vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Vaken och vettig artikel av Alexander Bard ang. Knark

See User information
Det AB skrivit om knark låter helt naturligt för mig och 95% av min umgängeskrets. Sverige och hela världens narkotika politik måste ändras. Jag menar när två homosexuella sitter och hånglar på en uteservering och blir åtsagda av krögare att sluta blir körgare dömd till skadestånd. Men dom tänder en holk i din lägenhet och ett par veckor efter måste läma ett urinprov för en helt annan händelse än det somhände i din lägenhet så får du betala böter till staten, samt att du hamnar i brotts registrer för ringa narkotika brott och därmed blir diskrimenad från stora delar av arbetsmarknaden.

Det var narkotika politken som fick mig att vakna. När informationen fanns fri från massa olika källor på nätet och det lägner och propganda staten och frivilliga orgonistationer hade attackerat mig och min mor(lärinna) i alla dessa år.

Minsnär jag försökte berätta för min mor hon grät och visste att jag hade blivit lurad av knarklangare. När jag visade undersökningar av WHO t.ex så kunde hon inte tro på det.

Jag ser sånn här hjärntvätt av staten som någon form av mental våldtäckt som ställer till otroliga sociala problem.

Quote:
Folk knarkar
för att ha kul

Alexander Bard: Vi måste lära oss skilja mellan bruk och missbruk

Den svenska knarkdebatten beskrivs bäst som en förvirrad dans runt en fråga som ingen vågar ställa: Varför knarkar folk? Varför går vuxna, myndiga, vettiga människor genom det avsevärda besväret att skaffa sig och frivilligt proppa i sig narkotika? Trots alla hälsovarningar och hot om stränga straff?

Människor sägs ta knark för att de har fått för sig att det är ballt, för att de har lurats att testa av elaka främlingar eller är utsatta för grupptryck, för att de är djupt deprimerade, eller drabbats av tillfällig sinnesförvirring. Vi får höra dessa falska tirader när avdankade rockstjärnor, Dramatenskådisar eller Stureplanstjejer blir tagna med fingrarna i knarkpåsarna.

Ingen av dessa bortförklaringar håller eftersom de alla bygger på den uppenbara lögnen – att knarkandet skulle vara ett engångsbeteende. Det är det ju inte alls. En halv miljon svenskar tar knark regelbundet. Räknar vi in charterknarkandet på utlandssemestrarna växer siffran snabbt över miljonen. Dessutom är knarkandet varken något storstadsfenomen eller någon ungdomssynd, det är utbrett både i landet och långt upp i åldrarna.

Så varför knarkar folk, egentligen?

En krogkväll blir inte glamorösare för att man tar kokain till alkoholen, den blir roligare. Det är ingen verklighetsflykt att ta ecstasy på ett dansgolv, det är ett sätt att höja upplevelsen av den pumpande musiken när man dansar med kompisar som man vill tycka om. Man röker inte på hemma i vardagssoffan för att man är djupt deprimerad, utan för att det gör en tråkig kväll rolig. Man tar inte LSD för att en elak främling droppat en tab i folkölen, man tar LSD högst medvetet för att det är häftigt med ett dygn då tillvaron med kompisarna förvandlas till ett mentalt äventyr. Att berusa sig är ett tidlöst sätt att göra sig själv mänsklig. Folk knarkar helt enkelt för att de trycker att det är roligt, det är dags att fatta det! Vi måste bygga en ny narkotikapolitik som utgår från detta faktum i stället för en massa barnsliga lögner.

Politikerna påstår att vi i Sverige är duktiga på att bekämpa narkotikan. Ögonen lyser när de berättar om alla skattemiljoner de slänger på sin älskade nolltolerans. De skryter med att vår repressiva politik fungerar. Det stämmer inte alls. Det enda vi är duktiga på i Sverige är att skrämma livet ur våra barn med kostsam antiknarkhets. Antiknarklobbyn får åtskilliga miljoner varje år för sin allt desperatare och ihåligare propaganda (narkotikafrågan är den enda politiska frågan där vi tvingas betala för att bli pådyvlade en synnerligen ogrundad åsikt). Extra patetiskt blir det förstås när de sunda ungarna kringgår propagandan och går till Wikipedia på sina mobiler för att själva ta reda på vad knark är. Då blir politikerna sura och hotar med massdrogtester och knarkhundar på skolgårdarna. Som om hot och repressalier skulle kunna få barn att tro på lögner.

Resultatet är nämligen bara att svenskarna väntar litet längre med narkotikadebuten än i grannländerna. För när vi svenskar väl sätter igång att knarka gör vi det med besked, och det i sin tur med tragiska konsekvenser. Just på grund av den repressiva politiken – där människor som får problem med missbruk inte vågar söka hjälp för att de är rädda att bli kastade i fängelse – har vi faktiskt fler, inte färre tunga missbrukare än resten av Europa. Sverige har exempelvis betydligt fler tunga narkomaner än det liberalare Holland, trots vår betydligt mindre folkmängd. I stället för att skryta med att vi lyckas skrämma vettet ur våra barn borde vi kanske fokusera oss på att hjälpa de betydligt äldre missbrukarna ur deras missbruk? Landstingen klubbar äntligen igenom sprutbytesprogram, det är helt rätt väg att gå.

Vi behöver mer av denna pragmatiska socialpolitik i stället för det moraliserande nolltoleranstjabblet. Narkotikamissbruk är ett medicinskt och inte ett moraliskt dilemma.

Vi måste lära oss att skilja mellan bruk och missbruk. Man blir inte missbrukare för att man testar en drog. Man blir inte ens missbrukare för att man tar en drog regelbundet. Av den halv miljon svenskar som tar droger regelbundet är det betydligt färre än 10 procent som uppvisar en missbruksproblematik.

Det är alltså lättare att bli alkoholist än narkotikamissbrukare. Om vi följde resten av Europa och avkriminaliserade eget bruk skulle de brukare som är på väg in i missbruk snabbt kunna söka och få hjälp innan deras liv förstörs.

Om vi dessutom tog bort den fredliga drogen cannabis från listan över juridiska hatobjekt skulle enorma resurser kunna frigöras till att bekämpa de gissel som är bovarna bakom det tunga missbruket: opiaterna och de tunga amfetaminerna. Genom att vuxet, ansvarsfullt och vetenskapligt lära oss att skilja mellan bruk och missbruk och mellan drog och drog, skulle vi äntligen kunna få en fungerande narkotikapolitik värd namnet. Och kunna lägga våra skattepengar på annat än den dyrbara och destruktiva kamp mot väderkvarnar vi tragiskt nog har ägnat oss åt nu i över 40 år. Fatta läget!

http://www.aftonbladet.se/debatt/article7242556.ab

Posted on: 2010/6/4 23:46
"-Vi styrs av samling idioter som inte ens är medvetna om att de är fascister." Fahrenheit451
<administratör>
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Vaken och vettig artikel av Alexander Bard ang. Knark

See User information
Satanisten Alexander Bard? Överstepräst i svenska satanskyrkan under tidigt 80-tal. Ja, där ser man...

Posted on: 2010/6/5 7:11
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Indeed.
Jag hörde Bards "sommar i p1" för ganska många år sen och slogs av hans sunda förnuft i narkotikafrågan.
Långt innan jag jag hört ordet NWO, så det var ingen polett som trillade ner för min del

Posted on: 2010/6/5 7:31
“Just look at us. Everything is backwards. Everything is upside-down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, universities destroy knowledge, governments destroy freedom, the major media destroy information, and religion destroy spirituality"

See User information
Här är en annan inte, lika fullt intellektuell hehe, men ändock relevant inlaga:
http://www.youtube.com/user/fatstatement#p/u/6/IayIvlaglyI

Posted on: 2010/6/5 8:57

See User information
Kanske inte har så mycket med tråden att göra, men men..

www.kol14.com

Posted on: 2010/6/14 6:59
Ju mer man vet, Ju mer vet man att man inte vet och den som tror han/hon vet allt, vet egentligen ingenting.

See User information
Bard är intelligent, ful och kul. Men jag tror att han behöver en väckarklocka - trots allt.

Cannabis hjälper MS-sjuka att må bra eller bättre. Varför inte låta dem röka på och eventuellt ha lite kul under tiden. De är de värda.

Näää. Dä e ju olaglit - sa flickan. Ännu en illusion: Lagen

Posted on: 2010/6/15 21:03
Resized ImageChip HappensResized Image

Anonym
Jag är med herr Bard till fullo, det han säger stämmer helt och hållet.

Synd bara att majoriteten drogbrukare brukar av fel anledning, eller inte klarar hantera det, så problematiken är lite svårare än så.
Men hetsjakten mot droger som polisen sysslar med idag känns ändå jävligt skev.

Sen är ju fotot på Bard jävligt sjysst i artikeln haha ...en stadig joint innan den bilden togs

See User information
Om ni vill veta på vad Bard baserar sin drog-filosofi på så kan jag säga er att det påminner mig om en dunder-bra bok jag rekomenderar som heter

Chocolate to Morphine Everything you need to know about mind-altering drugs (minns inte namnet på författaren... för lat för att kolla i book hyllan)

Jag rekomenderar ALLA SOM FÖRESPRÅKAR LAGLIGA DROGER att beväpna sig med filosofin som den här boken erbjuder.

Den säger att det inte finns bra/dåliga droger, endast bra/dåliga förhållanden till droger, bruk kontra missbruk med andra ord.

Den här kan man äga brasshuven med, också, med argument som:

"Om nu majja är så medicinskt fantastiskt att alla borde röka det, vad säger du till dom som lider av (latent) schizofreni? Får dom inte förvärrade symptom?"

Så den här boken erbjuder den mest vattentäta dog-filosofin jag stött hittills stött på, även om bard i min åsikt vandrar lite ifrån den i denna artikel.

tjao!

Posted on: 2010/6/16 17:24

See User information
Man knarkar för att må bra....

Men frågan är varför man mår dåligt?

Fixa det...behövs ingen KNARK. ; )

Posted on: 2010/6/16 18:06
Administration, VAKEN.SE
Courage is contagious.
Censorship is Freedumb. "Oh look, ANOTHER elephant in the living room, lets talk about it shall we?..."

Anonym
drogerna är inte till för att ta bort det dåliga.
Bara förhöja det roliga
andra positiva effekter är ökad kreativitet. ökad koncentration. man blir mer open-minded och ser klarsyntare på saker och ting osv...
(I kontrast till exempelvis alkohol som bara dämpar ovan nämnda egenskaper)
det är bara idioter som flummar runt för att dämpa sin ångest. Dom förstör dessutom för alla de som brukar sina droger på ett vettigt vis.

See User information
Ny sida

medcan.se

Joina och dela kunskap.

För den det berör.

Posted on: 2010/7/11 14:28
Resized Image

See User information
Jag håller med Bill DeBerg. Kroppen har fantastiska belöningssystem och man kan bli hög bara av att må bra.

Posted on: 2010/7/11 14:38

See User information
Det finns uråldriga traditioner av att ta droger. Alla dessa traditioner är seriösa och åsyftar en andlig utveckling. Att ta droger för att ha kul låter för mig rätt oseriöst. Inga moralfingrar åt det, inte så jag menar - men definitivt skall tillgången på vissa droger begränsas. En balans måste uppnås. Att bränna sin egen sprit anser jag vara var mans och kvinnas rätt - även för försäljning.

Jag ser en medicinman/shaman som tar droger för att 'ta steget'. Det känns som något att värna om.

Jag ser en Stureplans-fjolla som tar droger för att ha kul. Inget gott kan komma av detta. Inget av värde uppnås. Är det något som sker under kortare tid så är det väl ok, men börjar det bli snubbar i 40 års ålderns som röker på, nej... då gäller avsmak. Förfall.

Myndighetsutövning är viktigt. Utan ansvarsfull myndighetsutövning skulle mycket gå åt pepparn. Men i denna utövning krävs mycket. I stora drag tenderar myndigheter att gå big business ärenden. Det är dagens stora problem.

Posted on: 2010/7/13 6:39

See User information
Det känns förresten inte som ett bevis på dumb-down society när man tycker en krönika av Alexander Bard är vettig? Han vill ju bara provocera. Det är allt han är ute efter.

Posted on: 2010/7/13 7:05

See User information
Quote:

patrik1975 skrev:
drogerna är inte till för att ta bort det dåliga.
Bara förhöja det roliga
andra positiva effekter är ökad kreativitet. ökad koncentration. man blir mer open-minded och ser klarsyntare på saker och ting osv...

Hmm, att tillskriva "droger" (i allmänhet) dessa egenskaper låter snarare som att ha skygglappar eller leva i förnekelse.

Bard kan ha EN poäng i sin debattartikel, och det är att man kanske bör ha en annan utgångspunkt i synen (t.ex. rättsväsendets) på droganvändadet. (Det betyder dock inte nödvändigtvis någon förändring i straffskalan.)
I övrigt är han ute och cyklar. Klarar man inte att göra sin kväll kul utan droger så är det ett tydligt symptom på en eller annan typ av problem som man mår bäst av att lösa på annat sätt.
Den lilla tillfälliga kick man får kan inte vägas upp av alla andra konsekvenser ett drogat sinne bevisligen drar på sig.

Jag funderade ett tag på om det inte kunde tänkas vara okej med systemet som finns i Nederländerna, med laglig försäljning av hasch på coffeeshops. Men efter att under en längre tid ha haft att göra med skolungdomar som använt hasch och sett resultatet, så kan jag aldrig stå för en åsikt som innebär att premiera användning av det.

Posted on: 2010/7/13 8:56

See User information
henrikp,

Trots allt är det upp till var och en att fylla sin lekamen med det som man tycker är lämpligt: Mat, dricka. aspartam, glutamate, kvicksilver, flour, alkohol, härdade fetter, vaccin, you name it.

Ingen annan ska i 'demokratins' namn tala om för mig vad jag gör med mig själv. Det bestämmer jag, jag själv och Mig, och ingen annan.

Sen, om enskilda människor inte hanterar det de håller på med, så anser jag att det inte är mitt problem och jag skall inte bli drabbad av restriktioner och lagar med mera, som försöker stympa mitt dagliga handlingsutrymme på grund av människor som inte hanterar sig själva.

Varför har Sverige yrkesmördare i Afganistan, vilka ser till att opiumproduktionen hålls igång och ökar år till år? Samtidigt som de mördar barn lagligt. Kan det vara en bra affär?

Posted on: 2010/7/13 15:09

See User information
Quote:

Karsten skrev:
henrikp,

Trots allt är det upp till var och en att fylla sin lekamen med det som man tycker är lämpligt: Mat, dricka. aspartam, glutamate, kvicksilver, flour, alkohol, härdade fetter, vaccin, you name it.

Ingen annan ska i 'demokratins' namn tala om för mig vad jag gör med mig själv. Det bestämmer jag, jag själv och Mig, och ingen annan.

Sen, om enskilda människor inte hanterar det de håller på med, så anser jag att det inte är mitt problem och jag skall inte bli drabbad av restriktioner och lagar med mera, som försöker stympa mitt dagliga handlingsutrymme på grund av människor som inte hanterar sig själva.

Varför har Sverige yrkesmördare i Afganistan, vilka ser till att opiumproduktionen hålls igång och ökar år till år? Samtidigt som de mördar barn lagligt. Kan det vara en bra affär?

Ditt resonemang fungerar om man låtsas att bruk av narkotika inte drabbar andra personer än brukaren själv. Men nu är det ju inte så.

Krig är en bra affär för Sverige och har varit så genom landets hela historia. Huruvida Sverige som land tjänar på att bidra till att hålla opiumproduktionen igång har jag ingen uppfattning om, men upplys mig gärna. :)
Det är i vilket fall en skam att vi skickar soldater som lyder under USA:s befäl och agenda.

Posted on: 2010/7/15 22:10

See User information
Jag låtsas inte någonting. Narkotika må drabba andra personer än brukaren själv, men det ska inte drabba mig och min frihet genom generella restriktioner och lagar. Annars blir det bara ett tramspolitiskt rättviseresonemang som luktar skunk och gammal räv. Alkohol drabbar också andra än brukaren själv. Tack och lov är det inte förbjudet ännu, men så är det ju staten som tjänar mest på den businessen - om man nu kan räkna, och vet vad skattemaffian i grunden är för något.

Posted on: 2010/7/16 16:16

See User information
Karstens sätt att se på det hela är enligt MIN åsikt bra.

Ska vi förbjuda bilkörning då vissa människor som brukar körning inte kan hantera körandet och dödar andra i trafiken. Vart ska man sätta gränsen för vad som ska vara Lag och ok i samhället. Jag tycker sj att människan måste lära sig hantera allt och då den dan kommer behövs inga lagar och regler utan enbart "SUNT FÖRNUFT".

Annars går vi mot att ha ett sk. NWO och en llusion av demokrati

Demokrati för mig är att man kan leva med andra människor, inte behöva sätta lagar som drabbar de som kan hantera det ena eller andra.

Peace out

Posted on: 2010/7/19 9:29

See User information
Illusionen är fakta, dvs att vi på 'farmen' inte vet vad som finns utanför staketet. Och vi har otroligt svårt att ta till oss, och förstå det som finns där ute.

Demokrati är tyvärr bara ett ord, och existerar inte så som vi på farmen önskar att det borde existera. Jag har fått för mig att folk tror att demokrati är när det är rent på gator och torg, och när folk i gemen är snälla mot varandra. Och framför allt tror skocken att det är demokrati när ingen röker på. För det gör man ju inte i en demokrati.

Återigen vill jag ställe frågan:

Vem röstade Du/Ni på i det senaste presidentvalet?

Jag vill också ge er det klassiska 'sär skrivnings exemplet':
>Mörk hårig sjuk sköterska<
Det blir inte sär skilt bra. var drar man gränsen: Opera tions sköterska. [jag har inte påpekat om detta tidigare, så förväxla mig inte med någon språk polis på fo rummet. :)

Posted on: 2010/7/20 20:32

See User information
Det heter brottsregister, INTE "brotts register" och narkotikabrott, INTE "narkotika brott"! Du särskriver som en analfabet!
Hur fan skall jag ta dig på allvar när du inte kan stava?

Posted on: 2010/7/20 21:15

See User information
I konsekvensens namn bör vi därmed också ge alla fri tillgång till vapen och sprängämnen, låta alla köra bil utan krav på körkort samt ta bort straffmyndigheten och alla sorters strafförelägganden, eftersom dessa "generella restriktioner och lagar" drabbar vår frihet.

Ett ohållbart resonemang, således.

Och rent krasst har jag ännu inte stött på någon som förespråkar legalisering av narkotika som inte redan är slav under en oemotståndlig längtan efter det där haschblosset, eller kicken av vad man nu brukar. DET är en inskränkning av den personliga friheten om något, men i sakens natur ingår ett par rejäla skygglappar som många aldrig lyckas ta av sig, eller ens upptäcka att de har på sig, och märker alltså inte att deras frihet redan är borta...

Posted on: 2010/7/20 21:45

See User information
@Henrik
Egentligen har du både fel och rätt. Friheten att vara korkad, är just frihet att vara korkad. Rätt i att det skapar problem för oss andra.
Men jag är emot lagen om bilbälte, hjälmtvång. Av samma anledning, "rätten att FÅ vara korkad". Vi har ett integritetsproblem här, individens rätt att vara korkad, och samhällets problem med kostnader härav. Vilket väger tyngst, du svarar! Märk väl att om du svarar samhället, betyder det då i allt, eller bara här? Jag vill se dina gränsdragningar!

Posted on: 2010/7/20 21:58

See User information
@Henrikp,

Hur kan man ta dig på allvar om du inte kan läsa?

citat Karsten:
"Jag vill också ge er det klassiska 'sär skrivnings exemplet':
>Mörk hårig sjuk sköterska<
Det blir inte sär skilt bra. var drar man gränsen: Opera tions sköterska. [jag har inte påpekat om detta tidigare, så förväxla mig inte med någon språk polis på fo rummet. :)"

Citat Henrikp:

"Det heter brottsregister, INTE "brotts register" och narkotikabrott, INTE "narkotika brott"! Du särskriver som en analfabet!
Hur fan skall jag ta dig på allvar när du inte kan stava?"

Eller skojar du bara? I så fall: respekt!

Posted on: 2010/7/21 16:28

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper