vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Datorspelen vi minns!

See User information
Commodore 64 - Exploding Fist, Groggs revange, Speedking

Amiga - Monkey Island fick mig att skratta så jag låg på golvet och torkade tårar! Lirade det med några kompisar som hade lika skoj.

Amiga - Civilization fick mig att sitta uppe natt efter natt, inkl polare, och massa kaffe :)

Amiga - Sim City

Amiga - Manager 100, ett fotbolls manager lir, skön o enkel tanke i grund och botten, innehöll nåt komiskt!

Med flera!

Förstod aldrig spectrum burken, var nog fööör enkelt!

Vi lirade dom som fanns någon form av komik i, eller att man kunde utnyttja spelen på ett komiskt sätt.

Skoj var det!

Förmodligen ett ämne som inte tagits upp förr :)

Posted on: 2010/2/17 8:57
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Datorspelen vi minns!

See User information
Utöver de du redan nämnt:

Q-bert på c64. Hur många timmar försökte man inte klara det

AmigaCD32 - Mykene av Frank Langheim gav mig mycket skoj. Så enkelt men så svårt att vinna.

PC - Colonization. Vad var bättre än att erövra amerika och bekämpa de imperialistiska styrkorna från europa. (Ironi)

Posted on: 2010/2/17 9:21
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hehe, jag tror jag har fått mitt extrema tålamod ifrån Commodore 64, innan loading turbo fanns. Satt o laddade spel i en timme, sen kom Load Error, - börja om! :)

Efter det så fick man träna på att inte bli förvånad eller rädd, Guru på Amiga, precis när som.

Glömde ett lir som var fett skoj, "Rockstar ate my hamster" på amigan, jisses va komiskt!

Posted on: 2010/2/17 9:32
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Varför säger ingen Boulder Dash till Commodore 64?

Till PC måste väl nämnas Space Quest, Leisure Suit Larry och Police Quest-serien...

För att inte tala om Quake, Half-Life och kanske Doom och Wolfenstein, trots att jag aldrig gillat dessa...
Sim-spelen har jag bara spelat lite grann... Jag är alldeles för mycket perfektionist för att spela dessa spel... Allting måste se symmetriskt ut och ha en mening, vilket blir ganska dyrt varje gång man får en ny stadsplan.

PacMan har ju sin självskrivna plats i spelhistorien också...

För er som är intresserade av dessa gamla spel kan jag nämna att det finns emulatorer för de flesta gamla datorer...
Emulator för Commodore 64 hittar ni här: http://www.viceteam.org/

Spel till C64 finns bland annat på ftp://arnold.c64.org/pub eller på http://www.lemon64.com/

Amiga Emulator hittar ni här: http://www.winuae.net/
och spel här: http://www.lemonamiga.com/

Söker ni emulatorer till andra datorer, så PMa mig eller skriv här så ska jag hooka upp er med adress... Ni kanske hellre vill ha simulatorer till exempelvis Game & Watch-spelen? De kan ni hitta här http://www.madrigaldesign.it/sim/dnload.php

Jag har även en Donkey Kong simulator på min hemsida... http://hem.passagen.se/xer0x/dkong/

Kanske är arkadspel ett större intresse? Då ska ni definitivt kika på MAME (Multi Arcade Machine Emulator) http://mameworld.net

MESS finns också, som samlar de flesta emulatorerna för äldre system på ett och samma ställe...

Det mesta gamla är fullt körbart på er PC, tom Playstation 2 finns emulerat till PC.

Vill ni däremot ha äldre spel så kan jag rekommendera att ni googlar på "abandonware" då kommer ni att hitta massor.

Är det DOS-spel körs de med fördel med hjälp av DOSbox http://dosbox.sf.net

LucasArts gamla point'n'click-spel har en egen emulator på http://scummvm.sf.net

Som sagt... Är det någonting retro ni vill köra igen så var inte rädd att fråga mig, då jag har nästan 60st DVDer med emulatorer och ROM (Spel eller exempelvis workbench till Amiga), samt en 250GB Hårddisk med såna här saker...

Quote:

iwarrior skrev:
Hehe, jag tror jag har fått mitt extrema tålamod ifrån Commodore 64, innan loading turbo fanns. Satt o laddade spel i en timme, sen kom Load Error, - börja om! :)

Jag byggde om min tapestation och satte in sex lysdioder och en skruv till tonhuvudet... Ju fler dioder som lös - Desto bättre "mottagning" Fick väldigt sällan load error med denna.

See User information
Just det, man kunde finjustera bandaren, hehe, kommer ihåg att vi körde med ett speciellt band så att man fick en grafisk tunder till det där. Boulder Dash va också grejt, har ett till på tungan men kommer inte ihåg, hmm, man sprang från vänster till höger kommer jag ihåg, hoppade över hinder och slungade sig i lianer mm.

Skoj, har ännu en amiga och en commodore stående, får nog damma av dessa monster och uppleva lite gamla minnen :)

Funkar inte dom så tackar jag väldigt för emulatorerna, Jisses va skoj :)

Posted on: 2010/2/17 10:10

Anonym
Quote:

iwarrior skrev:
har ett till på tungan men kommer inte ihåg, hmm, man sprang från vänster till höger kommer jag ihåg, hoppade över hinder och slungade sig i lianer mm.

Jag ser asken framför mig... Publicerad av Activision... Hmmm...

PITFALL
Resized Image

Fast var inte det stort till Atari 2600? Det fanns väl inte till C64?

Jag har förresten ett Atari 2600 upphookad till TV'n i myshörnan hemma... Gjort ett eget cartridge med cirka 2000 spel på... Det tar upp ganska precis 7MB på det cartridget
Det är i stort sett varje spel som någonsin gjordes för den konsolen... Varje spel är inte unikt dock, utan det är olika versioner och olika språk osv...

EDIT: En sökning bland mina ROMs visar att Pifall fanns till C64. Både ettan, tvåan och trean.

Förresten... En bra torrent-sajt for your emulation needs är http://www.pleasuredome.org.uk/
Där finns det mesta... Terrabytes med ROMs

Förresten... Vill ni spela lite nyare spel kan jag rekommendera Half-Life och Half-Life 2

Gör så här:
1. Ladda hem steam.zip från http://hem.passagen.se/xer0x/steam/steam.zip
2. Packa upp .zip-filen till en tom katalog på din dator. Exempelvis C:\Spel\Steam
3. Kör igång Steam.exe och skapa ett NYTT konto (Ifall du redan har ett Steam-konto ska du ändå skapa ett NYTT)
4. Låt programmet uppdatera sig själv
5. Stäng av Steam om du inte redan har gjort det.
6. Starta Steam igen med LAUNCHER.EXE

Nu kan du installera samtliga spel från MumboJumbo, PopCap och de flesta Valve spel (Klassiska Half-Life och Half-Life 2)
Några av Counter-Strike-spelen kan du också installera, men du kan ändå inte spela med dom online, så det är ganska värdelöst.
Half-Life 2: Episode One och Episode 2 kan du tyvärr inte installera bl a.

En hel del andra spel kan man få fulla versionen på om man väljer att ladda ner demot för spelet (Demot är fulla versioner i vissa fall), men det får ni trixa med själva.

Jag kan publicera en lista på de spel som är nedladdningsbara senare... Kanske vi kan hjälpas åt?

Edited by computerror on 2010/2/17 10:39:21
Edited by computerror on 2010/2/17 11:20:13
Edited by computerror on 2010/2/17 11:30:59
Edited by computerror on 2010/2/17 11:47:39
Edited by computerror on 2010/2/17 11:50:03

Anonym
http://www.gamespot.com/pc/adventure/outcast/

Här har vi inte bara ett av tidernas absolut bästa spel... även lite stargates, symbolik och mayatempel, osv... Några år sedan jag lirade igenom det senast, men för er som inte lirat det ännu, please do... =)

Anonym
Finns det någon som är intresserad av Steam här? Eller lägger jag ner energi i onödan?

Här är iallafall en lista jag sammanställt på spel som är nedladdningsbara...

7 Wonders 2
7 Wonders 3 The Trasures of Seven
Age of Chivalry
Age of Chivalry Dedicated Server
AI War: Fleet Command
Altitude
Amazin Adventures: The Lost Tomb
Amazing Adventures Around the World
America's Army 3
Arx Fatalis
Astropop Deluxe
Audiosurf
Battleforge
Bejeweled Deluxe
Bejeweled Deluxe 2
Bejeweled Twist
Big Money Deluxe
Bookworm Deluxe
Bookworm Adventures Deluxe
Bookworm Adventures Volume 2
Braid
Chainz 2
Champions Online
Chuzzle Deluxe
Codename Gordon
Cogs
Condition Zero
Counter-Strike
Counter-Strike Source
Dark Messiah Might and Magic Singleplayer
Day of Defeat
Day of Defeat Source
Deathmatch Classic
Dedicated Server
Defcon
Discovery! A Seek and Find Adventure
Dynomite Deluxe
Dystopia
Dystopia Dedicated Server
Eets
Elf Bowling Hawaiian Vacation
Escape Rosecliff Island
Eternal Silence
Everyday Genius: SquareLogic
Eve Online
Feeding Frenzy 2 Deluxe
Garry's Mod
Gemsweeper
Hammerheads Deluxe
Heavy weapon Deluxe
Half-Life
Half-Life 2
Half-Life 2: Deathmatch
Half-Life 2: Lost Coast
Iggle Pop Deluxe
Insaniquarium Deluxe
Insurgency
Insurgency Dedicated Server
Little Farm
Lumines
Luxor
Luxor AR
Luxor 2
Luxor 3
Luxor Quest for the afterlife
Luxor Mahjong
Magnetis
Mare Nostrum Dedicated Server
Money Tree
Mr. Robot
Multiwinia
Mystery P.I. - Lost in LA
Mystery P.I. - The Lottery Ticket
Mystery P.I. - The Vegas Heist
Mystery P.I. - The New York Fortune
Ninja Reflex
Opposing Force
Peggle Deluxe
Peggle Extreme
Peggle Nights
Penguin's Journey
Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick of Darkness, Episode One
Penny Arcade Adventures: On the Rain-Slick of Darkness, Episode Two
Pizza Frenzy
Planet Busters
Plants Vs Zombies
Poker Superstars 2
Portal
Project Aftermath
Race 07 CrownePlaza Addon
Rag Doll Kung Fu
Reaxxion
Red Orchestra
Ricochet
Ricochet Lost Worlds
RoboBlitz
Rocket Mania Deluxe
Samantha Swift
Samantha Swift and the Golden Touch
Smashball
Source Dedicated Server
Source 2007 Dedicated Server
Starscape
Star Trek D-A-C
Synergy
Synergy Dedicated Server
Talismania Deluxe
Team Fortress Classic
Team Fortress 2
Texas Cheat'Em
The Maw
The Office
The Ship Dedicated Server
The Wizards Pen
Thread Space Hyperbol Dedicated Server
Torchlight
Trackmania Nations Forever
Typer Shark Deluxe
Venice
Wik and the Fable of Souls
Zen of Sodoku
Zero Gear
Zombie Driver
Zombie Panic! Source
Zombie Panic! Source Dedicated Server
Zuma Deluxe
Zuma's Revenge!
Zuma's Revenge! - Adventure

See User information
Ett av de bästa var faktiskt Deus Ex när det kom - gryyyym grafik typ... DÅ fattade jag inte, eller snarare aldrig brydde mig om dialogen, nu däremot är den som sagt högaktuell men iaf;

Men den första STORA spelupplevelsen kom när jag o en polare i våran gamla teaterlokal hyrde - veckovis - en ATARI Jaguar konsol o spelade Alien vs. Predator. Vi spelade med en gammal storbildsprojektor(trefärgs lampor vad det nu heter igen) direkt på väggen - helt nedsläckt! Nackvres o träsmak, tummarna värkte nåt överj-t :D

Känsla för feeling om man säger... vicken nostalgionanitripp !

Det var riktigt otäckt spelet i sig, fruktansvärt spännande, o nåt så innih-eskitjävlaassvårt att verkligen klara hela spelet - plocka fjädrarna av Drottningen. Köpte pizza o spela dygnet runt, klarade till sist av det. Phiuuuuu

Hittade en emulator o ROM som tyvärr suger än så länge, men dyker det upp en gammal konsol slår jag kanske till *S*

Nån som minns ??!

http://romhustler.net/rom/jag/0/alien-vs-predator-1994
http://www.emulator-zone.com/
http://www.youtube.com/watch?v=0MTh2ZbTtdA

Posted on: 2010/2/17 17:20

Anonym
Quote:

Equalator skrev:
Ett av de bästa var faktiskt Deus Ex när det kom - gryyyym grafik typ... DÅ fattade jag inte, eller snarare aldrig brydde mig om dialogen, nu däremot är den som sagt högaktuell men iaf;

Både Deus Ex: Game of the Year Edition och Deus Ex: Invisible War finns på Steam... tyvärr går de inte att ladda ner med Launchern, men man kan köpa dom iallafall

Anonym
Quote:

computerror skrev:
Både Deus Ex: Game of the Year Edition och Deus Ex: Invisible War finns på Steam... tyvärr går de inte att ladda ner med Launchern, men man kan köpa dom iallafall

Varför inte bara nyttja tpb och torrents? ...där finns ju allt :) och mer därtill

Top 10 Classics of all times: (när de begav sig såklart)

- Zelda Ocarina of time N64
- Outcast PC
- Deus Ex PC
- Metal Gear Solid PS
- Half-Life PC
- Resident Evil PS
- Battlefield 2 PC
- Metroid NES
- Final Fantasy VII PS
- Zelda NES

...hör kanske inte riktigt hemma på vaken.se men ja, ja :)

Anonym
Den här tråden hör överhuvudettaget inte hemma på vaken... Men eftersom den finns, finns den...

Det går så mycket snabbare att ladda hem ifrån Steam, men utav dom spelen du senast nämnde är det bara Half-Life man kan få hem gratis... Deus Ex och Battlefield 2 måste man betala för (Eller hitta .gcf-filerna någon annanstans)

See User information
Baldurs Gate 2 Shadow of Amn, alla dagar

Red Alert

KKnD

MDK

Close combat

Posted on: 2010/2/18 18:40
Fuck you FRA!
Det finns ingen anledning att läsa mitt inlägg. Jag har ingenting att göra med ETA, FARC eller PKK. Jag har aldrig gjort Zakat eller tillverkat en sprängladdning. Så dra åt helvete

Anonym
JA! Red Alert och Command & Conquer är grymma spel...

MDK fattade jag mig aldrig på... KKnD kommer jag ihåg jag tyckte var grejt, men jag kan inte för mitt liv komma på vad det var för typ av spel...
Var inte det realtids-strategi precis som C&C?

Förresten... ett spel till som är otroligt coolt är Rick Dangerous.
Ni kan ladda ner Win32 porten av Rick Dangerous från http://www.bigorno.net/xrick/
Det finns också en 32kb version ni kan hitta på http://leonard.oxg.free.fr/rick32/rick32.html

Ett annat spel som är helt outstanding på grund av sin teknik är .kkrieger... Det är enbart 96kb och kan laddas ned härifrån http://kk.kema.at/files/kkrieger-beta.zip
Ladda hem .kkrieger och ni blir chockade hur allt detta kan rymmas på 96kb

Anonym
Spelat lite Half-Life 2 nu...
Precis som världen ser ut i det spelet ser jag på hur världen ser ut när NWO är 'in full effect'

See User information
Hunch Back

Posted on: 2010/3/9 10:46

See User information
5 Creepy Ways Video Games Are Trying to Get You Addicted

http://www.cracked.com/article_18461_ ... -to-get-you-addicted.html

Posted on: 2010/3/9 12:17

Anonym
Ingen har nämnt Tetris

See User information
"5 Creepy Ways Video Games Are Trying to Get You Addicted"

Men ack så roligt/trevligt att bli belönad hela tiden (till skillnad från verkligheten där goda gärningar ignoreras och snarare bestraffas)

Exempelvis
Att rädda någon på stan som råkar ut för misshandel ger en själv bara en prick i registret... samt dagsböter...

Posted on: 2010/3/9 18:12

See User information
Har hittat tre läskiga spel från det svenska spelhuset Frictional Games
De heter:
"Penumbra: Overture" (2007)
"Penumbra: Black Plague" (2008)
"Penumbra: Requiem" (2008) (Expansion till Black Plague, så den räknas inte som eget spel)
"Amnesia: The Dark Descent" (2010)

Gå in på respektive spels hemsida och ladda hem demos. Bered er sen på att skita knäck.

Här är ett klipp från det nya spelet Amnesia:

Posted on: 2010/9/30 15:17

See User information
Som någon sagt tidigare så är monkey island helt underbart.
Gillar verkligen dom gamla point 'n click spelen, Larry, Day of the tentacle, the dig osv. Finns den typen av spel nuförtiden? Inte följt med spelutvecklingen direkt.
Andra spel som bör nämnas är heroes of might and magic, särskilt trean och ufo - enemy unknown som är extremt bra! Tror minsann jag ska leta upp ufo och spela igenom det för gamla goda tiders skull.
Ganska kul med en tråd som avviker lite!

Posted on: 2010/9/30 16:09

See User information
Defender of the Crown - VIC64?
Jupiterlander - VIC20

Samt alla egna spel man programerade på sin ABC800 (Luxor). BASIC programering...

10 PRINT "Hej"
11 set a=1
12 C=a+1
13 IF a=3000 then goto 12 else goto 17
17 PRINT "vaken.se äger"
20 goto 10

Yay, vilken nostalgi...

Hmmm, vad hette det där spelet med Larry... något... där man skulle runt o ragga på brudar o hålla på? Kommer ihåg Censur rutan fortfarande som guppade, när man scora med en brud...

Sen ska vi inte glömma The Bards Tale...

Posted on: 2010/9/30 16:24

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Quote:

Chriss skrev:
Som någon sagt tidigare så är monkey island helt underbart.
Gillar verkligen dom gamla point 'n click spelen, Larry, Day of the tentacle, the dig osv. Finns den typen av spel nuförtiden? Inte följt med spelutvecklingen direkt.
Point'n'Click spelen ges ut just nu med stor behållning på Steam bland annat. Monkey Island, The Dig och Sam & Max har fått uppföljare. Sam & Max i en episodsuppdelning som senast jag tittade låg på två säsonger och ett fullt spel. I Monkey Island serien har första spelet fått en remake

The Dig blev förresten en film för några år sedan som du säkert kommer ihåg. Om du tittar på introt till spelet så ser du likheterna, men sedan skiljer det sig. Filmen heter "Deep Impact". Det var meningen redan från början att The Dig skulle bli film, men det blev för dyrt för George Lucas och Steven Spielberg att finansiera, så de producerade spelet istället.

Andra roliga Point'n'Click spel är ju Police Quest serien som sen blew SWAT i FPS-genren... Full Throttle och Grim Fandango är roliga också och är väl de sista stora spelen av Lucas Arts.

Quote:

Defender of the Crown - VIC64?
Det spelet kom senast till Xbox och hette då "Robin Hood: Defender of the Crown"

Quote:

Hmmm, vad hette det där spelet med Larry... något... där man skulle runt o ragga på brudar o hålla på? Kommer ihåg Censur rutan fortfarande som guppade, när man scora med en brud...
Leisure Suit Larry. Spelserien där tillverkaren lovade det aldrig skulle komma en fjärde del efter del tre, så de hoppade direkt på femman.

Posted on: 2010/9/30 16:29

See User information
A D M I N !!!

Dubbelpost, ta bort

Posted on: 2010/10/1 3:33

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper