vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Valkompassen
Varning: Bråkstake och Snick Snackare

See User information
Med hjälp av valkompassen kan ni se vilket partis politik ni sympatiserar med. Eller vilket block.

Men jag blev förvånad av resultatet.

http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/Valkompassen/

Posted on: 2010/5/21 23:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Re: Valkompassen
tror inte speciellt många här kommer testa valkompassen.

Rött, blått, grönt....Samma skit, different names.

...en idé är att dra igång en kampanj där man uppmanar folk att INTE RÖSTA. Det skulle kanske röra om lite & skapa lite uppmärksamhet i media?

Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Anonym
Enligt den där skulle jag rösta på vänsterpartiet, F! eller MP... och allra minst % fick Centerpartiet, KD och Moderaterna.

HAHA! Neeeej tack, jag tar hellre och startar ett eget parti med folk som vaknat upp...

See User information
@patrik1975: Rösta blankt då hellre. Att inte rösta är att omyndigförklara sig själv.

@Byfanenfrandala: Jag fick i följande ordning
1. V
2. MP
3. SD
4. F!
-----
X. S
X. M
X. PP

Jätteunderligt att pp kom sist, för jag klickade i att man ska få ladda ner upphovsrättsskyddat material. Men jag reagerar på hela listan om jag ska vara ärlig. Se testet som en kul grej bara!

Posted on: 2010/5/22 9:56

See User information
@truman Vänd 180 grader på ditt stopp, tänk och agera!

Det är enkelt att LYDA någonting kollektivt men attans svårt att självständigt FÖRSTÅ när, var, hur och varför "folkvald" svensk lagstiftare och kontrollmakt är någonting som inte vill, kan eller vågar redovisa identitet och total kvalitet på valsedlar, lokalt på den inre gemensamma korrupta svenska delen av marknaden.

Posted on: 2010/5/22 10:45

See User information
@Whistleblower: Jag tycker mej förstå att du inte tycker man ska rösta ens blankt. Men jag förstår inte alls din formulering. Orden kommer i fel ordning och det ser ut som du översatt något till svenska i google translate.

Gör valkompassen själv tycker jag så förstår du varför jag skapade tråden. Jag ville inte diskutera om man ska rösta, utan att de som tänker rösta får felaktiga resultat. Jag kanske skulle varit mer tydlig med det för min ironi kanske inte framgick?

Posted on: 2010/5/22 11:43

See User information
Varför ge bort sin makt till någon annan, har aldrig röstat själv! Sympatiserar för övrigt med naturen och inte något parti!

Posted on: 2010/5/22 12:18
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

Anonym
Truman,

Whistleblower har svarat så på allt .. du får vänja dig ;)

See User information
Rösta inte i kommande val.
Låt politikerna inse vem som har den verkliga makten i en demokrati.
Så rösta inte.
Låt politikerna komma krypande till oss och be om våran röst.
Rösta inte.
Då kanske dom representerar oss medborgare på riktigt.
Så kom ihåg, Rösta inte.

En slav som vill ha lite mer frihet.

Posted on: 2010/5/22 13:06
Bara dom som är indoktrinerade tror på sagor.

See User information
Quote:

iwarrior skrev:
Varför ge bort sin makt till någon annan, har aldrig röstat själv! Sympatiserar för övrigt med naturen och inte något parti!

Fast röstar man inte, så ger man ju bort makten till andra utan att ens påverka riktningen för samhället litegranna. Då får ju idioterna(?), som röstar, mer makt och drar ner samhället djupare i fördärvet.

Posted on: 2010/5/22 13:18

See User information
Den dagen Mamma planet finns med i valrörelsen skall jag rösta!

Posted on: 2010/5/22 19:42
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare

See User information
@iwarrior: Mamma Planet? MP?

Posted on: 2010/5/23 20:41

See User information
Jag testade att kryssa exakt så som PP ställer sig till frågorna. De kommer ändå på sista plats...

Tror man måste svara "vet ej" på allt utom de frågorna som PP har för att få 100%.

Och eftersom PP har så begränsat med frågor så hamnar de sist om man tycker något annat också är viktigt.

Posted on: 2010/5/23 20:46

See User information
Miljöpartiet!!! God idea, bad result!

Posted on: 2010/5/23 23:40

See User information
Jag tycker nog Aktivdemokrati är en bra kompromiss om man inte vill rösta.

Posted on: 2010/5/24 9:14

See User information
Det behövs administration, inte ett styre! Politik är en gammal lösning som bevisats fungera väldigt dåligt!

All bör och ske på lokal nivå, vi är så olika!

Posted on: 2010/5/24 12:37

See User information
Quote:
All bör och ske på lokal nivå, vi är så olika!

Rösta för det. Aktiv demokrat ger varje människa möjlighet att skapa sina egna sakfrågor som man kan rösta på.

Posted on: 2010/5/24 14:00

See User information
Det var sagt sig att vi skulle ha grundläggande mänskliga rättigheter med detta styre, men det har vi inte. Jag lämnar aldrig över makten till någon annan efter det jag upplevt!

Det var också sagt sig att man skulle ha poliskydd för mindcontrol och psykopatiska instanser, inte det heller.

Det var också sagt sig att politiker tar ansvar, inte heller det!

Jag har sett tillräckligt och spyr på dagens system som EJ funkar! Det har blivit allt för komplicerat, allt för opersonligt, och inget parti i Sverige kan göra något åt det!

Systemet är för övrigt uppbyggt för att falera, och det gör det precis just nu!

Önskar alla en mys afton!

Posted on: 2010/5/25 19:26

See User information
Lite bortskämd med Sveriges i förhållande mycket bra fungerande samhälle kanske? Har du testat att bo permanent mer än ett år någonstans utomlands? Inte? Testa!!!

Jag har varit med om hur korrupta poliser kommer och planterar knark hos människor (oss) i andra länder. Tar lite muta och upprepar hos grannen, genom hela kvarteret. Vi har det sjukt bra i förhållande till människans naturliga beteende (dvs om majoritetens beteende ger norm och räknas som "naturligt" här på jorden). Vi är bland de mest samarbetande samhällena jag kan komma på. Förutom kanske Kibbutz, Auroville och några till som verkligen går in för det.

Jag anser att vi utgår från ett av världens bästa samhällssystem och siktar ännu högre... men det är jag det...

Allt handlar om jämförelser, associationer och världsuppfattningen man har.

Vad menar du förresten med?:
Quote:
poliskydd för mindcontrol och psykopatiska instanser

Och hur kan du anse att detta gäller?:
Quote:
vi skulle ha grundläggande mänskliga rättigheter med detta styre, men det har vi inte.

Vi har alla mänskliga rättigheter, och skyldigheter! (som vi enas om via politiken, klart vi måste rösta bort de meningslösa skyldigheter som slår ut de rättigheter vi värderar högre)

Vad är det för rättighet vi saknar tycker du?

Posted on: 2010/5/25 19:51

See User information
Pingu: Jag har varit i länder där myndighets personer har hjälp invånarna med olika saker , allt för att hjälpa och underlätta för den enskilde invånaren.
Detta har jag inte ännu stött på här i Sverige.
Kan du inte själv reglerna till 110% här så är det ingen som hjälper dig med eventuella förmåner.
Alla myndighets personer verkar vara så hjärntvättade så att de bara kan vad du inte får göra,de upplyser aldrig om vad du egentligen får och har rätt till.
Jag har många gånger testat detta och det slår aldrig fel,
Börjar man ifrågasätta det en "handläggare" säger och ännu värre ber om hjälp så är man ute på djupt vatten.
Det är nästan så att de trycker på någon larmknapp och vakter kallas till platsen om man inte upptröder som förväntat.

Posted on: 2010/5/25 21:53

See User information
Är medlem i PP sen ett tag tillbaka. de kom sist på min lista. WTF!?
De partier som som kom 1,2,3 är ju bara helt sjukt. Representerar inte mej alls.

Posted on: 2010/5/26 21:17

Anonym
Jag tar tillbaka mitt tidigare uttalande om att inte rösta.

I nuläget är ett rött styre bättre än ett blått, även om riktiga hjältar som Olof Palme inte längre finns, så är det ändå en seger för det medmänskliga, och kanske kan det ge landet en uns av hopp.

Gällande valkompassen, så kan du räkna med att den är styrd att ge fler högertänkare än vänstertänkare... frågan som chockar mig, är att är människor verkligen så lättstyrda? ja, tyvärr är det nog så.

Så... sprid kärleken

See User information
Får inte lämna Sverige med min familj, får inte träffa mitt barn när jag vill, utsätts för mindcontrol samt att Sverige håller på att ha ihjäl min fru! Skall jag fortsätta? Vi verkar ju heller inte ha något att säga till om vad det gäller grundlagen och förändringar inom denna!

Posted on: 2010/5/27 20:41

See User information
Fick ungefär samma resultat som truman trots att jag inte alls håller med de partierna, konstigt, som om SvD vill säga något, en högertidning som håller fram kommunister och hippies som något slags alternativ till dagens cirkus.

Vi diskuterade här precis jag och min familj, i nästan lite för heta ordalag, vad blankröstaren innebär för demokratin. Så jag föreslog: Om en procent av Sveriges befolkning röstar på ett särskilt parti - vilket som helst - och 99% röstar blankt, vinner då detta enprocentparti?
Lek lite med procentsatserna.
Min mening är att blankröstaren är "den som tiger samtycker" på sätt och vis, och det är att som Platon elitistiskt skulle uttrycka sig "bli styrd av de mindre vetande" om vetandet här är menat som vad du anser om världens väl eller ve och du låter det du kan bidra med gå obemärkt förbi.

Politik är i vissa sammanhang som en skampåle. Den som engagerar sig för rätt och fel i det stora hela, har den och göra i politiken där allt idag mest handlar om yta, ord och fagra löften?
Om politik idag är reducerat till något så lågt är rätt och fel en domän enbart för privatpersonen, religionen och filosofin varvid staters fram- eller undergång inte längre spelar någon roll för individen.
Som att några kan gå med på att vi har frihet under ansvar men de inte håller med om att "land ska med lag byggas" så deras insikt i saker och tings natur blir enbart ett eget moraliskt rättesnöre i en värld som vägrar röra vid etik på ett gemensamt sätt.

Men så finns en sund rädsla för att ha några sådana visioner då det tyvärr inte finns några manualer - så vitt jag vet - som otvetydigt kan beskriva just när omtanke övergår i kontrollbehov, att lägga näsan i blöt, lägga örat vid väggarna och dörrarna, bära dold mikrofon hos grannen man misstänker för förräderi...
Svårigheten ligger i att avgöra den korrekta vägen mellan gemenskap och självständigheten.
Felet ligger kanske i att människan överlag inte vill ta ansvar för sin situation och bildat just despotism, representativa organ och ideologier för att stryka ett streck över sin egen tankelathet och passivitet inför ondskan inom sig samt förenkla en projicering av den.

Så vi i Aktiv Demokrati, vi vill inte försöka råda bot på detta.
Vi kan inte göra det.
Människan måste råda bot på sitt eget tillstånd genom att ta sig själv i kragen och ta ansvar för sin egen situation både individuellt och kollektivt. Aktiv Demokrati kan enbart bli ett medel att verka genom när människan vaknat upp till den gryende dagen.

Observera att detta *inte* är något offentligt uttalande eller upprop, bara en sympatisörs egna mening.

Posted on: 2010/5/30 0:19
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper