vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Är genmodifierad mat verkligen hälsovådlig?

See User information
Jag får hela tiden diverse upprop från Avaaz och nu senast gäller det en underskrift mot genmanipulerad mat som nyligen godkänts för distribution inom EU.

Tidigare har jag reagerat mot exempelvis Monsanto och deras försök på att patentera grödor och till och med djurarter men då har jag haft betänkligheter av mer ekonomisk art.

Med tanke på att man tycks kunna smälla i sig cigarretter, färgad sprit och snabbmat av olika slag helt okontrollerat undrar jag nu hur hälsovådlig den genmanipulerade kosten verkligen är - innan jag skriver under på nåt jag inte begriper ber jag alltså om goda råd!

http://www.avaaz.org/en/eu_health_and ... sity/?cl=511688907&v=5632

Skall jag doppa pennan och skriva på???

Posted on: 2010/4/19 7:25
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Är genmodifierad mat verkligen hälsovådlig?

See User information
Har gått i samma tankar länge, med tanke på att en del lever på ett par koppar kaffe varje dag, lite kex o sen en snickers, snabbmakaroner när dom kommer hem o så vidare, men mår fortfarande bra.

Personligen så märkte jag skillnad från att avbryta ett intag av typ, vad jag vill, till endast så kallad levande föda, direkt från buskar och ur marken mm. Skillnaden var enorm...

Men hur farligt är det egentligen?

Vad det gäller manipulering av föda o växter samt djurarter, jag bryr mig inte så mycket om gällande om det är farligt att äta eller inte, jag tänker mer, sluta leka Gud, ni vet inte vad det har för effekter längre fram. Lägg labbkostnader på att ta fram mat istället, räcker långt.

Skall nog doppa pennan i skriva på ja :)

Posted on: 2010/4/19 9:08
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Fast det viktiga med GMO är, för mig, inte hälsoaspekten. Det läskiga är sterila grödor, patenterade grödor, agrikulturella monokulturer, monopolägande av maten, livegna bönder som inte kan spara utsäde utan måste köpa nya frön varje år med tillhörande pesticider som Round-Up, .
Detta i kombination med Codex Alimentarius där all jordbruksmark ska utnyttjas till maximal (kortsiktig) avkastning leder till ett totalt beroende av företag (läs: Monsanto) som inte har några altruistiska planer för mänskligheten för människans överlevnad. Skriv på bara...

Posted on: 2010/4/19 12:54
...det är bara döda fiskar som flyter med strömmen...

See User information
klart man måste skriva på!?!?

1.Monsanto kommer att vara ägare till all mat.

2.När deras patenterade grödor blåser in hos grannen så kan dom begära pengar/skadestånd av tomtägaren, då dom har patent på grödorna.

3.Enligt uppgift är det klart att i djurförsök dog råttor på löpande band om fick genmat.

4.Det kan inte anses normalt att korsa växter med olika djur?

5.Monsanto är ett maffiabolag som härjar i den tredje värden med mutor hot och trakasserier av fattiga bönder.

http://www.greensparrow.se/wp/monsant ... om-njur-och-leverproblem/

http://www.greensparrow.se/wp/kanada-nedsmittat-av-gmo/

http://hejdagmo.se/

Sedan tretton år har Kanada erfarenhet av spannmål som är genetiskt modifierad (GMO), vilket innebär att arvsmassan i säden fått ändrade egenskaper. Genom att ta patent på den förändrade genen äger företaget Monsanto den och kontrollerar allt utsäde.

Percy Schmeiser från Kanada kom till en matmässa i Göteborg den 20 maj för att tala om sina erfarenheter med mötet med genmodifierade grödor i sin ekologiska produktion. Han har sin uppfattning klar:

– Det var aldrig meningen att öka tillgången på mat utan det [GMO] är till för att ta kontrollen över världens matproduktion.

http://www.epochtimes.se/articles/2009/05/20/17193.html

http://www.percyschmeiser.com/

Percy Schmeiser berättar att de som vill odla genmodifierade växter måste underteckna ett avtal med Monsanto. Kontraktet säger att du måste köpa utsädet från företaget liksom deras kemikalier, som ska användas i jordbruket, samt betala en licensavgift på 45 kanadensiska dollar per hektar. De har också rätt att inspektera markerna.

Eftersom de äger patentet på genen i säden har detta fått konsekvenser. Percy Schmeiser som odlar ekologiskt fick in sådana frön på sin mark via vinden. Plantor växte upp och Monsanto ville ha betalt.

– Om din mark blir smittad av GMO gäller samma villkor som om du skrivit på ett kontrakt med Monsanto, säger Schmeiser, som inte accepterade det.

I stället talade han om för Monsanto att företaget skulle dra upp alla sådana plantor som fanns på hans mark, för hand. De tog inte bort plantorna, utan Schmeiser och hans folk gjorde det själva, sedan fakturerades Monsanto för arbetet.

Företaget vägrade att betala och sade: Kom ihåg att vi äger plantorna. Schmeiser stämde Monsanto och det gick till rättegång vilken höll på i ungefär fem år och kostade honom 1 miljon kanadensiska dollar.

Domen säger att det inte spelar någon roll hur Monsatos GMO-patenterade frön hamnade på hans mark, för i den stunden de gjorde det äger han dem, och dessutom fick inte använda skörden från dessa frön.

Schmeiser säger till åhörarna att Sverige ska tänka sig för. GMO kommer att påverka andra växter och det går inte att stoppa nedsmittningen eftersom pollen rör sig fritt i luften och insekter inte vet skillnad på ren säd och GMO-säd.

I Kanada finns det inte längre någon ren raps och ingen ren jord, bara GMO-smittade växter. Under dessa tretton år har användningen av kemikalier ökat kraftigt och de är farligare än de man använde innan.

Ett jätteogräs har dykt upp som verkar vara omöjligt att utrota och det finns överallt, på landet och i städerna. Nu tar man fram ett ogräsmedel mot ogräset och det är en Percy Schmeiser ett av de farligaste medlen som finns på vår jord.

– Vi dödar oss själva, säger han.

Kanada exporterade tidigare 80 procent av sitt spannmål, men ingen vill nu ha GMO-smittad säd vilket drabbar jordbrukarna ekonomiskt hårt. Binäringen har råkat ut för samma sak, ingen köper deras honung.

Ekologisk och icke ekologisk odling kan inte längre samexistera. Kanada är ett stort land och det är nedsmittat av GMO. Sverige skulle smittas ned inom ett par år om det infördes här enligt Schmeiser.

Inga nya GMO-sorter tillåts numera i Kanada.

En av de värsta klausuler Monsanto har i sitt kontrakt, enligt Schmeiser, är en som säger att om du misstänker att din granne har fått in GMO på sin mark ska han anmälas och du får en fin gåva.

Därefter kommer några personer från företagets ”polisstyrka” till grannen som inte kan göra något åt det, eftersom Monsanto äger genen och då gäller samma villkor som i deras kontrakt. Efter 3-5 år med höga rättegångskostnader ger odlarna oftast upp.

Att sprida misstänksamhet mellan goda grannar är förödande för mänskligheten och det har skett mellan tusentals människor i Kanada berättar Schmeiser.

Monsanto grundades 1901 och det har haft olika ägare och inriktningar. Det var först år 2000 som det nya Monsanto skapades ur Pharmacias jordbruksdivision. Företaget har stått bakom miljögiftet PCB och avlövningsmedlet Agent Orange som är extremt giftigt.

Den franska journalisten Marie-Monique Robin har i sin dokumentärfilm ”Världen enligt Monsanto” utmanat företaget genom att berätta hur Brasiliens GMO-utveckling gått till. Hon säger till Råd och Rön:

– Brasilien är ett av de länder som drabbats värst. Monsanto styr över hela jordbrukspolitiken. Och få verkar veta om det.

Tyskland beslöt sig för att förbjuda Monsantos GMO-majs, MON810, då det finns indikationer på risker förknippade med MON810. Detta ledde till att Monsanto stämde den tyska staten. Domstolen har nyligen avgjort att Tyskland har rätt att välja om de vill ha GMO eller inte.

Monsanto kommenterar domen på sin hemsida den 8 maj 2009 att domstolens beslut inte har stöd i vetenskapen och att vetenskapen tvingats stå tillbaka för politiskt schackrande.

Frankrike, Österrike, Ungern, Grekland och Luxemburg har också förbjudit Monsanto GMO-majs. Det finns regioner i Europa som utropar sig som GMO-fria. I Sverige blev Östersund först och Jämtlands läns landsting kom till i slutet av april, uppger hemsidan Hej då GMO, grösrotsarbete för GMO-fria zoner i Sverige.

Posted on: 2010/4/19 14:39

See User information
Jag har tidigare hört att Monsanto dessutom har någon slags egen kult där dom påstår att dom har ett avtal med Vår Herre! Och dessa idioter har EU skrivit avtal med!!!!! Nu skriver jag på#€%&"?)!

Posted on: 2010/4/19 16:53
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Jag har tidigare hört att Monsanto dessutom har någon slags egen kult där dom påstår att dom har ett avtal med Vår Herre! Och dessa idioter har EU skrivit avtal med!!!!! Nu skriver jag på#€%&"?)!

Posted on: 2010/4/19 16:55

See User information
Quote:

Asgeir skrev:

Alla har vi våra orsaker till att skriva på, även om dom/orsakerna inte är ätliga...

Posted on: 2010/4/19 17:42

See User information
Det ska skrivas på. Monsanto är onda. (EU oxå)

Posted on: 2010/4/19 18:08

See User information
Resized Image

Posted on: 2010/4/19 20:29

Anonym
Fast har en potatis ögon kan de ju sättas om... Dock inte såna ögon

See User information
Den där potatisen fick mig o tänka på detta klippet.

Alien Plants
http://www.youtube.com/watch?v=mLk1qDPqx1g

Respect

Posted on: 2010/4/19 21:46
förstår ni inte att dom spelar är ett spel, framför eran, tv kväll.

The way some people find fault, you`d think there was a reward.

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper