vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Morgonekot 14 december

See User information
En direkt anklagelse mot "den sk sanningsrörelsen med antisemitiska inslag" som säges vara ansvarig för "serieskytten i Malmö"!

Posted on: 2011/12/14 6:38
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Morgonekot 14 december

See User information
Ja sanningen måste man passa sig för, det är hemska grejer det, råkar man i närheten av den så bör man kuta åt andra hållet så det ryker i gruset.

Och för att inte tala om antisemitism, det är ett intressant ord som de flesta hört till leda men få begriper innebörden av.

Dagens övning för nybörjarfritänkare: Hur skulle du beskriva dig själv om du inte fick ta med kön, hudfärg, religion, ekonomisk status, yrke , hobby, politisk åsikt, klubbmedlemskap, eller annan bikupevariant ?

Posta gärna tankar och svar, jobbig men upplysande tankeslinga för vissa.

Posted on: 2011/12/14 7:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
DN.se:

Quote:
Serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin

Den misstänkte serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin samtidigt som de brott som han misstänks för begicks. Han ska också ha varit aktivist i Sanningsrörelsen, en grupp med antisemitiska inslag, och en stor beundrare av Lasermannen Johan Ausonius. Det framgår av nya uppgifter i en P1–dokumentär.

Den för tre mord och 13 mordförsök misstänkte 39–årige mannen som nu sitter häktad i Malmö beskrivs av sina tidigare arbetskamrater som en person som såg sig själv som en övermänniska. Han var också aktiv inom den så kallade Sanningsrörelsen och var intresserad av seriemördare.

En före detta kollega berättar i dokumentären hur 39–åringen uttryckte öppet rasistiska kommentarer. Han kunde bli mycket upphetsad när han fick höra något om invandrare på radion.

”Så fort det var nåt om Rosengård eller invandrare så reagerade han och kallade invandrare för apor”, säger en person som arbetat med mannen.

Andra har berättat hur den misstänkte mannen också kunde sitta med lurar på sig hela dagarna för att slippa kallprata med folk i sin omgivning.

Att 39–åringen beundrade Lasermannen, John Ausonius, som nu avtjänar ett livstidsstraff på Kumlaanstalten, är inte tidigare känt men likheterna mellan de två har noterats av flera. Båda sköt på invandrare och lyckades utföra sina dåd under lång tid innan de greps, Ausonius i juni 1992, 39–åringen den 9 november 2010.

Enligt P1 Dokumentär har 39–åringen också behandlats för psykiska problem under 2009 och 2010, samtidigt som flera av de brott han misstänks för begicks. Den sinnesundersökning som gjordes av 39–åringen i december förra året visade att han fortfarande lider av en psykisk störning.

39–åringen hade tydligare kopplingar till Sanningsrörelsen än vad som tidigare varit känt. Under 2009 kom han att dras till gruppen, som har tydliga antisemitiska inslag, och dess hemsida Vaken.se där bland annat konspirationsteorier kring 11 septemberattackerna framförs och underblåses. Som aktivist delade mannen ut flygblad och besökte rörelsens föredrag.

Han lockas också av den mest övergripande av alla konspirationsteorier, som även den förs fram av Sanningsrörelsen, att världen styrs av en hemlig organisation eller regering – New World Order.

I en intervju med Expressen den 10 november förra året berättade en kamrat till 39–åringen att han var en ensamvarg som ifrågasatte den officiella förklaringen till 11 septemberattackerna:

”Han trodde inte att al–Qaida låg bakom”, berättade kamraten.

39–åringen väntar nu på rättegång, åtal väntas väckas i slutet av januari nästa år. Under tiden uppges han skriva på en bok om sitt liv.

Clas Svahn

clas.svahn@dn.se

Posted on: 2011/12/14 8:20

See User information
Jahaja. Detta är ju en ren "skoluppsats" i stil med "Vad jag gjorde på sommarlovet!".

Själv gjorde jag lite rejäl research när jag hörde talas om det påstådda gripandet. En koll på Hitta.se visade "den gripnes" namn på en adress i Rosengård, inte där man senare påstod att han bodde. Knepigt.

En koll på pistolklubbar i Malmö innehöll sex klubbar, däribland "Limhamns Pistolklubb". Men det fanns ingen ytterligare hänvisning. Men plötsligt dök den upp med en fin hemsida trots att den bara fanns som en rad i Google dagen innan. Högst mystiskt att man lägger sig på nätet dagen efter att man blivit rikskända? Eller?????

Dessutom tycks det mest vara poliser som var medlemmar! Ähum, getskinnsjackor tycks ha en oemotståndlig dragningskraft på vissa, även Breivik gillade ju polisuniformer! Vad säger en äkta polis om detta? Skulle han verkligen vilja frotteras med sånt folk? Frågan är fri, hoppas jag!?! De poliser jag känner verkar högst normala och angelägna om att göra ett respektabelt intryck, detta stämmer inte alls.

Så har vi bilden på den misstänkte: ja inte hade han fått några napp på en kontaktannons med den uppsynen, jag tycker att själva bilden antingen är falsk eller manipulerad. Det påminner en hel del om Christer Pettersson på sitt surmulnaste...

Sen har vi det här med jobbet: först beskrevs han som en typisk ensamvarg, sen har han plötsligt både jobb och arbetskamrater.

Men dom säger också att han är tandtekniker. Detta anser jag vara ytterst osannolikt. Jag känner personligen två tandtekniker, en i Malmö och en i Helsingborg och båda är kvinnor. Det är ett typiskt kvinnoyrke.

Men sist och värst av allt: ÄR KARLN VERKLIGEN FORTFARANDE HÄKTAD!??? DET ÖVERSKRIDER ALLA KÄNDA HÄKTNINGSTIDER I HELA EUROPA OCH MÅSTE VARA FULLSTÄNDIGT OLAGLIGT!

Rättsystemet måste vara angripet av röta ända in i roten för att tolerera sånt här...

Posted on: 2011/12/14 9:01
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Vaken.se attackeras av media

See User information
Serieskytten i Malmö knyts idag ihop med vaken.se av media. Exempel:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/seri ... mo-utreddes-av-psykiatrin

Dags att reagera...

Posted on: 2011/12/14 9:28

Re: Vaken.se attackeras av media

See User information
Clas Svahn pekar ut Sanningsrörelsen som antisemitisk, men hur många antisemiter finns i hans organisation UFO Sverige?

http://torbjornsassersson.com/2011/12 ... organisation-ufo-sverige/

--------------

Mer artiklar kommer.

Posted on: 2011/12/14 10:46
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Tja, svinhugg går igen, kära DN. Tänk om någon drev en kampanj som gick ut på att ni planerade en serie med nya ännu mer kränkande Muhammedteckningar och lögnaktigt publicerade några man själv fabricerat - och sen spred detta lögnaktiga budskap på alla islamistiska hemsidor?

Då hade ni fan fått tillbringa julen i en bunker nånstans, har ni tänkt på det?

Håll er till sanningen, ni är inte dom enda som kan fabulera!

Själv håller jag mig för god till sådant, ni får gärna göra mig sällskap så jag slutar här, men tro som sagt inte att ni är dom enda som kan fundera ut djävulskap!

Lögnen är ett tveeggat vapen, tänk på det

Posted on: 2011/12/14 10:48

See User information
Läste att Peter Mangs ofta handlade på ICA, så dom måste ju på något sätt vara inblandade i detta och vara ansvariga för hur han blivit och varför han mördat människor.

VEM SKA UTREDA MANGS KOPPLING TILL ICA???

-----------------
(Obs ironi ovan)

... på den nivån ligger Claes Svan försök till att göra ett straw-man av alltihop i sin artikel. Ingen går på det.

Posted on: 2011/12/14 10:56

See User information
SR-chat kl. 13.00 om Mangs-programmet

Passa på att ställa frågor:

"I en P1-dokumentär av Jesper Huor och Magnus Arvidson avslöjas att den 39-årige mannen i Malmö som sitter häktad misstänkt för tre mord och 13 mordförsök riktade mot invandrare beundrade Lasermannen, utreddes av psykiatrin och var aktivist i den så kallade Sanningsrörelsen. Klockan 13 kan du chatta med reportrarna och ställa dina frågor om deras undersökning."

http://sverigesradio.se/sida/artikel. ... gramid=83&artikel=4854922

Posted on: 2011/12/14 11:01
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Perfekt, detta ger ju mig en anledning att med en artikel påvisa förekomsten om att "New World Order" faktisk existerar..

Kommer givetvis hamna på förstasidan på vaken inom kort..

Det är ju passande att massmedia väljer vilka artiklar man får kommentera och inte och denna kunde man ju såklart inte kommentera.

Viktigt!!!

Nu kommer kopplingen mellan sanningssökare, meningsmotståndare, politiska fiender och terrorister, Mangs "terroriserar" Malmö, han är konspirationsteoretiker, alltså är alla konspirationsteoretiker terrorister..

Nu kan SÄPO med hjälp av FRA övervaka konspirationsteoretiker, sanningssökare, meningsmotståndare och i förlängningen politiska fiender.

Posted on: 2011/12/14 11:02
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Är så less på antisemittramset att jag har lust att börja kalla mig antisemit när jag möter nya människor.

Posted on: 2011/12/14 11:37
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
DN har på flera ställen ändrat sin artikel:

ORGINALET:

Den misstänkte serieskytten i Malmö utreddes av psykiatrin samtidigt som de brott som han misstänks för begicks. Han ska också ha varit aktivist i
Sanningsrörelsen, en grupp med antisemitiska inslag, och en stor beundrare av Lasermannen Johan Ausonius. Det framgår av nya uppgifter i en
P1–dokumentär.
Den för tre mord och 13 mordförsök misstänkte 39–årige mannen som nu sitter häktad i Malmö beskrivs av sina tidigare arbetskamrater som en
person som såg sig själv som en övermänniska. Han var också aktiv inom den så kallade Sanningsrörelsen och var intresserad av seriemördare.
En före detta kollega berättar i dokumentären hur 39–åringen uttryckte öppet rasistiska kommentarer. Han kunde bli mycket upphetsad när han fick
höra något om invandrare på radion.
”Så fort det var nåt om Rosengård eller invandrare så reagerade han och kallade invandrare för apor”, säger en person som arbetat med mannen.
Andra har berättat hur den misstänkte mannen också kunde sitta med lurar på sig hela dagarna för att slippa kallprata med folk i sin omgivning.
Att 39–åringen beundrade Lasermannen, John Ausonius, som nu avtjänar ett livstidsstraff på Kumlaanstalten, är inte tidigare känt men likheterna
mellan de två har noterats av flera. Båda sköt på invandrare och lyckades utföra sina dåd under lång tid innan de greps, Ausonius i juni 1992,
39–åringen den 9 november 2010.
Enligt P1 Dokumentär har 39–åringen också behandlats för psykiska problem under 2009 och 2010, samtidigt som flera av de brott han misstänks
för begicks. Den sinnesundersökning som gjordes av 39–åringen i december förra året visade att han fortfarande lider av en psykisk störning.
39–åringen hade tydligare kopplingar till Sanningsrörelsen än vad som tidigare varit känt. Under 2009 kom han att dras till gruppen, som har tydliga
antisemitiska inslag, och dess hemsida Vaken.se där bland annat konspirationsteorier kring 11 septemberattackerna framförs och underblåses. Som
aktivist delade mannen ut flygblad och besökte rörelsens föredrag.
Han lockas också av den mest övergripande av alla konspirationsteorier, som även den förs fram av Sanningsrörelsen, att världen styrs av en
hemlig organisation eller regering – New World Order.
I en intervju med Expressen den 10 november förra året berättade en kamrat till 39–åringen att han var en ensamvarg som ifrågasatte den officiella
förklaringen till 11 septemberattackerna:
”Han trodde inte att al–Qaida låg bakom”, berättade kamraten.
39–åringen väntar nu på rättegång, åtal väntas väckas i slutet av januari nästa år. Under tiden uppges han skriva på en bok om sitt liv.
Clas Svahn
clas.svahn@dn.se

NYA:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/seri ... mo-utreddes-av-psykiatrin

Posted on: 2011/12/14 11:50
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Skärmdumpar tagna samt utskrifter av artiklarna både på DN och SR..

Posted on: 2011/12/14 13:32
"They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety."

/Benjamin Franklin

See User information
Från Clabbes blogg (http://www.ufo.se/blogg/16233):

Quote:

Att sanningen är ett relativt begrepp stod tydligt tidigare i dag. Bakgrunden är att jag i går kväll fick en utskrift av ett radioprogram om den misstänkte serieskytten i Malmö som P1 Dokumentär har gjort. Programmet sändes nu i morse. I programmet nämner journalisterna att 39-åringen som nu sitter och väntar på rättegång var engagerad i den så kallade Sanningsrörelsen och skev inlägg på rörelsens sajt vaken.se.

Där sägs bland annat: “Han [39-åringen] tycks ta till sig rörelsens centrala begrepp New World Order (NWO), tanken att världen styrs av en hemlig, ofta judisk, elit.” Sanningsrörelsen kallas också för “en konspiratorisk sammanslutning med antijudiska inslag”.

När jag gjorde mitt referat om programmet utelämnade jag alla sådana anspelningar. Inte för att försök få denna brokiga och i vissa stycken tveksamma rörelse i bättre dager utan för att jag inte tyckte att kopplingen till NWO och antisemitism var starkt nog för att vara intressant i detta sammanhang.

Gissa om jag blev förvånad när jag satt och läste min mejl i väntrummet till min tandhygienist strax före klockan 11 och då fick se fyra mejl från olika avsändare som tog heder och ära av mig för att jag pekat ut rörelsen som just antisemitisk. När jag ringde upp den redaktör på DN.se som beställt artikeln av mig visade det sig att det var han som lagt till dessa rader! Något som gjorde mig mindre glad om jag nu ska uttrycka mig milt.

Några minuter senare var raderna bortplockade men skadan ändå skedd eftersom många säkert redan hunnit läsa och bli förbannade. Dessutom hade Torbjörn Sassersson, som står för en rad så kallade alternativa idéer, publicerat en blogg där han hängde ut mig och var allmänt sur på DN.

Jag mejlade Torbjörn och ringde sedan också upp honom för att förklara hur det hela har gått till och han lovade att ändra i bloggen.

Det jag tycker är märkligast i hela denna soppa är att Sanningsrörelsens personer, som Sassersson, inte ringt till Sveriges Radio eller riktade sin kritik mot dem. Det var ju faktiskt de som spred uppgifterna; DN.se bara refererade dem. Men som så ofta är det DN och undertecknad som är det intressanta målet för dessa personer, inte själva sanningen. Det verkar alltid vara bättre att slå till mot mig än att försöka ta reda på vad som egentligen har hänt.

Om detta också gäller för den kritik man för fram i andra sammanhang, som att man tvivlar på att al-Qaida låg bakom 11 september-attackerna, så finns det anledning för dessa så kallade sanningsletare att ta sig en fundera på om det bara är propaganda man ägnar sig åt eller om man faktiskt också vill veta Sanningen. Med stort S.

Och en sak till. Sassersson väljer som vanligt att dra in UFO-Sverige i detta. Antagligen för att han vill skada organisationen. Sassersson frågar sig om inte också UFO-Sverige har några antisemiter som vi inte känner till. De finns väl överallt? Kanske det. Jag har inte efterforskat detta. Men redan när jag blev ordförande för över 20 år sedan sopade jag rent så mycket det gick och vi fick faktiskt ett tackbrev från den dåvarande ordföranden i Centerpartiet, Olof Johansson, som tackade för detta “renhållningsarbete”.

Jag vill nog påstå att Sanningsrörelsen har en bit kvar innan kvasten ens kommit fram ur garderoben.

Mer kommer.

Posted on: 2011/12/14 16:40

See User information
@svahn: Jag tycker inte att det tydligt framgår vad som är citat och vad som är dina egna åsikter. Men det är klart att om det gått till så att nån ändrat på eget bevåg i en av dig signerad artikel så får det följdverkningar som går ut över fel person.

Posted on: 2011/12/14 16:56

See User information
Stämmer det att Mangs haft med vaken att göra? Har han delat ut flygblad med vaken?

Posted on: 2011/12/14 19:14
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Passande nog så sänder SVT/Dokument Utifrån ett program ikväll om Breivik, SD m.m.

http://svt.se/ug/

Ämnet går hand i hand med denna nyhetsartikel:

”Nätdebattörer bär ansvar för Breiviks terrordåd”
http://www.dn.se/nyheter/varlden/natd ... ar-for-breiviks-terrordad

"Bloggare som uttrycker högerextrema åsikter på nätet är ansvariga för att Anders Behring Breivik utförde terrordåden den 22 juli i år. Det menar Breiviks försvarare Geir Lippestad, som planerar att kalla den högerextreme bloggaren Fjordman till rätten."

Dom söker efter kopplingar mellan tal, skrift, åsikter och våldsamma handlingar.

Posted on: 2011/12/14 20:10

Edited by TeBe on 2011/12/14 20:31:10
Edited by TeBe on 2011/12/14 20:32:09

/Benjamin Franklin

See User information
Det var nån här som sa att han visste vem han är, fråga Facebookgruppen i Skåne. Kanske nån där vet, dom lär ju bo i Skåne. Det var jag som hade ställt en fråga om killen var verklig eller fiktiv som fick det svaret. Men skottlossningarna i Malmö har ju inte upphört och det är samma måltavlor som förut, så vissa tvivel måste finnas kvar om han nu inte erkänt. Får man sitta häktad i över ett år förresten? Vid det laget är folk förvandlade till grönsaker...

Posted on: 2011/12/14 20:37

See User information
Kanske detta är en av anledningarna till att DN och SR agerar som dom gör ?

Läs detta regeringsdokument och avtal mellan US och "kingdom of Sweden" Fnys... men det kanske inte förvånar er ?

http://www.regeringen.se/content/1/c6/08/04/86/2f9400c5.pdf

Posted on: 2011/12/14 22:04

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
En direkt anklagelse mot "den sk sanningsrörelsen med antisemitiska inslag" som säges vara ansvarig för "serieskytten i Malmö"!

"med antisemitiska inslag"? Då kan det inte vara VAKEN isf, det måste verkligen vara något annat isf....

Som vanligt har Massmedian rejäla problemmen att fattar verkligheten, men det är ingen överaskning egentligen, "They Write what they are TOLD to write" with a good dose of Self-Censorship to boot, just to keep that job....

Posted on: 2011/12/14 23:29
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
I somras var det en jävla dåre i Norge vid namn Breivik som först sprängde en bomb i Oslo (säger dom) och sedan sköt ihjäl folk med gevär på en ö längre upp i landet.
Han fanns på Facebook och spred sina tankar och ideér där.

Då tycker jag vi stänger ner Facebook eftersom sådant finns där!!! (jaså, inte, nämen vad är det för fel nu då.... .. .. ??????)

Posted on: 2011/12/16 13:49

See User information
Mangs skummade ju av raseri varje gång någon nämnde utlänningar eller Rosengård på radion. Jag antar att han lyssnade på P4, då är det ju dom som är ansvariga för att han sköt också!

Men dessa resonemang är så tunna att denna stormen nog snart blåser över...

Men faktum är att det fortfarande förmodligen finns paragrafer om uppvigling som skulle kunna användas om någon på fullt allvar uppmanar till väpnat uppror, förmodligen är det legala redan på plats!

Lagen om ansvar för hemsidor kallas Lag (1998:112) om ansvar för elektroniska anslagstavlor (datorer) och texten lyder så här:

Tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller elektroniska anslagstavlor. Med elektronisk anslagstavla avses i denna lag en tjänst för elektronisk förmedling av meddelanden.
I lagen avses med meddelande text, bild, ljud eller information i övrigt.
2 § Lagen gäller dock inte
1. tillhandahållande endast av nät eller andra förbindelser för överföring av meddelanden eller av andra anordningar som krävs för att kunna ta i anspråk ett nät eller annan förbindelse,
2. förmedling av meddelanden inom en myndighet eller mellan myndigheter eller inom ett företag eller en koncern,
3. tjänster som skyddas av tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, eller
4. meddelanden som är avsedda bara för en viss mottagare eller en bestämd krets av mottagare (elektronisk post).
Information till användarna
3 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall lämna information till var och en som ansluter sig till tjänsten om sin identitet och i vilken utsträckning inkomna meddelanden blir tillgängliga för andra användare.
Lagrumshänvisningar hit (1)
6 §
Uppsikt över tjänsten
4 § Den som tillhandahåller en elektronisk anslagstavla skall, för att kunna fullgöra sin skyldighet enligt 5 §, ha sådan uppsikt över tjänsten som skäligen kan krävas med hänsyn till omfattningen och inriktningen av verksamheten.

Det framgår alltså av lagtexten att om man måste logga in på en sida sför att se den så gäller inga begränsningar. Det behöver man dock inte på Vaken, så det får vi tänka på, men vi har ju moderatorer som gör ett viktigt jobb.

Åter till Mangs, som nu suttit häktad sen november förra året, det är en mycket lång häktning! Mer än ett år, och när rättegången börjar nästa år måste han ha löpt risk att bli en grönsak!

När jag skulle kolla Mangs på Hitta.se såg jag att han stod på en adress på Ramels väg, inte där han senare sades bo. Men någon hade försökt radera adressen.

Kanske han bott där och tvingats flytta? Det skulle kunna förklara en del av hans ilska.

Själv har jag utsatts för stenkastning när jag kört förbi centret på Amiralsgatan, och min bror har sett barnarmar sträckas in genom dörren på Ramels väg när brevbäraren varit förbi och lagt in utbetalningskort.

Men eftersom jag inte får kalla sånt vid sitt rätta namn kallar jag det nåt annat... eller tiger. Men jag tänker, fast det kanske snart är förbjudet. Fast det blir kanske skönt att slippa, dumma människor verkar ofta glada och känner sig intelligenta...

Skall bli intressant att höra vad som kommer fram vid rättegången.

Posted on: 2011/12/16 15:56

Edited by Asgeir on 2011/12/16 16:15:07
Edited by Asgeir on 2011/12/16 16:18:33
Edited by Asgeir on 2011/12/16 16:20:10

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper