vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 (4) 5 »

Re: Tråden om (zero point energy)

See User information
Vi har förmodligen enda "blodugnen" i Sverige. Den är murad med tegel och lera, putsad med 1x slakteriblod, 1x lera, 7x sand och armerad med glasfiber. Mycket värmeeffektiv, jag uppdaterar bildspelet på hemsidan men är inte klar - den kommer med på bild där. Eldar i den med björkved.

Posted on: 2011/10/11 15:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Förresten, vad vet ni om Stirlingmotorer?

Den jag stött på som sägs vara den enda i Sverige man kommersiellt kan köpa drivs av diesel, kostar 150 000 och måste bytas ut efter ca 200 drifttimmar... sade leverantören i telefon till mig för några år sedan. Danskarna har tydligen några som drivs på biobränsle men det sägs att de sotar väldigt...

Posted on: 2011/10/11 15:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Vill inte låta EMO men allt hänger på om vi lyckas med en energi källa. och det borde vara möjligt

skaparen av den första värmepumpen blev utsätt till galningen. För att att han tog värme där ingen annan såg det

solceller tar energy från vissa frikvenser. om vi förstår detta så är kristall sökandet det samma som teslas sökande för 0point energy.

Posted on: 2011/10/11 22:32

See User information
"(älskar katter dock inte sambon)"
Hehe, det lät lite kul. =)

Stirlingmotorer är fascinerande maskiner som jag nyss fått upp ögonen för och har börjat experimentera med. Håller för tillfället på att bygga en mindre modell för att lära mig mer och går det bra har jag tankar på att bygga en större maskin som faktiskt går att plocka ur effekt ifrån. Tänker mig att koppla den till pelletsbrännaren och använda vattnet som kommer i retur från elementen för kylning för att inte någon värme ska gå till spillo. Då borde värmen ur pelletsen komma mig tillgodo precis som nu men samtidigt som den el jag kan lyckas producera kommer som en gratis liten extra bonus!
Nåja, i huvudet fungerar allting alltid lite enklare än i praktiken men tekniken är rätt enkel åtminstone.

Posted on: 2011/10/11 22:38

See User information
men jag antar döden själv tystar min mun

Posted on: 2011/10/11 22:39

See User information
Vi har på alla sätt fri energi inom oss.
Separera urin och avföring, ta avföringen typ från utedasset
och bred ut sommartid på backen i en kaka ca 10 cm tjock.
Låt torka i solen och hugg sedan i kakor. Dessa kan eldas och har samma energivärde som björkved enligt en energirådgivare som heter Gunnar Lennermo.

Jag förordar kanske dock snarare att ta avföring från djur, typ ko. Vår innehåller så mycket elände och det blir därmed lätt både mask och skitbaggar och annat äckelpäckel i det.

Min vän pizzabagaren från Libanon säger att de grillar med torkad koskit där, det grillade blir fruktansvärt gott tydligen.

Posted on: 2011/10/12 9:09

See User information
Helt klart network allt har sin spinn och allt vibrerar.

Koskit måste då var den utmärkta källan till att föda upp proteinkälla för fiskodling.

Stackars fisk men stackars heliga haven.

Eftersom skallbaggarna har keratin i skalen som fisken behöver när den genom ungdomen lever på kräftdjur.

Tack för tipset broder.

Posted on: 2011/10/12 9:21
Resized Image

See User information
Insektslarver är en utmärkt proteinkälla. Perfekt som fiskfoder både för akvariefisk och/eller fiskdammar eller havsbruk. Konstigt att ingen tycks kunna koppla ihop idén att odla fisk och sälja den med de otroligt höga priserna på havsfångad fisk...

(Undantaget är lax och öring men det finns åtskilligt med annan fisk som växer fortare och går att sälja på export).

Sverige har så mycket sjöar att odla fisk i att man blir nästan trött av att tänka på det. Istället går länder som Egypten i täten och odlar tillapia så det skvätter om det. Fastän man endast har en enda vattenkälla, Nilen.

Länderna i Sydostasien odlar miljontals ton fisk varje år och tjänar grova pengar på detta. I dammar som mest liknar dyhål. I Afrika ligger hela sjöar lika stora som södra Östersjön och är i stort sett helt tomma på fisk. Foder finns i sjön men ingen orkar koppla greppet. Titta gärna på www.nyandiwa.com så får ni se en som iallafall försöker, gå gärna med, förresten...

När en kommun som Orust drabbas av nerläggningar av lyxbåtsvarven tänker ingen på en alternativ produktion av t.ex flottar för fiskodling fast det kunde bli en jätteexportartikel och lyfta upp utvecklingen i hela länder. (Sverige inte minst).

Istället sprider navelskådandet och misstron sig...

Vi bor i ett av världens grönaste länder, som formligen vibrerar av outtagen nollpunktsenergi och enorma resurser inom produktion av livsmedel och precis all uppmärksamhet ägnas åt elektronikbranschen.

Hellre fjärrstyrda explosiva droner än glassbomber...

Framtiden byggs av småsysslare som Network med sin ugn och alla vi som går och funderar på olika alternativa energikällor men också i laboratorier som forskar med omständigheter kring proteinproduktion.

För den som inte förstår omfånget av produktionen skall jag dra en jämförelse från 1980-talet. Då hade Stora Kopparberg ensamt så mycket skog att om det var ett enda träd så skulle det motsvara en metertjock trädstam som växte med 250 kilometer i timmen, dygnet runt. Om ett liknande värde räknades fram på fiskproduktion skulle alla häpna och inse att det nog låg pengar i det, men alla tänker allt för smått. Ta fram miniräknaren och sätt igång...

Istället sysslar man med att framställa vaccin som skall bekostas med skattemedel från en sinande statskassa. Marknadsföringen består av hysteriska kampanjer i de korrupta massmedia.

Det behövs en revolution, men en teknisk sådan, inte en massa vapenbrak och avbränning av hus...

Posted on: 2011/10/12 10:10

Edited by Asgeir on 2011/10/12 10:31:45
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Någon som sysslat med sterlingmotorer och har tips på hur man kan göra och vad som inte fungerar när man bygger en lite större motor?
Blir mer och mer övertygad om att det är ett utmärkt sätt att producera el för oss i ett kallt land där vi ändå behöver elda för att inte frysa. (om man vill bo någorlunda självständigt, utan fjärrvärme osv.) På riktigt kalla dagar blåser det sällan så då står ett vindkraftverk stilla och på vinterhalvåret ser vi inte till solen särskilt mycket.

Motorn jag bygger just nu blir förvisso väldigt fin men med sina knappa 2 dm i sin helhet kommer det inte bli annat än en fungerande prydnad. =)

I nuläget bor jag förvisso i ett hus med alla bekvämligheter redan såsom el, vatten och avlopp så egentligen finns inget behov av att skapa egen energi men lyckas det så får man kanske lägre elräkning men framförallt viktig kunskap till när man förverkligar sina drömmar!

Posted on: 2011/10/12 20:03

See User information
Sterlingmotorer är rätt svaga, ungefär som leksaksångmaskiner. Men dom kan drivas med allt från en liten låga till brännglas. En gång när jag hade hyrt in mig på en golfbana såg jag hur mycket fantastiska "golf carts" det finns! Dom hade elektriska, gasdrivna, solcellsdrivna, vinddrivna och till och med en med stirlingmotor. Jag fick faktiskt låna den och man satte sig bara ner och vred på ett handtag och efter en halv minut tickade den iväg och efter en liten bit var man uppe i kanske 25 km/timmen. Den som vill ha ett verkligt extremt fordon skall titta på begagnade golf carts... dom är inte ens särskilt dyra... en golfcartförare är förresten Gaddafi, kanske han flytt söderut med den? (Den var visst soldriven)
Golfare tycks gilla otraditionella lösningar...

Posted on: 2011/10/12 20:39
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Nja, att dom skulle vara svaga vet jag inte om jag håller med om. Naturligtvis blir en väldigt liten maskin väldigt svag, ungefär som en leksaksångmaskin som du säger men bygger man större får man ut bra effekt. Har sett svenska motorer som ligger på åtminstone 10 kw.
Sen kan man ju ta det till det extrema med dom svenska ubåtarna som är utrustade med stirlingmotorer också!

Posted on: 2011/10/12 21:49

See User information
Jag hittade en annons i en villatidning om en pryl som faktiskt uppfyller kraven på zero-point-energi! Det är en fläkt som driver sig själv, titta på:

www.ecofan.se

Den är inte ens dyr med tanke på de besparingar man gör.

Posted on: 2011/10/14 10:52

See User information
Unce uppon a time there was A guy called NIKOLA TESSLA who invented free energy.Sadly he forgot all about the smartmeters :( so they say,
That needs to charge us for the usage of FREE ENERGY out there.We need to look the other way. CHANGE THE WAY WE THINK

Posted on: 2011/10/15 22:52

See User information

Posted on: 2011/10/16 14:09
Resized Image

See User information
Det finns något som heter Seebeck-effekten som utnyttjas väldigt lite. Effekten består i att om en halvledare placeras mellan två metallbitar som har olika temperatur, så överförs energi i form av el genom den från det varma till det kalla.

Solceller tål inte att bli överupphettade men få har tänkt på att ordna med en nedkylning av underlaget så att effekten kan utnyttjas bättre.

Vi har i tråden talat en hel del om Stirlingmotorer. Detta är egentligen samma sak, men istället för mekanisk energi alstras el. Man kan teoretiskt elda i vedspisen och plocka ut el direkt...

Se bif. ur broschyren om Ecofan:

http://www.energiexperten.se/filer/Ecofan_Beskrivning.pdf

Posted on: 2011/10/17 11:29

See User information
Quote:
Det finns något som heter Seebeck-effekten som utnyttjas väldigt lite. Effekten består i att om en halvledare placeras mellan två metallbitar som har olika temperatur, så överförs energi i form av el genom den från det varma till det kalla.

Den typen av teknologi är som du säger inte tillräckligt väl använd. Man skulle kunna använda den teknologin vid den enorma värmen man kan få ut i en vakumsolfångare där det lätt finns risk för överhettning. Kylning och el på samma gång. Jag har ett solcellssystem som jag använder emellanåt så jag skulle lätt kunna koppla in fler alternativa energikällor.

Problemet med teknologin är att det kräver väldigt stora värmeskillnader för att kunna få ut el.
Quote:

Solceller tål inte att bli överupphettade men få har tänkt på att ordna med en nedkylning av underlaget så att effekten kan utnyttjas bättre.

Om det blir tillräckligt varmt så det är lönt så varför inte. Det som är mest positivt med iden är att man kan skicka ut värme elen tillsammans med elen från sol-ljus.

Det är trots allt svårt att veta var man ska göra. Köpa solceller och annan typ av dyr egenproducerad el nu eller vänta till något större genombrott sker. Jag har visserligen redan valt dyr egenproducerad el men det tål att tänkas på om man ska bygga ut det hela mer eller vänta.

Posted on: 2011/10/17 12:40

See User information
Quote:

Problemet med teknologin är att det kräver väldigt stora värmeskillnader för att kunna få ut el.

Hur stora skillnader pratar vi om för att det ska fungera?
Låter som en intressant teknik som kanske förtjänar att undersökas närmare!

Stirlingmotorer kan ju faktiskt fungera redan vid väldigt små temperaturskillnader, sett åtskilliga små modeller som det räcker att man har i handflatan så gör kroppsvärmen jobbet. Men det är väl kanske mest en kul pryl som inte går att använda till att utföra arbete förstås, osäker om det går att skala upp modellen och även om det går så är det knappast effektivt nog för att vara värt det.

Posted on: 2011/10/17 14:25

See User information
Kolla in tamera.org (på youtube) där visar dom hur en stor sterling på metern i diameter kan gå i långsam takt och drivs med kallvatten och varm olja.

Vattnet kommer från färsvatten pummpning och värmen från rör med olja som värms med reflektorer i växthus.

Posted on: 2011/10/17 16:13
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Häftig modell!
Då hade jag fel, går tydligen alldeles utmärkt att bygga stirlingmotorer som jobbar med lägre temperaturskillnader i större skala alltså och 1,5kw har jag för mig dom sa att den levererade.

Posted on: 2011/10/17 17:32

See User information
Att hoppa över elektricitetgenerering helt och hållet för matlagningen är väl det bästa om man har sol. Bara värma veg.olja och lagra isolerat. Sedan leda ut oljan till spisen när man vill laga mat. Bättre än allt annat jag sett.

Posted on: 2011/10/17 21:05

See User information
De stora energiproduktionssätten och industrierna omkring dem har avsiktligt (eller kanske oavsiktligt) kommit att låsa den tekniska utvecklingen i långliga tider och spelar rollen av lockpåläggare för att skydda gjorda investeringar.

Det visas särskilt tydligt inom fordonsindustrin där innovationer som bl. a gjordes av tyskarna under Andra världskriget fått ligga i malpåse sedan dess.

Visste ni att generatorn på en bil kan ersättas av en sladd mellan motorblocket och ett topplock med kylflänsar? Eller att växellådan kan slopas helt och ersättas av rör som leder avgastrycket direkt till de fyra hjulen? Eller att dieselmotorn endast behöver en rörlig del, kolven, som slungas fram och tillbaka inuti ett slutet rör?

Nej, jag tänkte väl det...

Posted on: 2011/10/18 6:32

See User information
Justin Hall-Tipping: Freeing energy from the grid
http://www.ted.com/talks/justin_hall_ ... energy_from_the_grid.html

Vad han pratar om är en solpanel som är transparent som kan monteras på ett fönster så att du kan få in sol-ljus på dagen samtidigt som du kan generera el. Emnet han pratar om är också 1000 gånger mer ledande en koppar vilket är intressant i sig. Problemet med natoteknik är att det knappast är något för hemmapularen vilket kommer att leda till samma gamla problem med ett fåtal gigantiska företag som dominerar en marknad.

Men i övrigt tycker jag att det är synd att alla smarta energilösningar som nu sker ska ta så enormt lång tid innan dom kommer ut på marknaden.

Läste för övrigt om ett litet batteri för ca två år sedan på nyteknik som kunde lagra enormt mycket el. Var tog den vägen kan man undra?
Batteriet såg ut som en liten svart låda och var uppfunnen av någon Indier om det är någon som mins den artikeln.

Posted on: 2011/10/19 12:05

See User information
Det har kommit ut en ny version för några dagar sedan av boken Practical Guide to Free-Energy Devices av Patrick J. Kelly som finns att ladda ner på http://www.free-energy-info.co.uk/
På sidan 253 står det om Tariel Kapanadze som är uppfinnare av Kapanadze generatorn. Materialen han använder ska vara väldigt billiga, han använde tex en gammal nedgrävd radiator som jord och efter varje demonstration så brukar han plocka isär allt och visa att det inte är något fusk.
Tariel Kapanadze säger själv att han mer eller mindre har kopierat Tesla och tittar man runt lite på nätet så finns det många "free energy" uppfinningar som liknar en Tesla uppfinning.

länkar
http://jnaudin.free.fr/kapagen/replications.htm
http://www.overunity.com/index.php?topic=7679.0
http://www.energeticforum.com/renewab ... voltage-frequency-ou.html

Posted on: 2011/11/9 16:20

See User information
Om jag fick tag på en fungerande enhet skulle jag snabbt producera sådana till hela Sveriges befolkning. Jag skulle bli rik på köpet samtidigt som vi alla skulle bli självförsörjande på el. (Den verkar ju kosta mindre än 100kr att tillverka.) Skulle börja med att ge enheter till mina familjemedlemmar och vänner, och när de såg att det funkade skulle jag få allt kapital jag behövde för att bygga ett elkraftverk som först konkurrerade ut kärnkraft och vattenkraft. Sedan skulle jag fortsätta med produktion av små mobila enheter som möjliggör att mänskligheten tar ett jättekliv.

Så jag ser tre möjligheter.
Uppfinnaren har inga vänner.

Eller är för snål för att ge bort gratis elektricitet till sina vänner för att bevisa konceptet och få tillgång till kapital.

Eller tre, uppfinningen fungerar inte.

PS.
Jag hoppas att det är det första eller andra. Håller tummarna nu när ni experimenterar. (När ni vill att jordens människor ska få gratis elektricitet kan ni komma till mig. Så massproducerar jag er fungerande enhet. Ni kan få 95% av vinsten, jag blir stenrik på 5%.)

Posted on: 2011/11/10 0:48

« 1 2 3 (4) 5 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper