vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Re: Tidsresor

See User information
Quote:

metaphor skrev:
Utom-Kroppsliga-Upplevelser, gissar jag.

Rätt gissat.

Posted on: 2010/2/12 9:32
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Du skrev:

Då skulle jag säga att det är nog någon missuppfattning där...

Då säger jag att du uppenbarligen inte har en susning...

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art4.htm

Posted on: 2010/2/12 12:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Idag används apparaten ungefär som fotografen på en lokaltidning använder Adobe Photoshop, max till 30%...

Posted on: 2010/2/12 12:04

See User information
Quote:

Network skrev:
Du skrev:

Då skulle jag säga att det är nog någon missuppfattning där...

Då säger jag att du uppenbarligen inte har en susning...

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art4.htm

Oj oj, det var "tidsresor" i den allra bredaste betydelsen... Jag skulle nog snarare kalla det "undersökning"...

Frågan är om man gör en tidsresa när man läser en text som är 100 år gammal... eller om man hittar en orsak till en sjukdom som skedde 20 år sedan... en ren tolkningsfråga...

Posted on: 2010/2/12 12:20

See User information
Då säger jag:
"se tidigare svar, inlägg 23".

Posted on: 2010/2/12 12:22

Edited by simsalabim on 2010/2/12 21:22:34

See User information
Jag tror jag fattar.. :)

Detta har jag gjort: Skapat mig en historia (det jag kallar dåtiden, men framtid kan också vara dåtid). Det jag kallar "jag" är något som är ett medvetande. Som medvetande har jag valt att glömma mig och födas in i en skapelse. Skapelsen är det som är atomer, celler och så vidare. Det riktiga är medvetandet som skapade den nyss beskrivna skapelsen.

Vi kan alla tala telepatiskt med varandra just nu. Men ingen av er tilltalar mig. Skapelsen är som sagt skapad, och grejen med skapelsen är att den är en reflektion av medvetandet. Allt är medvetandet och medvetandet är allt. Vi är en "produkt" av skapelsen, och medvetandet har valt att bli skapelsen.

Detta med fri vilja är att vi inte har fri vilja egentligen. Innan skapelsen ens kunde skapas så fanns vi som medvetande, så hur kunde vi bli omedvetna? Vi valde att skapa fri vilja som gjorde oss omedvetna så vi kunde göra helt fria val utan att veta vem vi var.

Alla som håller med om att det finns en Skapare borde hålla med i mitt resonemang. För det var viljan att skapa oss direkt eller indirekt som vi skapades. Som jag ser det är jag en cell som är en spegling av utsidan, alltså har skaparen formats av det yttre, eftersom det föds in i det.

Många pratar om uttryck t.ex. "som insidan så även utom" och "såsom ovan, så även nedan". Detta betyder att om vi glömde oss in i något som skapats så har vi formats av skapelsen.

Jag vet inte hur jag vet det, någon får gärna förklara. Men det närmast man kommer döden är sömnen och födseln är ens död samt liv.

Det vi har gjort är att skapa en händelse som fysiskt skapat Guds universum, det universumet som är alla andra universum. Jorden är den platsen när universum blir Gud, när Gud åter igen är allt. Det är då vi kommer kommunicera telepatiskt. Det är bara en tidsfråga innan vi alla vet om detta och kan avancera i vår förståelse för skapelsen.

Det som inte kan existera i denna skapelsen är det vi alla refererar som ondskan. För i skapelsen när vi vet om att vi är medvetanden som skapar skapelsen kan vi göra allt vi just nu endast drömmer om (om vi inte är otroligt bevandrade i medvetandet som opererar skapelsen ifrån grunden).

Ondskan kommer dock existera på sitt plan, men vi kommer kalla det fantasi.

T.ex. Nu ska jag besöka helvetet och så är det en fantasi.

Jag har läst om många som på droger kommer till helt andra platser, och även om det är deras fantasi så är det otroliga platser, t.ex. en jag läste om lirade gitarr nere i helvetet (hans version då såklart). Själv har jag drömmar som är helt fantastiska och där jag mår mycket bättre än vad jag gör i denna fysiska kroppen.

Det är dessutom samma kropp.. (Ser likadan ut mer eller mindre)

I vilket fall som helst, jag ser ondskan som det allra mest egoistiska, det som tror: "Jag är fan inte del av någon skapare eller skapelse, jag är bara ett ynket sandkorn inte värt något".

Det egoistiska kan vara ont eller gott, men när det förstår att allting är en reflektion och del av sig själv så kan inte ondska finnas. För ondskan är det som cancer representerar, det växer och växer och skiter i andra celler samt sin ursprungliga funktion. Tillslut förstör det sig självt eftersom det förstår den kroppen som ger den liv. Det är vad cancer och egoism gör.

Så, citera inte delar av min historia ovan. Citera detta: "Vad gör du för andra?" och svara på det ! :)

Ang. varför vi är här så är det för att det är nu vi kommer ihåg allt jag pratade om, fast på sitt unika sätt förstås. Vi har alla vår funktion, då vi är precis som en cell i en kropp, frågan är: Ska vi vara canceraktiga eller inte?

Vi kommer ha vårt egna "matrix" att göra vad vi vill i när vi väl har evolverat så långt att vi kan skapa det. Men det gör man inte utan att förstå själva essensen av det som är Skapelsen = Själva Livet.

Det vi har gjort för att rättfärdiga vad vi gör och vad vi är genom fri vilja är att ge makten till ondskan. Ondskan förstörde sig själv och tillslut har skaparen tagit tillbaks makten på alla plan. Vi är i det sista planet där ondskan styrt. Detta är själva orsaken till att vi är medvetna just nu, då vi (ond som god) äntligen kommer ihåg att vi alla (ond som god) är skapelsen.

- seilon

Posted on: 2010/2/12 20:57

Edited by seilon on 2010/2/12 21:14:43

See User information
Seilon, det finns tyvärr (jag upppreeeeepar) inget sådant som "evolvera". Det finns bara i det som är New Age och aliens utförsel.

Vänd på det.

Posted on: 2010/2/12 21:24

See User information
När jag sluter ögonen så kan jag dra igång en film, i fullfärg, typ widescreen, sen kan jag åka till vilket plats som helst, vilken tid som helst, och tycker väl så här. Kroppen bär mitt medvetande när jag har ögonen öppna, när jag stänger ögonen så är jag förtfarande medveten, men då kan jag åka vart jag vill, en oändlig möjlighet.

Carlos Castaneda ville flyga, och han fick flyga, men flög han fysiskt eller var det bara mentalt? Don Juan frågade honom, kände du att du flög, ja svarade Carlos, ja då flög du väl, jamen, flög jag fysiskt eller var jag fortfarande kvar här, om du föh så flög du väl svarade Don Juan...

Beskrevs lite annorlunda, men samma poäng.

Reser jag i tiden när jag åker tillbaka till barndomen o tänker på det som hänt, ja, jag tycker det, jag upplever ju än en gång det som hänt, och det är mitt medvetande som upplever det, och det är väl vad vi är, medvetandet!

Tränar man på detta så kan man fara iväg och drömma hur coolt som helst, och det är ju på riktigt, fast inte fysiskt med kroppen...

Har hört att en del bara ser svart vitt, tror att det går att träna fram färg om man så vill...

Läste inte alla inlägg, tanken slog mig när jag såg överskriften!

Posted on: 2010/2/12 21:30
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information

Posted on: 2010/2/13 9:30

See User information
Quote:
Annars borde flera tidsresenärer besökt oss redan och det hade varit allmänt känt att vår tid besökts av tidsresenärer då och då.
Visst att man kanske kan tänka sig att det innebär en tystnadsplikt att resa i tiden, men jag har svårt att tänka mig att ingen tidsresenär skulle brutit mot den sekretessen.

Tystnadsplikt eller ej, det finns fortfarande en stor utbredd skepsis även om äkta tidsresenärer så skulle paradera på gatorna med högteknologisk utrustning.
Vad skulle du säga om jag sa att jag är en tidsresenär?

Läste ditt inlägg ovan Seilon :/ och begrundade... om du föddes med fötterna före?
Hemskt mycket av ordet "skapelse" där utan en gnutta eget skapat material, mest bara repeterade floskler du formulerar om och om igen.
FangShens efterträdare, var god sätt dig på plastgurutronen.

Quote:
Detta med fri vilja är att vi inte har fri vilja egentligen. Innan skapelsen ens kunde skapas så fanns vi som medvetande, så hur kunde vi bli omedvetna? Vi valde att skapa fri vilja som gjorde oss omedvetna så vi kunde göra helt fria val utan att veta vem vi var.

Här är bara en av dina logiska kullerbyttor, vi valde att skapa fri vilja? Vem valde, kan det ha varit ett val om han inte valde fritt?

Quote:
Vi är en "produkt" av skapelsen, och medvetandet har valt att bli skapelsen.

Vi är inte en produkt av något, vänd på det. Allting omkring oss, att ens vara begränsad till det synliga universum med mineraler, växter, djur och människor är bara ett tecken på hur lågt vi sjunkit från att från början ha haft riktig och obegränsad fri vilja i de sfärer som kallas "himlen" ner till mekanikens fängelse.
Ska man tillbaka upp dit måste man börja släppa alla gamla föreställningar, materialism, att jaga kunskap om den synliga ytan på allt "därute."
Det är alla brott vi begått med vår fria vilja som ständigt begränsat den, synderna väger för mycket för att man ska kunna bära med dem upp.
Evolvera vilt om du så vill, det är ändå bara rotation och transmigration inuti samsara.

Quote:

Det är många som är vilseledda, vi måste börja värna om varandra här och nu. Vi måste säga ifrån och ta tillbaks systemet. Systemet förslavar och begränsar oss just nu. Tiden finns inte, den är en illusion, det är här och nu som räknas. Vad gör du för att förbättra din tillvaro samt andras?

Kultiverar och skakar på huvudet åt systembyggarna, för de är många och väldigt vilseledda.

Posted on: 2010/2/15 10:22
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:
Läste ditt inlägg ovan Seilon :/ och begrundade... om du föddes med fötterna före?
Hemskt mycket av ordet "skapelse" där utan en gnutta eget skapat material, mest bara repeterade floskler du formulerar om och om igen.
FangShens efterträdare, var god sätt dig på plastgurutronen.

Döm mig inte utefter mina ord, jag kan anpassa mig och prata ditt språk om du vill.

Sen undrar jag hur du vet att det inte är mitt eget material, du har ingen aning om vad jag gått igenom :). Sen om orden jag använder inte är mina egna är för att jag lärt mig orden jag använder mig av (precis som alla andra lärt sig ord). När jag föddes kunde jag inte förstå vad människorna pratade om, för jag förstod inte språket förrän jag lärt mig det. (Det är bara en vibration som vi gett en betydelse i form av ord som beskriver vibrationen av ett ljud).

Quote:
Här är bara en av dina logiska kullerbyttor, vi valde att skapa fri vilja? Vem valde, kan det ha varit ett val om han inte valde fritt?

Har du sett filmen PI? Om du har det så tänk på scenen när huvudrollsinnehavaren säger "Im sure you've written down every 216 digit number, you've translated all of them, you've intoned them all. Haven't you? What's it gotten you? The number is nothing!"

Detta säger han i relation till att Judar försöker hitta guds namn genom ett 216 siffror långt ord (varje siffra representerar en bokstav). Huvudrollsinnehavaren upplever att numerologi inte är lösningen utan själva upplevelsen. Det han säger ovan är till judarna när han upplevt sanningen och skaparen och att de inte gjort det för att det ligger inte i det logiska utan i upplevelsen.

Så logiskt sett kan man inte förstå sin existens och vår existens förrän man upplever det.

Det jag pratar om blir lätt en logiskt kullerbytta, men jag ska förklara. Tänk dig att allt var fint och vackert och vi lever i dessa högre dimensioner i harmoni och inte här nere. Det vi har gjort är att ge ondskan fri vilja att göra som den vill, och vi har t.om. valt att låta ondskan förslava oss.

Men ondskan är oss och vi är den, men även om jag är den och jag även är dig så har vi vår subjektiva upplevelse.

Quote:
Vi är inte en produkt av något, vänd på det. Allting omkring oss, att ens vara begränsad till det synliga universum med mineraler, växter, djur och människor är bara ett tecken på hur lågt vi sjunkit från att från början ha haft riktig och obegränsad fri vilja i de sfärer som kallas "himlen" ner till mekanikens fängelse.
Ska man tillbaka upp dit måste man börja släppa alla gamla föreställningar, materialism, att jaga kunskap om den synliga ytan på allt "därute."
Det är alla brott vi begått med vår fria vilja som ständigt begränsat den, synderna väger för mycket för att man ska kunna bära med dem upp.
Evolvera vilt om du så vill, det är ändå bara rotation och transmigration inuti samsara.

Gillar du inte naturen, mineraler, växter och vår form som människa? Är det något du vill lämna och aldrig återkomma till?

Du säger att vi begått ett brott och hamnat här nere.

Dessa sfärer som kallas himlen, lever man fysisk eller som energi där? Som jag ser det så finns det först de som är fysiska och efter det är det endast energi.

Mitt mål (något jag vill ha som mål då livet ändå inte har någon mening) är att sammanföra allting ifrån topp till botten i skapelsen i harmoni och självklart i enlighet med fri vilja så behöver de som inte vill vara med om detta vara med om det.

Men jag tror det är vad alla innerst inne vill. Tänk att kunna vara vart som helst i skapelsen, här nere eller ännu högre upp. Att vara här nere lär vi dock endast vara för att uppleva ondskan, lögner, svek och manipulation om vi inte har tillgång till att läsa varandras tankar och veta om vår egentliga agenda bakom vårt agerande.

Att släppa alla sina gamla föreställningar och materialism vad innebär det? Ska man släppa sig själv också, det man kallar sig själv i form av namn och födelseplats? Är detta något man ska komma ihåg eller släppa helt och glömma?

Quote:
Kultiverar och skakar på huvudet åt systembyggarna, för de är många och väldigt vilseledda.

Systembyggarna, att kultivera är inte det ett system i sig?

Allting som hänger samman med varann för att ordna en helhet är ett system. Om man kultiverar och når en högre dimension och inte längre lever materiellt, är det då ett system? Så länge man har en ordnad helhet och saker som hänger samman så är det ett system. Ska harmoni skapas måste det i sig vara ett system för annars finns ingen upplevelse då ingen struktur finns.

Problemet med oss på vaken är att vi tolkar varandra fel hela tiden och dömer varandras ord samt har fördomar.

Xtas, akta dig för att vilseleda dig själv och andra, försök bemöta mig genom att förstå mig (så bemöter jag dig). Om du är på rätt väg, vad är det som säger att jag inte vill vara där då också?

Detta scenario har jag framför mig: Jag bara är, och lever i nuet och försöker göra så gott jag kan för att skapa världsfred på jorden (jag är långt ifrån ensam i mina ambitioner). Även om det inte ger något eller är "rätt" så skiter jag i det, för jag har upplevt oändligheten och många olika parallella universum samt existenser, jag gillar det jag har här, då jag vet att jag blivit född och har "levt" i närmare 30år.

Jag ser fram emot att dö, jag är orädd om någon vill mörda mig, eller döda mig. Jag skulle offra mitt liv för någon jag inte visste bidrar till mer negativ fokusering här på jorden än mig. Men döden är för mig bara ett skifte av frekvens, jag skulle inte dö utan istället befinna mig i min energi kropp istället för min fysiska kropp. Jag skulle dock aldrig reinkarnera igen och alla de gånger jag dött och reinkarnerat har redan skett och sker hela tiden.

Jag skulle dock aldrig ta mig liv om inte alla som kände mig visste att jag skulle göra det och tyckte det var okej utan att bli helt förskräckta och fyllda av sorg för att de inte förstår. Då lär jag hellre ut att livet efter döden finns så de inte kan känna sorg för mitt val (vilket jag aldrig lär behöva göra i verkligheten).

I hela mitt liv har jag varit livrädd för döden och nu ser jag fram emot den sedan jag kom in på den spirituella / andliga banan för ca 3år sedan.

Falun Gong handlar om harmoni mellan människan och universum har jag läst och det är precis det utgångsläget jag har och alla mina handlingar ska reflektera det om man utgår ifrån mitt perspektiv.

Jag tror inte jag i detta livet här på jorden kommer nå de högsta nivåerna och det är inte heller mitt mål, jag kultiverar mig gärna, men först genom att påverka ondskan till att inte vara ondska utan godhet och därmed se till så harmoni skapas istället för disharmoni.

En fråga till dig Xtas och andra som pratar om kultivation och att det inte finns något "därute" (vilket det finns, för jag ser och agerar i en värld, även om den är en illusion) är: Tycker du inte att systemet (vårt samhälle, våra pengar, våra regeringar) ska skapa harmoni istället för disharmoni?

- seilon
PS. Har jag fel med något är jag först med att erkänna det! Ingen av oss är perfekta, vi begår alla misstag och förhoppningsvis lär vi oss något på det!

Posted on: 2010/2/15 20:21

Edited by seilon on 2010/2/15 20:38:34

See User information
Quote:
Seilon, det finns tyvärr (jag upppreeeeepar) inget sådant som "evolvera". Det finns bara i det som är New Age och aliens utförsel.

Vänd på det.

Cellen bildar alla våra organ. Atomer har bildat molekyler och de har bildat celler. En slags evolution. Dessutom finns tydliga förändringar i historien av diverse arter, så utveckling finns det.

Sen att vi var mer än det vi är idag stämmer och att vi "avvecklats" eller "de-evolverat".

Dessutom är New Age bara ett annat slaveri precis som alla andra religioner eller ideologier eller ismer. Även kärlek är ett slaveri.

Vad jag hade velat är Vaken hade en chatt, då kunde vi diskuterat live med varandra, en chatt som är som IRC. :)

Posted on: 2010/2/15 20:24

See User information
Det är lite off-topic, men "utveckling". Är inte det bara "anpassning" till dagens miljö/situation?

Vi utvecklas till att fungera optimalt i dagens förutsättningar.

Att vara mer utvecklad i en specifik riktning var bättre förr i tiden när den aspekten innebar optimal anpassning för stunden. Den riktningen är idag inte lika viktig, så vi utvecklas "bakåt" i den riktningen men framåt i en annan riktning som är mer viktig i dagens miljö/situation.

Att devolveras sker därmed samtidigt som evolvering. Men det sker i olika aspekter av helheten "att anpassa sig till nuets situation".

Posted on: 2010/2/16 12:23

Anonym
Quote:

pingubenji skrev:

Tömma, med betydelsen "minska mängden energi i systemet", "tappa ur" är det jag tänkte på. Mindre energi innebär långsammare vibrationer, vilket innebär långsammare reaktioner/vågor. Vilket innebär att mer "tid"/vibrationer förflyter i ett referenssystem som har mer energi. Det är ju trots allt vibrationerna/vågorna/reaktionerna i materia man mäter med ett atomur.

Frågan är om de placerade atomuret i fronten av farkosten (där energiintensiteten borde vara störst) eller längre bak (där det borde vara lägre energiintensitet än normalt på jorden)

Experimentet kan vara feltolkat, det är kanske inte hastigheten utan energiintensiteten som spelar roll.

Hej igen...

Minska mängden energi i ett system är ju ganska lätt att åstadkomma, men ändå har ingen observation av att detta mig veterligen visats leda till någon sorts tidsresa.

Mindre energi kan ju betyda väldigt mycket, speciellt då du likställer "vibrationer" med energi. Detta stämmer till vis del, men jag tror att en mer korrekt analogi är temperatur, och sannolikt är det det du menar. Temp är nära relaterat till energiinnehåll, men inte nödvändigtvis det samma. Ta tex din egen frys, där är energiintensiteten och aktiviteten lägre än utanför, detta innebär dock inte att tiden går långsammare i en frys. Vid den absoluta nollpunkten borde således enligt din teori om vibrationer tiden förflyta väldigt långsamt då rörelser/vibrationer vid den temperaturen är begränsade, - något som inte stämmer.

Experimentet är av allt att döma inte feltolkat och har kunnat beläggas ett flertal gånger. Då detta visat sig vara helt i linje med E:s teori råder stor enighet om detta.

Att energiintensiteten skulle vara högre i farkostens främre del och "som på jorden" i den bakre får du gärna utveckla, jag hänger inte med på vad det skulle ha för betydelse eller varför det borde vara så?

Mer anmärkningsvärt är kanske att materias utbredning minskar med ökad hastighet. Ett klassisk skolboksexempel är tex frågan om hur fort man måste köra med en 5m lång bil för att få in den i ett 3m långt garage. En icke oansenlig hastighet krävs skall tilläggas...

Energi är ett mycket missbrukat begrepp och används ofta av människor när man försöker förklara "konstiga" saker man inte riktigt kan beskriva. "Någon sorts energi", "jag är en energi" osv är extremt luddiga begrepp och jag tror sällan den som använder ordet har grepp om dess innebörd.

See User information
Quote:

pingubenji skrev:
Det är lite off-topic, men "utveckling". Är inte det bara "anpassning" till dagens miljö/situation?

Vi utvecklas till att fungera optimalt i dagens förutsättningar.

Att vara mer utvecklad i en specifik riktning var bättre förr i tiden när den aspekten innebar optimal anpassning för stunden. Den riktningen är idag inte lika viktig, så vi utvecklas "bakåt" i den riktningen men framåt i en annan riktning som är mer viktig i dagens miljö/situation.

Att devolveras sker därmed samtidigt som evolvering. Men det sker i olika aspekter av helheten "att anpassa sig till nuets situation".

Allting håller på att utvecklas framåt,det är därför som det ser ut som det gör,ju galnare det är,ju närmare lösningen.När de flesta t ex samhället,nått botten kommer kunskapen o handling på kort tid.

Helvetet:helvetandet

Så länge vi anpassar oss till samhället, mönster,måste livet vara ett slagfält.

Posted on: 2010/2/16 13:39

See User information
Quote:

sven skrev:
Quote:

pingubenji skrev:

Tömma, med betydelsen "minska mängden energi i systemet", "tappa ur" är det jag tänkte på. Mindre energi innebär långsammare vibrationer, vilket innebär långsammare reaktioner/vågor. Vilket innebär att mer "tid"/vibrationer förflyter i ett referenssystem som har mer energi. Det är ju trots allt vibrationerna/vågorna/reaktionerna i materia man mäter med ett atomur.

Frågan är om de placerade atomuret i fronten av farkosten (där energiintensiteten borde vara störst) eller längre bak (där det borde vara lägre energiintensitet än normalt på jorden)

Experimentet kan vara feltolkat, det är kanske inte hastigheten utan energiintensiteten som spelar roll.

Hej igen...

Minska mängden energi i ett system är ju ganska lätt att åstadkomma, men ändå har ingen observation av att detta mig veterligen visats leda till någon sorts tidsresa.

Mindre energi kan ju betyda väldigt mycket, speciellt då du likställer "vibrationer" med energi. Detta stämmer till vis del, men jag tror att en mer korrekt analogi är temperatur, och sannolikt är det det du menar. Temp är nära relaterat till energiinnehåll, men inte nödvändigtvis det samma. Ta tex din egen frys, där är energiintensiteten och aktiviteten lägre än utanför, detta innebär dock inte att tiden går långsammare i en frys. Vid den absoluta nollpunkten borde således enligt din teori om vibrationer tiden förflyta väldigt långsamt då rörelser/vibrationer vid den temperaturen är begränsade, - något som inte stämmer.

Experimentet är av allt att döma inte feltolkat och har kunnat beläggas ett flertal gånger. Då detta visat sig vara helt i linje med E:s teori råder stor enighet om detta.

Att energiintensiteten skulle vara högre i farkostens främre del och "som på jorden" i den bakre får du gärna utveckla, jag hänger inte med på vad det skulle ha för betydelse eller varför det borde vara så?

Mer anmärkningsvärt är kanske att materias utbredning minskar med ökad hastighet. Ett klassisk skolboksexempel är tex frågan om hur fort man måste köra med en 5m lång bil för att få in den i ett 3m långt garage. En icke oansenlig hastighet krävs skall tilläggas...

Energi är ett mycket missbrukat begrepp och används ofta av människor när man försöker förklara "konstiga" saker man inte riktigt kan beskriva. "Någon sorts energi", "jag är en energi" osv är extremt luddiga begrepp och jag tror sällan den som använder ordet har grepp om dess innebörd.

Tanke är energi,alltså materia.Att överkonsumera tankar är materialism!E=m * C2.
Universums slasktratt jorden är full av imperietänkare

VOF t ex...

Posted on: 2010/2/16 13:49

Anonym
Det går dock inte att överkonsumera tankar, då vi har vad vi blivit tilldelade. Det vi försöker åstakomma själva blir bara trams som knappast kan bli kallat "tankar"

See User information
Quote:

computerror skrev:
Det går dock inte att överkonsumera tankar, då vi har vad vi blivit tilldelade. Det vi försöker åstakomma själva blir bara trams som knappast kan bli kallat "tankar"

Ett levande sinne är ett sinne utan centrum och därför utan tid och rum.Ett sådant sinneblir därför utan gräns-konflikt.Ett sinne i evigheten(AMEN)

PROVA att sluta tänka i ca:2 minuter...

Posted on: 2010/2/16 14:03

See User information
Kul att du tog dig tid och svara. Det gav mig möjlighet att förtydliga.

Quote:

sven skrev:
Hej igen...

Tiden går bara långsammare. Om det är en "tidsresa" är en smaksak vad gäller språkbruk.

Quote:

Mindre energi kan ju betyda väldigt mycket, speciellt då du likställer "vibrationer" med energi. Detta stämmer till vis del, men jag tror att en mer korrekt analogi är temperatur, och sannolikt är det det du menar. Temp är nära relaterat till energiinnehåll, men inte nödvändigtvis det samma. Ta tex din egen frys, där är energiintensiteten och aktiviteten lägre än utanför, detta innebär dock inte att tiden går långsammare i en frys.

Materia = vibrationer = energi. Jag hoppas jag gjorde rätt enligt Einsteins och kvantfysikens teorier. Jag begränsar mig till och med när jag bara säger vibrationer. (I brist på språk som jag kan göra mig förstådd genom)

Ja, tiden går "långsammare" när det är kallare i kylen eller frysen. Grönsaker håller sig längre. Ännu längre i frysen. Vi dör långsammare om vi tillfälligt blir nedkylda på väg till sjukhuset vid exempelvis en hjärnskada.

Våghastigheten sjunker, dvs vågor som propagerar fram genom exempelvis luften rör sig långsammare i kallare luft. Men det är inte bara värme som är energi. Vi har andra energiformer som också kan variera och påverka den totala energimängden i en punkt.

I en långsammare värld sker kemiska reaktioner långsammare. Allt går långsamt, allt åldrar/bryts ner/byggs upp långsamt. Till och med ljuset har brytningsindex som i grund och botten är en ändring i hastighet.

Quote:

Vid den absoluta nollpunkten borde således enligt din teori om vibrationer tiden förflyta väldigt långsamt då rörelser/vibrationer vid den temperaturen är begränsade, - något som inte stämmer.

Jag förstår inte hur du tänker. Vad är det som inte stämmer?

Vad är tid? Är det inte mängden händelser som sker relativt händelser i ett referenssystem?

Har du en bättre definition på tid? Jag baserar mitt resonemang men utgångspunkten att tid är en viss mängd händelser.

För ett äpple så går tiden långsammare när den är i en kyl. Relativt ett identiskt äpple som ligger utanför i värmen. (Äpplet i sig i kylen upplever att tiden går snabbare runtomkring relativt sitt eget åldrande.)

Tid är ett intressant begrepp som ingen riktigt kan definiera, för det beror på vad man vill jämföra.

Sen är det ju inte så att absoluta nollpunkten betyder att det är noll enheter energi i den punkten. Vi har ju oändligt andra frekvenser/energiformer som befinner sig i just denna punkten samtidigt som värmeenergin är noll. Temperatur är bara en variant av energi. Frågan är hur stor del av all energi som är värmeenergi. Om vi utgår ifrån att det kan finnas oändligt med frekvenser så går värmeenergins påverkan mot noll i hela systemet. Men vi upplever inte så många frekvenser. Av de frekvenser vi kan uppleva (eller räkna fram genom observationer av frekvenser vi kan se) så kan vi säkert hitta ett samband på att värmeenergi motsvarar en viss procent av det vi kan uppleva. Men då är det fortfarande så att tiden i den absoluta nollpunkten bara rör sig långsammare med en faktor som motsvarar ["värmeenergin" / "den energi vi kan uppleva"].

Jag vill gärna lära mig ett exempel som visar att vågor propagerar snabbare igenom ett kallt medium (utan att höja mängden energi i andra former). Då skulle jag äntligen befrias från mina vanföreställningar. Så jag skulle gärna vilja att du visade detta. (Vet att det blir en löjlig "visa att jag har fel argumentation", men jag är beredd att lägga mig och min teori om du kan visa att mindre total mängd energi kan ge snabbare reaktioner/vågor eller annat som kan tolkas vara snabbare tid.)

Quote:

Exempelvis en bil i hög hastighet. Lufttrycket är lågt i, och bakom bilen. Trycket kan bli lägre än omgivningens lufttryck om man rör sig snabbt. Lägre energiintensitet för att man pressar mediet framför sig och skapar ett (luft)vakuum bakom rutan.
Framför, och inuti framrutan är det däremot hög energiintensitet. Högt tryck. Bilen trycks ihop lite av detta lufttryck i färdriktningen. Därav minskad materieutbredning som ditt exempel.

Placerar man utrustning som är beroende av "trycket i omgivningen" så fås en felaktig mätning och felaktig tolkning av vad som hände. I experiment ska man alltid först säkerställa att mätinstrumentet kommer mäta rätt sak. Försöka eliminera alla andra faktorer. Eftersom atomuret beror av en oscillation som kan ändra frekvens baserat på exempelvis temperatur eller spänning, så är jag inte säker på att experimentet är helt rätt sätt att mäta "tid".

Men det är bara min åsikt. Den kan vara felaktig. Kan du försöka förklara för mig var min argumentation brister så ska jag ta till mig av det. (Jag vill nämligen bara lära mig mer, jag skiter fullständigt i om jag har rätt eller fel. Jag gör mig till och med till åtlöje genom att uttrycka mig på ett nytt sätt och testa ett nytt sätt att se på fysiken. Jag tror nämligen att vi behöver ändra synsätt på fysiken för att möjliggöra fler häftiga uppfinningar, som jag vill hinna uppleva innan jag dör.)

Det hela blir riktigt krångligt när ljus kan lämna ett medium innan det tagit sig in i mediet från första början. Då kan vi fråga oss om ljusvågen är rätt ställe att titta på när vi vi vill mäta energihastigheten på ljus. Det kanske är något annat som skapar en illusion som är det vi kan observera som en ljusvåg.
Ljusvågen kanske är en långsam grupphastighet på en otroligt mycket snabbare våg/vibration. Då kan vi få en våg som ser ut att lämna ett medium innan den tar sig in i mediet från första början (som experiment visat).

Quote:

Absolut. Speciellt när det ska pratas andlighet. Vi får helt enkelt sätta oss ner och försöka tolka vad som förmedlas och bygga en bättre vokabulär. Det kan vara så att vi måste tillåta en massa skitsnack (kommunikation som vi inte förstår) för att gemensamt kunna "knäcka koden" på vad som förmedlades och därefter bygga upp ett bättre språk för dessa budskap.

Det är bara när olika språk används i en dialog som vi upplever det vara "konstigt". Ett missförstånd låter alltid knäppt.

Vi får göra som barn gör när de lär sig ett språk. Anstränga oss att bygga upp ett språk.

Posted on: 2010/2/16 18:15

See User information
Quote:

pingubenji skrev:

Tid är ett intressant begrepp som ingen riktigt kan definiera, för det beror på vad man vill jämföra.

Fint inlägg,vackert ren ut sagt.

Tid finns inte,den lagras den är konstruerad,den verkliga tiden är OMEGA-TIDEN,jorden snurrar med 110.000km/ medans vi står still(även mentalt...)
Så tid finns inte utan det är konsruerad lika så är det med Karma och Horoskopslagar dom upplöses i "nuet"...

Posted on: 2010/2/16 18:31

See User information
Dock är det intressant att liv föds och liv dör. Men inte i samma stund. Det finns någonting där emelln - liv & död - som får organismen att skrumpna. Vad är det? Är det bara matematik? Alltså antal dagar. Eller finns inte nummer, dagar, månvarv, vår, höst, vinte, sommar, dag, natt, morgon och kväll. Dessa cykler gör det svårt för oss 'hjärnvaskade' människor att förstå att allt är Ett.

När vi förstår det kanske vi redan reser i tid utan att fatta det? Men om inte tid finns. Varför tala om att resa i något som inte existerar.

Huh! Vi är fångr i vårt intellekt. Mmm

Posted on: 2010/2/16 20:51
Resized ImageChip HappensResized Image

Anonym
Quote:

Karsten skrev:
Dock är det intressant att liv föds och liv dör. Men inte i samma stund. Det finns någonting där emelln - liv & död - som får organismen att skrumpna. Vad är det? Är det bara matematik? Alltså antal dagar. Eller finns inte nummer, dagar, månvarv, vår, höst, vinte, sommar, dag, natt, morgon och kväll. Dessa cykler gör det svårt för oss 'hjärnvaskade' människor att förstå att allt är Ett.

Som jag tidigare sagt här på vaken så blir summan av samtliga människor som någonsin levt på jorden, men nu är döda, summan av hur många människor som lever idag. Den siffran är lustigt nog statisk och diffar väldigt lite.

See User information
Jag har inte hängt med i det du säger men det låter rätt. Kan du inte förklara lite vars du insuper denna sköna information. Som sagt. Det känns rätt. Det känns i magen.

Posted on: 2010/2/16 21:05
Resized ImageChip HappensResized Image

Anonym
Quote:

Karsten skrev:
Kan du inte förklara lite vars du insuper denna sköna information.

Det är bara sånt jag snappat upp på min resa genom livet...

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper