vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Ni som vet en del om frimureriet!

See User information
Vad står bokstaven G för? Den är med lite överallt!

Tackar på förhand!

Posted on: 2010/5/22 14:21
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Ni som vet en del om frimureriet!

See User information
Lite olika teorier. De vanligaste är att bokstaven står för Geometry eller God (Gud). Har även hört att den ska stå för Gold.

Posted on: 2010/5/22 18:47
The answer to 1984 is 1776

newworldsheep.com
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Den stor för Glory och Gamma, viket symboliserar en kvadrat. Vinklar och geometri är viktigt inom frimureriet.

Posted on: 2010/5/22 19:37

See User information
Quote:

truman skrev:
Den stor för Glory och Gamma, viket symboliserar en kvadrat. Vinklar och geometri är viktigt inom frimureriet.

Skriv gärna att det är en teori. Du får det att låta som en absolut sanning.

Posted on: 2010/5/22 20:32

newworldsheep.com

See User information
Bokstaven G står på brunnslock runtom i hela världen. Brunnslock kan ses antingen som uppgångar från underjorden - eller som nedgångar till densamma.

Posted on: 2010/5/23 16:54
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
@Mojo: Det är den förklaringen jag fått av flera frimurare. Menar du de inte vet själva?

Posted on: 2010/5/23 20:39

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
Bokstaven G står på brunnslock runtom i hela världen. Brunnslock kan ses antingen som uppgångar från underjorden - eller som nedgångar till densamma.

Jo men det är det officiella... de invigda vet att det står för G(-atlopp).

Står då symboliskt för det att höja sig ur smutsen/ det jordiska/ egot... komma upp ur underjorden - genom brunnslocken... sedan då få löpa Gatlopp - kämpa med sina svårigheter och dåligheter... kämpa... - som lotusblomman som växer i dyn, ur vattnet (känslor mm) reser sig och öppnar sin blomma mot himlen - den lyser...

Posted on: 2010/5/24 9:08

See User information
En annan förklaring säger att

http://www.biblepages.web.surftown.se/ew04d.htm

att G:et står för Ouroboros, en orm som biter sig själv i svansen.

Posted on: 2010/5/24 9:43
Life´s but a walking shadow, a poor player that struts and frets his hour upon the stage and then is heard no more. It is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying nothing.
---William Shakespeare

See User information
Varför visste jag att du skulle dra det kortet? Att du fått det sagt personligen av frimurare du känner? Kan du svara på hur jag kunde veta det?

Posted on: 2010/5/24 10:38

newworldsheep.com

See User information
Jag tänker att det kan vara the (G)reat Architect eller (G)enerationsprincipen, att allt går genom skapelse-stasis-degeneration-död och sen förnyelse i en ny organism/himlakropp/partikel. Där kommer ju Fågel Fenix in igen, som skrev i en annan tråd kring religiösa och frimureriska symboler.
Eller kanske (G)ravitation som i attraktion, hänger lite ihop med nya generationer det med.

Posted on: 2010/5/24 13:00
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Quote:

Mojo skrev:
Varför visste jag att du skulle dra det kortet? Att du fått det sagt personligen av frimurare du känner? Kan du svara på hur jag kunde veta det?

- Vad blöt jag blivit.
- Det är ju inte så konstigt. Det ösregnar ju.
- Hur kunde jag veta du skulle dra det kortet?

Du kanske visste jag skulle säga det efter som det är på det sättet även om du vill hitta någon annan mening med det. Tänk igenom vad dessa saker egentligen betyder i stället för att argumentera emot det uppenbara.

Vill du hellre spekulera tills vi hittar någon ting som passar?

Vet du hur frimureriet blev till?

De har också bild på en passare och en vinkelhake. Detta för att det handlar om geometri. Grekiska bokstaven gamma ser ut som en rät vinkel Γ

Posted on: 2010/5/24 15:40

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Jag tänker att det kan vara the (G)reat Architect eller (G)enerationsprincipen, att allt går genom skapelse-stasis-degeneration-död och sen förnyelse i en ny organism/himlakropp/partikel. Där kommer ju Fågel Fenix in igen, som skrev i en annan tråd kring religiösa och frimureriska symboler.
Eller kanske (G)ravitation som i attraktion, hänger lite ihop med nya generationer det med.

Du har fel. Truman har det absoluta svaret. Han känner frimurare.

Posted on: 2010/5/24 17:09

newworldsheep.com

See User information
Quote:

Vet du hur frimureriet blev till?

Eftersom du är en så stor man kan du väl ta o berätta för oss andra hur frimureriet blev till. Det här är ju en superb möjlighet alla oss att ta del av information från en som känner flertalet frimurare och fått förstahandsinformation. Upplys oss.

Posted on: 2010/5/24 17:14

newworldsheep.com

See User information
Usch vilken tråkig attityd. Jag får rysningar över hela kroppen hur man kan vara så arrogant. Frimureriets historia och uppkomst är knappast en hemlighet.

Posted on: 2010/5/24 18:16

See User information
Dom flesta frimurare är " Nyttiga Idioter" , precis som dom flesta andra . Efter 8: e graden är det andra " regler " som gäller........

Vid större middagar sitter 1-3 graden i en matsal. 4 -6 graden i en annan, o s v.......

Posted on: 2010/5/24 19:50

See User information
Sen kan det mycket väl vara så att enbart enstaka individer handplockas även från högsta graden inom officiella frimurare-kretsar.

Jag tror det är felaktigt att säga att det är frimurare som gör det ena eller det andra. Om det finns riktiga grupper som drar i trådarna så är de enbart en fraktion av frimureriet (och säkerligen finns andra konditionerare/filtrerings/utvärderingsmekanismer inom exempelvis Svenska kyrkan som prövar/testar individer på andra sätt, som urvalsprocess för nästa generation i organisationen)

Sen plockas säkerligen några lämpliga från politikerskaran.

Efter att religion och politik är infiltrerat kan de göra som de vill. Pengar skapas när det behövs. Så det är deras minsta problem. De låter sina politiker sätta länder i konstant skuld så att de får in ränta på stadsskulder från hela världen....

Om det finns en sådan grupp.... annars är det en bra film och/eller myt.

Skulle vara otroligt roligt om detta visade sig vara en myt för 2000-talet likt de myter som förr fanns om diverse mytologiska varelser.

Motsatsen skulle vara lika häftig, att de lyckats upprätta en konditionering som skolade deras anhängare till ett visst tänk som sedan gjorde dem till marionettdockor.

Posted on: 2010/5/24 20:17

See User information
Det roliga med att vara frimurare är ju just själva hemligheten. Och att man kan klättra i graderna och nå en högre grad av insikt är ju inget frimurarna har patent på precis. Första gången jag kom i kontakt med frimurare fick jag intrycket att det var kostymklädda herrar som tyckte om whisky och det är nog en lika bra beskrivning som de flesta andra. Jag arbetade på Svenska Amerikalinjens fartyg Kungsholm i atlantfart och lade märke till att det var "Masonic Meeting" så gott som varje dag under resan, dom hade en ordenssal ombord. Trots att alla som arbetade ombord ju kände väl till detta har jag inte hört ett ljud om det i de böcker som skrivits om denna klassiska transportled med de vackra vita fartygen. Dessa Masonic Meetings brukade avslutas när städpersonalen tidigt på morgnarna försiktigt plockade de halvtömda whiskypavorna ur händerna på sovande herrar i fåtöljerna i loungen. Ibland hade man kanske glömt att plocka bort någon attiralj men i stort sett var det hela en del av vardagen ombord. Jag lovar, det fanns inga frysta bäbisar i kylrummen och det hela verkade "gubb-mys" i högsta potens. Man steg visst flera grader under en resa, detta var säkert en anledning till att många blev ledsna när flyget tog över. En atlantresa med en fullsatt 737:a skulle kanske kunna bli en god affär om man kunde gå upp en grad. Hmmm, min inre räkneapparat börjar ticka...

Posted on: 2010/5/25 17:29
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Truman är ju inte ensam om att känna frimurare, men även om man känner frimurare säger det inte automatiskt att de vet vad G:et står för.

Jag har träffat mannen som står för den här bloggen ett antal gånger (frimurare och rosenkorsare): http://gyllenegryningen.blogspot.com/

Vi diskuterade inte frimureriet så mycket som rosenkorsarnas esoteriska arv, men kunnig på sitt område är han iallafall.
Många utomstående experter på området brukar säga att inga av dagens rosenkorsarsällskap är "äkta" så någon kan väl undersöka om de här är det?

Posted on: 2010/5/29 12:20
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
G=http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosis

Posted on: 2010/5/29 13:03
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper