vaken

Vakencorner

BottomBottom  Previous Topic Previous Topic  Next Topic Next Topic   Register To Post

(1) 2 »

Google påstår att det är skadlig kod på vaken.se

See User information
Någon har planterad in skadlig kod på er sida, en trojan: Roaming som ändrar i webbläsare. Ni bör kolla upp det omgående!

Ni som är drabbade kan ladda ner och köra "Malwarebytes Anti-Malware". Den tar bort skräpet.

Posted on: 2012/7/17 12:48

Edited by admin on 2012/7/18 12:33:06
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

Re: Skadlig kod på vaken.se

See User information
Hej! Vår leverantör håller på att jobba på det, borde snart vara åtgärdat.

Posted on: 2012/7/17 13:58
 Top  Twitter  Facebook  Google Plus  Linkedin  Del.icio.us  Digg  Reddit  Mr. Wong 

See User information
Det ska nu vara fixat. Hör av er om det fortsätter krångla för någon! Rensa gärna "cache" i era webbläsare.

Posted on: 2012/7/17 16:40

See User information
Får man fråga vad skiten gjorde?

Posted on: 2012/7/17 17:14
The greatest shortcoming of the human race is our inability to understand the exponential function.
-Albert A. Bartlett, physicist.

Anonym
Mitt virusskydd regerar fortfarande.

See User information
Mitt också, måste ignorera varningen för att kunna ta sig in.
Är det något jag måste göra nu eller är det bara köra på som vanligt, kan jag fått något elände på datorn?

Posted on: 2012/7/17 21:36

See User information
Jag tror det är helt säkert att köra Linux och Firefox med NoScript installerat.

Posted on: 2012/7/17 22:36

See User information

Varningen för "skadlig sida" ligger fortsatt kvar och min historik/kakor är rensad...

Jag vill minnas att vissa program har tidigare blockat vaken.se som en farlig site, kanske det även så är fallet idag... Hur som är ju vaken.se en så kallad "trojan" i sig själv... Den får ju folk att börja tänka själv, framför allt kritiskt mot slavverksamheten vi blivit lurade in i...

Detta är bara en tanke som slog.

Posted on: 2012/7/18 7:41

FRI
Ej Kontrakterad av företagspolicy av stat, företag eller annan fiktion.

Jag ger er En nyckel, men det är Du som måste vrida om låset där det passar.

Bättring för alla!

See User information
Tack allihopa! Fortsätt rapportera in.

Vi arbetar mot google för att lösa detta sedan igår.

Posted on: 2012/7/18 7:47
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Nu varnar inte avast längre om malware för mej iallafall!

Men GOOGLE tycker tydligen att Vaken är en skadlig sida, jag testade att googla på "syrien" och "vaken" å klickade på ett av sökresultaten och då kom en varningssida upp med texten:

Varning- datorn kan skadas om du besöker den här webbplatsen!
Förslag:
Återvänd till föregående sida och välj ett annat resultat.
Pröva en ny sökning för att hitta det du letar efter.
Du kan också fortsätta till http://vaken.se/modules/smartsection/item.php?itemid=1486 på egen risk. Mer information om problemen vi upptäckte hittar du på Googles Safe Browsing-diagnostiksida för den här webbplatsen.

Mer information om hur du skyddar dig själv från skadliga program på nätet finns på StopBadware.org.

Om du äger den här webbplatsen kan du begära att webbplatsen granskas med hjälp av Googles verktyg för webbansvariga. Mer information om granskningsprocessen finns på Googles Hjälpcenter för webbansvariga.
Rådet ges av

http://www.google.se/interstitial?url ... /item.php%3Fitemid%3D1686

Posted on: 2012/7/18 10:29
Never believe anything until it has been officially denied

See User information
Böh!

Här har det rensats malware hela dagen. Har ändrat alla lösenord, kör med dubbla antivirusprogramvaror och förbannar
att jag inte lyssnade på den inre rösten som sade mig att starta upp på Linuxpartitionen idag...

Posted on: 2012/7/18 12:25

See User information
Fortsätt rapportera eventuella problem och exakt vad som händer. Copy-paste:a eller printscreen.

Posted on: 2012/7/18 12:33
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Quote:

Network skrev:
Böh!

Här har det rensats malware hela dagen. Har ändrat alla lösenord, kör med dubbla antivirusprogramvaror och förbannar
att jag inte lyssnade på den inre rösten som sade mig att starta upp på Linuxpartitionen idag...

Blir nyfiken här. Rensas det för att du fått något eller för säkerhets skull på grund av varningen?

Mitt F-secure reagerar inte alls, men Google påstår att vaken.se kan installera program utan min vetskap. Tydligen ska det startas 7 nya processer efter denna infektion.

Jag kör Firefox för övrigt.

Edit: Idag får jag ingen varning. Varningen var igår.

Posted on: 2012/7/18 13:13

Re: Google påstår att det är skadlig kod på vaken.se

See User information
Jag tog bort säkerhetinställningarna i Firefox, då funkade Vaken som vanligt. Och då kom Malware in i datorn, släckte samtliga browsers så de inte gick att använda (kör även Opera)

Fick sedan ta ner ett antimalwareprogram och köra det ihop med det AV jag redan har. Det tuggade ett tag.
Man kan ju förstås gå ut och njuta av det fina vädret under tiden.

Denna typen av malware är vanliga på torrentsajter, men vad som ju krävs är att någon en gång kommer in och placerar dem på sajten i det första rummet. På torrentsajter är det inte konstigt om det finns, någon vill inte man ska använda dem eftersom det kan vara copyrightskyddat material där, eller det ska man åtminstone tro att det finns. Sajterna i sig själva kan också vara fejk just därför. Jäkligt smart faktiskt.

Någon vill tydligen släcka våra webbläsare och hindra oss från att använda Vaken med ungefär liknande metoder. Det är så det ser ut, tycker jag.

Så... vem? Varför? I vilket syfte, om det finns ett?

Posted on: 2012/7/18 13:28

See User information
Tack för svaret, men då kommer en naturlig följdfråga. Vilket eller vilka malware fick du på datorn? Kan vara bra att veta för att genomföra lite forskning kring det/dem.

Posted on: 2012/7/18 13:49

See User information
Jag kan inte installera det F-secure jag just hämtat hem eftersom jag inte kan avinstallera gratisversionen av AVG. Kanske man skulle ladda på Ubuntu istället och skita i Microsoft?

Posted on: 2012/7/19 5:27
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Jag fick ingen som helst malware, eller ens luriga kakor. Jag har skannat 2 gånger med malwarebyte's anti-malware

See User information
"Jag tog bort säkerhetinställningarna i Firefox, då funkade Vaken som vanligt. Och då kom Malware in i datorn, släckte samtliga browsers så de inte gick att använda (kör även Opera)
"

Om du har "hållt på hela förmiddagen" och rensa malware så var din dator ganska drabbad långt innan du anslöt till vaken.se. De flesta rapporter vi fått in har inte resulterat i att folk fått malware utan bara haft svårt att nå siten.

---------------------------------

Allt verkar fungera gott nu, men vi uppskattar fortsatta rapporter om eventuella varningsmeddelanden som uppkommer. Klistra då in loggar /printscreen från era säkerhetsprogram eller liknande som kommer med dessa påståenden. Allt konkret uppskattas väldigt mycket!

Ha en bra tag och tack för visad förståelse.

Posted on: 2012/7/19 6:40
Administrationsgruppen
www.vaken.se

See User information
Någon med chrome som kan rapportera?

Posted on: 2012/7/19 8:11
Administrationsgruppen
www.vaken.se

Anonym
Haha. Chrome? Browsern som sparar allt du gör och skickar till google?

See User information
När jag ska titta på något klipp på youtube så fryser firefox.
Vet ej om det beror på något virus från vaken.se men problemet uppstod idag.
Har provat malwarebyte men inte hittat något skräp.
Hjälper inte heller att ominstallera firefox.

Posted on: 2012/7/19 15:43

Anonym
När du säger det har flash hängt sig flera gånger för mig också. Det är ingenting jag kopplat samman med vaken dock.

See User information
Det är ett uråldrigt beteende att först skapa ett problem och sedan erbjuda sig att hjälpa till att lösa det. Förmodligen har det pågått sen stenåldern i en eller annan form.

Jag tror att det är dom jäkla antivirusprogrammen som ideligen råkar i konflikt med varandra genom att dom slåss om att erbjuda lösningen på just det problem just dom själva skapat.

Det är rena bondfångeriet. Bäst är nog att behålla ett ex av systemprogram och allt sånt där och så köra det ibland och lagra nödvändiga saker på nätet eller usbnyckeln.

Undras vad som händer om man kör helt utan virusskydd? Är det nån som provat?

Posted on: 2012/7/19 19:33
"Använd skallen, Nollan! Om inte vi kan se dom, hur fan skall dom kunna se oss???" (Knasen, 1967)

Anonym
Jag brukar skämta till det och säga att jag aldrig hade problem med virus förens jag installerade ett virusskydd, för då rapporterades det om allt.

(1) 2 »

dvd-infobeställning banner längst ned.
Ikoner
Paypal
Stötta Vaken med en månatlig donation
Facebook
Gå även med i vår facebook-grupp och bli en av de över 15 000 som diskuterar där.
Login
Annonsorer och reklam
Annonser:

Annonsorer och reklam 2

Creeper MediaCreeper