vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

SR.se: Inga spritresor för sjukskrivna

See User information

Inga spritresor för sjukskrivna
http://sverigesradio.se/sida/artikel. ... gramid=91&artikel=4782521

"Att åka och handla sprit i Tyskland när man är sjukskriven, har aktivitetsstöd eller är föräldraledig är inte okej, tycker Försäkringskassan. Nyligen hade myndigheten kontroller vid tullen.

Det var i Helsingborg i förra veckan som kontrollerna genomfördes. Två kontrollanter från Försäkringskassan stoppade bilar tillsammans med tullen. Totalt 93 personer, bland annat från Jönköpings län, hade varit och handlat alkohol i Tyskland trots att de var sjukskrivna, föräldralediga eller hade aktivitetsstöd av försäkringskassan.

Kontrollanterna skrev rapporter som respektive handläggare sedan får utreda vidare."

Detta kan väl ändå inte vara lagligt, hur mycket ska försäkringskassan få lägga sig i människors privatliv!?

Det är ju inte olagligt att vara sjukskriven och samtidigt göra nånting man skulle kunna göra när man är frisk, möjligtvis oetiskt/omoraliskt!?

Posted on: 2011/11/4 22:45
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: SR.se: Inga spritresor för sjukskrivna

See User information
I Danmark skall 45.000 misstänkta simulanter undersökas 13 timmar var av nytillträdande handläggare! På så sätt kommer man att skapa jobb och förlänga kön på arbetsförmedlingen samtidigt! Båda förslagen andas en viss humor!

Posted on: 2011/11/5 15:47
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Ser knappast detta som ett problem.

Att inhandla alkohol från Tyskland är en affärsrörelse och klarar de av det klarar de av att jobba också.

See User information
Att handla alkohol är en affärsrörelse??

Är man sjukskriven eller föräldraledig eller vad som helst så ska man inte lämna huset eller leva alls helst.
Att åka och få hjälp av släkt och vänner är också helt förbjudet, särskilt om dom bor i Tyskland.
Köper man med sig en leksak till barnen när man kommer hem har man bedrivit olaglig affärsverksamhet och förtjänar samhällets förakt.
Eller är det just alkohol som upprör? Men lika bra att åtala personen och frånta rättigheterna om man köpt en godispåse eller ett mjukisdjur också, man har ju trots allt ägnat sig åt importverksamhet, inte olaglig förstås men vi måste ju döma den sjuke på något sätt utöver att spotta på dom på olika forum på internet, även såna som vanligtvis sätter medmänsklighet högt upp.

Posted on: 2011/11/5 17:13

Anonym
Chriss: De personer det rör sig om har handlat sprit som en affärsrörelse. Alltså långt bortom eget bruk. Det rör sig inte om en flaska rom de köpt på en Tysklands-resa, utan detta handlar om resor till Tyskland i vinstsyfte.

Rör inte till begreppen nu.

Försäkringskassan skulle aldrig stoppa någon som är utomlands. Det är halmgubbeargument.

Man kan kritisera dom för massor av saker, men som jag sa gäller detta affärsverksamhet och då kan de fan jobba också!

See User information
Alla 93?
Men helt oavsett, hur ska myndigheterna formulera dessa lagar och regler för att omfatta dom förmodat rätt få människor som utnyttjar systemet utan att jaga alla sjuka?
Precis som vanligt kommer detta utnyttjas för att begränsa möjligheterna för alla sjuka och misstänkliggöra hela gruppen.
Jag har anhörig som tvingats vara i kontakt med försäkringskassan och jag tror inte folk i allmänhet vet vilka psykopater som sökt sig till dessa tjänster. Naturligtvis finns det säkert några undantag men inget jag sett själv och det är väldigt många som säger samma sak om sina erfarenheter från kontakten med försäkringskassan.

Men det känns som nånting som liknar diskussionen om kontanter, kriminella kan använda kontanter för att göra sina skumraskens affärer och det betyder mest troligt att alla som använder kontanter är kriminella och därför ska kontanter vara olagliga.
Sjuka som reser har inga fler skäl till det än att ägna sig åt bedrägerier och därför ska sjuka sitta inspärrade.

Posted on: 2011/11/5 17:37

Anonym
Ja, förmodligen "alla" 93.

Du skulle bara veta hur många som köper sprit i Tyskland för att sedan sälja. Vänd på det istället. Tror du det bara var 93 stycken som varit i Tyskland och köpt sprit?

Det framgår tydligt att detta bara är folk som rest med stor fylld skåpbil eller mindre lastbil.

Detta handlar inte om att sjuka reser. Detta handlar om folk som importerar sprit som en svart affärsverksamhet. En viss procent av dessa skulle säkert kunna leva på sin verksamhet, men väljer att lyfta bidrag. Tycker du detta är rätt?

Kan man försörja sig själv ska man inte lyfta bidrag. Sen bryr jag mig inte egentligen om inkomsten är beskattad eller inte.

Jag har själv åtminstone en kompis som försörjer sig på detta bland annat och han håller med mig. Han lyfter minsann inga bidrag, trots att han skulle kunna få antingen a-kassa eller sjukbidrag.

Jag har följt med honom på en resa en gång och det är MASSOR av svenskar som gör dessa resor. Så att "alla 93" skulle vara alla är verklighetsfrånvarande. Detta handlar om tusentals. Som jag sa tidigare så är dessa 93 säkerligen de värsta.

Många som gör dessa resor är dessutom sjukskrivna eller arbetslösa, eftersom det tar tid att utföra dessa resor.

See User information
Att åka och handla sprit i Tyskland när man är sjukskriven, har aktivitetsstöd eller är föräldraledig är inte okej, tycker Försäkringskassan.

Om detta är ett citat tycker jag inte det framgår med tydlighet att det handlar om en viss mängd och att det visst skulle kunna användas mot någon som köpt en liten spritflaska på några cl om kontrollanten känner för det. Sprit som sprit liksom.
Men problemet är fortfarande hur man ska begränsa det hela, vid vilken mängd ska det vara tillåtet och vid vilken mängd är det ok?
Om jag som frisk åker och köper den mängden som du anger, mindre lastbil alltså ungefär, begår jag ett brott då?
Ska det finnas olika lagar på hur mycket alkohol man får ta in i landet beroende på om man är sjuk eller frisk?
Menar bara att det kan bli snårigt och öppnar upp för ytterligare förföljelser av sjukskrivna.

Om man som sjuk sätter ut en annons på blocket och säljer någonting och får in pengar har man också haft affärsverksamhet osv.

Man kan dra det hur långt som helst och till det riktigt löjliga men erfarenheten säger att får myndigheten möjlighet till detta kommer det också användas till det, det absolut löjligaste alltså t.o.m.

Posted on: 2011/11/5 17:56

Anonym
Du tolkar det fel.

Det är inte detta försäkringskassan menar.

Försök att förstå att många köper MASSOR av sprit i Tyskland och det är dessa de vill komma åt. Alltså de som gjort det till en affärsrörelse. Varför tror du det just är Tyskland de tar upp annars?

Suparresor till Danmark är ju vanliga, eller med finlandsfärjor för all del, men detta står det ingenting om. Det säger sig självt det är de som gjort det till en affärsrörelse.

Sluta argumentera emot nu och inse det är detta det rör sig om och fortsätt diskussionen därifrån...

Är du FÖR eller EMOT de som lever på bidrag för att de skulle vara sjuka, men som fortfarande visar de klarar av en försörjning i form av en importrörelse av alkohol?

Ställ dig den frågan istället för att försöka få det till någonting annat än vad det är.

Du har ju fallit för medias opinionsbildning visar du ju. Som jag sagt tidigare förtjänar försäkringskassan mycket kritik, men knappast i det här fallet och du har visat hur lätt du faller för deras vinklade rubriker.

Dessutom... Har du exempelvis försörjningsstöd så kan du vara så säker på att de pengar du får in på ditt konto räknas bort från försörjningsstödet, så vill du tjäna extra pengar genom att tömma källarförrådet får du nog sälja mot cash.

Det finns förordningar hur mycket du får ta in från andra EU-länder, men tullen ser mellan fingrarna för det och är mycket generösa. Det är inte olika bedömningar om du är sjuk eller frisk, utan som jag sagt tidigare handlar det här om folk som faktiskt klarar av att jobba eftersom de har denna svarta affärsverksamhet.

Det handlar definitivt INTE om några centiliter och dessa 93 det handlar om är med all sannolikhet fullproppade lastbilar eller skåpbilar.

För att driva saken ännu längre, varför tror du försäkringskassan får kritik för allt?

Eliten vill avveckla försäkringskassan, eller åtminstone privatisera den. Försäkringskassan är en del av sveriges forna välfärdssamhälle.

För mig är det självklart de ska sätta dit bidragsfuskare. Däremot är deras utförsäkringar av riktigt sjuka förjävlig.

See User information
Hur har tillvägagångsättet varit under denna raid?

Har tullen först stoppat folk, sen har F-kassan klivit emellan och kollat id, sen jämfört med sitt system, eller har dom använt sig av registreringsnumret på bilen!?

Ingen har väl skyldighet att uppge för F-kassan vem man är om man blir stoppad i tullen?

Skulle var intressant att veta exakt hur detta gått till, för jag tror att det bryter mot grundlagen, inte faen skulle jag ha uppgett min identitet om F-kassan står i tullen och frågar, dessutom om jag vet att jag har ersättning från densamma.

Posted on: 2011/11/5 20:08
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

Anonym
Min misstanke är att det gäller folk de haft i register som folk tipsat om.

Det är absolut inte olagligt, utan FK har rätt att göra den kontrollen. När det gäller exempelvis den man som tillförskaffat sig miljonbelopp och sagt han är rullstolsbunden jublar vi när han blir avslöjad på bilder där han renoverar huset. Varför jublar vi inte här?
Detta rör sig också om bidragsfuskare.
Parasiter ska sättas åt helt enkelt och det är det det rör sig om här.

Men jag säger igen att FK förtjänar mycket kritik för hur de behandlar de som är sjuka på riktigt.

See User information
FK har absolut ingen rätt att göra dessa kontroller. Som person här i Sverige behöver du inte ens bära med dig några identitetskontroller. Så för en FK kontrollant behöver man inte visa någon ID handling för i detta sammanhang, och Tullen har ingen rätt att dela ut uppgifter då det finns sekretess regler att följa. Och utnyttja reg-nr på bilen fungerar ju inte heller då den likaväl kan vara lånad.
Så visst strider det här mot lagen!

Sedan är det intressant att alla dessa anställda på FK som har i uppgift att leka dektetiv och kontrollera andra människor också kostar en massa pengar...

Posted on: 2011/11/5 22:42

Anonym
Det här gäller ju en auktion av tullen i samarbete med FK. Det strider knappast mot lagen och tull har all rätt i världen att be om leg.

Jag är i vart fall positiv till att de tar fast bidragsfuskare. Det är inte frågan om något detektivarbete, då de får in massor av tips. En sån här auktion kostar inte mycket pengar. Två anställda som istället genomförde kontroller med tullen.

Anonym
Det var för överigt 94 personer som stoppades och av dom hade 43 någon form av ersättning från FK. Det här är heller inte första gången FK har en sådan auktion, utan de har haft det tidigare. I Maj i år anhälls 16 personer.

Exempel på de rapporterade är:
* en kvinna från Ängelholm som köpt 45 flak öl samt stora mängder alkohol i Tyskland trots att hon har sjukersättning.

* Flera av de som togs i kontrollen har sjukersättning på grund av olika fysiska åkommor men hade ändå köpt alkohol som i många fall vägde flera hundra kilo.

* En man från Örebrotrakten som hade sjukersättning och aktivitetsstöd. Hade med sig alkohol till en vikt av över 3 000 kilo.

* En man var sjukskriven för stukad fot, men kunde lasta och köra bil ändå.. Han hade 500 kilo alkohol.

* En kvinna med whiplash-skada som själv lastade av sin bil framför tjänstemännen.

See User information
Tullen kan inte tvinga dig att visa legitimation, men om du vägrar kan du nekas insläpp i landet. T.e.x. Får inte Svenska polisen kräva dig på ID, såvida inte brott misstänks.

Det finns s.k. Samarbete RUC, regionala underrättelsecentrum. Som är till för att bekämpa grov organiserad brottslighet. I det samarbetet ingår förutom ovannämnda även Polisen, ekobrottsmyndigheten och åklagarmyndigheten. Detta är det enda kryphål jag kan komma på som Försäkringskassan utnyttjar, eftersom dom då kan starta en utredning och "ojdå", upptäckte visst att personen ifråga har ryggskott men har ändå lastat bilen full med sprit alldeles ensam...som exempel

Sedan bryr jag personligen inte ett dugg om bidragsfuskare vara eller icke vara, för det är tillvägagångsättet som är viktig. Människan tolererar och tyvärr accepterar att vi hela tiden flyttar fram toleransnivån på vad som ok att staten får lov att göra.

Och viss kostar det pengar att leta efter bidragsfuskare, att 2 kontrollanter står och kollar är ju knappast den enda kostnaden...Det är ju en kontrollgrupp som skall utreda ärenden sedan. Och innan detta har har ju totalt tusentalstimmar gått åt i förberedelser för dessa åtgärder i form av möten och beslut som kommer långt uppifrån i hierakin, där det har avhandlats i olika nivåer innan det kommit ner som ett regionalt beslut.

Posted on: 2011/11/6 0:17

Anonym
Nu är det ju så att polisen medverkade vid denna auktion och samtliga 94 misstänks för brott eftersom de fört in för mycket alkohol i landet.

Du har också fel, eftersom polis har rätt att kräva dig på legitimation även om du inte är misstänkt för brott. Tull har även dessa befogenheter.

Dessa 94 personer har alltså brytit mot dessa regler i första hand http://www.oresunddirekt.se/Trafik/Tull/In.aspx
Som en bonus är det också en källa på mitt påstående att tull har rätt att begära legitimation.

Försäkringskassan har redan en enhet som utreder bidragsfusk, så detta är ingen merkostnad.
Jag tycker i vart fall att bidragsfuskare ska klämmas åt, eftersom mina pengar går åt till dessa parasiter.

Som jag sagt tidigare gäller inte dessa vanliga resenärer som handlat med sig lite sprit, utan det som har det som syfte med resan.

Nu har försäkringskassan regler att man inte får resa utomlands om man lyfter sjukbidrag eller aktivitetsstöd och har haft det sedan länge. Får du aktivitetsstöd ska du dessutom stå till arbetsmarknadens befogande och det gör man inte när man är ute och reser. De beviljar resor för de som vill resa utomlands, men det här är ju folk som reser ofta eftersom de har det som affärsverksamhet och det är ingen ide att söka för dom, eftersom det sker för ofta.

Det här rör sig ju om smugglare och bidragsfuskare. Brottslingar! Nu spekulerar jag, men vissa av dessa säljer säkert också till minderåriga.

Var glad att de åker dit!

Du säger att vi hela tiden flyttar fram toleransnivån och detsamma gör vi tyvärr även med brottslingar.

See User information
I Sverige finns det inget krav på att bära med sig identitetshandling, därav kan inte Polisen, eller rättare sagt inte kräva ID av dig, så länge inte ett brott misstänkts. Vid körkortskontroll är det just primärt att se om du har förarbevis, (körkort), inte att kontrollera din Identitet.

Nu handlade ju tråden från början om Försäkringskassan har rätt att göra som dom gör. Och dilemmat blir ju det att övriga bilar som Tullen stoppar som FAKTISKT HAR godkänd kvantitet av alkohol, hur ställer sig Försäkringskassan där?
Jag hoppas verkligen att det är så att FKs kontrollanter endast kontrollerar de personer som Tullen misstänker för införsel av "olaglig" kvantitet.

Och är det mindre omoraliskt/oetiskt om man som sjukskriven varit utomlands men tagit med sig laglig nivå av alkohol?
Och är nästa steg att Försäkringskassan står utanför Systembolagen i Sverige?

Detta bidragsfusk är en droppe i havet jämförelse av all annan bedrägeri som framförallt pågår inom den statliga världen. Men genom att göra sådana här aktioner och gå ut i media med det, gör ju att människor i allmänhet fogar in sig i ledet...

Och Tjoffson, jag vill inte att mina pengar skall gå till sådana parasiter som Försäkringskontrollanter som får statlig lön för att leka polis och utföra Elitens agenda:)

Posted on: 2011/11/6 1:03

See User information
Är det mc-gängen dom är ute efter?? De ledande och mest aktiva medlemmarna är oftast sjukskrivna eller i nån form av program som ger bidrag eller pension.

Posted on: 2011/11/6 6:28
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Systemet ser ut som det gör. Skulle det inte finnas fuskare finns det inga kontrollanter.

Du är tvungen att ha ett pass när du reser in och ut i landet. Pass är en identitetshandling.

Det var bara de som hade en otillåten mängd som kontrollerades av FK. De som har det som en lukurativ rörelse.

See User information
Synd jag missade diskussionen igår men samtidigt kanske tur ser jag.
Smått roande dock att bli påhoppad och anklagad för att vara en idiot och är manipulerad av media och deras vinklingar av någon som hänvisar till mediauppgifternas vinkel som någonting positivt och sant.
Lockande att bemöta personliga påhopp med samma mynt men får väl avstå.
Dessutom har du redan sagt åt mig att inte argumentera mot dig så jag gör väl bäst i att lyda så det inte går vidare från endast påhopp på nätet.

Posted on: 2011/11/6 12:46

Anonym
Jag kallade dig inte för idiot, men lurad av media är du ju eftersom du reagerat precis som de vill du ska göra.

Jag tycker det är bra de tar fast brottslingar och bidragsfuskare.

Verkligen inget påhopp när man förklarar hur saker ligger till, så sluta ta på dig offerrollen.

See User information
Quote:

Tjoffsson skrev:

Det framgår tydligt att detta bara är folk som rest med stor fylld skåpbil eller mindre lastbil.

Är nyfiken på var du ser detta i artikeln? Har du en annan källa där det framgår tydligt?

Quote:

Tjoffsson skrev:

Du skulle bara veta hur många som köper sprit i Tyskland för att sedan sälja. Vänd på det istället. Tror du det bara var 93 stycken som varit i Tyskland och köpt sprit?

Njae.. 93 av dem som kontrollerades "var sjukskrivna, föräldralediga eller hade aktivitetsstöd av försäkringskassan". Det framgår inte hur många som kontrollerades och/eller hade köpt sprit.

Hur många var sjukskrivna? Hur många var föräldralediga? Ska man få åka till Tyskland när man är föräldraledig? Om barnen är med då, som en sorts semester eller utflykt? Om du har aktivitetsstöd och är ledig någon dag, får du åka då? Kan man åka med någon annan till Tyskland och köpa sprit, trots att man är sjukskriven?

Undertonen här är att är du något av dessa tre så ska du vara glad om du ens får gå utanför dörren! Du är ett avskum, en parasit och du ska skämmas för att du befinner dig där du är idag.

Inse att vår egoistregering bedriver hetsjakt på sjuka och andra som behöver hjälp i samhället. Detta medan de verkliga parasiterna trallar vidare med sina globala dollarez. Fast det är klart.. de är ju av samma "blåa blod" och man biter inte den hand som föder en. Sila mygg och svälja elefanter.

Quote:

Tjoffsson skrev:

..istället för att försöka få det till någonting annat än vad det är.

Var ser du all denna information som du hävdar och som gör det till vad det är? Har du en länk till det så vi kan läsa hur omfattande det är och kräva bättring/åtgärder/hetsjakt?

Posted on: 2011/11/6 14:49

Anonym
Quote:

Cupio skrev:
Är nyfiken på var du ser detta i artikeln? Har du en annan källa där det framgår tydligt?

Det kan man läsa mellan raderna. En snabb googling visar jag hade rätt.

Quote:

Cupio skrev:
Njae.. 93 av dem som kontrollerades "var sjukskrivna, föräldralediga eller hade aktivitetsstöd av försäkringskassan". Det framgår inte hur många som kontrollerades och/eller hade köpt sprit.

Jo, i en annan artikel står det att det var 94 som kontrollerades och 43 hade sjukbidrag eller aktivitetsstöd.
http://www.sydsvenskan.se/sverige/art ... tresor-till-Tyskland.html

Som jag tidigare sagt stoppades bara de som med råge överskridigt gällande ranson och inte de som köper några flaskor på semestern. Förstår du hur utbrett det här är då bland de sjukskrivna?

Tycker du vi ska betala ut bidrag till svartarbetare och smugglare? Bidrag är för de som inte kan försörja sig, men det kan de här uppenbarligen.

Quote:

Cupio skrev:
Hur många var sjukskrivna? Hur många var föräldralediga? Ska man få åka till Tyskland när man är föräldraledig? Om barnen är med då, som en sorts semester eller utflykt? Om du har aktivitetsstöd och är ledig någon dag, får du åka då? Kan man åka med någon annan till Tyskland och köpa sprit, trots att man är sjukskriven?

Två var föräldralediga, men inte hade barnen med sig.
Har du aktivitetsstöd ska du stå till arbetsmarknadens befogande. Du måste söka tillstånd från FK för en resa på samma sätt som du begär semester på ett jobb. Jag skulle bli förvånad om de föräldralediga blir av med sin föräldrapenning, men kanske skatteverket blir inkopplade? Samt att de blir åtalade för smuggling.

Quote:

Cupio skrev:
Undertonen här är att är du något av dessa tre så ska du vara glad om du ens får gå utanför dörren! Du är ett avskum, en parasit och du ska skämmas för att du befinner dig där du är idag.

Det handlar verkligen inte om det. Det här är människor som gjort det till en affärsrörelse. Folk som mycket väl kan jobba. Får du bidrag för att du inte kan jobba men jobbar ändå är det klart man måste agera.

Quote:

Cupio skrev:
Inse att vår egoistregering bedriver hetsjakt på sjuka och andra som behöver hjälp i samhället. Detta medan de verkliga parasiterna trallar vidare med sina globala dollarez. Fast det är klart.. de är ju av samma "blåa blod" och man biter inte den hand som föder en. Sila mygg och svälja elefanter.

Fast de här personerna klarar ju tydligen av att jobba.

Quote:

Cupio skrev:
Var ser du all denna information som du hävdar och som gör det till vad det är? Har du en länk till det så vi kan läsa hur omfattande det är och kräva bättring/åtgärder/hetsjakt?

Som sagt. Sök. Det gjorde jag. Jag hittade som sagt även information om en liknande auktion de genomförde i Maj.
Jag gör ofta så. Söker vidare om saker för att ha mer kött på benen. Sepeciellt de saker jag diskuterar om.

Edited by Tjoffsson on 2011/11/6 15:45:59

See User information
Tjoffsson, du behöver inte pass inom EU/Schengen-avtalet!

Gränskontroll inom Schengen
http://www.polisen.se/sv/Service/Pass ... nskontroll-inom-Schengen/

"Sverige och de övriga nordiska länderna ingår sedan den 25 mars 2001 i Schengensamarbetet. Det innebär att personkontrollen vid gränser har upphört i de länder som är med i samarbetet, medan den har förstärkts mot andra länder.

"Polisen har det övergripande ansvaret för gränskontrollen. Syftet är bland annat att motverka illegal invandring och gränsöverskridande brottslighet.

Polisen utför också inre utlänningskontroll, det vill säga kontrollerar att de utlänningar som befinner sig i landet gör det legalt."

Länder som deltar fullt ut i Schengensamarbetet

Belgien, Litauen, Tjeckien, Danmark, Luxemburg, Tyskland
Estland, Malta ,Slovakien, Finland, Nederländerna, Slovenien
Frankrike, Polen ,Ungern, Grekland, Portugal, Österrike, Italien, Spanien, Lettland, Sverige..

Även Island, Norge och Schweiz ingår genom ett särskilt avtal i Schengenområdet trots att de inte är EU-länder.

Posted on: 2011/11/6 20:19

/Benjamin Franklin

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper