vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

Kultivera Karaktär

See User information
Hur ser ni alla på olika moraliska frågor i livet?
Vad är rätt och fel?

Om ni blir illa behandlade av otrevliga människor, bemöter ni dem likadant?

Om ni blir slagna, vänder ni andra kinden till?

Hur agerar ni när ni är lockade att göra något; som att vinna pengar på andras bekostnad utan bestraffning eller om ni blir extremt attraherade av någon annan samtidigt som ni redan är i ett förhållande?

En annan vanlig fråga; om ni på något sätt fick inblick i framtiden och visste att en särskild person skulle utföra hemska illdåd fastän ni inte kan bevisa det för någon annan, inte kunna få denne inlåst.

Ge fler exempel och era historier om saker som hänt er eller någon ni känner där någon visat stor inre styrka.

Posted on: 2010/12/7 7:44
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Kultivera Karaktär

See User information
Skulle inte det där endast kunna betecknas som vanliga skuldfällor för att få fast oss i Karmahjulet ett varv till.
Att inse att man inte behöver medverka i något av allt det här utan bara vakna upp till sin inre rena natur, är egentligen lättare om man slutar tala om att man måste plikta för en massa skit som är pådyvlat oss av demoner och den falska underguden Yahweh (lucifer), som lockar oss på fel väg.

Bra initiativ xtas, ska bli intressant om folk förstår tyngden i dina frågeställningar.

Referendum,
2 texter som ganska väl förklarar min världsuppfattning:

http://montalk.net/gnosis/171/corruption-of-the-demiurge
http://montalk.net/gnosis/187/mosaic-abuse-of-demiurgic-technology

Posted on: 2010/12/7 8:08

Edited by Perennial on 2010/12/7 10:44:56
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Hmm vända kinden till.

Bra fråga.

Om personen skadar andra så nej.
Om personen har hållt på skadat folk under en längre tid så ja eftersom någongång måste dom dömmas.

Finns många exempel inom karaktärsspektrumet ; )

Posted on: 2010/12/7 10:38
Resized Image

See User information
Quote:

Jag vänder andra kinden till. Jag behandlar andra så som jag själv vill bli behandlad.

Quote:

Jag slår inte tillbaks. Om det inte är på skoj, då kan jag hämnas (på skoj). Men är det på allvar så vänder jag andra kinden till.

Quote:
Hur agerar ni när ni är lockade att göra något; som att vinna pengar på andras bekostnad utan bestraffning eller om ni blir extremt attraherade av någon annan samtidigt som ni redan är i ett förhållande?

Jag väljer att inte vinna något på andras bekostnad.

Jag är attraherad utav alla och när jag lever med min käresta så kommer hon försöka skina mer än alla andra (även om alla skiner lika mycket) så jag kan inte bli mer attraherad utav någon annan.

mvh
- seilon

Posted on: 2010/12/22 20:34

See User information
Det tvivlar jag inte på Seilon , du verkar vara en väldigt god och dygdfull människa bättre än jag , det är bara det att du fastnat på kroken och väntar förgäves. Jag hoppas du finner den sanna vägen det förtjänar du. Kultivera på!

Posted on: 2010/12/22 21:20
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Jag vet inte. Moral och etik etc. är sannolikt något som skola och samhälle/indoktrinering/kultur/stat har programmerat djupt in i våra 'små' hjärnor. [Kaskelotens hjärna väger 25 kg] Jag upprepar: Vet ej, och kommer nog aldrig att få veta.

Men en otroligt intressant frågeställning, Xtas!

Posted on: 2010/12/22 22:11
Resized ImageChip HappensResized Image

See User information
Quote:

Karsten skrev:
Jag vet inte. Moral och etik etc. är sannolikt något som skola och samhälle/indoktrinering/kultur/stat har programmerat djupt in i våra 'små' hjärnor. [Kaskelotens hjärna väger 25 kg] Jag upprepar: Vet ej, och kommer nog aldrig att få veta.

Men en otroligt intressant frågeställning, Xtas!

Nej. Snarare tvärtom + att det du säger just är vad det du räknar upp har programmerat dig till att säga, i tron att "tänka sjäv" och ha "egna tankar."

Posted on: 2010/12/22 22:26

See User information
Moral och etik... Är enbart bad din nuvarande ära står för...

Eller det dom lurar dig att det är som... *Skrattar*

Inte "för-stå" lagen, "lär-dig-grunden" och bli den du ÄR (Som alla andra ÄR som har sin "kött-volvo" närvarande).

Lustiga är att alla "utbildade flyr mig", blir som grå i ansiktet... Om det är ett uttryck...

Posted on: 2010/12/23 2:56

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Quote:

Xtas skrev:
Hur ser ni alla på olika moraliska frågor i livet?
Vad är rätt och fel?

En annan vanlig fråga; om ni på något sätt fick inblick i framtiden och visste att en särskild person skulle utföra hemska illdåd fastän ni inte kan bevisa det för någon annan, inte kunna få denne inlåst.

Ge fler exempel och era historier om saker som hänt er eller någon ni känner där någon visat stor inre styrka.

Konceptet "Rätt och fel" är ett maktmedel... Kungar och präster har använt det i alla tider för att styra sitt folk...

I den perfekta världen behövs inte "Rätt och fel". Då agerar man med Respekt, Hänsyn och Samarbete till sina medmänniskor. I den perfekta världen har alla samma mål. I den perfekta världen vet vi allt och behöver inte använda dagens metod, "trial and error" för att lära oss om oss själva. (Det är under "vandringen att förstå oss själva" som vi skadar andra...)

Man kan se spelandet på (minst) två sätt. Som en lek där alla gemensamt lägger pengar i en pott och sedan lottar ut dessa. I detta fallet är det spänningen som uppstår som är målet. (Man kan ju vinna massa pengar och är exalterad tills lottningen är över)

Det andra sättet är att se spelande som slöseri med arbetstid som skulle gjort sig bättre till annan produktion... Då är allt spelande helt meningslöst, rent slöseri med tid.

Ett förhållande som baseras på rent ägande, dvs att neka sin partner livsupplevelser eller att neka sin partner att känna känslor, ja det låter lite konstigt i mina öron. Varför är man ihop om det bara går ut på att hindra en annan människa att vara människa. Ur den synvinkeln kan man se tvåsamheten som ytterligare ett maktspel där (tidigare kyrkan) man försöker bestämma det partnern ska eller inte ska göra.

Men visst mår man bra av att känna samhörighet, men när det går över till kontrollerande och maktspel. Då har det gått för långt...

Så angående attraktion till tredje part... prata om det med din partner... ni skapar "Rätt och fel" i ert egna maktspel, en aktivitet som även kallas relation och förhållande... fina ord för aktiviteten "att komma överens".

På samma sätt skapas "Rätt och fel" mellan människor.

Rätt och fel är resultatet av förhandlingar mellan människor. I den perfekta världen skulle inga förhandlingar behövas...

Posted on: 2010/12/23 3:01

See User information
Det finns ingen perfekt värld. Däremot tar det ett tag att skåda Sanningen eftersom den döljs i Ljuset och man först bara ser skuggorna när man hasat sig upp ur grottan där man tillbringade sina första år och bildade sig den världsbild som inte höll...

God Jul, förresten, alla!

Posted on: 2010/12/23 6:51
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Det är sannerligen slut-dharma tiden när människan inte längre tror på rätt och fel, utan tror det är en produkt av yttre påverkan. Människan har tydligen tagit ett stort avstånd från sin egen natur men det är inte förvånande då det redan står skrivet.

Posted on: 2010/12/23 10:50
"When the unreal is taken for the real, then the real becomes unreal; Where non-existence is taken for existence, then existence becomes non-existence." - Tsao Hsueh Chin

See User information
Att syfta på det goda / det rätta, upprättelse... Alltså det Upprätta. Självklart finns rätt och fel. Men Som Pingu beskriver så har det upprätta smutsats ned av devolution av vårt samhälle. Man brukar på TV säga att en mördare inte är ond utan handlar efter dennes snedvridna perspektivs "Rätt". Men man fängslar honom och placerar denna i vård. För att det inte är...? Rätt?

Det upprätta, att känna med hjärtat vad som är rätt och fel finns.
Men det finns många individer som bär en enorm karmaskuld och även samhället i sig bär en karmaskuld ovan på sig som skapar detta snedvridna, förslitna och smutsiga.

Kultivering finns i fängelsena och vården. Bibeln är vanlig men man kanske skulle kunna hjälpa med annat eller fler vägval.

Posted on: 2010/12/24 19:31

See User information
En kompis skrev en kommentar om Facebook som förbryllar mig och jag funderar på om jag gjorde rätt eller fel.

Han skriver:

det handlra inte om det som julen va tänkt för förr i tiden.. nu ska vi bara konsumera så mycket som möjligt och överträffa alla andra med presenter, jag spyr på sådant.. tänkt på alla de som inte får något istället och panta några julklappar och skänk pengarna till välgörande ändamål, eller varför inte skicka några klappar till Astrid Lindgrens barnsjukhus!

Han har helt rätt, han känner med hjärtat och är upprätt. En stark individ på många plan och mindre stark när det gäller att faktiskt leva som man lär. Så mitt sätt att påverka honom till att leva som han känner är att ifrågasätta honom (är detta rätt eller fel?) Så jag skrev:

Har du skickat några klappar till Astrids barnsjukhus eller andra välgörande ändamål? :D GOOOO JUUUUUUL!

Posted on: 2010/12/24 19:39

See User information
Allt är upp och ner , man kan inte jämföra sig med gårdagens moral det räcker inte man måste gå längre bak och hålla en standard av himmelen.
Handlar vårt julfirande om att vi ska rädda världen eller skam belägga oss för de mindre lottade? mycket riktigt Alarik så måste man börja med sig själv innan man pekar utåt. Att man däremot skänker är fint.

Just nu sitter jag med min släkt vi har ätit och diskuterat i timmar, vi ses väldigt sällan och det är verkligen vad man kallar quality time. detta är vad julen är för mig, att stärka våra släktband .. Nu när jag blivit lite äldre förstår jag och inser vikten av våra seder och sammankomster.

Posted on: 2010/12/24 21:58

See User information
Lyfter tråden.

Hur uthärdar ni orättvisor, går ni till direkt attack, tiger ni eller försöker ni lugnt och rationellt förklara situationen?

Posted on: 2011/2/14 22:36
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Som du tänker och känner mot andra reflekterar på hur du känner mår. Om du vänder andra kinden till så känner du vänlighet och medkänsla. Om du älskar någon så känner du kärlek.

Se till att skapa de känslor som stärker dig. Undvik de som gör dig nedstämd.

Om du börjar praktisera medkänsla och acceptans så kan du tillåta även jobbiga tillstånd och fortfarande känna dig lugn då din medkänskla för dina egna svåra känslor blir starkare.

Posted on: 2011/2/15 10:10
Administratör och grundare av vaken.se

See User information
Ni som är aktiva infokrigare kanske kan förklara hur ni gör när folk blir arga på er för att vara "antisemiter", "foliehattar", eller något annat otrevligt de kanske kallar er?

Posted on: 2011/2/27 22:32
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information

Mycket ur svaren finner ni här, kanske även ett par funderingar av er själva...

Du är vem du är, du utgår från en synvinkel... Gäller alla.
Vakenhet är inte bara medvetandet om spelet som sker, utan vem du är.

Posted on: 2011/3/1 0:54

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Quote:

Det beror helt på situation. Jag tycker inte om människor som behandlar mig illa men så länge inte dom styr min värld så finns det sällan mycket att bråka om. Oftast ser jag ner på människor som attackerar mig personligen och undviker dom, men självklart så har även jag känsliga punkter. Det kan dyka upp tillfällen när man måste använda någon typ av våld i självförsvars syfte för att markera för motståndaren att attackerna kan kosta mer en det smakar.

Posted on: 2011/3/1 11:06

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper