) ökar sina tillgångar exponentiellt. Vet inte om det är så det är tänkt i Sverige, men skrämmande likt är det.

Posted on: 2011/5/27 11:55
...det är bara döda fiskar som flyter med strömmen...

See User information
Quote:
Sen, tyvärr ToL, att tigrarna skulle ha dödat 100.000-tals människor? Jag har MYCKET svårt att tro på denna siffra, var kommer den ifrån?

Såg en dokumentär om tigrar för ett tag sedan, tror det var en global siffra om jag minns rätt, men om vi kollar på indien bara så är det tusentals människor som har dött. Det är lika extremt att tycka att dom tigrarna borde få leva som att tycka att det är okej för en människa att gå in på en skola och skjuta vildt med ett vapen. Jag menar självklart inte heller att alla tigrar globalt ska utrotas, bara bara de i indien och där det finns ett problem.

Quote:
Ska djuren fylla en "nytta" för människan för att vi ska ge den ett godkännande att leva?

Så fort dom blir en fara för oss människor, så finns det ingen anledning att ha dom kvar. Vi har klarat oss jätte bra utan alla de tusentals arter som har dött ut, vi behöver inte dom. Om köttätande dinosaurier fanns kvar så skulle vi självklart inte låta dom springa i våra svenska skogar och bara leva med att dom ibland kom in till våra städer och käka folk, och än idag finns det djurarter som är lika farliga och som attackera människor, och andra som kan bli farliga om deras mat tar slut och vi inte jagar dom och ser till så att dom inte är för många.

Sedan hur köttindustrin är idag och om vi inte behöver äta så mycket kött som vi gör är en annan fråga, men då det inte finns något fel med att äta kött och att så många människor globalt behöver proteinerna för att ha bra hälsa så finns det ingen anledning att äta mindre kött.

Det är alltid bara lögner och extrema argument man får höra från extremist vegetarianer om varför vi inte behöver kött. Visa tycker till och med att vi männiksor ska dö ut för att vi är hemska mot djur, medans dom blundar för att djuren är hemskare mot varandra än vad vi är mot dom. Sedan det ovetenskapliga och felaktiga argumentet att vi inte är byggda för att äta kött är också vanligt, och att jordens befolkning kan klara sig på grönsaker och nötter är ett annat.

Posted on: 2011/5/27 13:08

See User information
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Det är alltid bara lögner och extrema argument man får höra från extremist vegetarianer om varför vi inte behöver kött. Visa tycker till och med att vi männiksor ska dö ut för att vi är hemska mot djur, medans dom blundar för att djuren är hemskare mot varandra än vad vi är mot dom. Sedan det ovetenskapliga och felaktiga argumentet att vi inte är byggda för att äta kött är också vanligt, och att jordens befolkning kan klara sig på grönsaker och nötter är ett annat.

Nu är det ju så att man blir stämplad som extremist bara man nämner att kött och mjölk inte är bra, varken för klimatet eller människan. Det är ett sektliknande beteende runt "det heliga köttet" och "den heliga mjölken". Det sker inte ens en bra argumentation från "dyrkarna". Köttdyrkarna vägrar blankt att titta på motsägande fakta. (så som du gjorde tidigare i tråden.) Detta måste du väl erkänna? Den här kött-religionen kväver alla fakta som motsäger köttreligionens trossatser. Det är inte vetenskapligt att ducka för motbevis! En riktig vetenskapsman synar alla motsägelser med entusiasm. Hur löjliga argumenten än är! Vetenskapsmannen älskar att motbevisa alla argument. Pseudovetenskapliga låtsaskritiker däremot, de duckar för motbevis på samma sätt som den bästa sektmedlemmen!

P.S.
Om tigrarna inte fanns skulle genpoolen snabbt vara mycket(!) svagare bland alla betande djur i dessa områden. Rovdjur fyller en mycket viktig funktion i vår natur. De äter upp sjuka, eller genetiskt svaga, djur som annars skulle parat sig och fått en ännu sämre avkomma. De stabiliserar populationerna. Utan rovdjur kan vi säga hej då till alla andra djur också. Vi kan säga hej då till hela ekosystemet om det inte finns en toppjägare som städar och förgyller generna hos alla arter ner i hierarkin. För vi människor skulle aldrig kunna utföra samma jobb lika bra. Vi måste ha "monster" som kan göra det vi inte vill! För vi vill se oss som "civiliserade varelser som slutat upp med de djuriska aktiviteterna/beteenderna"... därför är det försvarbart att ha kvar "monster" i naturen.

Så ser jag på det hela. Och jag hoppas inte du ser mig som "extremist vegetarian"... för då har du aldrig satt dig in i ämnet till den grad att du kan börja skilja på de olika åsikterna i spektrumet av vegetarian-memer.

Jag hade behandlat dino's på exakt samma sätt...

Angående trådens ämne som jag ändå tycker vi rört oss relativt nära inpå;
Det är alltså bra att strängare jaktlagar införs. Annars saknar vår natur plötsligen en naturlig fiende till alla herbivorer. Då skulle populationerna bli för stora för naturens bästa och växtätarnas populationskurvor skulle likna J-kurvor... för att sedan snabbt dö ut. (så som alla J-kurv-tillväxter gör)

Och egentligen, vi människor har genom vår syn på begreppet "utvecklad" startat en resa mot Idiocracy. Egentligen så är det idioti att rädda barn och få ner barnadödligheten på artificiell väg. Men det är en annan debatt som behöver en egen tråd. Hur mycket är mänsklighetens genpool värd?

Posted on: 2011/5/27 22:46

See User information
Vegan diskussioner blir alltid likadana veganar vill mer eller mindre tvinga köttätare att bli veganer och lägger upp många väldigt bra argument. Jag lär mig ofta något nytt också. Själv äter jag kött nästan dagligen ,dock bara fläsk och fågel. Nötkött äter jag bara på finare resturanger eftersom en gammal mjölk ko smakar skit. Vad gäller vegan micromat etc så underviker jag det lixom all annan måltid i en isbit. Allt är gjort på soya som säkert är GMO soya eller som leder mer pengar i soya och som leder till gmo soya.

Jag har provat att leva en månad på vegan kost, den dag jag åt biff igen kände jag hur massa saknad energi kom tillbaka i kroppen hur blodet stärkte mig likt en vampyr.

Posted on: 2011/5/29 11:14
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

See User information
Quote:

pingubenji skrev:

Varför är det helt legitimt att ha ett kramdjur i fångenskap för sitt eget ego, men inte ha djur i syfte att ta ansvaret för att förse folket med mat?

En kanin eller marsvin som helt utan mening hålls fången i en bur som står i källaren, och plockas fram då den lilla flickan vill känna makt över ett annat liv, och för att klappa den mjuka pälsen, är OK?

men visst, väldigt många bönder har svårt att skicka vissa favoritdjur till slakt, ofta finns dom kvar på gården långt efter den egentligen skulle gå till slakt. Men i slutänden så går även den till slakt.

En äkta djurvän har inga djur enbart för sitt eget ego, då kan dom likagärna få vara kvar i sin naturliga miljö, marsin hör tex inte hemma i bur, utan i sydamerikas bergsområden.

Frågan om en svensk mjölkko har det sämmre än tex älgko?
På vintern ligger mjölkkon i behaglig temperatur och softar i halmen eller minglar med de andra kossorna, får mat när den behöver, är den törstig så finns det vatten, den får alla mineraler och näringsämnen den behöver, skulle den skada sej får den sjukvård, osv.

Älgkon då, Nja, den har ett betydligt tuffare liv, meterdjupsnö med skare kan göra livet ruktigt surt, mat är svårt att hitta, bark och snö är ingen bra diet, den kan bryta benen, gå igenom isar, komplikationer med kalvning, eller skada sej allvarligt alla möjliga sätt, men ingen kommer till undsättning. djuret få hasa sej fram med avbrutna lemmar, till slut orkar den inte mer, rävar och andra rovdjur kommer och börjar festa på det fortfarande levade djuret, kalvarna blir moderslösa och har svårt att klara sej. .....skulle mjölkon ha det sämmre? knappast

Posted on: 2011/5/29 12:10

See User information
Quote:

sliparn skrev:

Varför är det helt legitimt att ha ett kramdjur i fångenskap för sitt eget ego...

Det är inte legitimt att ha ett kramdjur i fångenskap för sitt egna ego. All frihetsberövning är vidrigt. Och att tvinga djuret till aktiviteter såsom skönhetstävlingar och annat är vidrigt om djuret inte vill. (Har faktiskt sett hundar som genuint tyckte det var en rolig lek att visa upp sig, men det är få djur som tycker det...)

De bästa djurvännerna är de som lyckas skapa vänskapsband med fria djur. Då djuren kan vara borta månader för att sedan komma "hem" och sova i soffan eller sängen som det mysigaste kramdjuret i världen. Då är man en riktig djurvän. Då har djuret ett val, alltid möjlighet att gå om den vantrivs. Då har det uppstått vänskap som är på högsta nivå.

Quote:

Frågan om en svensk mjölkko har det sämmre än tex älgko?
På vintern ligger mjölkkon i behaglig temperatur och softar i halmen eller minglar med de andra kossorna, får mat när den behöver, är den törstig så finns det vatten, den får alla mineraler och näringsämnen den behöver, skulle den skada sej får den sjukvård, osv.

För mig är det inte okej att ha djur i fångenskap för att de ska vara mat. Än mindre äta dem.

Det är jättebra att djuren får mat och läkarvård, det borde vi erbjuda älgkorna också! (Vilket redan sker i form av exempelvis salt och mineraler som hängs upp för älgarna och djuren sövs ner och vårdas av veterinärer.)

Frågan är om kor mår bra nu när de är avlade till att producera så mycket mjölk som de gör. Har korna det verkligen bra när de blir sjuka och kanske dör om människan inte tömmer dem på mjölk dagligen... De har inte valfriheten att välja när de ska bli gravida, de blir våldtagna! Har de det så bra.... egentligen?

Posted on: 2011/5/29 13:17

See User information
tråkigt att se polarisering mellan köttisar och veggisar, om vi inte ens i en sån här fråga kan lyssna på varandra hur ska vi kunna göra det i andra frågor? I den här tråden har "köttisarna" flera gånger använt argument om vad "galna veganer och extremistvegetarianer brukar säga" etc istället för att bemöta de faktiska sakerna som sägs, tråkigt.

ToL: att så många i världen behöver mer proteiner är väl egentligen ett argument för att vi i överskottsvärlden också ska äta MINDRE kött? Att fodret tar omvägen via köttdjur minskar ju "proteineffektiviteten", eller?

Sen undrar jag hur du ser på det med att dina argument för utrotande av tigrar kan appliceras på människor och var det finns vilda tigrar förutom i Indien? Inte på så många platser, vilket betyder att det i praktiken är en total utrotning du förespråkar.

Filipino: Att inte käka soja utifrån ditt argument är helt korrekt som jag ser det, men vad uppnår du om det mesta av allt kraftfoder i köttindustrin är samma soja? Över 90% av all soja används till kraftfoder, resten till mänsklig konsumtion. En svensk köttko äter ca 11% sojafoder.

När jag reser i "3:e världen" käkar jag kyckling ibland eftersom det inte finns så mycket annat att käka på en busstation mitt i natten om man inte vill leva på chips och choklad från Nestlé, mer vidsynthet eftersökes hos alla i de här diskussionerna. Jag ser det som bättre att käka strömming än att köpa Israeliska sojakorvar (hälsans kök), bättre att äta oraffinerade jordbruksprodukter än att stödja industriell Quorn etc.

Slutligen, gå inte på Scan- och Arla-myterna om svensk djurhållning, enligt SCB 2007 är ekologiskt 1% av köttmarknaden, 10% av mejerimarknaden. Jämför de siffrorna med marknadsföringsandelarna för desamma så ser man att någonting klingar falskt.

Posted on: 2011/5/29 13:58
...det är bara döda fiskar som flyter med strömmen...

See User information
@sliparn

Quote:
Med det uttalandet antar jag att du inte har någon egen erfarenhet av svenskt lantbruk?

Ta en tur ut på landsbygden och titta i hagarna där korna går och betar, Lider dom?

Jag gjorde som du sa...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13197703.ab

Se filmen som gjordes.

Posted on: 2011/6/20 8:35

See User information
Jag tror att diskussionen nog inte riktigt tar hänsyn till det faktum att nästan hela djurlivet i bebodda delar av världen kanske med undantag av Amazonas, Papua och några ställen till helt är uppbyggt kring lantbruk och boskapsskötsel. En skog är ett mycket art och individfattigt område jämför med en jordbruksbygd som ju skapats av människan.

Men därmed vill jag INTE ha sagt att det är fel att vara vegetarian eller för den sakens skull köttätare. Jag vill bara påpeka att ekologin i stort sett till 99 procent är skapad av människan och hennes odlingar och betesdjur.

Det jag tänkte på med tråden var att utröna och debattera om den nya jaktlagen kan innehålla inslag av bestämmelser som går in på områden som hittills varit knepiga, typ vad är egentligen "förberedelse till brott"???

Posted on: 2011/6/20 8:48
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Otroligt att så många fortfarande har såna vanföreställningar om att "människan inte är gjord för att äta kött". Det visar på total okunskap om hur människan levt sen urminnes tider och vad våra kroppar behöver för att fungera.

Nej man kan inte leva på fodret som djuren äter. Om du får välja att äta upp ett klövdjur eller leva av gräset som den skulle beta vad tror du händer med dig då? Att leva på soja är inte heller någon höjdare då det är cancerframkallande och östrogent som så många andra av våra miljögifter.

Det är den industriella livsmedelsproduktionen som är den stora boven!

Som jag ser det är dagens livsmedelsaffärer fyllda med slavmat av låg kvalitet. Ofta baserade på sjukdomsalstrande snabba kolhydrater och dåliga vegetabiliska fetter och köttprodukter som är utblandade och fyllda med vatten och kemikalier.

Visa mig hur veganer kan leva i norden på närproducerad kost som är fullvärdig och ger dig din fulla potential för liv och hälsa.

PS att lägga in en genusaspekt på mat och att männen skattade sitt bidrag med kött högre än de insamlade nötterna är så långt från vaket att det är skrämmande.

Posted on: 2011/6/20 9:55

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper