vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Tankar om verkligheten
#1


See User information
Längre tillbaks i tiden var skolan en korvstoppning av ”kunskap”. Nu handlar det mycket om att eleverna själva ska hitta kunskap och har då förstått att det finns olika former av kunskap och att det som makthavare säger inte kan förknippas med sanningen alltid. Alla människor har ju t.ex varit med om en valrörelse och där finns det ju alltid olika former av sanning eller varje fall ett sätt att se sanningen. Inom vetenskapen var det ju sanning att jorden var platt för ett antal 100 år sedan och då måste väl jorden varit platt då eller? För att komma lite närmare så vill jag minnas att vetenskapsmännen kom fram till sanningen att molekylen var den minsta beståndsdelen av materien och då måste det väl vara så då eller? Inom religionen handlade det mycket om himmel och skärseld förr i tiden och när vi blev mer upplysta och mindre rädda så har väl den debatten avtagit tror jag (har tyvärr lite ”kunskap” om detta). Inom mediavärlden så vet väl alla att deras uppgift är att sälja nyheter och därför tummar väldigt mycket på sanningen för att sälja sitt media. Inom underrättelsetjänsten hos varje land(? ) handlar det väl om att inhämta, förvanska eller/och dölja sanningen, eller hur. Varför skulle vi som människor lita på regeringarnas ”sanningar när man vet, typ CIAs egentliga funktion. Jag skulle inte bli förvånad om både 1a och 2a världskriget egentligen handlar om konspirationer mot medborgarna

Nu i dessa internettider där vi som individer själva kan leta ”kunskap” eller kanske rättare sagt, det vi tror på så är det som jutet att vi har än mer olika åsikter. För egen del tror jag att som ett försök eller i ren panik så kommer olika makthavare med den ekonomiska ”eliten” i spetsen försöka göra allt för att begränsa åsiktsfrihet och obekväma saiter på internet. Vi har ju alla sett början av detta via FRA och Ipred.
Slutsatsen hos MIG är att debatten om sanningsrörelsen är bra så länge den är objektiv och det vill jag inte säga att så har varit fallet men desto mer det blir debatterat så så tror jag att objektiviteten ökar.
Tack o hej

Posted on: 2009/11/11 21:14
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#2


See User information
Väldigt bra skrivet.

Alla verksamhetsområden har sin agenda och sanningen är svår att hitta då sanningen manipuleras och förvrängs från så många håll.

Posted on: 2009/11/12 9:44
Att vakna handlar inte bara att se Att vakna handlar inte bara om att se igenom rökridåerna - utan även att att vakna spirituellt och andligt, att lära sig älska och ge och respektera alla människor.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#3


See User information
Daylight skrev:

"Nu i dessa internettider där vi som individer själva kan leta ”kunskap” eller kanske rättare sagt,..."

-----

Ja det är väl så de dåliga krafterna har skapat det... - de har lyckats får ut massa kanaler så att alla snabbt ska kunna spilla sin tid, att fylla sig med nonsens = "kunskap".

Komaister tror att "kunskap" ger frihet... och kanske makt.

Det är emellertid en absurd tanke som inte har något med verkligheten att göra.

Posted on: 2009/11/12 13:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#4


See User information
Ingen känner eller kan känna den objektiva sanningen, just p.g.a. att kunskap finns och är i vägen.

Posted on: 2009/11/12 15:29
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#5


See User information
Ja, men varför inte spela spelet när man ändå är här?
Att vägen ut skulle vara ett blankt sinne har jag aldrig förstått mig på. En neutral hållning, utan att låta sig svepas med för mycket, gentemot allting däremot, tror jag benhårt på. Om det nu är så ni menar?

Men varför lyssna på min sanning, eller er heller för den delen. Endast självupplevd sanning kan tas för given. Bollplank skadar ju inte ioförsig.

Posted on: 2009/11/12 15:39

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#6


See User information
"Ja, men varför inte spela spelet när man ändå är här?
Att vägen ut skulle vara ett blankt sinne har jag aldrig förstått mig på. En neutral hållning, utan att låta sig svepas med för mycket, gentemot allting däremot, tror jag benhårt på. Om det nu är så ni menar?"

Givetvis måste man "spela spelet", vi har inget val.
Men man måste inte spela det så att man vandrar ner i stup (game over).
Dåren kommer ingenstans, förutom fram till stupet.
Faktum är att det mest taktiska sättet att spela är att inte spela som om det vore ett spel, utan som att det vore verkligt.

"Men varför lyssna på min sanning, eller er heller för den delen. Endast självupplevd sanning kan tas för given. Bollplank skadar ju inte ioförsig."

Även om den faller på sina egna premisser så har empirismens "nödvändighet" en poäng när de menar att sinnena kan bedra (men de drar det inte så långt som till att innebära att även uppfattningen av mätdata är en sinnesupplevelse som kan bedra).

Nej, vill vi komma fram till sanningen går det inte med varken "kunskap" eller "upplevelser". Sanningen står ovan sånt.

Metaphor, han som myntade det där citatet i din hälsning, åtnjuter han några mänskliga rättigheter?

Posted on: 2009/11/12 16:15
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Tankar om verkligheten
#7
shermjyl, skulle du kunna utveckla lite?
visst finns det mer desinformation än äkta vara men det är ingen orsak till att någon inte kan skaffa sig fördelar med korrekt information..

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#8


See User information
Vet inte Xtas, jag tog in det mest för att det var ett kul ick PK statement. Alltid retar det nån.
Det var ett forumsvar som en kommentar på en artikel om en Böghatande och kvinnomisshandlande machokille som åtnjöt allas respekt och tjänade grova pengar som överbetald fotbollsspelare. Han hade visst skrivit en bok om sitt "fantastiska" liv där han spydde galla över det mesta som inte passade in i hans världsbild.
Den som hatar så mycket så han vill skada andra har de facto förbrukat omtalade rättighet, kan tyckas.

Posted on: 2009/11/12 19:13

Edited by metaphor on 2009/11/12 19:32:38

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#9


See User information
RoyRoy skrev:
"shermjyl, skulle du kunna utveckla lite?
visst finns det mer desinformation än äkta vara men det är ingen orsak till att någon inte kan skaffa sig fördelar med korrekt information.."

------

Man kan inte få fördelar på det sättet...

Alla får precis vad de ska ha, livet är rättvist.

Man får i livet möta i förhållande till ens karma... vakenkomaismen tror mycket på att människor är offer i tillvaron... och de sparkar och slåss i det allt trängre hörnet, så då försöker de ofta med att ropa fram jokern i leken, ser ingen annan utväg, och drar kärlekskortet som mantra.

Vakna har sedan länge sett igenom den falska leken.

Posted on: 2009/11/12 19:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#10


See User information
Den - för mig - naturliga följdfrågan blir. Hur är det för "komaisten" möjligt att nå de insikter eller den medvetenhet som tangeras här på vaken -> "grundpusselbitar kring de stora livsfrågorna"(shermjyl). Kallar det själv ibland självinsikt på ett djupare plan. Det finns förstås andra namn. Om vi nu öht menar samma sak. Vägen finner o väljer man lämpligast på egen hand och i sig själv tänker jag. Om det är sant - Hur kan människor finna dessa pusselbitar, är det möjligt att "hjälpa" varandra i rätt riktning?

"Kunskap" eller insikter av alla slag, inte minst "grundpusselbitar kring de stora livsfrågorna"(så som jag förstår dem), tror jag på flera sätt också* är socialt erfarenhetsmässigt betingade. "Information har sin plats..". Vi är alla ringar på vattnet med orsak o verkan. På gott och ont beroende av sändare-mottagare? (Moment 22 vill jag inte tro på, dvs vi kan inget göra för andra, inget påverka öht. Då hade vi inte här att göra - ingen av oss.. Ett filosofiskt sett svart hål. Ödet är klappat o klart).

Jag vet bara hur jag tror att jag fann min väg. Upplever den som en lite smalare stig med färre vandrare(Inte många själsfränder i just detta). Inspirationen kom i ett andra skede från medmänniskors information om "det onda" därute. Behövs kontraster för att hitta pusselbitar? Informationen bottnade, den träffade mig, gav resonans. Andra rinner den av som vatten på en gås. Vad är skillnaden?

Lidande kan vara en nyckel. Ur lidande upplever jag att jag förmodligen delvis fann min väg. Hade redan stora antenner med känslighet som vida överträffar FRA´s *S*. På det mänskliga planet. Identifiera gott med ont. Ruta ett på brädet, svart o vitt. Kontraster, Yin o Yang osv.

*Information kan i bästa fall och tyvärr, enligt min ringa hittills livserfarenhet, bara nära det som redan gror(grundpusselbitar kring de stora livsfrågorna). En "hjärtdöd" åker kan inte sås eller skördas. Börjar det ngn annanstans, där fröet redan finns? Kan det åtminstone vattnas av omgivningen, eller "bara" genom bäraren själv. Genom vad tolkade just jag mitt lidande, och hur upplever andra sitt. Det var inte blott intellekt, en kiselprocessor förmår inte vad vi kan förmå.

"Intelligens" i klassisk mening spelar ingen (avgörande) roll, även om många "intelligenta" signifikant nog hävdar motsatsen. I samhället överskattat och urartar för många i snobberi o elitism(ego). Intellektuell materialism - människans förmågor och föreställningsvärld är för somliga irriterande svåra att mäta; alltså bortser vi från dem, eller kategoriserar på ett för oss själva bekvämt men ack så fantasilöst vis.

Auktoritetstroende paradigmryttare som sitter högt och med väl gjutna betonghäckar, utan att se de egna mönstren av dogmer. Ironiskt nog ovetenskapliga(kackar i eget bo) utan insikten om det. Intellektualiserade fantasidepraverade puckon i vissa fall. Har av nyfikenhet(och med förhoppningen att sondera o förhoppningsvis informera/väcka)deltagit i ett antal Mensa-möten(ej medlem). Till min förvåning(hmm nåja..) blev jag snabbt varse att där fanns visserligen en fantastisk förmåga till bildning, fakta o materiell problemlösning - men INGEN som helst visdom/insikt som kändes tillnärmelsevis genuin. Kanske har alla friska(fria från sjukdomar i centrala nervsystemet - typ) människor tillräckliga resurser för dessa pusselbitar? Vissa här på forum känner igen sig i detta, andra inte. Vad förenar den första kategorin?

Vad ÄR detta frö o hur blev det till ? Tror - och vill tro - att ALLA har samma möjlighet, men varför har det till synes vissnat i somliga? Har vi med oss skilda erfarenheter från "tidigare liv"? Eller bara skillnader tidigare i nuvarande liv. Vad tänker ni ?

Denna upplevda skillnad känns fundamental, ofrånkomlig och avgörande. Allt här är förstås subjektivt o säkert delvis en chimär(det omedvetna och egot spelar ständiga spratt-en gudomlig balansakt?), men man bör ändå söka? Jag ser och förstår symptom på skillnad men kan inte utröna orsaken.

Citerar Mats Sederholm & Linda Bjuvgård ur deras eminenta bok Robotfolket:

"..han hade förmågan att läsa av och förstå människor."
"Men i honom fanns den där kluvenheten som han hade så svårt att förstå. Det fanns ingen glädje i tanken på att göra karriär för karriärens skull, det var inte det som lockade honom i livet. Det saknade utmaning och han skulle inte få utlopp för det där som var han. Hur han skulle få ut de där inre sidorna, den där till synes osynliga förmågan till att uppfatta och förstå mer än de andra var något som allmer hade pockat på honom de senaste åren."
(sida 30).

Posted on: 2009/11/12 20:54
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#11


See User information
Equalator skrev:
"Om det är sant - Hur kan människor finna dessa pusselbitar, är det möjligt att "hjälpa" varandra i rätt riktning?"
_____

Det är knappast möjligt på detta forum, då någon/några har adminrättigheter och deletar inlägg och bannar när det bränns i egot, karman bråkar i sinnet.

Sanningsrörelsen/vakenkomaismen vill hålla på med "ANDRA", informera och informera om kaninhålets ytskikts skådespel, och vägrar inse att det djupa hålet har vi alla grävt. De vill alltid vara som komaaktivister, vara aktivister, och ska ändra på något de inte direkt har med med att göra, söker UTANFÖR sig själva, pekar utåt. De vill också bara promota sig själva, eller inte sitt riktiga/sanna jag, utan ego....

Sanningsörelsen är ett hoax som ser till att undanhålla Sanning för människor - hur mycket, om ens något pekas det tex i boken Robotfolket på att alla/mänskligheten skapat det därute tillsammans, och i liv efter liv? Vet ej, så jag frågar.
Pekar man i stället på att det är "andra dumma" som konspirerat och konspirerar mot andra stackars oskyldiga offer...

Det där ute är ingen slump, det är så det manifesteras, följden av att vi alltmer avviker från vår inre natur/kosmos natur/egenskap/kriterier, the law... - ju mer man avviker ju mindre fri vilja får man - det är karma istället - och man/mänskligheten blir allt mer trängd, får ett snävare utrymme. Det hör då till att det i det yttre är så att andra människor till synes är de dumma, och har massa maktöver en och pengar... men det är inte något konstigt/fel, utan helt i sin ordnüng, himlen råder. Energin följer tanken...:

Enligt:
"Energin följer tanken och människan följer energin - men himlen och dess lagar råder."

Är vakenusers inne på att andligt tänk, är boken det? Vilka förstår att ALL andlighet bara har inneburit att man ska använda denna sin tid, och att man har fått en mänsklig kropp, till att återvända (hem, "uppåt"). Som jag sagt så många gånger, kloster- tempelmiljöer var till för det, och det var kultivering som yoga och det som i vår tid kallas qigong, var till för, eller att många begett sig upp i bergen, till grottor, skogarna... för att kultivera. Idag har man tappat bort dess ursprungliga mening och det har blivit för att "må bra", stärka hälsan, fitness...

(( Det är också Devolution... - fast komaister är mycket inom NewAge = aliens agenda, och tror på så mycket blaj... - så vill gamla krafter, aliens, karman ha det, den/det vill inte försvinna, utan den vill ta över fd mänskligheten, räddas från det som är det där med att det sopas bort därute, skapas något nytt och de vill snika sig in och ta över våra kroppar... de tror de har hittatett kryphål - maya som sa... ni vet... - se annan tråd. ))

Posted on: 2009/11/12 21:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#12


See User information
Shermjyl/ Novax, du har verkligen dina stunder. Det här var en av dom. Tänk om du kunde nå fram så här klartänkt lite oftare?

Posted on: 2009/11/12 21:40

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#13


See User information
Ja, sherrmjyl/novax/finger. Du fick till det korrekta på ett väldigt kortattat och lättfattligt vis den här gången. Gör det oftare

Posted on: 2009/11/13 0:25
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: Tankar om verkligheten
#14
=)

väl skrivet shermjyl!

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Tankar om verkligheten
#15


See User information
shermjyl etc

Tack för svar. Vad gäller boken kan inte heller jag uttala mig, har bara börjat i den. Mkt spännande, underhållande, långt från matrixkultur tycker jag, vilket i sig uppskattas. Får väl återkomma om den kanske.

Forumet och boken åsido. Känner ju igen det du säger från dina tidigare inlägg(har inte läst alla eller noggrant ännu). Bekräftar det - det ringer Sant i mina öron, men är bilden komplett sas. Får ingen klarhet i min fråga. Passar på här - slipper leta bland alla nick o trådar.. *S*. Frågorna är ärligt menade o utan ironi.

- finns "nivåer" i Samsara/jordelivet(?). I bästa fall munken i Tibet och nivåer av det som kan rubriceras som "sann" Kultivering, samt olika nivåer ner i Devolution. Som modell för sinnena en tänkt skala, på väg upp, ner eller stampande.

- är mitt Sanna ansvar blott för min Kultivering och Karma, innefattar det mina "medsjälar"(medmänniskor).

- påverkas Karma av interaktion i Samsara. Upp - Ner.

- kan det vara Karmiskt fruktbart att dela med sig, möjligt att ledsaga uppåt i bemärkelsen Mästare-Adept, Sann symbios för Kultivering.

- om jag ser andra lida i sin egen eller som följd av andras Devolution eller Koma, vad bjuder min Sanning mig att göra

- är det i Sanning och med bibehållen Karma försvarbart att vända ryggen till andras lidande i Samsara.

- upplever du ngn paradox i ovanstående frågor.

- motsvarar Bergspredikan i nya testamentet nån nivå av Sanning eller Kultivering.

- Kultiverade Ghandi i ngn aspekt av sitt liv.

- om du vill ... vad tror du din personliga jordliga uppgift är just nu. Hur ser du på att "..använda denna tid..". kan jag isf nånstans läsa om just din inspiration därtill(utanför forum).

Posted on: 2009/11/13 17:53
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
47 user(s) are online (47 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 47

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS