vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Enterism och infiltration av vaken.se
#1


See User information
Ett tips till dig som inte är bekant med "enterism" som politisk strategi är att kolla upp det. http://en.wikipedia.org/wiki/Enterism

Grundprincipen för enterism (som är en politisk strategi för att gå in i och förstöra organisationer genom infiltration) är att man skapar en stämning som upplevs som obehaglig av vanliga människor. Om infiltrationen lyckas blir till slut blir bara infiltratörer kvar i verksamheten. Jag är orolig för att detta håller på att hända med vaken.se.

Detta med infiltration är en jobbig fråga.

Det finns inget enkelt sätt att handskas med det tror jag förutom att försöka medvetandegöra möjligheten om infiltration och hålla sig till generella principer som gör de metoder (härskartekniker av olika slag) som används vid infiltration.

Det är viktigt att diskussionen om infiltration inte blir infekterad och hämmar andra diskussioner. Därför tror jag att vi skall fundera noga på vilka positiva kriterier (hövlighet, konstruktivitet, hjälpsamhet, empati osv) som inlägg på vaken.se behöver uppfylla för att inte tas bort.

Vi kan också skapa en sorts "kommunikationskurs" som hjälper alla som är vana vid negativt språkbruk att kommunicera på ett sätt som hjälper andra människor.

Om vaken.se ska överleva som en nyttig plats och inte bara vara en sajt där desinformation och påhopp postas av människor som försöker sabba vaken-projektet så tror jag att detta är en diskussion som behöver bli central.

(En sökning på ordet "infiltration" visar att detta är ett problem som visserligen diskuteras en del men inte så mycket.)

Infiltration av vaken.se borde vara ett eget ämne i forumet tycker jag.

Posted on: 2007/6/4 8:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#2


See User information
Hej Timsan!

Skulle vilja att du svarade på mina frågor i turordning! Jag är mycket nyfiken på svaren från dig!

Quote:
Timsan:
Grundprincipen för enterism (som är en politisk strategi för att gå in i och förstöra organisationer genom infiltration) är att man skapar en stämning som upplevs som obehaglig av vanliga människor.


1. Vad är en vanlig människa?

Quote:
Timsan:
Om infiltrationen lyckas blir till slut blir bara infiltratörer kvar i verksamheten. Jag är orolig för att detta håller på att hända med vaken.se. Detta med infiltration är en jobbig fråga.


2. Exakt vem infiltrerar? Tala klarspråk så det slipper bli missförstånd!

Quote:
Timsan:
Det finns inget enkelt sätt att handskas med det tror jag förutom att försöka medvetandegöra möjligheten om infiltration och hålla sig till generella principer som gör de metoder (härskartekniker av olika slag) som används vid infiltration.


3. Om det finns en härskarteknik så borde det även finnas en motsats. Den motsatsen är jag mer intresserad av än de som skulle inneha diplom i härskarteknik, (jag vet fortfarande inte vad det innebär). Kan du definiera hur personen som lever i motsatsförhållande till s.k. härskarteknik fungerar mentalt och fysiskt? Hur den ser ut och vill agera när ett motstånd eller konfrontation blir aktuell!

Quote:
Timsan:
Det är viktigt att diskussionen om infiltration inte blir infekterad och hämmar andra diskussioner. Därför tror jag att vi skall fundera noga på vilka positiva kriterier (hövlighet, konstruktivitet, hjälpsamhet, empati osv) som inlägg på vaken.se behöver uppfylla för att inte tas bort.


4. Du kan ha en poäng i det där eftersom det trots ett litet deltagarantal härinne emellanåt diskuteras viktiga saker som det finns litet utrymme för på annan plats. Men tala om exakt hur dessa "positiva kriterier" skall se ut, skall det finnas en handbok då eller?

Quote:
Timsan:
Vi kan också skapa en sorts "kommunikationskurs" som hjälper alla som är vana vid negativt språkbruk att kommunicera på ett sätt som hjälper andra människor.


5. Timsan! Har du sett "My fair lady"? Ambitionen från medelklassen att tvätta munnen med skurmedel på de enkelt uppfostrade människor från de lägre samhällsklaserna som använder språket som en förstärkning av känslor för att upprätta rättspatos är ingen ny företeelse.

Under hela 70-talet försökte medelklassvänstern att tvinga på sympatisörer från arbetarklassen politiska ordböcker och teoretiska lögner enbart för att de styrande från de högre samhällsklasserna kände sig hotade av klarspråk.

Nu i efterhand säger de flesta knegare som gick på det där att det inte handlade om vänsterpolitik i första hand utan att man var förbannad över sociala och ekonomiska orättvisor. Precis samma ilska breder ut sig över landet i dag på de ställen som drabbas hårdast av konkurrens om jobb, sämre utbildningsmöjligheter och mångkulturens baksida. Det är inte på ställen där den väluppfostrade och välartikulerade över- och medelklassen befinner sig.

Kan du kommentera detta utifrån vad jag skrivit? Tycker du att jag uttrycker mig ouppfostrat och vulgärt så att det stör din bild av verkligheten får du gärna komma med kritik men i första hand vill jag höra om du förstår min beskrivning och ger mig en kommentar på detta!

Quote:
Timsan:
Om vaken.se ska överleva som en nyttig plats och inte bara vara en sajt där desinformation och påhopp postas av människor som försöker sabba vaken-projektet så tror jag att detta är en diskussion som behöver bli central. (En sökning på ordet "infiltration" visar att detta är ett problem som visserligen diskuteras en del men inte så mycket.) Infiltration av vaken.se borde vara ett eget ämne i forumet tycker jag.


6. Nu kommer jag att tänka på att korven ofta har två ändar och att det beror på från vilket håll man äter den som beskriver vad som är slutet eller början på korven!

Jag är helt övertygad om att det finns en hel del människor som tycker att infiltrationen av sanningen kommer inifrån Vaken.se. Från de människor som vill tysta vissa delar av sanningen! Kan du också förstå det? Eller vill du säga att de har fel och att du har rätt?

Posted on: 2007/6/4 10:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#3


See User information
Du har en stor poäng i det du tar upp Timsan, risken för infiltration är uppenbar i alla rörelser som går emot elitens agendor, så att vaken.se skulle vara förskonad tror jag inte en sekund på.
Frågan är hur man ertappar infiltratörer över huvud taget, inte bara på vaken, det finns ju tekniker för detta ändamål.
Som en jämförelse kan tex Göran Perssons (det finns fler så Persson är bara ett exempel ) inträde på scenen belysas så här i efterhand, klättrandet inom partiet lät honom bli statsminister och när han lämnar det uppdraget påtar han sig rollen att tjäna corporatismen, vilket han tjänat hela tiden under förespegling att försöka bli en landsfader, ett klassiskt exempel på enterism, så det är lämpligt att här på sidan försöka belysa detta fenomen för att finna en mall för hur dessa arbetar sig in i organisationer för att köra sina egna agendor.........

Posted on: 2007/6/4 10:31
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#4


See User information
Om härskarstrukturer

Se mitt föredrag från uppsala så får du lite ideer samt läs den exoteriska skriften på exoteriska.se.

Vill du lära dig att sluta använda härskartekniker. Studera NVC nonviolent communication. friareliv.se, cnvc.se. Läs boken NVC ett språk för livet.

Posted on: 2007/6/4 12:02
Administratör och grundare av vaken.se
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#5
Quote:

micro wrote:
Om härskarstrukturer

Se mitt föredrag från uppsala så får du lite ideer samt läs den exoteriska skriften på exoteriska.se.

Vill du lära dig att sluta använda härskartekniker. Studera NVC nonviolent communication. friareliv.se, cnvc.se. Läs boken NVC ett språk för livet.


om härskarstrukturer

"en man som äger en sida kan bestämma vad andändarna får diskutera sedan kan man vara slug nog att säga att passar inte ämnen kan man söka sig därifrån till tankefrihet.se "

(den vanliga människan förstår att det betyder " diskuterar du dessa ämnen så blir du utslängd från sidan)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#6


See User information
Quote:
Micro:
Om härskarstrukturer

Se mitt föredrag från uppsala så får du lite ideer samt läs den exoteriska skriften på exoteriska.se. Vill du lära dig att sluta använda härskartekniker. Studera NVC nonviolent communication. friareliv.se, cnvc.se. Läs boken NVC ett språk för livet.


Ok! Men nu undrar jag ju mest över fråga (3) som jag ville att Timsan skulle besvara! Men det kanske är fler som vill svara på den frågan. Varsågoda!

3. Om det finns en härskarteknik så borde det även finnas en motsats. Den motsatsen är jag mer intresserad av än de som skulle inneha diplom i härskarteknik, (jag vet fortfarande inte vad det innebär). Kan du definiera hur personen som lever i motsatsförhållande till s.k. härskarteknik fungerar mentalt och fysiskt? Hur den ser ut och vill agera när ett motstånd eller konfrontation blir aktuell!

Posted on: 2007/6/4 15:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#7
Härskarteknik lärs ut av Sossarna på deras konferenscenter Boomersvik. De är även experter på enterism och har infiltrerat många olika rörelser under senare delen av 1900-talet.

De som främst står för enterismen här på vaken är skeptikerrörelsen.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#8


See User information
1. Vad är en vanlig människa?
Svar:
Oj, slarvigt av mig... Här menar jag med "vanlig" en människa som inte är en av infiltratörerna.


2. Exakt vem infiltrerar? Tala klarspråk så det slipper bli missförstånd!

Svar:
Traditionellt är det olika hierarkiska antidemokratiska grupper av allsköns slag. Här på vaken är det nog (som någon skrev ovan) i praktiken "skeptikerrörelsen" (som ju i själva verket inte är några skeptiker utan desinformatörer - som ofta men förmodligen inte alltid själva vet att de håller på med desiformation). Ofta tror de nog själva att de är någon sorts "vänsteraktivister" eller "folkbildare", men i själva verket kommer pengarna och även deras åsikter från nwo-folket. (Den som är intresserad av enterismens historia kan hitta massa spännande på nätet).



3. Om det finns en härskarteknik så borde det även finnas en motsats. Den motsatsen är jag mer intresserad av än de som skulle inneha diplom i härskarteknik, (jag vet fortfarande inte vad det innebär). Kan du definiera hur personen som lever i motsatsförhållande till s.k. härskarteknik fungerar mentalt och fysiskt? Hur den ser ut och vill agera när ett motstånd eller konfrontation blir aktuell!

Svar:
Ja, det finns motsatser till härskartekniker. Några forskare från stockholms universitet talar om "bekräftartekniker" (google-tips!) annars så rekommenderar jag liksom micro Nonviolent communication som motsats till härskartekniker.


4. Du kan ha en poäng i det där eftersom det trots ett litet deltagarantal härinne emellanåt diskuteras viktiga saker som det finns litet utrymme för på annan plats. Men tala om exakt hur dessa "positiva kriterier" skall se ut, skall det finnas en handbok då eller?


Svar:
Det får vi komma överens om gemensamt på något sätt. Mitt konkreta förslag är att det är upp till ett gäng nya friska administratörer (som vill hjälpa "nya vaken" att komma igång) att få ganska mycket frihet att använda sitt omdöme utifrån några enkla kriterier som vi kommer överens om i denna diskussion.

5. Timsan! Har du sett "My fair lady"? Ambitionen från medelklassen att tvätta munnen med skurmedel på de enkelt uppfostrade människor från de lägre samhällsklaserna som använder språket som en förstärkning av känslor för att upprätta rättspatos är ingen ny företeelse.

Jag har inte sett "my fair lady". Jag tror inte heller att "enkelt uppfostrade" har svårare att uttrycka sig med välvilja och respekt än vad några andra har. Med detta sagt vill jag ändå ge dig cred för att du tar upp en väsentlig grej. Vi försöka hitta sätt att skapa kriterier för positiv stämning utan att folk känner sig skrivna på näsan!


6. Nu kommer jag att tänka på att korven ofta har två ändar och att det beror på från vilket håll man äter den som beskriver vad som är slutet eller början på korven!

=)

Tihi.. (roligt, men jag erkänner att jag inte riktigt förstår hela djupet av din liknelse.... )

Hoppas detta var någorlunda svar på dina frågor. Jag tyckte frågorna var väldigt relevanta och konstruktiva.

Posted on: 2007/6/4 17:59
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#9
Kan inte folk lära sig och tänka själva i stället? Jag har aldrig sett någon sosse politiker som verkar vara så särskilt trovärdig och jag tror inte många andra har gjort det. Men folk tycks tycka det är kul och må bra av att man ljuger dem rakt upp i ansiktet.

Har ni sett några hundra anhöriga till Estonia offren ta några trälådor för att bo i och kedja fast sig på sergels torg? Vad skulle ordningsmakten göra, spreja dem med tårgas framför stora fotografier av offren och banka dem i huvudet så blodet skvätter ur öronen? (Inte för att de inte skulle vilja men jag tror att deras chef skulle tänka sig för)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#10


See User information
Tomten! Jag vet inte hur gammal du är men jag har upplevt tidigare decennier i det här landet. Tider när folk gick man ur huse för att protestera mot sinnessjuka politiska beslut.

Må vara att det var som mest protester under 60- och 70-talets vänsterepoker, men det fanns i alla fall en vilja att emellanåt tillsammans höja rösten när makten öppet visade sitt förakt för människor.

Men det finns ju en tid innan den politiska vänstern i Sverige! Vet inte om denna beskrivning stämmer men allt kan ju inte vara osant!

Sveriges blodiga födelse

Att Sverige är känt som en av världens fredligaste nationer framstår som ett skämt när man läser månadens våldsamma förmånsbok. Här lär vi oss hur det egentligen gick till när riket formades; i tider då stridslarmet låg öronbedövande över slagfälten och långskeppen klöv Östersjöns vatten.

Sverige har alltid varit ett upproriskt land.

Det är något som folkhemmets barn inte vet mycket om. Visst ägnas några sidor i skolböckerna åt Engelbrekt, Dackefejden, upproren i Dalarna och kanske något av de större inbördeskrigen. Men framförallt ses Sverige som ett land bebott av ett enat och lydigt folk, som villigt underkastade sig de kungliga påbuden. Så var det inte alls i verkligheten. Det finns tusentals väpnade uppror och revolter i den svenska historien. De kunde vara radikala och reaktionära, små och stora, goda och onda, vansinniga och sunda. Varför har vi aldrig hört talas om allt detta tidigare? Det beror naturligtvis främst på att de flesta av upproren krossades, varpå segraren slog sig ner i en länsstol och författade sina memoarer.

Förlorarna däremot, vars lemlästade lik dumpades på någon avlägsen avskrädeshög, fick aldrig tillfälle att berätta sina versioner. Följaktligen hör de framgångsrika upproren, exempelvis Gustav Vasas uppror mot unionen och 1809 års militärkupp, även till de mest kända och väldokumenterade. Vem känner till legenden om trälen Tunne, som likt en svensk Spartacus samlade mängder av livegna och tog till vapen mot överheten? Enligt myten drabbade trälkrigarna samman med svearnas kung Egils armé hela åtta gånger, och varje gång stod Tunne som segrare. Inte förrän Egil sökt hjälp hos den danske kungen kunde revolten slutligen krossas. Hur det gick för Tunne? Han slogs naturligtvis ihjäl, precis som de flesta av historiens upprorsmän.

Vår viktiga historia

De gamla upproren har påverkat oss och vår historia mer än vi tror. Det var trots allt där, på den tidiga historiens dimhöljda slagfält, som kungariket Sverige en gång skapades. Dessutom består upprorens historia av oerhört fängslande berättelser om frihet, förtryck, mord, rättvisa och ond bråd död. Här finns starka individer från alla samhällsgrupper, alla med var sitt fascinerande livsöde. Historien styrs av många krafter – hämnd, makthunger, pengatörst, religion och tradition. Men individerna, kungar såväl som fattiga bönder, påverkar också historien. Det finns ytterligare en mäktig historisk kraft som oftast undervärderas, nämligen slumpen. Skåne kunde lika gärna ha förblivit danskt om snapphanarna hade segrat. Västergötland och Gotland kunde ha bildat egna riken, och vad hade egentligen hänt om de asatroende stormännen lyckats segra över de tidiga kristna kungarna? Tänk om Nils Dackes småländska bönder besegrat kung Gustavs knektar? Dackeupproret är för övrigt ett av få renodlade bondeuppror. I de flesta uppror kämpar bönder och adelsmän på samma sida mot andra bönder och andra adelsmän. Det gäller särskilt på medeltiden, då samhällsgrupperna var mindre definitiva. En framgångsrik bonde kunde bli frälseman och gamla stormannaätter kunde plötsligt falla ned i fattigdom och armod.

Många av historiens upprorsmän kämpade för att få vara svenskar, andra för att slippa inlemmas i Sverige. Till de sistnämnda hör invånarna i Kurland, det vill säga västra delen av dagens Lettland. De besegrades och beskattades av svearna, men gjorde uppror och kastade ut förtryckarna på 850-talet. Kung Olaf samlade då sina krigare i en stor flotta som gav sig av för att återta landet. Ett par sekel senare var det estländarnas tur att resa sig mot de svenska ockupanterna. Kung Johan Sverkersson valde att fly, men lämnade kvar sin jarl Karl döve och biskopen Nils från Linköping. Dessa förskansade sig tillsammans med sina soldater i borgen Leal, mitt på den estniska västkusten. Hur det gick för dem står att läsa i månadens förmånsbok Svenska uppror. Där berättas även varför det befästa Stockholm anlades just där det ligger – en historia som i allra högsta grad har med just krigståg och estländska bråkstakar att göra.

Resized Image

I snart sagt varje konflikt under medeltiden fanns det någon sida – ofta flera – som ansåg sig ha laglig rätt till makten. Följaktligen är alla dessa konflikter att betrakta som uppror. Boken Svenska Uppror - När borgarna brann är alltså större än titeln gör gällande; den innehåller historien om hur Sverige blev Sverige.

Militärkupper, inbördeskrig, kungamord

Vad är egentligen ett uppror? Ingen kan förneka att Engelbrekt Engelbrektsson och Nils Dacke gjorde uppror, men i andra fall är det mer tveksamt. Snapphanarnas förband bestod till stor del av trupper som från början sattes upp av den danska staten. Var de inte i själva verket soldater i ett vanligt krig? Adeln i Västergötland kom inte ens igång med sin resning på 1500-talet. Ändå kallas deras planer för Västgötaherrarnas uppror. De upprörda dalkarlar som marscherade mot Stockholm 1743 såg sig själva som kungatrogna patrioter. Gjorde de uppror? Mot vem? Månadens förmånsbok väljer förtjänstfullt att ta ut svängarna ordentligt. Även inställda kuppförsök finns med, liksom spontana gatustrider och bondeoroligheter. Det blir mer spännande så. Här finns allt från militärkupper och stora inbördeskrig, till tidiga terrorister och kungamord. Boken är första delen i ett trebandsverk som tar avstamp i den dunkla forntiden, där saga och verklighet smälter samman, och gränsen mellan legend och historiska fakta är diffus. Vi fortsätter genom vikingatiden och medeltiden ända fram till 1500-talets början, då den nordiska unionen gick mot sin undergång. Här återfinns bland annat historien om Magnus Ladulås tre bortskämda söner – utan tvekan några av den svenska upprorshistoriens allra värsta stridstuppar. Sällan har bröder hatat varandra lika intensivt som Birger, Erik och Valdemar. Fiendskapen dem emellan slutade med ett av de första dokumenterade massupproren, där såväl stormän som legoknektar och bondesoldater fanns med i upprorshärarna. Brödrafejden kom dessutom att bli internationell storpolitik när den danske kungen – som upprörts över behandlingen av Birger under den så kallade Håtunaleken – förklarade Sverige krig. Sverige var illa rustat och tvingades hyra in tyska legoknektar, men dessa visade sig vara mer intresserade av att plundra östgötska bönder än att döda danskar. Bönderna i Östergötland beväpnade sig och gjorde uppror, liksom senare gotlänningarna, tätt följda av smålänningarna. Frågan är om någon period i den svenska historien är lika turbulent som just denna.

Resized Image
FOTO: JERZY UNDRO/CORBIS

Vikingarna och deras krig berörde hela Europa, och skildrades därför utförligt av dåtidens krönikeförfattare på kontinenten. Källmaterialet blir fylligare under dessa år, och det är ungefär här den så kallade ”myternas tid” övergår i historisk tid. Händelseförloppet i Svenska uppror hade varit spännande även i skönlitterär form.

Från blot till Brunkeberg

I Svenska uppror blandas stort och smått. Historien om hur en viss kung Hake helt på egen hand lyckades vräka en fiendehär över ända är naturligtvis spännande, men episoden hör kanske inte till den svenska historiens mest avgörande. Det gör däremot berättelsen om Sten Sture den äldre, kung Karl Knutssons mest framgångsrike krigare och senare svensk riksföreståndare. Det rike Sten Sture tog över var djupt splittrat, och under åren vid makten tvingades han ägna mycket kraft åt att krossa lokala resningar och revolter. Många av dåtidens knektar och stormän var härdade veteraner från brutala krig mot Ryssland, och de tycks ha haft svårt att anpassa sig till en civil tillvaro. Naturligtvis bjuder boken även på en fyllig beskrivning av det våldsamma Engelbrektupproret. Det fanns ett jäsande missnöje i Sverige kring 1430. Det hade många orsaker, allt från hårdhänt skatteindrivning till Erik av Pommerns och de svenska rådsherrarnas passivitet. När Engelbrekt Engelbrektsson nämns i källorna för första gången har missnöjet ännu inte nått kokpunkten. Men det skulle bara dröja fem år innan kungens fogdar var fördrivna – och rykande ruiner var allt som återstod av deras en gång så mäktiga borgar…

Ta chansen och lär känna ett dramatiskt stycke svensk militärhistoria, okänt för de allra flesta. Svenska uppror är rikt illustrerad med stora mängder samtida illustrationer, historiska dokument och nyritade kartor. Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek har dessutom infogat en särskild bildbilaga för att göra den redan innehållsrika boken än mer fullmatad!

Resized Image

I skarven mellan mytisk forntid och historisk tid framträder det tidiga Skandinavien som ett lapptäcke av hövdingadömen. Några av dem löst sammanfogade till riken av varierande storlek och styrka. Hövdingarna framträdde som starka i en tid av goda skördar och framgångsrika plundringsräder. Men med torka, missväxt och nederlag satt hövdingen löst – enligt en legend kunde han till och med offras för att blidka gudarna, något Carl Larsson fångade i sin monumentala Midvinterblot.

Mats Adolfsson
SVENSKA UPPROR

http://www.smb.nu/pos/07/1_uppror.asp

Posted on: 2007/6/4 19:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#11


See User information
Quote:

Här på vaken är det nog (som någon skrev ovan) i praktiken "skeptikerrörelsen" (som ju i själva verket inte är några skeptiker utan desinformatörer


Jag tänkte på att jag inte håller med mig själv om detta!

Den främsta infiltrationen är inte alls skeptikerrörelsen. Skeptikerna ser man ju på en gång att de är skeptiker och det är en annan sak.

Infiltrationen som är problematisk är den som man inte märker på en gång att det är infiltration. Det rör sig om personer som medvetet skriver inlägg som är lite dumma, eller som har en obehaglig touch på något sätt eller som förvirrar.

Jag tror att den infiltrationsverksamhet som är problematisk är väldigt sinnrikt konstruerad. Den konstrueras (det är åtminstone vad jag tror) av samma typer av människor som vi försöker medvetandegöra om. Det handlar om människor som på olika sätt använder sina kunskaper i psykologi för att skapa sekter och annat. (Alltså folk som håller på med olika sorters "mind control".

Detta kan leda till obehagliga diskussioner eftersom alla riskerar att bli anklagade och misstänka för att vara infiltratörer. Det är ett obehagligt problem.

Dock har jag tänkt ganska mycket på det och kommit på en lösning som har tre delar:
1) att medvetandegöra om problemet
2) att skapa förfinade kriterier för etik och hur vi förhåller oss till varandra i detta forum
3) att vi ser till att vara välkomnande mot alla (även potentiella infiltratörer). i princip är det ju bra att vi har infiltratörer (0m vi har det). det ger oss en chans att vara smarta och alerta och snälla. det ger oss också en chans att påverka våra vänner i olika antidemokratiska sekter på olika sätt. detta är inte ironiskt. jag ser även frimurarorden som allierade faktiskt. men det hör till min buddistiska världsåskådning som jag inte ska utveckla mer här.

PS: Ett exempel på något som kan misstänkas vara infiltration är det anonyma inlägget och bumblebees inlägg nedan. Även om de framför vettiga påståenden så ser inte helt deras relevans för just precis det som diskuteras i denna tråden. För mig har de skapat lite problem i denna tråden. Därför skulle jag bli glad om bumblebee och den anonyma skulle vilja berätta på vilket sätt deras inlägg är tänkta att hjälpa till med just detta ämne!

Posted on: 2007/6/6 10:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#12


See User information
Skeptikernas roll är att snuttifiera även den minsta detaljerna och låsa diskussionerna till just detaljer det kan råda delade meningar om, och på så sätt hindra visionärerna från att driva diskussionen mot tänkbara konsekvenser och resultat av händelserna i ett annat perspektiv, vi har väl märkt att dom är ganska låsta till vissa trådar, och tämligen ointresserade av andra.... men det är en form av mindcontrol det också..........

Posted on: 2007/6/6 12:00
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#13


See User information
Quote:
Timsan:
PS: Ett exempel på något som kan misstänkas vara infiltration är det anonyma inlägget och bumblebees inlägg nedan. Även om de framför vettiga påståenden så ser inte helt deras relevans för just precis det som diskuteras i denna tråden. För mig har de skapat lite problem i denna tråden. Därför skulle jag bli glad om bumblebee och den anonyma skulle vilja berätta på vilket sätt deras inlägg är tänkta att hjälpa till med just detta ämne!


Mitt inlägg grundar sig på en artikel om en bok om den svenska historiens uppror och födelse som har just titeln "Sveriges Blodiga födelse".

Mitt inlägg var ett svar på "anomyms" fråga om varför folk inte gör nåt själva!

Jag ville berätta för honom och de som var intresserade om att i detta land har det gjorts många folkuppror tidigare i historien. Jag jag påpekar också att för mindre än 40 år sedan d.v.s. långt innan flertalet på forumet var födda fanns det också rörelser som kunde påverka politiska beslut genom att man tillsammans gick ut och protesterade. Tänkte att det kunde vara bra att veta att det fanns förändringsalternativ innan landet togs över av teoretiska warriors som sitter och kokar soppa på konspirationsspikar och inte kan urskilja sin egen del i sannngsbristen som uppstår i "mångfalden av fakta"!

Quote:
anonym:
Kan inte folk lära sig och tänka själva i stället? Jag har aldrig sett någon sosse politiker som verkar vara så särskilt trovärdig och jag tror inte många andra har gjort det. Men folk tycks tycka det är kul och må bra av att man ljuger dem rakt upp i ansiktet.

Har ni sett några hundra anhöriga till Estonia offren ta några trälådor för att bo i och kedja fast sig på sergels torg? Vad skulle ordningsmakten göra, spreja dem med tårgas framför stora fotografier av offren och banka dem i huvudet så blodet skvätter ur öronen? (Inte för att de inte skulle vilja men jag tror att deras chef skulle tänka sig för)

Posted on: 2007/6/6 14:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#14


See User information
Ok, bumblebee, jag uppskattar din förklaring. Som sagt så tycker jag att det du skriver är intressant och relevant.

Men jag anser att det det inte håller sig riktigt till ämnet i tråden vilket (och nu är jag kanske lite sträng) är väldigt viktigt för att diskussionen inte ska flyta iväg och bli allmän. Jag skulle önska att du ville vara mera nogrann med det i framtiden. Anledningen är att diskussionerna lätt spårar ur och blir allmänna, och jag vill att denna diskussionen ska handla just om infiltration och enterism och strategier för att på trevliga sätt medvetandegöra det problemet och hitta sätt att lösa det.

Jag vill verkligen understryka att jag inte vill anklaga eller påstå att bumblebee är en infiltratör. Däremot ville jag ta tillfället i akt för att ge lite konstruktiv kritik.

Hur tänker du om det, Bumblebee?

Som jag ser det har denna typ av diskussion ett stort problem och en stor fördel.

Problemet är att det riskerar att skapa en paranoid stämning.

Fördelen är att den paranoida stämningen (som jag iof tror alltid finns någonstans i bakhuvudet på alla konspirationsmedvetna) blir medvetandegjord. Då blir den lättare att hantera och leva med tror jag. Att vi jobbar med detta kan vara en spark i baken för att vi ska börja ge varandra konstruktiv feedback och bli medvetna om våra egna svagheter när det gäller att kommunicera begripligt till andra.

Posted on: 2007/6/8 9:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#15
Quote:
Jag tror att den infiltrationsverksamhet som är problematisk är väldigt sinnrikt konstruerad. Den konstrueras (det är åtminstone vad jag tror) av samma typer av människor som vi försöker medvetandegöra om. Det handlar om människor som på olika sätt använder sina kunskaper i psykologi för att skapa sekter och annat. (Alltså folk som håller på med olika sorters "mind control".


Och vem kan det vara som du avser... ?


Kan det händelsevis möjligen vara...


tobiasstruck.blogspot.com


?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#16


See User information
Quote:
Timsan:
Anledningen är att diskussionerna lätt spårar ur och blir allmänna, och jag vill att denna diskussionen ska handla just om infiltration och enterism och strategier för att på trevliga sätt medvetandegöra det problemet och hitta sätt att lösa det.


Jag har inga problem med detta och har väl ibland funderat på hur en del besökares mentala förmåga fungerar. Den verkar vara i direkt maskopi med tidiga livstrauman och omognad på hög nivå.

Med andra ord ett helt naturligt men omoget beteende för passagerare som inte har skaffat den mentala "licensen" mognaden att styra farkosten själva. Min inställning i detta fall är enbart faderlig och med naturen som utgångsläge och inspirationskälla. Det finns i naturen ingen plats för teorier om att barnen skall visa föräldrarna hur man jagar eller undviker faror.

Det finns ju de som konsekvent agerar känslomässigt och i princip alla olika ämnestrådar de medverkar i flexar mellan hat och hånskratt. Det hade väl varit en fördel om alla kunde hålla sig till just det ämne tråden avser utan att framstå som psykiska freaks men vem skall bedöma nyanserna, för i ärlighetens namn finns det en hel del ämnesval där gränserna inte är statiska.

Jag föredrar dynamik och följsamhet framför småskollärarens pekpinne i detta fallet och tycker att man även får öppna upp för en rejäl dos humor. Inte minst för att orka med allt jävla elände som debatteras.

Posted on: 2007/6/8 9:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#17


See User information
Quote:

wikhall wrote:
Quote:

Och vem kan det vara som du avser... ?


Kan det händelsevis möjligen vara...


tobiasstruck.blogspot.com


Och vem kan det vara som du avser... ?


Kan det händelsevis möjligen vara...


tobiasstruck.blogspot.com

?


det kanske låter lite trist, kanske naivt, men jag avser faktiskt inte någon speciell person eller grupp. jag är ganska ny i den här diskussionen och har inte så mycket koll på olika personer och så.

min metod för att bilda mig en egen uppfattning om intentioner och agendor och intressen hos olika personer på vaken är att försöka skapa genuina diskussioner som jag är verkligt intresserad av.

Wikhall, för mig tycks det som att du inte riktigt förstår vad jag är ute efter. Jag pratar inte om de åsikter som folk uttrycker utan om de dolda intentioner som utgör grunden för olika personers handlingar. Wikhall, vill du berätta hur du förstår det jag skriver till dig nu?

PS: ett mer direkt svar på din fråga, Wikhall

att döma av det lilla jag läste på tobias hemsida så verkar han vilja medvetandegöra saker och vara ganska ärlig. (det kan ju såklart vara en illusoriskt sken, men om det kan jag bara spekulera.) jag anser att "liberalismen" är spännande eftersom de flesta liberala filosofer helt öppet förespråkar lögner till folket samtidigt som de förespråkar sanning vetenskap och frihet. de är således ärliga med sin oärlighet. det är åtminstone ett steg på rätt väg anser jag. men också djupt problematiskt såklart, vilket går att använda som källa till mycket diskussion och tanke.

Posted on: 2007/6/8 10:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#18


See User information
Quote:

bumblebee wrote:
Jag har inga problem med detta...


Jag håller helt med dig i sak. Har du exempelvis läst Alice Millers bok "I begynnelsen var uppfostran". (Ämnet är superintressant och skulle kunna vara en egen avdelning i forumet, eller åtminstone en egen tråd tycker jag.)

Men när det gäller formen har vi lite olika åsikt tycks det. Jag startade denna tråden för att ha en specifik diskussion om enterism om infiltration. I senaste inlägget så tycker jag att du mer håller dig till ämnet och det uppskattar jag.

Som sagt så önskar jag att denna tråden håller sig så nära ämnet som möjligt. Skulle du vilja bidra till att det blir så, Bumblebee?

Så som jag tolkar ditt senaste svar så ser du det som att vissa personer pendlar mellan starka känslor för att de är känslomässigt omogna.

Bumblebee, har du tänkt på att inlägg som du läser, och som du tolkar som att de är skrivna av en känslomässigt omogen person, i själva verket kan vara skrivna av intellektuellt väldigt väl utvecklade personer som vill få dig att tro att han eller hon är känslomässigt omogen? (Om det finns en dold intention att skapa missförstånd och förvirring på detta sätt så har vi att göra med infiltration.) Hur tänker du om denna möjlighet (för det är väl åtminstone en teoretisk möjlighet), Bumblebee?

Posted on: 2007/6/8 10:42
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#19
Här finns det mycket att läsa:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... de=flat&order=ASC&start=0

Jag tolkar det du skriver på två sätt.

1) Det handlar om att användare "infiltrerar" på så vis att målsättningen är att skapa oreda, motsättningar, konflikter
enligt ett klassiskt söndra och härska-mönster. För att underminera en framväxande rörelse helt enkelt. Detta antingen för att vederbörande är betald att göra så (osannolikt) eller för att
personen av ideologiska eller andra skäl gör så (sannolikt)

2) Användaren /arna har strikta egenintressen, till exempel att värva medlemmar till en egen rörelse, sekt om man så vill.

Tobias skriver en hel del vettiga saker, i mitt tycke. Och en hel del som jag inte tycker är vettigt naturligtvis. Och han har också mycket gemensamt med många här, inklusive mig själv.
Vad jag ställer mig i kontrast mot är hans inriktning och som jag ser det, syften.

Läs i tråden, som sagt

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#20


See User information
åååh, knäpp upp lite

Tråden kan väl avslutas timsan. Jag tycker den var fel och tänk från i dess utgångspunkt. Du skrev "sabba vakenprojektet".

Vad är det - vem är du som kan säga sådant, vad har det med dig att göra.

Detta är ett diskussionforum vi skriver på nu.

Micro med flera kan ju göra annat på vaken. Tex lägga ut en video där orden "när jag höll på med vaken.se" sägs, ungefärligt.

hmmm.

Posted on: 2007/6/8 10:56
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#21


See User information
Quote:

wikhall wrote:
Här finns det mycket att läsa:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... de=flat&order=ASC&start=0

[...]

Användaren /arna har strikta egenintressen, till exempel att värva medlemmar till en egen rörelse, sekt om man så vill.

Tobias skriver en hel del vettiga saker, i mitt tycke. Och en hel del som jag inte tycker är vettigt naturligtvis. Och han har också mycket gemensamt med många här, inklusive mig själv.
Vad jag ställer mig i kontrast mot är hans inriktning och som jag ser det, syften.

Läs i tråden, som sagt


(Läste inte hela tråden, men första delen av den.)

Ja, att döma av det som jag läste så håller jag helt med dig om din analys Wikhall. Detta är riktigt farliga saker. Verkligen allvar. Jag har ingen aning om vem Tobias är eller vad han är ute efter (någon som har?). Den strävan som han i ord uttrycker håller jag i stora drag med om. Vi har mycket att lära av olika mystiska idétraditioner!

Problemet är att detta är väldigt farliga saker eftersom andlig utveckling kan leda till att man får massa psykiska problem om man inte gör det på ett bra sätt med stöd från fina medmänniskor som vill väl osv.

Till alla som är intresserade av sådana här saker vill jag rekommendera en bok som ger ett ramverk för att förstå hur olika sekter fungerar och hur de "hjälper" människor i andligt sökande. Den heter "Spiritual Choices" och är skriven med Ken Wilber som redaktör. Om du inte vill läsa en hel bok så läs åtminstone Wilbers grundläggande ramverk "the spectrum of consciousness"!

Nu kanske jag inte höll mig till ämnet så mycket som jag hade önskat. Kopplingen till ämnet är dock att för att verkligen förstå enterism och infiltration på djupet så måste man ha en grundläggande förståelse för hur olika sekter och andliga ledare fungerar.

Infiltration när den är som farligast handlar nämligen om just om att lura och manipulera människor som inte kan tänka sig att någon skulle ha intresse av att lura dem på detta sätt (så fungerar alla sekter). Här på vaken kommer det förhoppningsvis bli svårt att infiltrera eftersom ämnet för hela sajten handlar om att vakna upp till en sådan här verklighet.

Posted on: 2007/6/8 11:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#22


See User information
Quote:

novax wrote:
åååh, knäpp upp lite

Tråden kan väl avslutas timsan. Jag tycker den var fel och tänk från i dess utgångspunkt. Du skrev "sabba vakenprojektet".

Vad är det - vem är du som kan säga sådant, vad har det med dig att göra.

Detta är ett diskussionforum vi skriver på nu.

Micro med flera kan ju göra annat på vaken. Tex lägga ut en video där orden "när jag höll på med vaken.se" sägs, ungefärligt.

hmmm.


Hej Novax!

Min metod för att lära känna vaken som sajt är att försöka bidra till diskussioner som jag själv är intresserad av. För mig är vakenprojektet ganska mycket i linje med det som micro beskrivit som "nya vaken".

Jag vet inte hur jag ska tolka ditt svar Novax. Vill du förklara vad som är "fel" med utgångspunkten i detta frågeställning.

Posted on: 2007/6/8 11:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#23


See User information
Först måste man väl ha en utgångspunkt att kunna definiera vilka och/eller vilka idéer och handlingssätt som man anser vara "enteristiska".

Om du frågar mig, så måste ju denna utgångspunkt vara de idéer och de som är bärare av de idéerna här på vaken som på olika sätt ( Medvetet eller omedvetet ) misskrediterar och/eller skapar motsättning och missämja till de forumbesökare som vill framföra idéer som går stick i stäv med satanistelitens destruktiva och onaturliga agenda.

Och i SÅ FALL får man ju bestämma sig VILKA idéer som bygger på naturenliga tankesätt och vilka gör inte det.

OCH ska man ha en möjlighet att avgöra det, så måste man ju ha gedigna kunskaper att kunna sätta sig in i en mångtusenårig idéhistoria och dess konsekvenser in i våra dagar.

Om man då tänker på vad Alöan Watt brukar prata om att:

-Vi i dagens samhälle har tankesätt som mer eller mindre går stick i stäv med äldre tiders traditionella värderingar så kommer man ju till ganska intressanta problemställningar. Som t.ex Orwell utryckte det så bra i "1984":

-Det som är svart har gjorts till vitt. Det goda har blit ont. osv.

Ska framför allt ni yngre besökare här på forumet ha en chans att göra rätt analys av läget vi befinner oss i så får Ni faktiskt börja lyssna på de som har lite längre livserfarenhet och har sett vad som hänt i vårat samhälle undre en längre tidsperiod och INTE som en del gör på vaken reagera med "krokodiltårar" så fort frågeställningar tas upp som just berör denna tidens omvända och bakvända tänkande och olika handlingssätt, med falsk omtanke om att andras papier-macheliknade egon blivit kränkta eller inte.

Verkligheten är inte rolig att beskåda om man under en lång tid ignorerat den och plötsligt tvingas se den i vitögat.

Så i grund och botten handlar ju det hela om HUR man ser verkligheten OCH vilken kunskapsgrund man står på.

Posted on: 2007/6/8 11:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Enterism och infiltration av vaken.se
#24


See User information
Bennybear,

I sak så håller jag med även dig om det du skriver. Jag tycker att du tar upp centrala utgångspunkter som vi bör ha med oss om vi när vi funderar på hur vi vill ha diskussionerna i "nya vaken".

Men, när jag först läste det så förstod jag dock inte utan jag reagerade med motstånd. Jag tror att det beror på att jag ansåg att det sätt som du skrev på kändes som "von oben".

Jag tolkar det du skriver som att du har god kännedom om gamla teorier som format hur vi människor i Sverige idag tänker och uppfattar världen. Jag antar att du vill dela med dig av dessa kunskaper på vaken, men, när jag läste ditt inlägg kom följande fråga upp: har du något att lära av oss andra i forumet eller vill du mest lära ut dina idéer? Skulle du exempelvis kunna fundera på hur du formulerar dig i tilltalet till oss andra i forumet för att skapa mindre motstånd (och därmed kanske även färre krokodiltårar) hos läsarna?

Hur tänker du om det jag skriver till dig nu, Bennybear?

Posted on: 2007/6/8 11:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
55 user(s) are online (55 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 55

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS