vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Idiotargument, hjälp tack!

See User information
Hej

Jag sitter och pysslar med ett svar på en propaganda artikel som kalmar läns landsting skickade ut den 14 november. Det mesta är klart, men det finns en del saker som jag bara vet är dumheter, men som jag inte har hitta fakta kring ännu. Bland annat skriver de så här:

”En del människor känner oro för att influensavaccinet innehåller kvicksilver.

Den dos kvicksilver som finns i vaccinet motsvarar en tiondel av det som man får i sig om man äter en portion Östersjöfisk. Kvicksilvret är tillsatt som ett konserveringsmedel, och det har även funnits andra, tidigare vaccin.”

Är det inte en stor skillnad att äta något och att injiceras med något, precis som med skvalen? Har ni några kommentarer till det här? Någon källa jag kan använda? Dessutom är väl tiomersal förbjudet här i Sverige sedan juni?

Om någon kunde ge mig en länk med bra information on Tamiflu och dess "bi"-effekter våra jag också tacksam.

Posted on: 2009/11/23 0:20
Ifrågasätt allt som inte är baserat på kärlek.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Idiotargument, hjälp tack!
Be att dom injicerar en östersjöfisk då...
Jo, tiomersal är förbjudet sedan den första Juni eller Juli i år.

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information

Posted on: 2009/11/23 0:28
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information

Posted on: 2009/11/23 0:28

See User information
Haha, tack computerror. Jag ska ringa till Dr. Jarnheimer när jag har gjort klart den här och framföra det. Det lovar jag.

Tack, gaston. Ska kolla.

Posted on: 2009/11/23 0:30

See User information
Tack, Shermjyl.

Posted on: 2009/11/23 0:30

See User information
Compu, kolla vad du skrev här:

http://vaken.se/modules/newbb/viewtopic.php?post_id=136315

Är det förbjudet men tillåts... - jag vill verkligen vara hundra på detta - vad gäller?

Posted on: 2009/11/23 0:38

Anonym
Det är förbjudet, men ett slags medicinskt undantagstillstånd verkar råda. Detta är vad jag hört iallafall.
Jag skulle satsa pengar på det, men vågar inte svära om du ska satsa pengar på det.
Jag vet också att Baxter, tillvärkarna av vaccinet alltså, begärt ansvarsfrihet i flera länder för bieffekterna av vaccinet.

EDIT: Enligt DN innehåller vaccinet tiomersal
http://www.dn.se/nyheter/sverige/frag ... m-svininfluensan-1.991871
och jag VET att det är förbjudet sedan första Juli, eller första Juni i år.

Quote:
Aktiv substans: Spjälkat influensavirus, inaktiverat, innehållande antigen* motsvarande: A/California/7/2009 (H1N1)v-liknande stam (X-179A) 3,75 mikrogram** per 0,5 ml dos (*odlat i ägg, **uttryckt i mikrogram hemagglutinin).

Detta vaccin överensstämmer med WHOs rekommendation och EUs beslut angående pandemi.

Adjuvans (tillsats): Vaccinet innehåller ett adjuvans (AS03) för att stimulera ett immunsvar. Detta adjuvans innehåller skvalen (10,69 milligram), DL-a-tokoferol (11,86 milligram) och polysorbat 80 (4,86 milligram).

Övriga innehållsämnen: Polysorbat 80, oktoxinol 10, tiomersal (5 mikrogram), natriumklorid, dinatriumvätefosfat, kaliumdivätefosfat, kaliumklorid, magnesiumklorid, vatten för injektionsvätskor.

Innehållet finns redovisat i produktresumén (SPC) för vaccinet som finns publicerat på www.mpa.se/h1n1

http://www.lakemedelsverket.se/Alla-n ... skapslaget-for-tiomersal/

See User information
Kvicksilver förbjöds i våras. Men dom lyckas kringå det genom att låtsas som att Tiomersal inte skulle vara en typ av kvicksilver.

Posted on: 2009/11/23 0:56

See User information
ok, tack comp o metafå... jag menar metaphor...

Posted on: 2009/11/23 1:03

See User information
Puss Tillbaka.

Posted on: 2009/11/23 1:22

See User information
Tack för hjälpen. Det är mycket uppskattat. :)

Posted on: 2009/11/23 1:32

See User information
Injicera eller ätas spelar nog ingen roll när det kommer till kvicksilver - då det lagras i kroppen oavsett vilket.
Äter man det så kan man ju anta att det lägger sig i något av organen som har till matsmältningen o göra..
Men när det injiceras kan det hamna lite vart som helst - o om det nu är en sådan liten dos så hamnar det nog lite här o där.

Ivf så fattar la det flesta att det är dumt o fylla på med mer kvicksilver - men det som sägs om fisken har jag fått höra från min moster som är läkare..
hon sade att det finns så mycket kvicksilver ute i vardagsmaten att det inte spelar någon roll.

Så när det kommer till propaganda - så finns det ju flera läger som håller på sitt. Denna anti vaccin kampanj förstorar upp saker som kanske inte är så relevanta.
Men för min del än så länge så är det BIG NO NO till vaccinet.

Posted on: 2009/11/23 13:30

See User information
http://www.greensparrow.se/wp/271/

öppna även pdf filerna

Posted on: 2009/11/23 14:26

See User information
Dokumentet förstördes :( Kan inte öppna det längre och vet inte varför. Fan. Allt är fel. :( :( :(

Edit: *sigh* Jaja... hursomhelst. Tack för hjälpen. Jag får hitta på något annat.

Posted on: 2009/11/23 16:03

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper