vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#1


See User information
Denna förteckning över lovvärd etik är hämtad direkt från Nordeuropas folkkultur. Ingenting som är upptagit däri är någon modern åsikt utan härrör tvärtom från våra nordiska förfäders egna ord. Deras visdom och kunskap nedlades i sagorna och eddakvädena. Denna tankeskatt är vår källa. Det är en sannskyldig skattgruva av ”ädel och behaglig skönhet och högsint manlighet”, som Sparling kallar eddakvädena och sagorna i sin inledning till Morris och Magnússons engelska översättning av Völsungasagan. Dessa de nordiska folkens anor är källan till vad som anses vara lovvärt. Deras visdom är tidlös, och det som var lovvärt då är lovvärt nu. För en utförligare undersökning av denna etik, sådan den framträder i den nordiska äldre kulturen, hänvisas till Trúlög och Sögumal.

http://adelskogh.110mb.com/nordens_lovvarda_dygder.htm


Vad är lovvärt?


1. Att ge gåvor är lovvärt.

2. Givmildhet är lovvärd.

3. Måttlighet är lovvärd.

4. Att i alla lägen behålla sinnesfriden är lovvärt

5. Mod är lovvärt.

6. Att söka det goda hellre än det onda är lovvärt.

7. Gästfrihet är lovvärd.

8. Hövlighet är lovvärd.

9. Fördragsamhet är lovvärd.

10. Att söka visdom och kunskap är lovvärt.

11. Att värna friheten är lovvärt.

12. Arbetsamhet är lovvärd.

13. Vaksamhet är lovvärd.

14. Att skydda, föda och ha fördrag med sina närmaste är lovvärt.

15. Att visa aktning för äldre är lovvärt.

16. Trohet mot släkt och vänner är lovvärd.

17. Att hålla en ed är lovvärt.

18. Att hålla äktenskapet i helgd är lovvärt.

19. Att avstå från hån är lovvärt.

20. Att ej visa övermod är lovvärt.

21. Att hålla ätten, äran och rättvisan högre än guld är lovvärt.

22. Renlighet är lovvärd.

23. Att i alla lägen behålla sin värdighet är lovvärt.

24. God ordning är lovvärd.

25. Ståndaktighet är lovvärd.

26. Laglydnad är lovvärd.

27. Att i ärlig kamp pröva sitt stål mot en fiende är lovvärt.

28. Att visa de döda aktning är lovvärt.

29. Att såsom man aldrig slå en kvinna är lovvärt.

30. Att icke missbruka sin makt är lovvärt.



Översättning från engelskan av Lars Adelskogh.

Originalet hämtat från www.northvegr.org

Utlagt på internet den 17 december 2007.

Posted on: 2007/12/30 6:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#2
Maggot: Du som gillar det nordiska arvet och tycker vi ska se till att rädda det som räddas kan av det, följer du dessa nordiska lovvärda dygder?

8. Hövlighet är lovvärd (Du är lika hövlig som en hink)
22. Renlighet är lovvärd. (Tvätta dig bakom öronen)
24. God ordning är lovvärd. (sortera upp din kaosartade hårddisk)
9. Att avstå från hån är lovvärt. ( !? )

Annars tycker jag listan var väldigt fin. 29:an kan ju skrivas om lite, behöver man säga till folk om att de inte ska banka på frun?

(Obs jag är självklart ibland hånfull och ohövlig, sånt måste man påpeka här för annars tror de som svarar att man ser sig själv som nån jävla ideal-människa.)

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#3


See User information
Quote:

void skrev:
Maggot: Du som gillar det nordiska arvet och tycker vi ska se till att rädda det som räddas kan av det, följer du dessa nordiska lovvärda dygder?

8. Hövlighet är lovvärd (Du är lika hövlig som en hink)
22. Renlighet är lovvärd. (Tvätta dig bakom öronen)
24. God ordning är lovvärd. (sortera upp din kaosartade hårddisk)
9. Att avstå från hån är lovvärt. ( !? )

Annars tycker jag listan var väldigt fin. 29:an kan ju skrivas om lite, behöver man säga till folk om att de inte ska banka på frun?

(Obs jag är självklart ibland hånfull och ohövlig, sånt måste man påpeka här för annars tror de som svarar att man ser sig själv som nån jävla ideal-människa.)


"...annars tror de som svarar att man ser sig själv som nån jävla ideal-människa."

Det är nog ingen större risk... haha..

Du har (ännu) inte varit inlagd på Avdelningen i den utsträckningen för att kunna vara det...

Vi får se tiden an.

/Dr Klot


Posted on: 2008/1/7 17:30
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#4
Jo, men du vet vad jag menar, folk som inte kan läsa mellan raderna har lätt att tro att man då ser sig själv som bättre/finare tyvärr.

Lägg in mig på avdelningen då. När och vart? Vad behöver jag ta med mig?

PS - Svara på mina PM också är du snäll. Eller har du satt aronia-bären i halsen och är alldeles blå i ansiktet?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#5


See User information
Quote:

void skrev:
Jo, men du vet vad jag menar, folk som inte kan läsa mellan raderna har lätt att tro att man då ser sig själv som bättre/finare tyvärr.

Lägg in mig på avdelningen då. När och vart? Vad behöver jag ta med mig?

PS - Svara på mina PM också är du snäll. Eller har du satt aronia-bären i halsen och är alldeles blå i ansiktet?


4. Att i alla lägen behålla sinnesfriden är lovvärt
15. Att visa aktning för äldre är lovvärt.
19. Att avstå från hån är lovvärt.
23. Att i alla lägen behålla sin värdighet är lovvärt.

Ta med dig det du värdesätter mest, så tar vi det av dig.

Jag ska se på PM så småningom.

1. Tålmodighet är en urdygd.

Posted on: 2008/1/7 19:03
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#6
Quote:

void skrev:
Maggot: Du som gillar det nordiska arvet och tycker vi ska se till att rädda det som räddas kan av det, följer du dessa nordiska lovvärda dygder?

8. Hövlighet är lovvärd (Du är lika hövlig som en hink)
22. Renlighet är lovvärd. (Tvätta dig bakom öronen)
24. God ordning är lovvärd. (sortera upp din kaosartade hårddisk)
9. Att avstå från hån är lovvärt. ( !? )

Annars tycker jag listan var väldigt fin. 29:an kan ju skrivas om lite, behöver man säga till folk om att de inte ska banka på frun?

(Obs jag är självklart ibland hånfull och ohövlig, sånt måste man påpeka här för annars tror de som svarar att man ser sig själv som nån jävla ideal-människa.)


Nu var det ju benny the bear som startade tråden och inte jag och sen undrar jag vad du snokar bakom mina öron förr ?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#7
Novax: Jo, de äldre ska respekteras, den delen av kulturen måste vi hitta tillbaka till, problemet är att det finns massor med äldre som också tyvärr fått i sig massor av programmering och faktiskt inte ha rnågon kunskap att ge bort eller dela med sig av.
Som tur är så har vi många äldre visa män här på vaken.

Maggot: För ditt hår doftar så ljuvligt.

Finns det liknande ihopsamlade listor över vad som är lovvärt och dygd i andra gamla kulturer på jorden? Vore kul att se lite jämförelser.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#8
Kan vi få en lista på Nordens odygder också?

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#9


See User information
Quote:

Al-CIAda skrev:
Kan vi få en lista på Nordens odygder också?


Ok, jag kan börja:

1. Mona Sahlin

Posted on: 2008/1/7 20:12
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#10


See User information
Quote:

void skrev:
Novax: Jo, de äldre ska respekteras, den delen av kulturen måste vi hitta tillbaka till, problemet är att det finns massor med äldre som också tyvärr fått i sig massor av programmering och faktiskt inte ha rnågon kunskap att ge bort eller dela med sig av.
Som tur är så har vi många äldre visa män här på vaken.

Maggot: För ditt hår doftar så ljuvligt.

Finns det liknande ihopsamlade listor över vad som är lovvärt och dygd i andra gamla kulturer på jorden? Vore kul att se lite jämförelser.


Dygdslista från islam:

1. Stena din nästa.

2. Vänd dig i en svart stens riktning och gå ned på alla fyra.

3. Följ inga verkliga dygder, var islamprogrammerad.

Posted on: 2008/1/7 20:16
Det finns bara EN sanning

Så farlig är vägen,
att man aldrig ser stupet,
man faller sakta, stilla och lugnt –
i djupaste trygghet
– uppbyggd av strunt!


Jag kom, jag såg, jag vände åter
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER Winnebago Indian
#11
Teachings of My Father – For a Daughter

Be good and virtuous in your married life. If you do not listen to what I am telling you, you will become bad and men will make fun of you. They will do whatever they wish with you; joke with you familiarly on any subject. If you do not listen to me you will injure yourself. Thus did the old people speak to one another and thus did they hand down these precepts from one generation to another, warning young girls against committing wrong actions. They also said that when a girl is growing up, one should admonish her and that is why I am now speaking to you.

Never think a home is yours unless you make one yourself. If you are living with people and have put them in charge of your household, do not behave as though the home were still yours.

Do not be haughty with your husband. Do whatever he says. Kindness will be returned to you and he will treat you in the same way as you treat him.

If you have a child and it is naughty, do not strike it. In olden times when a child was naughty, the parents did not strike it, but instead made the child fast. Then when he is quite hungry he will reflect upon his disobedience. If you hit the child you will merely be putting more naughtiness in him. It has also been said that mothers should not lecture their children, that they merely make them bad by admonishing them. If your husband scolds them, do not take their part for then they will become bad indeed.

If a stranger makes your children cry, do not speak to the stranger in your children's presence and take their part, If you wish to take the children's part, prevent such a thing from happening and keep your children there at home, take good care of them and think of the best means of letting your children get to know you. When you are bringing up children, do not imagine you are taking their part if you just speak about loving them. Let them see it for themselves. Let them see what love is by observing you give things away to the poor. Then they will see your good deeds and then they will know whether you have been speaking the truth or not.

Do not show your love for other children so that other people notice it. Love them but let your love for them be different from your love for your own. . .

Do not hurt the feelings of your relatives, the old people used to say. If you hurt their feelings you will make your brothers-in-law feel ashamed of themselves on account of the evil things you say about them.

The old people said, "Never hit your relatives." You may be on bad terms with one of them, for instance, and he may die. Then people will say that you used to quarrel with the deceased when he was alive. They may even claim that you are overjoyed at his death, that you want to dance with joy. Then indeed will your heart be sore and you will think to yourself how best you can make amends. Even should you have a performance of the Medicine Dance given in his honor, if you wish to bury him with honor, even then people will say, "What does all this mean? She used to be partial and jealous when he was alive. Now that he is dead she loves him! She should not do such things. She is merely wasting her wealth. She need not have spent so much." Thus will people speak of you. Then indeed will your heart ache to its very depths. Perhaps you will even get angry when people say these things to you. It is to prevent this from happening that the old people used to say, "Love one another." If you have always loved a person then when he dies you will have the right to feel sorry. All your relatives will love you; indeed every one will love you. If you behave like a true woman you will be beloved by all and then if you meet with some crisis in life, all will turn their hearts to you in your trouble. . .

Crashing Thunder, Winnebago Indian

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#12
Void!

Skickade dessa två ovanstående riktade poetiska budskap från far till dotter och son. Att killen som skrev det Crashing Thunder från Winnebagostammen är nordamerikansk indian visar väl att de flesta som lever nära naturen med tiden blir ganska visa.

Man förstår liksom sammanhangen. BennyBears textutdrag från den svenska historien är ju inte heller pinfärsk och visar på ett bondförnuft som idag saknas på hemmaplan. Men jag är lite osäker på vilken information som är tillförlitlig här. En poetiskt romantisk bild som målas upp eller den som handlar om överlevnad. Det var ju liksom inte att knalla ner till stormarknaden och tjacka frukost.

En ung tjej i Comanche eller Sioux-stammarna blev förmodligen introducerad i sexlivet avsevärt tidigare än vi med dagens normer anser vara lämpligt. Med tanke på att livslängden var kortare så kanske det var tvunget att vara så. Det har ju tidigare talats om islams barnbrudar här på forumet och till viss mån hängde nog detta ihop med dessa samhällsmedborgares korta livscykler förr i tiden.

Skillnaden mellan islam och många andra kulturer är väl att många s.k. rättroende muslimer vill skruva tillbaka klockan till tider som flytt.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#13


See User information
Quote:

novax skrev:
Quote:

Al-CIAda skrev:
Kan vi få en lista på Nordens odygder också?


Ok, jag kan börja:

1. Mona Sahlin


1. Mona Sahlin
2. Prideskammen
3. Facket
4. Mona Sahlin...

hehe...

Posted on: 2008/6/22 1:15
"The humanitarian in theory is the terrorist in action."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#14


See User information
Att notera något som är fel och behöver åtgärdas är 1 dygd, att berättad et fär någon annan är 5 dygder att åtgärda det själv är 10 dydger enligt islam.... om jag kommer ihåg nummren rätt. Ganska vettigt.

Mycket skit i Islam men väldigt mycket bra och smarta grejer också som vi kan lära av.

Posted on: 2008/6/22 8:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#15


See User information
NORDENS ODYGDER

1. Mona Sahlin
2. Prideskammen
3. Facket
4. Mona Sahlin
5. http://www.vof.se
6. http://www.kva.se
7. http://www.fra.se
8. Mona Sahlin

Posted on: 2008/6/22 12:00
"The humanitarian in theory is the terrorist in action."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#16


See User information
Quote:

bennybear skrev:
Denna förteckning över lovvärd etik är hämtad direkt från Nordeuropas folkkultur. .


Du menar etiken som de fått med sig när de folkvandrade från Kaukasus? I bibeln omnämns de som Togarma...

/M

Posted on: 2008/6/23 1:13
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#17


See User information
Quote:

bennybear skrev:

12. Arbetsamhet är lovvärd.



Och i en senare textvariant skrev man "Arbeit macht Frei!"...




/M

Posted on: 2008/6/23 1:19
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#18


See User information
Quote:

Mordecai skrev:
Quote:

bennybear skrev:
Denna förteckning över lovvärd etik är hämtad direkt från Nordeuropas folkkultur. .


Du menar etiken som de fått med sig när de folkvandrade från Kaukasus? I bibeln omnämns de som Togarma...

/M


Jo jag förstår att du är EN av de ALLA indoktrinerade oikofober i detta landet som allt sedan barnsben blivit itutade att det inte finns något genuin Nordisk kultur och historia och att all civilisation och vetenskap kommit ifrån de sydligare länderna, a´la Jan Guilou´s anti-nordiska propaganda i Arn-böckerna.

DETTA är en vandringsmyt som inte tål vidare granskning.

För sann historia i detta ämnet titta bl.a på Michaels Tsarion´s "Irish origin of civilisation" eller Paret Liljerot´s böcker "Hel" och "Folket bortom nordanvinden"

En riktig sanningsökare kan ju ställa sig frågan VARFÖR alla folk får vara och uppmuntras vara stolta över sitt folks historia och kultur UTOM de nordiska dito. som hela tiden matas med skuldkomplex och förnekande av sitt folks ursprungshistoria, kultur och traditioner.

Posted on: 2008/6/24 14:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#19
Benny...
6 månader har passerat sen tråden postades... Känner du själv att du behärskar följande punkter?

4. Att i alla lägen behålla sinnesfriden är lovvärt
8. Hövlighet är lovvärd.
9. Fördragsamhet är lovvärd.
19. Att avstå från hån är lovvärt.


Med vänlig hälsning/Jumalauta.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#20


See User information
Quote:

Jumalauta skrev:
Benny...
6 månader har passerat sen tråden postades... Känner du själv att du behärskar följande punkter?

4. Att i alla lägen behålla sinnesfriden är lovvärt
8. Hövlighet är lovvärd.
9. Fördragsamhet är lovvärd.
19. Att avstå från hån är lovvärt.


Med vänlig hälsning/Jumalauta.


Absolut inte. Jag anser heller inte att alla dygder som jag citerar ovan skalla beaktas utan förbehåll. Det har jag heller aldrig påstått.

Jag anser att alla människor har rätt att bli förbannade på sådant som t.ex ren idioti, ignorans m.m.

Med vänlig hälsning BennytheBulldog.

Posted on: 2008/6/24 19:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#21
Quote:

bennybear skrev:
Quote:

Jumalauta skrev:
Benny...
6 månader har passerat sen tråden postades... Känner du själv att du behärskar följande punkter?

4. Att i alla lägen behålla sinnesfriden är lovvärt
8. Hövlighet är lovvärd.
9. Fördragsamhet är lovvärd.
19. Att avstå från hån är lovvärt.


Med vänlig hälsning/Jumalauta.


Absolut inte. Jag anser heller inte att alla dygder som jag citerar ovan skalla beaktas utan förbehåll. Det har jag heller aldrig påstått.

Jag anser att alla människor har rätt att bli förbannade på sådant som t.ex ren idioti, ignorans m.m.

Med vänlig hälsning BennytheBulldog.




Bra svar...

Jag blev ofta förbannad tidigare... Slängde hammaren i väggen mm... Det där hjälper inte fick jag alltid höra...

Det stämmer...

För nu slipper jag höra det...


Ha en trevlig kväll Benny...

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#22


See User information
"Mesarna och bögarna har tagit över Sverige, men det värsta är inte alla bögar utan att alla blivit så förbannat meeesiga."

( Detta skall helst sägas på utpräglad Hallandsdialekt )

- Sagt av komikern Peter Wahlbeck en rolig afton härförleden.

Posted on: 2008/6/24 19:39
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#23
Quote:

bennybear skrev:
"Mesarna och bögarna har tagit över Sverige, men det värsta är inte alla bögar utan att alla blivit så förbannat meeesiga."

( Detta skall helst sägas på utpräglad Hallandsdialekt )

- Sagt av komikern Peter Wahlbeck en rolig afton härförleden.




Han är rolig den där Peter… Jag håller med både dig och Peter…


Men jag vet inte om det hjälper att kalla en idiot för idiot, eller en mes för mesig?

Jag vet inte hur många ggr jag har läst hur indoktrinerad en individ kan vara före trådens faktiska syfte. Jag tror att de flesta här redan förstår att ett samhälle som Sverige kan endast överleva genom indoktrinering…

Vem avgör om det är mesigt eller klokt att avstå från att upprepa samma skällsord om och om igen...?


Jag tror att retoriken och budskapet blir starkare under sinnesfridens framförande. Oddsen för lyckade och snabbare resultat ökar…

http://www.youtube.com/watch?v=NwNPD6tgyHE&feature=related
Det finns ingen anledning för dig att kalla någon för indoktrinerad…

Med vänlig hälsning/Jumalauta…

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: NORDENS LOVVÄRDA DYGDER
#24


See User information
Quote:

bennybear skrev:
Quote:

Mordecai skrev:
Quote:

bennybear skrev:
Denna förteckning över lovvärd etik är hämtad direkt från Nordeuropas folkkultur. .


Du menar etiken som de fått med sig när de folkvandrade från Kaukasus? I bibeln omnämns de som Togarma...

/M


Jo jag förstår att du är EN av de ALLA indoktrinerade oikofober i detta landet som allt sedan barnsben blivit itutade att det inte finns något genuin Nordisk kultur och historia och att all civilisation och vetenskap kommit ifrån de sydligare länderna, a´la Jan Guilou´s anti-nordiska propaganda i Arn-böckerna.

DETTA är en vandringsmyt som inte tål vidare granskning.

För sann historia i detta ämnet titta bl.a på Michaels Tsarion´s "Irish origin of civilisation" eller Paret Liljerot´s böcker "Hel" och "Folket bortom nordanvinden"

En riktig sanningsökare kan ju ställa sig frågan VARFÖR alla folk får vara och uppmuntras vara stolta över sitt folks historia och kultur UTOM de nordiska dito. som hela tiden matas med skuldkomplex och förnekande av sitt folks ursprungshistoria, kultur och traditioner.


Varför är det så viktigt med en (ur)NORDISK KULTUR? Jag har läst Lijerot eftersom jag är västgöte och stolt anhängare till västagötaskolan. Lijerotarna är dock lite väl influerade av religion i sin historiebeskrivning för min smak, men självklart finns det saker i deras böcker som är trovärdigt. Det är dock mitt historiska intresse som har gjort att jag slutat leta efter nåt som är specifikt. Jag tycker att det är mer spännade att jag som västgöte har ett ursprung som ligger neråt Svarta havet till. Har man sedan besökt platser som Ankor Wat(en miljonstad vid tiden för den lilla byhålan Birkas existens i civilisationens utkanter), pyramidererna i Egypten och Mexico, underjordiska tempel på Malta m.m blir svenska stenbumlingar inte så spännande. Förstå mig rätt Benny, det handlar inte om att racka ner på det som är svenskt. Jag lever själv på att utrycka mycket gammal nordisk kultur, dvs folkmusik. Men som folkmusiker så vet jag också att svensk folkmusik är en produkt av århundrade av influenser utifrån som sedermera i Sverige har fått sin egen unika form. Att inse att polskan kom från Polen gör den inte ett dugg mindre svensk eller sämre för det. Det är det som är det fina Benny, vi lever i den globala byn och det har alltid varit så. Jag är lika stolt över "svensk" kultur oavsett hur gammal eller ny den är. (lucia är c:a 100 år gammal tradition) Jag behöver inte bygga upp en nationalromantisk myt kring mig för att vara nöjd med min nationella identitet.

/M

Posted on: 2008/6/26 11:54
"The age of communication means that everyone speaks at the same time" - Justin Sullivan, New Model Army
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
26 user(s) are online (26 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 26

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS