vaken

Vakencorner




BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »


Melatonin
#1


See User information
Är det någon som vet varför melatonin som går att köpa utomlands i vanliga hälsokost affärer är förbjudet i Sverige? I resten av Europa är det receptfritt medan det i Sverige knappt går att få utskrivet av en läkare. Melatonin är förutom en kraftig antioxidant som kroppen tillverkar själv i tallkottkörteln ett hormon som styr sömn och dygnsrytmen. Det används ofta mot jet lag utomlands, jag upplever det som jag får starkare drömmar och känner mig mer utvilad dagen efter. Någon som har liknande erfarenhet?

Posted on: 2010/11/1 14:26
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#2


See User information
Jag har provat melatonin för flera år sen. Några nätter, de första sov jag riktigt gått. Sen blev det mindre bra och när jag ville sluta med det så några nätter blev det jobbigt för jag kunde inte sova. Slängde resten av melatoninet.

Min förklaring är att just att det är en hormon så man ska akta sig att tillsätta det till kroppen för rubbar ännu mer hormonsystemet.

Posted on: 2010/11/1 18:31
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#3


See User information
Har kört melatonin i ett par månader. Sover gott varje natt och vaknar utvilad. Jobbar ibland skiftarbete och då hjälper det extra mkt

Detta hormon utsöndrar kroppen när det är mörkt. Vi är inte skapta för att ha lampor och dataskärmar som lyser, detta rubbar vår naturliga melatonin produktion.

Posted on: 2010/11/1 19:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#4


See User information
Detta är något även jag är lite intresserad av, har haft sömnproblem i många år och behövt ta hjälp för det och fått en hel radda läkemedel utskrivna för detta som ibland fungerat och ibland inte. Ett stort problem med benso, som jag har nu, är att det tappar sin effekt rätt snabbt, sen mår man inte bra av att använda dessa mediciner såklart. Vill inte använda sån medicin men varit rätt desperat då problemen tidvis varit så pass svåra.
Är melatonin alltså olagligt i sverige eller finns det men är receptbelagt?
Lyssnar gärna till era erfarenheter!

Posted on: 2010/11/1 20:01
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#5


See User information
Ja jag har haft väldigt goda resultat och jag jobbar också skift i perioder. Verkar betydligt nyttigare än att trycka i sig benso och sömnmedel. En annan grej som jag hört, är att melatonin kallas för de klärvoajantas drog, sägs vara kopplat till tredje ögat, tydligen ska det kunna öka visionerna i samband med dmt och andra medvetande höjande drogers intag. Ens förmåga till att visualisera ska öka med tillskott av melatonin. En aning flummigt men verkar ändå logiskt på något sätt? Har tyvärr inte så många källor mer än hörsägen och en del obskyra amerikanska forum. Någon som känner till kopplingen till klärvoajanta?

Posted on: 2010/11/1 20:30
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#6


See User information
Kul! Jag ska höra med läkare om jag kan få testa att byta ut mina benso (som inte fungerar längre) mot melatonin.
Har dock läst mycket negativa kommentarer om apotekets produkt (circadin) i jämförelse med tidigare mediciner innehållande melatonin som inte får förskrivas i sverige längre.
Är det circadin du har Dawn?
Hursomhelst får man lov att testa det, dels då det är det enda som erbjuds och dessutom kan jag ju inte såga det innan jag själv testat.
Men ifall detta skulle fungera dåligt (enligt andra) hur ser lagligheten ut vid import? Har absolut inte lust att beställa om det finns någon risk att tullen ingriper och man riskerar rättsligt efterspel.
Om det är ok att importera, vilka seriösa märken/handlare ska man vända sig till?

Posted on: 2010/11/1 21:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#7


See User information
Själv har jag kört på denna produkt http://biovea.net/(S(n2qdhualj1ph1ozr5kfclv55))/product_detail.aspx?PID=109&CID=0&OS=204

De skickar inom EU så tullen släpper igenom. Deras leveranser tar ca 3.4 vecka.

Kan även rekommendera andra kostillskott där då de oftast är billigare än att köpa här. Jag kör d-vitamin och multivitamin därifrån.


Lite synd att det är receptbelagt i Sverige när det har sålts som kosttillskott i USA, England osv i över 10 år..

Posted on: 2010/11/1 23:02
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#8


See User information
Tack för tipset, har lagt en order nu
Hittade en lite bra tips om Melatonin här

Posted on: 2010/11/1 23:27

 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#9


See User information
Japp, tackar också för tipsen!
Ska läsa igenom länken metaphor skickade ordentligt först men sen tror jag också att jag lägger en order och hoppar över besväret med läkare som ändå alltid ska strula till allting.

Priv8: Räcker det med bara en 1mg för dig? Tyckte bara det lät så lite, men ju mindre man behöver ta men ändå få effekt desto bättre!


Edit: Läste lite från länken och tydligen är 1mg fullt tillräckligt, hursomhelst klokast att börja med lägsta styrkan och öka om det skulle behövas.

Posted on: 2010/11/1 23:35
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#10


See User information
Har testat melatonin och tycker det funkar bra, har ett märke med 3mg per tablett som även innehåller vitamin B-6 500 mcg.



Annars kan man prova 5HTP som är en tryptofanmetabolit (större påverkan i hjärnan än vanlig L-Trptofan) som används både vid tillverkning av serotonin och melatonin.

Dvs man ger kroppen råvaran och den sköter omvandlingen själv.

Inte märkt av några biverkningar. Men det ska tydligen kunna ge hjärtbesvär.

Eller så testar man att sova riktigt mörkt, inte sitta framför data/tv, se till att ha gult ljus i belysningen och ha en väckarklocka som gradvis ökar ljuset i rummet när det blir morgon (tex om man bor i en stad och måste mörklägga sovrummet).

Ett annat väldigt enkelt sätt som funkar för många är att äta proteinrikt(igt) under dagen (minst 1g RENT fullvärdigt protein per kg kroppsvikt, men det bör man göra oavsett) och sedan en timme, till en halvtimme innan man går och lägger sig tar man en kokt normalstor potatis utan några tillbehör. Blodsockerökningen av den stärkelserika potatisen ska då enligt teorin hjälpa till att föra in tryptofan genom blodjärnbarriären där det senare kan omvandlas till signalsubstanser som serotonin, melatonin etc. Finns en bok om detta som heter Potatoes not Prozac!

Posted on: 2010/11/2 1:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#11


See User information
Quote:

hrodgar skrev:
Har testat melatonin och tycker det funkar bra, har ett märke med 3mg per tablett som även innehåller vitamin B-6 500 mcg.



Annars kan man prova 5HTP som är en tryptofanmetabolit (större påverkan i hjärnan än vanlig L-Trptofan) som används både vid tillverkning av serotonin och melatonin.

Dvs man ger kroppen råvaran och den sköter omvandlingen själv.

Inte märkt av några biverkningar. Men det ska tydligen kunna ge hjärtbesvär.

Eller så testar man att sova riktigt mörkt, inte sitta framför data/tv, se till att ha gult ljus i belysningen och ha en väckarklocka som gradvis ökar ljuset i rummet när det blir morgon (tex om man bor i en stad och måste mörklägga sovrummet).

Ett annat väldigt enkelt sätt som funkar för många är att äta proteinrikt(igt) under dagen (minst 1g RENT fullvärdigt protein per kg kroppsvikt, men det bör man göra oavsett) och sedan en timme, till en halvtimme innan man går och lägger sig tar man en kokt normalstor potatis utan några tillbehör. Blodsockerökningen av den stärkelserika potatisen ska då enligt teorin hjälpa till att föra in tryptofan genom blodjärnbarriären där det senare kan omvandlas till signalsubstanser som serotonin, melatonin etc. Finns en bok om detta som heter Potatoes not Prozac!



... snälla du/OCH ÄVEN NI ANDRA sluta upp med att förmedla bullshit,som detta här.

"3mg per tablett som även innehåller vitamin B-6 500 mcg.


Wow vilka hjärntvättade individer det finns även på vaken.se...

Till ni andra som vill bli friska livet ut KALK,KALKA Dig ät NU inte sedan,det är för sent då.


Kurt sandvik om Mellllllllll

Denna tråd är inte en nyhet,utan tvärtom,en fördumning till.


hrodgar är du doktor eller indok...?

Posted on: 2010/11/2 2:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#12


See User information
Quote:

Dawn skrev:
Är det någon som vet varför melatonin som går att köpa utomlands i vanliga hälsokost affärer är förbjudet i Sverige? I resten av Europa är det receptfritt medan det i Sverige knappt går att få utskrivet av en läkare. Melatonin är förutom en kraftig antioxidant som kroppen tillverkar själv i tallkottkörteln ett hormon som styr sömn och dygnsrytmen. Det används ofta mot jet lag utomlands, jag upplever det som jag får starkare drömmar och känner mig mer utvilad dagen efter. Någon som har liknande erfarenhet?


Allt finns på Vaken.se...redan.

Obalanser i mineralupptaget tvingar
kroppen till symtomsättning – oavsett om det
är för litet eller för mycket. För litet upptag
ger näringsbrister med kraftiga symtom på
sikt och överupptaget ger sjukdomar vi inte
kan förstå – vi äter ju så bra mat och tillför
alla rekommenderade tillskott. Mineralupptaget
styrs av behovet, förbrukning, lagringsmöjligheter
och den inbördes samverkan med
andra mineraler och vitaminer. De sistnämnda
vitaminerna är ytterligare substanser
av essentiell karaktär. Dessa vitaminer utgör
beståndsdelar i viss enzymproduktion och
har därför stor betydelse, för cellernas
ämnesomsättning. Vissa vitaminer uppträder
som antioxidantia och anses kunna motverka
så kallade fria radikaler.

Posted on: 2010/11/2 2:23
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#13


See User information
Om man tillför kroppen melatonin utifrån upphör ens egen produktion och den minskar för gott. På det viset har man torskat rejält och måste alltså fortsättningsvis ta det som ett preparat.

Posted on: 2010/11/2 4:59
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#14


See User information
Quote:
Om man tillför kroppen melatonin utifrån upphör ens egen produktion och den minskar för gott. På det viset har man torskat rejält och måste alltså fortsättningsvis ta det som ett preparat.


Ursäkta men detta är riktig bullshit, och du kan inte backa upp det.

Det brukade finnas två typer av melatonin tillgängliga, syntetisk eller naturlig. Det rekommenderas att ta den syntetiska formeln då den är närmare den molekylära sammansättningen av melatonin och görs med farmaceutisk kvalitet ingredienser. Naturlig melatonin kan innehålla delar av djur genom vilket virus och sjukdomar kan bäras däför har det på senare år förbjudits. Det finns meletonin från växter att få tag på men att det skulle vara mer effektivt har så vitt jag vet ingen studie visat än.

Har själv ingen långvarig erfarnhet med meletonin, men det kan hjälpa en att vakna i tid och att sommna i tid om man råkat vända på dygnet lite. Det är mer säkert och mer effektivt än många andra sömnmedel.

För dom flesta räcker det med 0,2-1mg. Mer än så är ofta helt för mycket.

Dom här säljer bra kvalite: http://en.anastore.com/articles/AM10_melatonin_1_mg.php









Posted on: 2010/11/2 13:07
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#15


See User information
Detta är vad jag upplysts som varande anledningen till att stora kedjor avstår från att sälja melatonin!

Posted on: 2010/11/2 13:16
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#16


See User information
Well, dom ljuger för dig. Vilka stora kedjor säljer inte meletonin idag? till och med sverige har ju börjat sälja det nu. Om produktionen av meletonin hade slutat, så hade det varit en mycket allvarlig sidoeffekt och folks sömnproblem hade blivit sämre. Var är all vetenskaplig data som stödjer det, fråga dom det.

Meletonin har hjälpt många att komma in i rätt sovrytm så att dom inte behöver använda det mer. Men för visa krävs det långa behandlingar och inte bara några sömnmedel, att man rör på sig mycket och äter nyttigt är lika viktigt.


Posted on: 2010/11/2 13:22
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#17


See User information
Jag hoppas givetvis att jag har fel. Jag frågade varför det var så stor skillnad rent allmänt mellan den relativa styrkan i olika preparat om man jämför Europa och USA (en bekant hade sagt att han köpt det från USA). Då fick jag det relaterade svaret från en person som i flera år drivit egen butik men nu uppköpts av den stora kedjan som alltså då för kanske fyra år sedan inte sålde melatonin. Jag blev också upplyst om att det fanns butiker som fortsatte att sälja men som stod utanför kedjorna. I samband med detta slutade jag kuren men har aldrig märkt nån skillnad, dock använde jag melatonin endast en ganska kort tid.

Posted on: 2010/11/2 14:01
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#18


See User information
Jag tror inte melatonin är speciellt farligt ifall man använder det med sunt förnuft jag tror snarare att det är nyttigt. Men allting kan bli onyttigt t o m antioxidanter ifall det intas i stora mängder. Melatonin ska inte likställas med AAS och andra anabola steroidpreparat, det kan nog snarare klassas som en signalsubstans än en hormon. Det finns ju folk som har tryckt i sig extremt höga mängder steroider under flera år, deras hormon produktion har inte upphört för det. Den återhämtar sig efter ett tag. Sen är det klart att de fått skadliga och tråkiga biverkningar som bitchtits, skallighet och för tidig död men det är en helt annan sak. Jag tror att det kan vara nyttigt ifall det används i små doser och under kortare perioder inte året runt.

Posted on: 2010/11/2 14:49
"Monsieur Langdon, I am Agent Neveu from the Cryptology Department."
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#19


See User information
1mg, funkar bäst för mig. Har provat 2 mg och då somnade jag fortare men vaknade tidigare. Upplever mig som friskare, och får en snabbare återhämtning från gympass. Detta skulle kunna bero på melatoninet.



"Varför säljs inte melatonin i Sverige?
I större delen av världen säljs melatonin på flygplatser, hälsokostbutiker, receptfritt på apotek och i vanliga butiker. Några biverkningar värre än i Sverige receptfria läkemedel är okända.

Melatonin är inte ett preparat som går att patentera. Intresset hos läkemedelsföretagen för att ta fram produkter och informera läkarna är därför obefintligt. Det kommer därför få studier kring preparatet.

Tidigare såldes melatonin även i Sverige i hälsokostbutikerna. Det satte emellertid Läkemedelsverket stopp för. Melatonin kan numera i Sverige bara säljas lagligt av Apoteket AB mot recept.

Det är svårt att kritisera Läkemedelsverket för sitt beslut. Det har ju beslutats att Läkemedelsverket ska arbeta på det här sättet. Däremot kan det mycket väl vara så att samhället i helhet förlorar på att melatonin inte är tillgängligt längre. Förskrivning av narkotika kan tänkas öka samt de högst problematiska biverkningarna av tillfälliga och kroniska sömnproblem. Dessutom stödjs indirekt inte bara seriösa Internetapotek utan även oseriösa.

En möjlighet inför framtiden kunde emellertid vara att fler studier görs och att melatonin sedan kan säljas receptfritt. Här borde Läkemedelsverket driva på. Läkemedelsverket har också efterlyst fler studier. I Sverige finns någon inneboende ovilja mot preparat som hjälper mot sömnproblem, men det är så oerhört många personer som lider av det idag att ett effektivt receptfritt läkemedel behövs."

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/842

Posted on: 2010/11/2 19:36
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#20


See User information
Sale du verkar vara aggressiv, mår du riktig bra egentligen? Med tanke på när du postade ditt inlägg verkar inte kalket hjälpa dig att sova...

Jag delgav olika tips på hur man kan sova/må bättre utifrån egna erfarenheter. Jag är inte doktor, men har förkovrat mig en del under åren och av någon anledning så har jag ett väldigt bra minne för detaljer.

Jag är även medveten om att 3mg är en hög dos, jag sa inte att jag rekommenderar denna dos om man vill prova, men att jag själv testat detta utan att känna biverkningar. Som med många andra mediciner och preparat så finns det på vissa ställen att man slår till med en rejäl dos så det händer saker, större siffror på burkarna säljer antagligen bättre.

Anledningen till varför det är B6 i burkan kan jag inte svara på då texten förutom innehåll är på grekiska. Jag tog även upp andra metoder som varken kostar pengar eller kräver att man tar kosttillskott, det kräver "bara" att man bryter invanda mönster.

På vilket sätt var ditt inlägg om mineralbalanser ala syra/bas teorin över huvud taget relevant i den här diskussionen? (Som för övrigt i de flesta beskrivningar glömmer att kroppen kämpar ständig för homeostas genom att andningen anpassar Co2 nivån i blodet, och njurarna utsöndrar organiska syror ur kroppen. Minskad andning ökar C02 i blodet och det drar utövare av Buteyko nytta av bland annat för att behandla astma)

Du nämner inte något om formen av kalcium, andra mineraler, vitamin d3 etc... risker med överdosering.

Men tack för länken den pdfen ska jag titta närmare på.

Posted on: 2010/11/3 2:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#21


See User information
För övrigt

"Produkter innehållande melatonin klassificeras i Sverige som läkemedel. Anledningen är att melatonin används i medicinska syften, såsom vid sömnstörningar."

http://www.lakemedelsverket.se/overgr ... rodukters-klassificering/

Posted on: 2010/11/3 2:49
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#22


See User information
Just nu pågår en studie på Hvidovre Hospital för att utreda om det finns nån sorts samband mellan kroppens syreupptagningsförmåga under sömnen och sjukdomar eller tillstånd som sömnapné, oregelbunden hjärtverksamhet, urinavsöndring och sömnrubbningar. Kanske det går att placera in denna tråd om verkan av melatonin i detta. Intressant!

Posted on: 2010/11/3 8:07
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#23


See User information
Quote:

hrodgar skrev:


Du nämner inte något om formen av kalcium, andra mineraler, vitamin d3 etc... risker med överdosering.

Om man gör om sin inre miljö ifrån sur till basisk, kan vad för positivt som helst hända. Basisk, biologisk kalk - karbonatkalk - kan inte överdoseras. För en del händer det saker omedelbart och för andra kan det ta upp till flera veckor. Detta gäller vid kontinuerligt intag varje dag minst två gånger om dagen, bas/syra är snabba energier. Sedan kan man "gå på" en rågad tesked om dagen, livet ut, för att behålla pH't.

Jag har själv ätit ca:24 kilo men inte väger jag mer för det:)Det säges att ett glas varm mjölk får en att somna lätt...det är säkert kalken,fast jag äter inga mjölkprodukter sedan flera år.

Biologie Doktor eller Kemikalie Doktor. Vilken väljer du vid UTLÄKNING? .

Posted on: 2010/11/3 9:17
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 


Re: Melatonin
#24


See User information
MM har sådan kalk men inte hunnit testa den än.

Tror du har rätt om mjölkens effekter det är nog kalken
(den kyler ju).

Posted on: 2010/11/3 9:41
Resized Image
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 




(1) 2 »




dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:






Annonsorer och reklam 2


Creeper MediaCreeper
Vilka är Online
34 user(s) are online (34 user(s) are browsing Forum)

Members: 0
Guests: 34

more...
Nya medlemmar
test_user
test_user
01/01/2020
brifrida 09/05/2019
Turbozz 08/15/2019
Fr4nzz0n 07/30/2019
Egenerfarenhett 05/19/2019
Bloggar o Länkar

I11time.dk
911 Truth i Danmark.
Se verkligheten
Dissekerar skildringar från massmedia.
Den dolda agendan
Nyheter på svenska.
Klarsikt
Mats Sederholm & Linda Bjuvgård.
Dominic Johansson
Hjälp Dominic att komma hem.
Mjölkpallen
Mjölkpallen är samlingsplatsen där bonnförnuftet tros ha sitt säte.
911truth.no
911 Truth i Norge.
Nyhetsspeilet.no
Nyheter på norska.
En bild säger mer ...
Citat från eliten som bilder.
Folkvet
Sanningen är dold bland lögnerna
Fred & Frihet
Geoengineering.se
Hur påverkar geoengineering dig?
Grundläggande frihetsbegrepp på svenska

RSS