vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 2 3 4 (5) 6 7 »

Re: Fri energi

See User information
Största ringmagneten jag kunde hitta.

http://www.magnet-shop.net/Countersun ... Mf63Kyk3aQCFQaGDgodJVi9ew

Hitta gärna större.

160 kg var den god för.

Sen några death magneter på 100 kg runtom den.

Lär bli ett rätt kraftigt fält men fy för att klämma sig
VARNING VARNING.

Bäst och anordna en plattform först så magenterna hålls statiskt på plats klämmer man sig på domdär får man räkna med att bända loss fingrarna.

Större ringar dock vore inte fel eller om man kunde bygga en inner ring av lösa magneter.

Posted on: 2010/10/18 20:50
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Tack för tipsen.
Bara svårt att veta vad för sorts typ man behöver! Men fanns några satser med blandade sorter så då är det bara att experimentera för fullt!
Ska kolla upp noggrannare imorgon vad man kan tänkas behöva för att kunna göra ett eget försök att se om man kan lyckas upprepa något av resultaten man sett på tuben.
Vilken tror ni starkast för?

Posted on: 2010/10/18 21:04
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Kritikerna till George Green's magnetic motor säger att motorn endast funkar om du rör handen. Är magnetcirkeln stilla så slutar det att funka och det är också vad jag själv har märkt. Men finns det en variant som funkar bättre så vore det intressant att se.

Laddade hem en pdf fil som var på 1700sidor på olika "free energy" uppfinningar. Finns väldigt mycket intressant i den.
http://www.free-energy-info.co.uk/

Blev inspirerad av en magnet motor uppfinning där magneterna och kopparlindningen var statisk och det som snurrade men hjälp av en motor var istället en Magnetsköld för att skapa växelström.
Står i kapitel1.

Posted on: 2010/10/19 0:05

See User information
Man kan nog få magnetringen och vicka lite med hjälp av en liten motor och kanske lite fjädrar..

Man kan ochså tänka sig göra ett stativ med någon form av upphängning av smal rep som får den yttre ringen och svaja lite.
Och kanske en liten liten elmotor med ett litet hjul som sakta puttar på ringen.

Fortsättning följer ; )

Posted on: 2010/10/19 8:44
Resized Image

See User information
Något i denhär storleken fast med mindre hål och N52 neodym skulle inte varit helt fel.

http://www.first4magnets.com/fr100501 ... m-pack-of-1-l4f-955-p.asp

Håll ögonen öppna.

Här är ochså något.

http://www.ecvv.com/product/1974551.html

Tycker hålet i mitten ser lite väl stort ut??

Stålkulor.

http://eskader.hemsida.eu/index.php/m ... r/rostfria-stalkulor.html

Någon som har en ide om hur stort diameter 9/32 är?

Här är några till

http://www.hos.se/upload/E-Commerce/fyndhornan_fram_01.asp

http://shop.alega.se/default.asp?cat=120

Vore nog inte så dumt att försöka borra ett hål genom mitten på en stålkula.

Nåja det är bara knåpa vidare så fort magenterna är levererade osv osv.

Posted on: 2010/10/19 10:05
Resized Image

See User information

Posted on: 2010/10/19 11:33
Resized Image

See User information

Posted on: 2010/10/19 11:41
Resized Image

See User information
Snurrig i huvudet efter all läsning och vet fortfarande inte var man ska börja, bara mer förvirrad! =)
Får köpa en sats och experimentera lite på egen hand men efter allt bläddrande stöter man på så mycket annat som också är intressant!
Något som lät spännande var att köra ett elverk på HHO och olika sätt att framställa det på som inte kräver mycket energi alls.
Någon här som har läst mer om detta och har tips eller länkar till användbara sidor?

Posted on: 2010/10/19 14:49

See User information
Gör en större större version av denna och koppla upp till en generator som omvandlar vätgasen åt dig..

Finns färdiga satser därute det är bara söka på hydrogen generator.

Posted on: 2010/10/19 15:20
Resized Image

See User information
Blev lite fel där.

Chriss.
Gör en större större version av denna

http://www.youtube.com/watch?v=oVo0rA ... eature=player_profilepage

och koppla upp till en generator till axeln som omvandlar vätgasen åt dig..
Finns färdiga satser därute det är bara söka på hydrogen generator.

Du kan använda dig av flertalet trummor på samma axel för att få mera kraft.
Förskjut trummornas position något så några magneter alltid är i spinnlägge får du alltid rotation.
Det är en kopia i praktiken av Yildaz eller parendev principen.

Posted on: 2010/10/19 16:09
Resized Image

See User information
Ja, nånting åt det hållet är det faktiskt ungefär vad jag funderat kring!

Efter ha läst mer om vätgas har jag stött på några exempel på "boosters" för bilen som ska hjälpa till att sänka förbrukningen, någorlunda enkla även för en nybörjare som mig att försöka ge sig på. Så det ska få bli mitt första projekt då det är något jag kan få mätbara resultat och användning av direkt.
Ger detta önskat resultat skulle det kännas som att man verkligen har kommit en bit på vägen!

Posted on: 2010/10/19 19:14

See User information
Jag läste i "free energy" boken att den enklaste varianten av magnet motorer för nybörjare var att bygga någon typ av pulsmotor, eftersom det inte kräver lika mycket perfektion.
Man skulle ha en elektronikplatta så man bara kan trycka ner komponenterna utan att behöva löda.

edit: hittade Kopplingsdäck med 270 anslutningar för 29kr på http://www.electrokit.se/ Värkar finnas det mesta man kan behöva där inom elektronik.

Posted on: 2010/10/20 8:21

See User information
Finns extremt många olika versioner av dem.

Se den jag postade ovan med trumman.

Du kan ha magneter från flera vinklar, då får du en parendev princip men lite mera drivkfaft.
I videon lägger han magneterna snett över trumman.
Yilmaz använde en pilfomration.
Antar att ett X ochså går.

Posted on: 2010/10/20 8:33
Resized Image

See User information
Är det någon som har ett hummm om hur många kilowatts uteffekt en generator behöver för att driva ett medelstort till ett större hus??

Får inte riktigt fram rätta siffrorna men antar att det är kilowatt timmar man syftar till?

Betyder 1 Kilowatt timme = 1000 watt?

Så om ett hus drar 1 kilowatt i timmen betyder detta motsvarande 1 kilowatts uteffekt på generatorn?

Låter inte rimligt i mina öron eftersom en spisplatta kan dra flera tusen watt och en värme pump några tusen watt.

Kanske jag räknar fel

Någon som vet??

Posted on: 2010/11/18 22:34
Resized Image

See User information
Jag har också funderat kring ämnet men tror att det är en beräkning på ett genomsnitt. 1kilowatt = 1000 watt sedan får man ju se till hur energismart ditt hem är. mW cW dW kW.

Har sett en kille som gör luftvärmeväxlare av ölburkar som ger ca 70*C ut så fort solen lyser, det i kombination med jordvärme solpanel och vinkraftverk som är ihopkoplat till ett hyrogengasagregat skulle nog vara fint.
Kolla klippet tror att killen är på rätt väg funderar på liknande system

http://www.youtube.com/watch?v=xEdQRVQtffw

Posted on: 2010/11/18 23:05
Kommentera men gärna med respekt och faktagrundade påståenden!

See User information
Till Shen..

Ett medelstort hus kan dra mellan 12000-18000 kWh beroende på vad som används och vilka värmesystem som finns, isolering, osv

Kilowattimme (kWh) - Vad är det?

Dagens energianvändning och energikostnader brukar relaterat till enheten kilowattimme. Den här grundar sig alltså i enheten wattimme där kilo kommer till för att användningen blir för detaljerad i wattimmar. En kilowattimme är alltså 1000 wattimmar. En wattimme definieras som en effekt på en watt under en timme och motsvarar 3600 wattsekunder. En wattsekund är en joule som i sin tur är storheten för energi. Känns det rörigt? Om man ställer upp det på rad ser det alltså ur så här;

1 Wattimme = 3600 Wattsekunder = 3600 joule
1000 Wattimmar = 3 600 000 joule = 1 Kilowattimme (kWh)

Vad motsvarar en kilowattimme

För att sätta en relation till hur mycket en Kilowattimme motsvarar i faktiskt energianvändning brukar en spisplatta användas eftersom förbrukningen på den brukar ligga på 1 kWh. Att ha igång en spisplatta i en timme drar alltså 1 kWh och priset för el är ofta definierat som öre / kWh.

Vidare kan man definiera en kilowattimme på många olika sätt i faktiskt energianvändning. Här nedan följer några olika definitioner som går att använda i det vardagliga livet. På frågan ”Hur länge räcker en kilowattimme” är svaret alltså:

En kilowattimme räcker till:

- att ha igång en adventsljusstake i 48 timmar
- att basta i 12 minuter
- att rosta bröd i en timme
- att damsuga i en timme
- att ha en glödlampa tänd i 25 timmar
- att ha en lågenergilampa tänd i 111 timmar
- att ha en handdukstork igång i 11 timmar
- att värma upp uteplatsen med infravärme i 30 minuter
- att torka håret med hårtork i 40 minuter
- att använda en vattenkokare i 40 minuter
- att använda kaffebryggaren i en timme och 15 minuter
- att ha igång en LCD-TV på 128 watt i dryga 7 timmar
- att ladda mobiltelefonen i 200 timmar
- att använda sig av mikrovågsugnen i 40 minuter

Man kan generellt säga at ungefär 60 procent av energianvändandet i ett hushåll används av uppvärmning. Cirka 20 procent går till varmvatten, disk och dusch medan resterande 20 procent går till hushållselen som kyl/frys, tvätt, belysning, matlagning och andra elektroniska apparater.

Posted on: 2010/11/19 1:10

See User information
Så en generator på 20 kilowatts uteffekt bör täcka behovet??

Eller flera mindre generatorer kanske som dessa dynawatt??

http://www.awimex.se/p%20-%20generator%20rem%201.htm

Tycker dock 6000 rpm låter lite väl högt.

Letar efter passande generatorer , helst lång drifttid enkla och hög säkerhet.

Ska vara synkrongeneratorer med permanentmagneter,, tydligen inte standard än.

Menar kolla priserna.
Vad är det som inte stämmer med priset.

http://www.ecokraft.se/gl-pmg-20k-vawt-/105-0

Posted on: 2010/11/19 9:05

Edited by Shen on 2010/11/19 9:21:15
Edited by Shen on 2010/11/19 9:32:41
Edited by Shen on 2010/11/19 9:33:54
Resized Image

See User information
ABB urval.

http://www.abb.se/product/se/9AAC100345.aspx?country=SE

Säg till om ni stöter på något bra i generatorväg.

Funderar nästan på att skaffa en dieselgenerator och bara spara eldelen.

Behöver något som kan gå dygnet runt i många år utan och strula.

Och gärna mindre än en mindre bil.

Vissa generatorer jag kollar på är enormt stora och ter sig inte speciellt lämliga.

Dessa ser bättre ut men hoppar från 10 Kw till 50 i utbudet.

http://www.tc-net.co.kr/en/contents/prod/prod200_10.htm

Posted on: 2010/11/19 9:44

Edited by Shen on 2010/11/19 10:04:43
Resized Image

See User information
Quote:

Shen skrev:
Är det någon som har ett hummm om hur många kilowatts uteffekt en generator behöver för att driva ett medelstort till ett större hus??

Får inte riktigt fram rätta siffrorna men antar att det är kilowatt timmar man syftar till?

Betyder 1 Kilowatt timme = 1000 watt?

Så om ett hus drar 1 kilowatt i timmen betyder detta motsvarande 1 kilowatts uteffekt på generatorn?

Låter inte rimligt i mina öron eftersom en spisplatta kan dra flera tusen watt och en värme pump några tusen watt.

Kanske jag räknar fel

Någon som vet??

Watt är ett mått på effekt medan Wh är ett mått på energi. Du får på elbolagets räkning alltså betala för den energi du förbrukat. En värmepump har förhoppningsvis en lägre energiförbrukning än din spis, annars skulle det kanske i vissa fall vara mer ekonomiskt att värma huset genom att öppna ugnen - vilket naturligtvis inte är fallet.

Att det är så extrem få privatpersoner som mha generatorer lyckas skapa ens sin egen hushållsel har sin förklaring i att det är extrem oekonomiskt. En generator är per definition en förlustaffär - den kräver mer energi än den kan skapa.

För att få ekonomi i generotordriven elframställning behöver man således en pålitlig energikälla man utan kostnad kan dränera på energi. Som ett vatten eller vindkraftverk som omvandlar rörelseenergi i vatten rep luft, eller kärnkraftverk som förbrukar energi lagrade i atombindningar. Förlusten är dock ett faktum även här. Ett vattenkraftverk har mycket hög verkningsgrad; den potentiella energin i vattnet över fallhöjden tas tillvara till typ 90-95% vill jag minnas. Bra, men en förlust på minst 5% - vilket skulle innebära ekonomisk katastrof om du var tvungen att betala för den energi du skickade in i andra änden. En generator är således en maskin som "omvandlar energi till mindre energi".

Ett ytterligare problem vid egen elframställning är el:s färskvaruaspekt. Din elförbrukning varierar sannolikt stort över ett normal dygn. Om man då inte effektivt och billigt kan lagra energi från tidpunkter med överproduktion och använda den när användningen överskriver produktionen kommer kostnaderna skjuta ut genom taket.

Att bygga en enkel generator är enkelt, men att få ut någon form av ekonomisk lönsam elproduktion är inte möjligt utan tillgång till en tillräckligt stor, och billig energikälla.

Så mitt råd till dig som funderar på att lägga stora pengar på en 10 Kwh-generator. Dont!
- Om det är någon form av frikoppling från det allmänna elnätet du söker är det antagligen en bättre ide att investera i någon form av 12-volts anläggning med ett antal solceller och jordvärme. En investering som kan landa på x-antal 100 KSEK.

Posted on: 2010/11/19 10:52

See User information
Som tur är så finns rörelse-energikällan redan där man inte behöver mata in något i andra änden det är bra rätt typ av generator som saknas ; (

mmm 12-24 48 volts systemen är väl bättre anpassade till batteriladdning.

Föredrar och producera mängden som ska användas direkt istället för lagra det i batterier, gärna 220 volt och 50 hertz direkt måste dock finna generatorerna som passar detta ändamålet.

För dom dagarna man inte drar mycket el kan jag nog minska effekten.

Kopplar väl generatorn till invertrar som kan seriekopplas eftersom det verkar vara lite klurigt och hitta invertrar som passar en hel generator direkt.

Frågan är ju bara vad för generator man bör skaffa?

Bör vara samma typ som passar en parandev konstruktion dvs något åt vindgenerator hållet tippar jag men är osäker pga trögheten och varvtalet, det är sånt som måste mättas upp i efterhand .

Men att en vindkraftsgenerator skulle passa applikationen väl vet jag redan sen är frågan vad för resterande generatorer som passar som man kan spana efter?

Posted on: 2010/11/19 11:18
Resized Image

See User information
Quote:

Shen skrev:
Som tur är så finns rörelse-energikällan redan där man inte behöver mata in något i andra änden det är bra rätt typ av generator som saknas ; (

mmm 12-24 48 volts systemen är väl bättre anpassade till batteriladdning.

Föredrar och producera mängden som ska användas direkt istället för lagra det i batterier, gärna 220 volt och 50 hertz direkt måste dock finna generatorerna som passar detta ändamålet.

För dom dagarna man inte drar mycket el kan jag nog minska effekten.

Kopplar väl generatorn till invertrar som kan seriekopplas eftersom det verkar vara lite klurigt och hitta invertrar som passar en hel generator direkt.

Frågan är ju bara vad för generator man bör skaffa?

Bör vara samma typ som passar en parandev konstruktion dvs något åt vindgenerator hållet tippar jag men är osäker pga trögheten och varvtalet, det är sånt som måste mättas upp i efterhand .

Men att en vindkraftsgenerator skulle passa applikationen väl vet jag redan sen är frågan vad för resterande generatorer som passar som man kan spana efter?

- Vilken skulle den energikällan vara menar du?

Det finns flera sorters generatorer som används i vindkraftverk, men två huvudtyper kan utskiljas: synkron och asynkrona generatorer. Jag vill minnas att en av de som är vanligast idag, då den visat sig effektivare än föregångarna, är en asynkron sok burgenerator. En sådan måste matas med växelström från nätet, som driver rotorn med en bestämd hastighet. Strömmen skapas sedan genom att det vridmoment vinden och rotorbladen utsätter rotorn för motverkas (enligt nån lag - typ Gauss tror jag) genom att i rotorn förstärks och en ström bildas.

Att man skulle kunna sätta upp något sådan hemma som ekonomisk drivs av något annat än vind har jag svårt att se. Förklara gärna!

Att genom en egen generator hela tiden generera exakt den el som förbrukas tror jag inte heller är möjligt, inte i ett sådant litet system. Kraftverken i Sverige "Körs" idag från kontrollrum där produktionen hela tiden korrigeras mot konsumtionen. Ett svenskt vattenkraftverk producerar därför dällan el av exakt 50hz, utan ligger och flyter kring detta värde.

Om du skulle ha en egen generator hemma och behöva "köra" denna aktivt och producera 220v 50 hz innebär det i princip en heltidstjänst. Risken att alla proppar går når du slår av TV:n är överhängande

50hz medför också en relativt hög rotorhastighet, 3000 rpm. Så jag har lite svårt att se hur detta skulle kunna gå till utan en "vanlig" energikälla och utan att den som gör konstruktionen är väldigt kunnig på området.

Det finns massor med privata kraftverk i Sverige, både för vind och vatten... Men att ha en dieseldriven generator i garaget och tjäna pengar på det tror jag hör till ovanligheterna...

Posted on: 2010/11/19 16:28

See User information
Magnetmotorkraft.

Mmm asynkronmotorer är väl vanligast för vindkraft antar jag men permanentmagneter är inte så himmla nytt antar jag kanske.

Det som är lite överasskande är storlekskillnaderna ochså på generatorerna vissa är stora som små bilar.

3000 rpm är nog inte helt omöjligt att bygga man får se till att säkerheten är hög.

funderade på att bara använda mig av eldelen från dieselverken men det ser ut att bli någon form av pmg generator.

Längre fram ska jag försöka utvinna energin direkt ur magneterna istället så slipper man massa extrakostnader för generatorer så har man både drivkälla och kraftkälla i ett.

Får bara se till att repulsionskraften är större än dragningskraften som skapas av spolarna.

Posted on: 2010/11/19 17:15

Edited by Shen on 2010/11/19 17:32:15
Resized Image

See User information
Tankebanorna idag kretsar tämligen envist kring elproduktion och elnät. Men man skulle precis lika gärna kunna koppla en generator tll vattenledningen eller tryckluft! Då skulle också variationer i förbrukningen vara lätta att parera. Utrustningen är dessutom redan på plats och exvis vattenledningsnätet i det närmaste lika utbyggt som elnätet. Tryckluft i ledningarna istället för el skulle dock bättre lösa återföringen av mediet.
Vindkraftverk som pumpar tryckluft har inga effektförluster!

Posted on: 2010/11/19 18:43
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Quote:

Asgeir skrev:
Tankebanorna idag kretsar tämligen envist kring elproduktion och elnät. Men man skulle precis lika gärna kunna koppla en generator tll vattenledningen eller tryckluft! Då skulle också variationer i förbrukningen vara lätta att parera. Utrustningen är dessutom redan på plats och exvis vattenledningsnätet i det närmaste lika utbyggt som elnätet. Tryckluft i ledningarna istället för el skulle dock bättre lösa återföringen av mediet.
Vindkraftverk som pumpar tryckluft har inga effektförluster!

Varför skulle vindkraftverk som pumpar luft inte ha effektförluster?

Och framförallt: varför skulle man vilja pumpa runt tryckluft till hushållen? Min dator drivs av elektricitet, inte luft.

Är tanken att alla skulle ha en egen generator hemma och skapa sin egen hushållsel med hjälp av denna och tryckluften som vindkraftverken pumpar?

- Är det ekonomiska motiv som ligger bakom dessa idéer, eller ideologiska?

Posted on: 2010/11/20 1:57

« 1 2 3 4 (5) 6 7 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper