vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Henning Wittes Arbetspengar
#1


See User information
Jag lyssnade till Henning Wittes föredrag som finns på vaken.se förstasida om fiatpengar och problemen med dagets ekonomiska system.

Lösningen han hade på problemet var något han kallade för arbetspengar. Som han menar är det lösningen på arbetslösheten eftersom allt "nyttigt" arbete kommer att belönas med arbetspengar som trycks från riksbanken. Med detta system skulle det inte uppstå varken inflation eller deflation enligt Henning Wittes.

Så långt jag förstår så ska lönen på arbete i offentlig sektor bestämmas igenom någon typ av direkt demokratisk process.

Vad jag inte förstår är hur detta system ska funka på den fria marknaden?
Vad eller vem kommer bestämma lönen för ditt arbete?

Titta gärna igenom denna film om ni inte är informerad av hans ideer om arbetspengar.
Full sysselsättning ENBART genom bankreform Del 2
http://youtu.be/KqiosJ3FYUQ


Posted on: 2013/5/8 13:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#2


See User information
Milton Friedman var inne på liknande tankar. Min inställning är att någon form av gemensam grundinkomst till alla är en bra lösning. Man skall ha utbetalt sin del av ett belopp per månad som motsvarar överskottet i nationalprodukten när skola, vård och försvar och en del andra gemensamma nödvändiga utgifter frånräknats.

Inte ens en miljonär protesterar väl om han får typ femtontusen på kontot varje månad?

Millimeterrättvisa helt enkelt, och ganska lätt att administrera. Bara slopandet av en sån sak som bostadsfinanisering, pension och arbetsmarknadspolitiken samt de olika studiestöden ger massor av pengar att stoppa in i det nya systemet.

Det system vi har idag missgynnar lågavlönade självförsörjande så till den milda grad att man närmast måste vara idiot om man jobbar.

Den som jobbar skall ju till att börja med betala hyra, vilket de som i praktiken ligger systemet till last slipper. Istället är ju hyran en inkomst för dom...

Helt absurt för den som jobbar och betalar själv!

Sen finns det alltid en viss osäkerhet om man är egen företagare, det är inte säkert att kunderna slantar upp när det är dags och då sitter man där med skägget i brevlådan.

Plus att administration av sånt som sjukvård och socialtjänster kostar minst lika mycket som de pengar som faktiskt går ut från systemet.

Så Wittes arbetspengar är ett steg i rätt riktning. Vem fan har uppfunnit det rådande för en lågavlönad ofattbart oförmånliga systemet egentligen?

Förmodligen ingen, man har bara travat på och så har det blivit så här...

Posted on: 2013/5/9 6:29
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#3


See User information
Jag tycker dina förslag är jätte bra Asgeir, framför allt vad gäller överskottet av BNP. Lite som vänsterns lösning på dagens fri-skole politik: Starta hur mycket skolor ni vill men vinst-pengarna skall gå tillbaka in i verksamheten och inte i händerna på risk-kapitaliser.

Vad gäller de som "ligger systemet till last" och att de inte betalar för hyra är just för de inte har råd att göra så. Alternativet är att de får flytta ut på gatan. Men visst är det ur ett perspektiv orättvist och det löser en medborgarlön: Funkar bra på Kuba.

Vi får inte glömma bort en hög markvärdesskatt som motverkar eller eliminerar parasit-monopolister.

Posted on: 2013/5/9 11:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#4


See User information
Intressanta inlägg, men hur funkar arbetspengar?

Posted on: 2013/5/9 12:12
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#5


See User information
Gissar på att principen bygger på vågen av alternativt banknings-system i bland annat Spanien. En slags tjänst eller tids-ekonomi. Jag hjälper dig så hjälper du mig. Jag ser samma problem som du; hur bestäms värdet av arbetet.

Posted on: 2013/5/9 13:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#6


See User information
Intressant lösningsförslag, kanske ett steg i rätt riktning.

Anser dock att vi borde skita i hela pengarsystemet och sätta focus på var och en(Svagaste länken), där livsuppehället är självklart "gratis" och med egna viljan och önskan bidraga till allmännyttan. Vi har detta redan naturligt, se bara till hur bra vi mår av att hjälpa varandra utan att få något igen...

Bara att hjälpa en dam med en dörr kan göra ens egna dag till en positivare erfarenhet.

Innan ni snackar om att lata sig och inget göra för att detta inte är möjligt... Fundera hur länge ni verkligen kan sitta på arslet och inget göra, innan myrorna i baken börjar naffsa för att hitta på något att göra?

Vi fungerar bäst genom att hjälpas åt, även utan fiktionen pengarsystemet. Att återuppfinna hjulet igen möjliggör samma skit som så många lider av idag, och fler blir de för var dag.

Om vi tar ur hela denna "pantsättningssystem", möjliggörs en enorm potential, där passionen, uppfinnigsrikedomen och potentialen bokstavligt får vingar...

En fri-skola, fri-vård, fri-hus, fri-mat, fri-vad som ens är en allmännytta skulle bli självklar, då både husa, utbilda, skydda osv varandra, skulle även hjälpa våra egna familjer och livskvalite.

Vi skulle ha gratis semestrar till månen inom ett halvår...

Inte är det omöjligt inte, dock behöver vi ta itu med våra egna hjärnspöken om vad som är möjligt av normer och värderingar vi blivit itutade... Precis som våra barn redan har i sig, innan "Parent system 2.0", flashar om det bioset.

Kort bara vända allt upp och ner på vi matats med... Att se varandras unikhet som en resurs i mångfalden...

Och naturen... Välmåendet av den, skulle inte ens få en möjlighet att behöva bemöta gifter och utsläpp, varesig i mat, GMO eller mediciner...

Dock för det skall möjliggöras, krävs det att vara orädd och ett osjälviskt deltagande...

Patens skulle bli ett dåligt skämt och fängelser skulle vara stora som det lokala dagiset...

I fred och <3!

Posted on: 2013/5/9 13:12

Edited by Avatar on 2013/5/9 13:32:56

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#7


See User information
Tänkte bara tillägga lite till, med tanke på tråden och för att benämna detta med "värde" och BNP...

Värde, är direkt relaterad till omdöme och/av behov.

Inte? Vad skiljer på värdet av ett glas vatten, törstigt ensam i öknen eller simmandes 200m under en vattenyta? Eller ett andetag i rymnden eller på en sommaräng?

Jag vet att en hel hop av folk skulle "offra" sin förstfödda för en av dessa val i vissa lägen, men aldrig ens vilja betänka en sådan sak överhuvudtaget i andra, och även till ett pris av allt dom äger för att slippa.

BNP är det samlade värdet, vilket även här är uppskattning av en standard av en tabell. Inget här är verkligt, men vi tycks tro/övertygade av detta. För varesig länder, pengar osv kan inte existera utanför medvetandet vi tror oss ha, enbart i övertygelsen eller på en bit papper...

Vem annan än Du kan uppskatta ett värde? En politiker, bankir, barn, domare, advokat, vuxen med egenintresse?

Jag undrar varför socialstyrelsen har i sitt fiktiva regelverk instiftat att nöden enbart ligger hos den nödställde och ej hos någon annan... (Nått självklart AB Socialen helt glömt/förblindats i det egna vedertagna inblandning i kommersen)

Ha även i åtanke på att det finns dessa som skulle offra hela sitt mänskliga liv, för att en medmänniska skulle ens slippa hamna i dessa situationer... Hur många har inte slängt sig framför en bil för att en okänd slipper bli påkörd, utan eftertanke eller "värde" av någon form?

-wb, hur kan ens en "kvalitetssäkring i tid och rum" ens ha en chans i detta? <3!

I fred och <3!

Posted on: 2013/5/9 16:55

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#8


See User information
Back to first premises eller vad det kallas.
Att vara fri är att fullt erkänna sig själv som djur, har jag fel Avatar? Vem kan äga ekorren i trädet, eller älgen i skogen; bäcken i landskapet eller molnen på himlen?

Öpp o ner ner å öpp, töppa satt i geranas töpp.

Posted on: 2013/5/10 0:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#9


See User information
Låter extremt bakvänt att erkänna sig som djur bara för att djuren är fria? Varför inte erkänna sig som sten? Men för all del, berätta hur du tänker.
Jag skulle säga att jag är fri för att jag äger min kropp och mina handlingar. Mitt medvetande är det som beordrar min kropp att göra det den gör och mitt medvetande är det som upplever omvärlden genom min kropps sinnen. Jag har alltså ansvar för allt jag gör eftersom jag är den enda som kan kommendera min kropp att göra det och jag är den enda som upplever det mina sinnen registrerar. Om nån annan kan få min arm att röra sig med enbart sin vilja eller se genom mina ögon etc. så skulle den här frågan bli långt mer komplicerad men som det är så är alltså jag den som äger min kropp och mina handlingar. För att nån annan ska kunna äga min kropp eller mina handlingar så måste ovanstående vara fel och det är det inte såvitt jag vet?

Posted on: 2013/5/10 9:57
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#10


See User information
Quote:

alarik skrev:
Back to first premises eller vad det kallas.
Att vara fri är att fullt erkänna sig själv som djur, har jag fel Avatar? Vem kan äga ekorren i trädet, eller älgen i skogen; bäcken i landskapet eller molnen på himlen?



Med handen på hjärtat, är väl ekorren före människan i den aspekten i klarsynthet. Ekorrar har inte ihjäl varandra i armeer om skogspartier och förgiftar/har ihjäl skogsområdet den lever i för framtida generationer...

En ekorre skulle i mån och mycket överleva flesta människor om si så där solen fick för sig att rapa till och släcka all elektronik.

Sen om vi är/ser oss själva som djur eller odjur, kanske inte tråden i sig behöver utveckla. Vem tusan kan någonsin på att äga något alls, möjligen disponera saker för en kort stund vi e här med vettet att lämna det i bättre skick än vi tog emot det. Människan gör tvärt om idag. Den som har flest 1-0-or på elektronisk bankbok vinner, kosta vad det kosta vill för kommande generationers välmående...

-"Farfars far hade ett papper där det stod att han ägde hela universum och vi fick hugga ner alla skogar för att göra en karta över hela hans ägendom".

-"Jag önskar att min farfar oxå hade ett sånt papper!", sade lille Per i bunkern 2 mil under jordytan, då ytan var för giftig att vistas på.

Människans ignorans om sig själv är gränslös, men så även potentialen. Vad som saknas är vettet att inse skildnaden.


EDIT:

Höjdpunkten av veckans idotpris gick till repotaget om miljöpåverkan som gick härom dagen, där mot slutet reportern uttryckte sig:

"För att bekämpa en 4 graders temperaturökning på jorden, skulle det kosta mer pengar än alla världens länder anser sig ha"
(Inte ordagrant, men innehåller är rätt)

-Snow me the money!!!!?

I fred och <3!

Posted on: 2013/5/10 10:05

Edited by Avatar on 2013/5/10 10:21:13

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#11


See User information
Människan måste antingen vara jefligt naiv, eller bara plain and simple dumb.
Att kalla sin kanal för "white tv" måste vara det mest långsökt korkade jag någonsin stött på.
Om det finns intressanta tankar bakom fasaden dränks såklart

Posted on: 2013/5/11 22:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#12


See User information
Förklara mer ingående så slipper du framstå som det du ger uttryck för.

Posted on: 2013/5/12 0:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#13


See User information
Folk hamstrar/roffar åt sig när dom känner att det närmar sig sämre tider eller dom på ett eller annat sätt känner sig utstängda ur samhället eller på ett eller annat sätt tycker sig ha rätt till det.
Moral hazard är ett begrepp som visar sig på dom mest bissara sätt och kan uppstå där tanken va något helt annat.

Har inte sett filmen änu men ska se den senare så svarar mer ingående då om vad jag tror, men medborgarlön som sak är även i mina ögon på många sätt bättre än den centraliserade och pengaslukande byrokrati maskin vi har idag. Ska man ha någon form av gemensamt sakttefinansierat stöd tror jag detta är bästa modellen för något sådant.
Men pengarna kommer fortfarande från dom som producerar och överförs till som som inte gör något, osvsätt om dom inte gör något pga lathet eller pga faktiska hinder.
Vilket ju kan ses som ett problem..


Världen är inte linjär och inte heller folk behov och önskningar, så vad som ses som helt ok vård, skola osv idag kanske imorgon inte alls ses som tillräcklig.
Min tro är att det är omöjligt att fixera och styra något genom regleringar eftersom dom alltid ger motsatt effekt någon annan stans. Visst tycker jag det är helt ok om staten/det allmänna gan garantera en viss trygghet/utbildning osv, men kraven och förväntnigarna på detta höjs alltid med tiden iochmed att den stora massa tar det som är gratis för givet och inte inser dess egentliga värde.
Därför stiger kostaden och kraven med tiden och når alltid en brytpungt någon gång i framtiden då det allmänna inte längre klarar att bära sig själv och folket helt förlorat begreppet om dessa sakers värde just pga att dom alltid varit "gratis". Det tar förvisso ett antal generationer att nå brytpungten men den kommer trots allt någon gång och då blir problemen stora eller så väljs någon till makten som kan sopa dom under mattan och/eller skylla problemen på någon särskilld grupp i samhället.

Dock förutsätter ju detta att man har någon typ av demokrati så att det som garanteras tillåt höjas med tiden..
Om man skulle tex lagstadga att den totala skatten får aldrig vara högre än tex 25% osvstätt inkomst och sen öronmärker dessa pengar till olika garanterade servicar tex 5% till skolan, 5% till sjukvård, 5% till domstolar för upprätthållande av lag, 5% till medborgarlön och 5% till drift av det allmänna samtidigt som man släpper marknaden helt fri och slopar staten, då kan jag se att det funkar.
Självklart bör isf även valutan isf vara fri och väljas av marknaden, eller iaf vara bunden till något fysiskt.

Posted on: 2013/5/13 18:42
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#14


See User information
Du talar om många saker samtidigt men förstår vad du menar och det jag tänker är att det beror på vad vi har för motivation: Vill vi ha mer miljöproblem? Nej. Vill vi ha mer konsumtion? Nej. Vill vi ha effektivisering av miljövänliga energi-källor? Ja. Vill vi jobba mindre? Ja. Vill vi vara lyckligare? Ja

Hur? Medborgarlön men annorlunda belöningsystem och satsning på social (kreativ) välfärd och inte av nödvändig materiell välfärd.

Går inte köpa lycka är väl kännt och stämmer bra efter 30 000 kr. Låt medborgarlönen vara relativt hög och låt monopolisterna jobba röven av sig för att betala höga summor pengar på resurserna som går in i välfärden. Cirkulär ekonomi. Perfekt. Länge leve marknadsvärdes skatten.


men men men men... Men.? Tänk om de inte vill göra det då?
Bra :) Åt smutsen med radikal hedonismen och låt naturlig lycka och inte artificell lycka bredda ut sig. Detta betyder inte att teknologi inte fortgår, tvärtom, - fortskridning av fri information = Piratebay typ = Kommunsim i dess äkta benämning.

Posted on: 2013/5/14 0:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#15


See User information
Bara en kort fråga;


Skulle ni ta betalt av era barn att födas, klädas, sörja om mm?

Så varför gör er stat detta för miljoner dom gör på dig(ditt namn företag, AKA persona) vart år på det ert "samhällskontrakt" skall bidra för... Landet är inte deras, det är folkets(Besittningsrätt gäller fortfarande)... Vad e det för vinkelvolt folk fortfarande tror på att någon ni avger en röst för är mer än er!?

Är inte en folkvald under dig, då dessa fånar får Din röst att ens få agera nån stans!? Sen om dom kallar sig domare, polis, statsminister eller fånen som utgör utrikesminister!?

Dom har redan fått dig skaffa "förarbevis" efter ett "körkort", vilka båda är samma sak, med en nyans...

För i alla helsikes surstrumpor, tänk efter... Hade folket dom lovade saker för verkligen blivit gjorda... Skulle alla oss leva som egna kungar...


Posted on: 2013/5/14 1:03

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Henning Wittes Arbetspengar
#16


See User information
Tvärtom innebär ju en medborgarlön att du får pengar för att födas genom att en hög markvärdes skatt tas för att resurser (icke-mänskligt fött liv) ska få användas/utnyttjas/utvinnas för att tjäna pengar på, - vilket kanske är sjukt om ens moraliiska gemenskap sträcker sig längre än till människor och djur.

Posted on: 2013/5/14 10:29
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
67 user(s) are online (67 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 67

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS