vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: 9/21 innan fredag

See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Det finns heller inget som säger att kontrakten på börsen ens var äkta kontrakt ifrån början men låt oss anta att de var äkta så innebär det att någon/några har bränt några miljarder dollar på en förhoppning att börserna i europa skulle ha dykt med 30% enheter.

Kul jul för dom, heh.

Nu var det ju en lögn att de säljoptionerna var värda miljarder dollar (det handlade om miljoner dollar, snarare) vilket jag berättat för dig tidigare i en tråd där du radade upp felaktigheter efter varandra, men att hålla sig till sanningen är ju inte något som verkar vara så viktigt för dig.

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=57091#forumpost57091

Apropå "äkta" så är handel och open interest i en börshandlad option publik information som inte direkt går att "fejka".

Posted on: 2007/9/24 19:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Quote:

Mini skrev:
Men oav om det rasar eller inte tills på fredag kommer det rasa satan snart.

Jag tänkte bara säga att Dow Jones index slog nytt All Time High nu ikväll.

När ska det "rasa satan" och vad får dig att vara övertygad om det? Hur mycket ska det ner då anser du? Om man hela tiden spår att börsen kommer rasa kommer man nångång tillslut få rätt...

Skål på er alla baissare!

Posted on: 2007/10/1 18:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Quote:

zpz2 skrev:
Quote:

Mini skrev:
Men oav om det rasar eller inte tills på fredag kommer det rasa satan snart.

Jag tänkte bara säga att Dow Jones index slog nytt All Time High nu ikväll.

När ska det "rasa satan" och vad får dig att vara övertygad om det? Hur mycket ska det ner då anser du? Om man hela tiden spår att börsen kommer rasa kommer man nångång tillslut få rätt...

Skål på er alla baissare!

Analytiker spår börskollaps
Norska placeraren Riulf Rustad tror att Oslobörsen ska rasa med 25 procent i år, skriver dn.no.

– Det är mycket luft- och förväntningsbaserade värderingar – såväl i Norge som internationellt. Jag tror smällen kanske kommer i år, säger Riulf Rustad till Dagens Näringsliv.

Mitt tips är att det stora raset kommer 2010. Detta p g a Krig , Klimat förändringar med tillhörande Naturkatastrofer, Epedemier m m.

See User information
Quote:

A73 skrev:

Analytiker spår börskollaps
Norska placeraren Riulf Rustad tror att Oslobörsen ska rasa med 25 procent i år, skriver dn.no.

– Det är mycket luft- och förväntningsbaserade värderingar – såväl i Norge som internationellt. Jag tror smällen kanske kommer i år, säger Riulf Rustad till Dagens Näringsliv.

Du kan alltid hitta folk som tror att det ska rasa.

Posted on: 2007/10/1 19:29

Anonym
Kan man inte även alltid hitta folk som inbillar sig att börsen ska gå upp precis hela tiden år efter år om alla tillsammans tror på det?

Making money out of nothing. Det är verkligen äkta "magi".

See User information
Jag tror att det kommer rasa mycket bara för att i princip alla brancher har gått väldigt bra ganska länge nu, men börsen har varit gasnska orolig den senaste tiden nu och går upp nån prosent ena dagen och ner nästa.

tex krachen på 80 talet föregicks väl med att folk byggde väldigt mycket med lånade pengar? så har jag fått det berättat för mig iaf efter som jag är född 87 och inte har några minnen från den tiden.
Men då byggdes det i princip bara hyres hus. Nu har det byggts mängder med privat villor och industrierna har sammtidigt byggt mycket, men enligt dom jag vart med och jobbat brukar det vara antingen eller. Så när denna bygg "peaken" är över kommer det vara brist på jobb ett par år tills någon sektor ska bygga nytt igen.

Samtidigt värkar bankerna vara överlånade, även om dom inte medger det!

Vad jag vet så har alla tidigare ras kommit efter att det gått bra ett tag, men du kasnke har bevis på motsatsen?

Ja gissar på att det kommer rasa runt 30-40% eller mer när det väl smäller.

Då är det ju självklart inte bara pga byggindustrin det kommmer rasa utan av flera andra anledningar som krig, ras av dollarn, stigande energi priser, miljö katastrofer m.m m.m m.m

Edit:
såg denna precis, dom spår nergång, men hur stor den blir och om det blir ett ras eller inte återstår att se.
http://di.se/Index/Nyheter/2007/10/01/250643.htm?src=xlink

Posted on: 2007/10/1 20:03

Edited by Mini on 2007/10/1 20:22:11

See User information
Quote:

void skrev:
Kan man inte även alltid hitta folk som inbillar sig att börsen ska gå upp precis hela tiden år efter år om alla tillsammans tror på det?

Making money out of nothing. Det är verkligen äkta "magi".

Hehe jo, det kan du ha rätt i.

Men bolagens värden är just nu underbyggda av rekordstora vinster, börsuppgången de senaste åren är inte av samma karaktär som under IT-yran då förlustbolag värderas skyhögt på förhoppningar.

Posted on: 2007/10/2 18:37

See User information
Det har du ju också rätt i...

Men om du inte tror att det någon gång kommer en stor kolaps som nollställer allt för ett tag framåt så kan du väl förklara för mig hur något kan växa i oändlighet på begränsade resurser?

Men om nästa ras är "det sista" eller inte vet nog ingen förän efter.

Posted on: 2007/10/2 18:48

See User information
Eftersom dagens globala finanssystem är byggt på skuldsättning, beroende bl.a på dollarns losskoppling från Guldreserven 1971 och slopandet av i princip alla valuta- och bankregleringar så kommer den framtida börskraschen bli global och drabba än mer hänsynslöst än den förra stora dito. 1929.

Andelen i % räknat av det totala värdet i världshandeln på 60- och 70-talet för industrivaror var ungefär 50 %, resten 50 % var värdepappershandel. År 2001, var förhållandet 1 % för industrivaror och 99 % värdepappershandel, alltså ren spekulation.

Detta gigantiska luftslott kommer slå världen med häpnad i destruktion om inget snart gör åt den.

Bara de senaste veckorna har Federal Reserve och Bank of England, båda ägda och kontrollerade av den judiska Rotschild-familjen och dess avläggare ) gått in med 1000-tals miljarder kronor för att som de säger "stimulera" börsen, genom att "låna ut" till rekordlåg ränta till de bolåne- och finasinstituoner som i nuläget hänger på fallrepet pga av deras vansinniga derivatspekulationer och frikostiga utlåning.

Det är samma rån som skedde på 80-90-talet när samma "stimulans" i slutändan fick betalas som vanligt av skattebetalarna och vanliga medborgare i form av arbetslöshet, lönedumpning, dramatiska höjningar av bostadspriserna och annan inflation som ett resultat av den dramatiska ökningen av penningmängden m.m m.m.

De pengar som då "lånades" ut till våra banker har vi ännu inte sett röken av och kommer aldrig att betalas tillbaka.

När ska folk vakna för detta otroliga bluffmakeri??

Posted on: 2007/10/2 21:25

See User information
Quote:

När ska folk vakna för detta otroliga bluffmakeri??

Jag gissar på att det blir som vanligt.

Det vill säga dagen innan det smäller eller dagen efter det smällt. Men då har redan dead-line gått nån månad/år tidigare...

Posted on: 2007/10/2 22:26

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper