Vakencorner

Re: Enkel "investering"
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Som jag uppfattat läget.
Förr hade mynten fysiskt värde, silvret eller guldet kunde säljas eller bytas mot varor vart som helst i världen oavsett värderingen på myntet, ett genuint skydd mot inflation. Sedan kom sedlar och värdelösa mynt som backades upp med guld silver placerade i riksbankens valv, men inte heller denna uppbackning finns i dag, (det guld som finns i valven är förmodligen sålt flera gånger om i guldpapper). nu lånar vi av banker som bara sätter ett belopp eller kredit på våra konton, ansvaret för uppbackningen överförs till oss, det vi investerar pengarna i, (en massa skräp från kina, bilar, båtar, husvagnar, resor och annat som bara tappar värde) ska nu utgöra säkerheten. Det är inte svårt att förstå att det kommer att bära åt fanders när dom kommer och vill ha tillbaka pengarna. Så Guld är nog en bra investering för framtiden, dessutom är investeringsguld än så länge momsbefriat.
Posted on: 2012/12/8 12:10
|
|||
Never believe anything until it has been officially denied
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Yes, allt som har faktiskt värde är något som är bra att skydda sig med. Att sitta på dessa fiktioner på ett konto, är inte riktigt vettigt...
Postade denna tråden av en ide om hur alla kan bygga upp sig en liten buffert... Och självklart gälller detta alla smycken, skedar osv... Här är en lista, jag hittade på blocket och vilket pris dessa köper gamla mynten för, samt % silver i dessa; Quote:
Liten comment ang 5an ovan(5kr 1954-1971 40% silver 30:-/st), har sett annonser om att det är tom året 72. Vidare ang. silverstämplar... Quote:
Fast silver är silver, det är väl bara hur lätt den är att värdesätta som stämpeln visar. I fred och <3!
Posted on: 2012/12/8 12:34
|
|||
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Kollade genom plåntan och hittade en 1 krona från år 63, vilket dessa ger 14 Kr för... Vilket kommer gå upp... Myntet var den skitigaste av dom... Där ser en, hur det kan vara... ![]()
Posted on: 2012/12/8 14:26
|
|||
FRI Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion. Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar. Bättring för alla! |
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
En annan tanke som slog mig, ifall ni "jobbar" med kontanthantering... Att ha en egen rulle med mynt, sedlar i fickan och sedan växa ut dessa "gamla" ur kassan.
Detta kan inte vara stöld, på något sätt. Är det förbjudet att växla kanske? ![]() Vad du däremot gör, är att dessa förbaskade banker inte kan växla ut och sko sig på något du redan äger... Hela detta penningsystem, är precis detta, hur privata aktörer allt mer växlar ut saker med "sakligt värde", mot fiktioner... Vars mål är att göra dig till "Kejsaren utan kläder" och totalt beröva dig på allt på samma gång. Se till och säkra framtiden för era barn, själv och familjen. I fred och <3!
Posted on: 2012/12/9 12:07
Edited by Avatar on 2012/12/9 12:34:16
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Mynt och kontanter är jag också övertygad är en bra "investering" inför den dagen då allt oundvikligen kommer kolapsa!
Idag innehåller svenska mynt inget silver alls. 1 krona: Legering av 75 % koppar och 25 % nickel. 5 krona: Pläterat material i tre skikt. Kärnan är av 100 % nickel och det yttre skikten har en legering av 75 % koppar och 25 % nickel. Varje ytskikt vikt utgör 46,5 % av myntets vikt. 10 krona: Legering av 89 % koppar, 5 % aluminium, 5 % zink och 1 % tenn. (http://www.riksbank.se/sv/Sedlar-och-mynt/Mynt/Giltiga-mynt/) Men jag tror inte det är något man ska stirra sig blind på vid en valuta kolapps.. När det gäller mynt handel idag så är priserna inte bara baserade på vilka metaller myntet innehåller, utan också hur ovanligt det är. Därför kan ett silvermynt på 5g rent silver kosta mer än en tacka på 5g rent silver tex. Idag använder majoriteten inte ens kontanter, utan konto/kredit kort. Så vid en kolapps borde det isf på kort sikt först bli en EXTREM brist på kontanter, både sedlar och mynt, och sen på lång sikt kommer guld och silver bli mer akutellt som handelsmedel.. Vad som används som betalsnings medel bestämms trots allt inte av lokig, matematik eller fundamenta, utan mer av phsykologi och vad folk behöver eller har att byta med. Blir ju också viss skillnad på betalningar på lokal nivå och internationell nivå, samt betalningar mellan individer, företag, regeringar osv.. Online finns ju tex bitcoins.. Nånstans läste jag att ciggaretter va populärt som "valuta" när den vanliga inte längre funkade.. "Skönheten sitter i betraktarens ögon" - gäller inom ekonomi också ;) En hyperinflation idag tror jag inte alls kommer se ut på samma sätt som i tex Tyskland på 1920 talet, världen och hur allt funkar är så annorlunda idag mot då så det inte ens går att jämföra..
Posted on: 2012/12/14 21:09
|
|||
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Om ni tror på detta, passa på! ![]() Dessa saker går konstant genom plånboken din, utan att du tänker på det! Låt inte bankerna växla in detta i ett allt mer utbyte mot sämre grejer... Behåll!
Posted on: 2013/2/19 23:09
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Efter vad som hänt med strävsamma Cyprioters besparingar kan det väl inte längre vara någon som ifrågasätter att guld är överlägset fiat-papper som pengar. Tänker gå all in och köpa guld idag eftersom jag tror det går upp imorgon och att finanskris 2.0 just startat. Nån som vet om det finns några billigare alternativ än Liberty Silver? Tycker LS är bäst för att de står bakom guld men det som är viktigast är förstås lägst pris.
Posted on: 2013/3/17 15:41
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Fruktansvärt skandalöst, man häpnar över fräckheten i att råna folket på ett så öppet sätt! Något positivt som kan komma ur detta ändå är om oron att fler länder kommer drabbas att folk blir rädda att bli av med sina sparpengar och startar en "bank-run", det skulle vara spännande att se vad som hände när folk börjar förstå att det inte finns pengar i systemet nog att räcka till ens en bråkdel av folket i pengakön..
Men något annat är ju som du säger att guldet bör kunna stärkas ytterligare gentemot fiat, då det är en klassisk tillflyktsort och när regeringar börjar råna sina medborgare (mer än vanligt dvs) tror jag att fler kommer försöka hitta sätt att bevara sina intjänade pengars värde, något som i regel brukar betyda guld. Eller silver kanske? Själv har jag inte så förskräckligt mycket kapital att skydda men har försökt att fördela 50/50 mellan silver och guld. (i nuvarande värde, inte vikt..) Lättare att hantera stora summor med guld (och bära med sig om man behöver sticka iväg snabbt) men i mitt fall är det inte så stor skillnad då det inte handlar om stora summor. Liberty silver tycker jag har schyssta priser, åtminstone på guld. När det kommer till silver är det billigare att handla från utlandet (Tyskland) innan de har fyllt sina exportkvoter förstås, om man inte är där på plats nångång redan och kan handla över disk. Men guld brukar ligga på ungefär samma premie över spot-priset i de flesta europeiska länder vad jag sett, liberty silver har jag för mig tom ligger lite lägre? Nu är det ett tag sedan jag handlade med ädelmetaller då jag har tagit tjänstledigt från jobbet för studier vilket inneburit att det inte funnits så mycket stålar att handla för.. Så det kan ju se lite annorlunda ut idag men jag tror inte det. Guld har diskuterats flera gånger och jag tror inte att det är någon som helst lösning faktiskt på problemen, ett bättre alternativ än nuvarande system tycker jag dock att det är så ett steg framåt kanske om guldet gjorde comeback. Men något steg bakåt i andra avseenden kanske? Nåja, men i nuvarande system känner jag hursomhelst att det är en värdebevarare utan motstycke!
Posted on: 2013/3/17 23:44
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag lagger undan alla gamla laptopar och mobiler jag hittar. Nar forradet ar fullt koper jag en elektrolysapparat.
Posted on: 2013/3/29 10:05
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Quote:
Efter vad som hänt med strävsamma Cyprioters besparingar kan det väl inte längre vara någon som ifrågasätter att guld är överlägset fiat-papper som pengar. Tänker gå all in och köpa guld idag eftersom jag tror det går upp imorgon och att finanskris 2.0 just startat. Nån som vet om det finns några billigare alternativ än Liberty Silver? Tycker LS är bäst för att de står bakom guld men det som är viktigast är förstås lägst pris. Jag funderar själv på att öppna ett konto på http://www.bullionvault.com/ och spara i guld och silver i Zurich som ligger i Schweiz. Bullionvault är en av dom största som bevara fysiskt guld och silver. Så långt jag vet har dom alltid uppbackning för allt du köper eftersom du också kan få metallerna hemleverad.
Posted on: 2013/3/29 12:44
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Skulle inte själv ha ett förtroende till ett papper som påstår att jag har X antal bitar guld eller silver. Är övertygad om samtliga av dessa metallhandlare fick för sig att tvittera ut sina metaller, skulle det uppdagas att bankerna och handlarna inte har i närheten av givna löften av dessa metaller.
Att ha sina metaller i handen är nog mitt råd. Att säkerställa denna fysiska tillgång är ej fel, dock sekundärt. Sedan går ju inte guld eller silver att äta, utan en buffert i skafferiet borde vara en mer sund förberedelse. Hade själv gärna sett att vi helt sket i detta utväxklingsverktyg, mognade upp och slapp på nyå hitta på att återuppfinna verktyget som förslavar och försätter människor i nöd och beroendeställning. Så länge cashen och delningen fortsätter, kommer människan inte kunna vara helt fri. Det kommer finnas dom som manipulerar och kommer nyttja utväxlingsverktyget för egen del, då är det bättre att helt skita i och ge dessa självgoda fånar detta manipuleringsverktyg.
Posted on: 2013/3/30 10:07
|
|||
||||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
Jag kan hålla med om vad Avatar säger. Men samtidigt är det inte speciellt säkert att lagra guld&silver hemma om fel personer får reda på det.
Jag vill också påpeka att bullionvault inte är en vanlig bank där du lånar ut pengar. Bullionvault är en av dom största företag som låter dig lagra ädelmetaller i någon av deras alla kassavalv. Dom tjänar bland annat pengar på att ta ut lagrings avgift. Så blir det bankkriser över hela europa så blir inte tillgångar i bullionvault drabbad eftersom det inte har något med vanlig bankvärksamhet att göra.
Posted on: 2013/3/30 11:39
|
|||
|
|
||||
---|---|---|---|---|
![]() ![]() |
For nagra ar sedan rakade jag befinna mig i Kenya nar Congos president forsokte att transportera 3,5 ton guld till Dubai. Vagen gick genom Uganda, men nar man overnattade fore gransen vid Busia slog tjuvar till och forsvann snabbt som blixten in I Kenya med en skapbil.
Givetvis hande en massa och inte minst Kabila blev oerhort upphetsad och anklagade forstas den kenyanska ordningsmakten men saklart forsvann alltihop sparlost. Men ar det sa konstigt egentligen? 3,5 ton later valdigt mycket men ryms i samma volym som en storre resvaska. En liten natt summa blev det ju som forsvann, ocksa... 12 km, men tycker ni inte att det ar behandigt? I vilket fall som helst tror jag nog inte att det schweiziska lagret ar sarskilt stort... en vanlig kallarskrubb racker langt I det har fallet...
Posted on: 2013/3/30 18:28
|
|||
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
|
||||
|
Paypal
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login