vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post



Anonym
”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#1
Håler med denna man det är en massa idiotiska jobb som vi utför i dag jag har haft ca 15 olika jobb men aldrig trivits

http://www.dn.se/nyheter/sverige/att- ... a-mer-moraliskt-1.1148291

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#2


See User information

Håller med. Jag menar att mycket av vårt system liknar ett modernt slavsamhälle och att stå på sig att säga att något är fel med sin övertygelse borde då ses både moraliskt och etiskt riktigt.

Det är en del av mitt fall varför jag vill starta eller gå med i en ekoby eller alternativt levene.

Har inget emot att jobba, men det skall för tusan vara på rätt grund, inte i något pyramidspel.

Så heja denna artikeln!

Quote:

Vissa yrken, till exempel inom vapenindustrin, är direkt skadliga, anser Roland Paulsen. Andra är visserligen inte skadliga, men inte heller särskilt nödvändiga. Därför är det helt okej för en telefonförsäljare att hålla sig undan om den produkt som saluförs inte bidrar till männi­skors välbefinnande, menar han.

Inte ens det egna skrået undgår Roland Paulsens analys.

– Om vi sociologer försvann skulle nog det mesta rulla på rätt bra ändå, säger han


Vad säger det då om politikermassan och så många av statliga instutioner...

Posted on: 2010/8/12 2:00

Edited by Avatar on 2010/8/12 2:25:27
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#3
visst är det så om samhälets grund var byggt på kärlek och etik
så vore det bra men det är spegelvänt i dagens system så jag brukat oxå tänka så att det är jag som gör rätt!
funderar oxå på alternativt levende men det är så mycket som på värkar oss i dagens samhälsflöde exp lagar, programeringar, egoims, viljor, diktatorer, filosofer, psykopati mm. så få ett gäng att ha gemensamma mål som är jordade behövs annars är det lätt att det riner utt i sanden och grupen upplöses.

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#4


See User information
Håller med helt och hållet.
Dock så är det inte så lätt o klara sig i det här systemet utan att vara en byggsten i elitens pyramidspel.

Jag ser det som att pyramiden håller på att kollapsa, och är man en sten som fallit ur så är det svårt o komma tillbaka. Och dom som står kvar i pyramiden står och skriker åt dom utanför "KOM OCH HJÄLP TILL DÅ!!!" :P

Jag vill dock se en radikal förändring i hela systemet. Så jag hoppas nästan allt kollapsar, så det kan komma något nytt och bättre.

Posted on: 2010/8/12 4:03
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#5


See User information
Dom sjuka och dom gamla?

Posted on: 2010/8/12 4:15
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#6


See User information
Jag skiter totalt i moralen. Jag vill ha betalt för min arbetstid helt enkelt, naturligtvis under förutsättning att det jag sätts att göra är lagligt.

Det är helt uppåt väggarna att jaga människor som jobbar med blåslampa och sen bara dela ut pengarna de slitit ihop till andra utan motkrav. Gökungarna är oftast de som rapar ur sig kritiken och sätter sig till doms.

Enda lösningen som jag ser det är att införa medborgarlön. Endast då kan man få betalt för att jobba. Tro nu inte att jag inte gillar fritid men JAG VILL HA BETALT FÖR ATT JOBBA.

Alllt Tjuren-Ferdinand-nosande är gulligt och bra också, det finns ingen motsättning i det!

Så ni har rätt i att arbete inte skall vara ett självändamål, jag är helt med så långt!!!

Posted on: 2010/8/12 6:30
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#7


See User information
Nåt som oroar mig är att gamlimgarna som redan spottas på skall få det ännu sämre. Väldigt illa om dom kommer i kläm ännu mer.

Posted on: 2010/8/12 12:46
"All the world's a stage, And all the men and women merely players, they have their exits and their entrances, and one man in his time plays many parts, His acts being seven ages. / W Shakespeare
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#8


See User information
Quote:

iwarrior skrev:
Nåt som oroar mig är att gamlimgarna som redan spottas på skall få det ännu sämre. Väldigt illa om dom kommer i kläm ännu mer.


Oroa dig inte för gamlingarna som lärt sig leva med att vända på pengarna och trolla med knäna för att det ska gå ihop..naturligtvis finns det en undre gräns för vad som kan kallas anständigt men det kan nog rutinerade "gamlingar" hantera...oroa sig kan man gör över kommande generationer som medverkar till det vi ser idag vilket de kommer att få erfara när de kommer upp i åren och får smaka på den egna medicinen...så det vi ser är bara det att några bäddar säck åt sig själva........många 60+:are ler åt er som säljer ut framtida trygghetsankare......men det är ju de som är yngre idag som ska bli gamlingar i morgon....Kan bara säga att vi som är 60+ idag har haft det bra pga. tidigare generationers mödor......men det kommer ni att slippa.....om ni inte gör något åt det...vi är gamla och hänvisade att se på när dansen kring guldkalven pågår....och inget är sparat i ladorna.

Posted on: 2010/8/12 13:12
Ju flera kockar ju mindre till gästerna..
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#9


See User information
Ju mer utveckling och automatisering, destå mindre arbetskraft behövs det, och destå fler onödiga jobb uppstår.

Problemet är att folk inte ser det sambandet utan tror att alla borde jobba 8 timmar om dagen precis som vi alltid gjort. Men någon gång kommer vi inse att vi inte längre behöver jobba lika mycket för att upprätthålla en okej levnadsstandard.

En bra sak vore ju om man satte en ny standard på 4 timmars arbetsdag och dela upp jobben. Så kunde man även göra sig av med alla onödiga jobb samt få bort allt maskande som numera är extremt vanligt.

Posted on: 2010/8/12 16:09
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#10


See User information
Bra talat tompatomp!
De gamla har det inte så värst bra idag men undrar hur man själv och många andra som haft det svårt på arbetsmarknaden kommer att få det vid pensionering? Aktie- och fondspelet om våra pensioner är dessutom en vidrig idé enligt mig. Får hoppas på lottovinst eller dyl.

Posted on: 2010/8/12 16:29
"Livet e bara en period man går igenom"
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#11


See User information
Jag fattar inte varför inte pensionsbolagen köper fastigheter för pensionspengarna och sedan låter exempelvis sina egna sparande hyra lägenheter för äldreboende. Men även facket borde använda sina pengar på detta sätt, så stabiliseras fastighetsmarknaden och bolånekriser kan undgås. Men det är väl för enkelt och bra. Man måste nog vara lika korkad som jag för att förstå sånt.

Posted on: 2010/8/12 18:09
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#12


See User information
Det roliga i kråksången är att om alla gick ner i arbetstid samtidigt så skulle människor får samma relativa lön som innan.

För pengar är bara värda så mycket som människor värderar det till. Om alla fick sämre tillgång till pengar skulle värdet på pengarna gå upp. Så i slutändan skulle alla ha samma lön ändå. (Plus att de som nu saknar jobb skulle få in en fot i systemet lite lättare när det nu var brist på arbetare istället för brist på arbete)

PS... hur kan en stor tidning som DN sakna rättstavningsprogram???

femdubblats????
dubblerat fem gånger =2^5 ?
eller fem dubblerat = 10-faldigats ?

Vilken matematiklärare ska jag slå på fingrarna?

Posted on: 2010/8/13 1:25
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#13


See User information
Ja Pingubenji, det är precis det jag menar när jag talar om medborgarlön. Om man nämner ordet "medborgarlön" så låter det i de flestas öron som kommunism och så stoppar all tankeverksamhet. Men det är i själva verket småborgarens våta dröm! Nämligen att vi kan gå ner i arbetstid och lön när vi vill utan negativa konsekvenser!

På det sättet undgår vi det nuvarande systemet där de som är igång jagas med blåslampa medan de andra snarkar.

Det handlar helt enkelt om att inte bara omfördela frukten av arbetet utan även arbetet så att alla får en chans att dra sitt strå till stacken i sin egen takt.

Alla, även de som jobbar får utbetalt ett belopp som svarar till deras demokratiskt lika andel av överskottet på nettonationalprodukten skattefritt!

De som väljer att jobba får de pengarna ovani - och millimeterrättvisa är uppnådd!

Sen är jag mycket glad över att upptäcka någon som kan räkna. Själv stod jag i tjugo år och pysslade med åttondelar, sextondelar och tolftedelar när jag gjorde typografiska formar med blysats och det har omedvetet gjort mig otäck i vissa sammanhang.

Jag har alltså sysslat med att ställa ihop miljarders miljarder tänkbara kombinationer i fyrkant.

En leksak som alla barn borde syssla med och som snarast borde vara helig är legoklossarna. Vet du hur många kombinationer man kan få ihop med 8 st 2x4 klossar? (Det tar ett dygn att räkna ut det med en bra dator).

8.274 075 616 387 olika kombinationer!

Posted on: 2010/8/13 7:23
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#14


See User information
Jag har en enormt pessimistisk syn på staten (kommun och landsting inräknat) vilka säkert många har märkt. Hela livet har man hört från alla möjliga håll att man måste jobba hårt så att man kan vara en del av samhället och tjäna mycket pengar. Men tittar man på den lön man får så försvinner ca 60% av inkomsten i skatt. Ser man det rent ekonomiskt så borde den största anledningen att jobba inte vara för att klara sig själv utan för att (hjälpa samhället).

Problemet med att mata staten speciellt i en högkonjunktur är att staten alltid växer. Det finns alltid nya myndigheter att starta så länge ekonomin är god men i en lågkonjunktur så finns det inte samma vilja att banta. Varför ska man självmant göra folk arbetslösa om man har ett våldsmonopol?
Tänk ur deras perspektiv....

Lösningen som vi ser mer och mer är kontroll. Kamera övervakning och FRA i all ära men det viktigaste ekonomiska vapnet som finns är den Svenska arbetsmoralen. Själva ordet Arbetsmoral har en positiv klang eftersom dom flesta tänker på självständighet och trygghet för individen med mera. Men den mörka sidan av arbetsmoralen ser man när landet går sämre eftersom arbete inte enbart handlar om självbevarelsedrift utan din biljett som en accepterad individ i det Svenska Samhället.
Tycker man inte om att arbeta så kommer dom duktiga individerna att titta snett på dig.

I den miljön så blir det inte lika viktigt vad du gör utan att du jobbar och desto mer desto bättre. När frustrationen växer och ditt kön, läggning, hudfärg och politisk övertygelse mm testas, så är ditt bästa vapen för att accepteras av andra att visa på att man är flitig jobbar och gör rätt för sig.

Vad jag menar är att arbetarlandet Sverige existerar djupt rotat i det Svenska sinnet. Vi är programmerad till det helt enkelt.

Posted on: 2010/8/30 12:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#15

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#16


See User information
Quote:
Trevlig liten video

Posted on: 2010/8/30 23:45

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Anonym
Re: ”Att inte arbeta kan vara mer moraliskt”
#17
Tack :DQuote:

metaphor skrev:
Quote:
Trevlig liten video

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 








dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
29 user(s) are online (29 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 29

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS