vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

JAK-banken

See User information
Skummade igenom lite trådar och hittade en som skrev om JAK-banken.

Undrar om någon här är medlem där? Är dom bra? Har dom internetbank osv?

Posted on: 2008/6/18 23:22
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: JAK-banken

See User information
Jag är inte medlem, men har ett diplom på fullbordad utbildning om dem.

Posted on: 2008/6/19 12:19
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Är dom bra eller? Vill slippa all ränta och skit hos maffia-swedbank ;)

Posted on: 2008/6/19 12:56
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

See User information
Ja, JAK fungerar mycket bra!
Internetbank är på gång inom kort. Betalkort kommer dock att dröja verkar det som...
JAK är både en bank och en folkrörelse. Banken ägs av medlemmarna i en ekonomiskförening. Insättningsgarantin gäller.

Posted on: 2008/6/19 12:58

See User information
Jag har också planer på att flytta över mina lån... De grundar sig på så kallad anti-ränta filosofi.

Posted on: 2008/6/19 16:08

Anonym
Använd riktiga pengar i stället.

See User information
Det jag har emot JAK, och det kan vara en tillfällighet att det är så, men deras logga är allseende ögat.

Posted on: 2008/6/19 17:25

Anonym
Quote:

cfr2 skrev:
Det jag har emot JAK, och det kan vara en tillfällighet att det är så, men deras logga är allseende ögat.
Det är ett "A" med ett löv i.

See User information
"hidden in plain sight"

Posted on: 2008/6/19 17:47

See User information
Quote:

cfr2 skrev:
"hidden in plain sight"

Ja, det är en lite oroväckande tillfällighet med symboliken, men att det bildas banker av detta slag verkar vara ett välkommet tillskott.

Jag funderade lite kring uppbyggnaden dock, vart är pengarna?

Om inte finanserna ligger i form utav ädelmaterial i ett fysiskt rum med begränsad tillgång, så innebär kapitalet en förmodad förtjänst om man investerat det.
Hur styr man överflödet så det matchar avgifter på medlemmars låntagande?

Posted on: 2008/6/19 19:49

See User information
Quote:

Pennan skrev:
Jag har också planer på att flytta över mina lån... De grundar sig på så kallad anti-ränta filosofi.

Från jak.se:

"Här kan du räkna på ditt JAKlån och hur ditt sparande påverkar månadsbetalningen för lånet.
Den effektiva räntan på JAK-lån ligger mellan 2,32 och 2,47"

" På våra blancolån, lån utan säkerhet, har vi en uppläggningsavgift på 1.000 kr. Detta gör att den effektiva räntan blir högre på dessa lån. Exempel: Ett lån på 100.000 kr som avbetalas på 5 år har effektiv ränta 2,85%"

"100.000 kronor får du multiplicera med 100 vilket ger 13.000 kronor. Detta lån kostar alltså sammanlagt 13.000 kronor eller 108 kr per månad"

Är det du eller banken som ska få ränta enl din anti-ränta filosofi?

Posted on: 2008/6/19 20:01

See User information
De inlånade pengarna lånas ut till de som vill låna.
Den effektiva räntan måste enligt lag anges men består av den fasta avgiften som enbart går till administration. Avgiften varierar alltså inte som en ränta, man vet alltså vad det kommer att kosta.

Posted on: 2008/6/19 22:16

Anonym
Quote:

cfr2 skrev:
"hidden in plain sight"

ärligt, jag tycker att det där är lite konspirationsfartblindhet...

inte bra att se konspirationer ÖVERALLT...

See User information
Quote:

Parsifal skrev:
Ja, JAK fungerar mycket bra!
Internetbank är på gång inom kort. Betalkort kommer dock att dröja verkar det som...
JAK är både en bank och en folkrörelse. Banken ägs av medlemmarna i en ekonomiskförening. Insättningsgarantin gäller.

Vad säger min herre!? Det låter som KOMMUNISM!!!!

Hehe skojjar bara ;) låter som en bra bank, det där med allseende ögat är ju bara löjligt, det går ju hitta sådant i precis allt, och då blir man ju som vissa som tjatar att allt är stanistanarkistnazistkalleankaeliten ;)

Posted on: 2008/6/20 21:48
Fuck you FRA!

See User information
hmm, någon sa folkrörelse.

Är det inte dags att hjälpa de utveckla den till något liknande Ron Pauls revolution?

Jag tänker mig folk säga: "Vi vill ha! Ett räntefritt samhälle!" :)

Vilket leder till en reform av det monetära systemet, precis som Ron Pauls revolution gör (www.CampaignForLiberty.org) som har på någon dag fått 10 000nya medlemmar. Jag kollade i förrgår eller förr förrgår, så säg 3000 nya per dag..

Det är många det.. :)

Så tänk er när lilla Sverige ryter, vad kommer resten av världen göra när Ron Paul och Sverige ryter, och hur många andra länder gör det?

Jag läste t.ex. att 8000 - 10 000 personer skulle meditera i Augusti i Budapest, Ungern. Min tanke var "jävlar, det är mycket flummiga 'new agare' som organiserar sig ändå".. Fast det är nog väldigt mycket tillsynes "vanliga människor". Deras mål med meditering var att få folk att må bra. För tydligen finns det bevis som visar att postiva tankar (speciellt genom meditation) har en positiv inverkan och t.ex. brott minskar under perioder då det finns mycket uttåtriktad positiv energi.

Vilket säger sig själv, en olycka kommer sällan ensam säger man ju. Så fastnar man i det negativa kan det bli som en spiral, likaså med det positiva - och det är mycket roligare.. :)

Posted on: 2008/6/21 0:45

See User information
JAK har lokalavdelningar över nästan hela Sverige. För den som vill göra något är det bara att ta kontakt! JAK är en bra plattform för att föra diskussioner om hur vårt samhälle bör byggas upp.
JAKs web är inte den snyggaste som finns... men den håller på att byggas om. Ny kommer inom kort. Kolla i alla fall in på
www.jak.se

Posted on: 2008/6/21 11:32

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper