vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

« 1 (2)

Re: Anarki ?!?!

See User information
inbördeskrig innanför vilka nationsgränser?

Nej, det är nog fel ord. Ordet "Krig" räcker... det skulle vara många små krig där ingen grupp har behov eller resurser till att skaffa sig megavapen såsom vätebomber eller annat... krigen skulle vara på mindre skala och skada naturen mindre...

Posted on: 2011/2/15 19:46
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Jag menar ju givetvis i hela världen, där alla "gått samman för ett gemensamt mål." Vad pratar vi annars om för anarkism?

Ditt argument är ypperligt! Hellre att ett gäng negrer slåss med vässade bamburör i en djungelövervuxen f.d. stad än att vi har elektricitet och bombflygplan.

Posted on: 2011/2/15 20:02
Säll är den,
som för sig äger
lovord och förstånd uti livet,
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Något att fundera över...

Är det inte så att vi redan idag har småkrig lite varstans runt om, både i vår närhet och i hela världen.
Syftar på gängkrig, krig sinsemellan länder, bråk på stan en fredagskväll mm.

Om vi människor inte hade haft en stat/organisation/etc vi vid våld/krig i samhället kunnat "gömma" oss bakom, finns där en chans att vi istället(varje individ) hade tagit aktion och valt reda ut våldet,vågat bry oss??
Hade vi haft något annat val än att inte bry oss?

Visar ett "anarkistiskt"/dylikt-samhälle hur beroende vi är av varandra för att överleva?

Finns där något exempel på ett tidigare existerande "anarkist"-liknande "samhälle" som funnits??
(vet jag tidigare har hört talats om något ställe i usa där inga lagar rådde, kommer inte på namnet på denna plats dock)

Tackar för en intressant trådläsning, Gillar alla era tidigare svar tillsammans lika mycket.

Med Hjärtliga Hälsningar
/Patrik

Posted on: 2011/2/15 20:12

See User information
Quote:
Finns där något exempel på ett tidigare existerande "anarkist"-liknande "samhälle" som funnits??
(vet jag tidigare har hört talats om något ställe i usa där inga lagar rådde, kommer inte på namnet på denna plats dock)

Stora delar av usa var från början Anarkistiskt innan den liberala skolan tog över mer och mer. Det ska tydligen funnits en hel del självständiga samhällen med egna valutor (greenbacks).
Det som jag tycker om med usa är att dom faktiskt har kvar frihets tänket, även om det går utför med allt för tillfället.

Capitalism vs. the Free Market | Sheldon Richman
http://www.youtube.com/watch?v=GSoxYGTCwRA&feature=related
Satt och lyssnade på den föreläsningen, rätt så intressant ur ett libertarianskt perspektiv.

Problemet med oss här i Sverige är att vi har levt i statligt förtryck så länge så vi näst intill glömt bort vad frihet är.

Posted on: 2011/2/15 21:35

See User information
Innan européer kom styrde hövdingar ursprungsinvånarnas samhällen, när vi kom var de flesta religiösa, det var därför de flyttade dit. De mest kända nybyggarna var ju puritanerna exempelvis, även protestanter från katolska länder och vice versa.

Behöver man inflika att religiositeten påverkade politiken till att bli hierarkisk? Alla äldre nybyggarsamhällen styrdes av borgmästare, sheriffer, militära befälhavare och dylikt.
Vad var anarkistiskt med dem? Vad?

Du förväxlar måhända anarkism med klassisk liberalism?

Posted on: 2011/2/16 4:27
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Jag uppsökte en gång germanernas urhem nere vid sagosjön Zwischenahnen Meer i Ammerland där det finns värdshus och gamla gårdar bevarade med gårdsrunor och det hela. Det är där den gamla härvägen började som slutade längst upp i Jylland. Man känner igen de gamla gårdarna på seden att anlägga en vallgrav runt omkring, den nordligaste ligger ovan härvägen i utkanten av Frederikshavn. Men det finns några i Skåne också.

Det var mycket givande, bland annat insåg jag att en del av de ting vi hittar i mossar nog är felaktigt uppfattade, bland annat är det vi tror är slädar i själva verket ställningar man krokade kokkärlen i över härden inne i huset.

På gavlarna hade man de snidade hästhuvuden som vi felaktigt tror är drakar. Det var istället så att om hästhuvudena tittade på varandra var frun i huset från byn och om de tittade från varandra så kom hon utifrån...

Nå, till saken. Jag har alltid känt mig som en väldigt modern människa. Min förfader som hette Uhl satte eld på hembyn i raseri och flydde mot norr med hela sin familj i en stor vagn, lik dom som sedan användes i Vilda Västern.

Min härkomst är alltså sant anarkistisk!

Jag är följaktligen typ 35:e generationens flykting! Mina förfäder kände sig närmast det Heliga när dom blev så arga att dom tuggade fradga. Efter ett sådant anfall blev dom djupt tacksamma för att få känna denna underbara känsla av heligt raseri...

Posted on: 2011/2/16 8:22
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

See User information
Anarkister (aktiva) = Folk som kastar bomber, gatstenar och sätter eld på saker alltså, är vi ense om den definitionen?

Hur skulle de odla fram något fredligt samhälle då?

Posted on: 2011/2/25 20:09
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Den jämförelsen är ungefär som att påstå att vakenforumet är forumtrollen... väldigt orättvis bild

Posted on: 2011/2/25 20:28

See User information
Om anarki, alla gör som de vill, inga lagar eller härskare.
De som är riktigt dåliga människor, slåss och härjar för att roffa åt sig av andras egendom.

Hur ska de stoppas utan polis/ordningsmakt? Blir inte fred omöjlig utan lagar/härskare/ordning?

Posted on: 2011/2/27 22:45
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Intressant föreställning av anarkism.

Med ditt synsätt går det alltså bara att uppnå fred om man upprättar en supermakt som förtrycker resten av världen.

Med ditt synsätt är:
en militärdiktatur det ultimata fredliga samhället...

Jag vill inte hålla med. Härskare/ordning/maktutövande kan inte skapa fred, då skapas bara hämndbeteende som i sin tur asfalterar för en oändlig cirkel med maktkamper och krig. Hur många släktfejder har inte pågått förr i tiden för att de kämpat om att vara just den där härskaren som har makt över alla andra?

Om man istället erkänner att ingen har rätt att vara härskare över de andra i världen har vi eliminerat "kampen om makt". Den är mycket större än de få människor som stjäl för sin överlevnad. (Vilket sammanträffande sker just då en härskare tagit deras resurser och lämnat dem fattiga och arga)

Men jag säger inte att anarki saknar sina egna problem. Jag är inte ens själv en anhängare. Jag gillar att filosofera och ogillar när människor driver ologiska argument utav okänd anledning... vad är det som driver dig till att förtrycka tankar om anarki? Har du upplevt det eller känner du till ett samhälle som misslyckats med att ha anarki som grund?

Posted on: 2011/2/27 23:23

See User information
Quote:
Om man istället erkänner att ingen har rätt att vara härskare över de andra i världen har vi eliminerat "kampen om makt".

Ok... så finns det en magisk lösning på problemet, hur man gör alla människor snälla? Finns det en magisk snälldryck som gör att anarki plötsligt fungerar på ett fredligt sätt?

Quote:
Den är mycket större än de få människor som stjäl för sin överlevnad. (Vilket sammanträffande sker just då en härskare tagit deras resurser och lämnat dem fattiga och arga)

Du gör associationen härskare = ondska = fattigdom och folkilska för att du blivit programmerad så av media tror jag, har jag fel?
Är inte det vad alla anarkister tror? Att all makt korrumperar? Well, det är fel. Är en person tillräcklig oantastlig och har tillräcklig självdisciplin som ledare kommer den personen att se efter och älskas av sitt folk.

Quote:
Men jag säger inte att anarki saknar sina egna problem. Jag är inte ens själv en anhängare. Jag gillar att filosofera och ogillar när människor driver ologiska argument utav okänd anledning... vad är det som driver dig till att förtrycka tankar om anarki? Har du upplevt det eller känner du till ett samhälle som misslyckats med att ha anarki som grund?

Jag är ute efter att få folk att erkänna vad som verkligen fungerar när det gäller statsskick, så att vi kan skippa allt idiotiskt dillande om "klasslöshet, laglöshet" och andra drömmerier.
Samt att jag ser det som en plikt då jag själv varit engagerad i sådana kretsar utan att fullt ut ha förstått vad det var jag pratade om då. Måste vända på steken och göra bot, hindra andra från att sjunka ned i träsket.
Filosofi, ja det är jättefint. Men när det närmar sig politik och det blir ett motiv till att leva djävul på gator som de flesta aktiva anarkister gör, då måste man säga till på skarpen, som en "elak" förälder gör mot sina barn ungefär.

Fred kan enbart säkerställas genom lag och ordning, en rättsstat som har inhemskt våldsmonopol, det är så enkelt att man kan bli anklagad för att vara idiot/nasse m.fl. gulliga epitet om man säger det fastän det är sant. Vänsterfolk ska däremot överkomplicera alla frågor, påstå ungefär att "anarki är ordning" och så går de in i en massa "djupa" teoretiska förklaringar som har noll grund, fast det ser ut och låter snyggt för vissa.

Kort sagt föraktar jag de flesta vänsterideologier och vill göra upp med deras filosofiska antaganden såväl som hur de praktiserats för att visa att det är skit från början till slut, som en dålig drog som allt för många svenska går på.
Vill väcka folk från det, en slags pliktkänsla som driver mig kanske.

Posted on: 2011/2/28 21:36
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Känns som att det är dags att bredda denna diskussion

Vad skulle du säga om vi tar det bästa från båda världar. Ingen centralisering av makt men ingen laglöshet.

http://www.youtube.com/watch?v=wyWRrK_JEoM

http://en.wikipedia.org/wiki/Sociocracy
som bygger på principer från
http://sv.wikipedia.org/wiki/Cybernetik

Posted on: 2011/2/28 22:02

See User information
Det är ju zeitgeist/marxism igen, i annan tappning, annat namn. Första han säger i videon är att förändra hur människors psyken fungerar...

Herregud, slösar flera minuter på att förklara "hur bra metoden är" (som bara är omformulerad kooperativism) istället för att förklara vad den går ut på luktar scam, tvålförsäljning och marxistspöke i förklädnad. Är inte detta bara "produktionsmedlen åt producenterna" igen så vet jag inte vad.

Marxismen har ingen ryggrad, den gör vad som helst bara den kan pådyvla folk sitt värdesystem, byter namn, ljuger, infiltrerar och har sig. Men man kan sniffa den på en mils håll.

Vidare vill du kombinera det med cybernetik/teknokrati, alltså zeitgeist för hela slanten.

Här har du två ideologier som har fötterna på jorden och alltid funkat i praktiken som de var tänkta i teorin:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalism

http://sv.wikipedia.org/wiki/Konservatism

Du slipper t.o.m. att "rekonditioneras" och få chip inplanterade i kroppen, lyxigt va?

Posted on: 2011/2/28 22:27
Säll är den,
som för sig äger
ty onda anslag
man ofta rönt
alstras ur andras bröst.

See User information
Tråkigt att du inte förstod vad cybernetik är för något.

Dvs "studiet av kommunikation, kontroll och regelmässig respons, vare sig det gäller levande varelser, maskiner eller organisationer". Se det som generisk sociologi.

Dvs exempelvis studiet av människor i grupp.
Har inget med chip att göra.

Och det är inte samma sak som teknokrati "som strävar efter en resursbalans inom ramen för ett kretsloppssamhälle".

Att det fungerar bra har säkerligen att göra med att det tar bort elementen konkurrens och tävlan och ersätter det med samarbete och respekt. Skalbarheten vet jag inte mycket om, men det verkar fungera för medelstora organisationer som vill upprätta riktigt samarbete och öka produktiviteten.

http://www.communicatingwithcompassio ... ent%20and%20consensus.htm
http://www.sociocracyinaction.ca/consentvsconsensus.html

Posted on: 2011/3/1 7:39

Edited by pingubenji on 2011/3/1 8:06:05
Edited by pingubenji on 2011/3/1 8:06:49

See User information
Konservatism tycker jag känns väldigt spretigt. Först och främst säger dom konservativa att man ska välja det som har fungerat best. Problemet är att folk och politiker inte är överens om vad som fungerade best. Det är så klart väldigt svårt att vara överens om ett system när det finns nya vinnare och förlorare för varje ny politik.
Staten skapar som ni vet inte mycket själv utan stjäl och tar över vad andra har skapat.
Dom startar visserligen nya myndigheter som kan sitta och diskutera i åratal och kosta miljoner vad som skulle passa med blott på poliskårens nya uniformer (ett fiktivt exempel).

Det finns dock en sak som politiker har kommit överens om och det är välfärdssamhället. För mig är det ett finare ord för statskontroll. Det låter dock fint med välfärd och jag ser inget fel i att det finns skyddsnät så länge staten existerar men det är ett elegant sätt att föra över mer makt till människor som dyrkar makten högre en samhällsansvaret.

Att Xtas tycker att anarkister bara är stenkastare tänker jag inte ens kommentera. Jag skulle kunna svara med att alla nationalister är skinnade med bombarjacka, men det skulle låta allt för dumt.

Posted on: 2011/3/1 10:23

See User information
Anarki är total frånvaro av konstanta relationer.

Allt i hela naturen är uttryck för konstanta relationer (naturlag) i hierakiska system, såsom grenar förhåller sig till trädstammar, myror till myrstackar, planeter till solar, elektroner till atomkärnor osv osv osv.

Hierarkism är föreställning om tillämpande av dessa konstanta relationer (naturlagar). Anarkism går inte i linje med hur saker förhåller sig och kommer ALDRIG att leda till hållbar samhällsutveckling.

Nation är ett naturligt uttryck för folkslags gemensamma medvetenhet och är INTE detsamma som "stat". Nation är folkslags medvetenhet/självidentitet och är oberoende av gränser (se den kurdiska nationen t ex). Modern sk "nationalism" är inget annat än ett läggre uttryck för vilja till självidentitet och uttrycker sig oftast som gruppegoism.

Ändamålsenlig nationalism är vilja att förstärka sin egna nation så att denna nation kan bidra till ett gemensamt, för flera, världssamfund. En världsordning som bygger på ett avlägsnande av nationer är en världsordning som bygger på ondska, dvs den motarbetar människans rätt till utveckling. Men en världsordning som bygger på starka självständiga nationer blir uttryck för en god hierarkisk världsordning, som främjar människans okränkbara rätt till utveckling.

Det kommer att bli en ny världsordning, frågan är vilken typ vi vill ha.

Anarkism är ett politisk system skapat för att splittra människor. Precis som Marxism är den relativt smart eftersom den tilltalar individer med gott hjärta och som vill ha ett rättvisare samhälle. Tyvärr grundar det sig ofta i, när det gäller både marxism och anarkism, avundsjuka för de som har mer än en själv och oförmåga att skilja på sina ideal och ens aktualitet. Vi är inte våra ideal.

Det räcker inte med att bli kommunist och predika rättvisa för att bli en rättvis människa. Det finns (relativt) rättvisa människor inom alla politiska organisationer.

//Patrique

Posted on: 2011/3/1 14:09
Most people seem to be ignorant of the fact that there are two sides to the illuminati. Our whole history is a story about the war between good versus evil.

See User information
Quote:

Anarki är total frånvaro av konstanta relationer.

Allt i hela naturen är uttryck för konstanta relationer (naturlag) i hierakiska system, såsom grenar förhåller sig till trädstammar, myror till myrstackar, planeter till solar, elektroner till atomkärnor osv osv osv.

Naturen har ingen stat. Varför skulle det vara naturligt för människan som kom från naturen att leva i en stat som för övrigt bara existerat en bråkdel av människans existens?
Quote:

Hierarkism är föreställning om tillämpande av dessa konstanta relationer (naturlagar). Anarkism går inte i linje med hur saker förhåller sig och kommer ALDRIG att leda till hållbar samhällsutveckling.

Nation är ett naturligt uttryck för folkslags gemensamma medvetenhet och är INTE detsamma som "stat". Nation är folkslags medvetenhet/självidentitet och är oberoende av gränser (se den kurdiska nationen t ex). Modern sk "nationalism" är inget annat än ett läggre uttryck för vilja till självidentitet och uttrycker sig oftast som gruppegoism.

Personligen har jag inga problem med naturliga Hierarkier där den som vet best bestämmer hur saker ska göras inom personens expertområde.
Att prata om Anarkism är så klart inte samma sak som att prata om Anarki. Anarkism är en ideologi som alla andra ideologier har sina svagheter.
Quote:

Ändamålsenlig nationalism är vilja att förstärka sin egna nation så att denna nation kan bidra till ett gemensamt, för flera, världssamfund. En världsordning som bygger på ett avlägsnande av nationer är en världsordning som bygger på ondska, dvs den motarbetar människans rätt till utveckling. Men en världsordning som bygger på starka självständiga nationer blir uttryck för en god hierarkisk världsordning, som främjar människans okränkbara rätt till utveckling.

Det kommer att bli en ny världsordning, frågan är vilken typ vi vill ha.

Jag kan hålla med om att dom flesta vill ha något som vi kan dyrka tillsammans men varför skulle nationalism vara det bästa. Självständiga nationer garanterar inte ett bra samhälle. Grundproblemet är att desto större sammanslutningar desto mindre har folk att säga till om och för mig är 9miljoner för mycket folk under en våldsordnig. 7miljarder gör så klart inte saken bättre i nwo.
Quote:

Anarkism är ett politisk system skapat för att splittra människor. Precis som Marxism är den relativt smart eftersom den tilltalar individer med gott hjärta och som vill ha ett rättvisare samhälle. Tyvärr grundar det sig ofta i, när det gäller både marxism och anarkism, avundsjuka för de som har mer än en själv och oförmåga att skilja på sina ideal och ens aktualitet. Vi är inte våra ideal.

Vad jag förespråkar är att människor ska ha alternativ så var och en kan välja den sammanslutning hon eller han trivs best med.

Jag kan hålla med om att folk från den Svenska vänstern oftast agerar som avundsjuka småungar.
Quote:

Det räcker inte med att bli kommunist och predika rättvisa för att bli en rättvis människa. Det finns (relativt) rättvisa människor inom alla politiska organisationer.

//Patrique

Agree

Posted on: 2011/3/1 16:34

« 1 (2)

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper