vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 3 »


Klassisk Kristendom
#1


See User information
Hej hej.

Deta är något jag tycker är intressant att diskutera, jag är nämligen en bibel troände kristen patriot (kan man säga så?)

Finns det några flera sådana här? För mig är det mycket vicktigt att leva saman med gud. Jag vet inte igentligen vad jag vill säga, jag vet inte vart jag ska söka men det flästa jag läst på deta forum om religion har varit peganism (inte allt)

Jag tror på en kärleksfull gud, men han är en avunsjuk gud och en dömande gud. Han vill ha er och alla andra för sig själv. Man kan inte ha 2 herrar, men man kan inte häller enbart tro lite på en av dom. Om man ska följa gud så måste man följa honom hel hjärtat in i döden, man ska vara red och älska honom.

Jag vet att han beskydar mig i dessa svåra stunder i världen, beskyddar han dig? Är du räddad?

Fy jag låter som någon sort predikant, det gillar jag inte riktigt. Igentligen vill jag inte tvinga mig på någon, tar du illa upp av deta så behöver du inte svara :) Jag har inget emot någon!

Det vore dock roligt att veta att det finns fler som jag här ;)

Hällsningar

Posted on: 2009/10/8 0:57
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#2


See User information
Vet mycket litet om de flesta´s tro här på vaken.

Men jag skulle ändå vilja påstå att de flesta, av de tongivande, här i forumet har högst personliga trossatser, som inte är kopplat till en bokstavstrogen religion.
Naturligtvis kan jag ha fel och kommer säkerligen bli rättad om jag känner forumet rätt!

Personligen håller jag med om att man inte kan ha två herrar, men jag går litet längre ändå, jag anser att man inte ens skall ha en herre!

Du är inte född för att underkasta dig andras vilja utan för att själv, av egen kraft, göra så mycket gott du förmår!

I mina ögon så är det du kallar Gud den underliggande drivkraft som finns inom dig själv.

Jag hoppas du inte känner dig förolämpad av mitt svar: Hej

Posted on: 2009/10/8 2:28
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#3


See User information
Hej akumas7,

Jag håller med hej men håller även med om att det finns en Gud. Jag ser dock att religionen har förvridigt synen på gud och att den guden de rent generellt säger att man ska tro är en gud av villkorlig kärlek. Den kräver dig på något i gengäld för dess kärlek (t.ex. att man endast ska tillbe deras gud). Den äkta guden (som är deras guds skapare) är ovillkorlig kärlek och är varken kristen eller muslim. Men den älskar kristna och muslimer och är del av allt och alla.

Allt som krigar för att få igenom sin tro är något jag tar avstånd ifrån. Allt som sprider kärlek för allt och alla utan villkor, omfamnar jag. Men bara för att jag tar avstånd ifrån vissa trosföreställningar så betyder det inte att jag fullt ut accepterar och älskar dem.

- seilon

Posted on: 2009/10/8 15:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#4


See User information
"akumas7:Jag tror på en kärleksfull gud, men han är en avunsjuk gud och en dömande gud"

Vem kan kalla en gud som är avundsjuk och dömande för kärleksfull gud?
Går inte riktigt ihop.
Avundsjuka kommer från egoismen och det negativa.
Dömande kommer från rädsla och är motsatsen till vetande.
Just dom sakerna borde motsvara mer kraven på motsatsen till gud

Posted on: 2009/10/11 4:13
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#5


See User information
Jag försöker följa Gud ors så gott jag kan i mitt liv och är lite insatt i bibeln. Vill rätta dig lite här.

"Jag tror på en kärleksfull gud, men han är en avunsjuk gud och en dömande gud."

Gud är inte avundsjuk, vart har du läst det ? Gud i bibeln är en älskande och rättvis Gud, du har valet att gå vilken väg du vill. Han tvingar inte dig till något och han är verkligen inte avundsjuk. Allt är upp till var och en.

Posted on: 2009/10/14 16:51
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#6


See User information
Okej, det är intressant att alla ser på Gud på olika sätt och vissa tror inte alls.

Jag tänkte dock bäreta hur jag menar med en 'Jag tror på en kärleksfull gud, men han är en avunsjuk gud och en dömande gud'

För det första, han älskade oss så pass mycket att han offrade sin ända son för oss, att han är dömande betyder att han dömer folk efter sättet de agerrar på vilket det finns väldigt många bevis på i bibeln, att han är avundsjuk (det står inte det någonstans nej, men om man läser mellan raderna så kan man förstå att han är det) han vill inte att man ska ha några avgudar. Om man tjänar någon annan tar jag då som om att han blir avundsjuk (det är min uppfatning) Han har dock givit oss den fria viljan, vilket betyder att han har satt oss på ett test. Han vill kolla om vi väljer honom eller om vi väljer bort honom.

Det finns igentligen bara 2 vägar att välja mellan, den första men minsta vägen är guds väg, den stora enorma vägen är djävulens väg.

Deta är dock min syn på saken ;)

Posted on: 2009/10/15 1:00
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#7


See User information
Gud är Allsmäktig, Allestädes och Allvetande.

Gud vet allt men frågade redan i Första Moseboken i Eden;
"Var är du Adam?" När Adam gömde sig i skam.
Kan det verkligen vara Gud?

Gud är Allestädes men Gud är i Himlen, Gud är i Kyrkan, Gud är i ditten och datten på något "speciellt" sätt. Avbilder kallas det.
Är Kyrkan verkligen i kontakt med Gud?
Den Katolska Kyrkan med sina hedniska riter och ängla och helgondyrkan, känner de Gud?

Gud är Allsmäktig, men du har fri vilja!
Gud är Allsmäktig men djävulen styr på jorden.
Gud är Allsmäktig och God men vill bara rädda ett fåtal.

Jag tror, men jag tänker också, dikotomi fungerar bara med translogik.

Posted on: 2009/10/15 3:03
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#8


See User information
Avundsjuka är helt fel ord att använda. Ta en minut och tänk på hur liten du är på den här planeten, tänk sedan på hur stor vår sol är, sedan tänker du på hur stort allt man lyckats fotografera ute i rymden är. Vi med våra dumma små hjärnor är inte i närheten av att förstå hur allt ligger till, han ger dig ett val för att han är allsvetande. Han vet att det är fel och att du förstör din själ genom att bryta mot lagarna han gett dig. Han skapade inte lagarna för att göra dig till en slav, utan för att du ska växa och mogna till med en ren själ. Smutsar du itne ner din själ är det lättare att fyllas med den heliga anden och hålla en relation mellan dig och Gud.

Posted on: 2009/10/15 9:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#9
Exodus

20:1 And God spake all these words, saying,
20:2 I am the LORD thy God, which have brought thee out of the land of Egypt, out of the house of bondage.
20:3 Thou shalt have no other gods before me.
20:4 Thou shalt not make unto thee any graven image, or any likeness of any thing that is in heaven above, or that is in the earth beneath, or that is in the water under the earth.
20:5 Thou shalt not bow down thyself to them, nor serve them: for I the LORD thy God am a jealous GodI the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me;

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#10
Hej akumas7. Här har du en som läser bibeln dagligen :)

Håller dock inte med dig om att Gud offrade sin "son" för oss.

Fred

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#11


See User information
jag tror på kymatica http://www.esoterictube.com/kymatica.html
"Låt allt vara bibeln", inte sett den, så se den

Posted on: 2009/10/21 1:20
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#12


See User information
for I the LORD thy God am a jealous GodI the LORD thy God am a jealous God, visiting the iniquity of the fathers upon the children unto the third and fourth generation of them that hate me.

Att läsa bibeln och att förstå den är 2 helt olika saker TP, ge mig din förklaring på texten ovan.

Guds "lamm" offrade sig för mänsklighetens synder så du ska slippa offra för att bli förlåten. Det du "offrar" är endast din fysiska kropp när du vänder till Gud genom frälsning utav Messias.

Posted on: 2009/10/28 12:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#13
Genesis, jag antar att jag behöver ha den heliga anden inom mig för att förstå bibeln =)

Jag förstår inte varför du fortsätter att kalla Yashuah jesus de-zeus och inte heller varför du använder ordet messias ? Du vet väl att messiah betyder den utvalde ? Det är nog bäst att använde svenska ord för att inte förvirra läsarna. Du som läst bibeln så många ggr vet ju säkert att det fanns flera "messias" än Yashuah ? : )



Behövs det verkligen förklaring för the "jealous god" ? Aldrig tänkt på varför skaparen inte lät lucifer bli en gud ? Tänk lite, sätt igång hjärnan min vän

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#14
Jesus,Ishtar-Messhia,Lord Senanda,Emmanuel,Isha har många många namn.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#15


See User information
Genesis, jag antar att jag behöver ha den heliga anden inom mig för att förstå bibeln =)

Jag förstår inte varför du fortsätter att kalla Yashuah jesus de-zeus och inte heller varför du använder ordet messias ? Du vet väl att messiah betyder den utvalde ? Det är nog bäst att använde svenska ord för att inte förvirra läsarna. Du som läst bibeln så många ggr vet ju säkert att det fanns flera "messias" än Yashuah ? : )



Behövs det verkligen förklaring för the "jealous god" ? Aldrig tänkt på varför skaparen inte lät lucifer bli en gud ? Tänk lite, sätt igång hjärnan min vän

Sätta igång hjärnan ? Herre min skapare .......

Ja jag vet vad Messiah betyder.

Ja jag vet att det fanns fler Messiahs än Jesus.

Varför jag kallar Yashuah för jesus etc är för att folk ska förstå vad/vem jag syftar på då alla här inte skulle förstå om jag använder Jashuah eller Yahweh... Jag vet var båda namnen kommer ifrån, vad det står för, innebörden utav namnen. När jag ber använder jag Yahweh och Jashuah.

Jag tycker fortfarande att det är en fel tolkning utav avundsjuka akumas ställer fram...

Till fangshen: Snälla sluta .... Lord Sananda till ex är inget annat än en Demon eller som ni vill se det "utomjording" som får folk att tro på att han är Jesus och kommer tillbaka i ett rymdskepp och räddar er en vacker dag .. Jag kan säga dig att Jesus inte kommer behöva något rymdskepp som dessa smutsiga varelser för att anlända.. Lägg av med detta Newage kacklandet och studera djupare så kanske du får en inblick i vart allt detta tänkande kommer ifrån .

Fred.

Posted on: 2009/11/3 11:24
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#16
Genesis

Okej. Själv tycker jag att det är bättre att säga det rakt ut, att monstret jesus den vitemans guden och Yashushua profeten är två olika två olika identiteter. Yashushua den utvalde är död, han kmr inte dyka igen upp förns på uppståndelsendag.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#17


See User information
Yashuah , Guds son dog men återuppstod. Han ställer allt till rätta i Kungariket tills tiden kommer då han återvänder. Jag ser inte Yashuah som Gud som många kristna men följer King James bibel och ser den stora sanningen däri. Gud gav jorden sin enda son som han lovade oss långt innan.. Yashuah sa tydligt till folket att det var genom honom du skulle bli frälst och förlåten av Fadern vår. Det är här alla andra religioner fallerar ... Jag är själv fd muslim.

Fred.

Posted on: 2009/11/3 17:16
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#18
"Jag ser inte Yashuah som Gud"

Det är bra, du är ett litet steg närmare sanningen. :)

"Gud gav jorden sin enda son som han lovade oss långt innan"

Och vart exakt i gamla testamentet kan man hitta det du påstår ?

"Jag är själv fd muslim."

Vad är en muslim ? Vem är en muslim ? inte jag i alla fall

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#19


See User information
Trodde du var muslim med tanke på din signatur. Nu behöver vi inte leka här, du vet vad jag syftar på med "muslim".

Inte läst Torah på länge men ska söka uo och skriva upp all citat åt dig.

Vad är sanningen enligt dig ?

Posted on: 2009/11/3 18:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#20
Genesis, det räcker med en enda vers. Vill se en vers i gamla testamentet som visar att GUD sänder sin son för att dö för våra synder.

Jag tror inte du har varit "muslim". Du kanske vara sunni, shia eller tillhörande nån annan sekt. Hade du vart muslim skulle du veta vad ordet innebär.

Sanningen finns i ditt hjärta. När du slutat frukta människor och börjar frukta din skapare istället kmr du finna ljuset.

Må Eloh/Elah/Allah fortsätta vägleda den som söker.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#21


See User information
Jag tror tyvärr inte på Allah/Eloh eller Elah, den enda Guden jag bekänner är Yahweh och ingen annan. Vet du ens vart namnet Allah kommer ifrån ?

jag ber dig om sanningen, du kan väl bidra till mer hjälp än att sluta frukta människor och börja frukta min Gud. Det gör jag redan men det verkar fortfarande inte som att jag har sanningen enligt dig så hjälp mig, jag är alltid öppen för nya tankar.

Posted on: 2009/11/4 12:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Klassisk Kristendom
#22
Genesis, El, eloh, elohim är guds "namn" i gamla testamentet
Elah elaha och alaha används i det nya testamentet, av jesus själv. Har du läst bibeln eller har du inte ?

Ordet allah betyder the-diety, YHWH är inte heller ett namn. Tro inte att gud hade föräldrar som döpte honom. Försök använda de vuxna hjärnan istället så förstår du.

YHWH ALLAH = I AM THE DIETY


Att araberna brukade kalla sina hedniska gudar för The-diety behöver inte betyda att the-diety eller allah på arabiska refererar till en hednisk gud. Kristna araber kallar gud baba allah, fader gud.

Du måste gräva djupare, låt oss hitta sanningen tillsammans istället.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#23


See User information
Yhvh eller då Yahweh är det enda namnet på skaparen som nämns i bibeln, de andra pronomen är titlar.

Ganska lustigt när kristna, judar och muslimer hela tiden säger "I guds namn", "I herrens namn" etc. men aldrig säger namnet.

Enligt koranen så heter han dock KLF (sic)

De kanske är skraja att han är grinig på dem?


Posted on: 2009/11/4 14:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Klassisk Kristendom
#24


See User information
Låt oss hitta sanningen då truthprevail. Vart står det där i nya testamentet ? Elohim vet jag ifrån gamla testamentet, men det finns ingen än YHWH(jahweh)därav hans son YSHUA(jahshua).

Posted on: 2009/11/6 2:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 3 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
57 user(s) are online (57 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 57

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS