vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Räntefri Svensk bank

See User information
Vet inget om Jak ( -LÄNK- ) eller så men undrar om någon här vet något? Om ni varit i kontakt med dom eller så? Låter ju bra med en fungerande räntefri bank...

Ett steg i rätt riktning?

Posted on: 2007/9/12 19:23
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Räntefri Svensk bank

See User information
Den bygger på en genial idé! Du lånar och när du sedan amorterar så sparar du samtidigt lika mycket varje månad. Det du betalar per månad blir lika eller mindre än vad du skulle betalat i ränta till en vanlig bank (beroende på vilken ränta som gäller). Skillnaden är att du får tillbaka det du sparat när du har betalat av lånet. Sedan tillkommer en administrativ avgift också. Kostnaden för ett lån där blir ca 2,3 % vilket är bra mycket lägre än vilket banklån som helst.

De har varit i gån i 40 år nu och det fungerar!

Posted on: 2007/9/12 19:52
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag fick ett erbjudande att föreläsa hos en JAK lokalförening. Men jag ahr inte hört någonting om det på ett tag. Det skulle vara i oktober.

Posted on: 2007/9/12 20:02
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Jag förstår iden med en räntefri bank och stödjer den, undrade mest om någon testat på och vet att dom är bra... ska se om man inte kan få ett snack med någon lokal representant... vore super!

Posted on: 2007/9/12 20:04
"Fascism should more appropriately be called Corporatism because it is a merger of state and corporate power."

See User information
Har varit intresserad av JAK, men undrar lite dels över deras val av logga (A'et är som en pyramid med allseende ögat) Det skulle dock kunna vara en slump.

Det som jag dock funderar över är vad som händer i dåliga tider om JAK skulle få stora "kundförluster". Hur täcker dom upp det? De inlånade pengarna man har där täcks ju av statliga bankgarantier, men hur känsliga är JAK för "kundförluster", att folk inte kan betala sina lån.

Senaste bankkrisen "hjälpte" ju staten bankerna även med sådana förluster, men skulle JAK få samma hjälp?

Posted on: 2007/9/13 8:11

Anonym
Dessutom så är själva pengarna som lånas in och lånas ut i sig självt helt värdelösa. De som trycker upp de ursprungliga pengarna gratis skiter fullständigt i vad du använder dem till, bara du använder dem.

Centralbanker skriver sina lån (som de har till varandra) i http://www.olympusgold.com/World_Gold ... _20_franc_napoleon_i.html eftersom alla centralbanker vet mycket väl vad deras "produkter" är värda.

Anonym
Det är väl bara muslimer som är emot ränta?

See User information
Nej, det tror jag inte...

Posted on: 2007/9/16 22:59

See User information
Att bro på denna bank, så börjar jag i dagarna ders distanskurs om rättvis ekonomi. Det ska bli intressant att fördjupa sig i ämnet.

Posted on: 2007/9/18 21:58

Anonym
Torah troende judar är också emot det.
tex. Ezekiel 22:12

See User information
Quote:

cfr2 skrev:
Har varit intresserad av JAK, men undrar lite dels över deras val av logga (A'et är som en pyramid med allseende ögat) Det skulle dock kunna vara en slump.

Det som jag dock funderar över är vad som händer i dåliga tider om JAK skulle få stora "kundförluster". Hur täcker dom upp det?

De inlånade pengarna man har där täcks ju av statliga bankgarantier, men hur känsliga är JAK för "kundförluster", att folk inte kan betala sina lån.

Senaste bankkrisen "hjälpte" ju staten bankerna även med sådana förluster, men skulle JAK få samma hjälp?

jak drivs i formen ekonomisk förening, alla medlemmar äger banken kollektivt genom att betala in medlemsaviften (200kr/år)
Dessutom, när folk tar ett lån så lägger de en insats (tror det är på 5% men ta vad jag säjer med en nypa salt då de var länge sedan jag hade kontakt med dem).
De här insatserna betalas tillbaka om banken är betryggad (eller när den är det) i annat fall inte. och jag antar att det är säkerhetslinan.

Jak bevakas enligt lag (som alla andra banker) av finansinspetionen...och det kan även vara så att de är tvugna att vara med i ett nationellt försäkringssystem om det skulle krisa.
jag vet inte.
men om du är intresserad så ring, då får du en rådgivare som svarar på dina frågor.

Förövrigt måste jag säja att jag tycker absolut att JAK , som alltså både erbjuder sparande och lånande räntefritt (dock en avgift på varje betalning, men den avgiften är långtifrån vanlig ränta om man skulle översätta ränta) är ett steg åt rätt riktning.

Men det finns även andra bra ideer. Men jag tror inte att man vågar ha bättre ideer än detta...även om jag tror att det finns ännu bättre ideer som skulle kunna fungera...

Posted on: 2007/12/22 18:50
Våra styrkor blir våra svagheter om vi missbrukar dem och våra svagheter kan bli till styrkor om vi erkänner dem

See User information
Om du måste spara i banken, kan den låna ut dina besparingar med ränta, samt ju även låna pengar på lånet.
Alltså är detta samma typ av banker som alla andra, bidrar till förslavandet av mänskligheten.
Eftersom de pengar som "skapas" när de lånar ut pengar, skall betalas med ränta.
Lägger man ränta på ingenting, måste man skapa mera ingenting, och lägga ränta på det, för att kunna betala.
Ränt + ränta + ränta + ränta, till slut spricker bubblan, eftersom den växer av sig självt.
Alla fractional reserving banker går i konkurs förr eller senare, det finns inga undantag till denna princip.

Posted on: 2007/12/23 11:50
Don't be a sucker! We are not "anti-Semitic" for opposing Zionism
http://www.erichufschmid.net
Resized Image

See User information
jag känner till jak ganska bra och jag känner några av de som var med och startade banken. det är enligt min mening ett genomfint initiativ.

att ta bort räntan i penningsystemet (när tiden är mogen för det) är ett steg i rätt riktning.

sedan kan man gå vidare till det kanske ultimata penningsystemet med inbyggd medborgarlön!

solidarsystemet
http://solidar.lir.be/Solidar+System

Posted on: 2007/12/23 20:28

See User information
Quote:

wiseguy skrev:
Om du måste spara i banken, kan den låna ut dina besparingar med ränta, samt ju även låna pengar på lånet.
.

Fast...nu tar du ut saker lite i förväg. man kan låna utan att spara!!!

om man sparar får man dock sparpoäng+ att det blir mycket lättare att betala tillbaka lånet.

Tex. om jag vill åka någonstans och behöver massa pengar kan jag spara ihop lite och låna resten. hitta balans mellan "inte leva över sina tillgångar" och "inte väönta med att leva tills man dör"

Självklart måste det komma in pengar om de som jobbar med det ska få lön.
skillnaden är att man äger banken tillsammans som koperativ, att man är en ekonomisk förening (istället för ex. AB) och inte har vinstintresse.

Det är ingen lösning levererat från himlen, men det är ett intiativ som iaf. jag blev positivt förvånad över.

Posted on: 2007/12/23 21:07
Våra styrkor blir våra svagheter om vi missbrukar dem och våra svagheter kan bli till styrkor om vi erkänner dem

See User information
Om vi var oss själva - istället som nu nästan bara ego och non human, då kan man börja tala om ickeränta + + då det som rör vinst, avkastning och det där, det är i samma korg - det är utopi - "människor" vill ha mer än de själva ger ut - därför dyker det upp därute som ränta mm - denna skuld - för det är vad vi får, då vi vill ha mer än vi ger ut - eller vi tar det som inte tillhör oss - blir det som är att vi tvingas att betala ränta och annat - att betala vad vi är skyldiga - eller finns "därute" som något som bara är en återspegling av den korruption vi har blivit till, i oss själva...

Forts:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... t_id=70175#forumpost70175

Posted on: 2007/12/23 21:14
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!

Jag kom, jag såg, jag vände åter

See User information
JAK-Banken är en föreningsbank men måste enligt banklagen ha ett viss kapital tillgängligt (om någon vill ta ut sina pengar). Därför har man använt sig av statsskuldväxlar vilket kan lösas in kortare än 1 månad. Räntan eller vinsten på dessa statsskuldväxlar går till medlemskassan för utveckling, sänka kostnader osv.

Posted on: 2007/12/24 13:37

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper