vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2) 3 »

Re: Riksdagen ändrar grundlagen

See User information
Bra länkar att ta med i infospridningen:
Naomi Wolf
http://www.guardian.co.uk/world/2007/apr/24/usa.comment

Ådalen -31
http://www.youtube.com/watch?v=zYhsPx10Kls

Är det någon som kan leta på en bra länk eller YouTube-klipp med information om Posse Comitatus och vad motsvarande lag heter i Sverige?

Posted on: 2010/5/30 17:43
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
"23 § Yttrandefriheten och informationsfriheten får begränsas med hänsyntill rikets säkerhet, folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet,enskildas anseende, privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandetav brott. Vidare får friheten att yttra sig i näringsverksamhet begränsas. Iövrigt får begränsningar av yttrandefriheten och informationsfrihetengöras endast om särskilt viktiga skäl föranleder det."

I en ny propostion från regeringen om att ändra grundlagen. Texten finns på sida 15.http://regeringen.se/content/1/c6/13/70/77/84ff1d65.pdf

Posted on: 2010/5/31 9:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Paragraf 23 var visst liknande innan men man har inte på något sätt gjort den bättre, endast ändrat en del.

Posted on: 2010/5/31 9:29

See User information
Återigen, propositionen i dess helhet:
http://www.riksdagen.se/debatt/visado ... ort_dokument&dokid=GX0380

Nu har vi egentligen två trådar om ungefär samma ämne, kanske ska slå samman dem?

Posted on: 2010/5/31 10:32
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

Anonym
Vad blir det utanför riksdagen imorgon? Dvs 1:a juni, dagen innan fortsatta omröstningar ska göras.

See User information
Sätt tid och plats så dyker folk säkert upp, man kan skriva ut en del från nyheten på Vaken eller stå med Vakens vanliga material och prata med folk.

Posted on: 2010/5/31 11:45

See User information
Quote:

Så totalt missvisande! Man kommenterar det hela på ett avsiktligt vilseledande sätt, det är ju inte alls det här det handlar om.

Posted on: 2010/6/1 9:15
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Oj då... Finland ändrar också i grundlagen preciiis just under samma period, och det handlar bl.a. om i vilken utsträckning medborgare ska kunna komma med initiativ till lagändringar.
http://www.statsradet.fi/ajankohtaist ... &c=0&moid=1804&oid=295370

Hinner inte forska mer just nu, men om nån hittar mer info så vore det intressant!

Posted on: 2010/6/1 13:12

See User information
Ändringar i grundlagarna måste till då de annars inte harmonierar med Lissabonfördraget...

Posted on: 2010/6/1 13:29
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..

Anonym
Bevaka grundlagen idag 2/6 2010!!

Resized Image

See User information
Bah, jag lyckas inte hitta om allt i propositionen nu är genomklubbat.
Det enda som tillkommit på sidan om ärendet är såvitt jag kan hitta "Avgörande: 2010-06-02".
http://www.riksdagen.se/Webbnav/index ... tankande&bet=2009/10:KU19

Nån som är duktigare på att tolka betänkanden? :)

Posted on: 2010/6/2 23:34

See User information
Just one more small step....

Posted on: 2010/6/2 23:45
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

See User information
Quote:

henrikp skrev:
Det enda som tillkommit på sidan om ärendet är såvitt jag kan hitta "Avgörande: 2010-06-02".

Jamen dom ljuger ju som hästar travar. Man säger att man förstärker lagrådets roll. I propositionen står ju högt och klart och tydligt att lagar träder i kraft ögonblickligen och att man INTE skall vänta på att lagrådet granskat dem!

Detta är helt oerhört!!!!

Kör en kopia av sammanfattningen som finns i slutet på den lista som cirkulerat här på forumet och titta själva. Kör ut hela skiten och spara den så att vi har den på papper, gärna ihop med lögnen om "avgörandet"!

Posted on: 2010/6/3 5:38
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
Quote:

henrikp skrev:

Jamen dom ljuger ju som hästar travar. Man säger att man förstärker lagrådets roll. I propositionen står ju högt och klart och tydligt att lagar träder i kraft ögonblickligen och att man INTE skall vänta på att lagrådet granskat dem!

Detta är helt oerhört!!!!

Kör en kopia av sammanfattningen som finns i slutet på den lista som cirkulerat här på forumet och titta själva. Kör ut hela skiten och spara den så att vi har den på papper, gärna ihop med lögnen om "avgörandet"!

"Grundlagsförändringar kräver två riksdagsbeslut med ett val emellan. Förändringarna föreslås börja gälla den 1 januari 2011."
?

Posted on: 2010/6/3 7:20

See User information
Det innebär att riksdagen måste fatta beslut två gånger, en gång nu innan valet och en gång efter valet.

Posted on: 2010/6/3 9:49

See User information
En anleding till att det måste vara två omröstningar med ett riksdagsval imellan är ju för att folket ska få säja sitt i ett val och att det ska debatteras i valet.

Posted on: 2010/6/3 10:29
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>

Anonym
och när ska folket få säga sitt?

...dom vet ju inte ens om det :-S

See User information
Quote:

Asgeir skrev:

Råkar du minnas på vilken sida i proppen det står att man inte ska vänta på lagrådet?
En ren lögn på Riksdagens webbsida är ju jäkligt magstarkt! Och lättupptäckt...

Posted on: 2010/6/3 11:38

See User information
Quote:

Filipino-Monkey skrev:
En anleding till att det måste vara två omröstningar med ett riksdagsval imellan är ju för att folket ska få säja sitt i ett val och att det ska debatteras i valet.

Grundläggande samhällskunskap om man har gått i skolan.

Posted on: 2010/6/3 11:54

See User information
Quote:

henrikp skrev:
Quote:

Asgeir skrev:

Råkar du minnas på vilken sida i proppen det står att man inte ska vänta på lagrådet?
En ren lögn på Riksdagens webbsida är ju jäkligt magstarkt! Och lättupptäckt...

De komprometterande raderna står nästan sist i protokollet, studera gärna vilka som yttrat sig över propositionen och alltså är på demokratins dödgrävares sida, liksom Bonnierpressen och de andra media. Men se också vilka som INTE yttrat sig! (Dessa listor står allra sist).

Var god skölj:

Yttrande av Lagrådet bör
inhämtas innan riksdagen beslutar
grundlag om tryckfriheten eller om
motsvarande frihet att yttra sig i
ljudradio, television och vissa
liknande överföringar samt
tekniska upptagningar, lag om
begränsning av rätten att taga del
av allmänna handlingar, lag som
avses i 2 kap. 12 § första stycket,
1719 §§ eller 22 § andra stycket
eller lag som ändrar eller upphäver
sådan lag, lag om kommunal
beskattning, lag som avses i 2 eller
3 § eller lag som avses i 11 kap.,
om lagen är viktig för enskilda
eller från allmän synpunkt. Vad nu
har sagts gäller dock icke, om
Lagrådets hörande skulle sakna
betydelse på grund av frågans
beskaffenhet eller skulle fördröja
lagstiftningsfrågans behandling så
att avsevärt men skulle
uppkomma. Föreslår regeringen
riksdagen att stifta lag i något av
de ämnen som avses i första
meningen och har Lagrådets
yttrande dessförinnan inte
inhämtats, skall regeringen
samtidigt för riksdagen redovisa
skälen härtill. Att Lagrådet icke
har hörts över ett lagförslag utgör
aldrig hinder mot lagens
tillämpning.

Jag har bett en liten bön idag så att de som släppt igenom denna proposition skall få en fin semester, nya bilar och massor av traktamenten och ha lycka i sina liv. Att deras krogmat skall vara god och deras nattsömn ostörd och att de aldrig mer skall behöva känna några hämningar när det gäller att trampa ner en motståndare.

Posted on: 2010/6/3 13:03

See User information
Fantastiskt! Detta är rena farsen!

Posted on: 2010/6/3 14:30

See User information
En av få artiklar... i en branschtidning, som ändå märkligt nog bara tar upp en enda fråga ur proppen.

http://www.journalisten.se/artikel/23 ... or-inte-laengre-allmaenna

Posted on: 2010/6/3 14:55

See User information
JOURNALISTEN!!! Denna skenhelighetens apostlaröst! Den sämsta tidningen i Sverige layoutmässigt, till och med Platsjournalen är bättre. Men det är inte det verkligt farliga:

Journalistförbundet har i alla tider haft en air av flärd. Med ett SJF "presskort" kan man komma in på en massa tillställningar av olika slag - gratis! Detta har gjort att det finns oerhört mycket fler medlemmar än det finns arbetstillfällen. Jag jobbade i Göteborg och visste att det kanske vid tillfället fanns något 100-tal någorlunda fasta skribenter och journalister och redigerare på GP, nåt tjugotal på Arbetet Väst plus ett par på AB och Expressen. Lägg till detta kanske 30 på GT och kanske 15 på radio/tvredaktionerna... två branschtidningar med en eller två anställda därtill plus några personaltidningar, på sin höjd kanske tio personer till blir tillsammans typ strax under 200 arbetande journalister i Göteborg. MEN DET FANNS 3500 MEDLEMMAR I SJF!

Duttiduttan doodoo eller vad skall man säga? Inget tyder iallafall på att det är särskilt lätt att få en anställning, dom går närmast i arv. En normalbegåvad person inser nog att en sådan person knappast riskerar sin anställning!!!

Men det är inte hela historien. Under pompa och ståt instiftades ett journalistpris som hette Grävande Journalister av framträdande kollaboratörer med dåtidens mörkläggare av omständigheterna kring palmemordet. Samma personer som idag med frenesi kastar sig över alla sidospår eller ovidkommande saker de kan upptäcka eller fabricera för att dölja Sanningen!

Vad de får ut av detta är väl självklart. Jag var faktiskt medlem i Journalistförbundet fram till 1995 men lämnade det fylld av avsky. När jag några år senare behövde ett intyg på medlemskap i facket kunde man inte hitta mig i pappren, jag fick klara mig utan den kvalifikationstiden när jag sökte medlemsskap i ett annat fack.

Idag betraktar jag ett medlemskap i Svenska Journalistförbundet som ett säkert tecken på en köpt person vars utsagor bara är värda förakt.

De som var något att ha är döda.

Posted on: 2010/6/3 15:38

See User information
Hehe, det var ord och inga visor! Om än lite off topic. ;)

Jag tror inte man ska generalisera i vare sig detta eller andra begrepp. Man ska inte glömma att Journalistförbundet förutom att vara en branschorganisation också är det naturliga fackförbundet för alla journalister. För att bli medlem måste man kunna visa att man är anställd som journalist eller har haft frilansande som huvudinkomst i minst fyra månader.
Så en del av de 3500 medlemmarna var säkert frilansar, men det lät ju mycket... Kanske fanns inte samma ingångskrav då?

Alla som pluggar journalisthögskola eller någon av de godkända folkhögskoleutbildningarna kan bli studerandemedlemmar, och jag tror knappast att alla de ska dömas på förhand att bli "köpta" och fara med utsagor. ;)
Viss journalistisk kompetens finns det fortfarande i det här landet, även om den är svår att hitta ibland, och de är sannolikt medlemmar i journalistförbundet de också, eller möjligtvis i Syndikalisterna (som f.ö. också ger ut ett pressleg men jag misstänker att de inte har lika hårda krav på vilka som får det).

Jag är (som man kanske räknat ut) också medlem i journalistförbundet, och misstänker att den eventuella flärden inte märks av utanför storstäderna. Jag har inte förnyat mitt pressleg som gick ut 2006, för jag har aldrig haft någon användning av det.
Det finns mycket att förbättra i förbundet men jag har fått god hjälp när jag tampats med snåla arbetsgivare och det har varit det viktigaste.
Tidningen Journalisten lämnar mycket att önska, både i innehåll och utseende. Och både tidningens och förbundets stora problem är att de vill vara både en branschorganisation/-tidning och ett fackförbund/facktidning. Resultatet blir ett märkligt mischmasch.

Att dom inte hittar ditt medlemskap i efterhand är verkligen helt oacceptabelt. Jag skulle kämpat ända upp till förbundsordföranden...

Posted on: 2010/6/4 12:20

« 1 (2) 3 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper