vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Overpopulation: The Making of a Myth

See User information

Posted on: 2010/5/25 20:49
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Overpopulation: The Making of a Myth

See User information
Ja man kan ju fundera hur det kommer sig att människor som är förmögna eller som blir det tex Bill Gates & Opera W mfl har detta som en gemensam nämnare.
Lite intressant att John Lennon hade en så uttalad misstro mot en överbefolkningsteori...
Får en att fundera lite ytterligare.

Posted on: 2010/5/25 21:34
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Hur kommer det sig att sanningsrörelsen ser på en ökande mänsklig population som ett påhittat problem?

Har funderat på detta ett tag men kan inte finna någon rimlig förklaring.

Att en för står mänsklig population äventyrar många av jordens ekosystem bör väl ändå vara något som inte behöver debatteras? "Do the Math" säger dom i klippet, men det måste väl betraktas som ganska enkel matte att komma fram till att ju mer resurser människan tar i anspråk, desto mindre blir kvar för annat liv.

Det kanske bara är jag men jag tycker videos av detta slag bär tydliga ekonomiska undertoner.

Anonym
Också intressant att de som står bakom budskapet i filmen är krafter från vad som förefaller vara den amerikanska kristna högern. Konservativa abort- och kvinnorättsmotståndare som om dom fick som dom ville fortfarande skulle ha svarta slavar i sitt uthus...

- Låter ju som rätt personer att lyssna på om man vill ha en bättre värld..

See User information
Quote:

Eriksson skrev:
Hur kommer det sig att sanningsrörelsen ser på en ökande mänsklig population som ett påhittat problem?

Hur kommer det sig att många ser sanningsrörelsen som en samlad grupp, med en gemensamt samlad åsikt?
Jag har ingen åsikt om överbefolkning personligen, hur skulle jag kunna ha det? Jag har inte varit jorden runt och besökt hela världen för att se med egna ögon. Och media kan man ju inte lita på.
Man kan dock ha teorier, men i detta fall av samma skäl så avböjer jag. Maten står på bordet idag som igår, likaså i Calcutta och Peking antar jag.
Vad som skulle tala för att vi är överbefolkade är kanske isåfall fusket med maten som skulle kunna vara en indikator på att det blir svårare och svårare att föda populationen?

Posted on: 2010/5/25 23:00

Anonym
Quote:

metaphor skrev:

Hur kommer det sig att många ser sanningsrörelsen som en samlad grupp, med en gemensamt samlad åsikt?
Jag har ingen åsikt om överbefolkning personligen, hur skulle jag kunna ha det? Jag har inte varit jorden runt och besökt hela världen för att se med egna ögon. Och media kan man ju inte lita på.
Man kan dock ha teorier, men i detta fall av samma skäl så avböjer jag. Maten står på bordet idag som igår, likaså i Calcutta och Peking antar jag.
Vad som skulle tala för att vi är överbefolkade är kanske isåfall fusket med maten som skulle kunna vara en indikator på att det blir svårare och svårare att föda populationen?

Det är säkert inte rätt att tillskriva hela sanningsrörelsen alla åsikter det ges uttryck för här. Det är dock lätt hänt att det blir på det sättet eftersom det är fullständigt omöjligt att hålla redan på var individs personliga uppfattning när man diskuterar. Detta är något som säkerligen dock inte endast gäller sanningsrörelsen utan alla rörelser eller organisationer i mer eller mindre utsträckning, och något man antagligen måste leva med...

Ja, maten står på bordet idag och industrin har genom teknisk utveckling lyckats skaffa fram den föda som krävs för att upprätthålla en population på 6 miljarder människor (mer eller mindre beroende på vart du befinner dig och hur mycket du kan betala).

- Det man kanske bör fråga sig är om detta skett utan konsekvenser? Och om de konsekvenserna i så fall riskerar
att drastiskt reducera möjligheten att i framtiden kunna producera mat till lika många människor?

Tyvärr tyder det mesta på det. Fisk i havet är ett exempel, utbredd torka, brist på rent vatten, övergödning, skogskövling, urlakning av odlingsmark.... Blundar man får sånt visar man bara prov på att det enda man bryr sig om är ekonomisk tillväxt nästa kvartal.

Det myller av liv som tidigare fanns på jorden försvinner framför ögonen på oss, och det är inte p.g.a att vi är för få direkt...

See User information
Jag kan visserligen ge dig medhåll. Vi är väldigt många, och vi förbrukar säkert väldigt mycket av våra resurser i för snabb takt.

Jag ville bara implementera tanken att det enda vi vet om den sk. "överbefolkningen" kommer genom media, inte genom egna studier (det enda man kan ta för säkert, och kanske inte ens det), så hur kan vi vara säkra?
Jag menar "dom" ("dom" är ju inte heller en homogen grupp, jag vet) har ju ertappats med att bluffa och skarva om både ekonomi, klimatet och vacciner sista tiden, så vad ska vi tro om vad som kommer ur deras nyhetsmedier?

Posted on: 2010/5/25 23:27

Anonym

Anonym
Quote:

metaphor skrev:
Jag kan visserligen ge dig medhåll. Vi är väldigt många, och vi förbrukar säkert väldigt mycket av våra resurser i för snabb takt.

Jag ville bara implementera tanken att det enda vi vet om den sk. "överbefolkningen" kommer genom media, inte genom egna studier (det enda man kan ta för säkert, och kanske inte ens det), så hur kan vi vara säkra?
Jag menar "dom" ("dom" är ju inte heller en homogen grupp, jag vet) har ju ertappats med att bluffa och skarva om både ekonomi, klimatet och vacciner sista tiden, så vad ska vi tro om vad som kommer ur deras nyhetsmedier?

Förvisso. Men med inställningen att inget är sant om vi inte själva observerat det följer ju en förödande handelsförlamning. Det finns tex inte en möjlighet i världen att du eller jag ska kunna ha möjlighet att överblicka hur mycket fisk som finns kvar i världshaven. Ska vi då, bara för att jag själv inte sett det gömma mig bakom den klena ursäkten, inte agera och riskera att mina barn och deras medmänniskor kommer svälta? Är det ett rimligt sätt att förhålla sig till verkligheten?

Hela tiden ser vi hur det ageras på fel grunder och hur felaktiga beslut tas. Ofta blir det dock också rätt.

Att välja att misstro allt som sägs såvida man själv inte kan bekräfta informationen leder till en ohållbar livssituation då man snart kommer tappa bort sin person och göra världen till en sämre mindre ansvarstagande plats. Istället bör man, med given risk att man ibland kan bli lurad och vilseledd, använda sin egen kunskap och för att värdera det man hör och välja det man skall tro på.

Att endast leva med absoluta sanningar går inte.

See User information
Överpopulation är en myt och det är tråkigt att se folk som pratar om att det inte finns tillräckligt med resurser för alla för att vi är för många. Vilken BS!. Det spelar ingen roll om de som har gjort denna serien är nazister eller vad dom än är, vad dom säger är uppbackat och det är sanningen. Eliten vill få oss att tro att vi är för många så att dom lättare kan införa födelsekontroll etc och på så sätt kontrollera oss lättare. Det spelar ingen roll om befolkningen blir mindre i tredje världen dom kommer fortfarande svälta lika mycket som dom här videosarna pekar ut. Problemet idag är makteliten och inget annat, försvinner dom kan vi bli av med svält och alla andra problem imorron.

Posted on: 2010/5/26 0:21

See User information
Överpopulation är inte en myt.
Tänk om alla familjer hade råd med bil eller kanske två bilar.
Alla fick göra så många barn som dom ville.
Skulle vara fred överallt, inga krig.
Människor lever hälsosamt och inga barn dör av svält.
Vips så är vi 20 miljarder människor.
Undra om det skulle finnas tillräckligt för alla

Posted on: 2010/5/26 1:24
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.

Anonym
Hurvida överpopulation är en myt eller ej, beror såklart på omständigheterna.

Om alla på jorden ska vältra sig i samma vänsterländska lyx, äga varsin bil, köpa prylar på löpande band och förse sopbergen med fulla säckar flera ggr i veckan, Ja då är överpopulation en realitet.

Men det motståndarna till denna "myt" menar är att det handlar om vårt levnadssätt. Det går absolut att fördubbla mänskligheten, bara vi lär oss att leva därefter, i gemenskap och harmoni med vår omgivning och varandra.

Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Eriksson skrev:
Quote:

Det är säkert inte rätt att tillskriva hela sanningsrörelsen alla åsikter det ges uttryck för här.
---
Ja, maten står på bordet idag och industrin har genom teknisk utveckling lyckats skaffa fram den föda som krävs för att upprätthålla en population på 6 miljarder människor (mer eller mindre beroende på vart du befinner dig och hur mycket du kan betala).
---
- Det man kanske bör fråga sig är om detta skett utan konsekvenser?

Det myller av liv som tidigare fanns på jorden försvinner framför ögonen på oss, och det är inte p.g.a att vi är för få direkt...

Det finns inga andra än allmänt förvirrade personer som söker "info" och vill sig se som som en rörelse och att det har med sanning att göra. Det är antagligen lika rätt att kalla det för komarörelse.

Apropå "myller av liv" så kunde vi läsa i denna tråd:
http://vaken.se/modules/newbb/viewtop ... &topic_id=18702&forum=83&

att människan är under snabb degenerering, hon håller på att deformeras och förtvinas, så det blir väl ingen befolkning kvar att föda om människor inte vänder om... det sker parallellt med, och också som en följd av "teknisk 'utveckling'".

Den där "maten" den "tekniska utvecklingen" tar fram är dålig mat, och den innehåller allt mindre av näringsämnen.

Posted on: 2010/5/26 7:16

Edited by gatlopp on 2010/5/26 7:41:13

See User information
Jag håller med dig "Gatlopp". Allt är egentligen "precis som det ska", givet att man ser till vart vi står i utvecklingen. Med teknisk utveckling följer självklart paradoxen degenerering.
Jag skulle inte oroa mig för mycket över sakernas tillstånd faktiskt. Det vore som att sitta och oja sig över väder och vind, saker som man inte kan påverka måste man helt enkelt hantera på annat sätt.

Posted on: 2010/5/26 7:28

See User information
Jorden är överbefolkad....?

No way everyone could fit in Texas, is there? For comparison . . . the world's population takes up about as much space as a mosquito landing on a soccer ball!

According to the U.N. Population Database, the world's population in 2010 will be 6,908,688,000. The landmass of Texas is 268,820 sq mi (7,494,271,488,000 sq ft).

So, divide 7,494,271,488,000 sq ft by 6,908,688,000 people, and you get 1084.76 sq ft/person. That's approximately a 33' x 33' plot of land for every person on the planet, enough space for a town house.

Given an average four person family, every family would have a 66' x 66' plot of land, which would comfortably provide a single family home and yard -- and all of them fit on a landmass the size of Texas. Admittedly, it'd basically be one massive subdivision, but Texas is a tiny portion of the inhabitable Earth.

The Calculation:
Total World Population 6,602,224,175
First: divide everyone on earth into family groups of five. 1,320,444,835 family groups
Second: families get a U.S. average sized residential lot. 100x58 ft (5,805 sq.ft.)
The earth's land mass = 29% of the planets surface.... Visa mer
(the other 71% is water) 57,268,900 square miles of land
The U.S. State of Texas is 0.47% of the world's land mass.
(not even a half of one percent) 268,601 square miles
Let's convert this to acres.
(1 sq. mi. = 640 acres) 171,904,640 acres
Now divide it into 1/8 acre lots.
(the 100x58 ft lots) 1,375237,120 (1/8 acre lots)
So how many family groups do we have on earth? 1,320,444,835 family groups
Now subtract the number of family groups from the number of lots. -
That leaves us quite a few extra 100x58 foot lots 54,792,285 extra lots.
Lets use those extra lots for streets and sidewalks!
Conclusion: Every man, woman, and child on earth could live in one city the size of Texas . . . and not be too crowded!

Så allt svammel om att jorden är överbefolkad handlar förmodligen endast om det egna synsättet.......

Posted on: 2010/5/26 7:58
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Quote:

TreeOfLiberty skrev:
Överpopulation är en myt och det är tråkigt att se folk som pratar om att det inte finns tillräckligt med resurser för alla för att vi är för många. Vilken BS!. Det spelar ingen roll om de som har gjort denna serien är nazister eller vad dom än är, vad dom säger är uppbackat och det är sanningen. Eliten vill få oss att tro att vi är för många så att dom lättare kan införa födelsekontroll etc och på så sätt kontrollera oss lättare. Det spelar ingen roll om befolkningen blir mindre i tredje världen dom kommer fortfarande svälta lika mycket som dom här videosarna pekar ut. Problemet idag är makteliten och inget annat, försvinner dom kan vi bli av med svält och alla andra problem imorron.

Överpopulation i meningen "platsbrist" är inte ett problem. Men överpopulation i form av resursbrist eller icke- hållbart resursutnyttjande är ett reellt problem.

Jorden och människan klarar att föda nuvarande befolkning på ett mycket bättre sätt en vad som sker idag, ja.. Somliga svälter och andra badar i överflöd. Frågan man måste ställa sig är ju dock om resursutnyttjande på dagens nivå är hållbar. Om den inte är det följer det definitionsmässigt att den inte heller kommer vara det om tio år om jordens befolkning växer med 1,5 % per år.

Fakta är ju att resursutnyttjande bara på dagens nivå medför stora problem som riskerar slå undan fötterna på extremt många människor i framtiden. Sedan 1950 - talet då det industriella fisket startade uppskattas att 90% av alla havets fiskar större an 50 cm är borta, på 50 år. Senast kom siffror från Nordsjön om att torsk, rödspätta och makrill endast finns i tal motsvarande några procent av 1960- talets nivåer.

Kortsiktigt finns kanske inget resursproblem men det betyder ju inte på något sätt att jorden inte är överbefolkad. Den dagen det tar stopp och matproduktionen inte klarar att följa med befolkningsutvecklingen kommer vi få se ett enormt mänskligt lidande. Men innan det sker kommer vi ha förstört jorden för så väldigt många andra djur och växter, är det rätt? Frågan är om det då inte är mer humant att använda kondom och tänka sig för...

Anonym
Quote:

gaston skrev:
Jorden är överbefolkad....?

The Calculation:
Total World Population 6,602,224,175
First: divide everyone on earth into family groups of five. 1,320,444,835 family groups
Second: families get a U.S. average sized residential lot. 100x58 ft (5,805 sq.ft.)
The earth's land mass = 29% of the planets surface.... Visa mer
(the other 71% is water) 57,268,900 square miles of land
The U.S. State of Texas is 0.47% of the world's land mass.
(not even a half of one percent) 268,601 square miles
Let's convert this to acres.
(1 sq. mi. = 640 acres) 171,904,640 acres
Now divide it into 1/8 acre lots.
(the 100x58 ft lots) 1,375237,120 (1/8 acre lots)
So how many family groups do we have on earth? 1,320,444,835 family groups
Now subtract the number of family groups from the number of lots. -
That leaves us quite a few extra 100x58 foot lots 54,792,285 extra lots.
Lets use those extra lots for streets and sidewalks!
Conclusion: Every man, woman, and child on earth could live in one city the size of Texas . . . and not be too crowded!

Så allt svammel om att jorden är överbefolkad handlar förmodligen endast om det egna synsättet.......

Ja, som sagt är det ju knappast platsbrist man menar när man talar om överbefolkning.

För mig går gränsen till överpopulation där uttaget av resurser från förnyelsebara källor så som fisk, vatten, biomassa, djurliv osv blir så stor att resursen upphör att vara förnyelsebar. Detta skedde för många år sen när det gäller flera vitala resurser..

Anonym
Quote:

patrik1975 skrev:
Hurvida överpopulation är en myt eller ej, beror såklart på omständigheterna.

Om alla på jorden ska vältra sig i samma vänsterländska lyx, äga varsin bil, köpa prylar på löpande band och förse sopbergen med fulla säckar flera ggr i veckan, Ja då är överpopulation en realitet.

Men det motståndarna till denna "myt" menar är att det handlar om vårt levnadssätt. Det går absolut att fördubbla mänskligheten, bara vi lär oss att leva därefter, i gemenskap och harmoni med vår omgivning och varandra.

Ja kanske vi teoretisk skulle kunna fördubbla befolkningen. Men detta förutsätter att alla är både vegetarian och elallergiker så låt oss hoppas att det inte kommer ske.

Människans blotta närvaro riskerar sätta enormt stora ekosystem ur spel på flera ställen på jorden. Regnskogen försvinner, haven är fulla av plast. Det går ett tag men någon gång kommer en reaktion på de förändrade förutsättningarna.

See User information
Kort sagt..."överbefolkning" är ett beteéndeproblem som inte har med antalet människor att göra...

Posted on: 2010/5/26 10:18
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

See User information
Quote:
Kortsiktigt finns kanske inget resursproblem men det betyder ju inte på något sätt att jorden inte är överbefolkad. Den dagen det tar stopp och matproduktionen inte klarar att följa med befolkningsutvecklingen kommer vi få se ett enormt mänskligt lidande. Men innan det sker kommer vi ha förstört jorden för så väldigt många andra djur och växter, är det rätt? Frågan är om det få inte är mer humant att använda kondom och tänka sig för...

Det hjälper ingen att du hittar på saker... det finns inte för lite resurser för jordens befolkning och det finns inte mer resurser för att det finns mindre människor för resurserna är till stor del kontrollerade av en elit och som denna serien pekar ut så betallar den amerikanska regeringen bönder att inte odla och köper upp mark där man hade kunnat odla. inte bara finns det mer än tillräckligt med mat för alla människor på hela jorden men det finns stora ytor där du hade kunnat odla hur mycket mat som helst som inte används idag. överpopulation är en myt, man blir inte 30 miljarder människor sådär bara, det funkar inte så, vem är det som ska födda alla dom människorna? FNs egna beskärningar (deras beskärningar har visat sig stämma föritiden) säger att det kommer börja gå neråt vid år 2050, att det bara är tredje världen där man kommer se en liten ökning av befolkningen och att vi vid det året kommer vara ca 9 miljarder människor om jag minns siffrorna rätt.

Alla som tror på överbefolkning borde ta sina egna liv istället för att promota mord.

Posted on: 2010/5/26 10:19

Anonym
Att eliten vill minska befolkningen tror jag dom flesta kan intyga.

Att vi är många människor på jorden tycker jag verkar lustigt att påstå.

I jämförelse med vad frågar jag mig? Finns det någon annan planet med människor man jämför med eller är detta med att vi är många bara ett begrepp som massmedia lyckats inpränta i vårt medvetna?

Oavsett vilket tycker jag det verkar som om jorden kommer reglera detta oavsett om vi vill eller inte. Det vi kan påverka är bara hur dom resurser som vi extraherat används och dess fördelning. Det blir ganska uppenbart att miljöpropagandan bakats in av eliten i detta problem.

Miljön och Klimatet är något alla kan relatera till efter åratal av bildintryck via massmedia på utsläpp, torkor, svält etc. Det paradoxala i det hela är att eliten själva vill ju minska befolkningen och varför skulle man då erkänna inför folket att dessa problem skulle kunna elimineras med tekniken.

Om ni inte har satt er in i framtidsvisionärer som t.ex Jacques Fresco är det kanske dags att ni gör detta. Fresco talade om just detta i en intervju från 1974 (hela 36år sedan) hos David Letterman. Jag skulle nog vilja passa på och geniförklara denne man och hans "The Venus Project". En utopi som "nog" skulle fungera i verkligheten om eliten bestod av sunt tänkande människor med hjärtan (!)

Intervjun med Fresco hos David Letterman:
http://www.youtube.com/watch?v=RVOPkGAtt48

Fresco i mainstream media för några år sedan:
http://www.youtube.com/watch?v=KNZDCafccyo

Fresco medverkar i "On the Edge" (10 Delar):
http://www.youtube.com/watch?v=z9rLpHt3bL4
http://www.youtube.com/watch?v=CJkywrwCwd8
http://www.youtube.com/watch?v=h647IEejNrA
http://www.youtube.com/watch?v=mg2uDcY8_R4
http://www.youtube.com/watch?v=CIdiOMoXNNQ
http://www.youtube.com/watch?v=jKHkiSIoi0g
http://www.youtube.com/watch?v=lX7g_IGrkl8
http://www.youtube.com/watch?v=xeiaWnFwi5w
http://www.youtube.com/watch?v=tg76ERNeU6I
http://www.youtube.com/watch?v=Aw9zyG0OLJQ

Mer Fresco:
http://www.youtube.com/watch?v=kmQA9u18JRk
http://www.youtube.com/watch?v=4qlgzTlAvOo

Men på sätt och vis vill Jacque Fresco ha en ny världsordning också men en betydligt mer igenomtänkt plan. Fresco har både många förespråkare och motståndare pga detta faktum.

Någon av er som spaltat upp för och nackdelarna med The Venus Project? - Skriv dessa i tråden tack.

Edited by Byfanenfrandala on 2010/5/26 12:06:25

See User information
Quote:

Byfanenfrandala skrev:

Om ni inte har satt er in i framtidsvisionärer som t.ex Jacques Fresco är det kanske dags att ni gör detta. Fresco talade om just detta i en intervju från 1974 (hela 36 år sedan) hos David Letterman. Jag skulle nog vilja passa på och geniförklara denne man och hans "The Venus Project".

hmmm... Vänd på det - det är annars risk för ruinering av egen persons rykte och trovärdighet .

Alla alienproject bör istället idiotförklaras.

Posted on: 2010/5/26 13:09

See User information
http://gumption.org/1993/memo/landmarks/world_population.html

Är vi inte för många på denna planet i dag så är vi det i morgon!

Posted on: 2010/5/26 13:21
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
@gatlopp:

VoF?

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper