vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

tipps om RT news

See User information
Vill bara tipsa om en nyhets kanal jag hittade för någon månad sedan.

http://www.youtube.com/user/RussiaToday
http://rt.com/

Vilka som äger kanalen bryr jag mig mindre om, rapporteringen är trots allt ljusår bättre än vanliga media.

+ Att dom sänder Keiser report genom youtube, vilken jag tycker är helt underbar :P

http://www.youtube.com/watch?v=YtjbZl6ZwkQ&feature=uploademail

Posted on: 2011/9/29 20:03
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: tipps om RT news

See User information
Det här är den ryska motpolen till vår väst-propaganda. Sen är det ju bara å välja sida. Jag mänskligen [ej personligen] ser hellre på RT, än den svenska/väst-propagandan. Är lite förtjust i rysk propaganda faktiskt! Den är lite mer nostalgisk. Jovars, RT verkar bra!

Posted on: 2011/9/29 20:10
Resized ImageChip HappensResized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Började se på RT för ett år sedan ungefär, bl.a för att dom sänder Keiser report som jag tidigare sett på youtube.
Herr Kaiser tycker jag dock har spårat ut i sitt AGW-engagemang, jag försöker lyssna på andras åsikter men upplever honom som direkt hotfull i det ämnet om man har "fel" åsikt.

Självklart får man ha i åtanke att alla stora mediakanaler har en agenda, så propaganda får man räkna med.
Det som är lustigt är hur enkelt andra direkt avfärdar allt som sägs därifrån som propaganda men samtidigt inte ser propagandan i svenska nyhetsmedia utan använder det som sägs på rapport och tv4 nyheterna som måttstock på vad som är sant och riktigt utan att tänka själva.

Det jag gillar med RT är att dom rapporterar om sådant som är tabu bland västmedia och allmänt fungerar som motvikt.

Posted on: 2011/9/29 20:37

See User information
Propaganda eller inte, man behöver inte hitta på någon propaganda om väst för sanningen räcker gott och väl ;)

Dom har haft lite rapportering från occpy wallstreet och sett nått där dom pratade om bankers roll i det som händer i Syrien nu..

Men rent allmänt gäller ju att man bör se alla sidor av en sak innan man bestämmer sig för en åsikt, och här får man ofta en annan (och enligt mig mer korekt) bild av saker eller får veta saker som inte ens nämns i Svenska media (som enligt mig suger rent allmänt).

Håller med om att Keiser skäller och är lite väl hård ibland, men känns som det är en nypa humor där och att man får lyssna mellan raderna och själv va lite insatt i det dom pratar om för att riktigt förstå allt dom säger..

Posted on: 2011/9/29 20:41
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
Absolut, svensk media suger rejält. Har sett en del amerikanska nyhetssändningar också och jag undrar om inte svenska median t.o.m har mer USA-propaganda än Jänkarnas egna kanaler?

Posted on: 2011/9/29 20:46

See User information
RT är bäst

Posted on: 2011/9/29 20:46

See User information
Quote:

Chriss skrev:
Absolut, svensk media suger rejält. Har sett en del amerikanska nyhetssändningar också och jag undrar om inte svenska median t.o.m har mer USA-propaganda än Jänkarnas egna kanaler?

hehe håller med!

Men har märkt att program på svt och sr ibland håller helt ok klass. Speciellt Kobra och kulturnyheterna brukar va bra..

Sista avsnittet av Kobra som handa om upploppen i London va iaf väldigt bra och nyanserat. Dom gjorde kopplingar till det som händer i nordafrika och kritiserade nästan engelska regeringen för att skärpa lagarna så som dom gjort :P

Annan svensk media borde nog mer kallas rövslickar-tv, "nyheter för duma" eller "här läser vi pressmeddelanden" än bara "nyheter"..

Posted on: 2011/9/29 21:09

See User information
Som andra redan påpekat så ska man aldrig glömma att all media är vinklad efter ägarens (i förlängningen finansiärernas), journalistens och redigerarnas uppfattningar och agenda. RT säljer på att gå emot strömmen.

Den enda goda median skulle vara den som var helt fri, från stat och kapital, med total insyn och programledare som stod helt emot varann i många frågor. Som det är idag verkar mediabolagen antingen ta ställning för A eller för B, och följer den linjen. Enda undantagen är några psuedo-inslag för att göra sken av opartiskhet, vilket de egentligen använder för att göra motståndarsidan lättare att skjuta sank.

Svensk mediakultur är här lite speciell, tror jag, då den ofta drabbas av moralpanik och driver ekorrhjulen till absurda hastigheter.

Vette fan om journalistik ens finns kvar, någonstans på jorden? Kan man ens bli journalist eller leva kvar i yrket om man går emot dagens sanningar?

Som motpol är RT bra i alla fall. Fast glöm inte att man behöver två poler för att vara någorlunda i balans, om inte fler.

Posted on: 2011/9/29 22:44

See User information
Du har helt rätt.

Svt/Sr och annan livens baserad media ska ju vara fri, och är nog den som är bäst om man gämför med reklam baserad..
Även om ingen är perfect, om det nu ens är möjligt att få en sån..

Det är ju i princip omöjligt att berätta om något alls utan att sätta sin egen prägel på det man säger och på något sätt måste man ju välja vad man ska rapportera eftersom det vore omöjligt att täcka precis allt.

Jo de finns alltid minst två sidor av allt :)

Men passar på med ett tips till men som är mer konsentrerat på ekonomin:
www.zerohedge.com
Dock en hel del tekniskt prat i artiklarna där så man måste va lite insatt för att hänga med bland alla grafer, förkortningar och derivat :P

Posted on: 2011/9/30 5:58

See User information
RT är klara favoriter, och dom är definitivt inte ensidiga i sin rapportering, dom brukar ha båda sidornas åsikter till skillnad från svensk media.
Förresten, när tror ni RT kommer på Viasat eller canaldigital?

Posted on: 2011/9/30 7:06
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Jag har RT i teven redan!
Har abonnemang hos viasat via parabol och då finns RT med, har inte gjort något extra för att beställa kanalen eller liknande utan den finns bara där.

Posted on: 2011/9/30 20:41

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper